سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
پاداش سكوت از اتوبوس شب پيشي گرفت
تقدير از نصيريان و صمدي به خاطر يك عمر سينما
عكس: محمد توكلي
013113.jpg
گروه ادب و هنر- در سومين روز شمارش آراي مردمي، پاداش سكوت به كارگرداني مازيار ميري با كسب بيش از 66 درصد آرا به عنوان فيلم برگزيده  مردم انتخاب شد. در رتبه  دوم اتوبوس شب كيومرث پوراحمد با بيش از 65 درصد آراي مردمي و خون بازي با بيش از 61 درصد آراي مردمي قرار گرفت.
در اين روز علاوه بر نمايش فيلم در سينماهاي مختلف مراسم نكوداشت علي نصيريان و يدالله صمدي در تالار وحدت برگزار شد و همچنين برگزيدگان بخش هاي مواد تبليغي نيز معرفي شدند.
در بخش اهداي جوايز برگزيدگان بخش هاي تبليغي، در بخش تبليغات محيطي بهزاد خورشيدي براي فيلم آتش بس ،  در بخش پوستر، جواد آتشبازي براي فيلم چهارشنبه سوري و حميد شريفي براي فيلم ابراهيم خليل الله ديپلم افتخار گرفتند. در بخش عكس سيمرغ بلورين به علي زارع براي فيلم وقتي همه خواب بودند و در بخش آنونس نيز سيمرغ بلورين به آرش معيريان براي فيلم تقاطع اهدا شد. در ادامه علي نصيريان لوح سيمرغ طلايي جشنواره را به خاطر نيم قرن فعاليت مستمر در سينما و تلويزيون و تئاتر از دستان محمدرضا جعفري  جلوه و پرويز پرستويي گرفت. نصيريان ضمن سپاسگزاري از لطف مسئولين و مردم گفت: بنياد سينمايي فارابي و جشنواره فيلم فجر تأثير بسياري در بالندگي سينماي ايران داشته و ما هميشه شاهد جرقه استعدادها بوده ايم كه متأسفانه به دلايل مختلف استمرار نيافته و متوقف شده اند. سينما براي مردم ما يك نياز است نه تفريح و تفنن. ما بايد به راستي پاسخگوي نياز مردم باشيم. در ادامه مراسم كمال تبريزي و عليرضا رضاداد دبير جشنواره سيمرغ و لوح تقدير بزرگداشت يدالله صمدي را اهدا كردند. صمدي نيز با اشاره به ديالوگي در فيلم بانوي من گفت: آنجا آقاي پرستويي در نقش اش مي گويد چه قدر زود پير مي شويم مي خواستم بگويم چه قدر زود، زود مي شود.
در پايان مراسم نكوداشت سينماي ايران، حسين صفارهرندي به ايراد سخن پرداخت. وي در بخشي از سخنان خود گفت: سالي كه گذشت، سالي پرخير و بركت براي سينماي ايران بود. سالي پراميد كه احساس آرامش و امنيت، نزد هنرمندان و مردم هنردوست تجلي پيدا كرد و اين فضاي پر از تفاهم، ما را اميدوار كرد كه محصولات آينده اين سينما، ميوه هاي آبدارتري باشند.
بازار فيلم جشنواره
دهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني سينماي ايران نيز در همين روز آغاز به كار كرد. در اين بازار كه در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا مي شود بيش از ??? ميهمان خارجي از تهيه كنندگان، پخش كنندگان و خريداران فيلم به همراه نمايندگان جشنواره هاي مهم بين المللي از ?? كشور جهان حضور خواهند داشت. در اين بازار ?? غرفه به ميهمانان خارجي و ?? غرفه به ميهمانان ايراني براي عرضه آثار، اختصاص يافته است و كمپاني هايي چون دل سي فيلم از كانادا، سلولوئيد دريمز از فرانسه، دويچه وله از آلمان و فالكون فيلم از بيروت و نپتون اينترپرايز از هند در اين بازار حضور خواهند داشت. اين بازار بين المللي تا روز پنج شنبه در مركز آفرينش هاي هنري كانون برپاست.
نشست هاي روز سوم
در اين روز طبق روال، بعد از نمايش هر فيلم ايراني در سينماي مطبوعات نشست مربوط به آن برگزار شد. ازدحام جمعيت عكاسان در مقابل عوامل فيلم، نبود انسجام لازم در مديريت و برگزاري جلسه و طرح سؤالات غيرمرتبط از سوي حاضرين در سالن از نكات قابل توجه نشست هاي اين دوره جشنواره است. در نشست فيلم سنگ، كاغذ، قيچي علاوه بر سهيلي، امين حيايي و نيلوفر خوش خلق بازيگران، حميد اعتباريان تهيه كننده و عليرضا زرين دست فيلمبردار نيز حضور داشتند. در اين جلسه سهيلي درباره شكل گيري ايده فيلم گفت: طرح اين اثر به سكانسي در فيلم شب برهنه كه در آسايشگاه جانبازان مي گذشت برمي گردد. من در اين فضا با غربت و درد و رنجي روبه رو شدم كه موجب شد ايده اين فيلم در ذهن من شكل بگيرد. حيايي، بازيگر نقش جهان درباره اين نقش گفت: نقش جهان كاراكتري نبود كه بخواهم براي آن شخصيت پردازي كنم. به نظر من اين جوان نيز همانند جوانان امروزي بود كه زمانه و شرايط جامعه اين وضعيت را برايش به وجود آورده بود.
رخشان بني اعتماد كارگردان فيلم خون بازي در جلسه نقد و بررسي اين فيلم با اشاره به اين نكته كه برخورد با جوانان معتاد در هنگام ساخت اين فيلم بسيار ناراحت كننده بود گفت: جواناني كه در كشور ما در دام اعتياد گرفتارند به دليل شرايط نامناسب بيرون از محيط خانواده گرفتار اين معضل مي شوند. اگر ما كارگردانان، فراموش نكنيم كه كجا داريم فيلم مي سازيم و فكر نكنيم تافته جدا بافته از جامعه هستيم آن وقت در جامعه اي كه با اين همه معضل جدي اجتماعي روبه رو است به جاي نگاه سياست زده و سرپوش گذاشتن بر ناهنجاري هاي جامعه و تبديل آن ها به بحران سعي مي كنيم با ابزاري كه در اختيار داريم به جاي حرف زدن از گل و بلبل از مسائل جدي حرف بزنيم. باران كوثري بازيگر نقش سارا، در صحبت هاي خود بازي در چنين نقشي را آرزوي هر بازيگري دانست و مسعود رايگان نيز به زندگي مضمحل پدر سارا از طريق نمايش اين اضمحلال در تمام جنبه هاي زندگي شخصيت، تأكيد كرد و گفت: تنها نشستن روي ويلچر در اين فيلم نمايان گر اضمحلال اين شخصيت نبود.
در آخرين نشست سومين روز برپايي جشنواره فيلم فجر كه به فيلم ساعت 25 اختصاص داشت،  آب پرور كارگردان اين فيلم با بيان اين كه پرداختن به موضوعات متافيزيكي هيچ گاه چندان جدي نبوده گفت:  در فيلم اينجا چراغي روشن است رگه هايي از اين موضوع را ديدم و بسيار علاقه مند به موضوعات متافيزيك كه تماشاگر خودش را در سينماي ايران پيدا خواهد كرد شدم.
سجادي دير رسيد
فيلم سينمايي مخمصه به كارگرداني محمدعلي سجادي روز گذشته به جشنواره نرسيد. اين فيلم كه قرار بود ديروز در سينماي رسانه هاي گروهي ساعت 30/15 بر پرده برود، به موقع حاضر نشد و به جاي اين فيلم پايان راه به كارگرداني افسانه منادي روي پرده رفت. گفته مي شود مخمصه فردا 18 بهمن ساعت 21 به عنوان آخرين فيلم ششمين روز جشنواره فجر در سينما فلسطين بر پرده خواهد رفت.
فيلم هاي امروز
در پنجمين روز از جشنواره فيلم فجر، رئيس ، پارك وي ، من و دبورا ، ملكه شياطين ، باز هم سيب داري ، فرش ايراني ، قفل ساز ، رمز ، ساكائيش ، سكته ، ويكتور هوگو ، سياه ، خوشبختي ، پيش از بازگشت به زمين ، هميشه سربلند ، اديسون ، گاهي واقعي ، بچه هاي ابدي ، هاله ، خون بازي ، ملكه رودخانه ، اتوبوس شب ، چند روز بعد ، رنگ از خود گذشتگي و... به نمايش درمي آيد.

سيد مهدي شجاعي:سفارشي شدن،
مايه ضعف ادبيات انقلابي شد
مهر: سيد مهدي شجاعي درباره توليد آثار مرتبط با انقلاب گفت: با وجود اينكه سال ها از پيروزي انقلاب اسلامي گذشته است، اما فرصت سوزي هاي پي درپي از سوي نويسندگان و سياست گذاران فرهنگي باعث شده تا رمان فاخري در اين حيطه تأليف نشود.
شجاعي درباره بي توجهي نويسندگان امروز نسبت به تأليف آثاري با مضامين انقلاب گفت: بخشي از اين بي توجهي به كم كاري و سهل انگاري نويسندگان ما برمي گردد. نويسندگاني كه در بحبوحه انقلاب اسلامي شرايط موجود را درك كردند، اما نسبت به ثبت اين شرايط در قالب رمان كم توجهي نشان دادند. اين نويسندگان اصلي ترين قشري بودند كه مي توانستند آثار شاخصي در اين زمينه انجام دهند.
وي افزود: بخش ديگر اين نارسايي به سياست گذاران فرهنگي مربوط مي شود. به اين معني كه مديران فرهنگي بايد زمينه ساز شكوفايي استعدادها در اين حيطه شوند و اين امر را در رديف اولويت ها قرار دهند. متأسفانه زمينه و بستر مطلوب براي ارتقاي رمان هاي ادبي با رويكرد و مضمون انقلاب بوجود نيامد و در نهايت رمان هاي شاخص و فاخري نيز توليد نشد. از اين ها گذشته نويسندگاني كه در متن پيروزي انقلاب شروع به كار كردند با گذشت سال ها و طي شدن برهه هاي مختلف با دغدغه اي به نام دغدغه معيشتي روبه رو شدند.

نمايشگاه فجر نور گشايش يافت
گروه ادب و هنر: نمايشگاه فجر نور در 2 بخش عكس و پوستر در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد.نمايشگاه فجر نور از ديروز با حضور عليرضا مختارپور معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مناسبت دهه فجر آغاز به كار كرد. در ابتداي اين مراسم سيد مهدي لاجوردي دبير نمايشگاه به ذكر جزئيات عكس و پوسترها پرداخت و گفت: 100 عكاس در نمايشگاه شركت كردند كه آثار آنها براي اولين بار به نمايش گذاشته مي شود. 580 اثر به نمايشگاه ارسال شد كه در بخش ويژه 43 اثر از 14 عكاس در بخش حضور 35 اثر از۲۳ عكاس و در بخش جنبي از ميان 800 اثر 40 كار براي نمايش انتخاب شده اند.وي همچنين اين آثار را سند معتبر آن دوران بر شمرد و گفت: يكي از شاخصه هاي اين نمايشگاه به تصوير كشيدن لحظات پرشور و هيجان پيروزي انقلاب اسلامي در آيينه عكس است كه به عنوان سند معتبر آن دوره محسوب مي شوند. از نظر حرفه اي نيز در هنر عكاسي منحصر به فرد هستند.

يك هفته با موسيقي
نغمه هاي نبوي در ترنم رحمت
گروه ادب و هنر درگذشت پرويز ياحقي نوازنده پيشكسوت ويولن، اجراي موسيقي ايراني در اسپانيا و حضور 145 اثر موسيقايي در جشنواره ترنم وحدت مهمترين رويدادهاي هفته در عرصه موسيقي بود.
پرويز صديقي پارسي معروف به پرويز ياحقي آهنگساز و نوازنده نام آور ويولن بامداد جمعه سيزدهم بهمن ماه در منزل خود در تهران درگذشت. ياحقي در حالي بدرود حيات گفت كه آخرين آثارش به نام هاي مهر و مهتاب را براي عرضه به بازار موسيقي در قالب دو سي دي آماده كرده بود. وي سال گذشته نيز آلبومي به نام راز و نياز را در بازار موسيقي منتشر كرد.
پرويز ياحقي كه در سن 70 سالگي درگذشت با بيش از نيم قرن فعاليت هنري آثار ماندگاري را براي موسيقي ايراني به جاي گذاشت. او در احياي موسيقي اصيل و سنتي ايران و زنده كردن گوشه هاي پربار و غني دستگاه هاي آن سهمي چشمگير و مؤثر دارد.
ياحقي نوازنده و آهنگسازي صاحب سبك بود كه ذوق و ابتكار را با عشق و شور درآميخت و آثار متفاوتي پديد آورد.نواختن ويولن براي آهنگ معروف مرا ببوس، بيداد زمان، برگ خزان، اميد دل من كجايي؟ و سراب آرزو از جمله كارهاي ماندگار اين موسيقيدان ايراني است.
نواي موسيقي ايران نيز اين هفته در مادريد پايتخت اسپانيا طنين انداز شد.در اين برنامه كه با عنوان شب شعر موسيقي شرقي در مركز فرهنگي ايرانيان برگزار شد، مجيد جوادي و نانتاكومار دو موسيقيدان صاحب نام ايراني و هندي همراه با همكارانشان به هنرنمايي پرداختند.
اجراي سازهاي ايراني سه تار، ني و دف به همراه سازهاي هندي تابلا و كانجيرا با بهره گيري از اشعار حافظ و مولانا از ويژگي هاي اين برنامه موسيقي بود كه مورد استقبال ايرانيان مقيم مادريد و اسپانيايي هاي علاقه مند به فرهنگ و هنر ايران قرار گرفت.
با پايان يافتن مهلت ارسال آثار به جشنواره ترنم رحمت اين هفته اعلام شد 145 اثر موسيقايي 50 قطعه شعر و تعدادي نماهنگ متقاضي شركت در اين جشنواره شده اند.جشنواره ترنم رحمت كه به مناسبت سال پيامبر اعظم با هدف الگوسازي و معرفي موسيقي ارزشمند، توجه سازندگان آثار موسيقايي به ساخت آثار معنوي و معرفي آثار هنري فاخر و هنرمندان برتر اين عرضه برگزار مي شود، به آثار منتخب در بخش خوانندگي، آهنگسازي و شعر جوايزي اهدا خواهد كرد.هيأت انتخاب آثار شامل اساتيد موسيقي، شعرا و كارشناسان نيز كار بررسي و ارزيابي 145 اثر موسيقايي در عرصه هاي مختلف پاپ، سنتي، سمفوني، محلي، مقامي، بي كلام، نماهنگ و... را آغاز كرده اند.جشنواره ترنم رحمت با تأكيد بر نغمه هاي نبوي اسفند ماه در تهران برگزار مي شود.

اخبار كوتاه
پرويز پرستويي در صندلي داغ: پرويز پرستويي طي هفته هاي آينده ميهمان برنامه  صندلي داغ مي شود.حميد آخوندي كارگردان اين برنامه گفت: صندلي داغ با حضور وي ضبط شده است و روي آنتن مي رود. ضبط هاي عيد اين برنامه از اسفندماه آغاز مي شود و اكنون در حال رايزني براي پي ريزي ساختار جديدي هستيم كه در صورت مهيا بودن شرايط اين كار را به شيوه اي نو در ايام تعطيلات سال نو روانه  آنتن كنيم.
كارگاه نمايشنامه نويسي: كارگاه نمايشنامه نويسي محمد چرمشير در ادامه برنامه كارگاهي تخصصي كانون نمايش اداره كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه تهران است و شنبه اول هر هفته با حضور محمد چرم شير برگزار مي شود، كه تاكنون نيز چند جلسه از آن تشكيل شده است.
سمينار پژوهشي تئاتر دانشگاهي: اين سمينار از 28بهمن ماه سال جاري و به مدت سه روز در تالار اصلي مولوي برگزار مي شود. به منظور بررسي دلايل افت كمي و كيفي تئاتر دانشگاهي طي سالهاي اخير و با حضور اساتيد اين حوزه برگزار و شامل نشست هاي دو نفره و ميزگردهاي تخصصي و همچنين جلسات پخش فيلم و تئاتر است.
۸ نقالي انقلابي در ميادين تهران: اجراي هشت نقالي در ششمين روز نخستين همايش نقالي انقلاب تا فجر در ميادين شهر تهران در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت. امروز نقل هاي سياوش معاصر ، يك فدايي ، هشت سحر تا هشت غروب 22 بهمن ، يك روزنامه فروش انقلابي ، زمستاني با بوي بهار ، روزشمار تاريخ ، يك سرباز و نقل كودك و نوجوان الف مثل انقلاب در ميادين تجريش، ولي عصر(عج)، انقلاب، امام حسين(ع) و پانزده خرداد از ساعت 15 تا 17 اجرا مي شود.
رونمايي از 10 عنوان كتاب: 10 عنوان كتاب از كتاب هاي مكتب اصفهان با حضور مولفان ،مترجمان و مسئولان فرهنگستان هنر در سينما تك مؤسسه فرهنگي هنري صبا امروز رونمايي مي شود.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه زيورآلات محسن اميني‎/۲۰ تا 25 بهمن‎/ مطهري كوه نور كوچه پنجم شماره 25/ تلفن: 88731403 .
گالري مهروا: نمايشگاه گروهي عكس و اينستاليشن‎/ تا 25 بهمن‎/ خيابان كريم خان آبان جنوبي شماره 78.
نگارخانه شيرين: نمايشگاه آثار افشين بختيار‎/ 17 تا 25 بهمن‎/ ميدان تجريش فنا خسرو پلاك 120 / تلفن:
۲۲۷۴۶۷۵۸ .
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه گروهي عكس‎/ تا 19 بهمن‎/ خيابان ولي عصر روبه روي پارك ملت كاج آبادي پلاك 12/ تلفن: 22051786 .
نگارخانه شيث: نمايشگاه هنر عاشورايي‎/ تا 19 بهمن‎/ چهارراه ولي عصر ضلع شرقي پارك دانشجو كوچه شيرزاد‎/ تلفن: 66707681 .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |