دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۰ - Jul 18, 2005
خاتمي در ديدار ابراهيم جعفري
سياست راهبردي ايران حمايت
از عراق آزاد، پيشرفته و امن است
002409.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
ايسنا: ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري ديدار كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با ابراز خرسندي از تحولات و هم زيستي همه اديان و اقوام براي ساختن ائتلافي مستقل، متحد و نيرومند در عراق اظهار داشت: استقرار يك نظام مردم سالار منطبق با معيارهاي فرهنگي مردم عراق، پاسخ به تمام رنج هايي است كه ملت عراق كشيده است.
خاتمي، امنيت، ثبات و پيشرفت دو كشور را به هم پيوسته خواند و گفت: سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران، حمايت از عراق آزاد، مستقل، پيشرفته و امن است.
خاتمي تلاش براي بازسازي عراق را وظيفه همه همسايگان و دوستان عراق خواند و گفت: تهران همه مساعي خود را براي بازسازي، امنيت و ثبات در عراق به كار خواهد بست؛ زيرا تنها دشمنان اين كشور خواهان تداوم ناامني ها هستند.
رئيس جمهوري ابراز اميدواري كرد، سفر نخست وزير عراق به ايران نقطه عطفي در مناسبات تاريخي دو كشور باشد و بتواند ضربات و لطمات بزرگي كه صدام بر همكاري هاي في مابين زد، بر اساس احترام متقابل جبران كند.
ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با اشاره به سابقه و مراودات فرهنگي و تاريخي دو كشور، از گسترش روابط في مابين در همه زمينه ها استقبال كرد و خرسندي خود از تحولات بسيار خوب در ايران كه نشانه پيشرفت و بالندگي دولت و ملت ايران است را اعلام كرد.وي تحولات عراق، همزيستي همه اقوام، مذاهب و گروه ها را يادآور شد و گفت: استقرار امنيت و ثبات در عراق منشأ خير و بركت براي همه كشورهاي منطقه خواهد شد.
نخست وزير عراق با اشاره به حوادث سال هاي گذشته و در دوره زمامداري صدام بر كشورش اظهار داشت: ما اذيت و آزاري كه توسط صدام بر ملت هاي منطقه شد را درك مي كنيم ولي او نماينده ملت عراق نبود.
نخست وزير عراق در ادامه با اشاره به حملات تروريستي عليه كودكان، زنان و مردم بي گناه عراق و تسري رفتارهاي خشونت آميز به كشورهاي ديگر منطقه و حتي جهان گفت: امروز تلاش مضاعف و مشتركي براي مقابله با چنين پديده شومي لازم است.
اصول سياست خارجي ايران
با آغاز به كار دولت جديد، تغيير نمي كند
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته در ديدار با ابراهيم جعفري نخست وزير دولت انتقالي عراق  با تأكيد بر حمايت تهران از ملت عراق گفت: با آغاز به كار دولت جديد، اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران تغيير نمي كند و به ويژه در پشتيباني از مردم عراق اين سياست به صورت قوي تر ادامه خواهد يافت.
وي با بيان اين مطلب ضمن ابراز خشنودي از برگزاري انتخابات موفقيت آميز اخير در عراق و استقرار دولت در اين كشور اظهار داشت: ما برگزاري انتخابات را در عراق نه تنها يك پيروزي براي ملت عراق، بلكه آن را پيروزي اسلام مي دانيم.حداد عادل در ادامه افزود: ملت ايران نيز با شركت در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري جلوه باشكوه ديگري از مردمسالاري را به نمايش گذاشتند.رئيس مجلس در ادامه با اشاره به سفر نخست وزير عراق با همراهي ۱۲ وزير و هياتي بلند پايه به تهران، اين امر را بسيار با اهميت ارزيابي كرد و گفت: سفر نخست وزير عراق با اين تركيب به تهران علاوه بر اين كه تأكيدي نمادين بر سطح روابط تهران و بغداد است، بيانگر آغاز همكاري هاي گسترده جهان در كشور است.
ابراهيم جعفري نيز ضمن تقدير و تشكر از جمهوري اسلامي ايران به خاطر حمايت هاي همه جانبه از مردم عراق از حضور خود و هيات همراه در مجلس شوراي اسلامي ابراز خشنودي كرد و گفت: ما افتخار مي كنيم كه مجلس شوراي اسلامي در ايران ريشه در تأكيد قرآني شورا دارد و اميدواريم بتوانيم از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه ها استفاده كنيم.
مذاكرات رسمي هيات هاي ايران و عراق
002412.jpg
روز گذشته همچنين مذاكرات رسمي مشترك هياتهاي عاليرتبه ايران و عراق به رياست محمدرضا عارف معاون اول رييس جمهوري ايران و ابراهيم جعفري نخست وزير عراق برگزار شد.معاون اول رييس جمهوري ايران، در اين نشست با تاكيد بر اين نكته كه آينده عراق متعلق به همه عراقي ها و از جمله اقليت هاي آن كشور مي باشد و همه گروه ها و طوائف عراقي بايد در ساختار حكومت عراق نقش داشته باشند، خاطر نشان كرد كه ملت عراق نشان داده است كه قادر خواهد بود بدون حضور و مداخله بيگانگان و تحميل خواست ها و اراده خارجي، كشور خويش را برمبناي عراقي آزاد و مستقل اداره نمايد.معاون اول رييس جمهوري ايران، آمادگي كشورش را براي هرگونه همكاري جهت پيگيري قضايي و ارايه مدارك و شواهد لازم به دادگاه ويژه محاكمه صدام اعلام كرد.وي درباره رفت و آمد زايران عتبات عاليات، تاكيد كرد كه هرچه ترددهاي رسمي بيشتر شود، ترددهاي غيررسمي كه مامخالف جدي آن هستيم، كاهش خواهد يافت و از نتايج اين رفت و آمدها دو ملت بيشتر به يكديگر نزديك مي شوند.
ابراهيم جعفري نخست وزير عراق نيز در اين نشست، خسارت هاي فراوان ناشي از جنايات رژيم بعثي صدام بر مردم عراق، منطقه و بويژه مردم و كشور ايران را خاطرنشان ساخت و ابراز خرسندي كرد كه اكنون با سقوط صدام و با رفع خطرها و تهديدها، ملت عراق در آستانه مرحله جديدي از تاريخ حيات سياسي و اجتماعي خود قرار گرفته است.جعفري، با اشاره به محاكمه صدام توسط دادگاه عراقي، خاطرنشان كرد كه قضات عراقي در حال جمع آوري مدارك ارتكاب جرايم و جنايتهاي صدام به ملت و كشورهاي همسايه از جمله ايران هستند.
نخست وزير عراق همچنين با تشريح روند تشكيل كابينه خود به نقش زنان عراقي در مبارزات اين كشور اشاره و خاطرنشان كرد: شش وزير زن در كابينه او حضور دارند.در نشست مشترك ايران و عراق، ۱۰ تن از وزراي دولت انتقالي عراق و همچنين وزراي امورخارجه، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، فرهنگ و ارشاد اسلامي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و تعدادي از روساي سازمانهاي مرتبط دو كشور حضور داشتند.

استمرار شرايط تعليق غني سازي وجود ندارد
ايرنا: سيدحسين موسويان رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشور گفت: اگر اروپايي ها در طرح خود خواستار ادامه تعليق در چارچوب توافق پاريس شوند ما قاطعانه آن را رد مي كنيم اما مذاكره را ادامه مي دهيم.
وي افزود: ما بي نهايت به راه حل نزديك شده ايم. ممكن است اروپايي ها چند ماهي فرصت بخواهند تا با شناخت و تفاهم با دولت جديد و تيم جديد هسته اي راه حل ها و شانس هاي موجود به وجود آمده در مورد حل چرخه سوخت را مورد توافق رسمي قرار دهند. اروپا مي خواهد با شخصيتهاي دولت جديد و سياستهاي آنها آشنا شود. چنين فضا و اعتمادسازي با توجه به انتخابات جديد به چند ماه ارتباط و مذاكره فعال اروپا با كابينه جديد احتياج دارد.
موسويان در مورد شرايط پذيرش غني سازي از سوي اروپايي ها احتمال داد آنها عناصري چون محدود شدن فعاليت غني سازي و چرخه سوخت به برنامه هاي فعلي ايران و مرحله اي كردن اين فعاليتها و اجراي آن در فازها و مراحل مختلف به طوري كه تضمينهاي عيني براي هر مرحله در مورد عدم انحراف به سمت ساخت سلاح هسته اي وجود داشته باشد را در نظر بگيرند.
موسويان درخصوص پاسخ ايران به اين مواضع اروپا گفت: طرف ايراني انعطاف دارد مشروط بر اينكه مذاكرات طولاني نشود، بخشي از كار ما مثل اصفهان آغاز شود. بخشي كه در واقع غني سازي هم نيست. يعني ما با تدريجي شدن كار مخالف نيستيم اما به شرطي كه همزمان با مذاكرات و پيشرفت در مذاكرات مراحل مربوط به فعاليتهاي مرتبط با غني سازي نيز شروع به كار كند. وي اعلام كرد: ايران به اروپايي ها اعلام كرده است كه استمرار شرايط تعليق به صورت يكي دو سال گذشته وجود ندارد و اگر اروپا اين موضوع را نپذيرد، ايران پروژه UCF اصفهان را آغاز مي كند. البته در چنين وضعيتي شرايط براي هر دو طرف دچار مشكل مي شود.وي ادامه داد: من احتمال مي دهم در طرح اروپايي ها پيشنهاداتي در جهت ارتقاء روابط سياسي، امنيتي اروپا با ايران نيز وجود داشته باشد.پيشنهادات مشخص در مورد ارتقاء روابط اقتصادي، تجاري، مالي، صنعتي و سرمايه گذاري وجود داشته باشد. براي مثال اينكه ايران را به عنوان يكي از مهم ترين منابع تأمين انرژي اروپا اعلام كنند.
در زمينه همكاري هاي هسته اي بن بست هاي ۲۵ ساله گذشته را بشكنند، يعني براي اولين بار از نيروگاه هسته اي ايران حمايت كنند، براي اولين بار آماده تضمين هاي بين المللي براي تأمين سوخت هسته اي ايران شوند و براي اولين بار در زمينه هاي تكنولوژي هسته اي پزشكي، كشاورزي و غيره اعلام حمايت و همكاري سطح بالايي داشته باشند.
در صورتي كه پيش بيني من درست باشد تا به اينجاي كار يك فصل نوين در روابط ايران با اروپا و جامعه جهاني گشوده خواهد شد كه حاصل دو سال مذاكرات بسيار حساس، پيچيده و دشوار است و سرمايه بزرگي براي دولت جديد خواهد بود.

سفر نخست
عليرضا سلطاني
حضور نخست وزير و نيمي از كابينه عراق در ايران، جداي از اهميتي كه در روابط دو كشور ايران و عراق دارد، آغاز و يا تقويت كننده روندي جديد در منطقه خاورميانه است.
خاورميانه در طول يكصد سال گذشته همواره صحنه بازي قدرت هاي خارجي و عوامل مداخله گر خارجي بوده است به گونه اي كه در اين دوران هيچگاه شرايط و متغيرهاي دروني منطقه اي موجد فرايندها و پديده هاي سياسي و اقتصادي پايدار در اين منطقه نبوده است و به طور كلي اراده هاي فرامنطقه اي تعيين كننده روندها و تحولات در اين منطقه شده است. اين مهم حتي در ابتداي قرن بيست و يكم كه بسياري از مناطق جغرافيايي جهان تحت تاثير الزامات جهاني و درون منطقه اي به نهادينه ساختن روندهاي منطقه اي مبتني بر شرايط و توانايي هاي دروني گرايش پيدا كرده اند و گام هاي مهمي نيز در اين مسير برداشته اند، بر منطقه خاورميانه و فضاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي آن سايه انداخته است. نمونه بارز اين وضعيت حضور قدرت هاي خارجي در عراق و مداخلات مستقيم و غيرمستقيم آنها در تحولات سياسي برخي ديگر از كشورهاست. اما به نظر مي رسد با گذشت زمان و حاكم شدن شرايطي جديد تحت تاثير آگاهي هاي عمومي، و الزاماتي سياسي كه حتي نخبگان مديريتي جوامع خاورميانه از آن گريزي ندارند، اين وضعيت در حال تغيير است. به تدريج دولت هاي منطقه با تغيير ساختار و ذهنيت، درك شرايط داخلي، منطقه اي و بين المللي و نيازهاي دروني درپي نهادينه ساختن روندهاي همكاري دوجانبه و چندجانبه در سطح منطقه اي هستند كه عمدتا بر پايه همكاري هاي اقتصادي قرار دارد. هرچند بسياري از صاحبنظران بر اين اعتقادند كه كشورهاي خاورميانه به دليل ضعف و تشابه اقتصادي نمي توانند همكاري هاي اقتصادي نهادينه شده و قدرتمندي را ايجاد كنند، اما اين واقعيت را نبايد ناديده گرفت كه اين تشابه اقتصادي به دليل وابستگي به نفت مي تواند به شكل گيري يك همكاري اقتصادي با بازي در عرصه بين الملل منجر شود. ضمن اينكه كشورهايي همچون ايران، عراق، تركيه، از توانايي هاي اقتصادي بالقوه اي برخوردارند كه مي توانند خلاء ناشي از عدم تنوع اقتصادي در منطقه را پر كنند. پركردن اين خلاء مستلزم ايجاد شرايطي پايدار در روابط اقتصادي كشورهاست. بديهي است هرچه كشورهاي منطقه به لحاظ اقتصادي با يكديگر پيوند خورده و برنامه ها و سياست هاي اقتصادي را بر توانمندي هاي يكديگر بنا نهند ضمن كاهش ضرايب ناامني در منطقه، به ايجاد روندهاي جديد منطقه اي كمك مي كنند. ايجاد اين شرايط مستلزم ابتكار عمل يك كشور است كه با برداشتن گام هاي استوار و تحمل برخي هزينه ها، رهبري روندهاي جديد را بر دوش گيرد.
به نظر مي رسد جمهوري اسلامي ايران با توجه به مجموعه شرايط سياسي، اقتصادي و جغرافيايي آن، از توانايي ايفاي اين نقش برمي آيد. در اين حركت، عراق جديد هم نقش تعيين كننده دارد و ايجاد روابط اقتصادي پايدار و نهادينه شده ميان دو كشور آغاز اين بازي است كه در سفر نخست وزير عراق و وزيران اقتصادي كليدي كابينه عراق به ايران و احتمال انعقاد قراردادهاي همكاري در حوزه انرژي، تجاري و اقتصادي تجلي پيدا كرده است. به هرحال اين نگرش مي تواند در دولت آينده و نگاه خارجي آن مورد توجه باشد و سياست خاورميانه اي خود را با لحاظ اين رويكرد تقويت كند.

استاندار خراسان  رضوي  از سفر رئيس  جمهور منتخب
به  اين  استان  خبر داد
ايرنا:استاندار خراسان  رضوي  گفت : رئيس  جمهور منتخب  به عنوان  نخستين  سفر استاني خود بعد از انتخاب  به سمت رياست  جمهوري ، هفته  جاري  به  مشهد سفر مي كند.
سيدحسن  رسولي  در نشست  شوراي  فرهنگ  عمومي خراسان  رضوي  افزود: بر اين اساس  نخستين  نشست  استاني  آقاي  دكتر محمود احمدي  نژاد طي  چند روز آينده  درمشهد برپا مي شود.
وي  همچنين  با اشاره  به  تنگناهاي  متعدد خراسان  رضوي  و از جمله  مشهدخواستار توجه  ويژه  رئيس  جمهور منتخب  و دولت  وي  به  اين  مشكلات  شد.
او افزود: به  رغم  همجواري  استانهاي  خراسان  و از جمله  خراسان  رضوي  باكشورهاي  كانون  بحران  مثل  افغانستان ، مسايل  سياسي  اين  منطقه  تحت  تاثيرمنفي  آن سوي  مرز قرار نگرفته  است .

ايران عمليات تروريستي در عراق و بمباران مراكز حماس
از سوي رژيم صهيونيستي را محكوم كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اقدام هولناك تروريستي در شهر مسيب در جنوب بغداد را كه موجب كشته و مجروح شدن شمار زيادي از مردم مسلمان و بي گناه عراق گرديد، به شدت محكوم كرد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با ابراز انزجار شديد از اين گونه اقدامات سبعانه و ضدبشري و با ابراز همدردي دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران با بازماندگان اين حادثه تروريستي و دولت و مردم عراق گفت: در اين مقطع حساس، گروه ها و اقشار مختلف عراقي بايد تلاش كنند تا با همبستگي و وحدت توطئه هاي خارجي را خنثي كرده و امنيت را در اين كشور برقرار كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين با ابراز نگراني عميق از تحريكات رژيم صهيونيستي در ايجاد آشوب و جنگ ميان گروه هاي فلسطيني گفت: اين اقدامات، زمينه چيني براي ارتكاب جنايات بيشتر عليه مردم بي دفاع فلسطين است.حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با محكوم كردن جنايات اخير رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي، از مجامع بين المللي خواست براي مقابله و خنثي كردن اقدامات سبعانه رژيم صهيونيستي وارد عمل شوند.

رئيس كميته سياست خارجي مجلس:
اگر پيشنهاد اروپا واقع بينانه نباشد
فعاليت هسته اي در اصفهان آغاز مي شود
ايسنا: به اعتقاد رئيس كميته  سياست خارجي مجلس، اروپايي ها در پيشنهادات آينده  خود و طرحي كه براي ادامه  روند هسته اي ايران ارائه خواهند داد تغييراتي را نسبت به مواضع گذشته  خود لحاظ خواهند كرد و البته اگر چنين نشود جمهوري اسلامي ايران از مواضع گذشته خود عدول نخواهد كرد.
منوچهر متكي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه اروپايي ها طي ماه هاي گذشته دنبال دو مطلب بودند در تشريح اين دو مطلب، اظهار داشت: آنان مي خواستند نخست اطلاعاتشان را نسبت به فعاليت هاي هسته اي ايران كامل كنند و ديگر آنكه نسبت به غايت و نهايت موضع ما در غني سازي پي ببرند.
به گفته وي مجموعه  گزارش هاي آژانس بين المللي هسته اي و بازرسان آنان، اروپايي ها را به اين نتيجه رسانده است كه منعي براي فعاليت هسته اي در ايران وجود ندارد از اين رو به نظر مي رسد كه در پيشنهادات آينده  اروپايي ها تغييراتي نسبت به گذشته مشهود باشد.
متكي با بيان اينكه هرگونه تضميني كه آژانس هسته اي، اتحاديه  اروپا و جامعه  بين الملل در چارچوب مقررات آژانس را متقاعد كند كه فعاليت هاي هسته يي ايران صلح آميز است، را ارائه خواهيم داد، متذكر شد: علي رغم پيش بيني هايي كه مي شود اگر حركت اتحاديه  اروپا در آينده واقع بينانه نباشد و حق ايران براي برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي لحاظ نگردد و برخلاف مذاكرات پاريس گامي به پيش نباشد ما در قبال آن موضع خواهيم گرفت.
وي در تشريح اين موضع گيري، گفت: ما هم چنان بر تداوم و حفظ مواضع مان در ادامه  مذاكرات پافشاري خواهيم كرد و اقدامات اجرايي خود را در اصفهان و پس از آن در نطنز آغاز كرده؛ گام هاي عملي اي در جهت حق طبيعي ايران مبني بر برخورداري از چرخه  سوخت هسته اي برخواهيم داشت.

تأكيد نخست وزير كويت بر تحكيم روابط با ايران
ايسنا: سفير ايران در كويت روز گذشته طي ديدار با نخست وزير كويت پيام شفاهي سيد محمد خاتمي را درخصوص روابط دوجانبه تسليم وي كرد.
شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، نخست وزير كويت در نشست روز گذشته اش با سيد جعفر موسوي، سفير ايران در كويت ضمن اشاره به روابط عميق دو كشور بر قصد مقامات كشورش براي تحكيم روابط دوجانبه در تمامي زمينه ها تأكيد كرد.وي گفت: گسترش همكاري ميان كشورهاي منطقه عنصر مهمي در جهت تحكيم امنيت و ثبات منطقه است.

باهنر: ۱۱ مرداد نمايندگان از سيدمحمد خاتمي تقدير مي كنند
ايسنا: در صورت موافقت سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور، روز سه شنبه يازدهم مرداد مراسم تقدير از وي در مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: با تأييد رئيس جمهور روز سه شنبه يازدهم مراد مجلس شوراي اسلامي ميزبان سيد محمد خاتمي خواهد بود.وي افزود: رئيس جمهور در اين روز از عملكرد برنامه سوم نيز گزارشي ارائه خواهد داد.باهنر خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور تقدير از خدمات هشت ساله سيد محمد خاتمي ضمن دعوت از ايشان، لوح تقديري را نيز به وي تقديم خواهند كرد.
نايب رئيس مجلس درخصوص مراسم تحليف دكتر احمدي نژاد نيز متذكر شد: به دلايل مشخص، اين مراسم يا در روز پنج شنبه سيزده مرداد و يا روز شنبه پانزدهم مرداد در صحن علني مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |