شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۳
الياس به آغوش خانواده اش بازگشت
راهي براي انتقام يا اخاذي
يكي از متهمان انگيزه آدم ربايي را بدهكاري خود به فردي در زاهدان عنوان كرد و گفت اين فرد در برابر ۱۱ ميليون تومان كه از من طلبكار بود خواست تا فرزند شاكي رابربايم!
005472.jpg
يكي از متهمان اين پرونده مي گويد اگر در اين آدم ربايي شركت نمي كردم مغازه ام را به آتش مي كشيدند.
دختر ۷ ساله اي از سوي نامادري اش و سپس زنده به گور كردن او جزو اين دسته از پرونده ها است.
نامادري اين كودك كه «طيبه» نام دارد پس از دستگيري در بازجويي ها اظهار داشته بود كه براي انتقام مرتكب اين قتل شده بود

پس از ماجراي ربوده شدن پسر ۱۶ ماهه اي از سوي پرستارخانه در هفته گذشته، ماموران نيروي انتظامي مشهد با پرونده گروگانگيري ديگري در اين شهر روبه رو شدند كه ماموران باهمكاري رئيس شعبه ۵۴ دادگاه عمومي مشهد موفق شدند پس از آزادي گروگان ۱۳ ساله كودك رباها را شناسايي و دستگير كنند.
براساس پرونده موجود در دادگاه عمومي مشهد، اين نوجوان ۱۳ ساله كه الياس نام دارد در اواسط اسفند ماه سال گذشته توسط آدم  رباها ربوده شد و به مخفيگاه تبهكاران منتقل شد.
سرانجام پس از ۱۳ روز از ماجراي اين آدم  ربايي با تلاش رئيس شعبه ۵۴ دادگاه عمومي و پرسنل دايره مبارزه با جرايم جنايي آگاهي مشهد الياس كه روزهاي سخت اسارت را مي گذراند از دست آدم رباها نجات پيدا كرده و به آغوش خانواده اش بازگشت.
شرح ماجرا
الياس پس از خروج از مدرسه اش در محدوده بلوار سجاد اتومبيلي را كه از گارا ژ يك تاكسي تلفني خارج شده بود كرايه كرده و به منزلش در  آزاد شهر برگشت.
پس از طي مسافتي راننده دو نفر ديگر را كه ازهمدستانش بود سوار اتومبيل مي كند. آنها در محدوده آزاد شهر با انداختن پتويي روي سر الياس او را به مكان نامعلومي انتقال مي دهند.
ساعتي پس از اين آدم ربايي و شب هنگام يكي از آدم رباها با منزل الياس تماس گرفته و در خواست يك ميليارد ريال وجه نقد در برابر آزادي الياس مي  كند.
پدر الياس پس از تماس آدم ربا موضوع را با پليس در ميان گذاشت با دستور قاضي محروقي رئيس شعبه ۵۴ دادگاه عمومي كارآگاهان دايره مبارزه با جرايم جنايي آگاهي، ماموريت يافتند تا با تعقيب ماجرا سرنخي از آدم رباها به دست آورند.
آدم رباها در تماس هاي بعدي خود در خواست پول و دلار مي كردند آنها ابتدا قرار گذاشتند با تحويل پول در شهرستان تايباد الياس را آزاد كنند اما در تماس هاي بعدي خود محور شيروان - بجنورد را انتخاب كردند و قرار براي معاوضه پول با الياس در اين مسير تعيين شد.
بادستور مقام قضايي پدر الياس به همراه كارآگاهان به محل تعيين شده رفتند ولي به دليل آنكه آدم ربا الياس را تحويل نداد پدر او از پرداخت پول به وي خودداري كرد.
هنگام تماس فرد آدم ربا ماموران موفق شدند باردگيري شماره اتومبيل پرايدي را كه براي بردن آدم  ربا به محل آمده بود دو نفر از آدم رباها را شناسايي و دستگير كنند.
كارآگاهان سپس متهمان را به مشهد منتقل كردند و موفق شدند مخفيگاه آدم رباها را شناسايي كنند.
كارآگاهان سپس با شكستن در موفق شدند الياس را پس از ۱۳ روز اسارت از چنگ آدم رباها نجات دهند و يكي ديگر از همدستان آدم رباها نيز دستگير شد.
هر سه متهم در حضور قاضي محروقي به تشريح جزئيات اين آدم ربايي پرداختند.
يكي از متهمان انگيزه آدم ربايي را بدهكاري خود به فردي در زاهدان عنوان كرد و گفت اين فرد در برابر ۱۱ ميليون تومان كه از من طلبكار بود خواست تا فرزند شاكي رابربايم.
متهم ديگر پرونده نيز ضمن قبول برخي از اتهامات خود جزئيات اين آدم ربايي را تشريح كرد و گفت به خاطر رابطه خويشاوندي ماجراي آدم ربايي را با من در ميان گذاشت و سپس تهديد كرد كه اگر همكاري نكنم مغازه ام را آتش خواهد زد.
متهم ديگر پرونده نيز ضمن اظهار پشيماني از رفتار خود گفت من از ابتدا با آدم رباها نبودم و فقط براي چند ساعت با آنها همكاري كردم.
قاضي محروقي پس از تحقيق متهمان خطاب به آنان گفت: كشف ماجراي اين آدم ربايي توسط ماموران نيروي انتظامي با توجه به ناراحتي هاي زيادي كه براي خانواده نوجوان ربوده شده به همراه داشت نشان مي دهد كه شما در ارتكاب جرم مصر بوده ايد و اگر كارآگاهان موفق به نجات نوجوان بيگانه نمي شدند جان وي به خطر افتاده بود.
وي ضمن اظهار اين كه در صورت بازگو كردن حقايق، متهمان از تخفيف قانوني برخوردار هستند به آنان توصيه كرد از بيان دروغ بپرهيزند چرا كه اين موضوع باعث گرفتاري بيشتر آنان خواهد شد.
تلاش رئيس شعبه ۵۴ دادگاه عمومي و كارآگاهان دايره مبارزه با جرايم جنايي آگاهي مشهد براي كشف جزئيات بيشتري از اين آدم ربايي ادامه دارد.
مجازات آدم ربايي 
در حالي كه قانونگذار مجازات سنگيني را براي آدم ربايي تعيين كرده است اما همچنان شاهد وقوع اين دسته از جرايم در كشور هستيم. طبق ماده ۶۲۰ قانون مجازات اسلامي هر كس به قصد مطالبه وجه يا مال يا به قصد انتقام يا به هر منظور ديگر به عنف يا تهديد يا حيله يا به هر نحو ديگر شخصا يا توسط ديگري شخصي را بربايد يا مخفي كند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محكوم خواهد شد در صورتي كه سن مجني عليه كمتر از پانزده سال تمام باشد يا ربودن توسط وسايل نقليه انجام پذيرد يا به مجني عليه آسيب جسمي يا حيثيتي وارد شود مرتكب به حداكثر مجازات تعيين شده محكوم خواهد شد و در صورت ارتكاب جرايم ديگر به مجازات آن جرم هم محكوم مي شود.
در بررسي پرونده هاي كودك ربايي دو انگيزه قابل توجه است. اولين انگيزه مربوط به گرفتن گروگان براي گرفتن پول و اخاذي است كه بيشتر پرونده ها در نهايت به اين انگيزه ختم مي شود و دومين انگيزه مربوط به بحث انتقام است.
در مورد اول كودك رباها، پس از گرفتن پول اقدام به آزادي گروگان خود مي كنند اما در پرونده هايي كه انگيزه انتقام در ميان بوده است چون آدم ربايي توسط فرد يا افرادي آشنا صورت گرفته است متهمان براي فاش نشدن رازشان اقدام به قتل كودك ربوده شده مي كنند كه ماجراي ربوده شدن دختر ۷ ساله اي از سوي نامادري اش و سپس زنده به گور كردن او جزو اين دسته از پرونده ها است.
نامادري اين كودك كه «طيبه» نام دارد پس از دستگيري در بازجويي ها اظهار داشته بود كه براي انتقام مرتكب اين قتل شده بود.

ابهام در پرونده قتل دو كودك افغاني
قاتل ماندا و مهسا كيست؟
قديمي ها مي گفتند «امان از نامادري» و جديدي ها و امروزي ها مي گويند «اين حرف ها ديگر ور افتاده. عصر، عصر اطلاعات و تكنولوژيه!» ماجرايي كه مي خوانيد ماجراي تلخ خانواده اي چهار نفره است كه پدر آن سرايدار شركتي در اطراف كرج است و مادر كه در قيد حيات نيست و نامادري آن زني است معمولي و خانه دار. دو فرزند اين خانواده چهار نفره دو دختر ۶ ساله و ۳ ساله بودند (بله بودند و ديگر نيستند!) به نام هاي مهسا و ماندا. فراموش نكنيد كه اين خانواده ۴ نفره، خانواده اي مهاجر از كشور افغانستان هستند. فراموش نكنيد.
اين خانواده ۴ نفره با پسري ۱۶ ساله رفت وآمد داشتند او هم افغاني. اين پسر ۱۶ ساله «شريف» است و الان بابت مرگ مهسا و ماندا غمگين و متوحش! اتفاق در پنجمين روز عيد نوروز ساعت ۴ بعدازظهر اتفاق افتاد. اتفاقي تلخ! شريف سريدار آپارتماني ۸ واحدي در خيابان «شهيد اصغر نعمتي است» و اين خانواده ۴ نفره افغاني در آرزوي حمام و يك دوش حسابي. چه آنها از پيش از لحظه تحويل سال، رنگ حمام را به خود نديده اند. شريف بچه ها ومادرشان را براي حمام و لذت بردن از آب گرم به استخر اين آپارتمان كه مجهز به سونا و جكوزي هم بوده مي برد و سونا رفتن همانا و ... فراموش نكنيد آنها مهاجر افغاني اند و آن روز پنجمين روز عيد و آپارتمان ۸ طبقه خالي از سكنه.
پدر خانواده بالا پيش شريف مي ماند و نامادري و بچه ها آن پايين براي حمام گرفتن. بيست دقيقه از حضور آنها در استخر نگذشته كه نامادري بچه ها را تنها مي گذارد و براي انجام كاري بيرون مي رود. ماندا و مهسا در جكوزي. بعد از گذشت ۱۰ دقيقه، نامادري به استخر بر مي گردد و در كمال ناباوري متوجه مي شود كه بچه ها مرده اند! «هر دوشان كبود شده بودند و من مي دانستم مردن . با اين حال سريع آژانس گرفتيم و آنها را به بيمارستان... رسانديم.»
اشكال ماجرا از وقتي شروع مي شود كه دكتر بيمارستان آنها را معاينه مي كند. او پس از معاينه كودكان متوجه مي شود علت مرگ اين دو دختر خفگي است و پيش از آن هم به آنها تجاوز شده است!
سوال: مگر جكوزي چقدر ارتفاع داشته كه بچه ها نتوانسته اند خودشان را بيرون بكشند؟ همين سوال پاي پليس را به معركه مي كشاند و بازپرس پرونده «مجيد متين راسخ» در اين باره مي گويد: «همان شب دستور دادم مساله در پزشكي قانوني رسيدگي شود و همان شب هم پزشكي قانوني جواب اين سوالات را داد.» پزشكي قانوني تمام حرف هاي دكتر بيمارستان... را رد مي كند و علت خفگي اين دو دختربچه را وارد شدن آب زياد به شش هاي آنها اعلام كرد.
ابهام در اين پرونده همچنان باقي است و بازپرس «متين راسخ» در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كرده است كه پزشكي قانوني دوباره علت اصلي مرگ را بررسي كند و نتيجه معاينات خود را سريعا به وي اطلاع دهد.
چنانچه كه مشخص شود اين كودكان به طور عمد به قتل رسيده باشند طبق ماده ۲۰۵ قانون مجازات اسلامي قاتل در پي درخواست قصاص از سوي خانواده مقتول (اولياي دم)، از طي شرايط لازم و حكم از سوي ولي امر يا رئيس قوه قضائي، قصاص (اعدام) خواهد شد و چون در اين ماجرا ۲ نفر كشته شده اند قاتل به ۲ بار قصاص محكوم مي شود همچنين طبق ماده ۲۰۶ همين قانون، قتل در موارد زير قتل عمدي است:
الف) مواردي كه قاتل با انجام كاري قصد كشتن شخص معين يا فرد يا افرادي غيرمعين از يك جمع را دارد، خواه آن كار نوعا كشنده باشد خواه نباشد ولي در عمل سبب قتل شود.
ب) مواردي كه قاتل عمدا كاري را انجام دهد كه نوعا كشنده باشد، هر چند قصد كشتن شخص را نداشته باشد.
ج) مواردي كه قاتل قصد كشتن را ندارد و كاري را كه انجام مي دهد نوعا كشنده نيست، ولي نسبت به طرف بر اثر بيماري ، پيري ، ناتواني يا كودكي و امثال آنها نوعا كشنده باشد و قاتل نيز به آن آگاه باشد.

بعد از مسافران سارق
اين بار مسافركش سارق
اگر مي خواهيد سوار اتومبيل هاي كرايه شويد كمي مراقب و مواظف خودتان باشيد.
اين خبر را بخوانيد و بعد از آن فكري به حال پول ها و اموالتان هنگام سوارشدن در اين خودروها بكنيد!
اعضاي يك باند سرقت كه به عنوان مسافركش از مسافران سرقت مي كردند، دستگير شدند.
اعضاي اين باند را «محمد » ۴۵ساله، كارگر، «اسد» ۲۰ ساله، كارگر و «علي»۴۸ ساله، كارگر تشكيل داده اند.
شيوه سرقت اين باند به اين صورت بود كه با پيكان سفيدرنگ «محمد» در محدوده آزادي مسافراني را كه تنها بودند سوار مي كردند.
يك نفر از آنها به عنوان راننده و دو نفر ديگر نيز به عنوان مسافر در خودرو مي نشستند وقتي به مسير خلوتي مي رسيدند تمام اموال مسافر را از او سرقت و اگر وي مقاومت مي كرد با سلاح سرد «چاقو» او را تهديد مي كردند.
پس از سرقت اموال مسافر، او را در جاده مخصوص كرج رها مي كردند.
«غلامعباس»۴۵ ساله يكي از ۱۰ شاكي مي گويد، در ميدان آزادي منتظر تاكسي بودم كه به فرودگاه بروم. پيكان سفيدرنگي با دو مسافر جلوي پاي من ايستاد. مسيرم را گفتم و سوار شدم.
در مسير جاده مخصوص كرج، مسير را عوض كرد. به آنها مشكوك شدم و خواستم كه اتومبيل را نگهدارد، اما راننده توجهي نكرد. سعي كردم با سروصدا وسايل نقليه ديگر را متوجه خود كنم كه فردي كه كنارم نشسته بود با دست دهانم را بست و با چاقو تهديدم كرد و به سمت شهرك اكباتان پيچيد. پس از گرفتن كيف و پول هايم مرا در يك محل خلوت رها كردند.
پس از تحقيق ماموران در رابطه با سابقه متهمان متوجه شدند كه هرسه سابقه سرقت و موادمخدر دارند.

خشونت در آفريقا
بعضي از گزارش ها هستند كه خواندنشان لرزه به اندام خواننده مي اندازد. گرچه آنچه كه قرار است بخوانيد اصلا جزييات مشمئزكننده يك قتل يا جنايت هولناك نيست، زنان جوان مبتلا به ويروس ايدز در تانزانيا ۱۰ برابر بيش از زنان غيرمبتلا به ويروس ايدز از اعمال خشونت جنسي عليه خود گزارش داده اند. در كامرون ۴۰ درصد از دختران نوجوان عنوان كرده اند كه اولين آميزش جنسي آنان ناخواسته بوده است. در كنيا ۴۰ درصد از دانش آموزان دبيرستاني دختر كه داراي فعاليت جنسي بودند، به اغفال شدن خويش اقرار كرده، يا مجبور به اين كار شده اند. همچنين مطالعه اي در پرو نشان داد كه ۹۰ درصد مادران جوان در سنين ۱۲ تا ۱۶ سال قرباني تجاوز جنسي اغلب به وسيله يك عضو خانواده بودند.در آفريقاي جنوبي، از هر ۱۰ مرد ۸ نفر اعتقاد داشتند كه زنان مسوول بروز خشونت جنسي بودند و از هر ۱۰ مرد ۲ نفر اعتقاد داشتند كه زنان از تجاوز جنسي لذت مي برن

يك تريليون دلار رشوه
منبع اين صداي سوتي كه تاچند لحظه ديگر مي شنويد احتمالا مغز گرامي تان است. لطفا به گيرنده هاي خود دست نزنيد.
طبق تحقيقات سازمان بانك جهاني، همه ساله بيش از يك تريليون دلار رشوه در جهان پرداخت مي شود.
طبق نظر دانيل كوفمن، مدير امور دولتي اين سازمان، اين رقم تخمين ميزان رشوه حقيقي پرداخته شده در سراسر كشورهاي غني و در حال توسعه است.
اين امر حايز اهميت است كه رشوه دهي يك مشكل ويژه كشورهاي در حال توسعه نيست؛ بنابراين مبارزه با فساد يك درگيري جهاني به حساب مي آيد.
آمار اقتصادي سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ نشان مي دهد در اين سال ها مبلغ يك تريليون دلار رشوه پرداخت شده است.
لازم به ذكر است كه در اين تخمين، اختلاس از صندوق هاي عمومي يا دزدي از دارايي هاي عمومي در نظر گرفته نشده است.

رقص مرگ
رقص در يك مجلس عروسي جواني را به كام مرگ كشيد. خانواده عروس در پي مسخره شدن يكي از دوستان خود هنگام رقصيدن از سوي بستگان داماد با آنها درگير شدند كه دراين نزاع جوان ۲۲ ساله اي بر اثر ضربات چاقو جان سپرد. ماموران پليس آگاهي اصفهان در پي اطلاع از يك درگيري در مجلس عروسي راهي محل شدند و با جسد غرق در خون جواني روبه رو شدند. در بررسي هاي اوليه مشخص شد مقتول عباس نام داشته كه با ضربات چاقو عموي عروس به قتل رسيده بود. كارآگاهان سپس عامل اين جنايت كه جوان ۲۰ ساله اي به نام ابراهيم بود را در صحنه قتل دستگير كردند. متهم به قتل در بازجويي ها اعتراف كرد همراه سيروس، يكي از دوستانم به عروسي آمده بودم. در آنجا سيروس شروع به رقصيدن كرد و بستگان داماد شروع به مسخره كردن او كردند. من از اين موضوع ناراحت شدم و به كار آنها اعتراض كردم كه همه بر روي سرم ريختند و مرا كتك زدند من هم براي دفاع از خود كارد ميوه خوري برداشتم و چند نفر از آنها را زدم و پس از اتمام درگيري متوجه مرگ عباس شدم.

استراحت درپارك
يكي نيست به اين مردم بگويد مي خواهيد استراحت كنيد تشريف ببريد منزل. آخر پارك هم جاي خوابيدن است. چند روز قبل مردي در يكي از پارك هاي لاهيجان خواب بود كه سه مرد چاقو به دست به سراغش رفتند و او را به زور به محل خلوتي بردند. دراين ميان طعمه سارقان كه حسابي بد خواب هم شده بود از ترس جانش هرچه كه داشت و نداشت دو دستي تقديم دزدان كرد و آنها در كمال احترام راهشان را كشيدند و رفتند و همه چيز به همين راحتي تمام شد.
البته يكي از اين دزدها كه «صادق- ق» نام دارد بعدا دستگير شد و به جرم خود اعتراف كرد.
حالا اگر دوست داريد باز هم در پارك بخوابيد اگر دزدان سراغتان آمدند ما خيالمان راحت است كه هشدار داده بوديم.

دزدان بدشانس
آقايان سارق! دزدي هم شانس مي خواهد اين طور نيست كه هر كسي از پدرش قهر كرد راه بيفتد برود دزدي. مي  گوييد نه اين خبر را بخوانيد.
از شيراز خبر رسيده است دو سارق مسلح اول به عنوان مسافرسوار يك خودرو شدند و بعد اقدام به سرقت ماشين كردند ولي مرد مالباخته موفق شد خودش را به سرعت به پاسگاه نيروي انتظامي برساند و موضوع سرقت را گزارش دهد.
بعد از اين شكايت ماموران بلافاصله تمام راههاي ورودي و خروجي شهر را تحت كنترل درآوردند و دزدان بدشانس قبل از آن كه موفق به فرار شوند به دام افتادند. اين هم ماجراي دو دزد بد شانس.
از اين پس به سارقان محترم توصيه مي شود اول براي امتحان كردن شانس خودشان چند بار در مسابقه هاي بخت آزمايي شركت كنند وبعدا به فكر اين جور كارها بيفتند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |