يكشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۹ - May .25, 2003
بزرگداشت سالروز آزادي خرمشهر در سراسر كشور
همزمان با سوم خرداد، سالروز گراميداشت فتح خرمشهر، مراسم متعددي در كشور برگزار شد. به گزارش ايرنا ديروز از سوي يادگاران عمليات بيت المقدس لشكر ۱۰ سيدالشهدا(ع) مراسمي بر مزار شهداي اين عمليات در بهشت زهرا برگزار شد. مشابه اين مراسم در شهرهاي مختلف كشور بر مزار شهداي عمليات بيت المقدس برگزار شد. از سوي ديگر ديروز «رزمايش بزرگ فتح خرمشهر» در اين شهر برگزار شد. در اين رزمايش، نيروهاي تيپ سوم لشكر وليعصر(عج) با اجتماع در مسجد خرمشهر كه سال ها پايگاه مردم در زمان جنگ تحميلي بود ياد و خاطره شهدا را گرامي داشتند.

پاسخ مقام معظم رهبري به پيام تشكر آيت الله حكيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: رهبر معظم انقلاب اسلامي در پاسخ به «پيام تشكر رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از ملت ايران و مسئولان جمهوري اسلامي ايران» ابراز اميدواري كردند همه قشرهاي مردم عراق با حفظ وحدت و يكپارچگي هر چه زودتر شاهد آزادي كامل اين كشور از سلطه بيگانگان و استقرار نظام مستقر مردم سالار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مصائب و رنج هاي مشتركي كه دو ملت ايران و عراق از حاكميت رژيم ستمگر صدام متحمل شدند، افزوده اند: پس از سرنگوني آن رژيم ستمگر، ملت عراق اكنون در معرض آزمايش بزرگ الهي و در آستانه تحول عميق تاريخي قرار گرفته تا نظام مطلوب خود را بر پايه قوانين و ارزش هاي اسلامي برپا سازد.
ايشان در پاسخ به پيام آيت الله حكيم، برگزاري پر شكوه مراسم اربعين حسيني و سالروز رحلت پيامبر مكرم اسلام را در عراق نشان دهنده هوشياري سياسي، استقلال طلبي و توانايي مردم عراق در ايجاد نظم و امنيت برشمرده اند و با اشاره به استقبال كم نظير مردم عراق از آيت الله حكيم و ساير علماي اعلام و نيز تجليل از مراجع عظام تقليد، خاطرنشان كرده اند: علما، مراجع عظام و نخبگان و برگزيدگان سياسي در عراق بايد با اتكاي به مردم، نظام دلخواه آنان را شكل دهند و با پاسداري از اين سرمايه بزرگ، راه را بر متجاوزاني كه با وجود مخالفت صريح قاطبه مردم عراق و همه مردم جهان، همچنان به اشغال عراق ادامه مي دهند، بربندند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به مخالفت مردم عراق از هر قوم و مذهب «با نظام استبدادي سابق و سلطه فعلي بيگانه» افزوده اند: ملت عراق هم چنان كه هر روز اعلام مي كند خواهان استقلال و حاكميت ملي است اما متجاوزان اشغالگر به رغم شعارهاي عوام فريبانه دموكراسي، نمي خواهند اين صداي رسا را بشنوند و درصدد تحميل نظام سلطه ضد مردمي و تحقيرآميز بر عراق هستند.
ايشان هم چنين تلاش هاي پس مانده هاي رژيم صدام را براي كارشكني در تأسيس نظام مستقل و مردمي در عراق يادآور شده و تصريح كرده اند: ملت عراق بايد با دقت و هوشياري با انواع توطئه ها مقابله كند و با اتكاي به خدا و صبر و پايداري، اين مراحل دشوار را به سوي افق هاي روشن آينده بپيمايد.
خاطرنشان مي شود آيت الله حكيم در پيام تشكرآميز خود به رهبر معظم انقلاب اسلامي با اعلام سپاسگزاري عميق مردم عراق تأكيد كرده كه ملت عراق هيچ گاه توجه و همدردي ملت و مسئولان ايران را فراموش نخواهد كرد.

پس فردا به مناسبت سالگرد آغاز به كار مجلس برگزار مي شود
مراسم ويژه نمايندگان مجلس در حرم امام خميني(ره)
مجلس اين هفته طرح الحاق ايران به كنوانسيون منع شكنجه و لايحه الحاق به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان را بررسي مي كند
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي اين هفته جلسه علني دارد.
به گزارش خبرنگار همشهري در جلسه علني امروز گزارش كميسيون قضايي و حقوقي در مورد لايحه الحاق يك تبصره به ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۷۰ مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين لايحه در مورد برابري ديه اقليت هاي مذهبي و مسلمانان است كه شوراي نگهبان به دليل مخالفت آن با شرع، لايحه را به مجلس پس فرستاده است، انتظار مي رود امروز نمايندگان با اصرار بر مصوبه خود، تصميم گيري در مورد برابري ديه اقليت ها و مسلمانان را به مجمع تشخيص مصلحت نظام بسپارند. طرح اصلاح مواد ۱۹۲ ، ۱۹۳ و ۱۹۵ آئين نامه داخلي مجلس نيز امروز بررسي مي شود.
در اين طرح نمايندگان با اصلاح موادي از آئين نامه داخلي كه در مورد تذكر و سئوال از وزيران است پيش بيني كرده اند كه در صورت قانع كننده نبودن پاسخ هاي وزير به ۱۰ سئوال نمايندگان، وي استيضاح شود.

بقيه از صفحه اول
طرح اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان نظام پزشكي، لايحه تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور، طرح الحاق دولت ايران به كنوانسيون منع شكنجه و لايحه الحاق ايران به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان از ديگر طرحها و لوايحي است كه در اين هفته مورد بررسي قرار مي گيرند.
لايحه لغو انحصار دخانيات، لايحه اصلاح تشكيلات و وظايف وزارت دادگستري، لايحه اصلاح موادي از قانون مدني، طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده و طرح بهينه سازي جايگاههاي عرضه بنزين و فرآورده هاي نفتي نيز در دستور كار مجلس قرار دارند. چهار پرسش از وزيران امور خارجه، بهداشت، آموزش و پرورش و كشور نيز در صورت حضور وزيران در جلسه علني مطرح خواهد شد.
همچنين به مناسبت سالگرد رحلت امام خميني(ره) و روز مجلس، نمايندگان روز سه شنبه اين هفته مراسم ويژه اي را در حرم مطهر امام خميني برگزار خواهند كرد.
دستور جلسات كميسيونها
اين هفته وزيران اطلاعات، بازرگاني، صنايع و معادن و كشور در جلسه كميسيون برنامه و بودجه شركت كرده تا در مورد نحوه ورود كالاهاي قاچاق نظير منسوجات، روغن، چاي، سيگار، قطعات يدكي لوازم صوتي و تصويري، قطعات الكترونيك و كامپيوتر بحث هايي صورت گيرد. اين جلسه روز سه شنبه تشكيل مي شود.
همچنين امروز جلسه مشترك كميسيون هاي برنامه و بودجه و اجتماعي در خصوص اصلاح و تغيير تشكيلات تفصيلي پست هاي سازمان اداري مجلس تشكيل خواهد شد.
در كميسيون صنايع و معادن بحث عملكرد شركت مخابرات در خصوص واگذاري موبايل اعتباري و مشكلات مربوط به پارازيت هاي ماهواره اي دنبال مي شود.
همچنين وضعيت اقتصادي كشور و سياست هاي پولي آينده با حضور وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي بررسي مي شوند. كميسيون اقتصادي مجلس اين هفته ضمن بررسي چند سئوال از وزير بازرگاني، خصوصي سازي در صنعت پتروشيمي و مدل هاي پيش بيني تورم در سال ۱۳۸۲ را نيز بررسي خواهند كرد.
در كميسيون امنيت ملي طرح تعيين مرجع صالح رسيدگي به جرائم كاركنان وزارت اطلاعات مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
به علت سكوت قانون در خصوص نحوه رسيدگي به جرائم كاركنان وزارت اطلاعات اين طرح تنظيم شده است. تاكنون جرائم كاركنان اين وزارتخانه توسط سازمان قضايي نيروهاي مسلح مورد رسيدگي قرار مي گرفت كه پس از تنظيم آئين دادرسي اين سازمان و محدود كردن آن به رسيدگي به جرائم نيروهاي مسلح، وزارت اطلاعات به ناچار از نمايندگان خواست تا با ارائه اين طرح تكليف آن وزارتخانه را مشخص كنند. در اين طرح پيش بيني شده كه يكي از شعب دادگاههاي مستقر در تهران كه رياست آن را قضات با سابقه دادگستري بر عهده دارند، مسئوليت رسيدگي به جرائم كاركنان اين وزارتخانه را بر عهده گيرد. قاضي اين گونه دادگاهها بايد تخصص لازم در امور اطلاعاتي و امنيتي را داشته باشد.
بررسي لايحه نحوه نظارت بر مسافرت هاي خارجي و اصلاح مواد ۱ و ۲ قانون شوراها نيز در دستور كار اين كميسيون قرار دارد.
در كميسيون قضايي و حقوقي لايحه اصلاح موادي از قانون صدور چك، طرح اصلاح ماده ۳ قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي مصوب ۱۳۷۷ براي كاهش زندانيان مالي - طرح منع شكنجه برگشت داده شده از شوراي نگهبان و طرح اصلاح ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه بررسي مي شوند.

در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت امام خميني(ره) مطرح شد
بيانات مقام معظم رهبري درباره راههاي
مقابله با تهديدات آمريكا
تنها راه مقابله با تهديدها اين است كه وضعيت داخلي به گونه اي ساماندهي شود كه دشمن از پيروزي خود مطمئن نباشد و زمينه را براي ماجراجويي فراهم نبيند
خبرگزاري دانشجويان ايران- تهران: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت امام خميني(ره) بااشاره به ابعاد شخصيتي امام راحل، خصوصيت شجاعت را از ويژگي هاي مهم و يكي از درس هاي جاودانه امام دانستند و تصريح كردند: اين روحيه امام بزرگوار همراه با توكل بر خداو عزم راسخ، موجب پديدآمدن حادثه بزرگ پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و نهضت بيداري اسلامي در جهان شد و يگانه رمز پايداري انقلاب در آينده نيز حفظ روحيه شجاعت است.
ايشان با گرامي داشت سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر، اين حادثه مهم و غير قابل باور را با توجه به شرايط آن زمان، نتيجه روحيه شجاعت و اعتماد به نفس امام برشمردند و افزودند: تجليل از امام به معناي بازخواني مجدد اين ويژگي ها و زنده نگه داشتن آنها در جامعه است.
حضرت آيت الله خامنه اي روحيه شجاعت در امام(ره) راعامل اصلي كارآمد و موثرشدن ديگر ويژگي هاي امام خميني(ره) برشمردند و افزودند: انس با قرآن و توكل به خدا از امام(ره) شخصيتي به وجود آورد كه توانست در سال هاي پيري، دنيا را منور و معطر به معنويت و ارزش هاي ديني نمايد.
مقام معظم رهبري اقدام شجاعانه را غير از انجام كارهاي بي حساب و بدون برنامه ريزي دانستند و با اشاره به شرايط كشور در زمان حمله عراق به ايران و مشكلات داخلي و موضع امام(ره) در آن مقطع افزودند: اگر امام(ره) در آن زمان آتش بس را با حضور دشمن در خاك كشور مي پذيرفتند، تدبير نبود بلكه امام راحل بر موضع عدم مذاكره و عدم پذيرش آتش بس تا زماني كه دشمن در خاك ايران حضور دارد، تاكيد كردند و اين در واقع موضعي شجاعانه و همراه با تدبير بود كه اگر غيراز اين عمل مي شد، بخش هايي از خاك كشور در اشغال دشمن باقي مي ماند.
ايشان با اشاره به شرايط كنوني منطقه و جهان و ماجراجويي هاي آمريكا، در خصوص نحوه موضع گيري در قبال اين تهديدها خاطرنشان كردند: طراحان و برنامه ريزان اصلي در آمريكا، در اين مقطع ماجراجويي را به عنوان سياست اصلي و راهبردي خود انتخاب كرده اند و در هر نقطه اي كه از پيروزي خود مطمئن باشند، دست به ماجراجويي خواهند زد. لذا تنها راه مقابله با تهديدها اين است كه وضعيت داخلي به گونه اي ساماندهي شود كه دشمن از پيروزي خود مطمئن نباشد و زمينه را براي ماجراجويي فراهم نبيند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، وحدت و انسجام داخلي، تلاش براي حل مشكلات مردم و تقويت ارزش هاي انقلاب از جمله روحيه شهادت طلب و فداكاري را، عوامل اصلي ايستادگي و رفع تهديدها برشمردند و تاكيد كردند: خرمشهر با سلاح و تجهيزات پيشرفته نظامي فتح نشد بلكه توكل بر خدا، شجاعت، شهادت طلبي و فداكاري رزمندگان و مردم ايران، موجب آزادسازي خرمشهر گرديد و امروز نيز تنها راه مقابله با تهديدها تقويت اين عوامل پايداري است.
حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از كساني كه با طرح برخي مسائل در جهت تضعيف عوامل پايداري مردم و تشويق دشمن گام برمي دارند، افزودند: كساني كه مدعي بحران مشروعيت هستند بايد پاسخ دهند كه اگر نظام جمهوري اسلامي ايران كه متكي بر آراي مردم و اعتقادات آنان است، مشروعيت ندارد پس كدام يك از نظام هاي كشورهاي منطقه و جهان مشروعيت دارند؟
ايشان اين گونه سخنان را نتيجه روحيه  ترس و عجز و نشناختن عظمت انقلاب اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: امتداد انقلاب اسلامي و انديشه هاي امام(ره) به اقصي نقاط عالم رسيده است كه استقبال پرشور از رئيس جمهور در لبنان نمونه اي از ارادت مسلمانان منطقه و جهان به انقلاب اسلامي و امام خميني است.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، انصاري رئيس ستاد بزرگداشت امام راحل در سخناني با اشاره به فرارسيدن چهلمين سالگرد نهضت امام خميني(ره) گفت: انقلاب اسلامي ايران اكنون به مراحل تكاملي خود رسيده است و راه و انديشه هاي امام(ره) تمام عالم را فرا گرفته كه موج خيزش بيداري اسلامي نشان دهنده اين مساله است.
وي هم چنين گزارشي از برنامه هاي كميته هاي سه گانه اين ستاد جهت بزرگداشت هرچه باشكوه تر چهاردهمين سالگرد ارتحال امام(ره) را بيان كرد.

استانداري خراسان:
كارت هاي اقامت دائم مهاجران افغاني از مهرماه امسال بي اعتبار است
گروه سياسي: مديركل اتباع  خارجي استانداري  خراسان  گفت : كارت  اقامت  دايم  مهاجران  افغاني  مقيم  جمهوري  اسلامي  ايران  از مهرماه  امسال  از درجه  اعتبار ساقط مي شود.
به گزارش ايرنا محمد علماء ديروز افزود: مهاجران افغاني  مقيم استان  خراسان  بايد كارت  اقامت  دايم  خود را تا اول  مهرماه  به  دفتر اتباع  خارجي  تحويل  دهند.
وي  اضافه كرد: مهاجراني  كه  كارت  اقامت  دايم  خود را تحويل  ندهند به رغم  داشتن اين  كارت  جزء مهاجران  غيرمجاز به حساب  خواهند آمد. وي  ادامه  داد: براي  مهاجران  افغاني  كه  مشكلاتي  براي  بازگشت  دارند، كارت اقامت  موقت  چند ماهه  ارائه  مي شود. وي گفت : بازگشت  مهاجران  افغاني  از  ايران  به  نسبت  سال  گذشته  حدود ۴۰ درصد كاهش  نشان  مي دهد.
علما اشتغال  به  تحصيل  فرزندان  مهاجران  افغاني  در مدارس  ايراني  را از دلايل عمده  كاهش  بازگشت  مهاجران  افغاني  عنوان  كرد.
بر اساس  آمار بالغ  بر ۵۰ هزار مهاجر افغاني  در مدارس  استان  خراسان  به  تحصيل اشتغال  دارند. در سال  گذشته  ۳۹۶ هزارو ۹۶۱ مهاجر افغاني  در قالب  طرح سه  جانبه  و خود انگيخته  از جمهوري  اسلامي ايران  وارد كشورشان  شدند.
بر اساس  طرح  سه  جانبه   ايران ، كميسارياي  عالي  پناهندگان  سازمان  ملل  و دولت  اسلامي انتقالي  افغانستان  در سالجاري  ۵۰۰ هزار افغاني  بايد از ايران  به كشورشان  بازگردند.
بر اساس  آمار رسمي۵/ ۲ ميليون  مهاجر افغاني  در جمهوري  اسلامي ايران  سكونت دارند كه  ۲۵۰ هزار نفر از اين  مهاجرين  در استان  خراسان  سكونت  دارند.
مرز دوغارون  در استان  خراسان  از مبادي  مهم  عبور مهاجران  افغاني  در بازگشت  از  ايران  است.

نماينده دليجان:
مجلس، هفته آينده درباره لوايح رئيس جمهور تصميم مي گيرد
گروه سياسي: علي اصغر هادي زاده نماينده مردم دليجان و محلات در مجلس شوراي اسلامي به ايرنا گفت: گروه هاي دوم خردادي حركت هاي زيادي را در مورد لوايح رئيس جمهوري انجام داده اند و نظرخواهي هاي زيادي صورت گرفته است و بناست هفته آينده تصميم مهمي در اين مورد اتخاذ كنند.
هادي زاده محتواي اين تصميم را فاش نكرد و تنها به بيان اين نكته اكتفا كرد كه در مجموع نظر اين است كه ما به هيچ وجه مصلحت نمي بينيم اين دو لايحه به تشخيص مصلحت نظام ارسال شود و بناست با رايزني با شوراي نگهبان اين قضيه حل شود.

فرمانده كل سپاه پاسداران:
اتحاد جناح هاي داخلي و آمادگي دفاعي قواي مسلح تهديدات خارجي را خنثي مي كند
015575.jpg
گروه سياسي: فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي  گفت : انسجام  و اتحاد جناح هاي رقيب  داخلي  و آمادگي  دفاعي  قواي  مسلح  خنثي كننده  تهديد و تعرض  دشمنان است .
به گزارش ايرنا، سردار سرلشگر رحيم  صفوي  ديروز در آيين  صبحگاه  مشترك  نيروهاي  مسلح  خراسان  در پادگان  شهيد بروسي  مشهد گفت : همه نيروهاي  دفاعي  و نظامي  كشور بايد با آگاهي  از راهبرد و قدرت  دشمن  در خودايجاد آمادگي  كنند.
وي كه در سالروز آزادي خرمشهر سخن مي گفت، تصريح  كرد: تهاجم  نظامي  و اشغال  آمريكا در عراق  براي  غارتگري  ذخايرنفتي  اين  كشور و تامين  امنيت  رژيم  صهيونيستي  و كنترل  كشورهاي  منطقه  بود.
رحيم  صفوي  ، فتح  خرمشهر را برگ  زرين  حماسه  هشت  سال  دفاع  مقدس دانست  و افزود: ملت  سربلند ايران  به  پشتوانه  فرماندهي  كل  قوا با فرزندان خود با كمترين  تجهيزات  و پشتوانه  سياسي  بين المللي  توانست ، با گذشت  ۵۷۵روز دشمن  بعثي  را از خاك  خونين  شهر اشغالي  آزاد و خرمشهر را به  ملت  بازگردانند.

توضيحات محسن رضايي درباره سفر دوروزه اش به سوريه و آتن
دكتر محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران در محل اين خبرگزاري، به سفر دوروزه خود به سوريه و آتن اشاره كرد و گفت: در سوريه با آقاي مصطفي طلاس جلسه اي داشتم و سپس به كنفرانسي در آتن رفتم كه از سوي دانشگاه كاليفرنيا با همكاري دانشگاه آتن و مركز مطالعات وزارت خارجه يونان در آتن برگزار شده بود. هر دو نشست غيردولتي و شخصي بوده است.
من در دو مقاله بر نظريه شكل گيري يك واحد سياسي اقتصادي در منطقه آسياي جنوب غربي و تشكيل يك شوراي امنيت منطقه اي زير نظر سازمان ملل و تشكيل يك سپاه صلح زير نظر اين شورا براي برقراري امنيت و ثبات در منطقه تاكيد و دلايل تحقق صلح و ثبات و عدالت و توسعه را از اين طريق توضيح داده ام.
وي در رابطه با سخنراني هاي ديگر ايرانيان گفت: با وجود آن كه من و ساير اساتيد ديگر ايراني حرف هايمان را هماهنگ نكرده بوديم ولي آنها هم به بحث هاي خيلي خوبي و در راستاي يك ساماندهي سياسي و اقتصادي منطقه اي از نوع شرقي و بومي اشاره كرده بودند. حتي برخي از دوستان كه از نظام و دولت ايران گله مند بودند، بحث هاي خوبي در دفاع از منافع ملي ايران در سمينار ارائه كرده بودند.

مذاكرات ايران و لهستان درباره عراق
015580.jpg
وزير خارجه لهستان كه قرار است نيروهاي كشورش به زودي در عراق مستقر شوند براي مذاكره با مقام هاي ايراني درباره تحولات عراق، ديروز وارد تهران شد.
به گزارش ايرنا «ووجيمژ چيموشيويچ» پس از ورود به تهران با سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري ايران ديدار كرد.
رئيس  جمهوري  در اين  ديدار با تأكيد بر لزوم  برقراري  ثبات  و امنيت  در منطقه  خاورميانه  ضمن  ابراز رضايت  از سقوط رژيم  صدام  حسين  به دليل  خسارات  وسيعي  كه  در منطقه  به  بارآورده  بود اظهار اميدواري  كرد اين  امر مقدمه  ايجاد ثبات  و همبستگي اطمينان  بخش  در منطقه  شود.
رئيس  جمهوري   ، تأكيد كرد: بايد كمك  كرد تا مردم  عراق  بر سرنوشت  خودشان  حاكم  شوند و حكومتي  مردم سالار در اين  كشور بر سر كار آيد.
خاتمي همچنين  گفت : نبايد مردم  عراق  احساس  كنند كه  در تعيين  نظام  سياسي  مطلوبشان  محدوديت هايي  از جانب  كشورهاي  ديگر اعمال  مي شود.
در اين  ديدار كه  كمال  خرازي  وزير امور خارجه  نيز حضور داشت ، رئيس جمهوري تبادل نظر با كشورهاي  همسايه  عراق  در مقطع  كنوني  را امري  لازم  توصيف  كرد و اظهار داشت : جمهوري  اسلامي  ايران  خواهان  حاكميت  مردم  عراق  بر سرزمينشان ، همزيستي  اين كشور با همسايگان  و حفظ حرمت  اماكن  متبركه  است .
وزير امور خارجه  لهستان  نيز در اين  ديدار با تشريح  موضع  كشورش  درباره  عراق ، بازسازي  اين  كشور با هماهنگي  و محوريت  سازمان  ملل  متحد و همكاري  كشورهاي  منطقه  و ايجاد نظامي  دموكراتيك  و باثبات  در عراق  را خواست  كشورش  دانست .
وي  با اشاره  به  حضور نيروهاي  نظامي  لهستان  در بخشهايي  از عراق ، آمادگي  كشورش  براي  تبادل نظر با ايران  در اين  خصوص  را خاطرنشان  ساخت .
براساس طرحي كه آمريكا ماه گذشته اعلام كرد، عراق به سه يا چهار منطقه تقسيم مي شود و بازسازي و حفظ امنيت آن به نيروهاي آمريكايي، انگليسي و لهستاني سپرده مي شود.
لهستان پس از تحولات اخير در روابط اروپا و آمريكا به عنوان يكي از كشورهاي بلوك آمريكا و انگليس در برابر فرانسه و آلمان مطرح شده است و سپردن نقش غيرمنتظره به اين كشور در عراق براي اين كشور در آينده خاورميانه اهميت حياتي دارد.
مذاكرات وزير خارجه لهستان با مقام هاي ايراني درباره عراق نشان مي دهد كه رهبران ورشو در پي جلب همكاري ايران به ويژه استفاده از نفوذ تهران بر رهبران شيعه عراق هستند.

سياسي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |