چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۱ - Dec 6, 2006
مذاكرات حكيم و مقامات آمريكايي درباره وضعيت عراق
004911.jpg
گروه بين الملل- عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه به دعوت جرج بوش رئيس جمهور آمريكا به اين كشور سفر كرده است در ديدار با مقامات آمريكايي ضمن انتقاد از نحوه مبارزه با تروريسم توسط سربازان اين كشور در عراق خواهان جديت بيشتر آمريكا در اين امرشد.
به گزارش خبرگزاري ها حكيم در ديدار با بوش خواهان جديت ارتش آمريكا در سركوب شورشيان و تروريست ها شد. وي ضمن انتقاد از شيوه مبارزه آمريكايي ها به بوش گفت كه ارتش آمريكا در عراق تاكنون به صورت جدي به مقابله با تروريست ها نپرداخته است. وي همچنين با تاكيد بر ضرورت تقويت دولت مركزي عراق به رياست نوري مالكي خواهان ارتقاي آموزش نظاميان اين كشور شد. در اين ديدار جرج بوش بار ديگر ادعاي خود مبني بر دخالت ايران در عراق را تكرار كرد.حكيم همچنين در ديدار با كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا مخالفت خود با عقب نشيني نيرو هاي آمريكايي در عراق را اعلام كرد. وي همچنين به مانند جلال طالباني رئيس جمهور عراق با طرح كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در خصوص برگزاري كنفرانس جهاني درباره عراق مخالفت كرد.
حكيم در ادامه ديدار خود از آمريكا طي سخناني در مركز پژوهش هاي صلح آمريكا خواستار امضاي توافقنامه  مبارزه با تروريسم در منطقه از سوي كشور هاي همجوار عراق شد. از سوي ديگر همزمان با اين سفر شبكه خبري سي.ان.ان طي گزارشي اعلام كرد كه نظرسنجي ها در عراق نشان مي دهد كه بيشتر مردم اين كشور خواهان ترك نيرو هاي آمريكايي از عراق هستند. طبق اين نظرسنجي مردم عراق اكثر مشكلات خود را ناشي از حضور نيرو هاي آمريكايي در اين كشور مي دانند.
ديروز همچنين در ادامه عمليات تروريستي در عراق بر اثر انفجار سه خودروي بمب گذاري شده در بغداد 16 نفر كشته و 25 تن مجروح شدند. در شمال اين شهر نيز حمله تروريست ها به يك اتوبوس حامل كارمندان اداره اوقاف منجر به كشته شدن 17 تن و جراحت شش تن ديگر شد.

آمريكا استراتژي پاكستان را در قبال افغانستان نمي پذيرد
آمريكا به استراتژي پاكستان نياز ندارد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، واشنگتن پست نوشت: پاكستان بايد به تلاش خود براي تداوم  بخشيدن به سياست هاي گذشته موسوم به استراتژي عميق در افغانستان، پايان دهد.
روزنامه واشنگتن پست در ادامه با تاكيد بر تغيير سياست هاي آمريكا در قبال پاكستان نوشت، سردمداران كاخ سفيد اگر در پي اين هستند كه افغانستان به عراق دوم تبديل نشود بايد استراتژي پاكستان را به جاي استراتژي افغانستان كه در راستاي احياي صلح و ثبات در افغانستان است جايگزين كنند.
اين روزنامه در ادامه نوشت، به عقيده بسياري از نظاميان ارشد پاكستان دولت و سازمان هاي امنيتي اين كشور بايد همچنان با ادامه سياست هاي گذشته خود نفوذ زيادي در امور داخلي افغانستان براي اهداف استراتژيك خود داشته باشند.
روزنامه  دان در ادامه به نقل از روزنامه واشنگتن پست آورده است، به منظور جلوگيري از نفوذ هند در افغانستان برخي از سياستمداران پاكستاني معتقدند كه بايد براي بيرون  راندن نيروهاي خارجي از اين كشور كوشش كنند حتي اگر اين كوشش منجر به روي كار آمدن دوباره گروه طالبان در افغانستان شود.
اين در حالي است كه پاكستان در روزهاي اخير تلاش مضاعفي براي دادن اختيارات سياسي به طالبان و شركت آنها در اداره امور مملكتي در افغانستان مي كند.
اين روزنامه در ادامه افزود: حامد كرزاي رئيس  جمهور افغانستان در ديدار با پرويز مشرف رئيس  جمهور پاكستان در آمريكا كه در حضور بوش صورت گرفت، به رئيس  جمهور پاكستان هشدار داد اگر نيروهاي آمريكايي وادار به خروج از خاك افغانستان شوند دولت افغانستان روابط نزديكي با هند و روسيه برقرار خواهد كرد و اين به نفع دولت پاكستان نيست.
حامد كرزاي به پرويز مشرف گفته بود كه سياست هاي حمايتگرانه پاكستان از طالبان كه در دكترين سياست خارجي اين كشور همچنان وجود دارد نه تنها خطراتي براي امنيت ملي افغانستان دارد بلكه دولت پاكستان هم از آن ضرر جبران ناپذيري خواهد ديد زيرا ميليون ها نفر از پشتوزبان هاي پاكستان از دولت مركزي اين كشور به شدت ناراضي اند.

كودتا در فيجي
گروه بين الملل - بعد از چند روز ناآرامي در فيجي سرانجام ديروز فرمانده ارتش اين كشور اعلام كرد كه كنترل كشور را از دولت منتخب گرفته، نخست  وزير را بركنار كرده و جايگزين موقتي براي وي منصوب كرده است.
فرانك باينيماراما، فرمانده  ارتش فيجي ديروز در يك كنفرانس خبري گفت: ارتش كنترل دولت را در دست گرفته و قدرت اجرايي و اداره كشور را در اختيار دارد.
وي افزود، از اين به بعد قدرت و اختيارات رياست جمهوري را در اختيار دارد و از آن براي بركناري لايسينيه كاراسه، نخست وزير و انتصاب دولتي موقت استفاده كرده است.
باينيماراما افزود: به زودي رياست جمهوري را به راتو جوزفا ايلويلو كه انتظار مي رود تشكيل دولت موقت در اين كشور را اعلام كند، تحويل مي دهد.پس از آن براي بازگشت دموكراسي به كشور انتخابات برگزار مي شود.
اين وقايع در حالي اتفاق افتاد كه خانه لايسينيه كاراسه، نخست وزير منتخب فيجي و ديگر ساختمان هاي دولتي ديروز در پايتخت پرتنش فيجي تحت محاصره قرار گرفت و تمام خودروهاي دولتي از وزيران كشور گرفته شده است.
در همين حال جان هاوارد، نخست وزير استراليا نيز ديروز گفت، درخواست نخست وزير محصورشده فيجي براي مداخله نظامي به منظور پايان دادن به اين كودتا را رد كرده است.
نيوزلند نيز اين كودتا را يك بي حرمتي و توهين ناميد و اعلام كرد، روابط نظامي اش را با فيجي به عنوان اولين تحريم بين المللي قطع كرده است.
از سوي ديگر هلن كلارك، نخست وزير نيوزلند ديروز به پارلمان اين كشور گفت: روابط نظامي اين كشور با فيجي به حالت تعليق درآمده و افسران نظامي عاليرتبه و خانواده هاي آنها از سفر به اين كشور منع مي شوند.
كلارك به خبرنگاران گفت: راهي كه فرمانده  ارتش براي كودتايش برگزيده، مجبوركردن نخست وزير به استعفاست.اين اقدام يك توهين است.
سربازان وفادار به باينيماراما ديروز پليس را خلع سلاح كردند.
كودتاي ديروز در فيجي چهارمين كودتا ظرف 20 سال اخير در اين كشور است.
هم چنين بنا به گزارش ها رئيس جمهور فيجي پارلمان اين جزيره واقع در جنوب اقيانوس آرام را منحل و راه را براي روي كار آمدن نظاميان هموار كرده است.
فرمانده ارتش فيجي، قبلا بارها تهديد كرده بود كه كاراسه را در ارتباط با طرح هايي براي عفو عوامل كودتاي سال 2000 بركنار خواهد كرد.

نگاه
بولتون و راه تازه كاخ سفيد
دكتر حميدرضا آصفي
سرانجام پس از كش و قوس ها و مشاجرات فراوان، كاخ سفيد آمريكا موافقت جرج بوش با كناره گيري جان بولتون از رياست نمايندگي آمريكا در سازمان ملل متحد را اعلام كرد. بحث بر سر بررسي صلاحيت بولتون در كميته روابط خارجي سناي آمريكا در سال 2005 به جنجال و مشاجرات فراوان ميان سنا و جرج بوش منجر شد و مدت ها به طول انجاميد. بولتون در شمار نومحافظه كاران آمريكا و نزديك به لابي صهيونيستي در آمريكا موسوم به اي پك است. وي همچنين در شمار برنامه ريزان اصلي براي پيش راندن آمريكا به جنگ با عراق براي براندازي صدام حسين بود، طرحي كه آمريكا همچنان در بحران آن غوطه ور است و راهي براي خروج آبرومندانه از آن نيز متصور نيست.
مخالفان تعيين وي، علاوه بر اعضاي دموكرات مجلس سنا، شماري از عناصر ميانه روي حزب جمهوريخواه نيز بودند. آنها شخصيت و رفتار مبارزه جويانه وي بويژه لحن گستاخ او را علت مخالفت خود ذكر مي كردند و او را براي كار در عرصه بين الملل نامناسب مي دانستند. برخي از سناتورها از جمله سناتور داد (dodd) دموكرات، وي را موجب تشديد شكست هاي سياست خارجي آمريكا و حتي عاملي خطرساز براي امنيت ملي اين كشور مي دانستند. فرضيه اي كه صحت آن اين روزها به اثبات رسيده و آمريكا را بيش از هر زمان ديگر در دنيا تنها و منزوي كرده است. با وجود اين دلايل و با وجودي كه بحث بر سر تعيين صلاحيت وي مدت ها به درازا كشيد(و سرانجام نيز به بن بست خورد) جرج بوش با استفاده از اختيارات خود وي را در تابستان گذشته به هنگام تعطيلي كنگره به طور موقت و تا پايان دوره كنوني كنگره (ماه جاري ميلادي) به اين سمت گماشت.
سرپرستي جوزف بايرن سناتور دموكرات بر كميته روابط خارجي سنا، ادامه كار بولتون را دشوارتر و غيرممكن مي ساخت بنابراين بولتون ترجيح داد استعفاي خود را تسليم كند و بوش نيز آن را پذيرفت.
جان بولتون به هنگام استعفا،  ناكامي در عراق، رويارويي ها، كشورهاي اروپايي و شكست در مقابله با كره شمالي را در كارنامه خود داشت.
جان بولتون يكي از افراد نومحافظه كاري است كه پس از رامسفلد با استعفاي خود بر سياست هاي ناكارآمد آمريكا كه ناشي از روحيه استكباري و يكجانبه گرايي است مهر تأييد زد.
جان بولتون همچنين نتوانست با بهره گيري از روحيه خشن خود جامعه جهاني را در موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران تسليم كند و آمريكا در اين عرصه نيز به دور از منطق درصدد تهديد و ارعاب دوستان خود برآمده است.
اكنون گزينه هاي مختلفي براي تصدي پست خالي جان بولتون مطرح است. بايد ديد آمريكا راه رفته و شكست خورده پيشين را دوباره تكرار مي كند و يا رويكرد جديد ديگري را كه مبتني بر واقعيات كنوني جهان است برخواهد گزيد.
*معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه

نشريه آلماني:
نومحافظه كاران آمريكا به آخر خط رسيده اند
ايرنا: مجله اشپيگل مقاله اي با عنوان خداحافظ كله شق ها را به استعفاي جان بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل اختصاص داد و نوشت: نومحافظه كاران آمريكا به آخر خط رسيده اند.
اين مجله آلماني روز سه شنبه در اين مقاله كه به قلم گرهارد اشپورل نوشته شده، افزود: چقدر خوب بود هم اكنون مي دانستيم كه سياستمداراني چون بولتون، دونالد رامسفلد وزير سابق دفاع آمريكا و پل ولفوويتز معاون سابق رامسفلد، درباره افتضاحي كه در عراق و در نتيجه در خاورميانه به وجود آورده اند، چگونه فكر مي كنند.
اشپيگل نوشت: ولفوويتز كه نفر دوم پنتاگون بود و هم اكنون رئيس بانك جهاني است، فكر مي كرد كه عراقي ها از سربازان آمريكايي به عنوان ناجي آنها استقبال خواهند كرد.
اين مجله افزود: ولفوويتز نمونه اي از زرنگي و ناداني در كنار هم و يا همزيستي عقل و ساده لوحي در يك فرد بود.

كوتاه از جهان سياست
تهديد نيروهاي مقاومت فلسطين به شكستن آتش بس
گروه بين الملل- با تداوم حملات ارتش رژيم اسرائيل به كرانه باختري رود اردن و در پي شهادت عبدالعال، يكي ازاعضاي ارشد مقاوت فلسطين از سوي نيروهاي رژيم اسرائيل ديروز گروه هاي مقاومت فلسطين اعلام كردند كه درخصوص پيمان آتش بس با رژيم تل آويو تجديد نظر خواهند كرد.گروه هاي فلسطيني اعلام كردند، فلسطين فقط نوار غزه نيست و عمليات نظامي اسرائيل در كرانه باختري نيز نوعي نقض آتش بس است و از اين رو تا فردا تصميم خود را در باره تداوم يا پايان آتش بس با اسرائيل اعلام خواهند كرد. گروه هاي مقاومت فلسطين در اين بيانيه تصريح كردند كه در صورت شكسته شدن اين پيمان، شديدتر از قبل شهرك هاي يهودي نشين را زير آتش موشك هاي خود خواهند گرفت. در همين حال پس از مذاكرات اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين با خالد مشعل رهبر حماس در دمشق در خصوص شرايط آزادي گلعاد شليط سرباز اسير اسرائيلي ديروز مقامات اين رژيم به راديو تل آويو گفتند كه به زودي سرباز مذكور با هزار زنداني فلسطيني كه اكثرا زن و كودك هستند مبادله خواهد شد.

توصيه شوراي سياست خارجي آمريكا
به ترور رهبران حزب الله
واحد مركزي خبر:  شوراي  سياست  خارجي  آمريكا و بنياد مك  كورمك  در گزارشي  به  دولت  اين  كشور توصيه  كردند مقامات  حزب  الله  لبنان  را هدف  قرار دهد.پايگاه  اينترنتي  شوراي  سياست  خارجي  آمريكا گزارش  داد، اين  دو نهاد در گزارشي  به  دولت  اين  كشور اعلام  كرده  اند يكي  از اولويتهاي  آمريكا در مقابله  با گسترش  روابط  ايران  با گروههاي  اسلامي  در جهان  بايد اقدامات  نظامي  با هدف  دستگيري  يا كشتن  عناصر راديكال  مورد حمايت  ايران  باشد. آمريكا با هدف  قراردادن  عناصر وابسته  به  ايران  از قبيل  مقامات  حزب الله  مي تواند تا حدود زيادي  توانايي  ايران  را براي  درگيرشدن  در جنگهاي  نامتوازن  آتي  كاهش  دهد.

حمله به سفارت آمريكا در يمن خنثي شد
ايسنا: يك مقام دولتي يمن ديروز اعلام كرد: نيروهاي امنيتي اين كشور بعد از اينكه فردي مسلح به سمت سفارت آمريكا در صنعا تيراندازي كرد، وي را مجروح و دستگير كردند. اين در حالي است كه در اين حادثه هيچ فردي از اعضاي اين سفارتخانه آسيب نديده است.

تأكيد پاكستان بر مذاكره ناتو با طالبان
واحد مركزي خبر: پاكستان گفت وگوي ناتو با طالبان را خواستار است.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، روزنامه جنگ روز سه شنبه با اشاره به خبرهاي انتشاريافته از سوي ديپلماتهاي غربي در روزنامه واشنگتن تايمز درباره ناتو نوشت: خورشيد محمود قصوري وزير امور خارجه پاكستان به فرمانده ناتو در افغانستان از قدرت گرفتن دوباره طالبان در مناطق جنوب و جنوب غربي افغانستان خبر داده و گفته است ناتو بايد در مقابل طالبان سلاحهاي خود را زمين گذارده و مذاكره را جايگزين كند.
روزنامه واشنگتن تايمز به نقل از منابع ديپلماتيك كه نامي از آنها برده نشده است نوشت: فرمانده ناتو در افغانستان و سفير هلند در پاكستان در ديدار با خورشيد محمود قصوري از وي خواستند، پاكستان دست به اقدامات جدي ضدطالبان بزند.

بلر: خلع سلاح هسته اي انگليس خطرناك است
گروه بين الملل- توني بلر نخست وزير انگليس ديروز در سخناني در پارلمان اين كشور خلع سلاح هسته اي انگليس را بسيار خطرناك و غيرعاقلانه خواند و از طرح 20ميليارد پوندي ( 9/36 ميليارد دلاري) دولتش براي ساخت و نوسازي زيردريايي هاي هسته اي اين كشور خبر داد.
بلر در اين سخنراني گفت كه تعداد زيردريايي هاي انگليس از چهار فروند به سه فروند و تعداد كلاهكها هم تا 20 درصد كاهش مي يابد. با اين حال بلر تاكيد كرد، اگرچه جنگ سرد خاتمه يافته اما انگليس همچنان به تسليحات هسته اي نياز دارد چون هيچ كسي نمي داند تهديد هسته اي ديگري در آينده وجود خواهد داشت يا نه.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |