سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۳ - Oct 12, 2004
روزگار تازه براي انباشتگاه بزرگ زباله
كهريزك تفرجگاه مي شود
چهار پروژه بزرگ بازيافت زباله با حضور
شهردار تهران به بهره برداري رسيد
003510.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد چند پروژه بازيافت زباله و تبديل مواد از جمله پروژه توليد روزانه ۱۰ تن پت از بطريهاي نوشابه و كارخانه بازيافت مقوا از ۱۰ تن كاغذ در صالح آباد و همچنين توليد كود كمپوست از دو هزار تن زباله شهر تهران در كهريزك به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما با طراحي ها و برنامه ريزيهاي صورت گرفته توسط شهرداري تهران قرار است از ۷ هزار تن زباله روزانه شهر تهران تا آخر امسال ۶ هزار تن كمپوست توليد شود.
احمدي نژاد شهردار تهران گفت: گرچه حجم بالاي زباله هاي تهران به طور بالقوه ثروت به شمار مي رود اما در حال حاضر هزينه سنگيني صرف جمع آوري، دفن و برطرف كردن تبعات منفي بهداشتي حاصل از توليد زباله در سطح شهر تهران و مراكز دفن زباله مي شود.وي گفت: با انجام يكسري اقدامات كه امروز شاهد افتتاح و بهره برداري بخشي از آن هستيم، امكانات لازم براي تفكيك و تبديل زباله هايي نظير كاغذ، چوب، فلز، شيشه و مواد پلاستيكي فراهم شده است.
وي خبر داد: در نظر داريم با توسعه و افزايش ظرفيت كارخانجات بازيافت كل پلاستيك و كاغذ توليدي شهر تهران را در چرخه بازيافت مواد مجددا مورد بهره برداري و استفاده بهينه قرار دهيم و بخش عمده اي از اين زباله ها نيز با استفاده از مكانيزمهاي شيميايي ارزان قيمت باصرفه و كمترين تبعات منفي زيست محيطي تبديل به كود جهت مصارف كشاورزي خواهد شد و با بسته بنديهاي مناسب به سرعت در سطح بازارها و ميادين ميوه و تره بار عرضه مي گردد.
وي اظهار اميدواري كرد، با استفاده از روشهاي جديد علاوه بر كاهش تبعات زيست محيطي بسيار خطرناك ناشي از جمع آوري و دفن زباله در مركز كهريزك از اين زباله ها به عنوان يك منبع درآمد ارزشمند در جهت منافع شهر بهره برداري شود.
شهردار تهران طرح تفكيك زباله از مبدأ نظير منازل و ادارات و مراكز تجاري و... را موجب صرفه جويي در هزينه هنگفت حمل زباله دانست و ادامه داد: در حال حاضر طرح تفكيك زباله از مبدأ با توزيع ۱۲ هزار سطل ويژه در تمام ادارات دولتي و مدارس توزيع شده و به طور مرتب كاغذهاي باطله آنها جمع آوري و به منظور بهره برداري مجدد وارد چرخه بازيافت مي شود.
وي خبر داد: قرار است تا پايان ماه مبارك رمضان طرحهاي مشابهي براي تفكيك مواد پلاستيكي، شيشه، فلزات توليدي منازل و ادارات و ساير مراكز تدارك ديده شود.
وي افزود: بابت هر كيلو زباله اي كه از چرخه طولاني جمع آوري و حمل و نقل زباله شهري خارج مي شود ۲۰ تومان صرفه جويي در اقتصاد شهري حاصل مي شود.
شهردار تهران از مردم خواست كه در اجراي طرح مفيد تفكيك زباله از مبدأ ،شهرداري را ياري دهند.
وي خاطرنشان ساخت كه تنها از محل صرفه جويي ناشي از تفكيك زباله از مبدأ و جلوگيري از رها شدن زباله در نهرها و كانال هاي آب در سطح شهر، مي توان ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومي تهران اضافه كرد.
مهندس محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز طي سخناني با پوزش از اهالي باقرآباد و به ويژه كهريزك كه از ۴۵ سال گذشته از بوي بد گاز متان حاصل از انباشته شدن زباله ها در اين منطقه و آلودگيهاي زيست محيطي آن رنجهاي فراوان برده اند خبر داد: به زودي وضع فاجعه آميز كهريزك دگرگون و بهسازي خواهد شد.
با حذف روش دفن زباله نه تنها ديگر شاهد انباشت زباله و شيرابه خطرناك در منطقه كهريزك نخواهيد بود، بلكه به زودي اين محل تبديل به گلستان، بوستان و مجموعه تفريحي خواهد شد تا اهالي كهريزك از اين به بعد از خيرات و بركات اين منطقه بهره مند شوند.
وي يادآور شد ،بر اساس توافقات اوليه شهرداري تهران و بانك جهاني ، طرح استحصال گاز متان از شيرابه هاي خطرناك زباله هاي جمع شده در كهريزك به اجرا درمي آيد و به اين ترتيب ، امكانات تازه اي براي تامين نيازها و رفاه مردم اين منطقه فراهم خواهد شد .

در مراسمي با حضور شهردار تهران
نخستين سالن ورزشي استاندارد دانشگاه صنعتي شريف گشايش يافت
003516.jpg
گروه شهري: نخستين سالن ورزشي استاندارد ويژه دانشجويان در خوابگاه پسرانه دانشگاه صنعتي شريف (زنجان) كه توسط معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران احداث شده است ديروز طي مراسمي با حضور شهردار تهران به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، در اين مراسم و در ميان تشويق صميمانه دانشجويان گفت: خدمت به دانشگاه و جامعه دانشگاهي را مايه اعتلا و دستيابي به آينده اي افتخارآميز براي كشور مي دانم.
وي ادامه داد: گرچه فشردگي كار اداره شهر تهران مجالي برايم باقي نمي گذارد اما همواره حضور در دانشگاه را يك فرصت بسيار مغتنم مي شمارم چراكه معتقدم شما جوانان همه سرمايه، نماد نشاط و بالندگي و نقطه اميد يك ملت هستيد و از ميان جوانان نخبگان، فرزانگان و فرهيختگان از شان و جايگاه بالاتر و والاتري برخوردارند.
وي جوانان، دانشجويان و علماي دانشگاهي و مدرسين حوزه و مراكز فرهنگي را نقطه اتكاء ملت دانست كه با همه وجود براي اعتلاي كشور تلاش مي كنند.
احمدي نژاد افزود: ملت ما امروز در يك نقطه عطف تاريخي قرار دارد كه اگر اهميت و حساسيت آن را خوب شناخته و درك شود آينده درخشاني در پيش رو خواهيم داشت.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: امروز كشور ما نيازمند كار شجاعانه، عالمانه، پيگير و خستگي ناپذير است و هر عاملي كه كشور را از اين هدف و وظيفه باز دارد قطعا در خدمت ملت و آرمان هاي ما نيست.

نگاه
فريد مرتضوي
يك هواپيما غذاي نخست وزير انگليس و همراهانش را كه در اجلاس فقر وگرسنگي در آفريقا شركت كرده از لندن به اتيوپي برد
003531.jpg

مكان يابي براي نصب ۹۲ پل هوايي جديد
003522.jpg
گروه شهري: با به پايان رسيدن طرح مكان يابي ۹۲ محل براي احداث پل هاي هوايي جديد در تهران اعلام شد از اين تعداد ۲۹ پل در جنوب، ۲۱ پل در شرق، ۲۰ پل در مركز، ۱۵ پل در غرب و ۷ پل ديگر نيز در شمال تهران احداث خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل شهرداري تهران از ۲۲ منطقه تهران، ۱۸ منطقه در اولويت احداث پل هاي عابر پياده قرار گرفته اند.
كارشناسان امور حمل و نقل بر اين باور هستند كه نصب پل هاي هوايي اعم از ويژه عابر پياده و سواره رو مي تواند ضريب ايمني آمد و شد شهروندان را ارتقا بخشد .

مصوبه تراكم تشويقي
003519.jpg
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران از تداوم اجراي مصوبه يك طبقه تراكم تشويقي در مناطق مختلف شهرداري تهران خبر داد. غلامحسين پردلي گفت: به دنبال مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي براي شهرونداني كه قصد اصلاح واحد مسكوني خود را دارند، شهرداري اجراي اين طرح را آغاز كرده است.وي افزود: شهرداري به عنوان دستگاهي اجرايي خود را موظف مي داند كه مصوبه هاي شوراي اسلامي شهر را محترم شمرده و اجرا كند.پردلي درباره استقبال شهروندان از امتياز يك طبقه تراكم تشويقي گفت: هنوز آمار دقيقي از مناطق شهرداري دريافت نشده است، اما درصدديم بزودي نتايج اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي را براي اصلاح بافت هاي فرسوده از مناطق جمع آوري و اعلام كنيم.

جريمه زباله هاي بيمارستاني
003525.jpg
قانون مديريت پسماندها به تمامي بيمارستان ها و مراكز اجرايي ابلاغ شد.
به گزارش آسمان آبي ايران، به موجب قانون مديريت پسماندها، مخلوط كردن پسماندهاي پزشكي با ساير پسماندها و تخليه و پخش آنها در محيط و يا فروش اين نوع زباله ها ممنوع است.
همچنين استفاده و بازيافت اين نوع زباله ها نيز به حكم قانون ممنوع بوده و مبادرت به اين كار جريمه درپي خواهد داشت. به موجب اين قانون كه از سوي سازمان حفاظت محيط زيست تدوين و براي تصويب به مراجع قانوني ذي ربط دولت و مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است.متخلفين به جزاي نقدي از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ ميليون تومان محكوم مي شوند.

معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن:
فضاهاي شهري بايد براساس منافع ملي طراحي شوند
گروه شهري: سيماي نامطلوب شهري ناشي از بي توجهي به منافع ملي و مصالح مردم در طراحي و معماري فضاهاي شهري در سال هاي اخير است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن و شهرسازي ضمن بيان اين مطلب افزود: فضاهاي شهري بايد باتوجه به سه بعد اجتماعي، سياسي و اقتصادي طراحي شود اما هيچگاه در طراحي هاي شهري اين سه بعد به طور كامل و باهم ديده نشده و همواره جنبه اقتصادي و سياسي بر جنبه اجتماعي برتري داشته است.
وي تصريح كرد: مقوله سيماي شهري در بند ب ماده ۱۳۷ قانون و در برنامه توسعه سوم ديده شده و در برنامه چهارم نيز به اين بند اشاره شده، با اين همه رعايت نكردن ضوابط و اصول سبب ناهمگوني و آشفتگي در هويت معماري شهرهاي ايران شده است.
حناچي درخصوص طراحي و معماري فضاهاي شهري در بازسازي بم خاطرنشان كرد: بنابر مصوبه شوراي عالي شهرسازي و طرح تفصيلي شهر بم، طراحي واحدهاي مسكوني در اين شهر به شكل ويژه و متناسب با شرايط اقليمي آن صورت مي گيرد و بدين ترتيب در اصول كلي شهر تغييرات چنداني صورت نخواهد گرفت و تنها در نقاطي كه حريم گسل شناخته شده، ساخت و ساز با محدوديت هايي مواجه خواهد بود. همچنين بخش هايي از شهر حول محور گردشگري توسعه خواهد يافت.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان منطقه ۸
۳تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) با شهروندان منطقه ۸ ديدار خواهند داشت.
حسن زياري، عباس شيباني و مهنوش معتمدي اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي با شهروندان منطقه ۸ ديدار مي كنند.شهروندان منطقه ۸ جهت ثبت نام ديدار با اعضاي شورا مي توانند به روابط عمومي شهرداري اين منطقه مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |