سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
در مراسم روز جهاني تالاب ها اعلام شد؛
آلودگي هاي نفتي و فاضلاب بزرگترين تهديد تالاب ها
013131.jpg
گروه شهري- در سمينار روز جهاني تالاب ها و اجلاس سه روزه منطقه اي كنوانسيون رامسر كه صبح يكشنبه همزمان با روز جهاني تالاب ها و با حضور نمايندگاني از 18 كشور عضو اين كنوانسيون در بندرعباس آغاز به كار كرد اعلام شد كه شمار تالاب هاي ثبت شده كشور در كنوانسيون رامسر به زودي افزايش مي يابد.
به گزارش ايسنا، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در اين مراسم گفت: شمار تالاب هاي ثبت شده ايران در كنوانسيون رامسر افزايش مي يابد.
به گفته وي جنگل زدايي، تغييرات سيستم آب، آلودگي هاي صوتي و آبي و بهره برداري ناپايدار از سطح آبخيز و منابع تالابي، از جمله علل تهديدات و تغييرات شديد اكولوژيكي تالاب هاي كشور است.
دكتر دلاور نجفي با اشاره به پيشرفت هايي كه در راه شناخت ارزش هاي نهفته تالاب ها و رموز زيستي آنها حاصل شده و با وجود تفاوت نگرش بشر در قبال تالاب ها به عنوان مناطق بد و غير مفيد به بوم سازگان هاي مؤثر و ارزشمند، گفت: متأسفانه هنوز روند تخريب و دست درازي انسان به آنها ادامه دارد.
وي با اشاره به برخي از تهديدات تالاب ها در كشور افزود: طرح هاي توسعه منابع آبي (سدها و انحرافات) كه باعث بوجود آمدن تغيير در مقدار و زمان رسيدن آب به پايين دست تالاب ها مي شود، افزايش تقاضا براي آب (بخصوص به منظور آبياري) كه منجر به كاهش آب مورد نياز براي تالاب ها مي شود، راندمان پايين آب كه منجر به اتلاف آب زياد و كمبود آن مي شود و تغييرات اقليمي كه عمدتاً مقدار و زمان رسيدن آب به تالاب ها را تغيير مي دهد از عوامل اصلي تغييرات سيستم آب است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: تكثير (ru off) كودهاي شيميايي كه منجر به خوراك وري شديد مي شود، آفت كش ها كه مستقيماً منجر به مرگ حيات وحش شده و اثرات غيرمستقيم نيز
مي گذارند، بهره وري بيش از حد صنعتي كه منجر به آلودگي مي شود، بهره وري بيش از حد دامي كه منجر به آلودگي و خوراك وري مي شود و قايق ها و ناوهاي هواپيمابر كه براي پرندگان (به ويژه در مناطق نيزاري) مزاحمت ايجاد مي كنند از علل اصلي آلودگي هاي صوتي و آبي به شمار مي آيند.
وي با اشاره به صيد بيش از حد كه باعث پايين آمدن جمعيت ماهيان مي شود، گفت: چراي بيش از حد دام كه باعث بوجود آمدن تغيير در نباتات موجود در تالاب ها مي شود، شكار بيش از حد كه باعث كم شدن تعداد پرندگان آبزي شده و در پراكندگي آنها تغيير بوجود مي آورد و استفاده بيش از حد از آب هاي زيرزميني كه باعث تحليل سفره آب زيرزميني مي شود از علل بهره برداري ناپايدار از سطح آبخيز و منابع تالابي است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، توسعه كشاورزي (و شهرسازي) كه به زيستگاه هاي تالابي تعدي كرده اند را علت تغيير زيستگاه هاي تالابي خواند و گفت: جنگل زدايي، چراي بيش از حد و كشاورزي نامناسب كه باعث افزايش سيلاب و فرسايش مي شود از عوامل تخريب سرزمين در حوزه آبخيز است. همچنين كارهاي روبنايي حمل ونقل شامل جاده ها، بزرگراه ها و خط هاي ر اه آهن به تالاب ها آسيب مي رساند و نيز ورود تصادفي گونه هاي مهاجم نباتي كه باعث تغييرات زيست محيطي مي شود از ديگر علل تخريب تالاب هاي كشور است.
وي با تاكيد بر اين كه اين عوامل به يك ميزان تالاب هاي ايران را تهديد نمي كنند، افزود: با اين وجود عوامل عمده اي كه مستقيماً يا به طور غيرمستقيم به فقدان و تخريب تالاب ها منجر مي شوند، منبع انساني دارند.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به
راه حل ها براي كاهش صدمات به تالاب هاي كشور گفت: افزايش آگاهي تصميم گيران و عموم مردم، ظرفيت سازي براي ذي نفعان مربوطه، بررسي و بهبود پايداري برنامه ها و طرح هاي موجود، بهبود مديريت جامع حوزه آبخيز به ويژه در برنامه ريزي، هماهنگي هاي توسعه يافته بين بخشي، دخيل كردن مردم محلي در تصميم گيري، مشخص كردن نيازهاي آبي تالاب ها و تضمين آب كافي، ارتقاي راندمان آب به ويژه براي آبياري، پايش منابع آلودگي، برنامه ريزي و اجراي طرح اجراي كنترل آلودگي ها، بررسي و ايجاد قوانين و چارچوب ها شامل اقداماتي براي ناحيه بندي فعاليت هاي انجام شده در اطراف تالاب ها، دخيل كردن مصرف كنندگان در مديريت، تهيه و اجراي طرح هاي مديريت، تهيه چارچوب براي مديريت، بهبود و اجراي قوانين، يافتن معاش جايگزين، يافتن راه حل هاي موقت (به عنوان مثال رانش زمين)، اجراي مديريت پيشرفته سطح آبخيز و اجراي ارزيابي اثرات زيست محيطي (EIA) ضروري است.
وي با اشاره به نياز براي مديريت توسعه يافته آب (كميت هاي مورد استفاده،  تخصيص آن بين استفاده كنندگان متعدد ، تقاضاي مديريت و...)، خاطرنشان كرد: نياز براي مديريت و برنامه ريزي پيشرفته كاربري زمين و توجه كردن به ملاحظات زيست محيطي در كنار ملاحظات اقتصادي و اجتماعي ، از نيازهاي اساسي به حساب مي آيد. معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال گفت: به زودي شمار تالاب هاي ثبت شده كشور در كنوانسيون رامسر افزايش مي يابد.
مهندس كتال محسني، مديركل محيط زيست استـان هرمزگان نيز با اشاره به برخورداري استان از بيش از 1400كيلومتر سواحل (با احتساب سواحل بيش از 14 جزيره بزرگ و كوچك) كه داراي پهنه جزر و مدي گسترده و خورهاي متعدد و آب هاي ساحلي كم عمق (با عمق كمتر از 6 متر) است، افزود: استان هرمزگان داراي وسيع ترين تالاب هاي ساحلي- دريايي كشور بوده كه از اين بين چهار تالاب از 22 تالاب ثبت شده كنوانسيون رامسر را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به تالاب هاي بين المللي استان هرمزگان گفت: تالاب جزيره شيدور جزو تالاب هاي از نوع آبسنگ هاي مرجاني با سواحل غالبا صخره اي و تالاب دلتاي رود گز و رود حرا و تالاب دلتاي رود شور- شيرين و ميناب و تالاب خورخوران جزو تالاب هاي با پهنه گلي و ماسه اي و ماندابي بين جزر و مدي با جنگل هاي انبوه حرا و چندل (جنگل هاي مانگرو جزو سومين بوم غني زيستي محسوب مي شوند) از جمله اين تالاب هاست.
مديركل محيط زيست استـان هرمزگان با اشاره به مهمترين مخاطرات و عوامل تهديدكننده تالاب هاي استان هرمزگان گفت: قطع درختان جهت سوخت و تعليف دام، آلودگي هاي نفتي و فاضلاب، ايجاد مزارع پرورش ميگو، فعاليت هاي ماهيگيري، خشكسالي و كاهش ورود روان آب هاي سطحي و جمع آوري تخم پرندگان در فصل جوجه آوري از جمله اين عوامل است.
چانگ لي، نماينده دبيرخانه كنوانسيون رامسر نيز با اشاره به موفقيت هاي كنوانسيون رامسر طي سال هاي گذشته، پيوستن كشورهاي غرب و مركز آسيا را به اين كنوانسيون از جمله اين موفقيت ها خواند و گفت: كشورهاي يمن و عراق با تصويب اين كنوانسيون در مجامع قانونگذاري خود در حال پيوستن به كنوانسيون رامسر هستند. همچنين افغانستان و امارات متحده عربي نيز بزودي به اين كنوانسيون ملحق مي شوند. وي با اشاره به يكپارچگي تمام اجزاي زمين افزود: هر تغييري در بخشي از اين مجموعه موجب تأثيرپذيري كل آن مي شود.
نماينده دبيرخانه كنوانسيون رامسر شعار روز تالاب ها در سال 2007 را ماهي براي فردا خواند و گفت: افزايش تخريب مرجان ها و سواحل در كنار شدت گرفتن صيد ماهي موجب به خطر افتادن حيات ماهيان در جهان شده است.
چشم انداز
در حال حاضر 22 تالاب بين المللي ايران در كنوانسيون جهاني تالاب ها (رامسر) ثبت شده است كه بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست نام هفت تالاب از اين تعداد هم اكنون به دليل تغييرات شديد اكولوژيكي، در ليست مونترو (ليست قرمز) كنوانسيون رامسر قرار گرفته است. اين در حالي است كه تغييرات سيستم آب، آلودگي هاي صوتي و آبي، جنگل زدايي بهره برداري ناپايدار از سطح آبخيز و منابع تالابي، تغيير زيستگاه هاي تالابي، تخريب سرزمين در حوزه آبخيز، توسعه روبنايي و گونه هاي مهاجم غيربومي همچنان تالاب هاي كشور را تهديد مي كند.

كوتاهي وزارت بهداشت
در امحاي زباله هاي بيمارستاني
013134.jpg
مهر: وزارت بهداشت به بهانه نداشتن بودجه هيچ اقدام عملي را در زمينه بي خطر سازي و امحاي زباله هاي بيمارستاني انجام نداده است و شهرداري به تنهايي مسئوليت جمع آوري و دفن زباله هاي بيمارستاني را بر عهده دارد. مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: به دليل حفظ بهداشت و سلامت شهر شهرداري وظيفه خود مي داند كه به جمع آوري زباله هاي بيمارستاني بپردازد در حالي كه اين موضوع طبق قانون وظيفه شهرداري نيست.مهندس مصطفي سليمي با بيان اينكه وزارت بهداشت بايد مسئوليت اين زباله ها را بپذيرد، افزود: وزارت بهداشت از نبود بودجه براي انجام اين كار خبر مي دهد در حالي كه مسئولان اين وزارتخانه مي گويند با وجود درخواست بودجه از سازمان برنامه ريزي و مديريت هنوز اين بودجه اختصاص نيافته است.وي در ادامه از ابلاغ رئيس سازمان محيط زيست به وزارت بهداشت در زمينه پذيرش مسئوليت بي خطر سازي و امحاي زباله هاي بيمارستاني خبر داد و تاكيد كرد: سازمان محيط زيست، وزارت بهداشت را ملزم كرده است تا يك زباله سوز براي شهر تهران خريداري كند.

پايش۱۸۳ واحد صنعتي شهر تهران
013137.jpg
فارس: رئيس حفاظت محيط زيست شهر تهران گفت: طي يك ماهه اخير 183 مورد واحدهاي صنعتي بزرگ و كوچك اعم از آلاينده و پاك از سوي گشت زيست محيطي اين اداره پايش شد.شينا انصاري افزود: طي يك ماه اخير 217 واحد نيز مورد بازديد مأموران گشت محيط زيست شهر تهران قرار گرفت. وي از ديگر وظايف گشت زيست محيطي را بررسي شكواييه هاي مردمي عنوان كرد و گفت: طي يك ماهه اخير 13 مورد شكواييه واصل شده كه از سوي كارشناسان اين اداره مورد بررسي و پيگيري قرار گرفته است. رئيس حفاظت محيط زيست شهر تهران همچنين نمونه برداري از واحدهاي آلاينده آب، بررسي آلودگي هاي هوا و صوت، تحويل اخطاريه هاي زيست محيطي به واحدهاي آلاينده و بررسي استعلام واحدهاي صنعتي را جزيي از عملكرد گشت زيست محيطي برشمرد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |