شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
برگزيدگان جشواره فيلم فجر،به روي صحنه مي روند
مراسم نهايي بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر برگزار شد
بني اعتماد بهترين كارگردان، زندگي ديگران بهترين فيلم
نامزدهاي مسابقه سينماي ايران معرفي شدند
013611.jpg
013572.jpg
عكس:محمد توكلي
گروه ادب و هنر - درحالي كه فردا جشنواره فيلم فجر به كار خود خاتمه مي دهد مراسم اختتاميه بخش  مسابقه بين الملل اين جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد. اين مراسم كه به اعطاي جوايز برگزيدگان بخش هاي جام جهان نما: مسابقه سينماي بين الملل، در جستجوي حقيقت: مسابقه سينماي معناگرا و جلوه گاه شرق: مسابقه سينماي آسيا اختصاص داشت، شامگاه روز پنجشنبه با حضور سينماگراني چون عزت الله انتظامي، عباس كيارستمي، عليرضا رئيسيان، مجيد مجيدي و... برگزار شد.
در بخشي از اين مراسم، محمدحسين صفار هرندي در سخناني با تشكر از ميهمانان جشنواره گفت: شايسته مي دانم از مسبب بزرگ ايجاد اين مراسم كه همانا انقلاب بزرگ اسلامي ايران به رهبري امام خميني است يادي داشته باشم. انقلابي كه براي تمام مردم دنيا حاوي پيام هاي خجسته اي بود و هر روز كه از عمرش مي گذرد پيام هاي جديد انساني ديگري به مردم دنيا ارائه مي كند.
عليرضا رضاداد، دبير جشنواره، هم خطاب به ميهمانان خارجي گفت: شما به سرزميني آمده ايد كه سينمايش قدمتي صد ساله و مردمي هنردوست دارد كه به خوبي قدر هنرمندان خود را مي دانند و اين بي شك حاصل تمدني چندين هزار ساله است. امسال 61 پرچم از كشورهاي مختلف جهان در طول برگزاري جشنواره افراشته شد.
مدير عامل فارابي در ادامه تاكيد كرد: سينماگران ايراني همواره در جستجوي راهكارهاي جديدي هستند و حاصل اين رويكردها در بخش هاي جام جهان نما، در جستجوي حقيقت و جلوه گاه شرق تجلي دارد. امسال جشنواره ميهمان ويژه اي به نام ماريو مونيچلي دارد كه حضور اين سينماگر بزرگ ايتاليايي فرصت مغتنمي است و به همين دليل بخشي از جشنواره به بزرگداشت وي اختصاص دارد.
در ادامه مراسم جوايز بخش معناگرا: در جستجوي حقيقت اهدا شد و سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به زورگير از لهستان رسيد. سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني به خالق فيلم دبيرستان شبانه روزي از كشور تايلند تعلق گرفت و بهرام توكلي از ايران سيمرغ بلورين بهترين فيلم را با پابرهنه در بهشت به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز از آن خود كرد.
در بخش ديگر مراسم تجليل از ماريو مونيچلي با حضور عزت الله انتظامي، عليرضا رضاداد و عباس كيارستمي انجام شد. مونيچلي در اين بخش گفت: از اين تقدير خوشحالم و احساس افتخار مي كنم كه اين تقدير همراه است با جشن پيروزي يك انقلاب بزرگ و از همه مهرباني هاي ملت ايران تشكر مي كنم.
هيئت داوران بخش بين المذاهب ضمن تقدير از فيلم هاي پابرهنه در بهشت و آفتاب بر همه يكسان
مي تابد عباس رافعي، سيمرغ بلورين را به فيلم سينه سرخ ساخته پرويز شيخ طادي اهداء كرد.
در بخش سينماي آسيا: جلوگاه شرق جوايز به اين شرح تقديم برگزيدگان شد: بهترين فيلمنامه براي فيلم پرستوي آبي از كشور كره، بهترين كارگرداني براي فيلم روزهاي آتش از كشور ژاپن و بهترين فيلم براي اتوبوس شب كيومرث پوراحمد.
پابرهنه در بهشت بهرام توكلي هم جايزه ويژه سال پيامبر اعظم (ص) را گرفت. پس از انجام مراسم آئيني به كارگرداني فرزانه كابلي، جوايز بخش بين الملل پايان بخش مراسم بود كه در قسمت اول ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه به فيلم بي گناه از كشور فرانسه رسيد.
جايزه بهترين كارگرداني فيلم كوتاه به محدوده دايره شهرام مكري تعلق گرفت. ملكه رودخانه محصول مشترك نيوزيلند و بريتانيا جايزه بهترين دستاوردهاي هنري را برد، ديپلم افتخار بهترين بازي به باران كوثري براي خون بازي رسيد، سيمرغ بلورين بازيگري به اولريش موهه براي زندگي ديگران از آلمان تعلق گرفت و هيئت داوران جايزه ويژه خود را به فيلم آخرين روزها: سوفي شول اهدا كرد.
جايزه بهترين فيلمنامه به فيلم زندگي ديگران رسيد و رخشان بني اعتماد سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني را براي خون بازي از آن خود كرد. جايزه بهترين فيلم هم به زندگي ديگران تعلق گرفت كه نماينده سينماي آلمان در اسكار بهترين فيلم خارجي زبان است. در پايان مراسم هم زندگي ديگران براي حاضران به نمايش درآمد.
معرفي بهترين نامزد هاي مسابقه سينماي ايران
اخراجي ها بهترين فيلم مردمي جشنواره 25 فجر است ولي فقط در 2 شاخه فرعي نامزد شده است، درست مثل سنتوري مهرجويي. در عوض روز سوم به كارگرداني محمدحسين لطيفي كه با تلاش زياد به جشنواره رسيد توانست در 12 رشته نامزد شود. اين در حالي است كه فيلم رئيس آخرين ساخته مسعود كيميايي از بخش مسابقه سينماي ايران خارج شده است.
جواد طوسي عضو هيأت داوران بخش مسابقه سينماي ايران علت اين امر را مشكلات فني فيلم دانست و گفت: فيلم خيلي دير به هيأت داوران رسيد و در نسخه اي كه براي هيأت داوران جشنواره به نمايش درآمد، صداي فيلم از كيفيت پاييني برخوردار بود و به اين دليل فيلم مورد داوري قرار نگرفت و از بخش سوداي سيمرغ بيرون آمد. به گفته طوسي خروج رئيس از بخش مسابقه با هماهنگي مسعود كيميايي كارگردان فيلم به انجام رسيده است.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اتوبوس شب، روز سوم و ميناي شهر خاموش براي بهترين فيلم نامزد شده اند. كيومرث پوراحمد (اتوبوس شب) بهرام توكلي (پابرهنه در بهشت)، امير شهاب رضويان (ميناي شهر خاموش) محمد مهدي  عسگرپور (اقليما) و محمد حسين لطيفي (روز سوم) هم نامزد بهترين كارگردان شده اند و فيلمنامه هاي خون بازي و روز سوم براي بهترين فيلمنامه معرفي گرديده اند.
نامزدهاي بهترين بازيگران زن به اين ترتيبند: رويا تيموريان براي گوشواره، باران كوثري براي 2 فيلم خون بازي و روز سوم و پريوش نظريه براي تك درخت ها. همچنين بهترين بازيگران مرد به اين ترتيب معرفي شده اند: پوريا پورسرخ (روز سوم)، سعيد پورصميمي (تك درخت ها)، بهرام رادان (سنتوري)، مسعود رايگان (خون بازي) و خسرو شكيبايي (اتوبوس شب).پس از روز سوم كه در 12 رشته نامزد شده، خون بازي با 8 مورد نامزدي، ميناي شهر خاموش و پابرهنه در بهشت با 7 مورد، اتوبوس شب با 4 مورد، تك درخت ها و قاعده بازي با 3 مورد، پاداش سكوت، اخراجي ها، سنتوري و بچه هاي ابدي هر كدام با 2 مورد و اقليما، گوشواره و مخمصه هر كدام با 1 مورد نامزدي در مقام هاي بعدي هستند.
برندگان مسابقه سينماي ايران فردا معرفي مي شوند.

اجراي بيش از 30 نقالي وقايع انقلاب در راهپيمايي 22 بهمن
گروه ادب و هنر- بيش از 30 نقالي وقايع انقلاب در روز راهپيمايي پرشكوه 22 بهمن از همايش نقالي انقلاب تا فجر اجرا مي شود.
ستاد خبري همايش نقالي انقلاب تا فجر اعلام كرد فردا 10 گروه نقالي،  بيش از 30 برنامه نقالي وقايع و رويدادهاي انقلاب را در طول راهپيمايي پرشكوه 22 بهمن اجرا خواهند كرد.
سيد محمدرضا عطايي فر، دبير اجرايي نخستين همايش نقالي انقلاب تا فجر با اعلام اين مطلب افزود: اين گروه هاي نقالي، همگي نقل هايي را با موضوعات مختلف در زمينه رخدادها و وقايع سال هاي 1342 تا 1357 مقارن با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اجرا خواهند كرد. وي با اشاره به متون نقل ها كه از منابع و ماخذ مستند استخراج شده است، خاطرنشان كرد: بهترين زمان اجراي اين نقالي ها در طول مسير راهپيمايي 22 بهمن خواهد بود و به همين منظور دبيرخانه همايش ترتيبي اتخاذ نموده است تا گروه هاي نقالي بيش از 30 اجرا براي عموم مردم و علاقمندان داشته باشند. همايش نقالي انقلاب تا فجر با همت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در ايام مبارك دهه فجر برگزار شده و در روز 22 بهمن به كار خود پايان مي بخشد.

عكاسي انقلاب نيازمند بازنگري و ساماندهي است
گروه ادب و هنر- رئيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: عكس پتانسيل زيادي براي بازگوكردن زواياي انقلاب و جنگ دارد، اما هنوز به درستي مورد مطالعه و بازنگري قرار نگرفته است.سيد عباس مير هاشمي در گفت گو با ستاد خبري دومين همايش تجليل از فجرآفرينان عاشورايي، افزود: هر گونه از ژانرهاي عكاسي كه مورد نظر هر قشري از عكاسان كه باشد، بايد همراهي و همدلي بين موضوع و عكاس يا نگارنده اثر در آن موجود باشد و هر چه قدر اين موضوع لحاظ شود، اثر ماندگارتر خواهد شد.
ميرهاشمي با اشاره به عملكرد عكاسان در زمان انقلاب ادامه داد: به اين دليل هر قشري از عكاسان انقلاب و جنگ كه همراه تر بودند، توانستند ذات اتفاق را بيشتر به تصوير بكشند. براي ورود به حيطه هايي كه موقعيت هاي خطرناك را در خود دارد، شجاعت و شهامت در كنار تخصص و آشنا بودن به ظرايف فني و هنري عكاسي نياز است، چرا كه اين موضوع به ماندگار شدن اثر كمك چشمگيري مي كند.وي با انتقاد از شرايط فعلي اين هنر در ايران تاكيد كرد: عكاسي انرژي بالايي براي انتقال مفاهيم ايثار و شهادت دارد. ما آثار بسياري در اين زمينه داريم كه هنوز در معرض ديد عموم قرار نگرفته است.

با چهره هاي جشنواره
013569.jpg
داريوش مهرجويي پس از اولين نمايش سنتوري به همراه تعدادي از بازيگران و عوامل اصلي در نشست خبري پس از نمايش فيلم حاضر شد و گفت: به دليل اينكه اين فيلم مربوط به موسيقي مي شود و نوازندگي هم در آن مطرح است و نمايش آن در ايام ماه محرم قرار مي گرفت، نمايش آن به عقب افتاد و قرار شد از هجدهم بهمن ماه به بعد كه كم كم روزهاي عزاداري تمام مي شود، فيلم به نمايش درآيد. مورد ديگر به خواننده ي جوان فيلم برمي گردد كه اولين كارش بود و ما نمي دانستيم بايد براي او مجوز بگيريم، بنابراين درصدد گرفتن مجوز براي او هستيم. مهرجويي درباره ميزان موارد حذفي فيلم گفت: در اين ورسيون كه الان مشاهده كرديد، بعضي از قسمت هاي موزيكال و خوانندگي فيلم فعلا حذف شده است. اما موقع اكران فيلم و بعد از ماه محرم قرار است، آن چند صحنه اضافه شود. يك مقدار اصلاحاتي به فيلم خورد. بعضي ها مصلحتي و بعضي ها سليقه اي، ولي آن چنان زياد نبود كه به فيلم لطمه بخورد و مقدار زيادي همان طور كه اشاره كردم به دليل ماه محرم است.
013563.jpg
فريدون جيراني گفت: پارك وي را با هدف ساختن يك گونه تازه در سينما و اجراي قواعد يك ژانر در سينماي ايران كه پيش از اين زياد تجربه نشده است، مقابل دوربين بردم.
جيراني كه در نشست نقد و بررسي فيلم پارك وي در ششمين روز برپايي جشنواره فيلم فجر در سينما فلسطين سخن مي گفت، اين فيلم را يك فيلم در ژانر وحشت عنوان كرد و اظهار داشت: تنها كسي كه اين ژانر را در سينماي ايران تجربه كرده ساموئل خاچكيان است و دو فيلم خوابگاه دختران و اخيرا هم اقليما از اينگونه فيلم ها هستند و من هم با علاقه اي كه به اين فيلم ها دارم بعد از قرمز فيلم هاي ديگري ساختم و دوباره به اين راه برگشتم.
013566.jpg
پوران درخشنده درباره ساخت بچه هاي ابدي گفت: بچه هاي ابدي ادامه حس و تفكري است كه به خاطرش وارد سينما شدم.
     درخشنده در نشست نقد و بررسي اين فيلم دلايل ساخت اين فيلم را برشمرد و گفت : در شرايط خستگي زياد و شرايط نابرابر وخامت دوراني كه در آن قرار گرفتم ، ساخت اين فيلم باعث شد كه از گرفتگي حسي و روحي بيرون بيايم . رفتن به دوران كودكي ،كودكان صاف و ساده و بي آلايش كه آبي آسمان را مي بينند علاج من بود.

اخبار كوتاه
نخستين كنگره شعر عرب:   نخستين كنگره بين المللي شعر عربي با گردهمايي بيش از يكصد شاعر و اديب عرب از سراسر جهان در قاهره پايتخت مصر برگزار مي شود. اين كنگره از شنبه 2 فوريه در قاهره آغاز مي شود. كساني كه در اين كنگره بين المللي شركت مي كنند، در 50 سال گذشته در زمينه سرودن و نقد شعر عربي فعاليت هاي چشمگيري داشته اند. از جمله اين شاعران مي توان به محمود درويش شاعر فلسطيني و سعدي يوسف شاعر عراقي اشاره كرد. گفتني است به مناسبت برگزاري اين كنگره جايزه اي به يك شاعر برگزيده اهدا مي شود كه بهاي آن 17500 دلار است.
نمايشگاه گروهي مجسمه- نمايشگاه گروهي مجسمه با همكاري انجمن مجسمه سازان ايران ماه آينده در خانه هنرمندان برگزار مي  شود. موضوع اين نمايشگاه آزاد است و بيش از صد نفر آثار خود را در معرض ديد علاقه مندان قرار مي  دهند. جالب آن كه به علت فضاي كم و ابعاد مجسمه  ها بايد بيشتر از 30 سانتي متر نباشد.
سلن ديون در اسكار- سلن ديون ترانه جديدش را در مراسم اهداي جوايز اسكار امسال مي خواند. اين ترانه مي دانستم دوستت دارم نام دارد و در مراسمي كه براي اداي احترام به انيو موريكونه در اسكار امسال برگزار مي شود، اجرا خواهد شد. موريكونه 25 فوريه امسال اسكار افتخاري اش را دريافت مي كند .
ثبت ركورد تازه در حراجي لندن- تابلويي از بنكسي به قيمت 102 هزار پوند در حراجي لندن به فروش رسيد. اين تابلو كه بمب گذاري انگلستان نام دارد و سه پيرمرد بازنشسته را در حال بازي بولينگ با بمب نشان مي دهد، با تكنيك رنگ اسپري و آكريليك روي بوم كار شده است. قيمت اين تابلو كه دوبرابر قيمت تخميني آن بود ركورد قيمت آثار اين هنرمند را شكست.
جايزه كاستا براي مهرباني گرگ ها- استف پني، نويسنده انگليسي، به خاطر اولين رمانش مهرباني گرگ ها جايزه كتاب سال كاستا را از آن خود كرد. ماجراي كتاب در كانادا مي گذرد در حالي كه اين نويسنده به خاطر ترس از فضاي باز تا به حال كانادا را نديده است. پني 37 ساله كه فيلمنامه نويس نيز هست، در ابتدا جايزه كتاب اول را دريافت كرده بود و اينك جايزه 25 هزار پوندي كتاب سال را دريافت كرده است.
افتتاح همايش بين المللي هنر انقلاب:همايش بين المللي هنر انقلاب همزمان با برپايي نمايشگاه هنر به روايت بيداري با حضور هنرمندان و كارشناسان هنري جهان از دوشنبه آينده به مدت پنج روز در سينما فلسطين برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |