جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۵
index
يك نگاه
شوماخر در اوج تاريخ
005880.jpg
شوماخر يك شنبه هفته گذشته باز هم مثل هميشه كار سختي براي انجام دادن نداشت. كافي بود كه دوباره ماشين را روشن كند و پس از ديدن سه چراغ سبز ماشينش را براند و مثل هميشه پس از مسابقه بر روي سكوي قهرماني باشد، هر چند اين بار او بر روي جايگاه دوم قرار داشت اما باز هم جشن مي گرفت، جشن يك ركورد جديد جهاني. او در مسابقه جايزه بزرگ بلژيك كافي بود چند امتياز ديگر كسب كند تا بتواند به عنوان قهرمان اين فصل مسابقات دست يابد، هرچند برخلاف اكثر مسابقاتش اين بار اول نشد و در جايگاه دوم قرار گرفت اما همين چند امتياز كافي بود تا او به قهرماني اين فصل دست يابد. اما قهرماني فصل چيزي نبود كه شوماخر به خاطر آن اينقدر شادي كند بلكه ثبت ركورد افسانه اي هفت سال پياپي قهرمان فرمول يك شدن چيزي بود كه شوماخر را خوشحال ترين مرد روي جهان كرد. شوماخر البته چندان خوشحالي خود را بروز نمي دهد و فقط مي گويد اينها آمار و ارقام هستند. پيش از اين در سال ۱۹۹۸ آيرتون سناي برزيلي و آلن پروست توانسته بودند در قالب تيم مك لارن ـ هوندا از ۱۶ مسابقه سال ۱۵ مسابقه را قهرمان شوند اما اين بار شوماخر به تنهايي اين كار را انجام داده است. او ركورد قبلي خود كه ۱۲بار در سال ۲۰۰۲ بود را نيز شكست البته پيش از آن هم در سه سال متوالي سه بار ركورد خود را شكسته بود.
اين ابرمرد آلماني ۱۲ مسابقه از ۱۴ مسابقه انجام شده را قهرمان شده است و به جز اين مقام دومي در ديگر مسابقه كه قهرمان نشده است به دليل تصادف و از دست دادن ماشين خود در ماه مي در موناكو بوده است. از ملبورن تا مالزي، مونترال تا ماني كورز، آفتاب و باران شوماخر هميشه بهترين بوده است با اين كه خود او گفته است كه در اين فصل فقط به خاطر لذت از رانندگي در مسابقات شركت مي كند. روز يك شنبه او در پيستي مسابقه داد كه يادآور اولين حضور او در مسابقات فرمول يك در ۱۳ سال پيش بود. مسابقه پيست Spa-Francorchamps علاوه بر اين كه محل كسب هفتمين قهرماني شوماخر بود، محل كسب هفتصدمين قهرماني تيم فراري بود. «اين هفتمين پيروزي فصل من و هفتصدمين قهرماني فراري در فرمول يك بود، اين عدد درست براي ما بود.» او همچنين در جمع خبرنگاران در كنفرانس مطبوعاتي گفت: «اين خيلي خوب است، ما اين جا در اسپاspa هستيم، جايي كه براي من داراي معاني زيادي است، مسابقه، محل برگزاري آن. اگر به كاري كه انجام داده ام فكر كنيد مي توانيد ببينيد كه همه چيز چگونه از اين جا شروع شد و بالاخره مي توانم بگويم من يك عدد «باشخصيت» و مهم را برنده شده ام، هفتمين قهرماني فصل در اين جا در اسپا.»
005859.jpg

اگر بخواهيم بررسي كنيم كه شوماخر چه ركوردهايي ثبت كرده است به اسامي بزرگان تاريخ فرمول يك برمي خوريم. او بالاتر از خوان مانوئل فانگيوي آرژانتيني برنده پنج دوره مسابقات فرمول يك در دهه ۱۹۵۰ قرار دارد. او همچنين ركورد آلن پروست فرانسوي كه ۵۱ قهرماني مسابقات بزرگ را در كارنامه خود دارد،نيز شكسته است.
او تنها در قياس با آيرتون سنا راننده فقيد برزيلي در جايگاهي پايين تر قرار دارد. سنا در ۶۵ مسابقه بزرگ در جايگاه هاي اول تا سوم قرار داشته است اما شوماخر در ۶۲ مسابقه. البته او مي تواند در چهار مسابقه باقي مانده فصل و يا حتي فصل سال بعد اين ركورد را هم جابه جا كند. او در مجموع در ۸۲ مسابقه به عنوان اولين نفر از خط پايان گذشته است و كل مسابقاتي كه شوماخر در آنها شركت داشته ۲۰۸ مسابقه است.
005877.jpg

او در اين مسابقات به ترتيب در قالب تيم هاي جوردن، نبتون و فراري در مسابقات شركت كرده است. او از سال ۹۶ راننده فراري بوده و طي اين هشت سال واقعاً رابطه اي صميمي بين تيم و شوماخر برقرار بوده است. در مسابقه روز يك شنيه در بلژيك هم خدمه و تكنسين هاي فراري پس از پايان مسابقه با بلند كردن پرچمي كه روي آن نوشته شده بود: «Simply the best» (به راحتي بهترين) از راننده خود تشكر كردند. در مقابل شوماخر هم به زحمات تيم فني خود اشاره داشته و پس از هربار قهرماني، گفته است كه اين قهرماني متعلق به همه تيم فراري است و زحمات تيم فني به خصوص در كم كردن زمان و دفعات پيت استاپ ها عامل اصلي موفقيت او است. به هرحال بايد منتظر ماند و ديد آيا دوباره تيمي همچون فراري در آينده در اختيار راننده اي ديگر قرار خواهد گرفت تا ركوردهاي افسانه اي شوماخر شكسته شود يا نه؟

خبر
پيروزي رايكونن در بلژيك
005883.jpg

كيمي رايكونن راننده فنلاندي تيم مك لارن مرسدس توانست با نتيجه عجيبي در مسابقه يك شنبه گذشته بلژيك به قهرماني دست يابد. او مسابقه را هنگامي به پايان برد كه نزديك ترين تعقيب كننده او مايكل شوماخر آلماني از تيم فراري با ۲/۳ ثانيه تاخير نسبت به وي از خط پايان مسابقه گذشت. اين پيروزي اولين پيروزي رايكونن و دومين پيروزي تيم او در فصل بود. او مسابقه اي را با پيروزي پشت سر گذاشت كه بيشترين ميزان جاماندگان را داشت. جيورجيو پانتانو، جيان ماريا بروني، تاكوما ساتو و مارك وبر از مسابقه جا مانده بودند و فليپ ماسا و روبنز باريچلو نياز به تعميرات اساسي در خودروشان داشتند. رايكونن در حالي به مقام نخست دست يافت كه در ۱۵ دور ابتدايي آلو نسو و كولتهارد همتيمي اش پيشتازان مسابقه بودند. به هرحال در پايان مسابقه رايكونن توانست با فاصله بسيار خوبي نفر اول باشد. در جدول رده بندي هم شوماخر با ۱۲۸ امتياز، باريچلو همتيمي اش از فراري با ۸۸ امتياز، باتن با ۶۵ امتياز، ترولي با ۴۶ امتياز و آلونسو با ۴۰ امتياز به ترتيب اول تا پنجم هستند. مرحله بعدي اين مسابقات هم در ۱۲ سپتامبر در پيست مونتراي ايتاليا برگزار خواهد شد.
آمادگي رالف شوماخر
براي بازگشت به مسابقات
005886.jpg

رالف شوماخر كه به دليل مصدوميت شديد در مسابقه بزرگ اينديانا پوليس آمريكا پنج مسابقه اخير فرمول يك را از دست داده آمادگي خود را براي بازگشت به مسابقات اعلام كرده است. او كه در آن حادثه در آمريكا به شدت از ناحيه كمر و پشت آسيب ديده بود در طول اين مدت در منزل شخصي اش در آلمان تحت نظر پزشك هاي متخصص تيم ب ام و ويليامز قرار داشت و قرار است يك تست سه روزه را در مونتراي ايتاليا با تيم خود پشت سر بگذارد و در صورت اظهارنظر مثبت پزشك شخصي اش و پزشك اتحاديه جهاني فرمول يك دكتر سيد واتسكينز در مسابقه بزرگ ايتاليا دوباره در كابين تنگ و دوست داشتني اش بنشيند. او پس از اين تست سه روزه توسط پزشكان شخصي اش تحت آزمايش هاي مختلف از قبيل اسكن هاي ام آرآي قرار خواهد گرفت و در صورت خوب بودن جواب آزمايش ها در مسابقه ايتاليا شركت خواهد كرد. البته تصميم گيري نهايي به عهده خود رالف خواهد بود. او كه در پايان فصل به تويوتا خواهد پيوست در طول ۹ فصل حضورش توانسته است ۱۲ امتياز براي تيم كسب كند اما از هنگامي كه او از تيم بيرون رفته است، ويليامز نتايج بسيار خوبي گرفته است.
همكاري
ايران خودرو و بي ان پي فرانسه
005862.jpg

ايران خودرو بزرگترين كارخانه خودروسازي ايران و موسسه بي ان پي  فرانسه قراردادي را به امضا رسانده اند كه طي آن دو طرف متعهد مي شوند با هم همكاري هاي مالي انجام دهند. اين قرارداد توسط دكتر رضا راعي و جي .فرانك امضا شد كه اولي معاون مالي و اقتصادي ايران خودرو و دومي رئيس بي ان پي است. راعي پس از امضاي اين قرارداد اعلام كرد كه ايران خودرو اولين كارخانه صنعتي ايران است كه موفق شده به بازارهاي مالي جهاني وارد شود.
او همچنين اضافه كرد طي قرارداد ايران خودرو با حمايت بي ان پي به يك موسسه بين المللي اعتباري خواهد پيوست. او در پايان هدف اصلي از امضاي اين توافقنامه را كم شدن وابستگي ايران خودرو ـ بزرگترين شركت سازنده خودرو ايران و خاورميانه ـ به حمايت هاي دولت دانسته است.

آخرين پيكان انگليسي
005871.jpg
همان طور كه بارها گفته شده است صنعت و به ويژه صنعت خودروسازي، صنعتي «زنجيري» است. شايد به عنوان مثال ايتاليايي ها در طراحي بي رقيب باشند اما هميشه در اين مسئله مانده اند كه چگونه ژاپني ها بازار آمريكا و اروپا و حتي ايتاليا را در تسخير خود دارند. اين تفاوت ها اگر به گونه اي در كنار هم قرار بگيرند كه ضعف هاي همديگر را بپوشانند، مي توانند نتايج جالبي در برداشته باشند. امروز هم ماشيني را به شما معرفي خواهم كرد كه ثمره به كارگيري هنر و طراحي فني يك شركت ايتاليايي و امكانات و توانايي هاي مالي يك شركت انگليسي است، ام جي اكس پاور اس وي آر.
ام جي اكس پاور اس وي  آر «هديه بهشتي»
اكس پاور اولين بار در طول نمايشگاه اتومبيل بيرمنگهام انگليس در سال ۲۰۰۲ معرفي شد و يك بار و براي هميشه شوق و علاقه بسيار زياد MGRover را براي خارج شدن از استايل و ديزاين روداسترهاي سوپرسالن و استفاده از طراحي هاي خارق العاده يك سوپرماشين ثابت كرد. در واقع SV يك ماشين بسيار جالب است كه به نظر مي رسد توسط ام جي روور به جايگاه يگانه خود در بازار سوپرماشين ها رسيده است؛ بي پيرايه تر از يك فراري، محرك تر از يك TVR و اختصاصي تر از يك پورشه. در قياس با اين نام ها شايد ام جي روور چندان شناخته شده نباشد اما اين محصول وراي اين اسم ها توانست بسياري از چشم ها را به خود جلب كند. پس از نمايشگاه بيرمنگهام ۲۷ سفارش براي ساخت اين خودرو توسط شركت روور دريافت شد كه اين نشانگر تمايل كلكسيونرها و افراد ثروتمند براي داشتن اين خودرو است. البته اين تمايل براي اين افراد چندان هم بدون خرج نبود. آنها براي داشتن اين سوپرماشين بايد ۷۵ هزارپوند پرداخت مي كردند با اين حال تمام سفارش دهندگان از خريد خود بسيار راضي بودند. اما همان طور كه شما هم مشاهده مي كنيد طراحي اين خودرو نمي تواند كار انگليسي ها و به خصوص شركت ام جي روور باشد. بله، همان طور كه شما فهميده ايد اين خودرو هم مانند آستون مارتين وي ۱۲ ونكوئيش ثمره همكاري يك شركت ايتاليايي است. اين بار اما نفوذ هنر ايتاليايي از حد «همكاري» هم بيشتر و مي توان كل كار را به گونه اي ايتاليايي دانست، چون افراد ساكن جزيره (انگليسي ها به كشور خود جزيره و ديگر مناطق اروپا «قاره» مي گويند) آنقدر سرد هستند كه چنين طراحي محرك و آتشيني را نمي توان به آنها نسبت داد. داستان طرح اوليه اين خودرو خيلي طولاني و مفصل است. از اين ماجرا همين را بدانيد بهتر است كه در واقع SV در ابتدا يك خودروي ايتاليايي به نام بيگوآ بوده است كه موفقيت تجاري چنداني نداشته است سپس بيگوآ دوباره با يك خودروي ديگر جايگزين مي شود كه آن هم مانع ورشكستگي شركت ايتاليايي سازنده آن نمي شود. پس به ناچار اين شركت با يك شركت انگليسي متعلق به شل كروالي ادغام مي شود خود كروالي هم كار خود را با صادرات خودرو به آمريكا آغاز كرده بود. بعدها اين دو شركت توسط بروس پرمشل به انگليس منتقل شدند و اين آغازي بود براي تولد اكس پاور در آن زمان. اين شركت انگليسي ـ ايتاليايي كه پس از نيگوآ دو ماشين ناموفق ديگر هم توليد كرده بود آخرين تلاش خود را براي نجات از ورشكستگي انجام داد و آخرين محصول خود را در سال ۲۰۰۰ روانه بازار كرد. اين ماشين هم همچون ماشين هاي پيشين يك سوپرماشين زيباي از پيش شكست خورده بود چون كساني كه در سال ۲۰۰۰ زندگي مي كردند ديگر با طراحي ها و اصالت دهه هاي پيشين هيجان زده نمي شدند، آنها اصالتي را مي خواستند كه به روز شده باشد. مانگوستا تنها اميد نجات اين شركت نوپا هم همچون بيگوآ نتوانست آنها را از شكست رهايي بخشد اين پايان تلخ و غم انگيز براي اين پروژه ايتاليايي ـ انگليسي همچون هديه اي از بهشت بود.
005868.jpg
اين شركت نوپاي انگليسي كه مي خواست با عرضه يك سوپرماشين هم براي خود نامي دست و پا كند و هم به كلاس بالاتر ساخت خودرو دست يابد. اين شركت كه تقريباً يك سال از آغاز به كار آن مي گذشت با خريد گروه اتوموتيو كروالي هم به فرار اين شركت از ورشكستگي كمك كرد و هم توانست اولين قدم براي ورود به دنياي توليد كنندگان سوپر ماشين را با صلابت بردارد. متاسفانه ماجراجويي هاي كروالي پايان يافت اما اين شركت همچنان توسط امي جي روور باز نگه داشته شد تا بعدها به ام جي در طراحي و ساخت اكس پاور كمك كند. تلفيق اين دو شركت را مي توان توانايي فني مهندسي يك شركت سازنده كه تخصص ويژه اي در ساخت ماشين هاي اسپورت دارد با توانايي هاي مالي و اعتباري يك شركت شناخته شده و استاندارد دانست. اما بيشترين سود را به نوعي ام جي روور داشته است آنها با خريد گروه اتوموتيو كروالي سه سال از نظر زماني در به دست آوردن فناوري پيش افتادند. از آن مهم تر تجربه بسيار زياد شركت كروالي براي فروش خودرو در آمريكا بود كه به واسطه سال ها تجربه كروالي پدر در صادركردن انواع خودروهاي اروپايي به آمريكاي شمالي به دست آمده بود. بلافاصله پس از خريد گروه خودروسازي كروالي، مانگوستا و تمام نقشه هاي فني و طراحي  آن به انگليس بازگردانده شدند و استوديو طراحي پيتراستيون ماموريت يافت بر روي اين خودرو كار كند. طرحي كه آنها بايد به آن مي رسيدند قرار نبود كاملاً شبيه كارهاي ام جي روور باشد اما اين استوديو بايد براي نزديك كردن طرح به موارد مورد نظر ام جي تمام تلاش خود را مي كرد. نتيجه كار اين استوديو خودرويي بسيار زيبا بود. اكس ۸۰ كه روي اسكلت مانگوستا طراحي و ساخته شده بود اولين بار در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نمايشگاه اتومبيل فرانكفورت عرضه شد. زمان عرضه اكس۸۰ در نمايشگاه موتور فرانكفورت تنها سه ماه پس از خريد شركت كروالي توسط جي  ام  بود و حتي اگر تمام سيستم هاي فني بدون هيچ تغييري از مانگوستا به اكس۸۰ منتقل شده بودند سه ماه براي عرضه خودرويي همچون اكس۸۰ واقعاً غيرقابل باور مي كرد. شايد استيو براي به موقع رساندن طرح به نمايشگاه بسيار با عجله كار كرده بود اما طرح نهايي واقعاً حيرت انگيز بود به گونه اي كه آلمان ها را در خانه خود متحير كرده بود حتي بازديدكنندگان هم استقبال بسيار زيادي از اين خودرو داشتند. با اين حال خود استيو هم فكر مي كرد كه طرح نهايي بايد چيزي متفاوت از خودرو فعلي باشد چون حتي خود او هم از بعضي جنبه هاي طراحي اكس۸۰ رضايت كاملي نداشت، علاوه بر اينها نويسندگان مجله هاي معتبر خودروي دنيا و منتقدان حرفه اي صنعت خودروسازي هم نظر كاملاً مثبتي بر روي اين خودرو نداشتند. دقيقاً برعكس اكثر بازديدكنندگان عادي نمايشگاه به همين خاطر اكس۸۰ دوباره به لانگ بيريج منطقه اي در انگليس بازگردانده شد تا تغييرات نهايي توسط تيم طراحي استيون انجام شود. هدف نهايي اين تغييرات ايجاد شرايطي بود كه بتوان هر سال حدود ۱۰هزار خودرو با بدنه اي تمام آلومينيمي ساخته شود. در لانگ بريج استيو دوباره برنامه ريزي هاي لازم را انجام داد. اما نكته اي كه همه بر روي آن اتفاق نظر داشتند اين بود كه مورد اكس۸۰ بهترين موردي بود كه شركت مي توانست بر روي آن كار كند و نيازي نبود كه بر روي طرح جديدي كار شود، اولين مورد از تغييرات اين بود كه سياست عمومي بي ام براي توليد اين خودرو تغيير يافت. آنها كه در ابتدا
005865.jpg
005874.jpg
مي خواستند خودرويي با تعداد بالا در سال بسازند اين بار تصميم گرفتند ساخت آن را به بخش اسپورت و مسابقه اي خود بسپارند بخشي كه هرچه تعداد توليداتش پايين تر باشد كيفيت كار بيشتر است. به همين خاطر يك كارخانه جديد با نام ام جي اكس۸۰ با مسئوليت محدود ساخته شد تا مستقيماً بر روي اين پروژه كار كند. مدير اين كارخانه هم كسي نبود جز پيتر استيونس .كسي كه به خوبي ماشين هاي سريع را مي شناخت اولين كار او تغيير اكس ۸۰ از يك ماشين كروزر به يك ماشين مسابقه اي بود كاري كه مورد حمايت همه جانبه شركت مادر قرار داشت. بالاخره پس از حدود يك سال تلاش سخت و جانفرسا اكس ۸۰ كه امروز با نام اكس پاور اس دي شناخته مي شود در ۲۲ اكتبر سال ۲۰۰۲ در معرض ديد عموم قرار گرفت تغييراتي كه در طول اين يك سال بر روي اكس۸۰ اعمال شد به قدري حرفه اي، موثر و زيبا بودند كه هيچ كس باور نمي كرد ام جي  و در راس آن پيتر استيونس فقط در يك سال چنين تغييراتي را انجام داده باشد. اين بار علاوه بر بازديدكنندگان عادي، نويسندگان و منتقدان حرفه اي صنعت خودروسازي هم از اين خودرو بسيار تمجيد كردند اما كار به اين جا هم ختم نشد. در نمايشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۰۴ دومين نسل از اكس پاور با نام اكس پاور اس وي  آر در معرض ديد عموم قرار گرفت. اين خودرو با مدل پيشين خود تفاوت هاي عمده اي داشت.
خودروي اس وي۳۲۰ اسب بخار خروجي داشت اما موتور هشت سيلندر V8 اس وي آر ۴۱۰ اسب بخار، اين تفاوت زياد در نيروي خروجي به مدل جديد تمام آلومينيم ۳۲ سوپاپه اس وي آر مربوط مي شود. علاوه بر اينها سرعت صفر تا ۶۰ مايل به زمان زير پنج ثانيه تقليل يافت و پيشينه سرعت به ۷/۱۷۴ مايل بر ساعت (۲۵۴ كيلومتر بر ساعت) افزايش يافت. گشتاور اين خودرو هم به ۳۰۲ پوند فوت (۴۱۰ نيوتون متر) در ۴۷۵۰ دور در دقيقه رسيد. سيستم ترمز اس وي آر از نوع ABS و ديسكي است. قرار است در سال حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ اس وي آر توليد شود كه همان طور كه گفته شد قيمت آن در حدود ۷۵ هزارپوند خواهد بود. راستي به نظر شما اگر طرح بيگوآ رو به ورشكستگي نبود، اكس پاور ساخته مي شد.
جواد نصرتي
عميد نمازي خواه

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۴:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۴۷:۱۹
اذان صبح فردا: ساعت ۱۰:۵

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |