پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۴ - Apr 28, 2005
از شنبه آغاز مي شود
برخورد با تخلفات حادثه ساز رانندگي در كشور
ايسنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه شمار كشته هاي تصادفات در سال گذشته با رشد ۴/۱ درصدي نسبت به سال ۸۲ به ۲۶ هزار و ۸۷ مورد رسيد، گفت: با كاهش ۳ هزار و ۵۰۰ كشته در ۶۲۵ هزار و ۳۰ فقره تصادف سال گذشته، شركت هاي بيمه گر حداقل ۷۰ ميليارد تومان كمتر ديه پرداخت كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران سردار محسن انصاري متوسط رشد كشته هاي تصادفات كشور در ده سال گذشته را ۳/۱۰ درصد عنوان كرد و گفت: در حاليكه سال ۸۲ اين رشد به ۱۸ درصد رسيد، رقم مذكور در سال ۸۳ با رعايت قوانين از سوي شهروندان و تلاش ناجا ۴/۱ درصد بود.
به گفته وي در صورت ادامه رشد تصادفات در سال ۸۳ بايد ۲۹ هزار نفر در جاده ها و شهرهاي كشور كشته مي شدند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به اين كه در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ ، ۳هزار و ۵۰۰ نفر بيشتر در تصادفات كشته شدند گفت: اين در حاليست كه اين رقم در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ به ۳۶۳ كشته اضافي رسيد.
سردار انصاري در ادامه به كاهش شدت تصادفات در كشور اشاره كرد و گفت: در حالي كه شدت تصادفات در سال ۸۰ ، ۸/۵ كشته در هر يكصد تصادف بود، اين رقم در سال گذشته به ۱/۴ كشته در هر يكصد تصادف كاهش يافت.
وي افزود: همچنين در حالي كه موتورسواران در سال ۸۲ در هر يكصد تصادف ۵/۵ مورد مقصر بودند،  اين رقم در سال گذشته به ۹/۳ رسيد و اين امر نشان دهنده ارتقاي رفتار ترافيكي موتورسواران است.
به گفته سردار انصاري هم اكنون بيش از ۶۰ درصد موتورسواران در سطح شهر و ۹۳ درصد رانندگان در بزرگراهها از كلاه و كمربند ايمني استفاده مي كنند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به اجراي طرحهاي انتظام بخشي در سال گذشته اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرحها در سال ۸۳ موفقيت آميز بود؛ به شكلي كه عليرغم افزايش يك ميليون دستگاه خودرو جديد به ناوگان و صدور ۵/۱ ميليون گواهينامه جديد در سال گذشته شاهد كاهش رشد تصادفات و كشته هاي ناشي از آن بوديم.
وي افزود: بدين ترتيب طرحهاي انتظام بخشي راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در سال جاري اجرا مي شود،به شكلي كه اين طرحها از روز شنبه ۳ ارديبهشت ماه در تهران آغاز شده و از شنبه ۱۰ ارديبهشت ماه نيز در مراكز استانها و شهرهاي بزرگ به اجرا در مي آيد.
سردار انصاري با اشاره به اين كه محور طرحهاي انتظام بخشي امسال برپايه آموزش، تذكر و توصيه است تصريح كرد: در عين حال ماموران در اين طرح با تخلفات حادثه ساز و ۱۰ تخلف شاخص از جمله عبور از چراغ قرمز و تردد موتورسيكلت در پياده روها به شدت برخورد مي كنند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه به مصوبه كميسيون زيربنايي دولت اشاره كرد و گفت: براين اساس ثبت اول نقل و انتقال خودروها بايد ابتدا توسط ناجا و در سيستم كامپيوتري انجام و سپس در دفترخانه صورت گيرد كه البته هنوز اين مصوبه به تصويب هيات دولت نرسيده است.

غرفه هاي دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات آماده شد
گروه اجتماعي: زمان واگذاري غرفه هاي نمايشگاه مطبوعات به غرفه داران اعلام شد.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه مطبوعات، كليه ثبت نام شدگان قطعي كه از سوي دبيرخانه به آنها اطلاع داده شده است، مي توانند جهت تحويل گرفتن غرفه خود از ۱۰ ارديبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح به محل دبيرخانه نمايشگاه مطبوعات واقع در سالن ۳۵ نمايشگاه بين المللي تهران مراجعه كنند و امور مربوط به غرفه آرايي را انجام دهند.
گزارش ديگري حاكي است كه شركت تعاوني مطبوعات كشور در راستاي مشاركت همه روزنامه ها در انتشار نشريه روزنامه  دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات دست به يك اقدام جديد زد.
احمد حلت دبير ستاد برگزاري نمايشگاه گفت: تمامي روزنامه ها مي توانند در ايام برگزاري نمايشگاه مطبوعات به چاپ نشريه روزانه نمايشگاه (ارديبهشت) در هر روز و در هر تيراژي كه مي توانند بصورت رايگان اقدام كنند.اين گزارش همچنين حاكي است رسول صدر عاملي كارگردان سينما در گفت و گويي با ستاد خبري نمايشگاه گفت: اهميت داشتن و قدرتمندبودن مطبوعات ارتباط مستقيمي با قدرتمندي جامعه دارد هر چقدر مطبوعات با قدرت بيشتر و آزادانه تر عمل كنند، جامعه بهتر و بالنده تري خواهيم داشت.وي ادامه داد: پيشرفت در حركت روبه جلوي مطبوعات، به طور محسوسي باعث كامل تر و بهترشدن جامعه خواهد شد. در زمينه هاي تخصصي مانند سينما، تئاتر، نقاشي، موسيقي و ... نيز، هر چه مطبوعات تخصصي بيشتري داشته باشيم، در همان زمينه شاهد بالندگي هنر نيز خواهيم بود. در واقع يكي از اساسي ترين نشانه هاي تمدن واقعي، حضور مطبوعات آزاد در جامعه است.
از سوي ديگر محمدرضا شريفي نيا، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون و مدير هنري ماهنامه نقش آفرينان، طي گفتگوي كوتاهي با خبرنگار ستاد خبري نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه اصحاب مطبوعات رودرروي مردم و در واقع مخاطبان خود قرار مي گيرند و اين رويارويي و ارتباط باعث مي شود كه با سلايق مردم بيشتر و بهتر آشنا شده و در سال آتي فعاليت  هايشان بهتر شود.

انتخاب نهم
هاشمي رفسنجاني: هيچ مانعي نمي تواند در عزم من خللي ايجاد كند
فارس : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه اگر نفع مردم به حضور من در انتخابات رياست جمهوري باشد اين آسان ترين امري است كه مي تواند محقق شود گفت: هيچ مانعي نمي تواند در عزم من براي حضور در انتخابات خللي ايجاد كند.
اكبر  هاشمي  رفسنجاني ديروز در جمع روحانيون، دانشگاهيان، نمايندگان استان، فرهنگيان، اصناف و اعضاي شوراهاي اردبيل با ارائه تحليلي از شرايط منطقه و موقعيت جمهوري اسلامي ايران گفت: نياز جدي در تعاملات منطقه و موقعيت استراتژيك ايران، كشور ما را به قدرت بلامنازع منطقه تبديل كرده است.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: تنها با انسجام ملي و ترجيح منافع ملي بر منافع شخصي و حزبي مي توان جامعه را در تعاملات، چانه زني ها، نيرومند، قدرتمند و موفق كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت از ايشان جهت حضور در انتخابات تأكيد كرد: هرچه قدر زمان مي گذرد اميدهاي من براي نيامدن كم رنگ تر مي شود.
توكلي: آمدن هاشمي تاثيري در حضور كانديداي اصولگرايان
در صحنه ندارد
فارس: كانديداي اصولگراي انتخابات رياست جمهوري گفت: در صورت حضور  هاشمي  رفسنجاني در صحنه انتخابات، تدابيري اتخاذ مي شود كه كانديداي اصولگرايان در صحنه باقي بماند.احمد توكلي در ديدار تعدادي از بانوان استان تهران كه عصر ديروز در محل ستاد انتخاباتي اش در تهران برگزار شد، در سخناني گفت: نگاه اسلام و قرآن به حقوق زن و مرد نه تساوي محور، بلكه نگاه تناسب محور است.
وي افزود: از نگاه قرآن، هيچ تفاوتي از حيث جوهره انساني ميان زن و مرد وجود ندارد و خداوند براي هر دو پاداش و جزاي يكساني در نظر گرفته است.
لاريجاني: استراتژي شوراي هماهنگي وحدت بين گروه هاي اصولگراست
فارس: كانديداي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، استراتژي شوراي هماهنگي را وحدت بين گروه هاي اصولگرا دانست و گفت: اين شورا كار خود را با حضور همه كانديداهاي اصولگرا آغاز كرد و تصميمي اتخاذ شد كه بعداً برخي آن را نپذيرفتند.علي لاريجاني در جمع دانشجويان مستقل سراسر كشور در دانشگاه تربيت معلم كرج در خصوص شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي گفت: من هميشه مدافع حفظ شوراي هماهنگي بودم، اگر من نيز آن را نمي پذيرفتم چيزي نبود كه در صحنه سياسي بتواند دو فكر متفاوت را عرضه كند، زيرا ما تشكلي جايگزين شوراي هماهنگي نداريم. كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: اختلاف راي  هايي با برخي حتي در شوراي هماهنگي دارم اما مصالح آينده نظام ايجاب مي كرد اين تشكيلات نشكند. وي با رد اين ادعا كه شوراي هماهنگي از بين يك نفر يك نفر را برگزيده است، گفت: اين تشكيلات كار خود را از ماه ها قبل آغاز كرده بود و فعاليت هاي بسياري داشت و بعداً عده اي از دوستان از آن خارج شدند. اين استاد دانشگاه  افزود: تشكيلاتي وجود دارد كه بررسي مي كند و اين بررسي ها اكنون به من رسيده و در مجموع در اصولگرايان نيز تشكيلاتي جز شوراي هماهنگي نداريم و اعتقاد داريم اين تشكيلات براي آينده نظام مفيد است. وي خاطرنشان كرد: من اصراري براي ورود به اين صحنه نداشتم، آقايان بررسي كردند و گفتند به شما رسيده ايم،  عده اي از كانديداهاي مطرح از اين تشكيلات جدا شدند و من براي اين كه اين تشكيلات بر هم نريزد ماندم و مي دانم اين ماندن هزينه هايي نيز دارد.
احمدي نژاد: تا آخرين مهلت به بررسي شرايط مي پردازم
شهردار تهران گفت: مردم بايد تشكيل تريبونهاي پاسخگويي و استنطاق از مسئوليني كه با شعار به قدرت مي رسند، تحقق برنامه ها و قول ها را از آنها بخواهند.
محمود احمدي نژاد روز دوشنبه در دانشگاه اصفهان تصريح كرد: با تعطيل شدن نظارت عمومي، همه چيز در حاشيه قواعد پنهان مي شود و هر كس براي خود حاشيه امن پيدا مي كند.اين نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري كه به دعوت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان در جمع گروهي از دانشجويان اين دانشگاه حضور يافته بود، گفت: هنوز به شكل رسمي خود را نامزد رياست جمهوري نكرده ام و تا آخرين مهلت به بررسي شرايط مي پردازم.
كروبي: براي من حضور مردم مهم است
ايسنا : مهدي كروبي، تنها نكته  پراهميت در انتخابات رياست جمهوري را حضور پرشور مردم در پاي صندوق هاي رأي دانست.كروبي با تاكيد و تشويق مردم براي حضور در عرصه  انتخابات، حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي را از انتخاب شدنش به عنوان رييس جمهور پراهميت تر دانست و گفت: به طور قطع هر كسي كه وارد صحنه  انتخابات مي شود، دوست دارد كه پيروز شود اما اين مساله در جايگاه دوم قرار دارد و براي شخص من حضور مردم از هر چيز ديگري پراهميت تر است.
معين و ترجيح مسئوليت اجتماعي بر علائق شخصي
فارس: مصطفي معين گفت: به دليل احساس خطري كه به خاطر عدم توجه به دانايي محوري مي كردم يك مسئوليت اجتماعي را به علايق شخصي ام كه ادامه حضور در فضاي علمي و پژوهشي و طبابت است، ترجيح دادم، بايد دست از عافيت جويي بشوييم و خطر كنيم.وي همچنين به تشريح شعار خود مبني بر «توسعه دانايي محور» پرداخت و گفت: اين طور نيست كه بين توسعه علمي و توسعه سياسي نسبتي وجود نداشته باشد، يك توان بالقوه عظيم اجتماعي و عزم سياسي براي توسعه علمي وجود دارد.
حدادعادل: اصولگرايان با آقاي هاشمي تقابل جدي ندارند
ايسنا: حدادعادل درباره حضور يا عدم حضور هاشمي در رقابت هاي انتخاباتي عنوان كرد: «فكر نمي كنم شركت ايشان در انتخابات قطعي باشد، اگر شركت كردند قدمشان روي چشم.»رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه  ديدار با نمايندگاني از شوراهاي كارگري، در جمع خبرنگاران در خصوص اجماع اصولگرايان گفت: «من از اول خوش بين بودم. امروز از گذشته خوش بين تر هستم و فردا، پس فردا و روزهاي آينده اطمينان دارم كه دود سفيد ديده مي شود.»حدادعادل در پاسخ به اين پرسش كه حضور هاشمي كي بررسي مي شود؟ افزود: «به هر حال اصولگرايان با آقاي هاشمي تقابل جدي ندارند و اگر شركت كردند و راي آوردند در خدمتشان هستيم و اميدواريم انتخابات رياست جمهوري به گونه اي برگزار شود كه به نفع ملت باشد.»
ولايتي:حقوق رياست جمهوري را نمي گيرم
ايسنا: علي اكبر ولايتي گفت: وضعيت فعلي اصولگرايان را نبايد تشتت نام نهاد، بلكه تعدد كانديداست كه در انتخابات گذشته نيز شاهد آن بوديم. وي در پاسخ به سئوالي درباره وضعيت حاكم بر جناح اصولگرا، اظهار داشت: بايد دايره  كانديداها باز باشد و سقفي نداشته باشد تا مردم اين امكان را داشته باشند كه بتوانند با تمام افراد وارد صحنه، آشنا شوند. وي افزود: به تدريج كه به سمت روز موعود پيش مي رويم، تعداد كانديداها نيز محدودتر و وضعيت مشخص مي شود، لذا هيچ تضادي بين يك انتخابات باز و تعداد كانديداها وجود ندارد.اين كانديداي رياست جمهوري در پايان از عدم دريافت حقوق رياست جمهوري خبر داد و اظهار داشت: همانگونه كه در دوران تصدي ام در وزارت امور خارجه از دريافت حقوق اين پست امتناع مي كردم و به دريافت حقوق استاد دانشگاهي اكتفا مي نمودم، پس از موفقيت در انتخابات رياست جمهوري نيز اين رويه را ادامه مي دهم.
عامل نارضايتي مردم تمركزگرايي است
ايسنا: تمركزگرايي اعمال شده، طي ۲۶ سال گذشته موجب نارضايتي مردم شده است.
محسن مهرعليزاده، با اعلام اين مطلب در حاشيه افتتاح طرحهاي ورزشي استان اردبيل، افزود: توجه بيش از حد به مركز كشور و برخي استانها در كنار عدم توجه به استعدادهاي ساير استانها، سبب محروميت استانهاي مرزي شده است.
فرهنگ تقصيرپذيري در كشور ما وجود ندارد
ايسنا: محمدباقر قاليباف كانديداي نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري طي سخناني در همايش اعضاي ستاد انتخاباتي خود، با انتقاد از اين كه برخي مديران از فرصت هايي كه مردم در اختيارشان قرار دادند، استفاده نكردند، افزود: در گذشته مردم به درستي فرصت هاي زيادي را خلق كردند و در اختيار مديران و مسئولان گذاشتند اما ما نتوانستيم آن طور كه بايد و شايد از آن بهره ببريم بلكه در برخي موارد حتي فرصت سوزي هم كرديم.
وي با بيان اين كه يكي از مشكلات امروز اين است كه اگر نقصاني پيش آيد، كمتر مي توانيم براي آن مقصر بيابيم، افزود: فرهنگ تقصيرپذيري در كشور ما وجود ندارد. برخي مديران در كشور ما باهم تعارف دارند و از مديراني كه مشكل ساز هستند، تعريف مي كنند و به نوعي به آنها نان قرض مي دهند و در نهايت براي حل مشكل دست به تباني مي زنند.
بي انصافي است كه بعضي بگويند از بين يك نفر، يك نفر را برگزيده ايم
ايسنا: رئيس هيأت اجرايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي به برخي مسائل مطرح شده از سوي برخي از نامزدها درباره روند گزينش نامزد نهايي اين شورا پاسخ داد.
محدرضا باهنر در پاسخ به سؤالي در اين خصوص كه دكتر ولايتي گفته است شوراي هماهنگي اصل بر تقابل با آقاي هاشمي رفسنجاني گذاشته است، ضمن تكذيب اين خبر و گله از آقاي ولايتي به دليل بيان برخي از حرف هاي غيردقيق اظهار داشت: شوراي هماهنگي آقاي هاشمي را داراي ظرفيت هاي مهمي براي نظام و انقلاب مي داند و تقابل با ايشان را به نفع نظام و نيروهاي اصولگرا نمي داند و هرگز قصد تقابل با وي را نداشته است. باهنر افزود: با محاسبه همه پارامترها، دكتر علي لاريجاني را فرد اصلح تشخيص داديم و او را معرفي كرديم. بي انصافي است كه بعضي دوستان بگويند شوراي هماهنگي از بين يك نفر، يك نفر را برگزيده است.

دكتر محمود احمدي نژاد:
حفظ آبروي كشور به احياي كاخ نشيني نيست
مهر:   شهردار تهران گفت: حفظ آبروي كشور به احياي كاخ ها و برپا كردن دكوراسيون هاي صدها ميليون توماني نيست بلكه به برپايي عدالت، تأمين رفاه عمومي، از بين بردن بيكاري، گرسنگي و حل مشكل ازدواج و مسكن جوانان است.
دكتر محمود احمدي نژاد روز دوشنبه در جمع اساتيد دانشگاه اصفهان، با سرزنش آن دسته از مديراني كه به بهانه حفظ آبروي نظام، اشرافي گري و تجمل گرايي را وارد ساختار اداري كشور كرده اند افزود: آبروي كشور در پرتو اميد و نشاط و شادابي يك جامعه تامين مي شود نه در سايه فاصله طبقاتي و شكل گيري قله هاي ثروت از سوي عده اي خاص.
احمدي نژاد، بخشهايي از الگوي توسعه سياسي و اقتصادي كشور را اقتباسي و عامل اصلي بروز مفاسد، رشوه خواري و تشكيل قله هاي ثروت در جامعه دانست و بر ضرورت بازگشت به مباني فرهنگ خودي و توجه به نيازهاي بومي در اين زمينه تاكيد كرد.وي با بيان اين نكته كه چشم ملت ايران امروز به دانشمندان حوزه و دانشگاه دوخته شده است، افزود: قالبها و تئوريهاي توسعه سياسي و اقتصادي ليبرال امروز افكار وانديشه هاي نخبگان دنيا را به اسارت گرفته و آثار شوم و ويرانگر آن دامنگير بسياري از ملتهاي جهان شده است.دكتر احمدي نژاد افزود: انديشمندان ما بايد خود را از بند قالبها و تئوريهاي امروز دنيا برهانند و براي اداره كشور به نظريات و قالبهاي برگرفته شده از فرهنگ خودي بازگردند.وي افزود: برخي از مديران و تصميم گيران جامعه معمولا مسائل ساده را پيچيده مي كنند و سپس خود را از حل آنها عاجز و ناتوان نشان مي دهند و امكان نزديك شدن به آنها را نيز از ديگران سلب مي كنند.
شهردار تهران تمركز گرايي را يكي از مظاهر بي عدالتي و سبب هدر رفتن منابع كشور دانست و خطاب به اساتيد دانشگاه اصفهان تاكيد كرد كه بسياري از حقايق را بايد فرياد زد و آن را تكرار كرد تا به يك مطالبه عمومي تبديل شود.

يك ميليون جوان متأهل امسال نيازمند مسكن مي شوند
ايسنا: بررسي ها نشان مي دهد بر اساس «نرخ رشد ازدواج و شمار جوانان متأهل ۲۵ تا ۲۹ سال متقاضي مسكن زير دهك درآمدي پنجم» تعداد جوانان اين گروه در سال ۸۴ به ۲ ميليون و ۱۱۴ هزار و ۶۴۳ نفر مي رسد كه از ميان آنها يك ميليون و ۵۷ هزار و ۳۲۱ نفر نيازمند مسكن مي شوند.
به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران تعداد جوانان متأهل اين گروه سني تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۲ ميليون و ۷۲۳ هزار و ۳۰۴ نفر مي رسد كه يك ميليون و ۳۶۱ هزار و ۶۵۲ نفر آنها به مسكن نياز خواهند داشت.«سند ساماندهي مسكن جوانان در برنامه چهارم توسعه» پيش بيني كرده است «نسبت مسكن جوانان از توليد مسكن كشور» با اولويت جوانان ۲۵ تا ۲۹ سال در سال جاري
۴/۲۲ درصد و در پايان برنامه چهارم توسعه ۹۸/۲۳ درصد شده و از سويي ديگر تعداد مسكن آنها نيز از توليد مسكن كشور از ۱۲۸ هزار و ۱۲۸ واحد در سال جاري به ۱۸۸ هزار واحد در پايان برنامه چهارم خواهد رسيد.همچنين سهم جوانان از «واحدهاي استيجاري» كل بخش مسكن در سال ،۸۴ ۲۱ درصد و در پايان برنامه چهارم ۱/۲۲ درصد خواهد بود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |