سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۳ - Oct 12, 2004
هاشمي رفسنجاني :
بناهاي مذهبي تاريخي بهترين اماكن
براي جذب گردشگر به شمار مي  روند
جذب ۲۰ ميليون گردشگر خارجي و ۴۰ ميليون گردشگر داخلي در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در چشم انداز ۲۰ ساله ايران در نظر گرفته شده است
003465.jpg
گروه علمي فرهنگي: نخستين گردهمايي دست اندركاران مرمت و بهره برداري از بناهاي تاريخي مذهبي ايران ديروز در محل اجلاس سران كنفرانس اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نشست يك روزه با حضور رئيس مجمع تشيخص مصلحت نظام، كارشناسان و مسئولان و متوليان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان اوقاف و امور خيريه، نمايندگان هيأت هاي امناي بقاع متبركه برگزار شد و راههاي مرمت، نگهداري ،بهره برداري و معرفي آثار تاريخي مذهبي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در ابتداي اين نشست آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني از حوزه ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي مذهبي به عنوان بهترين محل ها براي جذب گردشگران داخلي و خارجي نام برد و اظهار داشت: كل مجموعه نظام قانع شده است كه بايد براي توسعه گردشگري فعاليت هاي فراوان و درخور انجام پذيرد.
وي با تأكيد بر اهميت توسعه صنعت گردشگري تصريح كرد: همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اوقاف و امور خيريه يكي از گام هاي مهم و اساسي براي احياء، مرمت و بازسازي بناهاي تاريخي مذهبي و بقاع متبركه كشور است و بهره گيري از ظرفيت خوب ايران در حوزه گردشگري نيازمند اين همكاري و هماهنگي بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور در حوزه گردشگري اشاره كرد و افزود: براي جذب ۲۰ ميليون گردشگر خارجي و ۴۰ ميليون گردشگر داخلي كه در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در چشم انداز ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است، هر كدام از اين بناها مي تواند سهم و جايگاه ويژه اي داشته باشد.
ساماندهي بناهاي مذهبي تاريخي
به گزارش خبرنگار همشهري پيش از سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سيد حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز طي سخناني با اشاره به اين كه همه بناهاي مذهبي تاريخي كشور طي پنج سال آينده ساماندهي مي شوند گفت: در بودجه سال آينده تلاش خواهيم كرد تا در بخش هاي استاني و ملي رديف هاي مشخصي براي مرمت، احياء و توسعه آثار مذهبي اختصاص يابد.
معاون رئيس جمهوري بناهاي مذهبي تاريخي را به لحاظ معماري هنر، نوع كاركرد و تعداد بازديدكنندگان جزو مهمترين آثار تاريخي كشور توصيف كرد و اظهار داشت: بهترين بناهاي كشور بناهاي مذهبي تاريخي هستند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در كنار كمك هاي مردمي و درآمدهاي موقوفه بناهاي مذهبي سعي خواهد كرد در همين اندازه نيز به بناهاي مذهبي تاريخي اختصاص دهد تا طي ۵ سال آينده اين بناها ساماندهي شوند.
مرعشي افزود: با توجه به اهميت و جايگاه اماكن مذهبي در ميان آثار تاريخي كشور براي تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله كشور بيشترين گردشگر در ايران بايد در بخش گردشگري مذهبي متمركز شود.

۷۰۰ هزار بيمار اسكيزوفرني در كشور وجود دارد
مهر: عضو هيأت مديره انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرنيا با اعلام اينكه ۷۰۰ هزار بيمار اسكيزوفرني در كشور داريم، گفت: بسياري از خانواده هاي داراي بيمار اسكيزوفرني به دليل برچسب هاي نادرست جامعه، بيمار رواني خود را در خانه نگه داشته و از پيگيري درمان هاي او خودداري مي كنند، به همين دليل انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرني با راه اندازي واحد پيگيري اقدام به معالجه و انجام مشاوره هاي روانشناسي به بيمار و خانواده او در منزل كرده است.
اعظم صادق فر با بيان اين مطلب افزود: مطالعات نشان مي دهد هرچه دفعات عود بيماري افزايش يابد، توانايي هاي رواني بيماران با سرعت بيشتري تخريب مي شود. بنابراين با تشكيل واحد پيگيري علاوه بر كمك به بيماران براي استمرار درمان سرپايي و كاهش دفعات عود و بستري مجدد آنها در بيمارستان، آموزش هاي لازم در زمينه افزايش مهارت هاي رفتاري و اجتماعي به بيماران داده مي شود.
وي با بيان اينكه اعضاي واحد پيگيري را متخصصان بهداشت رواني، روانپزشك، روانشناس، پرستار و يك حقوقدان تشكيل مي دهد، ادامه داد: ماهانه يك بار ويزيت بيمار و خانواده او در منزل، كمك به تداوم درمان دارويي از طريق تزريق آمپول در منزل و يا نظارت بر مصرف داروهاي خوراكي، ارائه راهنمايي هاي لازم براي بازتواني رواني و رسيدگي به وضعيت بهداشت فردي، همكاري در كارهاي منزل و آموزش مهارت هايي كه يك زندگي مستقل به آن نياز دارد، ارائه آموزش هاي لازم به خانواده بيمار شامل نحوه رفتار با بيمار، چگونگي مدارا با علايم بيماري و كمك به توانبخشي او از جمله اقدامات واحد پيگيري است.
صادق فر با تأكيد بر اينكه هيچ بيماري عذاب آورتر از اسكيزوفرنيا نيست و شوك و ناباوري، ترس، خجالت و احساس گناه درد مشترك خانواده هاي اين بيماران است، تصريح كرد: اسكيزوفرنيا نوعي بيماري است كه با اختلال و از هم پاشيدگي عميق در تفكر و احساسات مشخص مي شود و بر كلام، انديشه و شناخت بيمار نسبت به خود اثر گذاشته و فعاليت ذهني و رواني فرد مبتلا را دستخوش تغيير مي كند.

با شروع فصل سرما
تزريق واكسن سرما خوردگي صرفاً براي گروه هاي پرخطر توصيه مي شود
چون بيماري آنفولانزا به شكل حاد در كشور گزارش نشده است لذا تزريق واكسن آنفولانزا براي همه افراد توصيه نمي شود
003459.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: عليرغم تأكيد برخي پزشكان و مديران مهدهاي كودك به تزريق واكسن سرماخوردگي به همه افراد، تزريق اين واكسن صرفاً براي افراد گروه هاي پرخطر توصيه مي شود.
دكتر رمضاني، كارشناس و محقق بخش تحقيقات باليني انستيتو پاستور ايران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري گفت: واكسن سرماخوردگي واكسن وارداتي است و شامل چند ويروس شناخته شده ضعيف شده است كه از طريق تزريق عضلاني براي مدت يك سال ايجاد مصونيت مي كند و با تكيه بر ويروس هاي شايع در منطقه تهيه مي شود.
وي با اشاره به اين كه اثر بخشي صددرصد اين واكسن مربوط به همان كشور سازنده است و در كشورهاي ديگر ممكن است تا ۶۰ درصد مؤثر واقع شود افزود: در كشور ما به دليل عدم اطلاع رساني به مردم و همچنين عدم مراجعه نمونه هاي مبتلا به آنفولانزا به مراكز بهداشتي و تحقيقاتي مثل: انستيتو پاستور و يا دانشكده بهداشت نتوانسته ايم نمونه هاي ويروس را دريافت كنيم تا بتوانيم براساس آن واكسن توليد كنيم.
وي تأكيد كرد: اين واكسن وارداتي ممكن است عليه صد نوع ويروس ساخته شده باشد و وقتي وارد كشور ما مي شود ۶۰ تا ۷۰ نوع ويروس مشترك را پوشش دهد ولي مصونيت قطعي ايجاد نمي كند.
اين واكسن در كشورهاي پيشرفته مثل آمريكا به شكل روتين و با توجه به انواع ويروسي كه درآن مقطع زماني در منطقه شايع است نمونه  گيري و ساخته مي شود و هر سال نوع آن عوض مي شود و اثر بخشي صددرصد دارد ولي ممكن است در شرايطي يك ويروس خاصي به شكل اپيدمي و همه گير به يك باره وارد كشور شود و از شكل عادي خود خارج شود.
وي افزود: اين بيماري معمولاً با شروع فصل سرما و بيشتر در مراكز جمعي مثل مدارس، مهد هاي كودك و وسايل نقليه دسته جمعي و تجمع در فضاهاي بسته و عدم استفاده از تهويه مناسب منتقل مي شود و با توجه به پوشش ۶۰ تا ۷۰ درصدي كه دارد فقط براي افراد گروه هاي پرخطر توصيه مي شود مثل: بيماران قلبي، افراد بالاي ۶۵ سال، مبتلايان به بيماري هاي ريوي و كليوي، آسم، بيماري هاي شيميك و در كودكان نيز فقط آن دسته از كودكاني كه بيماري هاي زمينه اي مثل: ريوي و قلبي داشته باشند پيشنهاد مي شود و چون بيماري آنفولانزا به شكل حاد در كشور گزارش نشده است لذا تزريق واكسن آنفولانزا براي همه افراد توصيه نمي شود. وي افزود: در اين باره بين متخصصان اختلاف نظر وجود دارد و گروهي معتقدند به دليل پوشش ۶۰ درصدي لازم است استفاده شود.
وي در پاسخ به سؤال همشهري مبني بر شيوع آنفولانزاي مرغي گفت: ويروس (H5N1) آنفولانزاي مرغي عليرغم انتقال آن از ماكيان به انسان، قابل انتقال از انسان به انسان نمي باشد ولي مسئله نگران كننده اين است كه اين ويروس ممكن است از ماكيان به حيوانات ديگر منتقل شود و در بدن آن حيوان دستخوش تغييراتي شود كه در اين صورت اگر به انسان منتقل شود خطرناك است و انتقال انسان به انسان نيز شايع مي شود.
در حال حاضر ۱۰ مورد از اين بيماري در تايلند گزارش شده است و نحوه انتقال فقط در افرادي است كه سروكار مستقيم با ماكيان زنده دارند و همه گيري براي افرادي كه به اين كشور سفر مي كنند وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد، در سال جاري در مركز تحقيقات عفوني انستيتو پاستور طرحي را در خصوص آنفولانزا خواهيم داشت كه براساس آن شيوع و نوع آنفولانزا در كشورمان بررسي خواهد شد و در اين رابطه به نتايج روشن تري دست خواهيم يافت.

رئيس ستاد بقاع متبركه و بناهاي مذهبي:
سند راهبردي بناهاي تاريخي مذهبي تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي: نتايج بررسي هاي كارشناسان در گردهمايي دست اندركاران مرمت و بهره برداري بناهاي مذهبي تاريخي و در قالب سند راهبردي بناهاي تاريخي مذهبي كشور تدوين مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري حجت الاسلام والمسلمين حسين شاهمرادي رئيس ستاد ويژه بقاع متبركه و بناهاي مذهبي ديروز با اعلام اين مطلب در گردهمايي دست اندركاران مرمت و بهره برداري بناهاي مذهبي تاريخي گفت: برگزاري اين نشست زمينه ساز تدوين سند راهبردي مرمت و احياي بناهاي تاريخي مذهبي كشور است و از طريق اين سند زمينه هاي همدلي و همفكري براي توسعه بناهاي مذهبي تاريخي كشور فراهم خواهد شد.
وي گفت:سند راهبردي بناهاي مذهبي تاريخي زمينه ارتباط ميان نهادها و سازمان هاي ذيربط با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را فراهم مي كند.
وي افزود: براي اجرايي كردن مفاد اين سند از ميان مديران و كارشناسان حاضر در اجلاس يك كميته تخصصي شكل مي گيرد و اقدامات بعدي نيز در قالب فعاليت اين كميته پيگيري مي شود.
شاهمرادي تصريح كرد: بناهاي تاريخي مذهبي علاوه بر اهميت موضوعي داراي كاركردهاي بسيط هستند و پناه و ملجأ همه هنرهاي ايران و رونق شهر و ديار و دليل زيارت و بهانه سياحت هستند.
به همين خاطر در جهان امروز سياحت و زيارت پرجلوه تر از هر زمان ديگري است و زيارت بناهاي مذهبي، نام توريست مذهبي به خود گرفته است.

پيشگيري از ايدز و اعتياد در تمام مقاطع تحصيلي آموزش داده مي شود
گروه اجتماعي:آموزش پيشگيري از ايدز توسط ۱۳ هزار معلم در مقطع تحصيلي اول دبيرستان، رشته علوم تجربي، تدريس مي شود.
مسئولين دفتر بهداشت و پيشگيري از اعتياد آموزش و پرورش ضمن اعلام اين مطلب گفتند: جمعيت زير ۲۰ سال كشور ما، يك سوم كل جمعيت را تشكيل مي دهند، كه عدم توجه به وضعيت سلامت آنها، تهديدي جدي براي جامعه است و از آنجايي كه ۶۰ تا ۶۵ درصد مبتلايان به ايدز، معتادان تزريقي هستند، ضرورت آگاه سازي اين قشر به مقوله ايدز و مواد مخدر، بيش از پيش احساس مي شود.
مجتبي جبل عاملي، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر به موضوع كمبود مراكز آموزشي اشاره مي كند و مي گويد: طي مذاكراتي كه با آموزش عالي صورت گرفته آموزش در زمينه مواد مخدر قرار است، بخشي از واحدهاي درسي شود و طبق برنامه اي كه وجود دارد، از مقطع دبستان اين آموزش شروع خواهد شد و متناسب با گروه هاي سني مختلف در كتابهاي درسي بچه ها گنجانده مي شود.
وي افزود: براي كنترل محله ها نيز از طريق مساجد محل شورايي با عنوان شوراي مبارزه با مواد مخدر تشكيل مي شود كه مديريت آن به عهده يكي از مهمترين افراد محل خواهد بود.
طرح جنبش فراگير پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر به زودي در چهار گروه خانواده، مراكز آموزشي و محلات و محل هاي كار اجرا مي شود. وي افزود: براي مبارزه با مواد مخدر تنها فعاليت دستگاههاي دولتي جوابگو نيست و ما اگر مي خواهيم از گرايش افراد سالم جامعه به مواد مخدر جلوگيري كنيم نياز به پتانسيل همه مردم داريم.

يك نماينده مجلس:
عامل اقتصادي موجب ۹۰ درصد طلاق هاست
سينا: يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي اعتقاد دارد كه براساس بررسي انجام گرفته در اين كميسيون ۹۰ درصد پرونده هايي كه منجر به طلاق در كشور مي شود ريشه در مسائل معيشتي و اقتصادي خانواده ها دارد.
«محمد عباسپور» گفت: براساس بررسي هايي كه در كميسيون اجتماعي مجلس انجام گرفت مشخص شد كه عامل ۹۰ درصد طلاق ها در كشور ريشه در مسائل معيشتي و اقتصادي خانواده ها دارد و ۲ درصد نيز مربوط به مسائل اخلاقي و چند درصد طلاق ها هم ريشه در بحث اعتياد دارد.
وي افزود: حال با توجه به اينكه مسائل اقتصادي و معشيتي بينان خانواده را از هم مي پاشد و به عنوان يكي از عوامل اصلي طلاق به حساب مي آيد جا دارد مسئولين و كساني كه خط الرسم ها را در جامعه ترسيم مي كنند بر مسائل اقتصادي مردم توجه بيشتري كنند.
وي با رد آمار قوه قضائيه در خصوص منجر شدن ۵۰ درصد از پرونده ها به طلاق ادامه داد: تحقيقات ما نشان مي دهد كه فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد پرونده ها در دادگاه ها منجر به طلاق مي شوند كه اين هم يك آمار فزاينده اي است و بايد راهكارهايي براي حل اين بحران در نظر گرفت.
گفتني است وي در بخش ديگري از مصاحبه با درك نادرست از آمار قوه قضائيه، از تعداد پرونده هاي متشكله در دادگاه ها، اظهار داشته است: ارائه آماري مبني بر اين كه ۵۰ درصد پرونده هاي متشكله در دادگاه  ها منجر به طلاق مي شود، نمي تواند صحيح باشد. زيرا اگر اين گونه بود بايد حداقل نيمي از نمايندگان مجلس از همسران خود طلاق گرفته باشند(!)

رئيس انجمن درد ايران:
تحمل  دردهاي شديدعوارض غيرقابل جبران دارد
گروه اجتماعي: بيش از ۳ ميليارد انسان در جهان از دردهاي متعدد و بعضاً مزمن رنج مي برند كه بعضي از اين دردها، بي خطر و بعضي هشدار دهنده اند.
رئيس «انجمن بررسي و مطالعه درد» ضمن اعلام اين مطلب در روز جهاني درد(۱۱ اكتبر- ۲۰ مهرماه) افزود: تحمل دردهاي شديد به خصوص براي كودكان، عوارض و گرفتاري هايي را در بزرگسالي در پي خواهد داشت.
دكتر محمد شريفي درد را شامل دو نوع «حاد» و «مزمن» دانست و افزود: درد حاد، دردي است كه بعد از صدمات و جراحي ها ايجاد و اغلب به عنوان يك علامت هشداردهنده و دليل بر وجود يك عامل دردناك يا مخرب بافتي است.
به گزارش ايسنا، رئيس انجمن بررسي و مطالعه درد در ايران، با بيان اين كه عامل هشداردهنده يا معطوف كردن توجه فرد به عامل ايجاد درد و بيماري  وي را وادار به رفع هر چه سريع تر علت درد مي كند، خاطرنشان كرد: دردهاي مزمن مدت ها همراه بيمارست و هيچ جنبه هشداردهنده اي ندارد.
وي بي حركتي بيمار و به دنبال آن گرفتاري هاي عضلاني و مفصلي را از جمله مشكلات بيماران مبتلا به دردهاي مزمن دانست و تصريح كرد: تضعيف سيستم ايمني بيمار و مستعد كردن آن براي ساير بيماريها، ايجاد مشكلات خواب براي بيمار و تأثير روحي- رواني، كاهش اشتها، اختلال در تغذيه، وابستگي بيمار به دارو و خسارات اقتصادي ناشي از آن، وابستگي بيش از حدمعقول بيمار به افراد خانواده، استفاده بيش از حد وغير معقول از سيستم هاي پزشكي و پرسنل آن، عدم ارائه خدمات مناسب در محيط كار و يا از كارافتادگي و معلوليت، جدا شدن فرد مبتلا به درد مزمن از جامعه، خانواده و درون گرايي، اضطراب و ترس از علت درد و بالاخره احساس ناخوشايند نااميدي و افسردگي از عوارض دردهاي مزمن است.
دكتر شريفي با اشاره به باورهاي غلط مردم درباره مصرف دارو و تزريق آمپول، گفت: ايران ركورددار مصرف داروهاي تزريقي در جهان است؛ با وجود مصرف اين همه دارو باز هم به علت مديريت غلط تسكين درد، بسياري از مردم درد مي كشند.

اشتغال۲۵۰ هزار معلول و مددجو ۷۵۰ ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
مهر:معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي با بيان اين كه ۲۵۰ هزار معلول و مددجوي تحت پوشش اين سازمان پشت نوبت اشتغال هستند، افزود: ايجاد اشتغال براي اين تعداد مددجو ۷۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در حالي كه با اعتبارات فعلي اين كار حداقل ۵ سال زمان مي برد.
دكتر مسعود حيدرنژاد با بيان اين كه بودجه اشتغال در سال جاري دو برابر نبست به سال گذشته افزايش يافته است.
وي افزود: سال گذشته كل بودجه اشتغال اين سازمان ۱۰ ميليارد تومان بود كه امسال به ۱۹ ميليارد تومان افزايش يافته است كه اين بودجه با ۲۰ ميليارد تومان صندوق فرصت هاي شغلي و ۶۰ ميليارد توماني كه با سپرده گذاري از طريق بانك عامل دريافت كرديم، امسال به ۱۰۰ ميليارد تومان رسيد كه با اين مبلغ طي ۶ ماهه اول امسال ۲۵۰ هزار نفر داراي شغل شدند و پيش بيني مي شود در ۶ ماهه دوم نيز همين تعداد صاحب شغل شوند.
وي با بيان اين كه اگر بخواهيم براي تمام ۲۵۰ هزار نفر پشت نوبتي اين سازمان در سال جاري شغل ايجاد كنيم به حداقل ۷۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، تصريح كرد: با بودجه فعلي اين كار دست كم ۵ سال به طول مي انجامد.
دكتر حيدرنژاد با اشاره به ۳۰ هزار نابيناي تحت پوشش سازمان بهزيستي اظهار داشت: در صورتي كه براساس برنامه سازمان بهداشت جهاني از ۳ درصد كل معلول بارز جامعه ۱ درصد توانايي كار داشته باشند با اين حساب ۱۰ هزار نابيناي داراي توانايي كار بيكار داريم.

وزير بهداشت و درمان:
دانشگاه هاي علوم پزشكي ارزشيابي مي شوند
فارس: آيين نامه هاي مربوط به ارزشيابي دانشگاه هاي علوم پزشكي كه تاكنون به طور كامل اجرا نمي شد از نيمه دوم امسال با جديت اجرا مي شود.
مسعود پزشكيان در جلسه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي افزود: به علت نبود ارزيابي دقيق از وضعيت دانشگاه هاي علوم پزشكي اطلاعات كاملي از آنها نداريم به همين علت دانشجويان علوم پزشكي با مشكلاتي مواجه هستند.
وي ادامه داد: در حال حاضر دانشجو محوري به عنوان يك محور اساسي در آموزش هاي سطوح عالي در همه دنيا پذيرفته شده است بنابر اين در اصلاحات وضعيت دانشگاه هاي علوم پزشكي به اين نكته توجه مي شود.
ارزيابي عملكرد دانشگاه ها موجب آگاهي از ضعف ها در اعتبار بخشي آنها مي شود و بهره وري از اعتبارات تخصيصي را بالا مي برد و به عنوان يك راهكار علمي، مسائلي چون اعتبار بخشي، اقتصاد در آموزش پزشكي و جذب نيروهاي خارجي را مورد بررسي قرار مي دهد.

امكان حذف حكم قصاص براي نوجوانان وجود دارد
003462.jpg
ايلنا: ايجاد فرصت و جلب رضايت شاكي، موجب طولاني شدن دادرسي مي شود كه اين امر به معناي نگه داشتن متهم و اعدام او در سن ۱۸ سالگي نيست.
منصور مقاره عابد، رئيس كانون اصلاح و تربيت تهران گفت: با توجه به ترقي و توسعه شرايط قضايي در كشورمان امكان بحث در خصوص حذف حكم قصاص براي نوجوانان وجود دارد. وي افزود: براساس قانون كشور ما، كسي كه به سن بلوغ رسيده است، مانند افراد بزرگ سال قصاص مي شود كه اين تصور اشتباه و عاميانه اي است كه نوجوان را تا ۱۸ سالگي نگه داشته و سپس او را اعدام مي كنند.
مقاره عابد گفت: معمولاً در طول مدتي كه مددجو در كانون اصلاح و تربيت است، رضايت شاكي اخذ مي شود اما در ۶ سال گذشته هيچ حكم قصاصي براي نوجوانان به دليل جلب رضايت شاكي اجرا نشده است،  هرچند قصاص فرد بالغ در قانون كيفري ما آمده است.
وي افزود: در حال حاضر جرايم نوجوانان علمي تر و با توجه به ويژگي شخصيتي آنها ارزيابي مي شود و اكثر جرايم آنها به ويژه وقوع قتل، توسط نوجوانان اتفاقي است.
وي تصريح كرد: در لايحه جديد دادگاه اطفال، حكم اعدام به طور كلي حذف شده است و شرايط فعلي اجازه مي دهد كه در خصوص حذف حكم قصاص براي نوجوانان، نيز اقدام كنيم.
وي خاطر نشان كرد: مي توان عنصر معنوي جرايم نوجوانان را قابل شبهه دانست كه اين شبهه به عنصر معني جرم، خدشه وارد مي كند و همين امر دليل مناسبي براي حذف قصاص است.

افراد زير ۱۵ سال شناسنامه رايانه اي مي گيرند
ايسنا:نخستين شناسنامه رايانه اي در كشور تا پايان سال براي افراد زير ۱۵ سال صادر مي شود.
آيت اللهي، رئيس سازمان ثبت احوال كشور همچنين از بررسي  طرح هاي جديد براي شناسنامه افراد بالاي ۱۵ سال خبر داد و گفت: پس از اخذ اطلاعات و بررسي هاي تطبيقي و تجربه كشورهاي ديگر در صورت قطعي شدن نتايج، شناسنامه هاي جديد صادر مي شود.وي صدور شناسنامه خانوار را از جمله موارد مورد بررسي در شيوه ارائه شناسنامه هاي جديد افراد بالاي ۱۵ سال اعلام كرد. رئيس سازمان ثبت احوال زدن مهر انتخابات در شناسنامه ها را نيز از مباحثي عنوان كرد كه در بررسي صدور شناسنامه هاي جديد افراد بالاي ۱۵ سال مورد توجه است. وي از احتمال استفاده از مكانيزم جديد در اين زمينه خبر داد و گفت: در صورت مثبت بودن تمهيدات جديد، امكان دارد با ارائه شماره ملي، به زدن مهر به شناسنامه  ها در هنگام انتخابات نيازي نباشد.

مديران گردشگري به ژاپن مي روند
گروه اجتماعي: مديران فعال دولتي و خصوصي كه در بخش صنعت توريسم اشتغال دارند، بورسيه اعزام به ژاپن مي گيرند.
دبير كميته آموزش جهانگردي آسيا- اقيانوسيه ضمن اعلام اين خبر گفت: هرسال تعداد ۱۰ نفر از اين مديران به منظور آشنا شدن با آموزشهاي روز صنعت توريسم دنيا، براي گذراندن دوره هاي «مديريت جهانگردي» انتخاب و به كشور ژاپن اعزام مي شوندكه مدت اين دوره ۴۰ روز است.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر مرتضي احمدي گفت: توسعه و آموزش منابع انساني نقش بسيار زيادي در پيشرفت صنعت توريسم كشور دارد، به طوري كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عمده فعاليت خود را در اين بخش متمركز كرده و بالابردن كيفيت خدمات آموزشي در اولويت برنامه هاي سازمان قرار گرفته است.وي اضافه كرد: با توجه به اعتبارات امسال ۵ هزار نفر با آموزش هاي لازم در صنعت گردشگري آشنا شدند كه ۵۰ درصد آنها را شاغلين اين بخش تشكيل مي دهند، همچنين براساس بررسي هاي به عمل آمده ۲۵ درصد داوطلبيني كه به صورت آزاد ثبت نام كرده اند پس از اتمام دوره هاي آموزشي مشغول به كار شده اند.

ناخن ها، نشانه سلامت بدن هستند
ايسنا: ناخن ها نمايانگر حالت كلي سلامت بدن هستند و از ظاهر آنها مي توان به سلامت اعضاي دروني بدن پي برد.
دكتر عليرضا فيروز، معاون پژوهشي مركز بيماري هاي پوست و جذام گفت: علائم هشدار دهنده بيماري ناخن ها شامل تغيير رنگ و شكل ناخن، تورم پوست اطراف ناخن و درد است. وي عوامل به مخاطره انداختن سلامت ناخن ها را به دو دسته موضعي و سيستميك تقسيم كرد و گفت: عوامل موضعي شامل ضربه، شست و شوي زياد، استفاده مكرر از لوازم آرايش و عوامل سيتميك شامل داروها، اختلالات تغذيه اي و انواعي از بيماري هاست كه بافت ماتريكس ناخن را تخريب مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |