يكشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۷ - Jan 9, 2005
اينترنت مريخ و مشتري را به زمين وصل مي كند
011025.jpg
گروه انفورماتيك: دانشمندان مژده دادند كه تا ۴ سال ديگر سياره هاي مريخ و مشتري از طريق اينترنت به زمين متصل مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «وينتون سرف» كه سيستم هاي اينترنتي را به دنيا اهدا كرد، از ظهور اينترنت بين سياره اي در آينده اي نزديك خبر داد كه سياره زمين را از طريق رسانه ها به ديگر سيارات متصل مي كند.
سرف در يك كنفرانس علمي- تحقيقاتي در هند اعلام كرد: سياره مريخ تا سال ۲۰۰۹ و سياره مشتري تا سال ۲۰۱۲ از طريق اتصالات اينترنتي به زمين متصل خواهند شد.
وي، پروتكل اينترنتي جديدي طراحي كرده است، زيرا معتقد است، پروتكل هاي موجود نمي توانند در فضاي جو كه از نظر فشار هوا، درجه حرارت و ميزان جاذبه بسيار متفاوت از زمين هستند، عمل كنند.
او كه اين نوع نوين در عملكرد اتصالات اينترنتي را انقلابي ژرف در عرصه پيشرفتهاي فناوري اطلاعات مي داند، بر اين عقيده است كه فواصل نجومي و شبكه هاي ارتباطي در هم گسيخته، خود بيانگر ايجاد چالشهاي بزرگي در اين زمينه هستند.
سرف اميدوار است، با برقرار شدن اتصالات اينترنتي، بسياري از اسرار مربوط به فضا كشف و به دانشمندان كمك شايان توجهي در تحقيقات علمي و فضايي شود.

MySQL پايگاه داده منبع باز ارايه مي كند
گروه انفورماتيك: نسخه آزمايشي پايگاه داده منبع باز محصول ۵.۰ MySQL با هدف ارايه ويژگي هاي عملكردهاي سازماني نظير stored procedure و trigger ها تا اواخر ماه ژانويه به بازار عرضه  مي شود.اين محصول در نسخه آلفاي قديمي تر نيز قابل دسترس بوده است. قرار بوده است كه اين محصول در سال ۲۰۰۴ ارايه شود، اما اكنون پيش بيني مي شود كه در سال جاري و در زماني كه هنوز به طور دقيق تعيين نشده، به بازار عرضه شود.
به گزارش system group يكي از تحليلگران كه به تازگي گزارشي درباره پايگاه هاي داده منبع باز منتشر ساخته، نسخه ۵.۰ را براي MySQL بسيار مهم و ضروري اعلام كرده است.نوئل يوهنا، تحليلگر ارشد صنعتي در Forrester Research گفته است كه اين محصول جديد داراي قابليت ها و ويژگي هاي سازماني نظير trigger ها و stored procedure ها خواهد بود. اين قابليت ها زماني داراي اين اهميت ويژه خواهند بود كه كاربران با برنامه هاي كاربردي و به ويژه برنامه هاي كاربردي بسته بندي شده سر و كار داشته باشند.

نسخه هفتم Acrobat به بازار آمد
گروه انفورماتيك: شركت Adobe System به تازگي نسخه هفتم از نرم افزار Acrobat خود را به بازار عرضه كرده است. اين نرم افزار داراي امكانات ويژه اي است كه مانع استفاده كاربران غيرمجاز از آن مي شود و جلوي دسترسي افراد فاقد صلاحيت به اسناد PDF را مي گيرد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران نسخه جديد در ۳ بخش حرفه اي، استاندارد و Reader عرضه شده و قيمت آن از ۴۹۹ دلار تا رايگان در نوسان است.
برخي از قابليت هاي جديد نرم افزار Acrobat7 عبارت است از قابليت تبديل اسناد از منابع مختلف به فرمت PDF و توانايي ساخت اسناد هوشمند. گفتني است كه اين نسخه توانايي طراحي اسناد مختلف PDF كه شامل نقشه هاي مهندسي و معماري باشند را نيز دارد. نسخه Reader اين برنامه از محصولات شركت Adobe قابل دانلود است.

نسخه جديد لانگ هورن
گروه انفورماتيك: يكي از مديران اجرايي شركت مايكروسافت گفت اين شركت به جاي فروش مجموعه اي از نسخه هاي متفاوت ويندوز سرور لانگ هورن كه به منظور انجام امور خاص سرور طراحي شده اند، به مشتريان اين امكان را مي دهد تا ويندوز سرور را براي اين امور و ارائه در نوبت بعدي پيكربندي كنند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران اين عرضه كه ويندوز سرور لانگ هورن نام دارد و قرار است در سال ۲۰۰۷ عرضه شود بيشتر از نصب granular مبتني بر نقش حمايت مي كند تا ويندوز سرور ۲۰۰۳ فعلي. اين عرضه شامل گزينه اي است كه فقط كد نرم افزار لازم براي پشتيباني از يك نقش خاص مثلاً سرور فايل يا سرور ترمينال را نصب مي كند. باب موگليا قائم مقام مدير مسئول بخش سرور ويندوز شركت مايكروسافت در مصاحبه اي گفت: ما بيشتر اين امر را به صورت گزينه اي مي دانيم كه مشتريان آن را انتخاب مي كنند نه چيزي كه ما آن را به صورت بسته عرضه كنيم. مشتريان كم كم مي خواهند كه ويندوز سرور استاندارد بخرند و سپس خودشان آنها را به نحوي كه مي خواهند پيكربندي كنند. مشتريان با توانايي اجراي پايگاه كد كوچكتر مي توانند هزينه هاي نگهداري سيستم شان را كاهش داده و محصولاتي ايجاد نمايند كه نسبت به حملات، آسيب پذيري كمتري دارند.
تحليلگران صنعتي معتقدند كه اين حركت، يك جهش تكنيكي براي مايكروسافت را نشان مي دهد و بهتر مي تواند پاسخگوي تهديد رقابتي لينوكس باشد.
موگليا بيان داشت كه يك بسته تكي ويندوز سرور براي مشتريان اهميت زيادي دارد به ويژه براي شركت هاي بزرگي كه داراي صدها سرور blade هستند و مي خواهند در نحوه بكارگيري نرم افزار انعطاف پذيري وجود داشته باشد. وي افزود: مشتريان مي خواهند كه قادر شوند تصاويري ايجاد نمايند كه با ملزومات تجاري شان هماهنگ بوده و در نتيجه از اين تصاوير در bladeهايشان استفاده نمايند. اما در عين حال خواستار انعطاف پذيري نيز هستند. يعني ممكن است در اين ماه بخواهند در اين blade سرويس هاي شبكه سازي اجرا نمايند اما دو ماه بعد ممكن است نياز ويژه شان مربوط به سرورهاي برنامه كاربردي باشد.

ابزار جست و جوي مك اينتاش ارايه شد
گروه انفورماتيك: شركت بلينك اعلام كرد كه بزودي يك نرم افزار ويژه را براي جست وجوي سخت افزاري كامپيوترهاي مك اينتاش اپل عرضه خواهد كرد.
به گزارش سي نت شركت اپل ابزار ويژه اي را براي جست وجوي كامپيوترهاي روميزي مك اينتاش عرضه كرده و قصد دارد تا همزمان با عرضه نسخه جديد سيستم عامل خود موسوم به Tiger اين ابزار را عرضه كند.

برنامه هاي تلويزيون روي پلي استيشن
گروه انفورماتيك: شركت سوني در صدد طراحي نرم افزاري است كه توسط آن كاربران بتوانند برنامه هاي تلويزيوني را به روي دستگاه هاي لپ تاپ و پلي استيشن مشاهده كنند.به گفته كن كوتاراگي مدير اجرايي سوني، اين پلي استيشن قابل حمل درست همان امكاناتي را دارد كه تلويزيون ها داراي آن هستند. شركت سوني در واقع با اين كار خود تصميم دارد تا هر چه بيشتر پلي استيشن ها را وارد زندگي روزانه افراد كند.

نرم افزار
دريافت برنامه تلويزيوني با لپ تاپ
گروه انفورماتيك:سوني نرم افزار جديدي طراحي كرده است كه به كمك آن كاربر مي تواند با استفاده از لپ تاپ خود در هر نقطه از جهان كه باشد، برنامه هاي تلويزيوني كه در منزلش پخش مي شود را به طور هم زمان با سرعت هاي بالا دريافت كند.
به گزارش بي بي سي ورلد به گفته مسئولان سوني، اين شركت در نظر دارد نرم افزار فوق را به عنوان يك كاركرد جديد در توليد تلويزيون هاي صفحه مسطح قابل حمل خود ارايه كند. اين نرم افزار امكان دسترسي به اطلاعات و برنامه هاي ذخيره شده در منزل را از محل هاي دور از طريق توليدات شبكه اي فراهم مي كند.
سوني هم چنين قصد دارد كه همين كاركرد را در پلي استيشن هاي دستي در نيمه اول سال جديد اضافه كند.

سخت افزار
نام Pocket PC تغيير مي كند
گروه انفورماتيك: مايكروسافت به زودي نام هاي تجاري كامپيوتر جيبي (Pocket PC) و تلفن هوشمند (Smartphone) خود را به پشتيباني از نام Windows Mobile به بازار عرضه خواهد كرد.
مايكروسافت، كامپيوتر جيبي را به عنوان نامي تجاري در سال ۲۰۰۰ ، زماني كه وارد بازار دستيار ديجيتال شخصي شده بود، معرفي كرد. تلفن هوشمند حدوداً در سال ،۲۰۰۲ زماني كه نخستين تلفن اجرا كننده نرم افزار مايكروسافت در اروپا معرفي شد، به بازار آمد.
به گزارش system group بدون نام هاي تجاري Pocket PC و Smartphone، ديگر هيچ تمايز و تفاوتي ميان ابزارهاي تلفن محور موبايل ويندوز و ابزارهاي مبتني بر داده وجود نخواهد داشت. نام Pocket PC، آرم تجاري عمومي و رايج شده و به ميزان وسيعي مورد استفاده است.شركت هيولت پاكارد از نام Pocket PC براي ابزارهاي IPaq خود استفاده مي كند. مايكروسافت براي تغيير نام اين Pocket PC ها در حال كار كردن با توليد كنندگان و سازندگان اينگونه ابزارهاست.در آينده فروشندگان، ابزارهاي موبايل ويندوز را به جاي كامپيوترهاي جيبي و تلفن هاي هوشمند به فروش خواهند رساند. اكثر اين ابزارها داراي ويژگي ها و قابليت هاي تلفني بوده و خريداران مي توانند نيازمندي هاي خود را بر اساس قابليت هاي ابزارهاي موجود در فهرست انتخاب كنند.

تلفن
تلويزيون در موبايل
گروه انفورماتيك: شركت موبايل سازي ورايزون(Verizon) در نمايشگاه الكترونيك مصرفي لاس وگاس آمريكا با ارائه تلفن هاي همراه جديدي كه قادر به پخش برنامه هاي تلويزيوني هستند از پرطرفدارترين غرفه هاي اين مجموعه محسوب مي شود.
به گزارش آسوشيتدپرس، محصول جديد شركت ورايزون كه به همراه يك سيستم چندرسانه اي (Multimedia) پركيفيت به بازار عرضه خواهد شد قدم بزرگي در زمينه پيشرفت و كارآمدي تلفن هاي همراه است.شركت اسمارت ويدئو تكنولوژي اعلام كرد كه قرار است برنامه هاي از پيش ضبط شده تلويزيوني را كه از شبكه هاي ABC، CNBC، MSNBC تهيه شده اند، به علاوه برنامه هاي شبكه هواشناسي آمريكا به كمك فناوري مخصوص تلفن هاي همراه شركت مايكروسافت بر روي موبايلها بفرستد. به گفته مسئولان اين پروژه هزينه اين خدمات از ۱۳ تا ۱۸ دلار است و كاربران مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي مايكروسافت تسهيلات لازم را فراهم كنند.گرچه تلويزيونهاي همراه اكنون چندسالي است كه در كره جنوبي در اختيار كاربران قرار گرفته است اما توليد كنندگان اين تلفنها در اروپا و آمريكاي شمالي بيشترين تلاش خود را صرف اين مسأله كرده اندو با ارائه تلفن  هاي جديد علاوه بر پخش برنامه هاي تلويزيوني بتوانند تصاوير ممتد و پركيفيتي را ارائه دهند.

رصد خانه
حفره هاي پرانرژي در فضا
گروه انفورماتيك: ستاره شناسان يك حفره بسيار بزرگ را كه چند ميليارد برابر خورشيد وسعت دارد و انرژي بسيار زيادي از آن متصاعد مي شود در فضا شناسايي كردند.
به گزارش اسپيس نيوز، اين انرژي پرقدرت به وسيله اشعه ايكس سازمان فضايي ناسا به نام چاندرا (Chandra) كشف شده است. به گفته برايان مك نامارا مسئول اين مطالعه وجود چنين فعل و انفعالاتي در فضا تقريباً معمول است اما نكته اي كه توجه همه را به خود جلب كرده است فراواني و حجم اين انرژي است، به گفته مك نامار اين مسأله كه حفره مذكور براي تأمين مقدار اين انرژي از كجا  تغذيه مي كند هنوز براي محققان روشن نشده است.طبق گزارشي كه در اين زمينه در مجله نيچر مندرج شده است وجود چنين حفره هاي ريز و درشتي در فضا به زودي به شكل و ساختار كلي سيارات و كهكشان ها تأثير خواهد گذاشت.

نانوتكنولوژي
شناسايي ويروس ها با حسگر مغناطيسي
گروه دانش: پژوهشگران آزمايشگاه ملي آرگون در آمريكا نوع جديدي از حسگرهاي مغناطيسي ساخته اند كه قادر به شناسايي مولكولهاي زيستي است.
اين وسيله براساس اندازه گيري بازگشت براوني نانوذرات مغناطيسي، بعد از اتصال آنها به مولكولهاي زيستي عمل مي كند و از اين روش مي توان براي شناسايي باكتريها و ويروسها در محيط و نيز در زمينه پزشكي استفاده كرد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محققان در پژوهشهاي اين طرح، تغييرات حساسيت مغناطيسي نانوذرات را در يك ميدان مغناطيسي متغير بررسي كردند.
اين حساسيت به مدت زماني كه طول مي كشد تا اسپين هاي مغناطيسي نانوذرات به حالت قبل از ايجاد ميدان مغناطيسي برگردند، وابسته بود.
محققان براي بررسي موضوع، نانوذرات مغناطيسي (Fe3O4) را با يك پروتئين به نام «آويدين» روكش كردند. هسته مغناطيسي به اندازه ۱۰ تا ۴۰ نانومتر بود. در حالي كه روكش مورد نظر ۳۰ نانومتر ضخامت داشت.
اين تحقيق زمينه را براي ساخت حسگرهاي كوچك قابل حمل در آينده فراهم خواهد كرد.

هوش مصنوعي
روبات كنترل شونده به وسيله تلفن همراه
ايسنا: نخستين روبات جهان با قابليت كنترل از راه دور توسط تلفن همراه، از ماه آينده در ژاپن عرضه مي شود.
اين روبات مي تواند به كمك كنترل كننده خود راه برود، بپرد و دست هاي خود را به حركت در آورد. اين روبات كه از آلومينيوم ساخته شده، به قيمت ۱۰۰۰ پوند از طريق شبكه به فروش خواهد رسيد.
روبات اختراعي از سوي شركت هاي KDDI و I Bee KK ساخته شده و به وسيله يك تلفن همراه توليد يك شركت ژاپني از راه دور هدايت مي شود.
روبات كنترل شونده، كاربرد تفريحي دارد، اما شركت هاي تهيه كننده اميدوارند كه بتوانند در آينده از آن به عنوان دوربين خانگي امنيتي متحرك استفاده كنند.

تلفن همراه جديد
يكي از شركت هاي توليد كننده تلفن همراه كره اي، گوشي جديدي ساخته است كه پيام هاي شفاهي را به متن تبديل مي كند.
به گزارش آي تي ورلد كاربران مي توانند با كمك اين گوشي جديد، پيام  هاي خود را بدون نياز به نوشتن، فقط به تلفن همراهشان بگويند و سپس براي افراد مورد نظر ارسال كنند. با ساخت اين تلفن همراه ، به جاي مكالمات طولاني و پرهزينه فقط لازم است چند ثانيه براي خواندن متن ارسالي وقت صرف شود.

استفاده ازگيرنده هاي نوري در كشاورزي
پژوهشگران نوعي حسگرنوري ساخته اند كه كشاورزان مي توانند محصول مرغوب گندم را در مزرعه خود رديابي كنند.
به گزارش ساينس ديلي، اين دستگاه كه با اتصال به كمباين ميزان مرغوبيت گندم را هنگام درو نشان مي دهد براساس طيف هاي نوري كار مي كند و با تارهاي نوري و نور مادون قرمز ميزان تراكم پروتئين دانه هاي غلات را اندازه گيري مي كند .

آن لاين
سرويس وبلاگ خبرگزاري ايسنا راه اندازي شد
گروه انفورماتيك: خبرگزاري دانشجويان ايران سرويس جديدي با عنوان «نگاهي به وبلاگ ها» راه اندازي كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، ايسنا هدف خود از راه اندازي اين سرويس جديد و البته غيرمعمول را انعكاس مطالب مفيد وبلاگ هاي فارسي عنوان كرده است.
وبلاگ نويسان مي توانند مطالب خود را براي انعكاس در سايت اين خبرگزاري به آدرس پست الكترونيك Weblog@isna.ir ارسال كنند.

اختصاص ۴۵۰ تريليون ليره براي گسترش ICT در تركيه
ايسنا: دولت تركيه براي گسترش پژوهش و توسعه تكنولوژي ارتباطات در اين كشور ۴۵۰ تريليون ليره ترك در سال ۲۰۰۵ در نظر گرفته است.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه با اعلام اين مطلب افزود: درصدد هستيم با گسترش پژوهش و ايجاد سيستم مالياتي جديد و جلب همكاري بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي روند عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را تسريع بخشيم.

تعويق طرح اعزام به خدمت اينترنتي
مهر: عملياتي شدن طرح مكانيزاسيون «نظام وظيفه» با توجه به مشكلات پيش آمده در اجراي فاز چهارم اين طرح به اول سال ۸۴ موكول مي شود.
سردار بهمن كارگر معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي با اعلام اين خبر گفت: با بر طرف شدن اشكالات اين سيستم تمامي مشمولان در داخل و خارج از كشور
مي توانند مراحل مربوط به اعزام خود را بدون مراجعه به مراكز نظام وظيفه و از طريق سيستم الكترونيكي و اينترنت انجام دهند.

آمازون ركورد فروش كريسمس را شكست
سينا: آمازون، وب سايت خريد و فروش اينترنتي، يكي از پر فروش ترين و شلوغ ترين سايتهاي تبليغاتي فروش در ايام تعطيلات سال نو، طي ۱۰ سال اخير بوده است.گزارشهاي دريافتي حاكي از اين است كه سهم آمازون در بازارهاي فروش در روزهاي پاياني سال ۲۰۰۴ و همچنين روزهاي آغازين سال نو، ۹ درصد افزايش داشته است.اين سايت اعلام كرده است كه «آمازون» در اين زمان، در هر ثانيه بيش از ۳۲ مورد سفارش داشته است كه اين مورد در تاريخ فروش وب سايتهاي تبليغاتي بي سابقه بوده است.

آف لاين
كشف ژن مشخص كننده ميزان خطر ابتلا به ايدز
سلام: دانشمندان ادعا مي كنند افرادي كه نوع به خصوصي ژن در بدن آنها فراوان يافت مي شود، بيش از ديگران در معرض ابتلا به بيماري ايدز قرار مي گيرند.
كارشناسان موسسه ملي سلامت آمريكا اعلام كرده اند يافته هاي آن ها مي تواند افرادي را كه استعداد ابتلا به بيماري ايدز را دارند شناسايي كند.
اين ژن به خصوص كه دانشمندان آن را مورد بررسي قرار داده اند، ژني است كه بدن را براي مقابله با بيماري ايدز آماده مي كند.

DVD حركات جنين براي مادران باردار
گروه دانش: فناوري هاي جديد به زودي به مادران امكان خواهد داد كه تصاوير سه بعدي از جنين خود را در حال خنديدن و خميازه كشيدن مشاهده كرده و آن را به صورت DVD با خود به خانه ببرند.
به گزارش اي تايمز ، به گفته طراحان انگليسي اين خدمات، والدين مي توانند به كمك اين وسيله نوزاد خود را در حال خنديدن، خميازه كشيدن، مكيدن انگشت شست خود و در واقع حركت كردن به اطراف مشاهده كنند. اين سرويس تنها براي اين هدف بوده و كاربرد پزشكي ندارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |