پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
ترك تحصيل
400هزار دانش آموز در يك سال
015894.jpg
گروه اجتماعي بيش از 400 هزار دانش آموز دوره ابتدايي و راهنمايي سال گذشته ترك تحصيل كرده اند.
اين گزارش حاكي است آمار ترك تحصيل كنندگان به اين تعداد ختم نمي شود و چنانچه ترك تحصيل كنندگان دوره متوسطه، پيش دانشگاهي و هنرستان ها را نيز به اين آمار بيفزاييم به ارقام تأسف باري برمي خوريم كه جمعيت بالقوه بزهكاران آينده را تشكيل خواهند داد.
بقيه از صفحه اول
عضو هيأت علمي پژوهشكده كودكان استثنايي وزارت آموزش و پرورش ديروز اعلام كرد 204 هزار و 81 دانش آموز دوره ابتدايي سال گذشته ترك تحصيل كرده اند.
ابوالفضل بصري كه در همايش رسانه ها و دانش آموزان استثنايي سخن مي گفت افزود: همچنين سال گذشته در پايه هاي راهنمايي 208 هزار و 520 دانش آموز ترك تحصيل كردند و بايد براي كاهش اين ارقام روش هاي ويژه اي به كار گرفته شود.
سعيدي گفت: در واكنش به آمار بالاي ترك تحصيل، مسئولان از سال 64 به بعد براي حل مشكلات ترك تحصيل و مردودي دانش آموزان به ساده كردن ضوابط تحصيلي پرداختند كه اين امر نيز از نگاه كارشناسان مورد انتقاد است.
تلاش خبرنگار ما براي دستيابي به آمار نرخ كلي ترك تحصيل در همه پايه ها و دوره هاي تحصيلي و مقايسه آنها با سال هاي گذشته به جايي نرسيد و مسئولان مربوطه اظهار داشتند آمار دقيقي در زمينه ترك تحصيل ندارند. اما آنچه مشخص است آمار مردودي در دوره ابتدايي در سال تحصيلي گذشته افزايش داشته به طوري كه 5/2 درصد دانش آموزان اين مقطع مردود شده اند. در دوره راهنمايي تحصيلي نيز 8/7 درصد مردود شده اند و مردودين مستعدترين گروه دانش آموزان براي ترك تحصيل هستند.
در همين زمينه معاون آموزش و پرورش عمومي مي گويد 40 درصد دانش آموزاني كه يك بار مردود مي شوند و حدود 80 درصد دانش آموزاني كه دوبار مردود مي شود، ترك تحصيل مي كنند.
دكتر حسين احمدي عامل اصلي ترك تحصيل در ايران را مردودي دانست و افزود: برخلاف ديدگاه عده اي كه معتقدند ضعيف ترين دانش آموزان ترك تحصيل مي كنند، عموما دانش آموزاني ترك تحصيل مي كنند كه مردود شده و نزديك به مرز قبولي هستند.
احمدي افزود: در سال 78، بيش از يك ميليون و 666 هزار دانش آموز در كشور ترك تحصيل كردند درحالي كه اين آمار در سال 83 به 800 هزار دانش آموز كاهش يافت كه باز هم وضعيت مناسبي نيست.
به گفته احمدي براساس پژوهش هاي انجام شده، مردودي نه تنها باعث تقويت درسي و تحصيلي نمي شود، بلكه ترك تحصيل و بزهكاري را درپي دارد و اعتمادبه نفس را كاهش مي دهد.
كارشناسان اين امر معتقدند، ترك تحصيل يكي از عوامل سوق دادن نوجوانان به طرف بزهكاري است كه بايد با آن به شكل منطقي و علمي برخورد كرد.
محمد فارسي، بازپرس دادسراي نوجوانان در اين زمينه گفت: 67درصد از نوجواناني كه ترك تحصيل كرده اند به طرف بزه گرايش پيدا كردند.
وي معتقد است تحقيقات نشان مي دهد كه بيش از نيمي از مددجويان ورودي كانون اصلاح و تربيت سابقه شكست تحصيلي و ترك تحصيل داشته اند.
در همين حال معاون مديركل آيسسكو تأكيد مي كند كه بسياري از كودكاني كه در مدارس ثبت نام مي كنند به علت انعطاف ناپذيري و كيفيت پايين نظام آموزشي، ترك تحصيل مي كنند.
به گفته دكتر هادي عزيززاده هنوز بسياري از كشورها با چالش هاي هميشگي تراكم بالاي دانش آموزان، كمبود مواد آموزشي، ناكافي بودن آموزش معلمان و ضعف مديريت مدارس، مواجه هستند.
عزيززاده معتقد است راهكارهاي آموزشي براي همه نيازمند مشاركت فعال دولت ها و سازمان هاي غيردولتي در اداره كنترل مدارس است.
به گفته وي در راه تحقق اهداف آموزش براي همه با مشكلاتي مواجه هستيم كه عمدتا در مناطق دورافتاده و روستايي و آموزش دختران است.
از سوي ديگر رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در تهران نرخ ترك تحصيل را از جدي ترين مسائل پيش روي نظام هاي آموزشي به ويژه در مناطق محروم عنوان كرد و گفت: تا زماني كه شاهد پديده ترك تحصيل كودكاني هستيم كه بدون شك به ايجاد نسل جديد بي سوادان منجر مي شوند، تلاش هايمان براي كاهش نرخ بي سوادي مثمرثمر نخواهد بود.
به گفته دكتر عابدين صالح، نابرابري جنسيتي يكي از مشكلات اصلي پيش روي نظام هاي آموزشي است كه خود به تشديد ترك تحصيل كمك كرده است.
وي بر شناسايي و به كار بستن اقدامات برتر كاهش نرخ ترك تحصيل كودكان از طريق ارائه آموزش كيفي براي همگان تأكيد كرد.
كارشناسان مهم ترين مشكلات آموزش را كيفيت پايين و انعطاف ناپذيري محتوا و متدهاي آموزشي و ناديده انگاشتن خلاقيت، نظم، مسئوليت پذيري و انجام فعاليت هاي گروهي، ايجاد وقفه در كيفيت آموزش و روش ها و تجهيزات داخلي به واسطه اعمال تغييرات سريع جهاني در زمينه توسعه علمي بيان مي كنند.همچنين صراحت نداشتن موضوعات آموزشي، ناهماهنگي موضوعات فوق با الگوهاي پيشرفت كشور در نتيجه فقدان هماهنگي بين آموزش و بازار كار، از ديگر مشكلات آموزش است.

اعلام مصاديق تقلب در آزمون كارشناسي ارشد
ايسنا : رئيس سازمان سنجش آموزش كشور بر امنيت آزمون كارشناسي ارشد سال 86 دانشگاهها تاكيد كرد.
دكتر عبدالرسول پورعباس در حاشيه بازديد از حوزه كنكور كارشناسي ارشد در دانشگاه تربيت معلم تهران اظهار كرد: كنكور كارشناسي ارشد امسال با شركت بيش از 500 هزار داوطلب از روز چهارشنبه 9 اسفند تا شنبه 12 اسفند به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود. وي با اشاره به امنيت بالاي آزمون كارشناسي ارشد سال 86 اظهار كرد:  برگزاري اين آزمون مشمول آيين نامه هاي اجرايي قانون تقلب و تخلف آزمون هاي سراسري مصوبه هيات دولت و مجلس بود و امنيت آن تضمين شده است. وي با بيان اينكه سال گذشته 54 پرونده تقلب و تخلف در آزمون كارشناسي ارشد بررسي شد اظهار كرد: دو مورد از اين تقلب ها مربوط به كساني بود كه به عمد موبايل با خود بر سر جلسه آورده بودند كه اين داوطلبان بين 2 تا 3 سال از شركت در آزمون محروم شدند. همچنين تعدادي از داوطلبان نيز به همراه خود ماشين حساب داشتند كه آنها نيز از شركت در آزمون محروم شدند. وي اظهار كرد: امسال در زمان گزينش داوطلبان پذيرش مشروط قطعا نخواهيم داشت و قبولي داوطلبان قطعي خواهد بود و در اين راستا فايل نهايي پذيرفته شدگان نهايي در اختيار جامعه قرار مي گيرد. رئيس سازمان سنجش با اشاره به حذف طرح آت ت در آزمون كارشناسي ارشد سال جاري اظهار كرد: اين طرح به دليل دارا بودن مشكلات اجرايي فراوان لغو شد.
معرفي دانشمندان كوچك
تبريز خبرنگار همشهري: برگزيدگان جشنواره دانشمندان كوچك در مراغه معرفي شدند .شبنم غلامي و مينا لطفي از مدرسه غيرانتفاعي دخترانه سيما در مقطع ابتدايي در اين جشنواره مقام نخست را از آن خود كردند. در علوم تجربي مقطع راهنمايي مدارس نمونه لقمان و نمونه پويندگان به صورت مشترك اول شدندو در حرفه و فن راهنمايي ميلاد جبلي و سليم مومن از مدرسه استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي مقام نخست را به دست آوردند.

ورزش در دقيقه 90
وينگو بگوويچ:
شايسته پيروزي بوديم
ايسنا:سرمربي تيم اميد ايران پس از توقف اين تيم برابر استراليا در مرحله انتخابي رقابت هاي المپيك 2008 گفت: ما شايسته پيروزي در اين ديدار بوديم. وينگو بگوويچ در نشست مطبوعاتي پس از بازي ايران و استراليا گفت: در نيمه اول به طور صد در صد تيم برتر ميدان بوديم و 3 موقعيت مسلم گلزني را از دست داديم اما در نيمه دوم و به ويژه در خط حمله طراوت نيمه اول را نداشتيم. در مجموع اين تيم ما بود كه شايسته پيروزي در اين ديدار بود. وي درباره عملكرد ضعيف مهرداد اولادي و حسين كعبي گفت:  اولادي توانايي زيادي در بازي زميني دارد اما به دليل بازي نكردن در ليگ در آمادگي صددرصد قرار نداشت. كعبي براي هر تيمي نعمت است اما او هم به دليل اين كه در بازي هاي باشگاهي شركت نكرده بود، آمادگي كاملي نداشت.
سرمربي تيم اميد استراليا:
تساوي برابر ايران ارزشمند است
مهر: راب بان، سرمربي تيم اميد استراليا، پس از تساوي تيمش برابر ايران با ابراز رضايت از عملكرد مردانش گفت: كسب تساوي برابر چنين تيم خوبي ارزشمند است. بان افزود:  من از عملكرد مردانم در اين بازي راضي هستم. آن ها توانستند برابر تيم ايران كه يكي از تيم هاي قدرتمند منطقه به حساب مي آيد به تساوي برسند. وي با سخت توصيف كردن اين ديدار گفت:  ديدار مشكلي برابر ايران داشتيم، به ويژه در نيمه  اول كه ايران بهتر از ما كار كرد اما به دليل ناهمواري زمين مدام توپ ها را از دست مي داديم، هر چند كه در نيمه  دوم عملكرد بهتري داشتيم. سرمربي تيم اميد استراليا يكي از عوامل نمايش ضعيف تيمش را تأخير در ورود به ايران اعلام كرد. وي در پايان گفت:  ما در اين بازي، از بازيكنان اصلي خود استفاده كرديم و ساختار اصلي تيم مان همان چيزي بود كه برابر ايران مشاهده كرديد.
مربي تيم فوتبال ذوب آهن:
انتقام شكست دور رفت را گرفتيم
همشهري ورزشي- مربي تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان بعد از پيروزي تيمش مقابل سپاهان گفت:  تيم ما انگيزه زيادي براي شكست سپاهان داشت، چراكه در بازي رفت ناعادلانه مغلوب اين تيم شده بوديم.مختار بابايي ادامه داد: ما پيش از بازي 2 تمرين اختصاصي برگزار كرديم، نقاط ضعف و قوت تيم سپاهان را مي دانستيم و كاملا مستحق اين پيروزي بوديم. بابايي كه در غياب رسول كربكندي، هدايت اين تيم را در اين بازي بر عهده داشت در مورد تيم سپاهان گفت:  اين كه بوناچيچ اعتقاد دارد نبود چند بازيكن علت اصلي باخت هاي سپاهان به شمار مي آيد، بيشتر به يك بهانه شباهت دارد و هر تيمي  ممكن است در چندين بازي، چند بازيكن خود را در اختيار نداشته باشد.

بدترين بازي سپاهان
همشهري ورزشي - سرمربي تيم فوتبال سپاهان بعد از شكست مقابل تيم ذوب آهن گفت: از زماني كه سرمربي سپاهان شدم اين بدترين بازي تيم ما بود. بوناچيچ افزود:  ذوب آهن چندان بهتر از ما نبود، با وجود بازي بد، تيم ما موقعيت هاي زيادي داشت كه آن ها را از دست داديم. علت اصلي اين باخت هم تمركز بيش از حد بازيكنان روي ليگ قهرمانان آسيا بود.وي در مورد شعار تماشاگران عليه خودش گفت: آن ها حق دارند كه عليه من شعار بدهند،۵، 6 ماه است كه بازيكنان متعددي را به دليل محروميت در اختيار نداريم و نتوانسته ايم نتايج قابل قبولي كسب كنيم. بوناچيچ در پايان گفت: زمين ورزشگاه فولادشهر هموار نيست و در اين بازي هم ذوب آهن و هم ما مشكلات زيادي داشتيم. اميدوارم براي بازي هاي آسيايي چمن ورزشگاه آماده شود.

شيوه هاي جديد بازاريابي سوداگران مرگ
اصفهان- خبرنگار همشهري: متخصص سم شناسي پزشكي قانوني اصفهان گفت: تغيير و تنوع الگوي مصرف، سبب افزايش خطر مواد مخدر در جامعه شده است.دكتر فرزاد قشلاقي در سمينار بازآموزي آشنايي با تغييرات الگوي مصرف مواد مخدر و عوارض آن در اصفهان افزود: توليدكنندگان براي فروش هر چه بيشتر مواد مخدر، شيوه هاي جديد مصرف را ارائه كرده اند.وي گفت: تزريق، استنشاق و خوراك از جمله راه هاي رايج مصرف مواد مخدر به شمار مي رود، اما مدتي است كه روش هاي ديگري به شيوه  جذبي و با شكل برچسب و پازل هاي آلوده به مواد با قيمتهاي گزاف رايج شده است.دكتر قشلاقي ادامه داد: اين مواد كه از راه پوست، جذب و مصرف مي شود به شكل پازل و برچسب  هايي با آرم هاي تبليغاتي كارخانجات بنز ، تويوتا يا ستاره داود و سوپرمن ، آرم شيطان پرستان و حيوانات از جمله گربه توليد و با قيمتهاي مختلف روانه بازار شده است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |