پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳
جانشين عرفات
رهبران حماس با وجود آنكه در انتخابات شركت نكرده اند و منتقد ابومازن هستند،قصد ندارند درباره او پيش داوري كنند
009528.jpg
نيلوفر قديري
دو سال پيش وقتي محمود عباس به عنوان اولين نخست وزير فلسطين انتخاب شد، تحليل گران و رسانه هاي خبري غربي اين اتفاق را شروعي تازه و اميدي براي تحقق «نقشه راه» خواندند اما كار عباس را «مأموريت غيرممكن» توصيف كردند. او اولين كسي بود كه در پستي قرار مي گرفت كه بخشي از «اصلاحات دموكراتيك» آمريكا براي به حاشيه راندن ياسر عرفات بود. عرفات به اين انتخاب تن داد اما بعد از مدت كمي نه تنها همه راه ها را بر نخست وزير جديد بست بلكه با اشاره اي درباره دست نشانده بودن او، وي را از ميدان خارج كرد.
حالا ابومازن بار ديگر بازگشته و اين بار با به گردن انداختن چفيه اي كه ابوعمار به سرش مي كرد، رهبر منتخب فلسطين و جانشين عرفات لقب گرفته است.
چند روز پيش از برگزاري انتخابات در فلسطين، طرفداران محمود عباس كه در اين انتخابات نزديكترين رقيبش را با اختلاف ۴۰ درصد آرا پشت سر گذاشت، در يك سالن روشن شده با نور فلورسنت، خارج از شهر رام الله جمع شده بودند. دود بلند شده از سيگارهاي روشن حاضران در سالن، فضا را پر كرده بود. ابومازن وارد سالن شد و جوانان با چفيه هاي چريكي به دور گردن و پرچم هاي فلسطيني در دست شعار «جانمان را فدايت مي كنيم» سر مي دادند.
اما اين همه ابراز احساسات پرشور، زمان زيادي طول نكشيد. در ميانه سخنراني ابومازن، حاضران كم كم شروع به ترك سالن كردند. ابراز احساسات اوليه جمع، بسيار چشمگير بود، به ويژه براي اين معلم سابق (ابومازن) كه حتي طرفدارانش هم مي گويند رهبر كاريزماتيكي نيست.
اما از اين همه ابراز احساسات، در آخر جلسه هيچ چيز باقي نمانده بود. اين يعني آغاز «مأموريت غيرممكن ۲» .
ابومازن ۶۹ ساله كه مدت ها فقط در سايه عرفات در فتح و ساف و تشكيلات خودگردان همواره مرد شماره ۲ بوده است اكنون با كسب ۶۲ درصد آرا ي رأي دهندگان از حاشيه به متن آمده و در رأس رهبري فلسطين قرار گرفته است. اما آيا او مي تواند جمعيتي را كه از نيمه سخنراني اش سالن را ترك مي كنند، بازگرداند؟
در روزهاي گذشته و به ويژه چند روز قبل از انتخابات، او سعي كرد با چهره اي تأثيرگذار ظاهر شود. دو روز پيش از انتخابات در يك كنفرانس خبري در كرانه باختري، عباس با رفتار خود خبرنگاران را متعجب كرد. او مانند جورج بوش كه با خبرنگاران شوخي مي كند و فضايي غيررسمي به وجود مي آورد، به خبرنگاران الجزيره گفت، قدش آن قدر بلند هست كه نيازي به ميكروفون ندارد.اما برقراري ارتباط با مردم فلسطين به چيزي بيش از اين نياز دارد.
عباس در جريان تبليغات انتخاباتي نهايت احتياط را به كار بست. پوستر تبليغاتي او تصويري بزرگ از او شانه به شانه عرفات بود با نوشته اي با اين مضمون كه: «روياي فلسطين را محقق مي كنيم.» شايد اين اعلام نزديكي، براي جلب آراي فلسطيني ها راه خوبي بود. او در طول تبليغات انتخاباتي هم مبارزان فلسطيني را قهرمان خواند و براي حمايت از آنها وعده داد و هم خواستار توقف مبارزه مسلحانه شد و آن را براي آرمان فلسطين زيان آور دانست؛ هم بر تعهد عرفات درباره حق بازگشت آوارگان فلسطين تأكيد ورزيد و هم نقشه راه را تأييد كرد. در روزهاي آخر تبليغات انتخاباتي هم در حالي كه از حمله ارتش اسرائيل و كشته شدن چند جوان فلسطيني به خشم آمده بود، اسرائيل را «دشمن صهيونيستي» خواند و با اين موضع گيري هايش آمريكا و اسرائيل را به سرگيجه انداخت.
اما در عين اين اعلام نزديكي با عرفات و مواضع او، حرف هايي هم زد كه براي اولين بار از زبان يك سياستمدار فلسطيني شنيده مي شد. او در مصاحبه  با روزنامه الشرق الاوسط خواستار توقف مقاومت مسلحانه  شد. چند ساعت بعد از آن كه «دشمن صهيونيستي» را به خاطر حمله با تانك و كشتن هفت فلسطيني محكوم كرد، در رام الله از حمله موشكي حماس به اهداف اسرائيل انتقاد كرد و گفت كه در اين حمله چند غيرنظامي كشته شده اند.
حماس كه در اين انتخابات از كانديدايي حمايت نكرده اما در جهت تخريب آن هم هيچ اقدامي انجام نداده است، اين گونه سخنان، عباس را «ژستي براي نزديكي با آمريكا و اروپا» دانسته و مي گويد كه «عباس به جاي اين كار بايد از مردم فلسطين حمايت كند و طرف جنبش مقاومت باشد.»با اين حال رهبران حماس قصد ندارند درباره ابومازن پيش داوري كنند.
استراتژي عباس اين است كه ابتدا گروه هاي مبارز همچون حماس و جهاد اسلامي را به رعايت آتش بس متقاعد كند و آنها را وارد نظام سياسي فلسطين نمايد. حماس در انتخابات شوراها و شهرداري هاي فلسطين كه ماه گذشته برگزار شد نتايج خوبي به دست آورد و انتخابات پارلماني تابستان آينده مي تواند گام دوم اين موفقيت باشد. پيشنهاد عباس به اين گروه ها در مقابل قبول آتش بس، تعهد اسرائيل براي توقف ترور و كشتار رهبران اين جنبش ها و آزادي مبارزان در بند زندان هاي اسرائيل است.
در حقيقت استراتژي توقف مقاومت مسلحانه ابومازن مي تواند به معناي سخت شدن موضع او در ديگر موضوعات همچون حق بازگشت آوارگان باشد.
ابومازن: در روزهاي آخر تبليغات انتخاباتي در حالي كه از حمله ارتش اسرائيل و شهادت چند جوان فلسطيني به خشم آمده بود، اسرائيل را «دشمن صهيونيستي» خواند و با اين موضع گيري هايش آمريكا و اسرائيل را به سرگيجه انداخت
يكي از تحليلگران امور فلسطين هفته گذشته به مجله تايم گفت: ممكن است عباس بر خلاف عرفات كت و شلوار بپوشد، زود خشمگين نشود و فرياد نزند، اما درخواست هايش از اسرائيل تفاوتي با خواسته هاي عرفات ندارد

در مذاكرات كمپ ديويد، موضع او در اين موارد سخت تر از ديگر اعضاي گروه مذاكره كننده فلسطيني بود. در سال ۱۹۹۹ او پيشنهادي به مقامات آمريكايي درباره توافق  نهايي با اسرائيل ارائه كرد كه مفاد آن اين بود: تشكيل كشور فلسطين درون مرزهاي ژوئن ۱۹۶۷ به پايتختي بيت المقدس و شناسايي حق بازگشت آوارگان. البته براي بحث درباره اين موارد راههايي هم باقي گذاشته بود: تعيين شرايطي براي دادن اجازه دسترسي يهوديان به اماكن مقدس و همچنين برنامه ريزي بازگشت آوارگان به طوري كه تهديدي براي منافع جمعيتي اسرائيل نباشد.
ابومازن يك بار ديگر هم در سال ۲۰۰۳ وقتي نخست وزير بود براي تحقق اين استراتژي تلاش كرد، اما موفق نشد و آتش بس فقط براي مدتي كوتاه دوام آورد. اما در آن زمان او با ۶۲ درصد آرا در يك انتخابات سراسري رهبر منتخب فلسطين نبود، بلكه نخست وزيري بود در جايگاهي كه از سوي آمريكا تحميل شده بود. او تأكيد كرده است كه جنبش هاي مقاومت را براي رعايت آتش بس متقاعد مي كند و آنها را مجبور نخواهد كرد. اعتقاد او اين است كه بايد وارد مذاكره با اسرائيل شد و به زباني حرف زد كه براي آمريكا قابل فهم باشد. اما فلسطيني ها معتقدند آنها نيستند كه اين مناقشه را نظامي كرده اند بلكه اسرائيل است كه با تانك  و هلي كوپتر و وسايل نظامي وارد يك جنگ شده است. گروه هاي فلسطيني مي گويند اگر مبارزه مسلحانه را متوقف كنند همه فشارهاي موجود بر اسرائيل براي دادن امتياز از بين مي رود. اما ابومازن معتقد است كه جامعه اسرائيل به امنيت نياز دارد و اگر اين امنيت به آنها پيشنهاد شود آماده دادن امتيازاتي هستند.
موفقيت ابومازن به عوامل متعددي بستگي دارد كه اوضاع داخلي اسرائيل يكي از مهمترين آنهاست. شارون با دولت ائتلافي جديدش و طرح خروج يك جانبه از غزه تابستان دشواري پيش رو دارد. هفته گذشته چهار فرمانده و ۳۰ افسر اسرائيلي كه همگي از ساكنان شهرك هاي صهيونيست نشين در كرانه باختري هستند با انتشار بيانيه اي در روزنامه يوديوت  آهارونوت اعلام كردند از هيچ دستوري براي تخليه مناطق يهودي نشين در غزه يا كرانه باختري اطاعت نمي كنند. روزنامه  هاآرتص هم چندي پيش نوشت :شوراي اصلي خاخام هاي كرانه باختري و غزه با صدور بيانيه اي از همه سربازان اسرائيلي خواسته است آشكارا مخالفت خود را با طرح خروج از غزه اعلام كنند. در اين بيانيه آمده است: دستور برچيدن شهرك هاي يهودي نشين خلاف قوانين تورات است و نبايد در اين كار كسي مشاركت كند. هاآرتص همچنين نوشت، هزاران هواخواه متعصب يهودي و حتي مسيحي در آمريكا منتظر چراغ سبزي براي پيوستن به مبارزه شهرك نشينان در غزه هستند.
طبق طرح شارون، اسرائيل تا پايان سال ۲۰۰۵ خروج از غزه و۲۰ درصد منطقه شمال كرانه باختري را كامل مي كند.
شارون طرح خروج يكجانبه را به معني همكاري و ارتباط اسرائيل با جهان عرب و جامعه جهاني و البته آمريكا مي داند. چنين ارتباطي مستلزم عادي شدن روابط دنياي عرب با اسرائيل و تبادل سفير و افزايش سطح مناسبات سياسي- تجاري است.
شارون سال گذشته در سخنراني سالانه خود در كنگره هرتسيليا در شمال تل آويو از «خروج يكجانبه» حرف زد، اما امسال پسوند يكجانبه را حذف كرده و آن را فقط «طرح خروج» خواند. سال گذشته عرفات هنوز زنده بود و شارون با اعلام اين كه شريكي براي صلح وجود ندارد اين طرح را يكجانبه مي خواند.
امسال با سال گذشته و با آخرين باري كه عباس و شارون با يكديگر ديدار كردند، يك تفاوت ديگر هم دارد و آن اين است كه شارون اكنون در موقعيت متزلزل تري در جايگاه قدرت قرار دارد.
يك سال پيش شهرك نشينان و حزب ليكود پايگاه اصلي قدرت او بودند، اما اكنون به مخالفان و منتقدان او تبديل شده اند.
شايد به همين دليل است كه به نوشته روزنامه يديعوت آهارونوت، دولت شارون قصد دارد براي حسن نيت چند «اقدام مهم» انجام دهد. به نوشته اين روزنامه اسرائيلي از جمله اين اقدامات بازگرداندن بخش هايي از خاك فلسطين به نيروهاي امنيتي فلسطين، دادن اجازه حمل سلاح به پليس فلسطين و از ميان برداشتن موانع بازرسي ارتش در ورودي هاي شهرها در غزه و كرانه باختري است.
شارون يك روز بعد از اعلام نتايج انتخابات فلسطين در تماس تلفني با عباس اين پيروزي را به او تبريك گفت. اين مكالمه ۱۰ دقيقه اي بالاترين سطح تماس ميان اسرائيل و فلسطيني ها طي سالهاي گذشته بود. در اين مكالمه ضمن گفت وگو درباره راههاي احياي روند صلح، قرار ديدار چند روز آينده دو طرف نيز گذاشته شد.
سپس وزير خارجه اسرائيل درباره ديدار آينده شارون و عباس گفت: «اين اولين ديدار بسيار بسيار مهم است و بايد بسيار خوب برنامه ريزي شود. بايد اطمينان حاصل كنيم كه نتيجه مذاكرات مثبت باشد.» شارون و عباس يك بار ديگر در سال ۲۰۰۳ با هم ديدار كردند. اما همانطور كه گفته شد اين بار شارون به اين مذاكرات نياز دارد. اگر اعضاي حزب او به مخالفت با او ادامه دهند او مجبور است براي اجتناب از برگزاري انتخابات زودرس به سراغ حزب شاس برود و اينجاست كه ديدار و گفت وگو با عباس به عنوان آغازي براي روند صلح براي شارون مفيد خواهد بود. رهبر مذهبي حزب ارتدوكس شاس گفته است طبق قوانين يهودي، دادن زمين به صورت يكجانبه آن طور كه در طرح خروج يكجانبه از غزه آمده غلط است. اما اگر اين عقب نشيني در چارچوب يك مذاكره و بده بستان صورت گيرد ديگر با چنين انتقاداتي روبه رو نمي شود.
از سوي ديگر شارون كه زماني «بولدوزر» و «آقاي امنيت» در اسرائيل لقب گرفته بود اكنون بعد از ۴ سال تخريب خانه هاي فلسطينيان، ترور هدفمند، تخريب باغ ها و مزارع، دستگيري هاي جمعي، حملات با تانك و هلي كوپتر، محاصره و حكومت نظامي، ديوار امنيتي و دهها اقدام امنيتي شديد ديگر نتوانسته است حملات فلسطيني ها را متوقف كند. بنابراين اكنون به دنبال «همكاري امنيتي» با ابومازن است و اگر چه بعد از دو حمله هفته گذشته اعلام كرده كه همه تماس هايش را با عباس قطع مي كند، اما شرايط به گونه اي نيست كه او بتواند تهديدش را عملي كند.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز در تماس تلفني با عباس پيروزي او را تبريك گفت و از وي براي ديدار از كاخ سفيد دعوت كرد. اين انتخابات و نتيجه آن از دو جهت براي بوش اميدواركننده بود. از يك سو آن را از اولين گام هاي نقشه هايش براي خاورميانه مي داند و از سوي ديگر اميدوار است عباس ضمن تغيير ساختار دروني فلسطين زمينه را براي دستيابي به توافق نهايي با اسرائيل آماده كند. يكي از عمده ترين تغييرات ساختاري دروني مورد درخواست آمريكا، اصلاح نيروهاي امنيتي و متمركز كردن فرماندهي آنها در چارچوب سه نيرو است.
اين سه نيرو «نيروي امنيت عمومي» متشكل از پليس جنايي، ترافيكي ضد شورش و مواد مخدر، «نيروي اطلاعات عمومي» و «نيروي امنيت ملي» است كه نيروي ۱۷ (محافظان عرفات) و نيروهاي امنيت را هم شامل مي شود. عباس به عنوان رئيس جمهور فرماندهي كل را به عهده خواهد داشت اما اين نيروها به شوراي امنيت ملي به رياست نخست وزير پاسخگو هستند.
دو روز بعد از انتخابات، جبرئيل راجوب مشاور امنيت ملي عرفات استعفا داد و در نامه اي به عباس نوشت، با تشخيص شرايط جديد بعد از مرگ عرفات، استعفا مي كند.
راجوب رئيس سابق نيروهاي امنيتي پيشگيرانه در كرانه باختري و از رقيبان محمد دحلال وزير كشور دولت كوتاه مدت عباس و از متحدان اوست. اما در روزهاي اخير يك اتفاق ديگر هم روي داد كه پيام خوشايندي براي عباس نيست. جهاد اسلامي فلسطين روز پنجشنبه مسئوليت حمله شب قبل از آن به يك شهرك صهيونيست نشين در غزه را به عهده گرفت. در اين حمله يك اسرائيلي و دو مبارز فلسطيني كشته شدند.
جهاد اعلام كرده است تا وقتي فلسطين به فلسطيني ها بازگردانده نشود اين حملات ادامه خواهد يافت: يك روز بعد درگيري ديگري در گذرگاه اصلي ميان اسرائيل و غزه روي داد كه حماس مسئوليت آن را به عهده گرفت. سخنگوي حماس گفت: اين حملات پيامي براي عباس نيست بلكه هشداري به شارون است.
يكي از رهبران حماس نيز يك روز پيش از آن اعلام كرد، اين جنبش خلع سلاح نمي شود اما از عباس مي خواهد از فلسطيني ها در مقابل حملات اشغالگران حفاظت كند.
با اين حال نبايد از ياد برد كه عباس مذاكره كننده ارشد عرفات در دهه ۱۹۹۰ بود و همانطور كه گفته شد مواضع تندي هم در اين مذاكرات اتخاذ كرد. عباس مبناي مذاكرات صلح با اسرائيل را كامل كردن روند صلح اسلو مي داند و اين در حالي است كه افتخار شارون اين است كه اسلو را به خاك سپرده. دليلي براي اين باور وجود ندارد كه از نظر عباس، غزه، ۴۰ درصد كرانه باختري و چهار شهركي كه شارون قصد تخليه آنها را دارد، براي كشور فلسطين كافي باشد.
از سوي ديگر بسياري از افسران و نيروهاي سرويس امنيتي رسمي فلسطين كه عباس براي اجراي تصميماتش بايد به آنها تكيه كند، از اعضاي هسته هاي گردان هاي الاقصي و ديگر گروههاي مبارز فلسطيني هستند.
يكي از تحليلگران امور فلسطين هفته گذشته به مجله تايم گفت: ممكن است عباس بر خلاف عرفات كت و شلوار بپوشد، زود خشمگين نشود و فرياد نزند، اما درخواست هايش از اسرائيل تفاوتي با خواسته هاي عرفات ندارد.
بعد از چند حمله اي كه در هفته نخست بعد از انتخابات توسط گروه هاي حماس و جهاد به مواضع اسرائيلي ها صورت گرفت و در پي بي نتيجه ماندن مذاكرات عباس با اين گروه ها در باره آتش بس و توقف حملات، چند هزار نيروي پليس فلسطين با لباس فرم سبز و كلاه قرمز از روز جمعه ۲۱ ژانويه در سراسر غزه مستقر شدند تا مانع از حملات گروه هاي مبارز شبه نظامي به مواضع اسرائيل شوند. اين نخستين اقدام نيروهاي امنيتي فلسطين در چهار سال گذشته است. مقامات مسئول در دولت عباس پيش از اين در نشستي در اين باره با مسئولان اسرائيلي هماهنگي هاي لازم را به عمل آوردند تا سربازان اسرائيلي از روي اشتباه به نيروهاي امنيتي فلسطين تيراندازي كنند. در روز نخست اين عمليات، شيمون پرز در گفت وگو با راديو اسرائيل اين نخستين اقدامات عباس را بسيار تأثيرگذار خواند.۲۴ ساعت بعد از استقرار نيروهاي امنيتي فلسطين در غزه گردان هاي شهداي الاقصي كه در سال هاي اخير اعلام وجود كرده و مسئوليت حملات به مواضع اسرائيلي ها را پذيرفته است، اعلام كرد آماده توافق درباره يك آتش بس مشروط و دوجانبه با اسرائيل است.
اين گروه در بيانيه خود اعلام كرده است كه شرايط اين آتش بس توقف عمليات نظامي اسرائيل، پايان سياست ترور هدفمند و آزادي زندانيان سياسي است.
همزمان يك مقام امنيتي اسرائيل هم گفت، اگر محمود عباس به آتش بس با گروه هاي شبه نظامي دست يابد، تل آويو عمليات نظامي عليه فلسطيني ها را كاهش مي دهد.
عباس اميدوار است با مذاكره، گروه هاي فلسطيني را به تحويل سلاح ها تحت نظارت اين گروه ها، متقاعد كند.

گفت وگو با مدير بخش مطالعات شوراي روابط خارجي آمريكا
پاسخ به پرسش هاي ۲۰۰۵
009531.jpg
حامد شهبازي
سال ۲۰۰۵ ميلادي در حالي آغاز شد كه فاجعه دلخراش زمين لرزه مهيب آسيا كه باعث كشته و زخمي شدن هزاران انسان شد و شادي و جشن هاي آغاز سال نو ميلادي را به گريه و عزاداري تبديل كرد. اين در حالي است كه تحولات بين المللي در سال نو ميلادي و اينكه جهان در اين سال با چه اتفاقاتي روبه رو خواهد شد، بسياري از تحليلگران را به پيش بيني اين تحولات واداشته است.
«جيمز ليندسي» مدير بخش مطالعات شوراي روابط خارجي آمريكا پيش بيني تحولات و موضوعات مهم در سياست خارجي در سال ۲۰۰۵ را با نگاهي به مناقشه اسراييل و فلسطين آغاز مي كند و بر اين باور است كه گرچه زمينه اي براي پيشرفت در اين مناقشه پس از مرگ ياسر عرفات رئيس فقيد تشكيلات خودگردان فلسطين فراهم شده، اما مي گويد: «به حد بدبينانه اي خوشبين» است.
وي در خصوص اوضاع عراق مي گويد: بر اين باور است انتخابات عراق در آخر ژانويه برگزار مي شود اما مشكلات عديده بسياري وجود دارد كه برگزاري يك انتخابات موفق صرفاً «نقطه عطفي» است.
ليندسي خوشبيني چنداني به وجود بخت هاي آشتي ميان پاريس و واشنگتن در سال ۲۰۰۵ متصور ندارد و بر اين باور است كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه قوي اي براي آمريكا خواهد بود، چرا كه وي حرف شنوي بوش را دارد. اين كارشناس مسائل بين الملل ابراز عقيده مي كند گرچه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا پس از انتقاد شديد از اظهاراتش درباره تجهيز نيروهاي آمريكايي در عراق، راه سختي را در پيش رو دارد اما حمايت بوش را در پس خود دارد.
ليندسي در گفت وگويي با سايت شوراي روابط خارجي، به سؤالات مختلفي درباره تحولات جهان در سال ۲۰۰۵ سخن مي گويد. متن اين گفت وگو به شرح زير است.
*اجازه دهيد تحولاتي را كه در سال ۲۰۰۵ ممكن است روي دهد يا ندهد با مناقشه خاورميانه آغاز كنيم. فكر مي كنيد آمريكا قادر خواهد بود به ايجاد پيشرفتي در حل بحران فلسطين و اسراييل، كمكي كند؟
- قطعاً چنين امري جاي اميدواري بسياري دارد. مرگ ياسرعرفات زمينه اي را براي پيشرفت در خاورميانه فراهم كرده است. دولت بوش چند سال است كه تصريح كرده بود هيچ علاقه اي به مذاكره جدي با ياسر عرفات ندارد. بنابراين اكنون دولت آمريكا آنچه را آرزو مي كرد، در اختيار دارد. اما نبايد بسيار خوشبين بود، در گذشته درباره تحولات خاورميانه خوشبيني هايي وجود داشت كه به يأس تبديل شدند. بنابراين مي گويم «به حد بدبينانه اي خوشبين» هستم. من با احتياط به اوضاع خاورميانه توجه مي كنم. سؤال مهم اين است كه آيا تمامي اشخاص دخيل در اين مناقشه از فرصت ها استفاده خواهند كرد يا خير. قطعاً مشكلات بسياري وجود دارد.
* فكر مي كنيد انتخابات عراق طبق برنامه در پايان ژانويه برگزار شود؟
- بله، انتخابات برگزار خواهد شد اما انتخابات در تمامي استانهاي عراق برگزار نخواهد شد. احتمالاً خشونت هاي بيشتري صورت خواهد گرفت. فكر مي كنم شاهد حضور نسبتاً گسترده مردم در جنوب عراق خواهيم بود كه اكثريت شيعه در آنجا ساكن هستند. انتظار دارم كردهاي شمال عراق نيز همانند شيعيان حضور گسترده اي داشته باشند.
* انتخابات مجمع ملي كه دولت انتقالي جديد عراق را انتخاب و قانون اساسي جديد اين كشور را تدوين خواهد كرد، بر اساس نسبت هاي جمعيتي خواهد بود. با وجود آنكه ممكن است مشاركت سني ها در مركز عراق، قابل توجه نباشد، فكر مي كنيد نسبت قابل قبولي از نمايندگان سني در اين انتخابات، انتخاب شوند؟
- اين امر چالش بزرگي براي انتخابات خواهد بود. با توجه به قانون انتخابات، فكر نمي كنم شاهد حضور گسترده سني ها در مناطق سني نشين باشيم. نمي توان شاهد مجمع ملي بود كه مردم اميدوارند نماينده تمامي اقشار و قوم ها باشد. البته اياد علاوي نخست وزير موقت عراق براي حل اين مشكلات تلاش هايي كرده است اما فكر نمي كنم دولت قادر باشد اين مشكلات را حل كند.
در اين ميان موضوع بزرگتري مطرح مي شود. ما همواره به انتخابات به عنوان يك مقصد مي نگريم؛ بدين معني كه اگر انتخابات برگزار شود، مشكل عراق حل مي شود، اما مشكل اين است كه انتخابات سنگ بناي اصلي براي يك سفر بسيار طولاني است. حتي اگر انتخابات سريعاً برگزار شود؛ هيچ مشكلي از جمله خشونت ها وجود نداشته باشد و نتايج انتخابات مقبول همگان باشد، هنوز بايد كار بسياري براي تشكيل دولت جديد عراق صورت گيرد. چالش هاي بزرگي در عراق پيش رو است.
* رئيس جمهور و نخست وزير آينده عراق چه كساني خواهند بود؟
- هيچ نظري ندارم.
* جرج بوش قرار است در ماه فوريه به اروپا سفر كند. آيا آشتي ميان آمريكا و اروپا متحمل است؟
- فكر نمي كنم. در آينده اي نزديك شاهد بهبود روابط ميان آمريكا و اروپا باشيم به ويژه بين واشنگتن و پاريس. در سفري كه به پاريس براي شركت در يك كنفرانس در خصوص مسايل اروپا و آمريكا داشتم، متوجه شدم حاضران در اين كنفرانس نظر مثبتي به بوش ندارند، آنها معتقدند اروپا به اين دليل مجبور است با دولت بوش تعامل داشته باشد كه بوش بخشي از بازي است. اما من فكر مي كنم كساني كه ما مي توانيم «نوگليست ها» يا «اوروگليست ها» بناميم، به اين كنفرانس به عنوان فرصتي براي اشتراك مواضع خود در قبال اروپا مي نگرند. از اين جنبه كه اروپا، آمريكا نيست. فكر مي كنم ما شاهد مناقشه اي در اروپا بين نوگليست ها و طرفداران روابط ميان اروپا و آمريكا بر سر اين امر هستيم كه آيا اروپا مي خواهد شريك آمريكا باشد يا رقيب آن كه مي خواهد محدوديت هايي را در قبال رفتار آمريكا ايجاد نمايد. دست كم در اين كنفرانس شمار افرادي كه مخالف روابط اروپا با آمريكا هستند، كم نبود.
* نظر شما درباره روابط آلمان و آمريكا چيست؟ آلمانها در گذشته به آمريكا بسيار نزديك بودند.
- طبيعت آلمان همواره اين بوده است كه به عنوان بخشي از اروپا روابط نزديكي با آمريكا داشته باشد. اين ايده به حد قابل توجهي توسط گرهارد شرودر صدراعظم آلمان كنار گذاشته شد به ويژه تصميم وي در مخالفت با آمريكا در زمان منتهي به جنگ عراق در همين راستا صورت گرفت. مخالفت آلمان باعث رنجش شديد دولت بوش شد كه فكر مي كرد اين قول را از جانب شرودر گرفته كه با جنگ عراق مخالفت نمي كند، فكر مي كنم اين امر واقعاً پرسش مهمي براي آينده اروپا خواهد بود. ما با انگليسي مواجه هستيم كه عمدتاً طرفدار روابط اروپا با آمريكاست و پاريسي را شاهديم كه عمدتاً تحت سلطه نئوگليست ها هستند و آلمان ها نيز در ميانه اين دو ديدگاه قرار دارند. بنابراين شاهد رقابتي براي جلب توجه آلمان خواهيم بود.
* فكر مي كنيد پيروزي ويكتور يوشچنكو در انتخابات رياست جمهوري اوكراين بر روابط مسكو و واشنگتن تأثير بگذارد؟
- فكر مي كنم پيروزي يوشچنكو براي مسكو مشكلات واقعي ايجادكند. ولاديمير پوتين از انتخابات رياست جمهوري اوكراين و ويكتور يانوكوويچ حمايت كرد، پيروزي يوشچنكو خشم پوتين را برانگيخت و روابط ميان مسكو و غرب را تيره كرد. موضوع اوكراين از جمله موضوعاتي خواهد بود كه ادامه خواهد داشت، زيرا يكي از مسايل موجود براي دولت بوش اين است كه تا چه ميزان مي تواند مسكو را به سوي دموكراتيزه شدن سوق دهد.
آشكارا، تحت رهبري پوتين شاهد چند گام به عقب در مسير خودكامگي در ماه هاي اخير بوديم اما با اين حال پوتين در ميان مردم روسيه بسيار محبوب است، زيرا اقتصاد روسيه به حد معقولي عملكرد خوبي داشته است و در عين حال قيمت هاي بالاي نفت نقش بسزايي ايفا كرده است. از سويي به نظر مي رسد پوتين در ميان روس ها به عنوان فرد طرفدار ملي گرايي روسي شناخته مي شود. بنابراين اين تنش بلند مدت خواهد بود.
* البته، آمريكا ترجيح مي دهد، به دلايل بسيار روابط خوبي با روسيه داشته باشد و نفت يكي از اين دلايل است.
- نفت را كنار بگذاريد. نفت معمولاً مبناي خوبي براي داشتن روابط خوب با قدرت هاي بزرگ است به ويژه با قدرت هايي كه به دستيابي به اهداف در حوزه هايي مانند مبارزه با تروريسم به كمك آنها نياز است.
* فكر مي كنيد كاندوليزا رايس چطور وزير خارجه اي خواهد بود؟
- وي چيزي را داراست كه هر وزير خارجه اي خواهان آن است كه براي موفقيت به آن نياز دارد: حرف شنوي رئيس جمهور.
* فكر مي كنيد وي توانايي مهار ديدگاه هاي مختلف در دولت بوش را داراست؟
- بايد به دو موضوع توجه كرد. نخست اينكه سياست خارجي اكنون بسيار گسترده شده و موضوعات جديدي چون جنايت و بهداشت را دربرمي گيرد كه گستردگي آن براي هر وزير خارجه اي و كنترل كل برنامه كاري خود دشوار است. ثانياً، همواره بين وزارت خارجه آمريكا و نهادهاي مختلف به ويژه وزارت دفاع تنش هايي وجود داشته است. همين روند تحت مديريت رايس ادامه خواهد يافت. رايس اين توانايي را دارد كه از جانب بوش سخن بگويد. اين نكته را بايد مد نظر داشت كه وي در مقايسه با كالين پاول به ديك چني معاون بوش و دونالد رامسفلد نزديك تر خواهد بود.
* فكر مي كنيد رامسفلد تا پايان سال ۲۰۰۵ در سمت خود دوام بياورد؟
- وي هم اكنون با مسير ناهمواري روبه روست. در عين حال شماري از جمهوري خواهان خواستار كناره گيري وي شده اند اما اگر چه وي به دليل انتقادها نااميد شده است اما بوش در كنفرانس خبري ۲۰ دسامبر خود آشكارا از رامسفلد حمايت كرد. بنابراين انتظارم اين است كه رامسفلد در صورت جلوگيري از وقوع اشتباهات، مي تواند براي مدتهاي مديدي در پست خود باقي بماند.
* فكر مي كنيد در سال ۲۰۰۵ حمله تروريستي ديگري عليه آمريكا صورت گيرد؟
- متأسفانه تروريسم اكنون موضوعي است كه ما بايد بگوييم ممكن است هر زمان روي دهد. فكر نمي كنم حمله تروريستي متحمل باشد اما در سايه حوادث ۱۱ سپتامبر، چنين حمله اي همواره ممكن است روي دهد. بايد اميدوار باشيم چنين حمله اي خنثي شود يا اگر روي دهد، تبعات آن ناچيز باشد. در دنيايي كه ما زندگي مي كنيم، وقوع حمله تروريستي يك احتمال بسيار واقعي است. وقوع حمله تروريستي در حالي كه ما هزينه، زمان و انرژي بسيار را براي خنثي كردن صرف كرده ايم، وجود دارد.
* به نظر مي رسد در خصوص افزايش شمار نيروهاي نظامي آمريكا مشكلي وجود دارد. بوش در جريان مبارزات انتخاباتي خود، اعلام كرد طرحي براي افزايش شمار نيروهاي ارتش وجود ندارد. فكر نمي كنيد بايد در اين امر تجديد نظر شود؟
- دو پرسش در اينجا مطرح است. نخست آنكه قرار است طرحي براي بزرگ كردن ارتش وجود داشته باشد؟ پاسخ منفي است. پرسش دوم اين است كه آيا ارتش را بزرگتر خواهيم كرد؟ جواب بله است و از جهاتي ما در حال انجام چنين كاري هستيم و آن هم عمدتاً از طريق روش هاي اداري غيرمستقيمي كه به افراد اجازه نمي دهد پس از پايان دوره خدمت شان از ارتش خارج شوند. ما شاهد پيش نويس قانوني نخواهيم بود.
* پيش بيني هاي ديگري داريد؟
- در سال ۲۰۰۵ شاهد جنگي ميان هند و پاكستان بر سر كشمير نخواهيم بود. روابط سياسي در اين مسير به خوبي پيش خواهد رفت. فكر نمي كنم در سال ۲۰۰۵ شاهد نزاعي در تنگه تايوان باشيم.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |