دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵
بررسي ليگ قهرمانان اروپا
هجوم انگليسي ها و اسپانيايي ها به جام
004854.jpg
حسن حيدري
ليگ قهرمانان اروپا با نزديك شدن به پايان دور رفت به تدريج چهره تيم هاي برتر خود را در مرحله يك هشتم نهايي مي شناسد.
هفته آينده دور رفت مرحله مقدماتي به پايان مي رسد. اكنون در برخي از گروه هاي هشتگانه وضعيت به گونه اي است كه تيم هاي قدرتمند همه چيز را در اختيار دارند، ولي در برخي از گروه ها هنوز ابهاماتي براي شناخت تيم هاي صعود كننده وجود دارد. در گروه A همان طور كه پيش  بيني مي شد چلسي و بارسلونا راه صعود را در پيش گرفته اند. بازي هفته آينده اين دو تيم در مقابل يكديگر اوج بازي هاي پايان دور رفت خواهد بود. در گروه B بازي هاي ضعيف اينتر ميلان تعجب محافل ايتاليايي را برانگيخته است. اين تيم پرستاره اكنون با دو شكست متوالي در انتهاي جدول قرار دارد. تيم هاي ليورپول و آيندهوون در گروه C روي دو خط موازي گام برمي دارند. همان طور كه پيش بيني مي شد در گروه D نيز والنسيا و آث .رم براي راهيابي به مرحله بعدي تلاش مي كنند.
تيم رئال مادريد اگرچه در گروه E مقابل ديناموكيف به يك پيروزي پر گل دست يافت، اما براي صعود رقابت دشواري را با استه وابخارست دارد. ليون در اين گروه بدون رقيب پيش مي تازد.
تيم منچستر يونايتد قهرمان دو دوره جام باشگاه هاي اروپا بدون دردسر روي خط پيروزي قرار دارد تا به نقطه پاياني برسد. در گروه F سلتيك جدي ترين تيم براي صعود به مرحله يك هشتم نهايي است. آرسنال مثل دو نماينده ديگر بريتانيا در ليگ قهرمانان با اقتدار در صدر گروه G جدول ايستاده است.
در روز دوم دور رفت ايتاليايي ها به نوعي ناكامان بزرگ بودند بعد از شكست اينتر و آث.رم، ميلان نيز در مصاف با ليل با تساوي بدون گل متوقف شد تا اين تيم پر ستاره از رسيدن به پيروزي محروم شود.هر چه بازي ها به پايان مرحله مقدماتي نزديك مي شود بر جذابيت آن افزوده مي شود.بارسلونا، قهرمان فصل قبل ليگ قهرمانان اروپا در حالي كه ديدار آساني را مقابل وردربرمن پيش بيني مي كرد اما اينگونه نشد و اين تيم پر ستاره با تساوي يك بر يك مقابل اين تيم آلماني نتوانست به ركورد 200 گل در ليگ قهرمانان برسد و حالا بايد در پي رسيدن به اين ركورد در ديدار هفته آينده مقابل چلسي باشد.اين تيم در حال حاضر در 104 بازي 198گل به ثمر رسانده است.
اما حادثه بزرگ اين سفرمصدوميت ساموئل اتو كه به دليل يك برخورد شديد مجبور به ترك زمين شد و بعد از اينكه رامون كوتات، پزشك تيم بارسلونا به خوبي او را معاينه كرد گفت: او پنج ماه از صحنه رقابت ها دور خواهد بود.
اتو از ناحيه زانوي را ست بايد مورد عمل جراحي قرار گيرد. غيبت او در بازي هفته آينده بارسلونا مقابل چلسي قطعاً تيم اسپانيايي را دچار مشكل خواهد كرد. اين مهاجم در بازي قبلي اين دو تيم در لندن گل پيروزي تيمش را در مرحله نيمه نهايي درون دروازه حريف جاي داد.
در اين گروه چلسي مقابل لفسكي صوفيه با هت تريك دروگبا با 6 امتياز در صدر جدول گروه A قرار گرفت. براي چلسي اكنون زمان گرفتن انتقام مقابل بارسلونا رسيده است تا با يك پيروزي بزرگ ناكامي فصل پيش خود برابر ماتادورها را جبران كند. در اين گروه وردربرمن و لفسكي شانس زيادي براي صعود ندارند.
سقوط اينتر
در آغاز قرعه كشي ليگ قهرمانان از اينترميلان به عنوان يكي از مدعيان قهرماني ياد شد، اما اكنون ياران مانچيني در بحراني ترين زمان با دو شكست متوالي در آستانه حذف شدن قرار دارند. بازي پر انتقاد اينتر در مصاف با بايرن مونيخ كه منجر به شكست دو بر صفر و اخراج دو بازيكن كليدي اين تيم ابراهيموويچ و گروسو شد، اين تيم را در شرايط بدي قرار داده است.هفته آينده اينتر با اسپارتاك مسكو ديدار سرنوشت ساز را در پيش دارد. براي ايتاليايي ها اين بازي  آخرين فرصت براي بقا در ليگ قهرمانان است.
از سوي ديگر بايرن مونيخ با شكست اينتر با 6 امتياز در صدر گروه B قرار گرفت تا صعودش را به مرحله بعدي آسان كند. بايرن در پايان دور رفت بازي سختي را با اسپورتينگ ليسبون در پيش دارد. بايرن مونيخ براي اولين بار از سال 1989 تاكنون در ايتاليا مقابل اينتر به پيروزي رسيد.
ماگات در اين باره گفت: اين پيروزي براي ما لازم بود. عملكرد فني تيم خوب بود. در دفاع نفوذ ناپذير بوديم و از فرصت هايمان استفاده كرديم.
وي در ادامه گفت: انتظار چنين نمايشي را از بايرن مونيخ داشته است. ماگات در مورد ديدار تيمش مقابل اسپورتينگ ليسبون گفت: پرتغالي ها خود شانس صعود دارند و ما نبايد آنها را تيم كوچكي فرض كنيم. آنها اينتر را شكست داده اند و براي ما حريف آساني نخواهند بود.
در حالي كه در روز نخست رقابت هاي گروهC هر دو بازي بين تيم هاي بوردو و گالاتاسراي، آيندهوون با ليورپول با تساوي خاتمه يافته بود در دور دوم چهره مدعيان نمايان شد. پيروزي هاي ليورپول و آيندهوون باعث شد تا اين دو تيم با 4 امتياز در بالاي جدول قرار گيرند. ليورپول به سختي در آنفيلد از سد گالاتاسراي عبور كرد، اما آيندهوون در خانه بوردو با اقتدار با نتيجه يك بر صفر حريف فرانسوي را با شكست مواجه ساخت.
در بازي هاي دور سوم كه هفته آينده برگزار مي شود ليورپول با بوردو و گالاتاسراي با آيندهوون ديدار مي كنند. رافابنيتز، سرمربي ليورپول هنوز از نمايش بازيكنان تيمش راضي نيست و در اين باره گفت: تيم ما هنوز انسجام لازم را در اين دوره از بازي ها به دست نياورده و اميدوارم در ديدار با بوردو مشكلات تيم برطرف شود.
ليورپول در حال حاضر توان فوق العاده اي در خط مياني و حمله دارد، اما در خط دفاع بسيار آسيب پذير است. اين تيم عليرغم اينكه سه گل از گالاتاسراي پيش بود، اما به راحتي دو گل از حريف دريافت كرد. اميد كاران روي دو ارسال توپ روي دروازه ليورپول با ضربه سر هر دو گل گالاتاسراي را به ثمر رساند. نبود يك مدافع سرزن در مركز خط دفاع ليورپول يكي از معايب خط دفاع اين تيم به شمار مي رود.ليورپول در هفده بازي قبلي خود در آنفيلد تنها دو بار شكست خورده است.
شب تلخ رم در اسپانيا
جدال دو تيم سرشناس گروه D بين تيم هاي والنسيا و آث .رم به سود تيم اسپانيايي تمام شد تا والنسيا بدون دغدغه در صدر جدول قرار گيرد.
در روزي كه فرناندو مورينتس، بهترين گلزن والنسيا نتوانست دروازه رم را باز كند، آنگولو و ديويد ويلا اين وظيفه را انجام دادند تا دومين پيروزي تيمشان در ليگ قهرمانان رقم بخورد.
آث.رم در اين بازي تلاش زيادي را به خرج داد، اما در نهايت تنها يك بار توسط توتي به گل رسيد. آث.رم عليرغم اين باخت هنوز وضعيت بهتري نسبت به ساير تيم ها دارد و با 3 امتياز در مكان دوم جدول ايستاده است.
در بازي هاي هفته آينده والنسيا با شاختار دونيتسك و آث.رم با المپيا كوس ديدار مي كند.
فرانسوي هاي قدرتمند
المپيك ليون با ژرارد هوليه ما را به ياد المپيك مارسي دهه۹۰ مي اندازد؛ تيمي كه موفق شد به عنوان اولين تيم فرانسوي قهرمان اين جام شود افتخاري كه تاكنون ديگر تيم فرانسوي به آن نائل شده است.
ليون فصل پيش نيز تا مرحله يك چهارم نهايي پيش رفت، اما در نهايت موفق به صعود به دور بعدي نشد. هوليه اين بار مي خواهد تا مرحله نيمه نهايي پيش برود.دو پيروزي درخشان ليون مقابل رئال مادريد پرستاره و استه وابخارست در خانه حريف اين تيم را با 6 امتياز در صدر جدول گروه E قرار داد. ليون بعد از گذشت 180 دقيقه هنوز گلي دريافت نكرده و در اين زمينه ركورددار است.
ليون در روز سوم اين جام به ديدار ديناموكيف ضعيف ترين تيم اين گروه مي رود. بعد از ليون رئال مادريد و استه وابخارست با 3 امتياز در مقام هاي دوم و سوم جدول قرار دارند. بازي اين دو تيم در پايان دور رفت بسيار حائز اهميت است، زيرا چهره تيم دوم اين گروه مشخص خواهد شد.
فابيو كاپلو، سرمربي رئال مادريد در اين باره مي گويد: هنوز جاي زيادي براي پيشرفت وجود دارد. تيم ما مي تواند و بايد در زمينه هاي زيادي با برطرف كردن معايب خود به اوج برسد. ديدار بعدي ما با حريف رومانيايي سرنوشت ساز است و بايد در اين بازي به پيروزي برسيم تا صعود ما به دور بعدي قطعي شود.
انتقام شيرين
منچستر يونايتد كه در دوره قبل نتوانسته بود از مرحله مقدماتي صعود كند در اين فصل بازي هاي ليگ قهرمانان را با قدرت دنبال مي كند. پيروزي يك بر صفر هفته پيش اين تيم مقابل بنفيكا براي شياطين سرخ بسيار شيرين بود، زيرا فصل پيش در همين ورزشگاه با جام وداع كردند، اما اين بار با افتخار ورزشگاه را ترك كردند.
منچستر در حال حاضر با 6 امتياز پيشتاز گروهF به شمار مي رود. فرگوسن بعد از اين پيروزي گفت:  فكر مي كنم نمايش خوبي داشتيم. بازي مان را هم با سرعت خوبي دنبال كرديم. در نيمه اول كمي متزلزل بوديم، اما در نيمه دوم با چند تغيير بهتر شديم. وي در ادامه افزود: عملكرد خوب يونايتد به ضربه  عالي ساها محدود نمي شود. اميدوارم اين برد به بازيكنان اطمينان لازم را بدهد تا اعتمادي را كه در اين بازي ها نياز است به يكديگر داشته باشند.
در بازي ديگر اين گروه سلتيك به لطف درخشش يك بازيكن آسيايي به نام ناكامورا كه با نفوذهاي خود مدافعان كپنهاگن را وادار به يك خطاي پنالتي كرد به پيروزي يك بر صفر مقابل تيم دانماركي رسيد.بعد از منچستر يونايتد سلتيك به رهبري گوردن استرچان، جدي ترين رقيب براي صعود به دور بعدي است.
در بازي هاي دور سوم منچستر ديداري با كپنهاگن خواهد داشت و سلتيك به مصاف بنفيكا مي رود. در اين بازي روي كاستا كه در بازي قبلي غايب بود در تركيب اصلي تيمش قرار مي گيرد. بنفيكا براي رفتن به دور بعدي محكوم به پيروزي در بازي آينده است.
خلاقيت تازه آنري
آرسنال بعد از دو پيروزي متوالي مقابل رقبايي كه در گروه G به نظر مي رسيد دردسرساز خواهد شد بار ديگر اقتدار خود را در اروپا به نمايش گذاشت.
اين تيم با پيروزي مقابل هامبورگ و پورتو با به دست آوردن امتياز كامل اين دو بازي خود را براي نبرد سرنوشت ساز هفته آينده مقابل زسكا مسكو آماده مي كند.
تيم روسي از روز نخست مسابقات نشان داد كه براي تفريح به ليگ قهرمانان نيامد و قصد دارد تا بار ديگر به افتخارات گذشته دست يابد.
زسكا با تساوي مقابل پورتو و پيروزي برابر هامبورگ شانس خود را براي صعود از اين گروه افزايش داده است.
آرسن ونگر بعد از پيروزي مقتدرانه تيمش مقابل پورتو گفت: از اين پيروزي بسيار خرسند هستم، زيرا در طول بازي برتري كاملي مقابل پورتو داشتيم. عملكرد تيمي ما بسيار خوب بود و بازي به بازي قوي تر مي شويم. وي در ادامه گفت: ما دو گل عالي به ثمر رسانديم كه يكي از آنها با ضربه سر بود. فكر مي كنم آنري مي تواند در هر بازي يك گل با
ضربه سر بزند. اين موضوعي است كه ما به تازگي كشف كرده ايم و حالا مي بينيم كه او روي ضربات سر نيز مانند پا بازيكن ارزشمندي است.
اما در اين گروه ديگر هيچ جاي اميدي براي هامبورگ وجود ندارد دو شكست متوالي براي شاگردان توماس دال باور كردني نيست و اين تيم را در ليگ قهرمانان با چالش بزرگي روبه رو كرده است؛ البته اوضاع اين تيم در بوندس ليگا نيز چندان رضايت بخش نيست، زيرا آنها در انتهاي جدول قرار دارند.

بومي كردن علم در ورزش
004857.jpg
دكتر مسعود حاج رسولي*
اين نوشته به بهانه درج خبر كوتاهي است كه در صفحه ورزشي روزنامه همشهري در تاريخ پنج شنبه 30/6/85 به چاپ رسيد. خبر حاكي از آن بود كه بنا به تصميم كميته ملي المپيك ايران از دكتر سالمولا روان شناس ورزشي اهل كانادا دعوت به عمل آورده تا از تاريخ 31/7/85 به مدت 21 روز به عنوان مشاور روان شناسي ورزش در اختيار قهرمانان ايراني اعزامي به مسابقات آسيايي دوحه قطر قرار گيرد.ظاهراً خبر بسيار خوبي است و نشان مي دهد كه مسئولين ورزش ايران و به ويژه كميته ملي المپيك كه متولي ورزش هاي قهرماني، تداركات و اعزام تيم هاي ملي به مسابقات آسيايي، جهاني و المپيك است به اهميت علوم ورزشي و ورزش علمي و از جمله روان شناسي ورزش پي برده اند، اما با كمي دقت مي توان دريافت كه براي چندمين بار روند پر اشتباه گذشته در كميته ملي المپيك ايران تكرار مي شود.
كساني كه آگاهي مختصري از ورزش و علوم ورزشي دارند، مي دانند كه برخي از زيرشاخه هاي علوم ورزشي را نمي توان به وسيله مربي خارجي به ورزشكاران و مربيان ايراني آموزش داد.
روان شناسي ورزش، جامعه شناسي ورزش و تغذيه ورزشي اموري هستند كه بايد اصول علمي آنها را به صورت جهاني پذيرفت، ولي در عمل مي بايد اين اصول را با شرايط و باورهاي محلي، فرهنگي و اجتماعي توأم كرده و سپس پياده كرد. در واقع شعار جهاني بينديشيم ولي ملي يا منطقه اي عمل كنيم در حيطه ورزش و شاخه هاي ذكر شده كاملاً كاربرد عملي دارد.
متأسفانه تاكنون در ايران روان شناسي ورزش نتوانسته به عنوان يك رشته آكادميك جاي خود را باز كند و متخصصين مورد نياز براي ورزش كشور را تربيت نمايد. ولي از ده ها سال پيش اساتيدي همچون آقايان پروفسور حسن عشايري، دكتر خبيري، دكتر واعظ موسوي، دكتر نمازي زاده، دكتر اصلانخاني، دكتر محمدعلي گودرزي، سركار خانم دكتر نوابي نژاد و ده ها استاد دانشگاه ديگر با تلاش و زحمت بسيار سعي كرده اند كه روانشناسي ورزش را به مسئولين ورزش كشور و مربيان و ورزشكاران ايراني معرفي كنند و حاصل اين تلاش ترجمه ده ها كتاب و مقاله علمي و نيز انجام پروژه هاي تحقيقاتي فراواني در زمينه تأثير ورزش بر شاخص هاي رواني گروه هاي مختلف جامعه و همچنين شناخت ويژگي هاي رواني ورزشكاران ايراني بوده است. در اين راستا و طي سال هاي دهه هفتاد بيش از صد جلسه علمي در محل كميته ملي المپيك ايران و بيش از 25 جلسه ديگر در سال 1383 در آكادمي ملي المپيك تشكيل شد. ارايه صدها جلسه مشاوره به ورزشكاران مستقر در اردوهاي آمادگي حاصل تلاش اين عزيزان است كه اگرچه باعث شناخت بيشتر دانشجويان و علاقه مندان به روان شناسي ورزش و گرايش آنان به فراگيري غيرآكادميك و تنها از طريق مطالعه كتب و انجام تحقيقات مقطعي شد كه باز هم باعث خوشحالي است، ولي هرگز اين اقدامات خودجوش و صادقانه نتوانست مسئولين و دست اندركاران ورزش كشور و مخصوصاً كميته ملي المپيك ايران را به اهميت اين رشته علمي بسيار مهم واقف نمايد . بنابراين در مقاطع زماني مختلفي نظير يكي دو ماه مانده به مسابقات المپيك و يا بازيهاي آسيايي به تصور آن كه روان شناسي ورزش يك كپسول آماده است كه با خوردن آن تمام مشكلات رواني ورزشكاران از بين رفته و سطح اضطراب، افسردگي، عوارض رواني بيش تمريني، مشكلات شغلي و خانوادگي و عدم اطمينان به انتخاب شدن در تيم، استرس هاي مسابقه و رويارويي با حريف به شدت پايين خواهد آمد، به فكر استفاده صوري از روان شناسي ورزش مي افتند. در حالي كه استفاده صحيح از اصول علمي روان شناسي ورزش، فرآيندي زمان بر بوده و مي توان ادعا كرد كه همپاي شروع تمرينات بدني و ورزش مي بايد ورزشكاران را از لحاظ مسائل روان شناختي ورزش تحت تعليم قرار داد.
در كشورهاي پيشرفته با شناخت اوليه از ويژگي هاي شخصيتي و ترسيم نيمرخ رواني نوجوانان، استعداد رواني آنان براي انتخاب رشته ورزشي مورد توجه قرار مي گيرد؛ كاري كه در ايران انجام نشده و قهرمانان ما با آزمون و خطا و با صرف انرژي و وقت بسيار مي توانند رشته ورزشي متناسب با ويژگي هاي رواني خود را انتخاب كنند.
كميته ملي المپيك، سازمان تربيت بدني و دانشگاه ها مي توانند با همدلي و همكاري به ايجاد رشته علمي روان شناسي ورزش در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا مبادرت ورزيده و يا حداقل با اعزام دانشجويان واجد شرايط و الزام آنها به گذراندن دوره هاي مربوطه اين رشته را به صورت آكادميك فعال نمايند. ولي ظاهراً داستان تكراري استفاده از مربيان و متخصصان خارجي و صرف هزينه هاي سرسام آور بيشتر مورد پسند مسئولين محترم است.
دكتر سالمولا را حدود دو ماه پيش به ايران دعوت كردند و ايشان طي جلسات متعددي و با حضور مربيان و مسئولين فدراسيون ها و در محل آكادمي ملي المپيك ايران مطالب خود را ارايه كردند.
در اين جلسات جز تكرار مكررات و ايراد برخي مطالب كه با يافته هاي جديد و علمي روز مطابقت نداشت و حتي ارايه مثال هايي كه با فرهنگ ورزشي ايران و ورزشكاران ايراني سنخيت نداشت، چيز خاصي ديده نشد و در پايان براي خالي نبودن عريضه مطلبي را تحت عنوان نقش مذهب و خرافات در ورزش ارايه دادند كه باعث بحث و چالش فراوان شد، ضمن آن كه نياز به مترجم و به ويژه مترجمي كه با اصول علمي ورزش و روان شناسي ورزش آشنا باشد و متأسفانه در برخي جلسات وجود نداشت باعث شد كه مطالب ارايه شده بسيار گسسته و كم فايده باشد.
تكرار چندباره اين اشتباهات همه ورزش دوستان كشور را به فكر وامي دارد تا ضمن مطرح كردن سؤالاتي از دست اندركاران ورزش ايران بخواهند كه پاسخ ها را روشن و صريح بيان نمايند.
۱ - آيا مسئولين ورزش كشور به همان اندازه كه براي خارجي ها دست و دلباز هستند براي مربيان زحمتكش ايراني هم حاضر به پرداخت هزينه هستند و آيا دستمزدهاي كلاني كه به مربيان خارجي پرداخت مي شود از كيسه ملت ايران نبوده و اهميت ندارد كه چگونه خرج مي شود؟
۲ - معيار انتخاب مربيان و مدرسين خارجي چيست؟ به عنوان مثال آيا آقاي برانكو واقعاً يك مربي برجسته  بين المللي و داراي لقب علمي پروفسور بود، يا يك مربي درجه 2 كه حتي در كشور خود هم مورد توجه نبود! آقاي دنيزلي چه طور؟... ده ها مربي مختلفي كه از ساير كشورها به ايران آمده و ماندند و يا رفته اند چه طور؟
۳ - آيا مدارك علمي و عملي اين افراد بررسي مي شود؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ چه كساني اين مدارك را بررسي مي كنند؟ قراردادها با چه شرايطي منعقد شده و توسط چه كساني امضا مي شود؟
۴ - آيا نتيجه علمي و عملي استخدام و يا دعوت از مربيان و مدرسين خارجي مورد بررسي كارشناسانه قرار گرفته و با عملكرد همتايان ايراني آنها مقايسه شده است؟ به ويژه آن كه در زمينه مباحث تئوري و علمي امثال آقاي سالمولا چند بار و با صرف هزينه هاي سنگين به ايران دعوت شده و پس از چند ساعت تدريس و بيان مباحث پيش پا افتاده به گردش در ايران پرداخته و با گرفتن هداياي گرانقيمت و دستمزدهاي كلان از ايران رفته اند بدون اين كه كسي بداند كه نتيجه كار آنها چه بوده است؟
۵ - هرگز انديشيد ه ايم كه مدال هاي المپيكي ما كماكان در رشته هاي كشتي و وزنه برداري است و تعداد آنها تقريباً به اندازه مدال هاي المپيك هاي 1952 و 1956 مي باشد. تنها رشته جديدي كه در آن موفق به كسب مدال المپيك شده ايم تكواندو است كه مربي و برنامه ريزان آنها همه ايراني هستند و اين نشان مي دهد كه مربيان ايراني چيزي از خارجي ها كم ندارند.
۶ - در مورد اعزام مربيان ايراني به خارج از كشور چه معياري مدنظر قرار مي گيرد؟ مسائل جناحي و وابستگي هاي شخصي و يا لياقت و توانايي اشخاص؟
در اين مورد حداقل نمونه بسيار بارزي از اعزام مربيان يك رشته ورزشي به مدت 6 ماه به كشور مجارستان وجود دارد كه هيچ كدام از اين نفرات در رشته ورزشي مربوطه سابقه فعاليت نداشتند و در واقع به عنوان يك ورزشكار مبتدي هم شناخته شده نبودند.
۷ - برنامه ريزي و تنظيم برنامه هاي آموزشي و دعوت از مدرسين داخلي و خارجي در زمينه هاي مختلف علم ورزش و از جمله روان شناسي ورزش بر عهده چه كسي و با چه كساني است؟
آيا در كشوري كه صدها دكتراي روان شناسي باليني و نه روان شناسي ورزش و نيز دهها دكتراي تربيت بدني و علوم ورزشي وجود دارند كه به موضوع روان شناسي علاقه مند بوده و هر چند ناچيز و نه در خور ورزش ايران ولي به طور مؤثري به تلاش و تحقيق در اين زمينه پرداخته اند، مسئول كميته روان شناسي ورزش آكادمي ملي المپيك ايران مي تواند يك فرد غير متخصص و غيرورزشكار با مدرك كارشناسي باشد.
به ياد داشته باشيم كه مدرس روان شناسي ورزش مي تواند نكات ظريف مربوط به اين علم را به طور عمومي به مربيان و ورزشكاران آموزش داده و در موارد كلي به انجام مشاوره بپردازيم. ولي مربي روان شناسي ورزش در رشته هاي مختلف الزاماً بايد به فنون و اصول ورزش مورد نظر احاطه كافي داشته باشد و بدون آگاهي از ويژه كاريهاي فني و ويژگي هاي رشته مورد نظر نمي تواند براي ورزشكار مفيد واقع شود.
۸ - تا چه وقت بايد تاوان آزمون و خطاي مسئولين ورزش كشور را در زمينه مسائل بسيار مهمي چون تغذيه ورزشي پرداخت و به نام علم و استفاده از اصول علمي، قهرمانان ايراني را به استفاده از مكمل هاي غذايي آلوده و رژيم هاي غذايي غلط  وادار كرد. امروزه در باور ورزشكاران ايراني غذاي ملي ايران با تمام غنا و كامل بودن از لحاظ مواد مغذي جايگاه خود را از دست داده و غذاهاي پر پروتئين و پرچرب، ناشناخته و دور از معيارهاي علمي تغذيه (RDA) و يا استفاده افراطي از مكمل هاي شيميايي جاي آن را گرفته است و اين موضوع خطر بسيار بزرگي است كه حيثيت ملي و سلامت آتي قهرمانان را تهديد مي كند. با اطمينان مي تواند گفت بسياري از كساني كه به عنوان ورزشكار دوپينگي شناخته شده اند قصد دوپينگ نداشته و تحت نظر و راهنمايي مربيان و يا پزشكاني كه از علم تغذيه آگاهي كافي ندارند به مصرف اين مواد دست زده اند.
در اين زمينه ها چه كرده ايم؟ اي كاش پاسخ ها را واقعي ارائه دهيد تا مشخص شود كه نتيجه عيني و عملي، اعمال روشهاي مديريتي در ورزش قهرماني ايران چيست؟
آيا علمي كردن ورزش فقط با داشتن تيتر و عنوان دانشگاهي و با بهره گيري غيراصولي از مدرسين خارجي امكان پذير است؟
آيا به اصل بومي كردن علم اعتقاد داريم؟ و در اين صورت چگونه مي خواهيم كه يك روانشناس ورزش خارجي بتواند نسخه شفا بخشي براي مشكلات روحي و رواني تلنبار شده در ذهن ورزشكاران ما بنويسد. او و يا هر خارجي ديگري تا چه حد از مسائل و مشكلات ما خبر دارد و آيا در توجيه مدرسين خارجي با مسائل ايران دعوت كنندگان و ميهمانداران، رعايت صداقت و امانت را خواهند كرد و يا آنها را هم گمراه كرده و با ارائه اطلاعات و آمارهاي غلط به دنبال پاك كردن صورت مسأله خواهند بود و نه رفع مشكل واقعي. باز هم سؤال مي كنيم...
به راستي دست اندركاران ورزش قهرماني ايران تصور مي كنند كه روانشناسي ورزش كپسول معجزه گري است كه در روزهاي پاياني اردوي آمادگي كه پرالتهاب ترين لحظات زندگي ورزشي قهرمانان است، مي تواند آبي بر آتش هيجانات و استرس هاي ورزشكاران بپاشد؟ آن هم كپسولي كه يك خارجي و بيگانه با هنجارهاي رواني، رفتاري و اجتماعي ما ايرانيان تجويز مي كند. كاش قدر اساتيد زحمتكش، مربيان فهيم و علاقه مندان دلسوز خودمان را مي دانستيم. در دنياي امروز، هر نوع اطلاعات علمي را مي توان با كمي زحمت و جست وجو بدست آورد، با مقداري تلاش و دلسوزي آن را بومي كرد و با دلي پر از عشق عمل كرد و بدين ترتيب از دريوزگي علمي در جهان نجات يافت و ثابت كرد كه ايراني هم مي تواند همپاي كشورهاي پيشرفته به توليد علم بپردازد. كاش به خودباوري مي رسيديم.
براي من به عنوان يك ايراني... كلاس استاداني نظير دكتر عشايري، دكتر خبيري و ساير زحمتكشان به مراتب پربارتر از كلاس هايي بوده كه مدرسين آن امثال سارا هايمر و يا دكتر سالمولا بوده اند... شايد نبايد با داشتن تيتر دانشگاهي به فكر دلارهاي برباد رفته و با قطرات عرقي كه مربيان و مدرسين ايراني مي ريزند و با اجر و مزدي به مراتب كمتر از خارجيان كار مي كنند، باشيم. حرف بسيار است و اين تنها حرفي است از هزاران كاندر عبارت آمد...
* فيزيولوژيست ورزش

نگاه
توقف ميلان در فرانسه
004851.jpg
گروه ورزشي:در آخرين گروه از رقابت هاي ليگ قهرمانان اگرچه تنها تيم مدعي آث.ميلان است و ديگر تيم قدرتمندي در گروه H حضور ندارد اما اين تيم نتوانسته اقتدار ادوار گذشته را به نمايش بگذارد.
ميلاني ها در بازي نخست خود ااك آتن را سه بر صفر شكست دادند. با اين پيروزي پرگل به نظر مي رسيد ميلان آغاز توفاني داشته باشد اما هفته پيش آث.ميلان در فرانسه مقابل ليل به تساوي غير منتظره بدون گل رسيد. آث ميلان با اين نتيجه با 4?امتياز در صدر جدول ايستاد. بعد از اين بازي آنجلوتي در جمع خبرنگاران گفت: آث ميلان عملكرد بسيار خوبي ارائه داد و فرصت هاي مناسبي براي گلزني خلق كرديم.وي در ادامه افزود: مسابقه آساني نبود، اما از نتيجه تيم در اين ديدار راضي هستم. ما فقط در اين بازي نتوانستيم به گل برسيم كه دليل آن هم بي دقتي مهاجمان ما بود.
كلووودپل سرمربي ليل نيز در پايان اين بازي گفت: بازي بسيار خوبي را انجام داديم و هنوز فرصت صعود داريم. در حال حاضر بازيكنان ما در حال كسب تجربه هاي خوبي هستند كه مي تواند در آينده آنان را به بازيكنان بزرگي تبديل كند.
اين تيم فرانسوي در حال حاضر بدون شكست و با دو تساوي با 2 امتياز و تفاضل گل بهتر نسبت به اندرلشت در جاي دوم قرار دارد. ليل اگر در انديشه صعود به دور بعدي است بايد هفته آينده ااك آتن را مغلوب كند تا به مرحله يك هشتم نهايي راه يابد. تيم يوناني در 20بازي گذشته خود در ليگ قهرمانان به پيروزي نرسيده است.
آث ميلان نيز در دور سوم به مصاف اندرلشت مي رود. تيم بلژيكي نيز يكي از اميدهاي صعود به مرحله بعدي است و همين امر بازي اين دو تيم را جذاب مي كند.
سرمربي اندرلشت در مورد بازي هفته آينده تيمش مقابل آث ميلان مي گويد: ما از حريف هراسي نداريم و براي شكست دادن اين تيم به ميدان خواهيم رفت. آث ميلان داراي مهاجمان طراز اولي در سطح دنياست و ما از اين موضوع آگاهي داريم اما تلاش مي كنيم قدرت خط حمله آنها را خنثي كنيم.وي درباره شانس صعود تيمش به دور بعدي گفت: فاصله ما با صدر جدول فقط 2 امتياز است و ما با كسب يك پيروزي به راحتي مي توانيم اين اختلاف را جبران كنيم.
در حال حاضر نمايندگان اسپانيا و انگليس با قدرت بيشتري نسبت به ساير تيم ها بازي ها را دنبال مي كنند و اين دو كشور با داشتن 3 نماينده ممكن است مثل سال گذشته دو فيناليست اين جام را تشكيل دهند. البته به اين جمع بايد دو تيم بايرن مونيخ و المپيك ليون را نيز اضافه كرد. در بين سه تيم ايتاليايي نيز به نظر مي رسد تنها آث ميلان شرايط و توان حضور در مراحل بالاتر را داشته باشد. بايد در انتظار روزهاي آينده بود تا چهره تيم هاي مدعي نمايان تر شود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |