پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از كار هيچ كس ابراز شگفتي مكنيد تا بنگريد عاقبت آن چه مي شود.
نهج الفصاحه، حديث 248
امروز با حافظ
و اندر آن برگ و نوا خوش ناله هاي زار داشت
بلبلي برگ گلي خوش رنگ در منقار داشت
گفت ما را جلوه معشوق در اين كار داشت
گفتمش در عين وصل اين ناله و فرياد چيست
آب و هوا
015909.jpg

عكس روز
015915.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ جعفر آشتيه
پس از اين كه مقاومت مردم فلسطين، ارتش رژيم صهيونيستي را مجبور به عقب نشيني از باريكه غزه كرد، زندگي مردم اين منطقه به تدريج به شرايط عادي باز مي گردد. درعكس، ماموران اداره برق در غزه مشغول ترميم كابل هاي برق هستند.

در شهر چه خبر
كالا برگ قند و شكر
امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني، كالابرگ شماره 946 شهري و 835 روستايي را براي دريافت قند و شكر يارانه تعادلي اعلام كرد. كالابرگ ??? شهري به ازاي هر نفر يكهزار و ??? گرم به قيمت هر كالابرگ يك نفره يك هزار و ??? ريال در نظر گرفته شده است. همچنين كالابرگ شماره ??? روستايي به ازاي هر نفر يكهزار و ??? گرم به قيمت هر كالابرگ 2 هزار و ??? ريال تعيين شده است. كالابرگ شهري براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا 31 خرداد 86و كالابرگ روستايي براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا 30 خرداد ماه سال آينده داراي اعتبار است .

مصرف كمتر جوش شيرين
نانوايي ها ي زنجان مصرف جوش شيرين را تا 97درصد نسبت به گذشته كاهش دادند و اين در حالي است كه همكاران آن ها حتي در شهر هاي بزرگ هنوز از اين ماده مضر استفاده مي كنند. استفاده  از جوش شيرين در پخت نان، باعث جذب نشدن املاح مورد نياز بدن از جمله كلسيم، آهن و روي شده و زمينه  ابتلا به بيماري گوارشي، روده اي و پوكي استخوان مي شود. در اين شهر به  ندرت مشاهده مي شود كه نانوايي ها براي تسريع در زمان عمل آوري خمير به جاي استفاده  از مخمرهاي مجاز از جوش شيرين استفاده كنند.

پيش فروش بليت
طي نظر سنجي هاي انجام شده كه به روش پيمايشي و با توزيع 6 هزار پرسشنامه در مراكز فروش بليت قطار 15 شهر بزرگ كشور انجام شده، 57درصد مردم از طريق راديو و تلويزيون، 19 درصد از طريق دوستان، 10 درصد از طريق روزنامه  و 14 درصد از طريق ساير روش ها از پيش فروش بليت هاي نوروزي اطلاع يافته اند كه 67 درصد آن ها زمان اطلاع رساني پيش فروش را دير و 33 درصد زمان آن را بموقع تشخيص داده اند. از سوي ديگر اهالي شهرهاي قزوين، مشهد و تهران خريد اينترنتي و اهالي شهرهاي همدان، كرج و اصفهان خريد از مراكز فروش بليت را ترجيح مي دهند. همچنين افراد داراي تحصيلات فوق ديپلم به پايين بيشترين تمايل را نسبت به خريد بليت از مراكز فروش و افراد داراي مدرك كارشناسي به بالا بيشترين تمايل را به خريد اينترنتي از خود نشان داده اند.

بانك ها ي كيش
به منظور رفاه حال ساكنان و گردشگران نوروزي جزيره كيش ،تمام شعبه هاي بانك ها در ايام تعطيلات نوروزي فعال و به صورت كشيك به ارائه خدمات بانكي مشغول خواهند بود. تمام شعبه هاي بانك هاي كيش در روزهاي اول تا چهارم فروردين سال ?? از ساعت ? تا ?? آماده ارائه خدمات بانكي به مشتريان هستند.

ماهي قرمز
بالاخره معلوم نشد امسال ماهي قرمز بخريم يا نه ؟ سال گذشته بر اثر انتشار شايعه بروز بيماري سالمونلا ، تنگ هاي ماهي خالي ماند. امسال هم به دليل وجود شايعه بيماري در ميان ماهيان قرمز، 25 ميليارد ريال خسارت به پرورش ژدهندگان آن وارد شد. مديرعامل اتحاديه شركت ژهاي تعاوني تكثير و پرورش ماهيان گرمابي، شايعه وجود بيماري سالمونلا در ماهي قرمز را ناشي از اعمال نظرات شخصي دانسته و مي گويد: ورود ماهي قرمز به بازار مصرف تحت كنترل سازمان دامپزشكي در مبادي ورودي صورت مي ژگيرد و بنابراين هيچ خطري ندارد.

مهد كودك ها
مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي گفت: بين ?? تا ?? درصد كودكان 3 تا 6 ساله كشور در مهدكودك ها جذب شده اند. بر اساس شاخص يونسكو يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي كشورها، پوشش ?? درصد كودكان 3 تا 6 ساله در مهد كودكهاست. گفته مي شود كمترين ميزان پوشش كودكان در مهد كودكها مربوط به استانهاي محروم كشور است. هم اكنون ?? هزار و ?? مهد كودك در كشور فعاليت مي كنند كه ??? هزار كودك را تحت پوشش آموزشي خود قرار مي دهند.

راديو
015930.jpg

بازار
015933.jpg
گراني مقطعي خودرو
طي هفته اي كه گذشت در حالي كه رييس اتحاديه نمايشگاه داران گراني هاي اخير قيمت خودرو را اندك و ناشي از كمبود برخي مدل ها مي دانست، بسياري از فروشندگان اين افزايش را ناشي از فرارسيدن ايام عيد ارزيابي كردند . بررسي قيمت هاي كف بازار خودرو اين هفته كه گراني هاي 2تا 5 درصدي را نشان مي دهد گفته هاي مسئولان اتحاديه را تاييد مي كند. از سوي ديگر پيش فروش خودروي ال 90 به رنو هاي تازه وارد بازار فرصت عرض اندام نداد. در همين مدت ۲، مدل جديد رنو با نام هاي كانگو و مستر كه از موتورهاي ديزلي و گازسوز جديد بهره مي برد، وارد بازار شدند.

نظر شما
015918.jpg
رضايتمندي از سرويس SMS همشهري
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 23 تا 25 بهمن ماه سال جاري اقدام به نظرسنجي تلفني از مشتركين سرويس sms همشهري كردند. در اين نظرسنجي به طور تصادفي با 400 نفر از مشتركين اين سرويس تماس گرفته شد. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه از ميان پاسخگويان 89 درصد از طريق اطرافيان ،  ۵ درصد از طريق روزنامه همشهري، 4 درصد از طريق خبر مندرج در ساير روزنامه ها و 2 درصد از طريق خبر مندرج در سايتها و نمايشگرهاي شهري با سيستم sms همشهري آشنا شدند. اكثريت مشتركين معادل 57 درصد از تازگي اخبار ارسالي راضي هستند، 29 درصد تا حدي راضي و 14 درصد از تازگي اخبار ارسالي رضايت ندارند. ميزان رضايت مشتركين از زمان دريافت اخبار ارسالي در نمودار نشان داده شده است.
اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
015936.jpg

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
چو پرده دار به شمشير مي زند همه را
كسي مقيم حريم حرم نخواهد ماند
اين سان كه تو به رد و طرد ايستاده اي و هر دسته و گروهي را بر محمل بهانه اي نشانده اي و از حريم انتظار رانده اي، بدين سياق كه تو هر طيف و طايفه اي را به طريقه يا ترفندي از فهرست اهل انتظار كنار نهاده اي و در شمار نااهلان قرارداده اي، بدين ترازو و مكيال كه تو پيش رو نهاده اي و منتظران را بدان سنجيده اي و همه را دچار نقص و كمبود و كاستي يافته اي، با اين غربال كه تو در دست گرفته اي و...
هيچ كس در وطن انتظار نمي ماند و هيچ نامي در فهرست منتظران نمي نشيند.
اگر همه اين كسان كه گفتي: منتظر نيستند، پس منتظر كيست؟
اگر همه اينها كه گفتي، انتظار نيست، پس انتظار چيست و چشم انتظاري كدام است؟!
نكند بر اين باوري كه در عصر غيبت، همگان بايد دست از همه كار بشويند و به كار انتظار بپردازند و چشم به قاب انتظار بدوزند. اگر چنين است با صراحت و بي پروا، بگو كه:
مصلحت ديد من آن است كه ياران همه كار
بگذارند و سر طره ياري گيرند.
Smshojaee.persiablog.com

مسابقه با جايزه‎/۳۷
تلفات سيگار
سيگار، باعث مرگ چه تعداد از جمعيت جهان در هر سال مي شود؟
(پاسخ را در صفحه 17 روزنامه امروز بيابيد.)
A)15 ميليون نفرB)7 ميليون نفر
C)5 ميليون نفرD)50 ميليون نفر
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) شنبه در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
شماره تلفن برندگان مسابقه 36
015942.jpg
پاسخ صحيح مسابقه 36 گزينه A بود.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري
علاوه بر 10 برنده بالا، 2 نفر از برندگان هر روز از ميان مشتركان SMS خبري همشهري انتخاب مي شوند. اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح (A, B, C, D) حروف SMS را پس از آن درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيشتر از ساير شركت كنندگان است.

تلويزيون
015939.jpg

آلودگي هواي تهران
015912.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
گرگ بارون ديده
هوا گرگ و ميش بود. بره ها گرگم به هوا بازي مي كردند. گرگ بارون ديده به سختي سرما خورده و به استراحت مطلق نياز داشت، اما صداي پارس سگ گله از دور دستها نيز خواب را بر چشمانش حرام كرده بود. شروع كرد به شمارش گوسفندها:1-2-3-4-5-6-7-8-9-12-36-85... فايده اي نداشت، خوابش نمي برد. لباس ميش بر تن كرد و به ميان گله آمد و در گوشه اي امن به آرامي خوابيد. ولي صبح روز قبل از بيداري، انتخاب شده بود تا سرش بريده شود.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت غذاي 60 نفر
برلين: يك مرد بيكار در آلمان غذاي سفارش داده شده براي 60 نفر را كه بيش از 3700 يورو براي تهيه آن هزينه شده بود، به سرقت برد. اين مرد 46 ساله با يك مركز تهيه غذا تماس گرفت و خود را صاحب يك باشگاه خانوادگي معرفي كرد. وي سپس براي 60 نفر، انواع غذاهاي گرانقيمت را سفارش داد، اما هنگامي كه مركز مورد نظر غذاي سفارش داده شده را به باشگاه تحويل داد اين مرد با صاحب مركز تهيه غذا تماس گرفت و مدعي شد كه آنها غذاهاي ديگري را ارسال كرده اند به همين دليل وي شخصا تمام مواد غذايي را پس خواهد فرستاد. وي سپس كليه غذاها را داخل يك خودرو قرار داد تا آنكه مواد غذايي را به رستوران بازگرداند اما با اين محموله متواري شد و همراه با دوستانش تمام غذاها را نوش جان كردند. البته چند روز بعد يكي از اعضاي اين باشگاه، مرد كلاهبردار را در خيابان شناسايي و او را به پليس معرفي كرد.
تگرگ در تابستان
كانبرا: امسال هم براي ششمين سال متوالي شهر كانبرا، پايتخت استراليا با خشكسالي مواجه بود اما 2 روز قبل در يكي از آخرين روزهاي فصل تابستان، در اين شهر تگرگ باريد تا اينكه مردم حيرت زده شوند. شدت اين تگرگ به حدي بود كه برخي از خيابانهاي مركزي اين شهر مملو از يخ شده بود و ماموران شهرداري با كاميون، يخ ها را از سطح معابر جمع آوري مي كردند. به هر حال به دليل جاري شدن سيل و بارش تگرگ، بسياري از ادارات دولتي و مدارس در اين شهر تعطيل شدند. امسال خشكسالي در كانبرا به حدي بود كه آب در اين شهر جيره بندي شد.
جوان شهرت طلب
ژنو: 2 روزنامه پرتيراژ كشور سوئيس فريب يك جوان شهرت طلب را خوردند. داستان از اين قرار بود كه وي به صورت تلفني با واحد آگهي هاي اين 2 روزنامه تماس گرفت و خود را نماينده يك شركت معروف توليد عطر معرفي كرد. وي سپس از اين روزنامه ها خواست يك صفحه كامل آگهي براي شركتش چاپ كنند كه قيمت هر يك از اين آگهي ها معادل 71 هزار دلار بود. با توجه به اينكه پيشنهاد اين مرد بسيار وسوسه انگيز بود هر 2 روزنامه پذيرفتند كه هزينه آگهي را از اين شركت معتبر پس از چاپ دريافت كنند. به هر حال وي فايل آگهي ها را براي آنها ايميل كرد و آگهي مورد نظر ديروز در هر 2 روزنامه سوئيسي منتشر شد. اما پس از انتشار اين آگهي مشخص گرديد كه جوان آگهي  دهنده هيچ نوع همكاري با شركت توليد عطر نداشته و هر 2 روزنامه را فريب داده است. اين جوان كه عاشق شهرت بود، عكس تمام قد خود را در حالي كه چند شيشه عطر در دست داشت در اين آگهي مونتاژ كرده بود. احتمال دارد كه اين 2 روزنامه و شركت توليد كننده عطر از اين جوان شكايت كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |