دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۰ - Jul 18, 2005
با پيام كوفي عنان
همايش اصلاح ساختار سازمان ملل در تهران آغاز شد
كوفي عنان:اميدوارم رئيس جمهور منتخب ايران را در اجلاس جهاني سران كه در نيويورك برگزار مي شودملاقات كنم
002433.jpg
گروه سياسي: دفتر مطالعات سياسي و بين الملل وزارت امور خارجه روز گذشته با دعوت نمايندگان كشورهاي مختلف و كارشناسان بين المللي موضوع اصلاح ساختار سازمان ملل متحد را به بحث و گفت وگو گذاشت.
جمهوري اسلامي ايران پيشتر با آغاز فعاليت هيأت نمايندگان كوفي عنان در نيويورك براي بررسي پيشنهادهاي اصلاح ساختار سازمان ملل مواضع خود را در اين خصوص اعلام كرده بود. ايران تلويحا مخالفت خود را با نتيجه كار اين گروه مشورتي و گزارش دبيركل اعلام كرده بود و بر نقش بيشتر كشورهاي مسلمان در شوراي امنيت، جلوگيري از زمينه سوءاستفاده قدرت هاي بزرگ از جايگاه خود در شوراي امنيت، از بين بردن امكان استفاده از موضوع حقوق بشر براي دخالت نابجا در امور داخلي كشورها تأكيد نموده بود.
عليرضا معيري معاون پژوهشي وزارت امور خارجه كشورمان در مقام ميزبان و اولين سخنران همايش «اصلاح ساختار سازمان ملل» با اشاره به ضرورت تحول در ساختار شصت ساله سازمان ملل با توجه به تحولات شگرف تكنولوژي و ارتباطات و نيز تهديدهاي جديد گفت: گزارش دبيركل در حقيقت كوششي در پاسخ به نگراني ها درباره يكجانبه گرايي برخي از كشورها و تقويت تأثيرگذاري سازمان ملل در زمينه نيازهاي بشريت در قرن ۲۱ مي باشد.
اين گزارش با عكس العمل هاي مختلفي در كشورهاي جهان مواجه شده و كشورها مواضع خود را در طول ماه هاي اخير از طريق نمايندگانشان در سازمان ملل ابراز داشته اند.
وي افزود: در اين راستا جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به مسئوليتي كه براي خود قائل است، اين تحولات را با حساسيتي خاص دنبال مي نمايد و كنفرانس امروز ما كه به همت دفتر مطالعات سياسي و بين المللي تشكيل مي شود، در واقع علامتي از اين حساسيت است.
هدف از اين همايش نيز كه با حضور علما، ديپلمات ها، استادان و محققان و كارشناسان برجسته و متخصصان در زمينه موضوعات بين المللي و سازمان ملل برگزار مي گردد، اين است كه امكاني را فراهم بياورد تا موضوعات مهم بين المللي و نقش سازمان ملل مورد بحث و تضارب آرا قرار گرفته و نتيجه آن در اختيار عموم و سازمان ملل متحد گذاشته شود.
تأكيد ايران بر جلوگيري از تفسير موسع از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل
پس از معيري، وزير امور خارجه به تشريح مواضع اين وزارتخانه در خصوص تحولات در ساختار سازمان ملل پرداخت.
خرازي بر لزوم تجديد ساختار سازمان ملل تأكيد كرد و با بيان اين كه گزارش اخير دبيركل سازمان ملل براي اين منظور سرآغاز بحث هاي جدي و گسترده شد، گفت: طرح برخي مفاهيم جديد و مناقشه برانگيز موجبات نگراني و ترديد بسياري از كشورهاي عضو را فراهم آورد.
وي خاطرنشان كرد، بدون ترديد مسايلي همچون تلاش براي تفسير جديد و موسع از ماده ۵۱ منشور ملل متحد، ارايه تعريف ناقص از تروريسم و برخورد نامتعادل با خلع سلاح، همچنين بيان مواردي كه راه را براي مداخله قدرت هاي بزرگ در امور داخلي ديگر كشورها و يا گسترش توسل يكجانبه آنان به زور را فراهم مي آورد، نمي توانست با واكنش كشورهاي در حال توسعه روبرو نشود. ماده ۵۱ منشور سازمان ملل شرايط دخالت نظامي اين سازمان براي حفظ امنيت دسته جمعي را تبيين مي كند.
خرازي گفت: جمهوري اسلامي  ايران از همان ابتدا با مشاركت فعال در مباحث رسمي و غيررسمي مجمع عمومي سازمان ملل و در قالب جنبش عدم تعهد و سازمان كنفرانس اسلامي نظرات خود را بيان نمود. آنچه ما تاكنون بر آن تأكيد كرده ايم، در راستاي فهمي عادلانه از منافع و نگراني هاي كشورها، عزمي مشترك براي رفع تهديدها و برخوردي منطقي و متعادل با واقعيات موجود جامعه جهاني بوده است.
وي يادآور شد: در گزارش ها و اسناد منتشره در خصوص اصلاحات سازمان ملل نه تنها تعهد كشورهاي هسته اي در از بين بردن سلاح هاي هسته اي فراموش شده، بلكه تلاشي آشكار براي اعمال محدوديت براي دستيابي ساير كشورها به تكنولوژي صلح آميز هسته اي صورت گرفته است.
همچنين برخي مفاهيم كلي نظير ايده مسئوليت براي حفاظت مطرح شده كه با توجه به برداشت هاي مختلف از اين مفاهيم و عدم ارائه تعريف مشخص براي آنها، امكان سوء استفاده از آن وجود دارد.
وزير امور خارجه با اشاره به موضوع تروريسم در گزارش دبيركل افزود: از نظر ما مبارزه با تروريسم بايستي اصولي، ريشه اي و همه جانبه بوده و در اين راه مي بايد از هر گونه برخورد دوگانه و تبعيض آميز پرهيز شود.
در راه مبارزه با اين پديده شوم، نه مي توان تعريفي ناقص و يك بعدي از تروريسم ارايه كرد و نه بايد دستاويزهايي به ظاهر قانوني به قدرتمندان داد تا بدين بهانه مبارزات آزاديبخش ملت هاي تحت اشغال بيگانه را سركوب نمايند.وي خاطرنشان كرد: نكته ديگري كه لازم است در مباحث تجديد ساختار سازمان ملل مورد توجه قرار گيرد، موضوع گفت وگوي تمدن هاست. ديالوگ و گفت وگو ميان فرهنگ ها و تمدن ها يكي از موثرترين راه هاي مقابله با تهديدات روزافزون و چالش هاي پيش روي صلح، توسعه و حقوق بشر در جهان است.
دفاع كوفي عنان
از گزارش گروه مشورتي
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل هم پيامي به اين همايش فرستاده بود كه ادوارد مورتيمور مدير بخش ارتباطات دفتر دبيركل سازمان ملل متحد آن را براي حضار خواند. كوفي عنان در اين پيام با درود به حضار و تقدير از دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در ابتدا بر نقش مهم ايران در برقراري صلح و ثبات در مسايل مورد توجه جهاني ازجمله مسايل عراق، افغانستان و فلسطين تاكيد و ادامه داد: اينجانب مشتاقانه منتظر ادامه همكاري با مسئولان جمهوري اسلامي زيرنظر رييس جمهور منتخب، عاليجناب محمود احمدي نژاد هستم همان گونه كه با دولتي كه در آستانه پايان كار خود است، انجام داده ام و اميدوارم افتخار ملاقات ايشان را در اجلاس جهاني سران ۲۰۰۵ كه در نيويورك در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، داشته باشم.
كوفي عنان سپس به تشريح ديدگاههايش در خصوص مسائل مورد بحث ازجمله صلح، تروريسم، حقوق بشر، خلع سلاح هسته اي و نيز ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در مورد استفاده از زور توسط شوراي امنيت پرداخت.
وي در پيام خود آورده است: هر فرهنگ صلحي به وسيله توسل به تروريسم تهديد مي شود، امري كه ايران همانند بسياري از ديگر كشورها تجربه دست اولي از آن داشته است.
تروريسم برخاسته از دين يا ايدئولوژي به خصوصي نبوده و به همين ترتيب هدف آن تنها كشورهايي خاص يا مردمي خاص نيست.
همگي ما اهداف بالقوه آن هستيم و حقيقتا بايستي به عنوان جامعه اي بين المللي با اين پديده مقابله كنيم. براي اين اقدام ضروري است درباره اين كه چگونه آن را تعريف كنيم به توافق نظر برسيم و كنوانسيون جامعي كه براساس آن همه انواع تروريسم غيرقانوني خواهد بود را تصويب كنيم.
در حالي كه من كاملا نسبت به حساسيت ها و ملاحظات موجود در اين باره آگاه هستم، معتقدم بايد بتوانيم درباره اين كه حق قانوني مردم براي مقابله با اشغال خارجي نمي تواند و نبايد شامل حق كشتن به عمد يا مثله كردن شهروندان و غيرنظاميان شود، توافق كنيم.
وي افزوده است: ما همچنين بايد فرهنگ احترام كامل به حقوق بشر ايجاد كنيم اگر مي خواهيم جايگاه حقوق بشر را آن چنان كه در منشور ملل متحد براي آن تعيين شده، احيا كنيم نيازمند آغازي نو هستيم. تاسيس شوراي حقوق بشري كه حمايت گسترده اي از آن در سراسر جهان به عمل مي آيد، راه طولاني براي احياي اعتبار تشكيلات حقوق بشر بين المللي در پيش رو دارد.
وي در مورد پيش بيني سازمان ملل در اجراي حقوق بشر هم خاطرنشان كرد: به نظر من فرهنگ احترام به حقوق بشر بايد شامل قبول مسئوليت در حمايت از جمعيت شهروندان در مقابل نسل كشي، پاك سازي قومي و ساير جنايات شنيع باشد. اين مسئوليت در ابتدا و بيشتر از همه متوجه دولت هاي مستقل است.
همان گونه  كه نياز است جامعه بين المللي از راه ابزار ديپلماتيك، انسان دوستانه و ساير ابزار صلح آميز به دولت ها كمك كند تا اين مسئوليت را انجام دهند. اگر تنها چنين ابزارهايي ناكام بمانند و به نظر آيد دولتي كاملا ناتوان بوده يا نمي خواهد به مسئوليت خود تن دهد، جامعه بين المللي به عنوان آخرين اقدام بايد بپذيرد كه مسئوليتي مشترك دارد تا اقدامي دسته جمعي از راه شوراي امنيت سازمان ملل انجام گيرد.
عنان در خصوص قوانين حاكم بر استفاده از زور به وسيله كشورها هم توضيح داد: هيچ كس پيشنهادي براي تغيير ماده ۵۱ منشور نداده كه حافظ حق مسلم دفاع منفرد و دسته جمعي است. چنانچه حمله مسلحانه عليه يك عضو سازمان ملل صورت پذيرد تا وقتي كه شوراي امنيت اقدامات لازم براي حفظ صلح و امنيت بين المللي به عمل آورد. مي دانم كه اين نكته اي بسيار حساس براي ايرانيان است، زيرا زماني كه ايران در سال ۱۹۸۰ مورد حمله قرار گرفت و ايران براي حق دفاع از خود تنها گذاشته شد، شوراي امنيت در اتخاذ تصميم ناكام ماند.
وي ادامه داده است : اما هنگامي كه پيشنهاد استفاده از زور به ميان مي آيد، نه در دفاع از خود در مقابل حمله اي حتمي يا واقعي، بلكه در برخورد با تهديدي پنهان يا غيرمحتمل است. معتقدم تصميم نبايد از سوي كشورهاي خاص بلكه بايد به گونه اي دسته جمعي از سوي شوراي امنيت اتخاذ شود كه يكي از نيت هاي سازمان ملل مندرج در ماده يك منشور است يعني اقدامات دسته جمعي موثر براي جلوگيري و برطرف كردن تهديدات عليه صلح را برآورده سازد.
من پيشنهاد كرده ام كه شوراي امنيت بايد تصويب قطعنامه اي كه اصول راهنما براي گرفتن چنين تصميماتي را ارايه مي دهد تصويب كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دوستان من ما طرح بلندپروازانه اصلاحات و نوسازي را آغاز كرده ايم و سهم زيادي براي همه وجود دارد. همان گونه كه پيش از اين نيز اشاره كردم جامعه بين المللي بر سر دوراهي رسيده است يك راه به جهاني بي نظم، از هم پاشيده به دليل درگيري و محصور در فقر ختم مي شود و راه ديگر موجب همكاري و همبستگي فزاينده جهاني مي گردد.
اينجانب تمامي شركت كنندگان در اين همايش را ترغيب مي نمايم تا همه تلاش خود را به كار گيرند تا اطمينان حاصل كنند كه ما از اجلاس سران در ماه سپتامبر براي تعهد قاطعانه خود در مسير دستيابي به راه دوم استفاده كنيم.
نماينده جهان اسلام
در شوراي امنيت
خرازي پس از پايان ميزگرد اول به سؤالات حضار پاسخ داد. وزير امور خارجه در مورد افزايش اعضاي شوراي امنيت گفت: شوراي امنيت بايد به نمايندگي از تمام اعضاي مجمع عمومي تصميم گيري نمايد، زماني كه اين شورا ۱۵ عضو داشت، تعداد اعضاي مجمع عمومي بسيار كمتر از امروز بود، حال امروز مشخص است كه اين شورا بايد با گسترش اعضا بتواند نمايندگي تمام كشورهاي عضو مجمع عمومي را تحقق بخشد.
وي ادامه داد: در اين كه چگونه تغييرات مورد نظر در اين شورا ايجاد شود، هنوز هم بحث ها در جريان و راه كارها در حال ارايه است، ولي مهم آنست كه هر تصميمي كه اتخاذ مي شود بر مبناي اجماع تمام كشورها باشد.
خرازي با تاكيد بر اينكه در فضاي كنوني نمي توان تصميمي گرفت كه آينده سازمان ملل را رقم بزند، خاطرنشان كرد: در اين راستا شتابزدگي در اصلاح به سود نخواهد بود و بايد با صبر و حوصله، توافقي همه جانبه را در اين زمينه حاصل كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت: در اين ميان و در جريان موضوع كرسي هاي شوراي امنيت، سازمان كنفرانس اسلامي هم بي تاثير نبود و با قطعنامه اي كه جمهوري اسلامي ايران باني آن بوده است، مطرح شد كه مجموعه كشورهاي اسلامي نيز در شوراي امنيت يك كرسي را به خود اختصاص دهند.
چين مدافع چندجانبه گرايي
سفير چين در ايران گفت: افزايش تعداد كرسي هاي دايم و غيردايم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد موجبات افزايش كارآيي اين سازمان را فراهم خواهد آورد.
به گزارش ايسنا، لي سفير چين در تهران با اشاره به اين كه تغيير ساختار سازمان ملل متحد نبايد باعث تضعيف اين سازمان شود، افزود: تغيير در سازمان ملل بايد در راستاي تحقق چندجانبه گرايي و بالارفتن كارآمدي و همچنين پاسداري از اصول اساسي اين سازمان باشد.
مخالفت سوئيس با حق وتو
نماينده وزارت امور خارجه  سوئيس گفت كشورش بر ادامه  تلاش هاي اصلاح طلبانه براي تقويت كاركردهاي سازمان ملل و در حال حاضر براي تقويت همكاري هاي چندجانبه بر اساس حقوق متقابل تأكيد دارد.
فرانسوا پاروز، رئيس دپارتمان هماهنگي هاي سازمان ملل متحد و نماينده  وزارت امور خارجه سوئيس گفت: امروز چالش عمده اين است كه بايد اعتماد و توافق نظر ميان كشورها را تقويت و احيا نماييم كه البته در گزارش دبيركل نيز بر اين مساله تأكيد شده بود.
رئيس دپارتمان  هماهنگي هاي سازمان ملل متحد با تأكيد بر اينكه استفاده از زور در جامعه بين المللي براي ما قابل پذيرش نخواهد بود، افزود: بايد نمايندگان بيشتري در شوراي امنيت سازمان ملل متحد حاضر شوند، تا علاوه بر مقابله با اين مساله، منافع تمام كشورها در سازمان ملل متحد تامين شود.پاروز تأكيد كرد: ما با حق وتو مخالف هستيم، چرا كه اين حق مانع از اجماع نظر است.
دفاع آلمان
از افزايش اعضاي شوراي امنيت
وزير مختار سفارت آلمان در تهران گفت: به اعتقاد ما شوراي امنيت بايد كار انجام دهد، نه اين كه جلو كارها را بگيرد اين از مسايل اساسي است.
ميكاييل ريكريك با اشاره به اين كه «ما سعي داريم تا براي حفظ صلح، سازمان ملل را تقويت نماييم» افزود: افزايش تعداد كرسي هاي دايم و موقت شوراي امنيت سازمان ملل يكي از اصول ماست.
وزير مختار سفارت آلمان در تهران با تأكيد بر اين كه آلمان در پي تقويت سيستم چندجانبه گرايي در سازمان ملل است، اظهار داشت: دولت فدرال آلمان مايل است تا كشورش به عنوان عضو دايم شوراي امنيت پذيرفته شود و ما اعتقاد داريم نقشي را كه آلمان تا امروز در سازمان ملل متحد ايفا كرده، اين حق را برايش محفوظ مي دارد.
زيكريك با تأكيد بر اين كه كشورش همواره در روند حفظ صلح و گسترش مسايل بشردوستانه پيش قدم بوده است، ادامه داد: افزودن ۲۴ تا ۲۵ كرسي ديگر مورد توجه ماست، البته نسبت تقسيم هم در اين ميان امري مهم است و هر چند كه اين مساله باعث كمرنگ شدن حضور اروپا در سازمان ملل مي شود، ولي گريزي از آن نيست.
تأكيد روسيه بر تقويت توانايي هاي نظامي سازمان ملل
مدير بخش خلع سلاح و حل اختلاف روسيه گفت: مسكو همواره از مقررات مربوط به تعيين معيارهاي توجيه استفاده از زور توسط جامعه  بين المللي و نياز به تقويت توانايي هاي نظامي سازمان ملل متحد استقبال مي كند.

براساس رأي ديوان عدالت اداري
مستمري بازنشستگان در صورت اشتغال مجدد قطع نمي شود
گروه اجتماعي: بحث وحدت رويه درخصوص تعارض آراء پيرامون اشتغال افرادي كه به صورت بازنشستگي قبل از موعد بازنشسته شده اند در جلسه ديوان عدالت اداري مطرح و هيات عمومي راي داد كه صرف اشتغال بازنشستگان و مستمري بگيران موضوع قانون بازنشستگي قبل از موعد، موجب قطع مستمري آنها نخواهد بود، بلكه در صورت اشتغال در پست سازماني آن هم به صورت مستمر موجب قطع مستمري آنها خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس راي ديوان عدالت اداري اشتغال در پستهاي غير سازماني و به صورت موقت و محدود و غير مستمر از مصاديق اشتغال بند ۷ ماده واحده قانون فوق الذكر نخواهد بود.
همچنين بر اساس آنچه كه اداره كل حقوقي وزارت نيرو كه اعلام كرده بود آثار اجرايي مصوبات ابطال شده از سوي ديوان عدالت اداري از تاريخ ابلاغ است كه به لحاظ برخلاف قانون بودن و نيز صدور بخشنامه خارج از اختيارات قانوني، هيات عمومي ديوان عدالت اداري به اتفاق آراء نظريه ابطال اين بخشنامه داد و تصريح شد آراء هيات عمومي درخصوص ابطال مصوبات از زمان صدور حكم ابطال داراي آثار اجرايي است و زمان ابلاغ ملاك نيست.
بر اساس اين گزارش، بحثي درخصوص جلوگيري از تعارض آراء و نيز ايجاد وحدت رويه براي شعب ديوان پيرامون شمول قانون جذب و نگهداري مستخدمين دولتي در مناطق محروم صورت گرفت كه بر اساس تصويب هيات عمومي، اجراي قانون جذب نيروي انساني در مناطق محروم و دور افتاده و مناطق جنگي مصوب ۱۳۷۶ كه اختصاص به مستخدمين مشمول قانون استخدام كشوري و مقررات استخدامي شركتهاي دولتي دارد و نسبت به شركتهايي كه داراي مقررات استخدامي خاص مي باشند و شمول قوانين و مقررات عمومي نسبت به آنها مستلزم ذكر نام است نيست.
شايان ذكر است، يكي از مباحث هيات عمومي پيرامون۴ مورد اعلام اشتباه از طريق قضات صادر كننده دادنامه قطعي بود كه در هيات عمومي پذيرفته شد و دادنامه ها نقض و جهت رسيدگي به شعب همعرض ارسال شد.
همچنين بر اساس قانون فعلي ديوان، فقط در صورتي كه قاضي صادر كننده دادنامه قطعي اعلام اشتباه نمايد و سپس مراتب آن در هيات عمومي طرح و پذيرفته شود راي صادره قابليت بررسي مجدد را دارد.

ديلي استار: آمريكا از ديپلماسي نفت ايران مي ترسد
ايسنا: ديلي استار نوشت: اعلام توافق ميان ايران و عراق بر سر نفت و برق،  نشان مي دهد كه ايران از منظر ديپلماسي به حركت در آمده است.
اين روزنامه چاپ لبنان افزود: براساس توافقات جديد ميان عراق و ايران دو كشور به تبادل نفت تصفيه شده پرداخته و خطوط برق خود را به هم وصل مي كنند.
اين گزارش افزود:  همچنين در هفته اخير ايران با توافق بر سر خط لوله گاز طبيعي با هند و پاكستان، به معامله اي ۵/۴ ميليارد دلاري دست يافت كه نفت ايران را به سوي شرق مي برد.براساس اين گزارش، آمريكا از ديپلماسي نفت ايران مي ترسد و گرچه نسبت به اظهارنظر عليه تبادلات ايران و عراق بي ميل است، اما در ابراز نارضايتي از خط گاز سه كشور خودداري نكرده است.وزير امور خارجه آمريكا دراين باره گفته است: ما نگراني خود را از همكاري خط گاز ايران و هند به دولت هند انتقال داده ايم.
براساس اين گزارش، توافق ميان عراق و ايران، احتمالا به حل بحران انرژي دولت تازه كار عراق كمك مي كند، اما آمريكا حمايت چنداني از اين توافق نكرده است.توافق با عراق شامل انتقال ۴۰ كيلومتر خط نفت بين بصره و بندر آبادان است.

فعاليت شبكه هاي غيرمجاز مالي در اهواز متوقف شد
گروه اجتماعي : معاون  دادستان  عمومي وانقلاب  شهرستان  اهواز گفت : فعاليت  شبكه هاي  غيرمجاز مالي  دراهواز به  عنوان  اخلالگر اقتصادي  دردست  بررسي  و درشرف  توقف است .
حجت الاسلام  سعيد سعدي  ديروز در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : در حالي كه  فعالان  اين  شبكه ها خود را به  يك  شركت  قانوني  خارج  كشور در دوبي منتسب  مي كردند، با بررسي هاي  انجام  شده ، آن شركت  اعلام  كرد كه  ارتباطي با موضوع  ندارد و معلوم  شد كه  قضيه  كلاهبرداري  است .
وي  افزود: برابر قانون  مصوب  آذر ،۶۹ عاملان  اين  قضيه  كه  با اخذ سپرده هاي مردم  به  آنها سودهاي  كلان  و غيرمتعارف  ۶۰ درصدي  در دوره اي  بسياركوتاه پرداخت  مي كنند، ازنظر دستگاه  قضايي  اخلالگر اقتصادي اند و پول هايي  كه تاكنون  به  مردم  داده اند از رسوب  پول  خودآنها بوده است .
سعدي  اظهار داشت : دردفعاتي  كه  صاحبان  اين  دفاترازسوي  دادگستري  جلب  واحضارشده اند تاكنون  هيچ  فعاليت  اقتصادي  ازسوي  آنها به  ما معرفي  نشده است .
معاون  دادستان  عمومي  و انقلاب  شهرستان  اهوازخاطرنشان ساخت : در فعاليت هاي مضاربه اي  نوع  فعاليت  روشن  وميزان  سود نيز متعارف  است  امادراين  نوع  فعاليت هانوع  كارمشخص  نيست  وبه افرادي  كه  قصد سرمايه گذاري  دارند به  صراحت  گفته مي شود فرض  كنيد پول  خود را در رودخانه  انداخته ايد و چنين  معاملاتي بطورمشخص  مشكوك  است .
سعدي  گفت : اين  نوع  فعاليت ها كه  سود آن مشخص  نيست  از چه  راهي  است ، پيش ازاين  نيز توسط مراجع  تقليد غيرشرعي  و غيرقانوني  و لذا حرام  اعلام  شده است .
وي  از مردم  خواست  كه  فريب  اين  نوع  كلاهبرداري هاي  مالي  را نخورند و دراسرع  وقت  نسبت  به  تسويه  حساب  بااين  دفاتر و گرفتن  اصل  پول  خوداقدام  كنند.
اين  مقام  قضايي  اضافه  كرد: ازآنجا كه  اين  نوع  شركت ها با جذب  حجم  بالاي  سرمايه هاي  مردم  پول  عده اي  را به  عده  ديگر به  عنوان  سود پرداخت  مي كنند بيم  دستگاه  قضايي  ازآن  است  كه  زماني  كه  اين  نوع  فعاليت ها بالاخره  به  بن بست  برسد گروهي  متضرر شده  و به  اصل  پول  خود نيز نرسند.
سعدي  افزود: متاسفانه  گروهي  درمناطق  حاشيه نشين  اهواز، به  تصوراينكه  واردشدن  دادگستري  و نيروي  انتظامي  در اين  قضايا ممكن  است  سپرده هاي  آنها را باخطر مواجه  كند، به  جانبداري  ازاين  افراد مي پردازند كه  لازم  است  بدانندقضيه  عكس  است  و دادسرا تلاش  خود را به كاربسته  تامردم  در اين  ميان  متضرر نشوند و بتوانند پول ها و سرمايه هاي  خود را بازپس  بگيرند.
وي  گفت : دليل  اين  كه  برخي  عاملان  اصلي  اين  قضيه  با وجوداحضاربه  دادگستري هم اكنون  در آزادي  بسرمي برند اين  است  كه  هرچه  زودتر با خاتمه  دادن  به فعاليت هاي  غيرقانوني  خود، با مردم  تسويه  حساب  كنند.
رئيس  ستاد پيشگيري  و حفاظت  اجتماعي  دادگستري  خوزستان  تصريح  كرد: دو تن از عاملان  اصلي  اين  شبكه  غيرمجازاعلام  كرده اند كه  هيچگونه  نمايندگي  ازجانب آنها ديگر فعال  نيست  و مردم  مي توانند براي  تسويه  حساب  به  آنها مراجعه كنند.
سعدي  تعداد دفاتراصلي  شبكه هاي  مالي  غيرمجاز در اهواز را ۸  تا ۹ موردذكركرد و گفت : يك  سري  دفاتر اقماري  باعنوان  رابطين  مالي  نيز بااين  شبكه ها همكاري  مي كنند كه  اغلب  در خانه ها مستقر هستند.
از سوي ديگر، وكيل  سيدعدنان  موسوي  يكي  ازعوامل  شبكه هاي  غيرمجاز مالي  در اهواز، ديروز دراطلاعيه اي  از توقف  فعاليت هاي  وي  خبر داد.
اين  شبكه  از اواخر بهمن  ماه  سال  ۸۳ در يكي  از مناطق  حاشيه نشين  اهواز كوي علوي  (شيلنگ  آباد) فعال  شده  بود با اخذ سپرده هاي  مردم  به  آنها سود كلان ۵۰ تا ۶۰ درصدي  در يك  دوره  كوتاه  مدت  پرداخت  مي كرد.

جلسه كروبي با نمايندگان مجمع روحانيون مبارز
ايسنا: عضو مجمع روحانيون گفت : تيم تعيين شده و منتخب از سوي اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ديدار با حجت الاسلام و المسلمين مهدي كروبي درخواست خود مبني بر ماندن وي در سمت دبير كلي اين تشكل را مجددا مطرح كردند.حجت الاسلام و المسلمين مقدم، عضو مجمع روحانيون مبارز، روز گذشته گفت: قرار بر اين است كه آقايان ابطحي، توسلي، موسوي بجنوردي و چند تن ديگر از اعضاء به ديدار آقاي كروبي بروند تا به طور رسمي از وي بخواهند در مجمع بماند.
وي با بيان اينكه تصميم گيري هاي بعدي پس از اين ديدار اتخاذ خواهد شد، در عين حال درباره انتخاب دبيركل جديد در صورت امتناع كروبي براي ماندن در مجمع روحانيون مبارز گفت: در صورتي كه كروبي به هيچ عنوان پذيراي ماندن نباشد آقايان محمد خاتمي و موسوي خوييني ها براي پيشنهاد سمت دبيركلي در اولويت قرار دارند.
درپي استعفاي مهدي كروبي از دبيركلي مجمع روحانيون مبارز، كه از قديمي ترين تشكل هاي سياسي پس از انقلاب محسوب مي شود، پرسش ها و نگراني هاي مختلفي درباره آينده مبهم اين تشكل و حتي خطر انحلال آن مطرح شده است.همه اعضاي اين مجمع مصرند كه كروبي در مجمع حضور داشته باشد و برخي از اعضا معتقدند كه بدون كروبي، خطر انحلال، مجمع را تهديد مي كند.اين درحالي است كه كروبي پيشتر و پس از انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد كه ديگر دبير كل و عضو مجمع روحانيون مبارز نخواهد بود.وي كه طي چندين نامه و سخنراني اعتراضش را به نتايج انتخابات اعلام كرده، اين روزها به دنبال گرفتن مجوز حزبي با عنوان اعتماد ملي است.

عضو جامعه روحانيت مبارز:
بايد تجربيات دولت هاي قبل به دولت آينده منتقل شود
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي گفت: تركيب كابينه قابل پيش بيني نيست چون تعداد وزراي پيشنهادي زياد است.وي درمورد بهترين تركيب كابينه آينده، گفت: بهترين كابينه، كابينه اي است كه بتواند به شعارهاي رئيس جمهور منتخب جامه عمل بپوشاند، يعني كابينه بايد در راستاي شعارهاي آقاي احمدي نژاد كه برپايي عدالت و رفع فساد و تبعيض است، باشد.مردم به اين شعارها و روش و منش شخص رئيس جمهور منتخب راي دادند لذا كابينه بايد در راستاي شعارهاي ايشان و آرمان هاي وعده داده شده به مردم تشكيل شود.ابراهيمي شعارهاي دكتر احمدي نژاد را بر دو قسم دانست و افزود: يك بخش مربوط به عدالت، فساد و تبعيض است و بخش ديگر به تقويت ارزش هاي ديني مربوط مي شود.در كابينه بايد هم ارزش هاي ديني مطرح باشد و هم، عدالت اجتماعي و رفع فساد به ويژه فساد اداري.مسئول رسيدگي به امور مساجد درباره استفاده از مديران دولت هاي قبل در دولت آينده، خاطرنشان كرد: نبايد تجربيات گذشته را كنار بگذاريم و بايد تجربيات دولت هاي قبل به دولت آينده منتقل شود.دليلي وجود ندارد كه اگر كسي در دولت هاي قبل مسئوليت داشته با اين كابينه همگرا نباشد.
عضو جامعه روحانيت مبارز، وزارتخانه هاي كشور، اطلاعات و امور خارجه را جزء وزارتخانه هاي حساس برشمرد و تصريح كرد: بايد افرادي كه اين وزارتخانه ها را اداره مي كنند علاوه بر تجربه، نوآوري نيز داشته باشند و قبلا مديريت آنها به اثبات رسيده باشد.

خرازي:
از مجموعه پيشنهاد اروپا چيزي منتشر نشده است
ايسنا: وزير امور خارجه كشورمان درباره اين كه آيا تغيير در تركيب هيأت مذاكره كننده در روند مذاكرات تاثيرگذار خواهد بود؟ گفت: قرار نيست تغييري در تركيب تيم مذاكره كننده رخ دهد، هيات مذاكره كننده از كارشناسان برجسته ما هستند و ان شاءالله كارشان را ادامه خواهند داد.
كمال خرازي درباره طرح پيشنهادي سه كشور اروپايي به كشورمان اظهار داشت: ما از آغاز گفته ايم كه چنانچه طرح آنها مساله غني سازي را كه جزو حقوق مسلم ماست، در نظر نگيرد، طبعا قابل قبول نخواهد بود و ما تصميم مان را خواهيم گرفت. وي با اشاره به اينكه از مجموعه طرح مذكور فعلاً چيزي منتشر نشده است، گفت: ايران در تعامل با اروپا در تدارك جلسه اي براي مشخص شدن كم و كيف طرح است.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه تأكيد كرد: مساله غني سازي و بحث هسته اي مربوط به نظام است و ربطي به دولت ها نخواهد داشت و چنانچه آنها فكر كنند با تغيير دولت سياست هاي كشور در اين عرصه تغيير خواهد كرد در اشتباه هستند.

گزارش نيويورك تايمز :
حكومت هاي انقلابي ايران در برابر فشار بيروني
رسوخ ناپذيرند
ايسنا: روزنامه نيويورك تايمز در شماره اخيرش مطلبي را تحت عنوان «درس هاي ايراني» به قلم مايكل ايگناتيف، استاد حقوق بشر دانشگاه كندي كه چندي پيش به ايران سفر كرده است، منتشر كرد.ايگناتيف ضمن توصيف گلزار شهداي بهشت زهرا مي نويسد: هر نومحافظه كار آمريكايي كه شرط مي بندد، رژيم ايران تحت تاثير انزوا، محاصره، تحريم و محكوميت بين المللي فرو مي ريزد، بايد از اين مزار شهدا ديدن كند.حكومت هاي انقلابي معتقد به خون قربانيان (جنگ) دلايل خوبي دارند كه اعتقاد داشته باشند در برابر فشار بيروني رسوخ ناپذير هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |