چهارشنبه ۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۷ - jun . 25, 2003
كشت خشخاش در افغانستان همچنان بزرگترين تهديد است
000990.jpg
ايرنا : علي  هاشمي  دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، افغانستان  را همچنان بزرگترين  تهديد در زمينه  قاچاق  مواد مخدر براي  كشورهاي  منطقه  دانست .
هاشمي مشاور رئيس  جمهوري  و دبيركل  ستاد مبارزه  با موادمخدر كه  براي شركت  در كميته  تخصصي
  سي  و هشتمين  كميسيون  فرعي  مبارزه  با مواد مخدر سازمان  ملل  به  اردن  سفر كرده  است  طي  سخناني   اين  مطلب  را بيان  داشت .
وي  افزود: افغانستان  همچنان  به  عنوان  بزرگترين  منبع  كشت  و توليد موادمخدر در جهان  مطرح  است .
وي  افزود: در سال  ۲۰۰۲ ميلادي  بيش  از ۶۵ هزار هكتار از زمين هاي   اين  كشور زير كشت  خشخاش  بوده  و به  نظر مي رسد در سال  ۲۰۰۳ اين  رقم  به  ۸۵ هزار هكتار افزايش  يابد.
هاشمي  گفت :  ايران  در مسير ترانزيت  مواد مخدر از مركز توليد در منطقه  به مقصد بازارهاي  بين المللي  مصرف  بويژه  در اروپا و كشورهاي  عربي  حاشيه جنوبي  خليج  فارس  قرار دارد.
وي  افزود: از اوايل  سال  ۲۰۰۱ ميلادي   ايران  با بهره گيري  از تجارب  گذشته  سياست  كلي  خود را از برخورد قهري  با قاچاق  و ترانزيت  به  برخورد فراگير همه جانبه  از جمله  توجه  ويژه  به  مهار، كاهش  و كنترل  مصرف  و حذف  گرايش  به  موادمخدر تغيير داد.
علي   هاشمي  گفت : در راه  مبارزه  با قاچاق  مواد مخدر در سال  گذشته  جمهوري  اسلامي  ايران  با اهدا ۶۷ شهيد و اجراي  نزديك  به  ۱۱۰۰ مورد عمليات  يكهزارو۸۵۰ شبكه  قاچاق  را منهدم  كرد.
دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر كشور افزود: در اين  مدت  جمعاً ۱۵۲ تن انواع  مواد مخدر از جمله  ۱۰ تن  مرفين  و ۶۵ تن  حشيش  را كشف  كرد.
وي  با تأكيد بر تجارب  ارزنده  جمهوري  اسلامي  در مبارزه  با مواد مخدر افزود: مبارزه  با پديده  شوم  مواد مخدر كه  يك  تهديد جهاني  عليه  بشريت  تلقي  مي شود نياز به  همكاري  همه  كشورهاي  جهان  دارد.
هاشمي بر ضرورت  ارائه  راهكارهايي  براساس  ماهيت  چالشهاي  جديد ناشي  از قاچاق  مواد مخدر و اعتياد و نيز ايجاد يك  جنبش  جهاني  پيشگيري  از قاچاق مواد مخدر و اعتياد تأكيد كرد.
دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر همچنين  تلاش  همه  جانبه  در جهت  تقويت بنيان هاي  پژوهشي  و علمي پيشگيري  و نيز توانمندسازي  تشكلهاي  مردمي  را در عرصه  پيشگيري ، آموزش  و اطلاع  رساني  ضروري  دانست .
وي  همچنين  بر اهميت  همكاري  كشورهاي  منطقه  در راه  مبارزه  با قاچاق  موادمخدر و استفاده  از تجارب  يكديگر براي  ريشه  كني  اعتياد تأكيد كرد.
در نشست  سي  و هشتمين  كميسيون  فرعي  مبارزه  با مواد مخدر سازمان  ملل  متحد در امان  جمهوري  اسلامي ايران  رياست  اجلاس   اين  كميسيون  را طي  مراسمي با حضور شاهزاده  حمزه  وليعهد اردن  و مقامات  و شخصيتهاي  كشورهاي  منطقه  و سازمان ملل  متحد به  طرف  اردني  واگذار كرد.
در مراسم  افتتاحيه  مقامات  دايره  مبارزه  با مواد مخدر اردن  گزارشهايي  در ارتباط با فعاليتهاي   اين  واحدها در
ريشه  كني  قاچاق  مواد مخدر و اعتياد ونيز ايجاد مراكز درمان  معتادين  در اردن  ارائه  كردند.
مشاور رئيس  جمهوري  اسلامي و دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر روز شنبه  براي شركت  در سي  و هشتمين  اجلاس  كميسيون  فرعي  مبارزه  با مواد مخدر سازمان  ملل متحد و گفت وگو با مقامات  اردني  وارد امان  پايتخت  اردن  شد.

نيروي انتظامي نسبت به فروش غيرقانوني سهميه دانشگاهي هشدار داد
گروه اجتماعي: مركز اطلاع رساني ناجا با انتشار اطلاعيه اي نسبت به فعاليت غيرقانوني چند شركت خصوصي در زمينه فروش سهميه هاي دانشگاهي هشدار داد.
به گزارش خبرنگار حوزه «انتظامي» ايسنا مركز اطلاع رساني ناجا در اين اطلاعيه افزود: به دنبال كسب گزارشهايي درخصوص فعاليت غيرقانوني چند شركت خصوصي از طريق اخذ وجوه كلان در قبال شركت دادن متقاضيان در دوره هاي تحصيلي آموزش عالي، نيروي انتظامي از فعاليت آنان جلوگيري كرده است. بنا بر گزارش مذكور در بررسي هاي اوليه مشخص شد كه شركتهايي با عناوين «بين المللي ايثارگران»، «جهان ياور» و «بنيان سماء» از طريق ثبت نام و اخذ وجه از متقاضيان بدون داشتن اختيار قانوني اقدام به واگذاري سهميه دانشگاهي ايثارگران، بورسيه ايثارگران و كاركنان به متقاضيان مي كردند.

همايش اعتياد و زنان، چالشها و راهكارها برگزار مي شود
گروه اجتماعي: مديركل روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: راهبرد اساسي اين ستاد در آستانه هفته جهاني مبارزه با مواد مخدر فعاليتها و اقدامات فرهنگي پيشگيرانه است.
محمد حسن خادمي در گفتگو با خبرنگار ايسنا افزود: در كنار فعاليتهاي فرهنگي و پيشگيرانه براساس برنامه جامع ملي، با عرضه مواد مخدر نيز مقابله خواهد شد.
وي با تشريح برنامه هاي هفته مبارزه با مواد مخدر گفت:  در اين مدت، برخي اقدامات فرهنگي از جمله افتتاح نمايشگاه هاي ويژه مبارزه با مواد مخدر در سطح استان تهران و استانهاي ديگر به منظور آگاهي و آموزش عمومي از عوارض و مضرات سوءمصرف مواد مخدر و با هدف پيشگيري از اعتياد براي عموم مردم داير مي شود.
مديركل روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور همچنين از برگزاري دو همايش در روزهاي ۷ و ۱۱ تيرماه با عنوان اعتياد و زنان، چالشها و راهكارها خبر داد و گفت: اين همايش با همكاري فرهنگسراي بانو و جمعيت مبارزه با اعتياد، ويژه زنان برگزار مي شود. خادمي در پايان اعلام كرد:  همايش ديگري تحت عنوان ايدز و زنان قرن بيست و يكم نيز در روزهاي ۹ و ۱۲ تيرماه در فرهنگسراي بانو و با مشاركت ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعيت مبارزه با اعتياد برگزار مي شود.

اولين مركز درماني و بازتواني بستري معتادان راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي: اولين مركز درماني و بازتواني بستري معتادان در آستانه فرا رسيدن روز جهاني مبارزه با مواد مخدر فردا با حضور دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي كشور، دكتر هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعي ديگر از مسئولين دستگاه هاي ذيربط در تهران افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين مركز درماني توسط بخش تعاوني در تهران راه اندازي مي شود.

مدير كل مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي خبر داد
كشف ۳۱ تن مواد مخدر
گروه اجتماعي: اولين دوره آموزش  نيروهاي مبارزه با مواد مخدر افغانستان در مشهد پايان يافت.
به گزارش ايسنا، در اين دوره آموزشي ۴۰ نفر از نيروهاي پليس افغانستان توسط مدرسان ايراني و انگليسي آموزش داده شدند.
در مراسم پاياني اين دوره، سردار ابويي مديركل مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: به رغم انهدام طالبان و گذشت ۲ سال از استقرار دولت افغانستان، وضعيت كشت مواد مخدر در اين كشور هنوز بغرنج است و امسال حدود۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تن ترياك از مزارع اين كشور برداشت شده است.
وي افزود: تا وقتي كشت خشخاش در افغانستان از بين نرود، مردم دنيا عذاب خواهند كشيد، هر چند ماموران مبارزه با مواد مخدر در ايران و افغانستان براي تامين سلامت جامعه جهاني جانفشاني مي كنند.
سردار ابويي خاطرنشان كرد: توسعه افغانستان به استقرار امنيت در اين كشور بستگي دارد و اين امر هم با حضور گروههاي مافيايي مواد مخدر ممكن نخواهد بود و بايد تمام كشورها و به ويژه خود افغانها اين گروهها را از بين ببرند.
وي با بيان اينكه ۸۰درصد ترياك دنيا و ۹۰درصد هروئين مصرفي اروپا از افغانستان تامين مي شود، گفت: جمهوري اسلامي براي مبارزه با ترانزيت مواد بيشترين خسارت را متحمل شده است و اين نبرد ما با قاچاقچيان مواد مخدر و باندهاي مافيايي آنها به همان اندازه كه براي سلامت جامعه و مردم ما مفيد است براي مردم همه دنيا تاثيرگذار و تامين كننده سلامت جهاني است.
سردار ابويي از كشف ۳۱ تن مواد مخدر در ۲ ماهه اول سال جاري خبر داد و گفت: بخش قابل توجه مواد مخدر مكشوفه مرفين بوده است كه در ايران مصرف ندارد و سوغات افغانستان براي اروپا است.
سردار ابويي ايجاد دفاتر مبارزه با مواد مخدر و ساخت و تجهيز ۲۰ پاسگاه مرزي در افغانستان از سوي نيروي انتظامي را از برنامه هاي ايران براي تشديد مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواند و افزود: اين دوره آموزشي نخستين دوره از ۱۰ دوره اي خواهد بود كه ايران و انگليس براي انتقال تجربيات خود به نيروهاي مبارزه با مواد مخدر افغانستان برگزار مي كنند.
در قسمتي از اين مراسم ميتوگلد كاردار سفارت انگليس در ايران از همكاري كشورمان براي آموزش پليس افغانستان تشكر كرد و گفت: اميدواريم در عمل افغانستان از اين آموزشها بهره گيرد.

استقلال كانون وكلا تضمين كننده اجراي عدالت است
گروه اجتماعي: قاضي آناند رئيس كميسيون ملي حقوق بشر هند كه با هيات همراه از كانون وكلاي دادگستري مركز ديدار مي كرد در جمع اعضاي هيات مديره اين كانون و در پاسخ به اظهارات دكتر سيد محمود كاشاني در مورد تجاوز به استقلال كانون وكلا گفت: استقلال كانون وكلا تضمين كننده اجراي عدالت در جامعه است.
وي افزود: در تمام دنيا وكلاي دادگستري برادري را ايجاد مي كنند و اعضاي جامعه وكلا افراد را بسوي حقوق انساني آنها رهبري مي كنند.
قاضي آناند در پاسخ به اين سئوال كه آيا در هند وكلاي دادگستري توسط نظام حاكم موفق به اخذ پروانه وكالت مي شوند يا توسط كانون مستقل پروانه خود را دريافت مي كنند، يادآور شد: در هند كانون وكلا فقط و فقط توسط شوراي وكلاي هند انجام وظيفه مي كند و فقط دو عضو از حكومت در آن حضور دارند و جواز وكالت صرفا توسط كانون وكلا داده مي شود و دادگستري نمي تواند در صدور پروانه وكالت دخالتي داشته باشد و كنترل كننده وكلا در هندوستان شوراي وكلا هستند و دادگستري هيچ نقشي در نحوه عملكرد آنها ندارد.
در ابتداي اين جلسه بهمن كشاورز رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز ضمن خوش آمدگويي به رئيس كميسيون حقوق بشر هند و هيات همراه گفت: ما بشدت تحت تاثير وسعت قدرت و امكانات كميسيون حقوق بشر هند قرار گرفته ايم و براي ما بسيار جالب است كه اين كميسيون قدرت اجرايي وسيعي دارد.
وي افزود: براساس آنچه مي دانيم سيستم قضايي هند از نظر حق دفاع مردم بسيار پيشرفته است و حق دفاع مردم در آنجا بطور كاملا جدي رعايت مي شود.
بهمن كشاورز خاطرنشان كرد: ما در حال حاضر داراي ۱۲ كانون وكلاي مستقل در سراسر ايران هستيم و با ده هزار عضو در مقايسه با جمعيت هند در وضعيت بدي قرار نداريم. اينكه چقدر مي توانيم به عنوان مدافعان حقوق بشر فعال باشيم و ثمره آن به بار بنشيند چيزي است كه ما بعنوان كانون وكلا آن را به نهاد حقوق بشر اسلامي در كشور واگذار مي كنيم كه اطلاعات لازم را ارائه دهند.
رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز اظهار اميدواري كرد روزي برسد نظام قضايي و دفاعي ما از نظر حق دفاع مردم و همينطور بحث حقوق بشر و دفاع از آن به نحوي باشد كه بتوانيم آنرا بصورت كاملا برابري با كشور برادر هند مقايسه كنيم.

مجوز احداث صنايع در مناطق تاريخي صادر نمي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير صنايع و معادن گفت: حفظ حريم ميراث فرهنگي و آٍثار تاريخي كشور در جريان تاسيس و توسعه صنايع، كاملا ضروري و جزو سياستهاي اعلام شده دولت است.
اسحاق جهانگيري وزير صنايع در گفت وگو با ميراث خبر افزود: پيش از تاسيس كارخانه ها در هر منطقه از كشور، از تمام دستگاه هايي كه به نوعي ذيربط هستند، استعلام مي كنيم و تا زماني كه پاسخ استعلام را دريافت نكرده ايم، مجوز تاسيس واحدهاي صنعتي را صادر نخواهيم كرد. وي افزود: يكي از دستگاه هايي كه استعلام از آن ضروري است، سازمان ميراث فرهنگي است كه بايد بلامانع بودن تاسيس واحدهاي صنعتي به تاييد آن برسد.
عضو هيات وزيران تاكيد كرد: حريم آثار تاريخي جزو مواردي است كه نه تنها صنعت بلكه كارهاي عمراني ساده نيز اجازه ناديده گرفتن آن را ندارد.
جهانگيري، ميراث هاي فرهنگي را مهم ترين دستاوردهاي بشري توصيف كرد و گفت:  حفظ و حراست از آثار تاريخي كشور، در واقع حراست از ميراث هاي جامعه بشري است كه پس از گذشت قرون متمادي، اينك در اختيار ما قرار گرفته است. وزير صنايع و معادن خاطرنشان كرد: اين وزارتخانه  نه تنها براي حفاظت از آثار تاريخي حساسيت نشان مي دهد بلكه براي مرمت و بازسازي اين آثار، اقداماتي را نيز به انجام رسانده است.
جهانگيري افزود: در مواردي از منابع بخش صنعت براي مرمت و بازسازي ابنيه تاريخي و تبديل آنها به مراكز بازديد عموم، استفاده شده است.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |