چهارشنبه ۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۷ - jun . 25, 2003
درخواست ۱۱۵ نماينده مجلس :
جوسازي عليه دولت و مجلس را متوقف كنيد
۲۵نماينده مجلس خواستار تشكيل جلسه غيرعلني با حضور رئيس جمهور شدند
امروز با حضور وزيران اطلاعات، علوم و كشور جلسه غيرعلني درباره حوادث اخير كشور تشكيل مي شود
001075.jpg
گروه سياسي: ۲۵ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي نامه اي از هيأت رئيسه مجلس خواستند جلسه اي غيرعلني با حضور رئيس جمهور تشكيل شود.
نورالدين پيرمؤذن نماينده مردم اردبيل با بيان اين خبر به خبرنگاران گفت: اين نمايندگان به منظور بررسي حوادث اخير در كشور از هيأت رئيسه خواسته اند تا جلسه اي غيرعلني با حضور رئيس جمهور تشكيل شود.
از سوي ديگر ديروز ۱۱۵ تن از نمايندگان با امضاي نامه اي از رئيس مجلس خواستار آن شدند تا نشست مشتركي با حضور نمايندگان قواي سه گانه براي شناسايي و برخورد با جريان هايي كه با عنوان مشكلات اقتصادي درصدد تضعيف دولت و مجلس هستند، برگزار شود.
محمدعلي نمازي نماينده مردم لنجان در اين باره به خبرنگاران گفت: مجلس ششم در چارچوب برنامه ها، طرح ها و لوايح مصوب، همواره در راه حل مشكلات اقتصادي، بيكاري و معيشت مردم قدم هاي اساسي برداشته است لذا اغراق در مشكلات اقتصادي و نسبت دادن آن به مجلس ششم، منجر به تضعيف نظام و فاصله گرفتن مردم از مسئولان خواهد شد.
تصادف مشكوك نماينده بروجرد
عبدالمجيد نظام اسلامي نماينده بروجرد ديروز گزارشي از حادثه اي كه براي او در جاده بروجرد اتفاق افتاده بود ارائه كرد.
وي با بيان اينكه پس از امضاي نامه جمعي از نمايندگان به مقام معظم رهبري بارها تهديد شده بود گفت: پس از سفر به بروجرد به من اطلاع دادند كه مراقب خود باشم. وي گفت: در جاده بروجرد اتومبيل پژو سفيدرنگي تعمداً جلوي اتومبيل وي پيچيده كه باعث شده از اتومبيل به بيرون پرت شده و بيهوش شود.
به گفته وي پليس راه پس از كارشناسي اعلام كرد اتومبيل وي پس از اين ماجرا با ضربه  دوم به دره پرت شده است.
وي معتقد بود كه اين حادثه عمدي و در جهت تحقق تهديدهاي از پيش گفته بوده است.
احمد ناطق نوري نماينده نور در واكنش به اظهارات نظام اسلامي گفت: هر روز در جاده ها آدم هايي كه مست هستند منجر به بروز تصادف مي شوند. وي افزود: آيا آنها نيز حزب اللهي هستند. ناطق نوري خواهان برخورد هيأت رئيسه با نمايندگاني شد كه با مجلس بازي مي كنند.
رئيس مجلس درباره اين حادثه از مسئولان امنيتي و اطلاعاتي كشور خواست تا پس از بررسي موضوع مشخص كنند كه اين اقدامات از كجا ناشي مي شود تا با آنها برخورد كنند.
بزرگداشت هفته قوه قضائيه
و شهيدان ۷ تير
ديروز همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني با بيان اينكه اين هفته به نام قوه قضائيه نامگذاري شده گفت: مجلس هم عزادار است زيرا جمعي از نمايندگان آن نيز در جريان حادثه هفتم تير به شهادت رسيدند.
رئيس مجلس با اشاره به شهادت آيت الله قدوسي و نيز ماجراي انفجار نخست وزيري اظهار داشت: در آن زمان بخشي از كشور در دست دشمن بود آنها مي خواستند نظام نوپاي جمهوري اسلامي را از پاي درآورند اما رهبري بي نظير امام (ره) و پشتيباني ايشان از انقلاب، نظام را از آن بحران ها و حوادث نجات داد.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود خواستار توجه به مطالبات مردم به تأمين معيشت و آزادي ملت شد.
وي در مورد هفته قوه قضائيه گفت: درست است كه اساس قضاي ما اسلامي است اما پس از قرنها بايد با شرايط روز جهان هماهنگ باشيم و ميان اسلام و دمكراسي به يك جمع بندي برسيم.
وي همچنين ياد شهيد محمد منتظري را گرامي داشت.

امروز با حضور وزيران اطلاعات، علوم و كشور تشكيل مي شود
جلسه غيرعلني مجلس درباره حوادث اخير كشور
گروه سياسي: مجلس براي بررسي حوادث اخير دانشگاه ها و دستگيري دانشجويان، صبح امروز بار ديگر با حضور وزيران اطلاعات، علوم، كشور و فرمانده نيروي انتظامي جلسه غيرعلني تشكيل مي دهد.
به گزارش خبرنگار همشهري علي اكبر موسوي (خوئيني) نماينده تهران با اعلام اين خبر گفت:  نمايندگان از مسئولين دعوت شده به جلسه غيرعلني مي خواهند «به طور شفاف تكليف دانشجوياني را كه به طور غيرقانوني و ابهام آلود بازداشت شده اند» را مشخص كنند.
وي با اشاره به برگزاري نشست هايي در كميسيون هاي امنيت ملي و سياست خارجي و آموزش و تحقيقات گفت:  مسئوليني كه به مجلس آمدند اعلام كردند كه دانشجويان در اغتشاش هاي اخير دخيل نبودند.
موسوي  با تأكيد بر اين كه مسئولين امنيتي و انتظامي صف دانشجويان را از اغتشاشگران جدا كرده اند گفت: به رغم اين تصريحات، پس از چند روز نوع برخورد با دانشجويان تغيير كرد و تعداد زيادي از دانشجويان به طرق مختلف بازداشت شدند كه بخشي از آن به طور كاملا غيرقانوني بوده است.
وي اضافه كرد: در بسياري موارد، نهاد دستگيركننده دانشجويان مشخص نيست و به اين دليل واكنش مجلس و مسئولين دانشگاهي برانگيخته شده است.
وي با اشاره به اين كه براساس تصميم شوراي عالي امنيت ملي تنها نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات مجاز به دستگيري متخلفين هستند گفت: مسئولين اين دو دستگاه اعلام كرده اند كه بسياري از دستگيري ها كار آنها نبوده و اطلاعي از آن ندارند. نماينده مردم تهران اضافه كرد؛ نمايندگان خواستار آن هستند كه تكليف تمام كساني كه ربوده و دستگير شده اند مشخص شود و نتيجه بررسي ها به مجلس اعلام گردد.
وي خواستار موضعگيري شفاف و اقدام جدي رئيس جمهوري در قبال حوادث اخير شد و گفت: باتوجه به اين كه آقاي خاتمي، رئيس شوراي عالي امنيت ملي نيز هستند انتظار داريم تنها به اظهار تأسف بسنده نكنند.
ساير تحولات دانشجويي
* سيدصمد حسيني مديركل حراست دانشگاه تبريز در گفتگو با ايسنا ضمن خاطرنشان كردن اين نكته كه «هيچ دانشجويي در داخل دانشگاه توسط نيروي انتظامي دستگير نشده» توضيح داد:
۳۲ دانشجو در تجمعات اخير در خارج از دانشگاه توسط ضابطان دادگستري بازداشت شده بودند كه ۱۸ تن از آنها روز اول آزاد شدند و ۴ تن به قيد وثيقه و ۵ نفر نيز با ضمانت دانشگاه آزاد شدند.
به گفته اين مقام پنج دانشجوي ديگر نيز كه با خود سلاح سرد حمل مي كردند در بازداشت به  سر مي برند و دانشگاه تلاش خود براي آزادي آنها را همچنان ادامه مي دهد.
* سهيلا حميدنيا همسر محسن سازگارا با ارسال نامه اي به وزير علوم خواستار توضيح وزارت علوم درخصوص نبودن نام فرزندش (وحيد سازگارا) در فهرست بازداشتي هاي اعلام شده توسط آن وزارتخانه شد.
* تجمع بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي بعدازظهر ديروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.
* دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي در گفتگو با ايسنا در مورد رويدادهاي اخير كشور اظهار داشت: نگراني هاي متعدد از طرف خانواده هاي دستگيرشدگان اخير در تهران و شهرستانها به كميسيون منعكس گرديده كه عليرغم پيگيري هاي مختلف همكاران ما طي روزهاي گذشته هنوز زمينه رفع نگراني ها مرتفع نشده است.
* عبدالله مؤمني دبير تشكيلات طيف علامه دفتر تحكيم وحدت اعلام كرد : اين تشكيلات به منظور بررسي وضعيت دانشجويان بازداشت شده وقايع اخير و چگونگي برگزاري مراسم ۱۸ تير بعدازظهر امروز (چهارشنبه) تشكيل جلسه مي دهد.

دعوت از مردم براي شركت در مراسم هفتم تير
گروه سياسي:  شوراي  هماهنگي  تبليغات  اسلامي  و ستاد برگزاري  مراسم  هفتم  تير با صدور اطلاعيه  مشتركي  از مردم  ايران  دعوت  كردند در مراسم  ويژه  بزرگداشت  شهادت  آيت الله  دكتر بهشتي  و ۷۲ تن  ياران  امام  خميني (ره ) شركت  كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي  شوراي  هماهنگي  تبليغات  اسلامي ، دراين  اطلاعيه  آمده  است : يكبار ديگر عاشورا تكرار شد و قتلگاه  سرچشمه  به  بزرگي  داغ  كربلا قد كشيد.
آن  شب ، انفجار بغض  بود و انتشار مظلوميت  بهشتي  و ياران  باوفايش  در آسمان  خونرنگ  شهادت  و هيچ  فريادي  به  اندازه  آن  انفجار نمي توانست  مظلوميت  سيدالشهداي  انقلاب  ايران  را منتشر كند و نقاب  از چهره  منافقين  كوردل  بردارد.
در بخش  ديگري  از اين  اطلاعيه  تأكيد شده  است : شهيدان  گرانقدر فاجعه  هفتم  تير كه  همگي  شيفتگان  خدمت  بودند و نه  تشنگان  قدرت ، با نثار خون پاك  خويش ، نهال  نوپاي  انقلاب  اسلامي  را آبياري  و پايه هاي  نظام  مقدس  جمهوري اسلامي  ايران  را مستحكم  كردند.
در اين  اطلاعيه  از عموم  مردم  دعوت  شده است  تا به  منظور گراميداشت ياد و خاطره  شهداي  والامقام  فاجعه  هفتم  تير، در مراسم  و آيينهاي  ويژه اي  كه  در سراسر كشور و در تهران  برگزار خواهد شد، شركت  كنند.

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
لايحه اصلاح قانون انتخابات هفته آينده تقديم مجلس مي شود
گروه سياسي: نايب رئيس كميسيون امنيت ملي از به پايان رسيدن بررسي لايحه اصلاح قانون انتخابات در جلسه امروز كميسيون و نهايتا ارائه آن به صحن مجلس در هفته آينده خبر داد.
محسن آرمين در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ديروز بعد از سه جلسه گفت وگو با شوراي نگهبان در مورد لايحه اصلاح قانون انتخابات، جلسه اي را به منظور تصميم گيري نهايي در مورد اين لايحه برگزار كرد. وي افزود: در اين جلسه در مورد برخي از تفاهماتي كه در اولين جلسه مشترك با نمايندگان شوراي نگهبان به وجود آمده بود بحث شد و براساس آن تفاهم در مورد مواد اين لايحه تصميم گيري شد، منتها در اين جلسه ما فرصت نكرديم كه تمام مواد اين لايحه را مورد بررسي قرار دهيم.
آرمين يادآور شد: امروز در ابتداي وقت اين جلسه ادامه پيدا خواهد كرد و تصور مي كنم كار بررسي لايحه اصلاح قانون انتخابات در كميسيون به پايان برسد و تصميم نهايي كميسيون به صحن مجلس تقديم شود.
وي گفت: تقريبا ۲ مورد براي تصميم گيري باقي ماند كه در جلسه امروز تصميم گيري مي شود و لايحه تقديم مجلس خواهد شد.
نماينده مردم تهران گفت: احتمال مي دهم كه در هفته آينده اين لايحه در صحن مجلس مطرح شود و نتيجه مصوبات مجلس در اين زمينه مجددا به شوراي نگهبان ارسال شود.

كنفرانس مبارزه با تروريسم در وين
در حدود سيصد كارشناس مسائل سياسي و نظامي در همايش «سازمان امنيت و همكاري اروپا» كه امروز در وين آغاز مي شود، به بررسي مسائل امنيتي بين المللي مي پردازند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، سازمان امنيت و همكاري اروپا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه محور اصلي مباحث اين همايش كه تا فردا ادامه خواهد داشت، مبارز با تروريسم و «خطرات امنيتي و چالش هاي پيش روي»
۵۵ كشور عضو اين سازمان است.

خبرهاي كوتاه
* رئيس قوه قضاييه ديروز در ديدار اساتيد، كارآموزان و پرسنل معاونت آموزش و تحقيقات اين قوه، بر ارتقاي سطح علمي قضات تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، در اين ديدار كه به مناسبت سومين روز هفته قوه قضاييه با عنوان قوه قضاييه و آموزش و تحقيقات برگزار شد، آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: آموزش و ارتقاي سطح علمي قضات يكي از مهمترين سياستهاي دستگاه قضايي است و معاونت آموزش و تحقيقات بايد با سياستگذاري هاي مناسب شرايط لازم براي ارتقاي دانش و معلومات قضات را فراهم كند.
* غلامرضا دلشادي معاون مالي و پشتيباني قوه قضاييه گفت:  امسال دستگاه قضايي با ۲۹۰ ميليارد ريال كسري بودجه روبه رو است كه اين مساله قوه قضاييه را با مشكلات جدي مواجه كرده است. وي گفت: اگر مشكلات مالي و كسري بودجه دستگاه قضايي حل نشود، اين قوه تنها مي تواند تا
دي ماه حقوق كاركنان خويش را بپردازد.

اعتراض ايران به انگليس
گروه سياسي: سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز گذشته اظهارات نخست وزير انگليس در خصوص اوضاع داخلي ايران را غيرمسئولانه و خارج از فضاي درك و احترام متقابل ميان دو كشور قلمداد كرد.
آصفي اظهار داشت: اين قبيل اظهارات منفي و مداخله جويانه فضاي مناسبات را آلوده و متشنج مي كند و انگلستان از آن هيچ نفعي نخواهد برد.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: مردم ايران بمنظور كسب استقلال، آزادي و استقرار نظام مردمسالار و مقابله با دخالت بيگانگان هزينه هاي معنوي و مادي زيادي پرداخت كرده اند و سخنان نخست وزير انگليس بازخواني پرونده خطاهاي زشت گذشته اين كشور را تداعي مي كند. وي با انتقاد از اظهارات تحريك آميز نخست وزير انگليس و ارزيابي دوگانه وي به جايگاه افكار عمومي گفت: نخست وزير انگليس نمي تواند با تحريك افكار عمومي ايران از مسئوليت عظيم و تاريخي خود در پاسخگويي به اعتراضات و فريب افكار عمومي انگليس و ساير ملتهاي جهان براي مشاركت در جنگ عراق و تداوم اشغال آن بكاهد.
آصفي همچنين اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران مراتب اعتراض خود به مقامات انگليس را از طريق مجاري رسمي ديپلماتيك منعكس خواهد كرد.
توني بلر روز دوشنبه در پاسخ به پرسش نمايندگان مجلس انگليس درباره تحولات ايران گفته بود: «تظاهرات ضددولتي دانشجويان ايراني شايسته حمايت است... من گمان مي كنم مردمي كه براي آزادي مي جنگند در هر جاي عالم باشند بايد از حمايت ما برخوردار شوند.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |