دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۴
وزير راه از گراني مجدد بليت هاي هواپيما خبر داد
سفرهاي هوايي هر روز لوكس تر مي شود
عليرضا قراگوزلو
مسافرت با هواپيما در كشورهاي پيشرفته و صنعتي براي تمامي اقشار امكان پذير است.
يعني به دليل واقعي بودن درآمدها و قيمت ها و فضاي رقابتي ميان شركت ها تمامي اقشار اين كشورها اين امكان را دارند كه براي مسافرت هاي خود از هواپيما استفاده كنند ولي ا ين وضع در كشور ما كمي متفاوت است.
با قاطعيت مي توان گفت يش از نيمي از مردم كشور ما هنوز افتخار سوار شدن به هواپيما را نداشته اند. اين به اين معني است كه مسافرت با هواپيما يك نوع خدمت لوكس است كه دليلي ندارد تمامي افراد جامعه از آن استفاده كنند.
البته اين شرايط مربوط به زماني بود كه قيمت بليت هواپيما حد مناسبي داشت؛ چراكه با آغاز زمزمه  گران شدن بليت هواپيما خيلي از متمولين هم از اين به بعد از پس قيمت مخارج مسافرت با هواپيما خصوصاً پروازهاي داخلي برنخواهند آمد.
در حالي كه كمتر از يك سال از افزايش قيمت بليت هواپيما كه اتفاقاً سروصداي زيادي نيز به همراه داشت نگذشته، روزنامه ها نوشتند وزير راه و ترابري اعلام كرده كه با تجهيز و نوسازي ناوگان هواپيمايي، قيمت پروازهاي اخلي افزايش مي يابد.
تصميم بر گران كردن بليت هواپيما از چند جهت قابل اهميت است. اول اين كه شركت هاي هواپيمايي كشوري هر سال ميلياردها تومان زياندهي دارند كه براي جبران اين زياندهي چه كسي بهتر از مسافر بينوا. دوم اين كه، اين گراني فقط متعلق به پروازهاي داخلي است و شامل پروازهاي خارجي نمي شود. يعني گران كردن بليت هواپيما تنها در خطوطي اعمال مي شود كه انجام پرواز در آنها انحصاراً در اختيار هواپيمايي كشوري و شركت هاي متعلق به آن است؛ چراكه اين شركت ها اطمينان دارند اگر قيمت ها را چند برابر هم بكنند بازهم هستند كساني كه از روي ناچاري مبالغ موردنظر بپردازند و با هواپيما سفر كنند.
نكته حايز اهميت در گراني مجدد بليت هواپيما وجود بازار انحصاري در ارائه خدمات هوايي است؛ چراكه مي بينيم ميزان افزايش نرخ بليت سفرهاي خارجي در مقايسه با سفرهاي داخلي به مراتب كمتر است؛ چراكه حضور شركت هاي خارجي در ارائه خدمات مسافر هاي خارجي اختيار افزايش بي رويه قيمت بليت را براي پروازهاي خارجي از مسؤولان سلب كرده و آنها ناچارند باتوجه به اين موضوع قيمت ها را تعيين كنند چنانچه مي بينيم قيمت يك شركت هواپيمايي (كه در مقايسه با شركت هاي ديگر جديد التأسيس است) براي سفرهاي خارجي از قيمت هاي بين المللي كمتر است.
حال شما هزينه ۸ هزار و ۵۰۰ توماني رفتن به فرودگاه امام و متقابلا ً پرداخت چنين هزينه اي براي برگشت نيز به رقم اضافه شده به نرخ بليت سفرهاي داخلي بيفزاييد، رقم به دست آمده كه عددي است كه خيلي از افراد جامعه حتي پولدارها هم به راحتي نمي توانند آن را بپردازند. با اين اوصاف شرايط به گونه اي است كه كساني كه تا به حال سوار هواپيما نشده اند همچنان بايد در صف ارزان شدن قيمت بليت هواپيما منتظر بمانند شايد روزي توانستند.

بازارچه حمل ونقل
003261.jpg
003264.jpg
003267.jpg

عكس روز
تاثير شگرف مترو
003270.jpg
ترافيك شهري تهران، پيچيده است و كشندهِ زمان. در بحبوحه اي كه به نظر مي رسيد هيچ مفري براي گرفتاري ميان خودروهاي به هم فشرده نيست، خط مترو افتتاح شد.
سرعت بالا ي جابه جايي، دقت زماني و هزينه پايين تر باعث شده مترو به محبوب ترين وسيله حمل و نقل عمومي در تهران تبديل شود و تاثيري ژرف بر كاهش ترافيك پايتخت بگذارد.
ظاهراًتنها راه حل رفع دشواري هاي تردد و كاهش هزينه هاي آمد و شد در تهران، دل بستن به مترو است و اميدوار ماندن به گسترش آن در تمام لا يه هاي زيرين سطح شهر.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |