يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۹
پيشگويي هاي قرن ۲۱
بدون ترديد دولت ها حاضرند صدها و شايد ميليون ها دلار به پاي كساني بريزند كه بتوانند با هشداري به موقع هزاران نفر را از خطر مرگ نجات دهند و خسارات مالي ناشي از يك حادثه گسترده و وسيع را به كمترين كاهش دهند. اين روزها دولت ها كساني را مي توانند بيابند كه بدون دسترسي به قدرت پيشگويي مرحوم نوستراداموس مي توانند وقوع يك رويداد دهشتناك و مخرب را پيش بيني كنند، كساني كه ادعا مي كنند پيشگو هستند، اما از نوع علمي آن.
دانشمنداني كه ادعا مي كنند مي توانند وقوع زلزله را پيش بيني كنند مدتهاست براي اثبات ادعاي خود در تلاشند و گاه حاصل تلاششان صدر اخبار منطقه اي و يا جهاني را به خود اختصاص مي دهد. يكي از مطرح ترين و شايد موفق ترين اين گروه ها، تيمي است كه به سرپرستي ژئوفيزيكدان برجسته روسي، ولاديمير كيليس بروك در دانشگاهUCLA آمريكا مشغول است.
اين پروفسور روس تبار در كنفرانس سالانه انجمن زلزله شناسي آمريكا مدعي شده است كه قادر است با ردگيري زلزله هاي كوچك و بررسي الگوهاي لرزه اي تاريخي در مناطق زلزله خيز- كه مي تواند نشانه اي بر وقوع زلزله هاي شديدتر باشد - وقوع زمين لرزه هاي بزرگ در اين مناطق را پيش بيني كند. اين فيزيكدان با پيش بيني زلزله اي به شدت ۴/۶ ريشتر در منطقه اي به وسعت ۱۹ هزار و ۳۰۰ كيلومتر مربع در كاليفرنياي جنوبي تا نيمه شهريور ماه اين نظر را كه پيش بيني زلزله غيرممكن است را زير سوال برده است.
تيم تحقيقاتي دانشگاهUCLA كه شامل جمعي از دانشمندان آمريكايي، ژاپني، كانادايي و روسي متخصص در شناسايي الگوي لرزه اي، ژئوديناميك، لرزه شناسي، فيزيك استاتيك و ايمني عمومي است گفته كه تاكنون موفق شده است در ماه ژوئن وقوع زلزله اي به بزرگي ۴/۶ ريشتر يا بزرگتر را طي ۹ ماه آينده در منطقه اي به بزرگي ۴۹۶ كيلومتر شامل «سان سيميون» را پيش بيني كند كه اين زلزله به بزرگي ۵/۶ ريشتر در ۲۲ دسامبر در همين منطقه روي داد. اين زلزله تنها دو كشته بر جاي گذاشت. آنها همچنين در ماه جولاي هم وقوع زلزله اي به بزرگي حداقل ۷ ريشتر را در منطقه اي شامل هوكايدو تا ۲۸ دسامبر پيش بيني كردند كه اين پيش بيني در ۲۵ دسامبر محقق شد.
به جز اين گروه دانشمندي چيني هم ادعا كرده است كه مي تواند با استفاده از نظريه ابرهاي زمين لرزه اي وقوع زلزله را پيش بيني كند. «ژونگ هوشو» كه توانسته بود زلزله اي را پيش بيني كند از سوي ايالات متحده حمايت شد تا با دريافت بودجه اي ۳۵ هزار دلاري در سال ۱۹۹۹ تحقيقات خود را در اين زمينه كامل كند.
بجز اين پيشگوهاي علمي، هم اكنون دو گروه محقق هم در ايران به سر مي برند كه هر دو مدعي اند مي توانند در پيش بيني وقوع زلزله موفق باشند. گروه چيني كه در دانشگاه صنعتي شريف مستقر است، البته در توضيح ادعاي خود گفته است كه بحث پيش بيني توسط آنها صرفاً يك موضوع قابل بحث و بررسي است و نبايد به طور وسيع مطرح شود. گروه دوم كه از محققان و دانشمندان روسي تشكيل شده است مدعي است مي تواند با مونيتورينگ بيش از ۳۵ نشانگر وقوع زلزله و تحليل آنها دو مورد از سه مولفه  زمان، مكان و بزرگي زلزله را پيش بيني كند. پيش بيني اين گروه البته هزينه هاي گزافي دارد كه باعث مي شود با اين موضوع با احتياط بيشتري برخورد شود.
به نظر مي رسد با شدت گرفتن بحث پيش بيني هاي زلزله، گروه ها و دانشمنداني كه در اين بحث علمي شهرتي پيدا كرده اند، با افتخارتر از پيشگوهاي باستان، جايگاه ويژه اي در ميان تيم هاي علمي محبوب دولتها پيدا كنند و با اين وجود دولت ايران نيز احتمالاً به همين زودي به اين نتيجه خواهد رسيد كه بخشي از بودجه را به يكي از اين گروه ها اختصاص دهد تا شايد بخشي از مشكلات ناشي از زمين لرزه را رفع كند.

توقيف در زنجان
جانشين فرمانده نيروي انتظامي استان زنجان گفته است با اجراي طرح ساماندهي متورسواران از ابتداي امسال تاكنون ۳هزار و ۴۳۹ دستگاه موتور سيكلت در اين استان توقيف شده است.
غلامحسين آتاگلزاده نداشتن گواهينامه، كلاه ايمني و شماره را از دلايل عمده توقيف موتورسيكلت ها ذكر كرد و گفت: تصادفات موتورسيكلت سواران با ديگر وسايط نقليه اغلب منجر به فوت و يا جرح راكب و يا راكبان مي  شود.آقاگلزاده اجراي طرح ساماندهي موتورسيكلت سواران را موجب كاهش تصادفات با اين وسيله نقليه و صدمات ناشي در اين گونه حوادث ذكر كرد و افزود: براساس نظرسنجي هاي انجام گرفته، بيش از ۹۵ درصد مردم استان از اجراي اين طرح ابراز رضايت مي  كنند.

ايمن نبودن جاده ها در مقابل زلزله
زلزله اي كافي است تا مسوولان ياد نواقص جاده اي و شهري شوند، رئيس پژوهشكده مهندسي سازه پژوهشگاه زلزله شناسي گفته است جاده هاي كشور در مقابل زلزله همچون ساير مستحدثات در برابر زلزله آسيب پذيرند.دكتر محمود حسيني با اشاره به كشته و زخمي شدن تعدادي از مردم در جاده چالوس در هنگام وقوع زلزله معتقد است جاده بايد بيشتر مورد بررسي قرار گيرند.وي با اشاره به نمونه آسيب پذيري جاده ها در زلزله بم، گفت: در روزهاي اول زلزله بم راه ۲ ساعته به كران - بم به علت نامناسب بودن هندسه مسير در حداقل ۱۲ساعت طول مي  كشيد. اين نكته نشان مي  دهد كه بايد وزارت راه نسبت به ارزيابي وضع آسيب پذيري راه هاي كور ه راه هايي كه سر مناطق كوهستاني واقع شده است به بازسازي راه ها همت گمارد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |