شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۱
گزارشي از حضور سدسازان جهان در نمايشگاه جانبي ICOLD
سدهاي ايران زير يك سقف
اين دومين بار بود كه سد سازان جهان ميهمان ايران بودند، اين بار در تهران و چقدر متفاوت از 30 سال پيش.
امير موسي كاظمي
رئيس برزيلي كميته اجرايي ICOLD :هرچند ايران دسترسي كافي به انرژي فسيلي دارد اما تصميم اين كشور در پيشبرد صنعت  سدسازي و مهار انرژي هاي حاصل از نيروي آب بسيار عاقلانه است
001290.jpg
بازديد حضوري از تمام سدهاي پهنه ايران زمين در يك روز همانقدر غير ممكن، عجيب و روياپردازانه است كه ديدن تعداد زيادي از سدهاي بهره برداري شده يا در دست ساخت ايران و جهان و زير يك سقف، مگر آنكه روزي به بلندي سال داشته باشيم و سقفي به بلنداي آسمان، اما راه ديگري هم هست كه نه اين را مي خواهد و نه آن را؛  راهي در توان انسان.
ثبت نام كرده ايد؟
گذر آسان از بزرگراه چمران در يك ظهر باراني و در حالي كه يك روز تا آغاز نمايشگاه كتاب و ترافيك عذاب آور اين مسير باقي مانده، لذت زائد الوصفي دارد، اما نه به اندازه انتظاري كه براي بازديد از نمايشگاه بزرگترين سدسازان ايران و جهان كشيده ايد.
بام مثلثي شكل سالن اجلاس سران در ولنجك شايد بلندترين سقف تهران نباشد، اما براي سدهايي كه ميان قلاب دو دست فشرده شده اند، به اندازه كافي جا دارد. ماكت هاي محصور در جدار شيشه اي، بيلبوردهاي مزين به تصاوير هوايي، مانيتورهاي بزرگ و لپ  تاپ هاي كوچك، بروشورها و كتاب هاي نفيس دو زبانه و البته پذيرايي با انواع شيريني و شكلات تمام چيزهايي است كه در بدو ورود، نگاه ها را مي دزدد. چشم هاي بادامي، موهاي بور وچهره هاي سياه در ميان همهمه آشنا و نا آشنا «بر» مي خورند، اما گم نمي شوند. كارت هاي شناسايي چون مدالي سه رنگ بر گردن خودي و غير خودي، نامها را فرياد مي زند و بي نامها را بر باد. ثبت نام قبلا انجام شده و كارت هاي آماده روي ميزهاي سالن كناري قطار شده اند منتظر صاحبانشان.
خانم ها و آقايان متصدي با لباس هاي هماهنگ و با تسلط بر زبان انگليسي وظيفه راهنمايي مراجعان را برعهده دارند، اما گويا اين وظيفه براي آنها فقط در هدايت بازديدكنندگان به واحد ثبت نام تعريف شده است.
- سلام،من اطلاعاتي در مورد اين نمايشگاه مي خواهم. ممكن است مرا به بخش مديريت راهنمايي كنيد.
- متاسفم،  آقا. ما فقط اطلاعات ثبت نام هستيم. شما ثبت نام كرده ايد؟
كميسيون جهاني سدهاي بزرگ
كميسيون جهاني سدهاي بزرگ (ICOLD) در سال 1928 ميلادي يعني قريب به 70 سال پيش به مركزيت پاريس تشكيل شد. هدف اصلي اين كميسيون، ايجاد زمينه هاي پيشرفت در امر طراحي، ساخت و نگهداري سدهاي بزرگ و سازه هاي جنبي آن از طريق جمع آوري اطلاعات مربوطه و بررسي سوال هاي فني و انتشار آنها بوده است. ICOLD با داشتن 85 عضو از كشورهاي مختلف جهان و 6 هزار عضو فردي از ميان مهندسان، طراحان، زمين شناسان و دانشوران نهادهاي خصوصي و دولتي سراسر گيتي بر آن است كه سدها با رعايت كامل ايمني ساخته شوند تا هم توجيه اقتصادي داشته باشند و هم از اثرات منفي آنها بر محيط زيست جلوگيري شود.
اين كميسيون جهاني داراي 18 كميته فني – تخصصي است كه اعضاي اين كميته ها را نمايندگان منتخب كشور ها تشكيل مي دهند و ايران نيز به عنوان يكي از اعضاي ICOLD، در هر 18 كميته داراي كرسي نمايندگي است. اين كميسيون داراي هيات رئيسه اي متشكل از يك رئيس، يك دبير كل از فرانسه و پنج معاون از پنج قاره جهان است. اين كميسيون همه ساله با برگزاري اجلاس اجرايي و هر سه سال يكبار با تشكيل كنگره بين المللي، از كميته هاي ملي كشورهاي عضو دعوت مي كند تا آخرين دستاوردها و نتايج تحقيقات انجام شده را ارائه كرده و به اين ترتيب موجبات انتقال تكنولوژي و مبادله اطلاعات علمي، فني و تجربي مهندسي سدسازي را در سطح جهان بين محققان، متخصصان و كارشناسان فراهم كنند. بر اين اساس از زمان تاسيس تاكنون 27  اجلاس اجرايي و 21 كنگره بين المللي در نقاط مختلف دنيا تشكيل شده كه ايران تاكنون 2 بار ميزبان اجلاس سالانه كميسيون بوده است. اولين بار در سال 1354 در اصفهان و دومين بار هم امسال در تهران.
به دنبال مجري
پاسخ منفي به سوال خانم راهنما و تاييد ثبت نام نشدن از قبل، عواقب بدي به دنبال داردكه مهمترين آن پرداخت 2 هزار تومان براي انداختن يك كارت شناسايي بر گردن است.
-خانم! من فقط مي خواهم گزارش تهيه كنم.
-قبلا معرفي شده بوديد؟
دومين پاسخ منفي هرچند تبعات مالي به همراه ندارد، اما نتيجه اش يك سرگرداني نيم ساعته براي يافتن ستاد خبري نمايشگاه است، چون ظاهرا هيچ كس نمي داند خبرنگارها كجا نسكافه مي خورند. چاره اي نيست و بايد دست به دامان غرفه دارها شد، اما آنها جز ارائه كتاب، بروشور و سي دي تبليغاتي چيز ديگري براي عرضه ندارند. همين مي شود كه با رسيدن به سرمنزل مقصود، ديگر تواني باقي نمي ماند. هرچه باشد كوله باري از سد بر دوش است.
-سلام، بفرماييد ناهار.
چرا ايران؟
پيشرفت هاي صورت گرفته سالهاي اخير در صنعت سدسازي كشور، براي شركت كنندگان در هفتاد و يكمين اجلاس اجرايي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ در كانادا چاره اي جز انتخاب ايران به عنوان ميزبان سال 2005 اين اجلاس باقي نمي گذارد و اينگونه مي شود كه ICOLD، هفتاد و سومين اجلاس سالانه خود را به تهران محول مي كند.
مطابق هر سال، اول تا ششم مي (11 تا 16 ارديبهشت) زماني بود كه كشور ميزبان بايد خود را مهياي برگزاري اجلاس و نمايشگاه جانبي مي كرد و بر همين اساس نمايشگاه جانبي هفتاد و سومين اجلاس ICOLD با حضور 57 شركت داخلي و خارجي فعال در زمينه سدسازي برگزار شد.علي ابراهيم زاده، مدير اجرايي نمايشگاه با اشاره به اينكه ثبت نام شركت هاي حاضر در بخش نمايشگاه از مهرماه سال گذشته آغاز شده بود، مي گويد: "30 شركت مستقل داخلي، 14 شركت مستقل خارجي و 13 شركت به نمايندگي از شركت هاي خارجي در اين نمايشگاه حضور داشتند."وي از آلمان، سوئيس، ايتاليا، نروژ، اتريش، اسپانيا، هلند و انگليس به عنوان كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه نام برده و مي افزايد: "نمايشگاه جانبي اجلاس ICOLD با استقبال خوبي روبه رو شد و تنها محدوديت فضا موجب شد كه برخي شركت ها قادر به حضور در نمايشگاه نباشند."مدير اجرايي نمايشگاه سدسازان جهان تاكيد مي كند: "نمايشگاه هاي تخصصي در صورتي كه مخاطب خود را جذب كند، نقش موثري در ارتباط سرمايه گذاران و مشتريان خارجي با فعالان اقتصادي كشور دارد."گفته هاي مدير اجرايي نمايشگاه افق مناسبي را در برابر ديدگان صاحبان صنعت عظيم سدسازي ترسيم مي كند، به شرطي كه در عمل هم اين اتفاق رخ دهد. در اين ميان شايد هيچ كس به اندازه رئيس كميته اجرايي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ نتواند به اين آرمان رنگ واقعيت بدهد. "ويوتي" مي گويد: "ايران قادر به ساخت سدهايي با امنيت بالا و طراحي مناسب است." رئيس برزيلي كميته اجرايي ICOLD معتقد است: "هرچند ايران دسترسي كافي به انرژي فسيلي مانند منابع سرشار نفتي دارد، اما تصميم اين كشور در پيشبرد صنعت  سدسازي و مهار انرژي هاي حاصل از نيروي آب بسيار عاقلانه است."
وي از شركت فعال ايران در نشست هاي ICOLD تقدير كرده و بر اين نكته تاكيد مي كند كه"ايران از گذشته بسيار دور در زمينه سدسازي تجربه دارد و اين نشست قطعا براي ايران نتايج مفيدي را در پي خواهد داشت."
جوجه كباب، آب و گردشگري
-زرشك پلو با مرغ، جوجه كباب، شنيتسل؟
-جوجه لطفا.
معمولا رستوران بهترين مكان براي آشنايي و خودماني شدن با غريبه هاست، مخصوصا اگر اين غريبه، سردبير تخصصي ترين مجله صنعت سدسازي در جهان باشد.خانم "آليسون بارتل" سردبير مجله بين المللي "انرژي هاي آبي و سدها" است كه تازه ترين شماره نشريه اش به مناسبت برپايي اجلاس ICOLD در تهران به صنعت سدسازي ايران اختصاص دارد. وي مي گويد: "در طول 20 سال گذشته در همه نشست ها حضور داشته ام، اما اين اجلاس 2 ويژگي مهم دارد. اول برنامه هاي خوب و دوم مكان مناسب جهت برگزاري اجلاس و نمايشگاه." ظاهرا خانم بارتل هم مي داند ايراني ها تشنه تعريف هستند وگرنه اول از همه سراغ اين قضيه نمي رفت.بحث گردشگري و ارتباط آن با سدسازي كه به ميان مي آيد، خيلي زود استقبال مي كند: "در واقع يكي از كاربردهاي سد در كنار تامين آب و توليد انرژي، استفاده از قابليت گردشگري آنهاست، به شرطي كه فضاسازي مناسب صورت گرفته باشد."
خانم بارتل نظرات كارشناسي جالبي هم دارد: "در آينده بيشتر ساخت و سازها در آسيا خواهد بود و ايران مي تواند در چين، هند و تركيه فعاليت مثمرثمري داشته باشد."حيف كه وقت ناهار محدود است و نمي توان از تمام سوژه ها استفاده كرد، هرچند تا همين جايش هم وقت مترجم ستاد خبري تلف شده است: "امر ديگري نداريد؟"
بازديد از سدهاي ايران
از جلسات كميته هاي تخصصي 18گانه، كارگاه تخصصي در زمينه ملاحظات طراحي سدها در مقابل زلزله، سمپوزيوم يكروزه با موضوع ارزيابي نبود قاطعيت ها در مهندسي سد، تور فني يكروزه براي بازديد از سد اميركبير و سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه مي توان به عنوان برنامه هاي علمي- تخصصي اجلاس نام برد. همچنين بازديد از سدهاي كرخه، مسجد سليمان، كارون 3، زاينده رود و دورودزن، تورهاي مطالعاتي بعد از اجلاس به شمار مي روند.
مهندس تقي زاده خامسي، مديرعامل آب منطقه اي تهران و عضو كميته برگزاركننده اجلاس در اين باره مي گويد: "نكته مهم و حائز اهميت در اجلاس ICOLD، علاوه بر دستاوردهاي فني، حضور 500 كارشناس از 57 كشور جهان و تور ايرانگردي است كه براي آنها در نظر گرفته شده و به ندرت پيش مي آيد كه اين تعداد كارشناس با هم به ايران بيايند و از توانمندي هاي متخصصان ايراني بازديد كنند." وي مي افزايد: "اغلب اين افراد در اين چند روز نگاهشان به كشور ما فرق كرده و مي گويند اصلا فكر نمي كرده اند كه تهران چنين شهري و ايرانيان چنين ميهمان نوازاني باشند."مهندس تقي زاده خامسي با بيان اينكه تمامي شركت كنندگان داخلي و خارجي هزينه هاي خودشان را شخصا پرداخت كرده اند و اين اجلاس هيچ هزينه اي را متوجه دولت نكرده است، مي گويد: "هر خارجي 600 دلار و هر ايراني 120 هزار تومان براي ثبت نام و شركت در اجلاس پرداخت كرده و هزينه هتل، تورها و بقيه امور را هم به شركت هاي طرف قرارداد پرداخته اند."با اين شرايط بايد گفت تا باشد از اين اجلاس ها و نمايشگاه هاي خودكفا!
سد آخر
-عرضي نيست.
چاره ديگري هم نيست. بايد رفت، زير باران بايد رفت؛ باراني كه قرار است پشت اين سدها جمع شود تا برقش را آدم ببرد و آبش را گندم.
بازديد از سدهايي كه روزي به بلندي سال و سقفي به بلنداي آسمان مي خواست تمام شده، اما روز هنوز باقي است و آسمان هنوز مي بارد.
بازديد حضوري از تمام سدهاي پهنه ايران زمين در يك روز همانقدر غير ممكن، عجيب و روياپردازانه است كه ديدن تعداد زيادي از سدهاي بهره برداري شده يا در دست ساخت ايران و جهان و زير يك سقف، مگر آنكه روزي به بلندي سال داشته باشيم و سقفي به بلنداي آسمان، اما راه ديگري هم هست كه نه اين را مي خواهد و نه آن را؛  راهي در توان انسان.
ثبت نام كرده ايد؟
گذر آسان از بزرگراه چمران در يك ظهر باراني و در حالي كه يك روز تا آغاز نمايشگاه كتاب و ترافيك عذاب آور اين مسير باقي مانده، لذت زائد الوصفي دارد، اما نه به اندازه انتظاري كه براي بازديد از نمايشگاه بزرگترين سدسازان ايران و جهان كشيده ايد.
001326.jpg
بام مثلثي شكل سالن اجلاس سران در ولنجك شايد بلندترين سقف تهران نباشد، اما براي سدهايي كه ميان قلاب دو دست فشرده شده اند، به اندازه كافي جا دارد. ماكت هاي محصور در جدار شيشه اي، بيلبوردهاي مزين به تصاوير هوايي، مانيتورهاي بزرگ و لپ  تاپ هاي كوچك، بروشورها و كتاب هاي نفيس دو زبانه و البته پذيرايي با انواع شيريني و شكلات تمام چيزهايي است كه در بدو ورود، نگاه ها را مي دزدد. چشم هاي بادامي، موهاي بور وچهره هاي سياه در ميان همهمه آشنا و نا آشنا «بر» مي خورند، اما گم نمي شوند. كارت هاي شناسايي چون مدالي سه رنگ بر گردن خودي و غير خودي، نامها را فرياد مي زند و بي نامها را بر باد. ثبت نام قبلا انجام شده و كارت هاي آماده روي ميزهاي سالن كناري قطار شده اند منتظر صاحبانشان.
خانم ها و آقايان متصدي با لباس هاي هماهنگ و با تسلط بر زبان انگليسي وظيفه راهنمايي مراجعان را برعهده دارند، اما گويا اين وظيفه براي آنها فقط در هدايت بازديدكنندگان به واحد ثبت نام تعريف شده است.
- سلام،من اطلاعاتي در مورد اين نمايشگاه مي خواهم. ممكن است مرا به بخش مديريت راهنمايي كنيد.
- متاسفم،  آقا. ما فقط اطلاعات ثبت نام هستيم. شما ثبت نام كرده ايد؟
كميسيون جهاني سدهاي بزرگ
كميسيون جهاني سدهاي بزرگ (ICOLD) در سال 1928 ميلادي يعني قريب به 70 سال پيش به مركزيت پاريس تشكيل شد. هدف اصلي اين كميسيون، ايجاد زمينه هاي پيشرفت در امر طراحي، ساخت و نگهداري سدهاي بزرگ و سازه هاي جنبي آن از طريق جمع آوري اطلاعات مربوطه و بررسي سوال هاي فني و انتشار آنها بوده است. ICOLD با داشتن 85 عضو از كشورهاي مختلف جهان و 6 هزار عضو فردي از ميان مهندسان، طراحان، زمين شناسان و دانشوران نهادهاي خصوصي و دولتي سراسر گيتي بر آن است كه سدها با رعايت كامل ايمني ساخته شوند تا هم توجيه اقتصادي داشته باشند و هم از اثرات منفي آنها بر محيط زيست جلوگيري شود.
اين كميسيون جهاني داراي 18 كميته فني – تخصصي است كه اعضاي اين كميته ها را نمايندگان منتخب كشور ها تشكيل مي دهند و ايران نيز به عنوان يكي از اعضاي ICOLD، در هر 18 كميته داراي كرسي نمايندگي است. اين كميسيون داراي هيات رئيسه اي متشكل از يك رئيس، يك دبير كل از فرانسه و پنج معاون از پنج قاره جهان است. اين كميسيون همه ساله با برگزاري اجلاس اجرايي و هر سه سال يكبار با تشكيل كنگره بين المللي، از كميته هاي ملي كشورهاي عضو دعوت مي كند تا آخرين دستاوردها و نتايج تحقيقات انجام شده را ارائه كرده و به اين ترتيب موجبات انتقال تكنولوژي و مبادله اطلاعات علمي، فني و تجربي مهندسي سدسازي را در سطح جهان بين محققان، متخصصان و كارشناسان فراهم كنند. بر اين اساس از زمان تاسيس تاكنون 27  اجلاس اجرايي و 21 كنگره بين المللي در نقاط مختلف دنيا تشكيل شده كه ايران تاكنون 2 بار ميزبان اجلاس سالانه كميسيون بوده است. اولين بار در سال 1354 در اصفهان و دومين بار هم امسال در تهران.
به دنبال مجري
پاسخ منفي به سوال خانم راهنما و تاييد ثبت نام نشدن از قبل، عواقب بدي به دنبال داردكه مهمترين آن پرداخت 2 هزار تومان براي انداختن يك كارت شناسايي بر گردن است.
-خانم! من فقط مي خواهم گزارش تهيه كنم.
-قبلا معرفي شده بوديد؟
دومين پاسخ منفي هرچند تبعات مالي به همراه ندارد، اما نتيجه اش يك سرگرداني نيم ساعته براي يافتن ستاد خبري نمايشگاه است، چون ظاهرا هيچ كس نمي داند خبرنگارها كجا نسكافه مي خورند. چاره اي نيست و بايد دست به دامان غرفه دارها شد، اما آنها جز ارائه كتاب، بروشور و سي دي تبليغاتي چيز ديگري براي عرضه ندارند. همين مي شود كه با رسيدن به سرمنزل مقصود، ديگر تواني باقي نمي ماند. هرچه باشد كوله باري از سد بر دوش است.
-سلام، بفرماييد ناهار.
چرا ايران؟
پيشرفت هاي صورت گرفته سالهاي اخير در صنعت سدسازي كشور، براي شركت كنندگان در هفتاد و يكمين اجلاس اجرايي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ در كانادا چاره اي جز انتخاب ايران به عنوان ميزبان سال 2005 اين اجلاس باقي نمي گذارد و اينگونه مي شود كه ICOLD، هفتاد و سومين اجلاس سالانه خود را به تهران محول مي كند.
مطابق هر سال، اول تا ششم مي (11 تا 16 ارديبهشت) زماني بود كه كشور ميزبان بايد خود را مهياي برگزاري اجلاس و نمايشگاه جانبي مي كرد و بر همين اساس نمايشگاه جانبي هفتاد و سومين اجلاس ICOLD با حضور 57 شركت داخلي و خارجي فعال در زمينه سدسازي برگزار شد.علي ابراهيم زاده، مدير اجرايي نمايشگاه با اشاره به اينكه ثبت نام شركت هاي حاضر در بخش نمايشگاه از مهرماه سال گذشته آغاز شده بود، مي گويد: "30 شركت مستقل داخلي، 14 شركت مستقل خارجي و 13 شركت به نمايندگي از شركت هاي خارجي در اين نمايشگاه حضور داشتند."وي از آلمان، سوئيس، ايتاليا، نروژ، اتريش، اسپانيا، هلند و انگليس به عنوان كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه نام برده و مي افزايد: "نمايشگاه جانبي اجلاس ICOLD با استقبال خوبي روبه رو شد و تنها محدوديت فضا موجب شد كه برخي شركت ها قادر به حضور در نمايشگاه نباشند."مدير اجرايي نمايشگاه سدسازان جهان تاكيد مي كند: "نمايشگاه هاي تخصصي در صورتي كه مخاطب خود را جذب كند، نقش موثري در ارتباط سرمايه گذاران و مشتريان خارجي با فعالان اقتصادي كشور دارد."گفته هاي مدير اجرايي نمايشگاه افق مناسبي را در برابر ديدگان صاحبان صنعت عظيم سدسازي ترسيم مي كند، به شرطي كه در عمل هم اين اتفاق رخ دهد. در اين ميان شايد هيچ كس به اندازه رئيس كميته اجرايي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ نتواند به اين آرمان رنگ واقعيت بدهد. "ويوتي" مي گويد: "ايران قادر به ساخت سدهايي با امنيت بالا و طراحي مناسب است." رئيس برزيلي كميته اجرايي ICOLD معتقد است: "هرچند ايران دسترسي كافي به انرژي فسيلي مانند منابع سرشار نفتي دارد، اما تصميم اين كشور در پيشبرد صنعت  سدسازي و مهار انرژي هاي حاصل از نيروي آب بسيار عاقلانه است."
وي از شركت فعال ايران در نشست هاي ICOLD تقدير كرده و بر اين نكته تاكيد مي كند كه"ايران از گذشته بسيار دور در زمينه سدسازي تجربه دارد و اين نشست قطعا براي ايران نتايج مفيدي را در پي خواهد داشت."
جوجه كباب، آب و گردشگري
-زرشك پلو با مرغ، جوجه كباب، شنيتسل؟
-جوجه لطفا.
معمولا رستوران بهترين مكان براي آشنايي و خودماني شدن با غريبه هاست، مخصوصا اگر اين غريبه، سردبير تخصصي ترين مجله صنعت سدسازي در جهان باشد.خانم "آليسون بارتل" سردبير مجله بين المللي "انرژي هاي آبي و سدها" است كه تازه ترين شماره نشريه اش به مناسبت برپايي اجلاس ICOLD در تهران به صنعت سدسازي ايران اختصاص دارد. وي مي گويد: "در طول 20 سال گذشته در همه نشست ها حضور داشته ام، اما اين اجلاس 2 ويژگي مهم دارد. اول برنامه هاي خوب و دوم مكان مناسب جهت برگزاري اجلاس و نمايشگاه." ظاهرا خانم بارتل هم مي داند ايراني ها تشنه تعريف هستند وگرنه اول از همه سراغ اين قضيه نمي رفت.بحث گردشگري و ارتباط آن با سدسازي كه به ميان مي آيد، خيلي زود استقبال مي كند: "در واقع يكي از كاربردهاي سد در كنار تامين آب و توليد انرژي، استفاده از قابليت گردشگري آنهاست، به شرطي كه فضاسازي مناسب صورت گرفته باشد."
خانم بارتل نظرات كارشناسي جالبي هم دارد: "در آينده بيشتر ساخت و سازها در آسيا خواهد بود و ايران مي تواند در چين، هند و تركيه فعاليت مثمرثمري داشته باشد."حيف كه وقت ناهار محدود است و نمي توان از تمام سوژه ها استفاده كرد، هرچند تا همين جايش هم وقت مترجم ستاد خبري تلف شده است: "امر ديگري نداريد؟"
بازديد از سدهاي ايران
از جلسات كميته هاي تخصصي 18گانه، كارگاه تخصصي در زمينه ملاحظات طراحي سدها در مقابل زلزله، سمپوزيوم يكروزه با موضوع ارزيابي نبود قاطعيت ها در مهندسي سد، تور فني يكروزه براي بازديد از سد اميركبير و سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه مي توان به عنوان برنامه هاي علمي- تخصصي اجلاس نام برد. همچنين بازديد از سدهاي كرخه، مسجد سليمان، كارون 3، زاينده رود و دورودزن، تورهاي مطالعاتي بعد از اجلاس به شمار مي روند.
مهندس تقي زاده خامسي، مديرعامل آب منطقه اي تهران و عضو كميته برگزاركننده اجلاس در اين باره مي گويد: "نكته مهم و حائز اهميت در اجلاس ICOLD، علاوه بر دستاوردهاي فني، حضور 500 كارشناس از 57 كشور جهان و تور ايرانگردي است كه براي آنها در نظر گرفته شده و به ندرت پيش مي آيد كه اين تعداد كارشناس با هم به ايران بيايند و از توانمندي هاي متخصصان ايراني بازديد كنند." وي مي افزايد: "اغلب اين افراد در اين چند روز نگاهشان به كشور ما فرق كرده و مي گويند اصلا فكر نمي كرده اند كه تهران چنين شهري و ايرانيان چنين ميهمان نوازاني باشند."مهندس تقي زاده خامسي با بيان اينكه تمامي شركت كنندگان داخلي و خارجي هزينه هاي خودشان را شخصا پرداخت كرده اند و اين اجلاس هيچ هزينه اي را متوجه دولت نكرده است، مي گويد: "هر خارجي 600 دلار و هر ايراني 120 هزار تومان براي ثبت نام و شركت در اجلاس پرداخت كرده و هزينه هتل، تورها و بقيه امور را هم به شركت هاي طرف قرارداد پرداخته اند."با اين شرايط بايد گفت تا باشد از اين اجلاس ها و نمايشگاه هاي خودكفا!
سد آخر
-عرضي نيست.
چاره ديگري هم نيست. بايد رفت، زير باران بايد رفت؛ باراني كه قرار است پشت اين سدها جمع شود تا برقش را آدم ببرد و آبش را گندم.
بازديد از سدهايي كه روزي به بلندي سال و سقفي به بلنداي آسمان مي خواست تمام شده، اما روز هنوز باقي است و آسمان هنوز مي بارد.

قطار هوايي مكمل سيستم حمل و نقل عمومي
001335.jpg
راه اندازي قطار هوايي (منوريل) از سال گذشته به طور جدي مورد توجه برنامه ريزان حمل و نقل شهري در تهران قرار گرفته است، با اين حال نام منوريل هنوز ذهن بسياري از شهروندان و حتي متخصصان صنعت حمل و نقل ريلي را به يك سيستم حمل و نقل تشريفاتي، مدرن، پرخرج، تفريحي و توريستي معطوف مي كند.
منوريل انتخاب و راه حلي مناسب براي معضل ترافيك و آلودگي هوا در شهري مانند تهران است، بويژه آنكه وجود مسيرهاي سراسري شرق به غرب و شمال به جنوب با امكان جادهي مسير منوريل در وسط خيابان هاي اين شهر، تصميم گيري و اجراي اين طرح را تسهيل مي كند.
اغلب تصور مي شود هر سيستم حمل و نقل ريلي كه در ارتفاع قرار گرفته منوريل است، در حالي كه چنين نيست. اين اشتباه باعث شده كه بسياري از معايب سيستم هاي حمل و نقل ريلي مستقر در ارتفاع كه در منوريل وجود ندارد، به آن نسبت داده شده و در نتيجه تصوري منفي از آن در ذهن ايجاد شود.
منوريل يك خط منفرد است كه به عنوان ريل براي واگن هاي مسافري يا باري به كار برده مي شود. اغلب اين ريل در ارتفاع بالاتر از سطح زمين تعبيه مي شود، اما منوريل ها مي توانند در سطح زمين، پايين تر يا در تونل هاي زيرزميني هم باشند.
واگن هاي منوريل ممكن است به شكل معلق از يك مسير ويژه و نسبتا باريك آويزان شوند و روي اين مسير قرار گرفته و حركت كنند. در هر حالت ويژگي واگن هاي منوريل اين است كه از مسير تكيه گاهشان همواره پهن ترند.
افزايش طول مسير از جمله عواملي است كه هزينه اجراي اين سيستم را كاهش مي دهد. شيب و فرازهاي متعدد در مسير، تقاطع با خيابان، پل روگذر، رودخانه يا كانال آب و حتي پارك ها و به طور كلي موانع طبيعي و غيرطبيعي منطقه شهري هزينه اجراي سيستم را تا ميزان قابل توجهي تغيير مي دهد.
عريض كردن خيابان، جابه جايي لوله هاي آب، خطوط تلفن، انتقال برق و ... تاثير بسيار مهمي در افزايش هزينه هاي جاري دارند، در حالي كه با اجراي اين سيستم در ارتفاع و با در نظر گرفتن مسير باريكي مي توان ستون ها را در عرض چند متر بالا برد كه داراي سهولت ساخت، هزينه كم، كارايي و ايمني بيشتري هستند.
جمع بندي بررسي هاي انجام شده در زمينه كارايي منوريل در تهران، آن را به عنوان يك انتخاب و راه حل مناسب براي معضل ترافيك و آلودگي هوا در چنين شهري مطرح كرده است كه وجود مسيرهاي سراسري شرق به غرب و شمال به جنوب با امكان جادهي مسير منوريل در وسط خيابان ها اين مساله را تقويت مي كند

زاويه ديد
برتر در ميان سدسازان جهان
رضا اردكانيان
معاون وزير نيرو در امور آب
كشور ايران، در منطقه خشك و نيمه خشك جهان قرار گرفته است. در اين منطقه توزيع مكاني و زماني باران و آب نامساوي است. از اين رو سدها، نقش مهمي در آن ايفا مي كنند. مديريت منابع آب در ايران با چالش هايي در زمينه تامين نيازها در سطح ملي روبه رو است. سياست هاي درازمدت توسعه منابع آب كشور تنظيم و توسط هيات وزيران به عنوان يك ضرورت ملي به تصويب رسيده است. اين سياست ها بر مبناي:
- اهميت همكاري بين بخش هاي گوناگون
- برنامه ريزي با در نظر گرفتن ظرفيت منابع آب بر اساس اصول توسعه پايدار و تامين نيازهاي طبيعي آبياري در حوضه آبريز
- اصلاح ساختار مصارف آب و مديريت كنترل تلفات
- انطباق برنامه هاي توسعه اقتصادي بر اساس ظرفيت حوضه هاي آبريز (آمايش سرزمين)
- در نظر گرفتن ارزش هاي زيست محيطي و اقتصادي آب
- مديريت كنترل كيفي و جلوگيري از آلودگي، قيمت گذاري عادلانه و موثر آب
- در نظر گرفتن منابع ملي و حقوق طبيعي و اجتماعي شهروندان در پروژه هاي انتقال آب بين حوزه اي و تبادل آب
- مديريت ريسك (خشكسالي ها و سيلاب ها) و برنامه هاي اطلاع رساني عمومي و مديريت آن، سازماندهي شده است.
اين موارد اصول سياست هاي ما در مديريت منابع آب است.
سدها؛ ايمن در برابر زلزله
ايران در يك منطقه لرزه خيز كه در آن زلزله به طور فراوان رخ مي دهد، واقع شده است. از اين رو نگرش به موضوع ايمن سازي در مقابل زلزله در هنگام طراحي بويژه با در نظر گرفتن عواقب وخيم شكست سد كه مقادير عظيمي از آب در پشت آن جمع مي شود، بسيار بااهميت مي شود. به همين لحاظ استفاده از روش هاي علمي افزايش مقاومت سد در مقابل زلزله در هنگام طراحي بسيار حياتي است.
در حدود يك ماه قبل، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شاخص هاي كاربردي ايمني و مقابله با زلزله در طراحي و اجراي ساختمان ها، مقاوم سازي يا نوسازي تاسيسات را كه بايستي ظرف 10 سال آينده انجام شود، به تصويب رساند.
مقوله ايمني سدها نيز در سالهاي اخير به سرعت مورد توجه و تحقيق قرار گرفته است تا از ايمني سدها در هنگام بهره برداري و وقوع حوادث غير مترقبه مانند زلزله و طغيان ها، اطمينان حاصل شود.ملاحظات ايمني سدها، روشي براي اطمينان از انسجام يا پايداري سدها و عدم به وجود آوردن خطر در هنگام رخداد حوادث غير مترقبه براي مردم، سرمايه گذاري ها (مالكيت ها) و محيط زيست است. اخيرا دستورالعملي براي ايمني سدها تنظيم شده كه مورد تصويب سازمان مديريت منابع آب كشور قرار گرفته است. اين دستورالعمل براي اجرا به سازمان هاي آب منطقه اي ارسال شده است. دستورالعمل ابلاغي، اقلام اصلي برنامه هاي كنترل ايمني يك سد شامل: پايش، بازبيني ادواري ايمني سد، بازسازي سد و اقدامات اضطراري (EAP) را در بر مي گيرد.
اين دستورالعمل در سه سطح سازماني ساختار منابع آب كه عبارتند از:
- گروه ايمني سدها در محل هر سد
- اداره ايمني سدها در مركز هر سازمان آب منطقه اي
- اداره ايمني سدها در سازمان مديريت منابع آب كشور در سطح ملي
به كار گرفته مي شود.
مهمترين يافته هاي ما در امر ايمني سدها عبارتند از:
- برنامه هاي آموزشي براي كاركنان و مسئولان ايمني سدها
- بازبيني تمام سدهاي در دست بهره برداري به طور مرتب و آماده سازي گزارشات مربوط به تهيه گزارش هاي سالانه كنترل و پايش سدها
- مشخص كردن وضعيت ايمني فعلي در سد بزرگ و برآورد عمليات علاج بخشي لازم
- انجام عمليات فوري اضطراري در هنگام حوادث غير مترقبه مانند زلزله و آماده سازي گزارشات ايمني بر اساس دستورالعمل هاي صادره
- طراحي و برنامه ريزي بازبيني ادواري سدها.
گفتني درباره سد و سدسازي در ايران بسيار است. در صنعت سدسازي در سنوات اخير پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي حاصل شده است. بر اساس تعاريف ICOLD ايران داراي بيش از 270 سد بزرگ در دست بهره برداري است. در عين حال 115 سد بزرگ در دست احداث و 279 سد بزرگ در مراحل مختلف مطالعاتي در دست انجام است.14 سد بزرگ در سال گذشته افتتاح شد كه كارون 3 با حدود 3 ميليارد متر مكعب ظرفيت از جمله آنان بود و در سال جاري نيز 15 سد بزرگ به بهره برداري خواهد رسيد. در مجموع مي توان گفت كه ظرفيت هاي قابل توجهي در بخش هاي مختلف صنعت سدسازي مانند طراحي، ساخت سدها و نيز مديريت منابع آب به دست آمده است.
.

از شهر
افزايش مصرف بنزين
در ارديبهشت ماه

001314.jpg
در فروردين ماه امسال به طور متوسط روزانه 93/62 ميليون ليتر بنزين مصرف شد. با توجه به ثابت ماندن قيمت بنزين در سال 84، شاهد افزايش مصرف بنزين هستيم به طوري كه در روزهاي اخير متوسط مصرف بنزين كشور به حدود 65 ميليون ليتر در روز رسيده است و پيش بيني مي شود در ماه هاي تير، مرداد و شهريور به دليل سفرهاي تابستاني رشد مصرف بنزين به شدت افزايش يابد.بر اساس اين گزارش، مصرف بنزين كشور در اوايل انقلاب، حدود 13 ميليون ليتر در روز بود كه اين رقم به دلايل عمده اي از جمله عدم خروج خودروهاي پرمصرف و فرسوده، افزايش توليد موتورسيكلت هاي پرمصرف و هدفمند نشدن يارانه ها و عدم حل مشكلات ترافيك و نامناسب بودن سيستم حمل و نقل عمومي روز به روز در حال افزايش است. رشد مصرف بنزين طي 7 سال اخير بالغ بر 70 درصد برآورد شده است.اين در حالي است كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، براي گازسوز كردن خودروهاي پيكان سواري 360 هزار تومان، وانت ها 540 هزار تومان و خانواده پژو 465 هزار تومان يارانه پرداخت مي كند.
نقش پست و نقش در كاهش سفرهاي شهري
همايش سراسري "پست و نقش آن در كاهش تقاضاي سفرهاي شهري" اواخر ارديبهشت ماه سال جاري در اصفهان برگزار مي شود.
مدير روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري اصفهان با اعلام اين خبر گفت: اين همايش با هدف آشنايي مردم با امكانات فن آوري اطلاعات و ارتباطات و شبكه اينترنت و نقش آن در كاهش سفرهاي شهري و ترافيك برگزار مي شود.
طاهره صاحب جمعي روز چهارشنبه افزود: كارشناسان و محققان علاقه مند به اين موضوع مي توانند مقاله هاي خود را تا 20 ارديبهشت سال جاري ارسال كنند.
وي بيان داشت: مقالات برتر در همايش "پست و نقش آن در كاهش تقاضاي سفرهاي شهري" ارائه شده و از نويسندگان آنها تقدير به عمل خواهد آمد. به گفته وي هم اكنون امكان انجام بسياري از امور خريد و فروش، اداري و دولتي از طريق سايت هاي اينترنتي وجود دارد.
وي تصريح كرد: مردم مي توانند با استفاده ازاين امكانات از طريق شبكه اينترنت در منازل، سفرهاي داخل شهري خود را كاهش دهند. وي تصريح كرد: شركت پست استان اصفهان نيز با قرار دادن امكان خريد و فروش اينترنتي در سايت خود، زمينه كاهش تقاضاي سفرهاي شهري از طرف مردم را براي انجام امور خريد و فروش فراهم كرده است.
بهره برداري از 10 كيلومتر خط مترو در سال
001296.jpg
قراردادهاي احداث خطوط 3 و 4 متروي تهران نهايي شده و عمليات اجرايي اين خطوط در سال جاري آغاز مي شود.
مهندس بهرام عبابافي، معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه با اشاره به احداث سالانه 10 كيلومتر خط مترو در تهران گفت: بر اساس تعهد مترو، اين شركت بايد سالانه 10 كيلومتر خط مترو را به بهره برداري برساند كه در اين راستا اواخر سال گذشته مسير كرج - گلشهر در ادامه مسير خط 2 مترو تهران به طول 10 كيلومتر و ايستگاه ايران خودرو در مسير صادقيه به كرج به بهره برداري رسيد و پيش بيني مي شود در پايان سال جاري نيز مسير 10 كيلومتري بهارستان تا دردشت به بهره برداري برسد.
وي همچنين از نهايي شدن قراردادهاي خطوط 3 و 4 متروي تهران و آغاز عمليات اجرايي اين خطوط در سال جاري خبر داده است.
25هزار دستگاه اتوبوس خريداري مي شود
مدير كل حمل و نقل سازمان شهرداري هاي كشور گفت: به منظور افزايش خدمات به مسافران درون شهري، 25 هزار دستگاه اتوبوس درسال جاري خريداري مي شود. عبادالله فتح اللهي، روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومي سازمان هاي تاكسيراني سراسر كشور در كرج افزود: اين تعداد اتوبوس بر اساس آمار جمعيتي ونياز هر شهر توزيع خواهد شد.
وي اظهار داشت: براي خريداري اين تعداد اتوبوس، يكهزار و 410 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
فتح اللهي بدون ذكر آماري يادآور شد: براي كاهش آلودگي هوا، طرح گازسوز كردن اتوبوس هاي درون شهري ادامه مي يابد.
مدير كل حمل و نقل سازمان شهرداري ها اظهار داشت: همچنين تا پايان برنامه چهارم توسعه، 80 هزار دستگاه تاكسي جايگزين خودروهاي فرسوده مي شود. وي توجه به تقويت سيستم ريلي در كلانشهرها را از برنامه هاي داراي اولويت سازمان شهرداري ها ذكر كرد.
فتح اللهي گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه اقتصادي 280 كيلومتر به سيستم ريلي در شهرهاي مشهد، اصفهان، تبريز، شيراز، اهواز و كرج افزوده مي شود.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |