يكشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۷ - Jan 9, 2005
از دشت به حاشيه
كوچ آخر نزديك است
011055.jpg
براي كوچندگان ايران شايد موعد تلخ ترين كوچ فرا رسيده باشد: كوچ از دشت ها و كوهستانها به حواشي شهرها، جايي كه شايد نيكبختي چنداني در انتظارشان نباشد. اين در حالي است كه يونسكو اخيرا در گزارشي اعلام كرده است كوچ به عنوان راهي پايدار براي بهره برداري از منابع طبيعي پراكنده بايد مورد حمايت دولتها قرار گيرد. برنامه هاي عمران و محيط زيست سازمان ملل نيز تاكيد كرده اند يكجانشيني اجباري كوچ نشينان اغلب باعث مي شود مردماني مولد به حاشيه نشيناني كه هزينه هاي گسترده اي را به مديريت شهري تحميل مي كنند تبديل شوند .
ايرانشهر امروز اختصاص دارد به بررسي زندگي كوچ نشينان ايران و امكان بقاي آنها در چنبره دشواري هاي بسياري كه احاطه شان كرده است.
صفحات ۱۵ تا ۲۲ را بخوانيد.

مطبوعات و سازمانهاي امدادي بين المللي
جهان به وعده خود در بازسازي بم عمل نكرد
گروه اجتماعي: جهان به وعده هاي كمك خود براي بازسازي شهر بم عمل نكرده است.
به گزارش خبرنگار ما اين موضوعي است كه اين روزها از سوي سازمانهاي مختلف امداد رساني بين المللي و نيز برخي مطبوعات غربي بدان اعتراف شده است.
بنابراين گزارش جان اگلند از مسئولان كمك هاي انسان دوستانه سازمان ملل كه اكنون هماهنگي امدادرساني به زلزله  زدگان شرق آسيا را از نزديك دنبال مي كند از كشورهايي كه براي كمك به زلزله زدگان بم و سونامي تعهد كرده و مي كنند خواست به وعده هاي خود عمل كرده و پايبند باشند. وي ضمن انتقاد از برخي از كشورها و سازمانها براي عدم عمل به وعده كمك خود به زلزله زدگان بم گفت: بسياري از اين كمك ها متحقق نشده و ساكنان بم كه هم اكنون در چادرها بسر مي برند سرخورده شده اند.
همچنين بنابر گزارش ديگري «زنجير خوشبختي»  يك  سازمان  امدادي  غيردولتي  سوييس  اعلام  كرد: جامعه  بين المللي  به  وعده  خود براي  بازسازي  شهرستان  زلزله زده  بم  در استان كرمان  ايران  عمل  نكرد.
روزنامه  فرانسوي  زبان  «۲۴ ساعت»  چاپ  سوييس به  نقل  از زنجيره  خوشبختي  افزوده  است : ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳ ميلادي  (سوم  دي  ماه  ۱۳۸۲)بم  ويران  شد و شايع  است  كه  فقط يك  درصد كمك هاي  وعده  داده  شده  جهاني  صرف بهبود زندگي  زلزله زدگان  شده ، زيرا وعده  تحويل  كمك ها محقق  نشده  است .
اين  روزنامه  در ادامه  با درج  اين  مطلب  كه  شايد شايعات  در مورد اين كه دولت  ايران  نيز تا به  حال  تمام  كمك هاي  دريافتي  را صرف  مردم  بم  نكرده  است ، اساسي  نداشته  باشد افزوده  است : بسياري  از كشورها بعد از وقوع  زلزله  دربم ، وعده  مبالغ  زيادي  كمك  به  اين  منطقه  را دادند، اما اين  امر همچنان  به صورت  وعده  باقي  مانده  است .
اين  روزنامه  با درج  اين  خبر كه  بانك  اسلامي ، كشورهاي  عربي  و ژاپن  وعده پرداخت  صدها ميليون  دلار وام  و اعتبار براي  بازسازي  بم  را داده اند، پرسيده است : اين  بانكها و سازمان ها چه  مبلغي  و به  چه  كسي  پرداخت  كرده اند؟ پاسخ به  اين  پرسش  آسان  نيست .
اري  برژوزف  مسئول  سازمان  زنجير خوشبختي  با تاييد خلف  وعده  بين المللي براي  كمك  به  بم ، گفته  است : سوييس  از اين  قاعده  مستثني  است ، زيرا اين  كشور۱۰ ميليون  فرانك  پولي  كه  براي  اين  امر جمع آوري  شده  بود، در طرح هاي  مختلف بازسازي  بم  توسط سازمان هاي  غيردولتي  سوييسي  هزينه  شده  و اخيرا نيز يك ميليون  و ۹۰۰ هزار فرانك  ديگر براي  اين  امر اختصاص  يافته  است .
همچنين روزنامه  انگليسي  اينديپندنت  ديروز  گزارشي  درباره  بازسازي  بم منتشر و در آن از پايبند نبودن  كشورها به  تعهد خود در اين  زمينه  انتقاد كرد. كشورهاي  جهان  اكنون  درحال  وعده  دادن  براي  كمك  هرچه  بيشتر به  قربانيان حوادث  هجوم  امواج  سونامي  به  كشورهاي  جنوب  شرقي  آسيا هستند، اما نگراني هاي  زيادي  در مورد احتمال  عمل  نكردن  به  اين  وعده ها وجود دارد.

كنسرسيوم پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه ها تشكيل مي شود
دانشگاه ها سال گذشته ۵/۲ ميليون دلار منبع اطلاعاتي خريداري كردند
011016.jpg
گروه علمي و فرهنگي: در حالي كه كسري بودجه دانشگاه ها و عدم تخصيص به موقع اعتبارات سال ،۸۳ بسياري از دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كشور را با مشكل تأمين پايگاه هاي اطلاعاتي (كتاب، مجلات علمي، اشتراك، پايگاه هاي اينترنتي) مواجه كرده و برخي دانشگاه ها امكان تمديد اشتراك پايگاه هاي اينترنتي خود را در سال گذشته ميلادي نيافتند، گزارش هاي رسمي حاكي از آن است كه در سال ۲۰۰۴ ميلادي حدود ۵/۲ ميليون دلار بودجه صرف خريد پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه ها شده است. تأمين منابع اطلاعاتي براي دانشگاه هاي كشور از جمله وظايفي است كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري عهده دار آن بوده ولي همواره فقدان برنامه اي مدون در اين خصوص موجب شده تا اين مهم با كاستي ها و مشكلاتي همراه باشد كه حتي با واگذاري اختيارات اين بخش به دانشگاه ها همچنان پابرجا باشند.
طرح تشكيل و راه اندازي كنسرسيوم پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه هاي كشور اخيراً در بخش معاونت پژوهشي وزارت علوم آغاز شده و در صدد است تا خريد پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه ها را ساماندهي نمايد.
به گزارش خبرنگار ما تنها در سال ۲۰۰۴ ميلادي حدود يك ميليون دلار توسط دانشگاه ها و يك و نيم ميليون دلار با هماهنگي كنسرسيوم دانشگا ه ها توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي پرداخت شده و اين غير از هزينه هايي است كه دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي علوم پزشكي و دستگاه هاي اجرايي ديگر پرداخت كرده اند. دكتر حسن شريفي مدير كل دفتر پشتيباني پژوهشي وزارت علوم ضمن تشريح ويژگي ها و اهداف تشكيل كنسرسيوم پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه ها گفت: خريد كنسرسيومي در درجه نخست امكان استفاده مشترك و اشتراك منافع دانشگاه ها را فراهم مي كند و علاوه بر بهره برداري مطلوب از خريدهاي دوباره و چندباره منابع اطلاعاتي توسط دانشگاه ها جلوگيري مي كند.
وي افزود: كنسرسيوم به عنوان نهادي مستقل مسئول خريد منابع اطلاعاتي دانشگاه ها بوده و داراي مجمع عمومي و يك هيات مديره است و نمايندگان تام الاختيار رؤساي دانشگاه ها در مجمع عمومي آن عضويت دارند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر اساسنامه كنسرسيوم تهيه شده و در صدد گرفتن مجوز آن هستيم گفت: در صورت تشكيل و فعاليت كنسرسيوم،  دانشگاه ها در منابع مالي خود صرفه جويي اقتصادي خوبي خواهند كرد.
هر چند هنوز نگراني و عدم اعتماد به خريد كنسرسيومي در ميان دانشگاه ها يكي از موانع اجرايي اين طرح محسوب مي شود، بسياري از دانشگاهيان و كارشناسان خريد متمركز و كنسرسيومي را با حضور نماينده اي از سوي دانشگاه بويژه در شرايط موجود و با وجود تنگناهاي مالي دانشگاه ها مثبت ارزيابي مي كنند.
در اين خصوص دكتر گودرز صادقي رئيس دانشگاه اروميه با اشاره به مشكلات مالي دانشگاه ها در تأمين پايگاه هاي اطلاعاتي خود طي سال گذشته به خبرنگار ما گفت: تعدادي از دانشگاه ها در سال ۲۰۰۴ نتوانستند همان اشتراك متعارف پايگاه هاي خود را تمديد كنند و حال معلوم نيست براي سال ۲۰۰۵ چه خواهند كرد.
وي نقش خريد كنسرسيومي را در صرفه جويي هاي اقتصادي دانشگاه ها مثبت خواند و گفت: مشكلات مالي موجب شده تا ما حتي در پرداخت حقوق اساتيد دانشگاه  با معضل جدي مواجه شويم و اگر اوضاع به همين ترتيب پيش رود از پرداخت حق التدريس ترم اول استادان و عيدي آنها عاجز خواهيم ماند.

گفت وگوي اختصاصي با دكتر صلاح الدين دلشاد
يبوست شايع ترين بيماري دستگاه گوارش كودكان است
011022.jpg
گروه اجتماعي: با وجود پيشرفتهاي قابل توجهي كه در علوم پزشكي صورت گرفته، هنوز هم بيماريهايي از جمله بيماريهاي دستگاه گوارش منجر به ناراحتي كودكان مي شود. بيماريهاي گوارشي انواع مختلفي دارد كه هر كدام به شكلي سبب آسيب رساندن به بيمار مي شود. به منظور آشنايي بيشتر با بيماريهاي دستگاه گوارش در آستانه برگزاري كنگره بيماريهاي دستگاه گوارش در جراحي اطفال، با دكتر صلاح الدين دلشاد، فوق تخصص جراحي اطفال و دبير اين كنگره گفت وگويي انجام داده ايم، كه در پي مي آيد.
به گزارش خبرنگار ما،دكتر دلشاد در پاسخ به اين سؤال كه بيماريهاي گوارش شايع در كودكان كدام هستند، گفت: يبوست در رأس بيماريهاي گوارشي قرار دارد كه به طور متوسط ۵ درصد مراجعه كنندگان كودكان به مطب ها و درمانگاههاي اطفال را تشكيل مي دهند و ۱۰ تا ۱۵ درصد نيز در درمانگاههاي گوارش اطفال وجود دارد. يبوست علل مختلفي دارد كه مي توان آن را در دو گروه تقسيم بندي كرد، بيماريهاي ارگانيك و فونك سيوتل كه هر كدام از اين گروهها درمان مختص به خود را دارد، برخي به دارو جواب مي دهد و برخي ديگر نياز به عمل جراحي دارد. در بيماراني كه نياز به عمل جراحي دارند در صورت تأخير و عدم رسيدگي منجر به سوءتغذيه كودك، بي اشتهايي و عدم رشد مي شود و عوارض بدتري نيز در روده از خود نشان مي دهد.
وي در مورد نحوه برخورد با بيماري مي گويد: از آنجايي كه اكثر اين بيماران به مطب ها و متخصصين مراجعه مي كنند، لازم است كه چه در زمان دارويي و چه در آن زمان كه نياز به جراحي وجود دارد، توجه كافي بشود.
دكتر دلشاد مهمترين عوامل گوارشي كه منجر به جراحي مي شود را بدين شرح بازگو كرد و گفت: از مهمترين عوامل جراحي تنگي مقعد، جابه جا بودن مقعد و زخمهاي اين ناحيه است و بيماري هيروشپرونگ نيز بيماري است كه انواع مختلف دارد و در اين كنگره بحثها و تبادل نظرهايي در ارتباط با آن صورت مي گيرد. همچنين مي توان به بيماريهاي روده اي كه ناشي از انگلهاست اشاره كرد كه بيشتر در مناطق جنوبي و روستايي كشور ديده مي شود.
وي در مورد راههاي پيشگيري و جلوگيري عملي براي كمتر شدن ناراحتي هاي گوارشي در كودكان گفت: به طور معمول هر متخصص از ديدگاه تخصصي خود به بيماري نگاه مي كند و چه بسا در بررسي هاي يك پزشك بعضي جنبه هاي بيماري از چشم دور مي ماند. براي پيشگيري از اشتباه و يا تأخير در تشخيص و درمان لازم است كه پزشك معالج با ديدگاه وسيع تري به بيماري و بيمار نگاه كند؛ يعني هم جنبه هاي داخلي و هم جنبه هاي جراحي و حتي جنبه هاي رواني را نيز مد نظر داشته باشد. به همين دليل در اين كنگره سعي شده كه ديدگاه وسيع تري براي پزشكان ايجاد شود و والدين با راهنمايي پزشكان بتوانند در حداقل زمان به تشخيص و درمان قطعي فرزندان بيمار خود برسند.
دكتر دلشاد ضمن اشاره به كمبود متخصصين گوارش اطفال گفت: با وجود اين كه اساتيد شاخص در رشته هاي مختلف گوارش و جراحي اطفال در كشور ما وجود دارند؛ در صورت تأمين امكانات درماني لازم كليه بيماران دستگاه گوارش در ايران قابل درمان هستند و مشكل ما بيشتر در مورد كمبود تخت ICU اطفال و NICU در مراكز درماني اطفال است.
كنگره بيماريهاي دستگاه گوارش در جراحي اطفال از ۲۳ تا ۲۵ دي ماه با هدف ارتقاء كيفيت خدمات و ارائه آخرين دستاوردهاي مربوط به بيماريهاي دستگاه گوارش و ارائه راهكارهاي تشخيصي و درماني جديد برگزار مي شود.

از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
۲۰۰ هزار كمپ گردشگري در اختيار مردم قرار مي گيرد
011019.jpg
گروه علمي فرهنگي: از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان هلال احمر ۲۰۰هزار كمپ در اختيار مردم قرار مي گيرد.
حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين مطلب گفت: كمپ هاي گردشگري با دو هدف پايگاه هاي امداد و اسكان ارزان قيمت گردشگران راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد:  با توجه به حادثه خيز بودن ايران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصميم گرفت تا با كمك سازمان هلال احمر اقامتگاه هايي را در مناطق مختلف تاسيس كند تا در مواقع بحران از جمله زلزله از آن استفاده شود، وي افزود: اداره اين كمپ ها برعهده جمعيت هلال احمر است.
معاون رئيس جمهور رونق سفرهاي ارزان قيمت را از ديگر اهداف تاسيس اين كمپ ها برشمرد و تصريح كرد: گردشگران مي توانند در تمام فصول سال به جاي مراجعه به هتل ها به اين كمپ هاي ارزان قيمت براي اسكان موقت مراجعه كنند.
مرعشي افزود: اين كمپ ها ظرفيت يك ميليون نفر جمعيت را دارد و تسهيلات اعطايي از سوي دولت براي اين منظور ۸ ميليارد تومان است.

تهران با كمبود اهداي خون مواجه است
011013.jpg
گروه اجتماعي: در سالهاي اخير، كمتر پيش مي آمد كه با خبر كمبود خون در پايگاه هاي انتقال خون مواجه باشيم. مگر در شرايطي خاص يا ايام ماه مبارك رمضان كه مردم نسبت به روزهاي عادي سال كمتر براي اهداي خون مراجعه مي كردند، هشدار پايگاه انتقال خون استان تهران، آن هم به صورت نياز شديد براي اهداي خون مي تواند هشداري به مردم تهران هم باشد كه هيچ گاه و در هيچ شرايطي فراموش نكنند كه عده اي در بيمارستانها نياز به اهداي خون سالم آنها دارند و براي بازگشت به حيات  كيسه هاي خون اهدايي مردم را نيازمندند.
در اين راستا خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از پايگاه انتقال خون اعلام كرد:پايگاه انتقال خون تهران همه روزه حدود ۱۵۰۰واحد خون نياز دارد كه از آن فرآورده هاي مختلفي از جمله پلاكت  و گلبول قرمز فشرده شده و كرايو و پلاسماي تازه تهيه مي شود و بايد نياز ۱۷۰ مركز بيمارستاني و درماني تامين شود. مراكز انتقال خون توليدكننده نيستند و فقط خونهاي اهدايي شهروندان را پس از انجام آزمايشات لازم به صورت رايگان در اختيار مراكز درماني قرار مي دهند و حضور مردم بايد به صورت مستمر باشد.
عمر پلاكت در خارج از بدن تا ۵روز است و بايد هميشه به صورت تازه از خون هاي اهدايي تهيه شود. نياز روزانه به پلاكت در تهران حدود ۹۰۰واحد است كه بايد از خونهاي اهدايي مردم در طي روز تهيه شود. هنگامي كه مردم به طور منظم (مستمر) خون اهدا كنند، سرويس انتقال خون مي تواند جمع آوري خون سالم را به نحوي طراحي كند كه به طور عادي مقدار كافي از هرگونه خوني جهت رفع نيازهاي بيماران، در دسترس باشد. جهت بالا بردن ضريب امنيت و سلامت خون لازم است مراجعان جهت اهداي خون كارت شناسايي معتبر همراه داشته باشند.
واحدهاي اهداي خون در ميدان انقلاب،رسالت، صادقيه، امام حسين(ع)، ولي عصر(عج)، پيروزي، تجريش، سهروردي، بيمارستان ميلاد، شهرري و آزادي از مراكز ثابت انتقال خون جهت اهداي خون هستند كه همه روزه از ساعت ۳۰/۸ صبح تا ۱۹ آماده پذيرش اهداكنندگان خون هستند.
پايگاه انتقال خون استان تهران واقع در خيابان وصال شيرازي نيز تا ساعت ۲۴ شب آماده پذيرايي اهدا كنندگان است.
پايگاه انتقال خون ورامين و پايگاه انتقال خون شهر كرج نيز آماده پذيرش از اهداكنندگان است.

۱۵۰ ميليارد تومان براي ساماندهي
دانشگاه تهران هزينه مي شود
گروه علمي فرهنگي: ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار، براي طرح ساماندهي دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت و مجلس از طريق وام خارجي تأمين مي شود.
رضا فرجي دانا رئيس دانشگاه تهران با اعلام اين خبر گفت: در طرح ساماندهي دانشگاه تهران، ۳۳ هكتار به فضاي ۲۲ هكتاري دانشگاه افزوده مي شود و فضاي پرديس مركزي جمعاً ۵۵ هكتار مي شود.
وي ادامه داد: در اين طرح، ضلع غربي دانشگاه به خيابان كارگر شمالي، ضلع شرقي به خيابان وصال و ضلع شمالي به خيابان بلوار كشاورز متصل مي شود.
فرجي دانا از مراحل نهايي تأمين اعتبار اين طرح خبر داد و اظهار داشت: ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار، براي طرح ساماندهي دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت و مجلس از طريق وام خارجي تأمين مي شود كه اميدواريم براي خريد املاك مسكوني در اين منطقه كافي باشد.
به گزارش فارس رئيس دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: ساكنان اين منطقه سال هاست كه براي تغيير كاربري، فروش و نوسازي املاكشان با مشكل مواجه هستند كه اميدوارم با اجراي اين طرح و مبلغي كه اين ساكنان دريافت مي كنند، مشكل آنان برطرف شود.
فرجي دانا در خصوص سازمان هايي كه در اين طرح همكاري دارند، اظهار داشت: شهرداري به عنوان پشتيبان ستادي در تأمين اعتبار همكاري خوبي با دانشگاه داشته است و شوراي عالي شهرسازي وزارت مسكن و شهرسازي نيز در اجراي اين طرح با دانشگاه تهران مشاركت مي كند.

طي پنج سال آينده بايد جانبازان را صاحب مسكن كنيم
فارس: بخش زيادي از جانبازان كه واجد شرايط بودند صاحب مسكن شده اند و اميدواريم مابقي نيز طي پنج سال آينده صاحب مسكن شوند.
حسين دهقان رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران ضمن اعلام اين مطلب افزود: تاكنون برنامه جامعي براي تامين مسكن فرزندان شهدا نداشتيم و در اين فضا نيز وارد نشده  بوديم زيرا سياست كلي بنياد بر اين بود كه مسكن خانواده شهداء را تأمين كند ولي اين كار نياز فعلي آنها را برآورده نمي كند. وي اضافه كرد: بايد كارهاي جديدي را در بخش زمين و تسهيلات مسكن دنبال كنيم و در نظر داريم طي برنامه اي براي مسكن خانواده هاي هدف كه شامل خانواده و فرزندان شاهد، جانبازان و ايثارگران مي شود، اقدام كنيم.
وي ادامه داد: متناسب با نيازمان در هر جايي كه امكانات و منابعي وجود دارد اقدام مي كنيم و اميدواريم تا پنج سال آينده بتوانيم هر فعاليتي كه در اين زمينه در نظر داريم، انجام دهيم.

سردبير نشريه علمي كاوش:
مخاطبان ما دانش آموزان كنجكاو هستند
گروه اجتماعي: نشريه علمي «كاوش» كه با حمايت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان منتشر مي شود با توزيع نامناسب و بي توجهي برخي مسئولان كانون براي عرضه آن به دانش آموزان روبه روست.
اين نشريه ماهانه كه در دوره دوم از انتشار خود به شماره چهاردهم رسيده، به مباحث علمي و تحقيقي مي پردازد. گروه هيأت تحريريه و گردانندگان آن كه عمدتاً از فارغ التحصيلان مدرسه تيزهوشان (علامه حلي) هستند، در دوره جديد اين ماهنامه سعي كرده اند مخاطبان خود را از ميان دانش آموزان كنجكاو بيابند و انتخاب كنند. براي گردانندگان اين نشريه مهم تر از تعداد مخاطب، كنجكاو بودن آنهاست.
سردبير كاوش در پاسخ به سؤالات ما درباره دلايل واگذاري اين نشريه از طرف كانون به فارغ التحصيلان مدرسه تيزهوشان گفت: ما پيش از اين كتاب هايي را به اسم «داستان هاي غارنشيني» چاپ كرده بوديم كه در اين كتاب ها موضوعات علمي نظير زمان، طول و جرم در قالب داستان ارائه مي شد. (كتاب هاي داستانهاي غارنشيني در ماه گذشته به عنوان كتاب هاي برگزيده جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد انتخاب شدند).
افشين دانش نژاد با اشاره به اين كه مباحث ديگري چون حرارت، نيرو و... در برنامه هاي بعدي ما بود، افزود: كتاب هاي غارنشيني را به كانون پرورش فكري ارائه كرديم تا توزيع كنند، مدير انتشارات كانون ضمن استقبال از اين كتاب ها و با توجه به محتواي آنها، پيشنهاد راه اندازي نشريه كاوش را پس از ده دوازده سال وقفه به ما داد كه پذيرفتيم و الان هم كار را ادامه مي دهيم.
وي در باره توانايي هاي علمي  گردانندگان نشريه كاوش توضيح داد: ما به آن صورت كه مدنظر شماست، روزنامه نگار نيستيم؛ اما تلاش مي كنيم كه از لحاظ محتوايي به سمت پربار كردن نشريه از موضوعات علمي برويم. چرا كه در بيرون از مجموعه خودمان مي دانيم كه چيزي به اسم نشريه علمي با روشي كه ما كار مي كنيم براي دانش آموزان وجود ندارد.
سردبير ماهنامه كاوش ضمن رد اين نظر كه نشريه در طول انتشار خود در برخي شماره ها دچار افت كيفي شده است، گفت: من به شخصه قوت اوليه را در شماره هاي بعد هم مي بينم. شايد آنچه به نظر افت مي آيد، مربوط به مخاطب شناسي ما باشد كه در اين باره هم تصميم داريم با برنامه هاي مدون و مشخص به ميان دانش آموزان برويم و كار تحقيقي كنيم كه چه نيازهايي در بين دانش آموزان وجود دارد و چه مطالبي مناسب تر است.
دانش نژاد در پايان و در پاسخ به اين سؤال ما كه «چرا در بسياري از دكه ها يا مراكز فروشگاهي كانون پرورش فكري اين نشريه يافت نمي شود» ، گفت: در اين باره من اطلاع چنداني ندارم؛ بايد بخش توزيع جواب بدهد. اما اگر آنچه شما مي گوييد درست باشد و نشريه كاوش در فروشگاه هاي كانون عرضه نشود، مايه تأسف است و اين قضيه را مسئولان محترم كانون بايد به طور جدي پي گيري كنند.
گفتني است انتشار دوره جديد نشريه كاوش پس از حدود ۱۲سال تعطيلي در آبان ماه سال ۸۲ مجدداً از سر گرفته شد.

دانشگاه هاي ايراني رتبه اي در ميان
۴۰ دانشگاه برتر آسيايي كسب نكردند
گروه علمي فرهنگي: در آخرين رتبه بندي دانشگاه هاي جهان، هيچ يك از دانشگاه هاي ايران نتوانستند خود را در رديف۴۰ دانشگاه برتر آسيا و اقيانوسيه جاي دهند.
بر اساس گزارشي كه از سوي مركز تحقيقات سياست علمي كشور در شماره ۲۸ آذرماه سال جاري مجله «تحقيقات و فناوري» ارائه شده، دانشگاههاي توكيو، ملي استراليا، پكن چين، ملي سنگاپور، ملبورن استراليا و كيوتو ژاپن رتبه هاي اول تا ششم را در قاره آسيا به خود اختصاص دادند.
به گزارش فارس علاوه بر كشورهاي فوق الذكر، دانشگاه هايي از كشورهاي هنگ كنگ، هندوستان، زلاندنو، مالزي، تايوان، كره جنوبي و رژيم اشغالگر قدس تا رتبه چهلم را به خود اختصاص دادند و به عنوان برترين دانشگاه هاي آسيا و اقيانوسيه انتخاب شدند.
براساس اين گزارش، در ميان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان نيز دانشگاه هاي هارواد، بركلي و MIT آمريكا به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را بدست آوردند.
در اين رده بندي پس از ايالات متحده آمريكا، بيشترين دانشگاه ها به ترتيب متعلق به كشورهاي انگلستان، استراليا، سوئد، فرانسه و آلمان است.
در عين حال دانشگاه هايي از سوئيس، ژاپن، كانادا، هنگ كنگ، سنگاپور، بلژيك، هلند و اتريش نيز در بالاي رده بندي ياد شده قرار گرفتند.

زنان خانه دار تهراني سال آينده بيمه مي شوند
مهر: طرح بيمه اجتماعي ۱۴ ميليون زن خانه دار كشور كه طي چند سال اخير در كشور به اجرا درآمده به دليل كمبود اعتبارات تخصيص يافته براي اين طرح به كندي پيش مي رود و اين در حالي است كه به رغم اجراي اين طرح در بسياري از شهرستانهاي دور افتاده كشور ، زنان خانه دار تهراني هنوز در انتظار اجراي اين طرح بوده و چندان نيز به عملياتي شدن اجراي اين طرح به اين زودي ها در تهران اميدوار نيستند اما سرانجام رئيس سازمان بهزيستي به اين انتظارها پايان داده و از اجراي طرح بيمه اجتماعي زنان خانه دار تهراني از سال آينده خبر داد.
محمدرضا راه چمني با بيان اينكه طرح بيمه اجتماعي زنان خانه دار تاكنون در ۱۰۰شهرستان كشور اجرا شده است ، اظهار داشت : اجراي طرح بيمه اجتماعي زنان خانه دار تهراني يكي از مهمترين اولويت هاي اجراي اين طرح در سال آينده است كه در صورت تخصيص اعتبار پيشنهادي مجزايي كه براي اجراي اين طرح در تهران درنظر گرفته شده ، سال آينده شاهد اجراي اين طرح در تهران خواهيم بود .
وي كندي بيمه اجتماعي زنان خانه دار كشور را با روند فعلي تخصيص اعتبارات اجتناب ناپذير دانست و تصريح كرد : در ابتداي اجراي اين طرح بر اساس پيش بيني هاي انجام شده قرار بود كه تمام ۱۴ ميليون زن خانه دار كشور ظرف ۱۵ سال تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار بگيرند ، اما متأسفانه اعتبارات تخصيصي از ابتداي اجراي طرح تا كنون به حدي كم است كه مجبور شديم ، شهرستانهاي محروم و دور افتاده كشور را براي اجراي اين طرح در اولويت قرار دهيم اما اميدواريم كه از سال آينده بتوانيم بخشي از زنان خانه دار تهراني را نيز تحت پوشش اين طرح قرار دهيم .

بخش مراقبت هاي ويژه نياز به مراقبت هاي ويژه دارد
گروه اجتماعي: افت كيفيت درمان در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان ها جان بيماران را تهديد مي كند.
رئيس انجمن بيهوشي ايران با اعلام اين مطلب گفت به دليل همكاري نكردن مسئولان وزارت بهداشت، كيفيت درمان در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستانها (ICU) به شدت افت كرده كه اين امر جان بيماران را تهديد مي كند. دكتر محمد مهدي قيامت،متخصص بيهوشي و رئيس هشتمين كنگره سراسري و دومين كنگره بين المللي بيهوشي كه ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه امسال برپا مي شود، با اعلام اين خبر افزود: انجمن بيهوشي ايران در سال ۱۳۸۰ نسبت به تدوين دستورالعمل مراقبت هاي ويژه پزشكي اقدام كرده و با ارايه آن به صورت پروتكل به وزارت بهداشت، خواستار همكاري مسئولان اين وزارتخانه شده است. وي با اشاره به اين كه انجمن مذكور طي همان سالها به مسئولان هشدار داد كه در صورت اجرا نشدن اين دستورالعمل شاهد افت كيفي درمان در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستانها (ICU) خواهيم بود، اظهاركرد: متأسفانه هشدار انجمن كه به منظور پيشگيري از يك خطر بزرگ كه همان افت كيفي و كمي درمان در اين بخش ها بود، جدي گرفته نشده و به دليل ناكافي بودن همكاري هاي صورت گرفته از سوي وزارت بهداشت، بخش هاي ICU دچار مشكلات جدي شده است. دكتر قيامت گفت:  بحث تعرفه هاي درمان هنوز از موضوعات مشكل دار در بخش هاي مراقبت هاي ويژه بيمارستان هاست كه به دليل روشن نبودن اين تعرفه ها و ابهام در اين موضوع حقوق متخصصان شاغل در اين بخش ها تضييع مي شود. وي افزود: قانون به متخصصان بيهوشي مسئوليت داده است تا در بخش هاي ICU مقيم شوند، اين در حاليست كه موضوع حق الزحمه اين افراد به درستي تعريف نشده كه ادامه اين روند، افت بيشتر اين بخش ها را به دنبال دارد.

تسهيلات تازه براي بيمه شدگان تأمين اجتماعي
ايسنا: بيماران مي توانند بدون حضور در دفتر اسناد پزشكي اين سازمان و تنها با مراجعه به مراكز دارويي مكانيزه، از طريق سايت اينترنتي، نسخ گران قيمت خود را تأييد كنند.
دكتر محموديه با اشاره به اينكه اجراي آزمايشي سيستم تأييد نسخ گران قيمت بر روي شبكه وب پايان يافته است، افزود: اجراي آزمايشي اين طرح حاكي از كاهش مراجعه بيمه شدگان، ارتقاء كيفيت ارائه خدمات و افزايش ضريب كنترلي نسخ است كه به همين دليل قرار شد اين طرح در سطح گسترده اجرا شود.
وي تصريح كرد: در گذشته بيمه شدگان براي تأييد نسخ گران قيمت خود مجبور به حضور در دفتر اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي بودند ولي با اجراي اين سيستم علاوه بر دريافت تأييد نسخ گران قيمت، بيمه شدگان مي توانند در صورت نياز به مدارك تكميلي و يا اطلاعات ديگري از طريق مركز دارويي طرف قرارداد و سازمان تأمين اجتماعي، از آخرين دستورالعمل هاي سازمان مطلع شوند.
رئيس دفتر اسناد پزشكي گفت: امكان دسترسي به فهرست رسمي دارويي كشور، آخرين قيمت داروهاي در تعهد سازمان هاي بيمه گر، قوانين و دستورالعمل هاي مورد استفاده در دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي، نحوه عقد قرارداد و امكانات ديگر در سايت اسناد پزشكي استان تهران به نشاني www.asnadtehran.sso.ir فراهم شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |