يكشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۷ - Jan 9, 2005
مقام معظم رهبري:
عده اي با تخريب نامزدهاي انتخاباتي
سعي مي كنند مردم را از رأي دادن منصرف كنند
011058.jpg
ايسنا: مقام معظم رهبري، صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از مردم پرشور و مؤمن قم، حضور آگاهانه، هوشيارانه، متحد و پرشور ملت را تضمين تداوم پيشرفت كشور و رشد عظيم ملي خواندند و به تبيين زمينه ها و لوازم حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست  جمهوري پرداختند.
حضرت آيت ا... خامنه اي در اين ديدار كه در سالروز قيام ۱۹ دي ۱۳۵۶ مردم قم انجام شد، آن حادثه مهم و تاريخي را نقطه آغازين بروز طوفان خشم مردم در برابر رژيم ديكتاتوري و دست نشانده پهلوي دانستند و افزودند: ملت ايران با انگيزه اسلام خواهي، اميد به حمايت الهي و با تكيه بر نيروي مجاهدت ملي، براي تحقق آرمان هاي ايماني و اسلامي  به پا خاست و در پرتو تحقق وعده هاي الهي، سلطه رژيم استبدادي وابسته به آمريكا را در هم شكست.
ايشان مقابله پيروز ملت با توطئه هاي دشمنان و پيشرفت هاي علمي ، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و معنوي ۲۵ سال اخير را نتيجه استمرار مجاهدت مردم دانستند و با اشاره به اعتماد به نفس و استقلال مثال زدني ملت ايران افزودند: جار و جنجال هاي استكبار جهاني به علت همين مسئله است، اما دنيا بداند كه ملت ايران، ديگر اجازه نخواهد داد آمريكايي ها در اين سرزمين نفوذ پيدا كنند.
رهبر معظم انقلاب، توطئه هاي دشمنان ملت ايران را در حال و آينده، محكوم به شكست دانستند و افزودند: البته ايادي جاسوسي آمريكا و رژيم صهيونيستي دست از فعاليتهاي خود برنمي دارند همچنانكه در ۱۵،۱۰ سال اخير سعي كردند با تحريك عده اي، حوادث دوران انقلاب را شبيه سازي كنند اما آنها نمي دانند كه انقلاب اسلامي  از درون ملت جوشيد و فرمايشي و پولي نبود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر لزوم افزايش آگاهي همه مردم به ويژه جوانان از واقعيات جهاني، به تلاش استكبار براي اغواي ملت ها اشاره كردند و افزودند: قدرت طلبان جهاني پس از استعمار كهن يعني حضور آشكار و مستقيم در كشورها و بعد از دوران استعمار نو يعني به حكومت رساندن عوامل دست نشانده خود، اكنون با ورود به مرحله استعمار فرانو تلاش مي كنند با تبليغات و اغواگري، چهره اي رنگين از مستكبران جهان را در افكار عمومي ملت ها ترسيم كنند و آنان را جذب خود سازند اما ملت ها مي دانند كه چهره واقعي آمريكا و انگليس و ديگر قدرت طلبان جهاني، همان چهره  كريه و نفرت آوري است كه در عراق و در زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو آشكار شده است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به بيزاري ملت هاي مسلمان از آمريكا خاطرنشان كردند: مردم كشورهاي اسلامي منتظر فرصتند تا نفرت عميق خود را از ايالات متحده آمريكا و عواملش آشكار كنند و اين واقعيات نشان مي دهد كه دوران استكبار رو به پايان است و در اين مرحله، ملت هاي بااراده و آگاه مي توانند نقشي تاريخي ايفا كنند كه در اين ميان ملت باهوش، با استعداد، و با تجربه ايران مي تواند محور يك حركت عظيم جهاني بر ضد نظام استكبار قرار بگيرد.
حضرت آيت ا... خامنه اي در بخش پاياني سخنانشان به بحث انتخابات رياست جمهوري پرداختند و با اشاره به برنامه ها و طرح هاي دشمنان ملت براي از رونق انداختن اين انتخابات و حذف مردم از معادلات سياسي افزودند: زمزمه هايي مبني بر تحريم انتخابات و يا آزاد نبودن انتخابات در محافل راهبردي آمريكا و اسرائيل شروع مي شود و سپس عده اي آدم بي توجه و يا مزدور و حقير در داخل همين حرف ها را تكرار مي كنند و با تخريب نامزدهاي انتخاباتي و روش هاي ديگر، سعي مي كنند مردم را از رأي دادن منصرف كنند اما مردم، با شور و شعور و انگيزه بالاي خود، به اين حرف ها اعتنايي نخواهند كرد.
حضرت آيت ا... خامنه اي در تبيين لوازم و زمينه هاي حضور حداكثري مردم در انتخابات، ايجاد و تعميق فضاي علاقه مندي و شوق به انتخابات در كشور را ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: مردم بدانند كه در آستانه كاري بزرگ قرار دارند و مي خواهند دولتي سر كار بياورند كه گام بلندي در راه رسيدن به آرمان ها بردارد و در زمينه هاي اقتصادي ، زيربنايي ، فرهنگي ، علمي ، اخلاقي و سياست خارجي براي ملت و نظام كار كند.
رهبر معظم انقلاب به نامزدهاي انتخاباتي نيز يادآوري كردند: ملت تشنه كار مسئولان است و به فردي علاقه مند است كه معتقد و مومن به اهداف ملت باشد و مهم ترين انگيزه او كار پرشور و نشاط براي ملت باشد كه اين انگيزه متعالي هم در پرتو ايمان امكان پذير است.
ايشان افزودند: مردم علاقه مندند برنامه اهداف و راهبردهاي نامزدهاي انتخاباتي را بدانند و مجموعه زمينه ها و عوامل يادشده باعث خواهد شد كه حضور حداكثري ملت در انتخابات محقق شود.

طرح برگزاري مناقصات در مجمع تشخيص
مصلحت نظام تصويب شد
در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، طرح برگزاري مناقصات، مصوبه مجلس ششم شوراي اسلامي كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود در دستور كار قرار گرفت و حل اختلاف شد. همچنين در اين جلسه، بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام براي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي (آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي) آغاز گرديد.درخصوص طرح برگزاري مناقصات، پس از ارايه گزارش كارشناسي كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع و اعلام پاسخ رهبري معظم انقلاب به استفساريه رييس مجلس در اين خصوص، اعضا به بحث و بررسي پرداختند و درمورد بند ب ماده «۱» اين قانون به شرح ذيل حل اختلاف شد:
قواي سه گانه جمهوري اسلامي ايران اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات و شركت هاي دولتي، موسسات انتفاعي وابسته به دولت، بانك ها و موسسات اعتبار دولتي، شركت هاي بيمه دولتي، موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي (شهرداري ها و...) موسسات عمومي، شوراي نگهبان قانون اساسي و همچنين دستگاه ها و واحدهايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است، اعم از اين كه قانون خاص خود را داشته و يا از قوانين و مقررات عام تبعيت نمايند نظير وزارت جهاد كشاورزي، شركت ملي نفت، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، سازمان بنادر و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي تابعه آنها و همچنين بنيادها و نهادهاي انقلابي اسلامي (در مواردي كه از بودجه كل كشور استفاده مي شود) موظفند در برگزاري مناقصه، مقررات اين قانون را رعايت كنند.
تبصره ۱: نيروهاي مسلح، تابع قوانين خاص خود بوده و از شمول اين قانون مستثني هستند.همچنين درمورد بند ب ماده ۲۸ اين قانون درخصوص ترتيب هيات ترك تشريفات مناقصه به شرح ذيل حل اختلاف گرديد:در انجام معاملات دستگاه هاي اجرايي كه داراي رديف اعتبارات استاني هستند موضوع بند (ب) ماده (۱) استاندار يا نماينده او، بالاترين مقام دستگاه ذي ربط در محل و حسب مورد ذي حساب يا مسوول امور مالي مربوط، خواهند بود.
در ادامه جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظم براي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي (آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي) آغاز شد.
در اين جلسه كه وزراي علوم، تحقيقات و فن آوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نماينده ولي فقيه در امور دانشگاه ها، رييس فرهنگستان علوم، رييس كميسيون آموزش عالي مجلس شوراي اسلامي، رييس سازمان نظام پزشكي، رييس مركز آمار و كارشناسان مربوطه از دولت، مراكز علمي و دانشگاه آزاد اسلامي حضور داشتند، ابتدا گزارش جامع و كارشناسي كميسيون علمي، فرهنگي و اجتماعي مجمع درمورد اين سياست ها ارايه شد. در ادامه وزرا و كارشناسان مربوطه و اعضاي مجمع ديدگاه هاي خود را درمورد كليات سياست هاي پيشنهادي مطرح كردند.
در اين جلسه پس از تصويب كليات اين سياست ها مقرر شد در جلسات آتي مجمع، تدوين سياست ها ادامه يابد.

الهام علي اف اولين سفر خارجي در سال جديد
را از ايران آغاز مي كند
ايرنا: «الهام  علي اف» رئيس  جمهوري  آذربايجان  اولين  سفر خارجي  خود در سال  جديد ميلادي  را از ايران  آغاز مي كند.
روزنامه  روسي زبان «اخو» با اعلام  اين  خبر به  نقل  از مسئول  امور بين المللي  دفتر رياست  جمهوري  آذربايجان  نوشت : در اين  سفر كه  قرار است  در اواخر ماه ژانويه  جاري  انجام  گيرد، چند سند همكاري  امضا مي شود.
اين  روزنامه  افزود، به  گفته «نوروز محمداف» ، رئيس  جمهوري  آذربايجان  كه  در سال  گذشته  ميلادي  بيشتر به  كشورهاي  اروپايي  سفر كرده  بود، در سال ۲۰۰۵ از كشورهاي  شرقي  و اسلامي  بازديد خواهد كرد.
اين  روزنامه  اضافه  كرد: علي اف  بعد از ايران  به  تركيه ، پاكستان  و عربستان  سفر مي كند.

اخبار كوتاه
دستگيري يك جاسوس وزارت دفاع عراق در ايران
فارس: يك جاسوس كليدي وزارت دفاع عراق در مناطق غرب كشورمان دستگير شد. وي كه از سوي حازم شعلان وزير دفاع دولت موقت عراق براي كسب اطلاعات محرمانه از مناطق مرزي و اقدام عليه امنيت ايران به كشورمان فرستاده شده بود، در يكي از شهرهاي مرزي استان كردستان دستگير شد.
اين جاسوس وزارت دفاع عراق در دوره حضور در ايران تلاش گسترده اي را براي مستند سازي اتهامات وزير دفاع دولت عراق عليه ايران انجام داده بود.
در همين حال يك منبع آگاه با اشاره به همزماني دستگيري اين جاسوس عراقي در كشور با آخرين دور از تبليغات مسئولان دولت موقت عراق عليه ايران گفت: در جريان دستگيري اين جاسوس، مسئولان اطلاعاتي و سياسي دولت عراق اقدام به انتشار برخي شايعات و تبليغات گسترده درباره دخالت ايران در عراق كردند، تا به اين وسيله پس از افشا شدن دستگيري اين عنصر مهم شبكه جاسوسي خود در ايران، پيامدهاي آن را كنترل كنند.
وي پيش بيني كرد در جريان تحقيقات از اين فرد ابعاد جديدي از فعاليتهاي اطلاعاتي عناصر وابسته به سرويس جاسوسي آمريكا در عراق كشف شود.
فلاخ نقيب، حازم شعلان و عبدالله شهواني سه عنصر اصلي حوزه امنيتي و نظامي عراق هستند كه وابستگي آنها به سرويس جاسوسي آمريكا و انگليس سبب فعاليت عليه ايران شده است.
پيش از اين نيز اسنادي درباره نقش اساسي حازم الشعلان وزير دفاع عراق در كار قاچاق سازمان يافته اسلحه به ايران منتشر شده بود.
يك مقام اقتصادي آلمان مطرح كرد: پيشنهاد گسترش همكاري اتمي اروپا با ايران
ايرنا: ورنر شولتسكه  رئيس  اتحاديه  بازرگاني  خاورميانه  در آلمان  معتقد است توافق  اروپا و ايران  درباره  برنامه  اتمي اين  كشور امكان  مناسبي  براي گسترش  همكاري  اروپاي  غربي  و ايران  در بخش  فناوري  مسالمت آميز اتمي بوجودآورده  است . شولتسكه  در سرمقاله  نخستين  شماره  نشريه اتحاديه  بازرگاني خاورميانه  نوشت : هر چند اتحاديه  اروپا و تهران  در ماههاي  آينده  مذاكرات  سخت  و فشرده اي خواهند داشت  اما بايد به  اين  مذاكرات  خوش  بين  بود زيرا اروپاي  غربي  وتهران  به  موفقيت  اين  مذاكرات  بسيار علاقه  دارند و كسب  موفقيت  در اين مذاكرات  نياز جدي  طرفين  است .
اين  كارشناس  اقتصادي  خاورميانه  با اشاره  به  اهميت  بررسي  پرونده  اتمي ايران  در آژانس  بين المللي  اتمي در وين  در ۲۶ نوامبر سال  ،۲۰۰۴ نوشت : اين  روز يك  زمان  مهم  براي  تنظيم  مناسبات  اقتصادي  و سياسي  ايران  و آلمان بود.
وي  در نوشته  خود از اين كه  آلمان ، انگليس  و فرانسه  به  نمايندگي  ازاتحاديه  اروپا با ايران  به  يك  توافق  مهم  دست  يافته اند، ابراز خرسندي  كردو افزود: اين  توافق  چشم  انداز مناسبي  براي  همكاري  اقتصادي  باايران  بوجودآورده  است .
شعلان بار ديگر ايران و سوريه را به دخالت در امور داخلي عراق متهم كرد
ايرنا: وزير دفاع  عراق  بار ديگر ادعا كرد كه  دلايلي  مبني  بر دخالت  ايران  و سوريه  از گروه هاي  مسلح  در عراق  در اختيار دارد.
به  گزارش   شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، حازم  الشعلان  ضمن  گفت وگو با خبرنگاران  در بغداد، يك  نوار ويديويي  به  خبرنگاران  نشان  داد كه  در آن  مردي  به  عنوان  رهبر گروهي  موسوم  به «ارتش  محمد» ظاهر مي شود.
فرد مذكور در اين  نوار اعتراف  كرده  است  كه  ايران  و سوريه  از گروه  وي حمايت  كرده اند. خبرگزاري «رويترز» نيز با انتشار اظهارات  الشعلان  گزارش  داد: هنوز صحت و سقم  اين  نوار ويديويي  تاييد نشده  است .
اياد علاوي  نخست  وزير دولت  موقت  عراق  بارها گفته  بود كه  اتهامات  الشعلان  عليه  ايران  بيان كننده  مواضع  دولت  عراق  نيست .
الشعلان  عضو حزب  بعث  و نماينده  مجلس  ملي  عراق  در دوره  حاكميت  صدام حسين  بود و از همان  زمان  دشمني  خود را با ايران  آشكار كرد.

موافقتنامه تجارت و همكاري در دستور
مذاكرات ايران و اروپا
ايرنا: انتظار مي رود مقامات  دولت  ايران  به  منظور ازسرگيري  مذاكرات  اقتصادي  وسياسي  با اتحاديه  اروپا هفته  جاري  وارد بروكسل  شوند.
مذاكرات  مربوط به  موافقتنامه  تجارت  و همكاري  روز چهارشنبه  ازسرگرفته مي شود و مذاكرات  جداگانه اي  نيز در زمينه  مسايل  سياسي  در روز پنجشنبه برگزار مي شود.
مذاكرات  مربوط به  موافقتنامه  تجارت  و همكاري  بين  اتحاديه  اروپا وايران  به  خاطر نگراني هاي  اين  اتحاديه  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  از ژوئن سال  ۲۰۰۳ (۲۳ خرداد ۸۲) به  حالت  تعليق  درآمد. به  گفته  مقامات  اتحاديه  اروپا، مذاكرات  موافقتنامه  تجارت  و همكاري به موازات  مذاكرات  سياسي  برگزار خواهد شد. به  دنبال  تاييد تعليق  داوطلبانه  فعاليت هاي  غني سازي  ايران  از سوي آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در ماه  نوامبر ۲۰۰۴ (آبان  ۸۳)، سران  اتحاديه اروپا در نشست  دسامبر ۲۰۰۴ (آذر ۸۳) در بروكسل  با ازسرگيري  مذاكرات  مربوط به  اين  توافقنامه  موافقت  كردند.

دادستان كل كشور:
صلاحيت كانديداها را بررسي مي كنيم
ايسنا:  دادستان كل كشور به وظايف دادستاني در جريان انتخابات رياست جمهوري اشاره و تصريح كرد: دادستاني در اين راستا وظايف مشخصي دارد و آن فراهم كردن بسترهاي لازم براي برگزاري انتخاباتي سالم، با شكوه و با عظمت است و ما تلاش مي كنيم اين بستر فراهم شود. حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي در همايش مديران مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي سراسر كشور، با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد: تلاش سخاوتمندانه و شجاعانه ارگان هاي ذيربط از جمله ناجا در جريان انتخابات رياست جمهوري موجب جلب اعتماد بيشتر مردم براي حضور در پاي صندوق هاي رأي و ياس دشمنان كشور مي شود. وي با بيان اين كه دادسراها در جريان برگزاري انتخابات، تخلفات احتمالي را پيگيري خواهند كرد، افزود: البته در انتخابات رياست جمهوري بر خلاف انتخابات مجلس شوراي اسلامي به دليل كم بودن شمار كانديداها اختلافات بسيار كم است اما در عين حال دادستاني كانديداهاي مورد نظر را از لحاظ صلاحيت هاي قانوني، مورد بررسي و تأييد قرار مي دهد كه اين مسئله با وظايف شوراي نگهبان منافاتي ندارد.

خاتمي:
تهران و باكو با كمك يكديگر
سريعتر مسير پيشرفت را طي مي كنند
مهر: فرهاد علي اف وزير توسعه اقتصاد جمهوري آذربايجان ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي ديدار و گفتگو كرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار با اشاره به سفر خود به باكو و آغاز فصل نويني از مناسبات فيمابين تأكيد كرد: روابط خوب جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان مي تواند نمونه اي مناسب از همكاريهاي توأم با احترام متقابل در بين كشورهاي همسايه و منطقه باشد. خاتمي اشتراكات عميق فرهنگي، ديني، تاريخي، و جغرافيايي دو كشور را برشمرد و اظهار اميدواري كرد: مناسبات دو جانبه بيش از پيش گسترش يابد.
رئيس جمهور امنيت و پيشرفت آذربايجان را مهم ارزيابي كرد و با اشاره به مصالح و منافع دو كشور در ابعاد مختلف بويژه در خصوص درياي خزر گفت: دو كشور مي توانند با كمك يكديگر ارزانتر و سريعتر مسير پيشرفت و تفاهم را طي كنند.
خاتمي با اشاره به زمينه هاي همكاري دو كشور در بخش هاي حمل و نقل، انرژي، برق، گاز، گفت: تهران با جديت طرح احداث راه آهن تهران- رشت و آستارا را با هدف ايجاد ارتباطي ريلي با جمهوري آذربايجان دنبال مي كند. فرهاد علي اف نيز در اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه و مثبت دو كشور، سفر آقاي خاتمي به آذربايجان را نقطه عطفي در مناسبات فيمابين دانست و اظهار اميدواري كرد با سفر رئيس جمهور كشورش به ايران اين همكاريها از افق گسترده تري برخوردار شود. وي تشكيل گروههاي كاري براي امضاي اسناد جديد همكاري در چارچوب كميسيون مشترك دو كشور و نيز تلاشهاي كشورش براي گسترش زيرساخت ها و صنايع دو كشور را تبيين كرد. وزير توسعه اقتصاد جمهوري آذربايجان از زمينه هاي موجود همكاري نظير نياز نخجوان به گاز ايران، اتصال خطوط ريلي و ساخت نيروگاه به عنوان پايه اي براي توسعه روابط ياد كرد.

معاون وزير بازرگاني:
قانون تجارت تا پايان امسال به تصويب نهايي مي رسد
فارس: معاون برنامه ريزي و بررسيهاي اقتصادي وزارت بازرگاني گفت: تا پايان سال جاري لايحه قانون تجارت در دولت به تصويب نهايي مي رسد.
فرهاد دژپسند اظهار داشت: همچنين آيين نامه فروشگاه اينترنتي تدوين شده است و هم اكنون در شوراي عالي اصناف قرار دارد كه پس از تصويب در اين شورا به مراجع بالاتر ارجاع داده مي شود.
اين گزارش حاكي است، طي سال ۲۰۰۴ ايران نوزدهمين تجارت بسته دنيا را داشته است و از بين ۱۲۴ كشور جهان رتبه ۱۰۵ را در آزادي اقتصادي داشته است. همچنين سهم ايران از تجارت جهاني در سال ۲۰۰۳ به ۴۵ صدم درصد افزايش يافت كه اين سهم در سال ۲۰۰۰ تنها ۳۴ صدم درصد بود.
دژپسند در خصوص صدور گواهي ديجيتال كه اكنون امكانپذير نيست، گفت: آيين نامه اين موضوع در كميسيون اجتماعي دولت است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |