شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۳
حاصل پنج روز تغذيه با نان و پنير و كنسرو
قهرماني در سي و دومين نمايشگاه جهاني اختراعات
حالا  يقين داريم سراغ مان مي آيند،تشكر مي كنند، مراسم تقدير راه مي اندازند كه البته به اين رسم عادت داريم
دانشگاه هاي ژنو، بلافاصله به ما پيشنهاد پذيرش داد و گفت: «لازم نيست برگرديد، تمام كارهاي اداري با ما» ولي برگشتيم. بايد بر مي گشتيم. هر چند از ايران با دست خالي راهي مان كردند
فرهاد فرجاد
005388.jpg
سفري كه توشه اي جز نان و پنيرو كنسرو ماهي و لوبيا و البته ۲‎/۵ميليون تومان نداشت . اما سوغات آن ده مدال شامل ۵ طلا ۴ نقره و يك برنز بود.

سه، چهار ساعت بيشتر به پروازشان نمانده بود. دلهره اي عجيب داشتند. مريم، به فكر پدرش بود كه تا همين چند لحظه پيش، در صف شلوغ نانوايي لواش، اين پا و آن پا مي كرد. بالاخره بچه ها در ديار غربت، بايد نان مي خوردند تا قوت بگيرند و مسابقه دهند. شبنم به اين فكر مي كرد كه اگر درآخرين لحظه، سفارت سوئيس كوتاه نمي آمد و ويزايش را نمي داد، چه فرصتي را از دست داده بود. آناهيتا ازبابت دوندگي درناصرخسرو و تبديل پول ها به يورو حسابي كلافه بود. سعيد حيران مانده بود كه چرا آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان حاضر نشد حتي يك ريال به او كمك كند تا راهي سفر شود. عليرضا، اما وقت غصه خوردن و آه كشيدن را نداشت. فقط حساب و كتاب مي كرد كه با دو ونيم ميليوني كه عبادي - مدير سازمان ملي جوانان- واپسين ساعات عيد، با زحمت فراوان برايشان مهيا كرد، آيا مي توانند دو روز دوام بياورند يا نه. چهار همراه كم سن و سال عليرضا، هنوز محصل بودند. اما او از پس جشنواره ها و مسابقات مختلف داخلي وخارجي، به رنگ طلا درآمده بود. پس به حكم قاعده، سرگروه به حساب مي آمد.
از همشهري تا سازمان ملي جوانان ايران در خيابان سايه، پياده راهي نيست. عليرضا رستگار را در سازمان ديديم، در حالي كه داشت براي دو سه نفر ازنمايندگانNGO  هاي مختلف كه براي تبريك آمده بودند، با شور و حرارت سفرش را شرح مي داد، سفري كه او و چهار هم تيمي اش به ژنو داشتند تا در سي و دومين دوره نمايشگاه جهاني اختراعات و فن آوري شركت كنند.
سفري كه توشه اي جز نان و پنير و كنسرو ماهي و لوبيا و البته ۵/۲ ميليون تومان نداشت، اما سوغات آن ۱۰ مدال، شامل پنج طلا، چهار نقره و يك برنز بود. تيم ايران- درحالي كه هيچ پشتوانه  اي از ثروت بي حد و حصر ايران زمين با تمام نفت و گازش، تمام معادن غني  اش وتمام منابع گردشگري   اش نداشت- از ميان ۴۲ كشور شركت كننده مقام نخست را كسب كرد تا به همه آنان كه خبرقهرماني را ابتدا ازB.B.C وC.N.N وراديو فردا شنيدند و نه از زبان حياتي و افشار خودمان، به همه آنان كه تعداد عنوان و مقام شان دو رقمي است اما تا لحظه انتشار خبر پيروزي، حتي نامي از نمايشگاه ژنو و پنج قهرمان ايراني آن نشنيده بودند، نهيب بزند: از خواب بيدار شويد، ما طلا گرفتيم و برگشتيم، مي فهميد؟ برگشتيم، در حالي كه مي  توانستيم بمانيم.
ساتيار به صورت عليرضا خيره شده بود تا بتواند بهترين كادر عكس را برآورد كند و من مي  نوشتم: فقط خدا با ما بود و بس. باوركنيد فقط خدا را داشتيم، آخر چه كسي فكرش را مي كرد كه سه دختر محصل و دو پسر از ايران بيايند و بالاتر از همه بايستند؟ در كلاسي كه ما طلا گرفتيم، آمريكا نقره گرفت. شبنم جهانگيري در بخش بيوتكنولوژي ، يك تنه مقابل تيم ۳۰ نفره تحقيقاتي اسرائيل ايستاد و طلا گرفت. در حالي كه آنها بيش از برنز نصيبي نداشتند. متوجه هستيد؟ از ۱۴ كلاس موجود،  پنج طلاگرفتيم يعني بيشترين طلا... حتي مدال جهاني WIPO (مالكيت هاي فكري) كه ايران عضو مجمع آن نيست به ما رسيد.
جالب اينكه سازمان حمايت از حقوق بشر هم به ما تبريك گفت. باورشان نمي شد اينبار در تيم پنج نفره ايران، سه دختر باشند و دو پسر. آنها مرتب مي گفتند با اين حركت شما، ديد ما نسبت به جو حاكم بر جامعه زنان ايران عوض شد. فقط افسوس كه سرپرست تيم نداشتيم و از آنجا كه كارهايي از اين دست، قبل از هر چيز مديريت و سرپرستي و هماهنگي مي طلبد، نتوانستيم جايزه جوان ترين شركت كننده را كه به مريم صابوني ۱۶ ساله تعلق مي گرفت، دريافت كنيم... .
005397.jpg
عليرضا رستگاربا دست خالي همراه ۴هم تيمي اش شگفتي آفريد.
عكس: ساتيار

پول كم آورديم. آخر، ۵/۲ ميليون تومان به چه كار مي آمد؟
تازه، همين مبلغ را هم مدير سازمان ملي جوانان در آخرين لحظه برايمان فراهم كرده بود. جدا از اين، هيچ كس ديگري حاضر نشد كمكي بكند. به هر حال با تمام شدن پول مجبور بوديم روز دوم برگرديم، ولي اتفاق عجيبي افتاد. جايزه ۲ هزار دلاريWIPO به تيم ما رسيد. بي معطلي پول را به رجيستر نمايشگاه داديم و چند روزي بيشتر مانديم.
من متعجبم چرا سرمايه گذاري ميلياردي ديگران را روي تحقيق و پژوهش مي بينيم و به روي خود نمي آوريم؟ وقتي براي درخواست كمك مالي سراغ وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري رفتيم، گفتند امتحان زبان بدهيد. شگفت آور بود. مريم صابوني اصلا زبان نمي دانست، ولي طلا گرفت. حالا يقين داريم سراغ مان مي آيند، تشكر مي كنند، مراسم تقدير راه مي اندازند و حسابي عكس و فيلم مي گيرند. البته به اين رسم، عادت داريم. خارجي ها هم همين نگرش را داشتند. روز اول و دوم، هيچ يك از شركت كننده هاي خارجي تمايلي به صحبت با ما نداشت و به نحوي با بي نزاكتي، ما را مي راندند. اما به محض پيروزي، همه دورمان حلقه زدند. همسر سفير ايران در سوئيس اشك شوق ريخت، جناب سفير، ضيافتي به هم زد و به ما تقديرنامه داد. حتي يكي از دانشگاه هاي ژنو، بلافاصله به ما پيشنهاد پذيرش داد و گفت: «لازم نيست برگرديد، تمام كارهاي اداري با ما» ولي برگشتيم. بايد بر مي گشتيم. هر چند از ايران با دست خالي راهي مان كردند. هر چند نان و پنير و كنسرو را با بن از فروشگاه رفاه خريديم، هر چند در فرودگاه غير از يورو پولي نداشتيم و كسي نبود ۱۰ هزار تومان عوارض خروج مان را بدهد، اما بايد بر مي گشتيم. چون افتخار ما متعلق به يكايك ايرانيان بود و بايد آنها را در شادي مان شريك مي كرديم. پيش از اين، در نمايشگاه تكنولوژي و فن آوري ۲۰۰۳ هم طلا گرفته بودم. طلايي كه بين ۵۷ وزير امورخارجه دنيا نصيبم شده بود. ۳ بار هم برگزيده جشنواره خوارزمي شده بودم. اما اين يكي، چيز ديگري بود. تقديم به همه ايرانيان...
عليرضا دبير، پيش از سفرمان در كميته مشورتي سازمان ملي جوانان با من صحبت مي كرد. وقتي به او گفتم هيچ حمايت مالي از ما نشده، باور نكرد:  ما با اين همه پشتيباني مي رويم المپيك به اميد اين كه يكي، دو مدال طلا بگيريم، مگر مي شود از شما حمايتي نشده باشد؟
وقتي بازگشتيم، دبير اولين كسي بود كه تماس گرفت و به من تبريك گفت. طوبي كرماني - مشاور رييس جمهور- هم تماس گرفت و گفت: تو را به خدا اين بچه هاي گل را بياور من ببينم.
امروز، خيلي خوشحالم از اين كه تلاش هاي شش ماهه ام براي انتخاب تيم ثمره اي چنين درخشان داشته. اعتباري كه ما براي ايران خريديم، كاري بود كه شايد از دست ۵۰ سفير هم برنمي آمد. موفقيت ۳ دختر در تيم، نگاه هاي تازه اي را متوجه جامعه زنان ايراني ساخت. اميدوارم بين مسوولان هم اندك حركتي ايجاد كرده باشيم. امروز آنها دريافته اند اگر پول هم خرج نكنند، جوانان شان باز قادر به افتخار آفريني هستند...
خيلي دلم مي خواست رودرروي تك تك آقايان محترم مي نشستم و جواب سوال هايم را مصرانه مي گرفتم. دلم مي خواست بدانم امروز وزارت علوم چه توجيهي براي پيش شرط كذايي خود در آزمون زبان و در مقابلش طلاگرفتن بچه ها دارد؟ چرا آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان پشيزي در اختيار سعيد پايان نگذاشت؟
چرا اين پنج جوان يكه و تنها حتي بدون يك سرپرست، به رقابت با دنيايي سرتاپا مسلح به سرمايه، پشتيباني و تبليغات رفت، اما مثلاً تيم هاي ورزشي ما را يكصد نفر از سرآشپز گرفته تا حراست همراهي مي كنند؟
و آيا كسي شرم ندارد از اين كه رودرروي اين جوانان بنشيند، چشم در چشم شان اندازد و با لبخندي به ملاحت لبخند ژوكوند، موفقيت آنها را تبريك بگويد؟
عليرضا رستگار،مريم صابوني،آناهيتا خازن،شبنم جهانگيري و سعيد پايان، افتخار آفريدند.
ماچه كرديم؟

طراحي سيستم هوشمند مسافركشي
ظاهرا قرار است پايانه هايي در نقاط مختلف تهران تاسيس و از آنجا تاكسي ها به مناطق مورد نظرشان هدايت شوند
هاشمي عرب -رئيس سازمان تاكسيراني- هر پانزده روز يكبار ملاقات مردمي دارد. يكي از راننده ها گفت: «هاشمي عرب ، روزهاي پنج شنبه وجمعه، خودش مسافركشي مي كند. حتي توي تاكسي با مردم و ساير راننده ها حرف مي زند و اتفاقا كرايه هم مي گيرد»
عليرضا كيواني نژاد
تاكسي هاي درون تهران به طور متوسط يك سوم وقت خود را صرف پيدا كردن مسافر مي كنند. در مسيرهاي مختلف حركت كرده و ترجيحا به نقاط شلوغ تهران، سر نمي زنند. بر پايه چنين اطلاعاتي چندي پيش شهردار تهران پيشنهاد سيستم هوشمند تاكسيراني را مطرح كرد و سازمان تاكسيراني نيز آن را در دستور كار خود قرار مي دهد.
اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه مسافرت با هواپيما را تجربه كرده ايد، حتما تاكسي هاي تلفني فرودگاه را ديده و يا سفر درون شهري خود را با آنها آغاز كرده ايد. تاكسي هاي تلفني از همان سيستم هوشمند رايج در كشورهاي ديگر استفاده مي كنند. در ايستگاه خودشان توقف دارند تا اينكه تماسي از طرف مركز پيام با آنها گرفته شود. بعد با كمترين اتلاف وقت براي جابه جايي مسافرشان حركت مي كنند.
قرار است براي جلوگيري از اتلاف وقت راننده ها و سرگرداني مسافران در خيابان، به زودي تاكسي هاي درون شهري با استفاده از سيستم هوشمند، كارايي بيشتري از خود نشان دهند.
اين سيستم اما با سيستم تاكسي هاي تلفني فرق دارد. يعني قرار نيست كه تمام تاكسي ها از بي سيم يا تلفن استفاده كنند بلكه ظاهرا قرار است پايانه هايي در نقاط مختلف تهران تاسيس و از آنجا تاكسي ها به مناطق مورد نظرشان هدايت شوند.راننده تاكسي به اين محل مراجعه مي كند و مثلا مي پرسد در نقطه مورد نظرش آيا مسافر كافي وجود دارد يا نه؟ اين مدينه فاضله اي است كه شهردار تهران با كمك بازوهاي اجرايي اش به دنبال آن است.
سيدجمال هاشمي عرب رئيس سازمان تاكسيراني درباره پيشنهاد شهردار و چگونگي كارايي آن مي گويد: «تاكسيراني از نظر نظارتي و كنترلي بخشي است مربوط به شهرداري و شوراي شهر. يعني قوانيني كه در آنجا مدون شده جهت اجرا به اين سازمان ابلاغ مي شود. ما بخش هاي ديگري هم داريم مثل اتحاديه تاكسيراني، جامعه دارندگان و رانندگان تاكسي، شركت تاكسيراني كه بازوهاي صنفي، اجتماعي و ... اين خانواده هستند. در بخش سازمان تاكسيراني، مجري مصوبات شوراي شهر و دستورات سياست گذاري شهردار تهران هستيم. اگر طرحي در شوراي شهر تصويب و توسط شهردار به سازمان ابلاغ شود، سازمان موظف است در چارچوب قانوني و در جهت اجرا وعمل بدان اقدام كند. اين سياست گذاري بايد با توان فيزيكي شهر و تاكسيراني هماهنگي داشته باشد تا بتوان به نحو احسن آن را اجرا كرد. اين طرح در بسياري از پايتخت هاي جهان اجرا شده اما ما بايد در كنار آن بتوانيم حاشيه و زائده هاي مهندسي ترافيك (مسافركش هاي شخصي، موتورسوارهاي مسافركش) را بزداييم.» هاشمي عرب در كنار اين بايد و نبايدها به راه اندازي سيستم متحول اتوبوسراني هوشمند هم اشاره مي كند: «بايد با امكانات كامل ناوگان اتوبوسراني، سيستم هوشمند اتوبوسراني هم داشته باشيم تا در كنار آن، اجرا و مكانيزه كردن سيستم تاكسيراني را به بهره  وري كامل برسد. در اين صورت عوامل فيزيكي اين طرح - راننده ها - هم به وظايفشان به بهترين نحو عمل مي كنند.
در صورت اجراي اين طرح آرماني مي توان از همين حالا پيش بيني كرد اتفاقات مثبتي به وقوع مي پيوندد . از جمله اينكه بار ترافيكي زيادي از دوش ترافيك تهران برداشته مي شود. تاكسي ها در يك يا چند نقطه متمركز مي شدند و تنها در صورت احضار توسط اپراتور به وظيفه شان عمل مي  كنند.
هاشمي عربي درباره اين فرآيند نيز مي  گويد: يكي از پايه هاي بنياني اين طرح احداث هزار ايستگاه تاكسي است. آن هم در مناطق مختلف و مسافر خيز شهر، همچنين بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ جزيره ايستگاهي (ترمينال شهري) هم لازم است. احداث اين ايستگاه ها و همچنين ترمينال شهري، حداقل با وضعيت كنوني تهران، به لحاظ ترافيكي كاري است بعيد و دور از ذهن، مگر آنكه آن را در پروسه اي چند ساله قرار داده و با برنامه ريزي بستر لازم جهت اجراي آن را فراهم كنيم.
عليرضا موثقي مدير روابط عمومي سازمان تاكسيراني نيزبا مثبت خواندن اين طرح مي  گويد:« سازمان تاكسيراني سازماني است اجرا كننده، نه سياست گذار، ما اساسا با اجراي اين طرح موافقيم. اين سيستم با ساز وكارهاي اجرايي مناسب مي توانددر جهت جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان در مسافرت هاي درون شهري بسيار موثر باشد.» با راه اندازي چنين سيستمي مي توان نظارت بيشتري روي قيمت كرايه نيز داشت چيزي كه هر سال با آ غاز سال جديد، حرف و حديث هاي زيادي به همراه دارد. اگر چه سازمان تاكسيراني كمترين تاثير را در روند افزايش كرايه ها دارد اما مي توان از همين حالا اميدوار بود با راه  اندازي اين سيستم هوشمند اين دغدغه  هم از بين برود.
هم اكنون آژانس هاي اتومبيل كرايه، سال هاست كه در كنار تاكسي هاي تلفني با چنين روشي به كارشان ادامه مي دهند كه اين خود مي تواند بن مايه هاي الگو برداري در ابعاد كوچك تر هم باشد. يعني از چنين اجزايي مي توان، كل ناوگان تاكسيراني را هم سرو سامان داد.
وقتي براي تهيه اين گزارش به سازمان تاكسيراني مراجعه كرديم. در راهرويي كه به دفتر هاشمي عرب منتهي مي شد، راننده هاي زيادي براي ملاقات با وي حضور داشتند. هاشمي عرب -رئيس سازمان تاكسيراني- هر پانزده روز يكبار ملاقات مردمي دارد. يكي از راننده ها گفت: «هاشمي عربي، روزهاي پنج شنبه وجمعه، خودش مسافركشي مي كند. حتي توي تاكسي با مردم و ساير راننده ها حرف مي زند و اتفاقا كرايه هم مي گيرد. من اول باورم نمي شد تا اينكه خودم سوار تاكسي ايشان شدم.»
از هاشمي عربي صحت و سقم حرف را جويا شديم كه ضمن تاييد اين حرف گفت: «چه اشكالي دارد من كار مي كنم. بايد بيرون بروم تا مشكلات اين افراد را بدانم، از پشت ميز نشستن به جايي نمي رسم». تمام شد.

در دانشگاه صنعتي شريف
گروه پيش بيني زلزله تشكيل شد
زلزله بم ۵ روز قبل قابل پيش بيني بود. اين ادعاي يك گروه علمي است كه براي پيش بيني زلزله در ايران در دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي شريف تهران تشكيل شد
005394.jpg
عكس: هادي مختاريان 
اين گروه پيش بيني زلزله معتقد است روشي كه براي پيش بيني كوتاه مدت زمين لرزه ابداع كرده كاملا منحصر به فرداست و تا به حال در جهان سابقه اي نداشته
بحث امكان پيش بيني زلزله دو سال پيش در دانشگاه صنعتي شريف مطرح شد اما آن زمان اين طرح تصويب نشد. اگر چه هنوز هم نسبت به پيش بيني زلزله ترديدهاي اساسي وجود دارد اما ميزان بالاي تلفات بم باعث شد اين بار مسوولان نتوانند به ارايه كنندگان اين طرح پاسخ منفي بدهند. از اين رو به دليل اهميت طرح «بررسي امكان پيش بيني زلزله» و پيچيده بودن كار، تاكنون چندين مركز علمي اين طرح را به مثابه «طرح ملي» پذيرفته اند و پشتيباني علمي و مالي خود را اعلام كرده اند.
معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه صنعتي شريف، مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات، پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله و مركز فضايي ايران (سنجش از راه دور). مراكزي هستند كه پشتيبان اين واحداند اما از اين جمع فقط معاونت پژوهشي وزارت علوم در دانشگاه صنعتي شريف حمايت مالي كرده است. تجهيزات مورد نياز براي اين پژوهش (و حتي توليدكنندگان آنها در خارج از كشور) نيز مشخص شده اند، اما هنوز خريداري نشده اند. براي پيش بيني بلندمدت زلزله به وسايل سنجش ميدان مغناطيسي از نوع بسيار حساس آنها و نيز اندازه گيرهاي ميدان الكتريكي، يون شمار و دوربين هاي مخصوصIR نياز است كه همه قيمت هاي بالايي دارند. يك عضو اين گروه مي گويد:«همچنين نيازمند به عكس هاي ماهواره اي نيز هستيم و براي دقت بيشتر اسكن هاي هوايي نيز بايد انجام شود. تجهيزات مربوط به پيش بيني كوتاه مدت زلزله تا اندازه اي متفاوت است، اما پس از پايان تحقيقات در زمينه پيش بيني بلندمدت به نظر مي رسد كه براي پيش بيني كوتاه مدت مي بايد در مناطق مورد نظر لرزه نگارهايي نصب شود كه از طريق خطوط ارتباطي به يك مركز اصلي كه در آن كامپيوترهايي وجود دارند وصل شود و اين كامپيوترها بتوانند به صورت بر خطOn-line) )داده ها را تجزيه و تحليل كنند.» گروه تحقيق توانسته است با حضور در مناطق زلزله خيز كشور و با استفاده از دستگاه هاي الكترونيكي كه خود ساخته است، به اندازه گيري برخي از كميات فيزيكي بپردازد، اما اين دستگاه  ها البته محدوديت هايي دارند و از دقت لازم برخوردار نيستند. بنابراين براي ادامه پژوهش مي بايد هر چه زودتر به تهيه لوازم و تجهيزات مورد نياز اقدام شود.
اما آيا پيش بيني زلزله امكان پذير است؟ در طرح «بررسي امكان پيش بيني زلزله»، پيش بيني زلزله به دو بخش تقسيم شده است. ۱-پيش  بيني كوتاه مدت زلزله ۲-پيش بيني بلندمدت زلزله.
پيش بيني بلندمدت 
در اين روش سعي مي شود كه زلزله حدود ۱۵ روز پيش از وقوع آن پيش بيني شود، البته اين پيش بيني نسبي است و از دقت كمتري برخوردار است. مثلا «ابر زلزله» را كه چند روز قبل از وقوع زلزله ودر زماني كوتاه (حدود ۱۵ تا ۲۰ ثانيه) در امتداد گسل فعال تشكيل مي شود (در مورد زلزله بم اين ابر حدود ۵ روز پيش از وقوع زلزله مشاهده شده است) هرچند كه پديدار شدن اين ابر نشانه وقوع حتمي و قطعي زلزله نيست اما تا۳۷ درصد از احتمال وقوع زلزله خبر مي دهد. پديد ه هاي ديگري نيز هستند كه معمولا تا زير ۵۰ درصد از احتمال وقوع زلزله خبر مي دهند كه اين پديده ها بايد به طور مداوم زيرنظر باشد.
پيش بيني كوتاه مدت
براي پيش بيني كوتاه مدت كه به نظر مي آيد بسيار دقيق هم هست، نخست اطلاعات لرزه نگاري مراكز مختلف لرزه سنجي ايران و جهان بر روي برنامه كامپيوتري نوشته شد و تست هايي در مورد آنها انجام گرفت. تاكنون اطلاعات بيش از يك هزار پايگاه زلزله سنجي تست شده است. گروه پيش بيني زلزله معتقد است كه با اين شيوه مي توان زمين لرزه را ۲ دقيقه قبل از وقوع آن به طرز قاطع و دقيق پيش بيني كرد. توجه كنيد ۲ دقيقه فرصت پيش از وقوع يك زلزله مهيب به هيچ وجه وقت كمي نيست. شايد دراين ۲ دقيقه نتوان جان عده زيادي را نجات داد اما دست كم مي  توان سيستم هاي گاز و برق شهر را به موقع قطع كرد تا از وقوع حوادث وخيم ديگر جلوگيري شود. البته براي اين كار ضروري است كه شبكه برق و گاز شهرها از ساماندهي و سازماندهي متمركز و منسجمي برخوردار باشد (فراموش نكنيم كه در بسياري از زلزله هاي پرتلفات تاريخ، آتش سوزي هاي بعد از وقوع زلزله حتي بيش از خود زلزله موجب تلفات انساني و ويراني تاسيسات شهري وخانه هاي مسكوني شده اند).
اين گروه پيش بيني زلزله معتقد است روشي كه براي پيش بيني كوتاه مدت زمين لرزه ابداع كرده كاملا منحصر به فرداست و تا به حال در جهان سابقه اي نداشته و به همين دليل اين گروه قصد دارند كه جزئيات علمي اين طرح را به زودي به صورت مقاله اي در مجلات علمي معتبر دنيا منتشر كنند. يكي از ويژگي هاي اين روش آن است كه به ياري آن مي  توان زلزله واقعي را از انفجارهاي مصنوعي - كه گاهي موجب اشتباه در تشخيص مي شوند- به دقت تشخيص داد.

قيمت بنزين سوپر بيش از ۲۰ درصد افزايش پيداكرد
بنزين سوپر، بنزين از ما بهتران
005391.jpg
لابد در جايگاه هاي پمپ بنزين، پمپ هايي كه روي آنها نوشته شده. «بنزين سوپر» را ديده ايد و لابد خيلي وقت ها، وقتي كه شما بي تفاوت از جلوي اين پمپ ها رد شده ايد و جلوي پمپمي كه بنزين معمولي مي فروشد توقف كرده ايد، اتومبيل تان فكر كرده است كه اين بنزين غذاي از ما بهتران است و با موتور آن ناسازگار. مثل دوران بچگي كه وقتي با پدر و مادرمان از جلوي رستوران هاي شيك و فروشگاه هاي خوراكي هاي گران رد مي شديم. دستمان را مي كشيدند.
اين سوخت از ما بهتران لازمه يك سيستم حمل ونقل شهري است؛ لازمه اتومبيل هايي است كه تازه از كارخانه خارج شده  اند و نياز به بنزيني دارند كه با موتورشان و نظم اشتعال در آن سازگارتر باشد. قطعا اين بنزين گرانتر از بنزين معمولي است اما اخيرا گران شدن بيش از حد آن صداي سازمان محيط زيست را درآورده است. سازمان محيط زيست به اين خاطر به افزايش قيمت بنزين سوپر اعتراض مي كند كه مجلس چنين افزايشي را تصويب نكرده است و با اين وجود وزارت نفت قيمت اين محصول و ديگر فرآورده هاي نفتي را بالا برده است.
سال گذشته بنزين سوپرليتري ۹۰تومان فروخته مي شد و امسال قيمت آن به۱۱۰ تومان افزايش پيدا كرده است. بنابراين معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست نتيجه گيري مي  كند كه مشتريان حق دارند اين بنزين را مصرف نكنند. هرچند كه استفاده از بنزين سوپر براي خودروهاي جديد بسيار مناسب تر است اما همين كه قيمت اين بنزين با نوع معمولي اش ۳۰ تومان تفاوت دارد جذابيت خود را از دست مي دهد و مشتريان، بنزين ارزان تر را انتخاب مي كنند.
دكتر حجت مي گويد: معلوم نيست قيمت بنزين سوپر براساس كدام مصوبه افزايش پيدا كرده است. با اين وضع صاحبان خودروهاي جديد هم بنزين معمولي مصرف مي كنند و اين به موتور ماشين هايشان صدمه مي زند و باعث آلودگي بيشتر هوا مي شود، علت آن هم اين است كه بنزين سوپر از عدد اكتان بالاتري برخوردار است و بنابراين بر اثر تراكم زياد درجه اشتعال آن بالا نمي رود. در حالي كه بنزين هاي معمولي در تراكم بالا زودتر مشتعل مي شوند. يعني وقتي وارد موتور مي شوند گاه زودتر از جرقه زدن آتش مي گيرند كه اين موضوع باعث به هم خوردن تنظيم اشتعال موتور و صدمه به آن مي شود. به همين خاطر هم اگر صاحبان خودروهاي جديد از بنزين سوپر استفاده كنند، موتور اتومبيل شان كمتر صدمه مي بيند و هوا هم كمتر آلوده مي شود.
وزارت نفت ادعا مي كند مردم از بنزين سوپر استقبال نمي كنند اما محيط زيست معتقد است علت اين عدم مراجعه، قيمت بالاي بنزين سوپر است. دكتر حجت، معاون سازمان محيط زيست مي  گويد: اختلاف بنزين سوپر ومعمولي بايد به بين ۵ تا۱۰ تومان باشد، در حالي كه بالا بودن قيمت بنزين سوپر باعث شده كمتر از آن استقبال شود و به دنبال آن مديران جايگاه هاي فروش هم كمتر رغبتي به فروش آن داشته باشند. مديران سازمان محيط زيست از وعده هايي سخن مي  گويند كه عملي نشده و از قول هايي كه فراموش شده اند. آنها به خاطر دارند كه وزارت نفت قول داده بود قيمت بنزين سوپر ومعمولي را تا حد امكان به هم نزديك و در ضمن بنزين سوپر را تا حد امكان در كليه جايگاه ها توزيع كند، اما الان تعداد جايگاه هايي كه اين نوع بنزين را مي فروشند هم نامشخص است و درضمن بر خلاف مصوب برنامه سوم قيمت را بيش از ۲۰ درصد افزايش داده.
دكتر حجت مي گويد: روزانه ۵۰ تا۶۰ ميليون ليتر بنزين معمولي در تهران توزيع مي شود، اگر تعداد خودروهاي جديد را در نظر بگيريم بايد ۲ ميليون ليتر بنزين سوپر هم توزيع شود. در اين صورت است كه دسترسي به آن در همه جاي شهر آسان خواهد شد.
اما حتي اگر اين بنزين در همه جايگاه ها به مقدار لازم توزيع شود، باز هم بنزين از ما بهتران است، نه به اين خاطر كه ماشين هاي جديد لزوما از آن استفاده مي كنند، بلكه به اين خاطر كه قيمت آن ليتري ۳۰ تومان گرانتر از قيمت بنزيني است كه طبقه متوسط به باك ماشين ها مي ريزد.

بازتاب
هيچ هواپيمايي در كيش خسارت نديده است
روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش - برخلاف آنچه كه در گزارش چاپ شده در همشهري به نقل از سايت بازتاب عنوان شده است، هيچگونه سانحه منجر به خسارت در فرودگاه كيش رخ نداده است و اخبار مربوط به واژگوني هواپيماي فوكر تكذيب مي شود. بر اساس اظهارات مسوولان فرودگاه كيش و تاييد سازمان هواپيمايي كشوري، چرخش هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ در محل پاركينگ فرودگاه كيش تنها موجب جابه جايي مختصر يك هواپيماي فوكر ۵۰ شده است كه خسارتي در پي نداشته است.
متاسفانه در خبر بازتاب به نادرست، به واژگوني يك هواپيماي فوكر ۱۰۰ در فرودگاه كيش اشاره شده بود كه بر اساس اين گزارش در موقع فرود هواپيماي بوئينگ ۷۴۷، فقط يك فروند هواپيماي فوكر ۵۰ متعلق به شركت كيش اير در اين فرودگاه پارك بوده است.

اشتغال و اعتياد
هر چه مي خواهيد طول و تفسير براي خبري بياوريد براي اين يكي نمي شود. همه مايه خبر همين است و استرس در محيط هاي كاري در گرايش به اعتياد موثر است. همين گزارش به نقل از رئيس سازمان بهزيستي كشور اضافه مي كند: ۸۰ درصد سرقت ها در محيط هاي كاري توسط معتادان صورت مي گيرد كه اين افراد در واحدهاي مختلف توليدي صنفي و خدماتي مشغول به كار هستند. طبق آمارها ۵۰ درصد اين افراد براساس اعتياد بيكار مي شوند و غيبت هاي طولاني مدت آنها ۵/۲ برابر افراد سالم است و اين افراد معمولا ۳۰ درصد مرخصي هاي استعلاجي مي گيرند. بيشترين ميزان شيوع اعتياد در مردان شاغل ۲۰ تا ۴۰ ساله است كه اين افراد تنها مي توانند از ۶۰ درصد توان خود در كار استفاده كنند.

كسب مجوز نمي خواهد
در راستاي مقاوم سازي ساختمان ها، شهرداري تهران اعلام كرد كه مردم براي انجام تعميرات جزيي در داخل ساختمان هاي خود آزاد هستند و نياز به كسب مجوز از شهرداري ندارند.
گرچه اين طرح فقط مختص به مقاوم سازي ساختمان نيست و شما اگر قصد داشته باشيد تا به زيباسازي داخل ساختمان، تعميرات بام، محوطه سازي منازل و مجتمع هاي مسكوني، حفر چاه و نظايراينها بپردازيد اينها نياز به مجوز ندارند.
در هر حال تا زماني كه اين طرح تغيير نكرده است، در راستاي تعميرات ساختمانتان اقدام كنيد هيچ بعيد نيست تا چند وقت ديگر همين كار را هم نتوانيد بكنيد.

مراقب پله برقي باشيد
شهروندان تهراني بايد زحمت استفاده از پلي برقي جديد الاحداث ميدان هفت تير را به خودشان بدهند. فكر نكنند گذشتن از اين پله ها مثل عبور از پل عابر پياده است. شهردار تهران توصيه كرد شهروندان هنگام استفاده از پل برقي عابر پياده موارد ايمني را رعايت كنند. شهرداري تهران طي اطلاعيه اي از شهروندان تهراني خواست تا به منظور استفاده بهينه از اولين پل برقي نصب شده در ميدان هفت تير موارد ايمني را رعايت كرده و با احساس مسووليت نسبت به حفظ و نگهداري و جلوگيري از تخريب نخستين پله برقي شهر كوشا باشند.در اين اطلاعيه همچنين به بانوان توصيه شده است هنگام استفاده از پله برقي، مراقب چادر و مانتو خود باشند تا با كناره هاي پله برقي كشيده نشود. شهرداري تهران در پايان اين اطلاعيه، تسهيل تردد روان خودروها، ايجاد امكانات جهت تردد عابران پياده و به ويژه سالخوردگان و... است.

اصلاح هندسي تهران
همه نوع اصلاحي شنيده بوديم اصلاح از نوع هندسي آن هم شهر تهران را نشنيده بوديم. قرار است بزرگترين طرح اصلاح هندسي، روان سازي و ايمن سازي بزرگراه لشگرك با هزينه اي بالغ بر ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال توسط معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه يك از ابتداي سال جاري آغاز شود. قرار است اين اصلاح هندسي كيفيت عبور و مرور را توام با تامين ايمني خودروها حد فاصل ميدان اراج تا ميني سيتي اجرا شود. دو دور برگردان در حد فاصل تقاطع ميني سيتي تا ميدان اراج و اصلاح هندسي در تقاطع هاي اوشاني و ازگل و مسيرهاي رفت و آمد و ورودي و خروجي به بزرگراه هاي لشگرك و امام علي(ع) يك دستگاه پل عابر پياده نيز جهت تامين ايمني تردد عابران در عرض بزرگراه لشگرك تقاطع اوشاني نصب مي شود.

ثبت نام معلمان
فرهنگيان محترم براي اضافه كاري، آن هم در آموزش و پرورش و شهرهاي تابع، مي توانند از چند روز ديگر براي ثبت نام به اداره آموزش و پرورش مراجعه كنند.
سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان هاي تهران اعلام كرد: آغاز ثبت نام آزمون تربيت مدرس آموزش خانواده انجمن اوليا و مربيان سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران به منظور تامين و تربيت مدرس مورد نياز مناطق تابع خود از فرهنگيان واجد شرايط ثبت نام مي كند. فرهنگيان رسمي كه داراي مدرك كارشناسي در يكي از رشته هاي تعيين شده باشند مي توانند حداكثر تا تاريخ ۹ خردادماه سال جاري براي ثبت نام به انجمن اوليا و مربيان منطقه خود مراجعه كنند. آزمون مذكور راس ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۲ خردادماه امسال به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |