چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
جست وجو براي پيداكردن حيات در مريخ ادامه دارد
كاوش در اعماق سياره سرخ
013245.jpg
نمايي از درياي اِليسيوم، مكاني مناسب براي جستجوي حيات در وراي زمين
پارس اسكاي: به نظر مي رسد كه كاوش هاي انجام شده براي پيداكردن حيات در مريخ به اندازه كافي عميق نبوده اند و براي يافتن موجودات تك سلولي در اين سياره بايد نقاط عميق تر خاك را كاويد. با حفاري هاي جديد احتمال مي رود كه حيات در گذشته اين سياره وجود داشته، ولي شدت زياد پرتوها، زندگي سلول ها را از بين برده است. شايد با كاويدن نقاط عميق تر خاك مريخ بشود موجودات تك سلولي را پيداكرد. براي همين برنامه هاي آتي كاوش حيات در مريخ بايد براي يافتن عناصر حياتي و ياخته هاي زنده در حفره هاي جوان و سطح يخ هايي كه تازه به سطح رسيده اند باشد كه از تشعشعات مرگ بار كيهاني در امان بوده اند.
بر اساس تحقيقات چاپ شده در مجله ژئوفيزيك، با درنظرگرفتن ميزان پرتوهاي كيهاني در عمق و همچنين شرايط متفاوت در سطح مريخ، بهترين مكان براي جستجوي حيات، يخ هاي درياي اِليسيوم (Elysium) است. لوئيس دارتنل از مركز زيست شناسي تجربي در ايالات متحده مي گويد: قطعات DNA، پروتيين و يا فسيل ها دلايل وجود حيات اند. اما هدف اصلي زيست شناسان فضايي، يافتن سلولي زنده است. احتمال يافتن حيات در نقاط زير و نزديك به سطح مريخ وجود ندارد. پيدا كردن حيات در مريخ بستگي به آب مايع دارد. چنين شرايطي تنها ميلياردها سال قبل در مريخ وجود داشته است. حتي مقاوم ترين سلول هاي شناخته شده هم، قدرت تحمل پرتو كيهاني در نزديكي سطح مريخ را ندارند.
بنابراين، دانشمندان بايد در عمق زياد تحقيقات بيشتري انجام دهند و مناطقي مانند حفره هاي برخوردي جوان يا مناطقي كه به تازگي آب در آنها به سطح رسيده است را بررسي كنند.
دكتر اندرو كتز از دانشگاه UCL مي گويد: اين نخستين تحقيق براي بررسي تاثير پرتوهاي كيهاني بر روي مريخ و اثر آن بر حيات در گذشته و حال است. بيشترين احتمال وجود حيات در يخ درياي اليسيوم يا حفره هاي برخوردي جوان است.
گروه تحقيقاتي تشخيص دادند كه يخ دريا مكان مناسبي براي يافتن حيات است. چون اين مكان در ? ميليون سال گذشته به سطح رسيده  است و به همين دليل كمتر در معرض پرتوهاي زير سطح قرار گرفته است.يخ هم امتياز ديگري است. چون مته كردن يخ راحت تر از سنگ است. اما احتمال از دست دادن سلول هاي زنده با مته كردن نيز بالا مي رود. حفره هاي برخوردي به دليل اينكه كمتر در معرض پرتوها قرار گرفته اند و مجاري به دليل جريان آب در ? ميليون سال گذشته، مكان هاي مناسبي براي جستجوي حيات به شمار مي آيند.
به گزارش رويترز، گروه تحقيقاتي براي مطالعه حيات بر روي مريخ، مدلي براي تخمين مقدار پرتوها ساخته است. برخلاف زمين، مريخ با ميدان مغناطيسي و يا جوي ضخيم در اطراف آن حفاظت نمي شود و براي ميلياردها سال اين ذرات آن را به رگبار بسته اند. آنها محاسبه كرده اند كه چگونه پرتوهاي خورشيدي و كهكشاني در عبور از جو نازك مريخ، روي سطح و سپس زير آن تغيير مي كنند. براي تخمين زمان لازم براي زنده ماندن سلول ها، ميزان پرتوها بر روي سطح مريخ و نيز در عمق به طور منظم اندازه گيري شدند. اين گروه مقاومت سلول ها در برابر پرتوها و ميزان پرتوي سالانه در مريخ را اندازه گرفتند تا زمان باقي ماندن سلول هاي در حال كمون را تخمين بزنند. گونه هايي كه در زمان فعال بودن، قادر به ترميم DNA باردار شده در اثر پرتو هستند، در برابر اين پرتوها مقاوم هستند. هرچند كه سلول ها در حالت خوابيده، مانند يخ زدن، زيرسطح مريخ باقي مي مانند ولي ترميم سازي نمي كنند كه همين امر به مرور باعث غيرفعال شدن دايم آنها مي شود.
پيدا كردن آثاري از باقي مانده حيات يا DNA موجودات احتمالي زنده خود كشف بسيار ارزشمندي است ولي هدف براي محققان يافتن سلولي است كه بتوان آن را گرم كرد، مواد معدني به آن داد و براي مطالعات بعدي بتوان بيدارش نمود. پيدا كردن حيات در مريخ نياز به جاري بودن آب در سطح آن دارد ولي آخرين بار كه آب به صورت گسترده در آن جريان داشت ميلياردها سال پيش بود. حتي سرسخت ترين باكتري هايي كه ما مي شناسيم احتمالا در اين مدت به دليل وجود پرتوهاي مضر زنده نمانده اند.از نقاط مناسب ديگر دره هاي جوان است زيرا اين مكان ها اخيرا با اصابت شهاب سنگ ها به سطح آمده اند .مكان هاي ديگر Gulliها هستند كه در كنار دره ها واقع شده اند.

ايجاد تحول در گرافيك كامپيوتري
013248.jpg
گروه دانش- ابداع كارت هاي شتاب دهنده PhysX باعث ايجاد يك تجربه كاملاً جديد فعل و انفعال و حركت فيزيكي گسترده بي وقفه و دراماتيك (نمايشي) در گرافيك بازي مي شود. اين كارت هاي شتاب دهنده فيزيكي مي  توانند دنياي بازي هاي كامپيوتري را براي هميشه تغيير دهند. امروزه بيش از 60 سازنده و طراح در حال برنامه ريزي و ساخت بيش از 100 بازي هستند كه از اين پردازنده هاي فيزيكي جديد بهره خواهند برد.
كنت چبن مدير بخش توليد كارت هاي شتاب دهنده در اين باره گفت: كارت هاي شتاب دهنده فيزيكي براي پويايي بازي هاي كامپيوتري همان كاري را انجام مي دهند كه كارت گرافيك براي ظاهر بازي انجام مي داد. خوشحاليم كه در صدر اين موج تغيير سخت افزاري هستيم؛ به طوري  كه مي توانيم پيش  بيني كنيم اين كارت ها به اندازه كارت گرافيك امروزي براي بازي ها اهميت خواهند داشت.

دستگاه هشداردهنده سرقت سيم برق
شيراز- خبرنگار همشهري: افزايش سرقت سيم هاي برق موجب شد يك جوان شيرازي دستگاهي بسازد تا سارقان در اين كار ناكام شوند.
طراح دستگاه هشداردهنده سرقت شبكه با حضور در نشست شوراي مديران شركت برق، قابليت هاي نمونه اوليه اين دستگاه را توضيح داد.
در اين نشست مقرر شد كه نمونه اين دستگاه در مناطقي كه با سرقت سيم برق مواجه هستند، نصب شود و عملكرد آن مورد بررسي قرار گيرد.

آموزش عالي
با حضور رئيس جمهور
برگزيدگان جشنواره بين المللي خوارزمي معرفي شدند

گروه اجتماعي - بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي صبح ديروز با حضور رئيس جمهوري، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رئيس دفتر رئيس جمهوري، رؤسا و استادان دانشگاه ها و جمعي از متخصصان، پژوهشگران، محققان و مبتكران كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد.
در اين آيين برگزيدگان بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي در 4 رشته پژوهش هاي كاربردي، توسعه اي، بنيادي و ابتكار بدين شرح معرفي شدند:
بابك شكري، محسن كارگر حجت آبادي، يعقوب انتصاري، فرشيد نوربخش، مژده روشن طبري، سيدحسن موسوي، تورج بطحايي، علي بساق زاده، كارن ابري نيا، محمود مهرداد شكريه، محمد شرفي، شمس الدين مهاجرزاده، عليرضا مفضلي فرد، جواد فيض، جواد صالحي، مجيد برغاني فراهاني، علي اكبر انتظامي، سعيد خواجه مندلي، عبدالرضا حاجي پور، محسن عليشاهي ها، حميد سربازي آزاد، غلامحسين شهيدي بنجار، حسين فرزانگان، سليمان سليماني، مجيد حيدري مورچه خورتي، سيد محمد يحيايي، محمد حسين كريمي، ارشير حسين پور، رضا صفدري، عبدالرضا معين تقوي، محمد مهدوي و محمد موذني.
محمود احمدي نژاد در آيين تجليل از برگزيدگان بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي گفت: استفاده ابزاري از علم و عالم براي سلطه بر ملت ها و چپاول ثروت آنان دور از شأن بشريت و بر خلاف فطرت الهي انسانها و مضر سعادت بشري است.رئيس جمهور، آموختن، شكافتن و ترويج علوم گوناگون را ارزشمندترين حركت انساني خواند و افزود: انسان در مسير طولاني حركت خود به سوي زندگي سعادتمند و حيات طيبه نيازمند موارد گوناگوني است كه از محوري ترين عوامل حركت درست در اين راه علم است.
وي تاكيد كرد: ما با استفاده ابزاري از علوم براي سلطه بر ملتها و انحصار آن مخالفيم و هيچ گاه علم را براي بهره برداري هاي شخصي، گروهي يا حتي ملي نمي خواهيم و بنا بر آموزه هاي انقلاب دستاوردهاي علمي ملت ايران همچون هميشه تاريخ، متعلق به همه بشريت است. احمدي نژاد افزود: ما معتقديم كسي حق ندارد علم را محبوس و زنداني كند و فقط در جهت منافع خود آن را مورد استفاده قرار دهد.احمدي نژاد همچنين به مسئولان نهادهاي علمي كشور نيز توصيه كرد، دايره حمايتهاي خود از ابتكارات و خلاقيتها را گسترده تر و از جوانان مبتكر و خلاق حمايت كنند. وي، از نهادهاي آموزشي خواست در برنامه ريزيهاي خود توجه به نوآوري و خلاقيت را در دستور كار خود قرار دهند و به دانش آموزان و دانشجويان نيز توصيه كرد كه بيش از گذشته وارد اين عرصه شوند.

حفظ حقوق و مالكيت فكري مهمترين ابزارهاي توسعه فناوري
وزير علوم ،تحقيقات و فناوري نيز در اين آيين گفت: گذشت دو دهه پرافتخار در برگزاري اين جشنواره نشان دهنده توجه مستمر نظام به حوزه علم و فناوري است و اين نويدي براي گسترش پايدار فعاليت هاي دانشمندان در ايران است.
محمد مهدي زاهدي حفظ حقوق و مالكيت فكري را به عنوان يكي از مهمترين ابزارهاي توسعه فناوري در روند توسعه همه جانبه ضروري دانست و گفت: توجه جدي به تسهيل سازوكارها در ثبت پتنت در داخل و خارج از كشور، پرورش حقوقدانان آشنا به موضوع پتنت و پايه ريزي نظام اطلاع رساني پويا جهت بهره گيري از دانش فني نهفته در پتنت ها از ضرورياتي است كه با كلان نگري، ظرفيت سازي، همفكري و ساختارسازي نقش تعيين كننده خود را باز مي يابد.

حمايت هاي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي از برگزيدگان
حسين سالار آملي دبير جشنواره بين المللي خوارزمي در زمينه حمايت هاي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي از برگزيدگان اين جشنواره گفت: برگزيدگان داخلي مي توانند در آينده از امكانات ادامه تحصيل، پارك هاي علم و فناوري، وام هاي بهره پايين، ثبت پتنت در خارج از كشور با حمايت سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي استفاده كنند.

فرهنگ و آموزش
نمايندگان مجلس پيشنهاددادند:
افزايش 2برابري اعتبار وام شهريه دانشجويان

ايسنا: معاون پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم از پيشنهاد مجلس براي افزايش 2 برابري بودجه وام شهريه دانشجويان و آغاز فعاليت كميسيون تلفيق از هفته آينده براي تصويب بودجه آموزش عالي خبر داد.
محمد حسيني با اشاره به وضعيت بودجه وزارت علوم و بررسي آن در مجلس، اظهار كرد:  لايحه پيشنهادي دولت در خصوص بودجه به مجلس ارسال شده و در حال حاضر نمايندگان مجلس پيشنهادات خود را در اين رابطه ارايه كرده اند. وي افزود: در اين رابطه نمايندگان مجلس پيشنهاد افزايش بودجه وام شهريه صندوق رفاه دانشجويان از 120 به 240 ميليارد تومان را ارايه كرده اند كه در حال بررسي است، همچنين پيشنهاد تخصيص 50 ميليارد تومان براي ارايه وام وديعه مسكن به دانشجويان نيز ارايه شده است چرا كه در حال حاضر متقاضيان وام هاي صندوق هاي رفاه بيش از پوشش آن است و صندوق نيز توانايي پاسخگويي به اين نيازها را ندارد.
همچنين به گزارش مهر، دانشجويان دانشگاه بيرجند به دليل تأخير در زمان پرداخت وام هاي دانشجويي تجمع كردند. دبير شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه بيرجند با تأييد اين خبر گفت: دانشگاه بيرجند يك دانشگاه محروم است و دانشجويان نسبت به وام هاي دانشجويي اميد داشتند. وضع نامساعد مالي دانشجويان دانشگاه بيرجند يك ادعا و شعار نيست.
مومني افزود: بالغ بر يك هزار و 200 نفر از دانشجويان دانشگاه بيرجند درخواست وام تحصيلي كرده بودند اما اين موضوع با وجود شروع نيمسال دوم تحصيلي هنوز محقق نشده است.

اعتراض  به لغو اعطاي بورس تحصيلي
ايسنا: جمعي از دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس صبح ديروز در اعتراض به مصوبه اخير وزارت بهداشت مبني بر ارائه نشدن اعطاي بورس تحصيلي به دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و جذب نشدنشان به عنوان عضو هيأت علمي  در اين دانشگاه ها، در برابر ساختمان مركزي وزارت بهداشت تجمع كردند.
خوش قلب، دبير شوراي صنفي دانشگاه تربيت مدرس در اين باره، اظهار كرد: دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس تنها دانشكده پزشكي در كشور است كه زير نظر وزارت علوم فعاليت مي كند و ساير دانشكده هاي پزشكي تحت پوشش وزارت بهداشت هستند.

تهيه آيين نامه جديد جذب اعضاي هيات علمي
ايسنا: معاون آموزشي دانشگاه تهران از تهيه پيش نويس آيين نامه جديد جذب اعضاي هيات علمي در دانشگاه و ادامه تحصيل دانشجويان داراي سنوات و مشروط در قالب دوره هاي شبانه خبر داد.
محمود كمره اي افزود: آيين نامه جديد جذب اعضاي هيات علمي در حال حاضر در دست بررسي توسط هيات رئيسه دانشگاه است كه پس از آن به شوراي دانشگاه فرستاده مي شود. وي خاطرنشان كرد: با توجه به ضرورت هاي موجود در جهت نيل به اهداف و رسالت ها و ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه و گسترش ارتباطات علمي بين المللي در ضوابط و شرايط جذب اعضاي هيات علمي تغييراتي ايجاد مي شود.

راه اندازي نخستين موزه مجازي در خراسان جنوبي
بيرجند- خبرنگار همشهري: به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين موزه مجازي كشور در بيرجند مركز استان خراسان جنوبي راه اندازي شد. حسين عباس زاده رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان در مراسم افتتاح اين موزه گفت: اين پروژه مبتني بر بانك اطلاعاتي بوده و با 3 فرمت خاص عرضه مي شود كه فرمت اصلي آن يك لوح فشرده نرم افزاري است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |