چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۱ - Dec 6, 2006
استفن هاوكينگ:
براي حفظ بقا، بايد زمين را ترك كرد!
004833.jpg
گروه علمي فرهنگي- پروفسور استفن هاوكينگ، كيهان شناس برجسته كه به خاطر تحقيقاتش در زمينه سياه چاله ها و نوشتن چند كتاب عامه پسند علمي پرفروش در دنيا معروف شده، در تازه ترين اظهار نظر عجيب خود گفته كه براي حفظ بقاي نسل انسان ها بايد كره زمين را ترك كرد!
به گزارش همشهري، هاوكينگ هميشه به اظهار نظرهاي عجيب و غريب در جهان فيزيك معروف بوده است. مثلا يك بار در دهه 1970 مدعي شد كه نظريه همه چيز تا سال 1980 به دست مي آيد. بعد كه اين طور نشد، ادعا كرد كه تا سال 2000 نظريه ابرريسمان، تئوري وحدت يافته را به دست مي دهد. بازهم كه اين طور نشد، در يك سخنراني معروف اينترنتي، از اين گفته ها اظهار پشيماني كرد.
حالا هاوكينگ از بروز قريب الوقوع جنگ هاي اتمي ابراز نگراني كرده و گفته كه اگر چنين جنگ هايي درگيرد نسل بشر منقرض مي شود؛ بنابراين لازم است از كره زمين به جايي ديگر كوچ كنيم! البته هاوكينگ نگفته كه اگر در آن جاي ديگر جنگ اتمي درگرفت چه كار كنيم. احتمالا بايد به يك جاي سومي كوچ كنيم.
او گفت: فن آوري مربوط و نامربوط آدمي با سرعت سرسام آوري در حال سوق دادن سفينه علم و دانش به سوي قهقرا است. با چنين سرعتي بايد در كم تر از شش سال به فكر كوچ به سيارات ديگر باشيم. رفتن و زندگي كردن در فضا از آرزوهاي من است.
بدبينان، اين اظهار نظرهاي عجيب هاوكينگ را بي ارتباط با پايين آمدن آمار فروش كتاب هاي عامه پسند علمي او نمي دانند. پروفسور استيون هاوكينگ چندي پيش عالي ترين نشان علمي انگليس موسوم به Royal Society's Copley Medal را دريافت كرد.

راه حل جديد براي كنترل ترافيك
گروه علمي فرهنگي - به منظور كمك به اپراتورها براي مديريت بهتر ترافيك اطلاعاتي، نوكيا راه حلي را ارائه كرده است كه به اپراتورها اجازه مي دهد كه پهناي باند خود را كه صرف نرم افزارهاي پر مصرف مانند اشتراك گذاري فايل ها و امكان تلفني Voice over IP مي شود، كنترل كنند. اين راه حل متمركز، يك ارتقاي نرم افزاري است كه از نيمه اول سال 2007 به صورت تجاري در دسترس خواهد بود.
رابرت لويولا- مدير فروش و بازاريابي بخش شبكه نوكيا- مي گويد: به منظور دسترسي پرسرعت و به صرفه شبكه هاي تلفن همراه، اپراتورها بايد بهترين استفاده را از شبكه خود بنمايند؛ به ويژه هنگامي  كه نرم افزارهاي يادشده ترافيك را افزايش مي دهند، راه حل كنترل ترافيك نظير- به- نظير (Peer-to-peer) ابزار لازم را براي تحليل و مديريت اين ترافيك در اختيار اپراتورها قرار مي دهد .
راه حل كنترل ترافيك نظيربه نظير خدمات مشتركين و امكانات آگاهي از دسترسي را بهينه مي سازد تا نوع ترافيك اطلاعات با توجه به نوع خدمات مشخص شود. به عنوان مثال براي اشتراك گذاري فايل ها، اپراتورها مي توانند ترافيك شبكه خود را به نحوي مديريت كنند كه استفاده از منابع شبكه با توجه به استراتژي شان بهينه شود.

حفره امنيتي خطرناك در نرم افزارهاي ادوبي
004836.jpg
گروه علمي فرهنگي- ادوبي اعلام كرد يك حفره امنيتي تازه شناسايي شده در نرم افزارهاي آكروبات و ريدر ممكن است توسط هكرها براي نفوذ به رايانه هاي كاربران مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش پي سي ورلد، ادوبي اعلام كرد حفره امنيتي مذكور سبب مي شود هنگام استفاده كاربران از نرم افزارهاي آكروبات يا ريدر در كنار مرورگر اينترنت اكسپلورر، هكرها بتوانند به رايانه هاي كاربران نفوذ كنند و كنترل اين رايانه ها را در اختيار گيرند. ادوبي اعلام كرده است نگارش هاي ././ ? تا ?/?/? از نرم افزار ادوبي ريدر و نيز همين نگارش ها از نرم افزار ادوبي آكروبات در هنگام اجراشدن تحت ويندوز و نيز در صورت استفاده كاربر از مرورگر اينترنت اكسپلورر، در برابر حملات هكرها آسيب پذيرند.

مك اواس اكس به روز شد
004839.jpg
گروه علمي فرهنگي- اپل يك به روزنگاري امنيتي جديد با عنوانSecurity Update 2006-2007 براي سيستم عامل مك اواس اكس عرضه كرد كه اجزاي اين سيستم عامل را از Airport تا PHP به روز مي كند.
به گزارش پي سي ورد ايران، طبق يادداشت هاي منتشر شده همراه با اين به روزنگاري، مشكل موجود در درايورهاي بي سيم Airport رفع مي شود.
اين مشكل به مهاجمان در يك شبكه بي سيم امكان مي دهد تا كد ساختگي آنها اجرا شود. اين موضوع iBook ،eMac ،Power BookG3 و Power Book G4 را تحت تاثير قرارداده بود.
اين سيستم بايد مجهز به كارت Airport اصلي باشند.
اين به روزنگاري چندان تاثيري بر سيستم هايي كه كارت Airport Extreme دارند، ندارد.

شمارش معكوس
براي پرتاب ديسكاوري
004830.jpg
ايسنا: خدمه شاتل فضايي ديسكاوري به پايگاه فضايي كندي در فلوريدا رسيدند و قرار است در اين ايستگاه تداركات و تمهيدات نهايي را براي پرواز شبانه هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) آغاز كنند.
شبكه تلويزيوني ناسا اعلام كرد كه هفت فضانورد ماموريت STS-116 عصر يكشنبه با جت هاي ناسا به پايگاه منتقل شده اند.
ماموريت هفتم دسامبر يك ماموريت  ۱۲ روزه است كه به منظور ادامه عمليات احداث و تجهيز ايستگاه فضايي بين المللي و تغييرات در سيم كشي ايستگاه انجام مي شود. زمان پرتاب شاتل كه شمارش معكوس آن از روز دوشنبه آغاز شده،  ۳۵‎/۹ دقيقه پنج شنبه شب به وقت محلي است.

آموزش و پرورش
اعلام جزئيات ثبت نام در دوره آموزشي روبوكاپ
گروه علمي فرهنگي شرايط و نحوه ثبت نام در پنجمين دوره آموزشي روبوكاپ اعلام شد.
براساس گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، معدل كتبي و نيز معدل دروس رياضي و علوم تجربي داوطلب در پايه سوم راهنمايي بايد 5/19 به بالا باشد. در مناطقي كه فاقد پژوهش سراهاي دانش آموزي هستند، دانش آموزان از طريق مناطق آموزش و پرورش مي توانند در اين دوره آموزشي شركت كنند.آزمون اين دوره شامل 50 سؤال تستي بوده و زمان پاسخگويي به سوالات 100 دقيقه است.براساس اين گزارش، پذيرفته شدگان اين آزمون به مرحله آموزش روبوكاپ راه خواهند يافت. اسامي پذيرفته شدگان در تاريخ 22/9/85 روي سايت www.tehraedu.ir اعلام خواهد شد.
اين آزمون رأس ساعت 9 صبح جمعه 17 آذر در سطح مناطق 19گانه و به صورت هماهنگ برگزار خواهد شد.
دست اندركاران مدارس
موظف به بازديد روزانه از بخاري ها شدند
ايرنا: وزارت آموزش و پرورش به منظور پيشگيري از بروز حوادثي همانند سوختگي، آتش سوزي، برق گرفتگي يا آلودگي هواي كلاس، دست اندركاران مدارس را موظف به بازديد روزانه از بخاري هاي كلاس هاي درس كرد.
وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه خدمتگزاران مدارس موظف هستند هر روز قبل از ورود و بعد از خروج دانش آموزان، دودكش، شير قطع كن و روشن يا خاموش بودن بخاري ها را بررسي و به دقت كنترل كنند.
در صورت استفاده از بخاري، حتي الامكان بايد اطراف آن با حفاظ فلزي مناسب و مطمئن پوشانده شود تا دانش آموزان به بخاري دسترسي نداشته باشند و نتوانند سوخت آن را كم يا زياد كنند. استفاده از انواع بخاري هاي گازسوز به وسيله سيلندر و همچنين اجاق و روشنايي پيك نيك به منظور ايجاد گرما و روشنايي در كلاس و آموزشگاه اكيدا ممنوع است.
۳۰۰ هزار دانش آموز دختر تهراني
قرص آهن مصرف مي كنند
فارس: كارشناس بهداشت و تغذيه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از اجراي طرح مصرف قرص آهن براي حدود 300 هزار دانش آموز دختر تهراني خبر داد و گفت: تمام دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي و متوسطه تهراني قرص آهن مصرف مي كنند.
مهناز تسليمي افزود: طرح قرص آهن براي دانش آموزان دختر سوم راهنمايي بعد از ماه مبارك رمضان و براي دانش آموزان دختر دوره متوسطه تهران از نيمه دوم آبان ماه آغاز شده است.
سربازمعلمان بيمه مي شوند
گروه علمي فرهنگي- اداره كل امور رفاهي و تعاون وزارت آموزش و پرورش در قراردادي با سازمان بيمه خدمات درماني، سربازمعلمان را بيمه مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اين اقدام به منظور مساعدت و رفاه حال سربازمعلمان، از ابتداي سال تحصيلي جاري صورت خواهد گرفت.
تأليف 3 كتاب
براي درس تاريخ معاصر سال سوم دبيرستان
فارس: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي از تأليف 3 كتاب براي درس تاريخ معاصر سال سوم دبيرستان در سال تحصيلي آينده خبر داد.
علي ذوعلم افزود: در نظر داريم در سال تحصيلي آينده به جاي يك كتاب براي درس تاريخ معاصر سال سوم دبيرستان، 3 كتاب ارائه شود و هر منطقه و شهرستان آموزش و پرورش هر كتابي را كه انتخاب مي كنند به دانش آموزان تدريس كنند.
حضور تمام وقت نيروهاي دكترا و كارشناس ارشد آموزش و پرورش در مدارس
مهر: معاون وزير آموزش و پرورش از طرح حضور تمام وقت فرهنگيان داراي مدارك تحصيلي كارشناسي ارشد و دكترا در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
محمد رضا محدث خراساني افزود: جذب تمام وقت نيروهاي كيفي وزارت آموزش و پرورش به منظور نگهداشت و جذب اين گونه افراد طراحي شده است. در صورت تصويب اين طرح حضور نيروهاي تحصيلكرده فرهنگي با فوق العاده جذب ويژه اي همراه خواهد شد.

علمي
تدوين مدل جديد نرم افزاري بيماري پاركينسون
گروه علمي فرهنگي- مدل جديد نرم افزاري براي تحليل اختلالات حركتي در بيماري پاركينسون و كمك به يافتن راه هاي درماني بهتر در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير تدوين شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، ميثم مشهدي ملك- دانش آموخته كارشناسي ارشد و مجري طرح- گفت: در اين پژوهش، داده هاي حركتي 20بيمار قبل و پس از درمان دارويي با متغيرهاي موادميانجي(نروترانسميترها) در عقده هاي قاعده اي مغز تحليل و در مدل، پياده سازي شد.
وي افزود: با يافتن چگونگي ارتباط مواد ميانجي مغز با ميزان لرزش يا سفتي عضلات، در مرحله بعدي، اثر داروهاي درمان كننده از جمله ال- دوپا مورد بررسي قرار گرفته و مدل تدوين شده توانست اثر دارو را شبيه سازي كند.
وي تصريح كرد: با استفاده و گسترش اين مدل نرم افزاري مي توان با واردكردن اطلاعات مربوط به ارزش يا سفتي عضلات، ميزان آسيب عقده هاي قاعده اي مغز را پيش بيني كرد.
تاخيردر برگزاري هفته پژوهش و فناوري
گروه علمي فرهنگي- هفته پژوهش و فناوري كه آذرماه هر سال برگزار مي شد، امسال با يك ماه تاخير، از۲۵ تا 29 دي ماه برگزار خواهد شد.
در اين نشست، دبير ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوري گفت: هفته پژوهش از هفت سال قبل در تاريخ 25آذرماه همزمان با روز پژوهش آغاز مي شد، اما امسال به علت مصادف شدن اين هفته با دو انتخابات، با تأخير برگزار مي شود. اميد فاطمي  افزود: امسال هفته پژوهش و فناوري با شعار بدون پژوهش و مطالعه تصميم گيري نكنيم و به منظور نهادينه كردن پژوهش در كشور از تاريخ 25 تا 29 دي ماه برگزارخواهد شد.
وي گفت : همزمان با اين هفته، نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي و فناوري كشور با هدف ارائه كارها و فعاليت هاي پژوهشي و فناوري برگزار مي شود .

آموزش عالي
برگزاري  جشنواره پژوهش و فناوري؛ 25دي ماه
گروه علمي فرهنگي- جشنواره پژوهش و فناوري براي نخستين بار با هدف تقدير از پژوهشگران برگزيده و مديران نمونه در امر پژوهش، 25 دي برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دبير برگزاري جشنواره پژوهش و فناوري، در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: در سال هاي قبل در اين جشنواره فقط از پژوهشگران برگزيده تقدير مي شد اما در اين دوره سعي شد تا از عوامل اجرايي پژوهش نيز تقدير شود.
بهزاد سلطاني با اشاره به اينكه اين جشنواره همزمان با افتتاحيه هفته پژوهش برگزار مي شود افزود: در اين جشنواره از پژوهشگران برگزيده، مراكز و قطب هاي علمي، مراكز رشد برتر و مديران پژوهش برگزيده تقدير خواهد شد.
به گفته وي، براي بخش پژوهشگران برگزيده، دستگاه هاي اجرايي و سازمان ها، حداكثر سه پژوهشگر و وزارتخانه هاي علوم و بهداشت نيز از هر گروه علمي، يك نفر را به اين جشنواره معرفي مي كنند.
وي اضافه كرد: در اين جشنواره از ايرانياني كه به عنوان دانشمند جهاني مطرح هستند نيز تقدير خواهد شد.
اخراج متخلفان آزمون دستياري از سيستم آموزشي
مهر: رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت ضمن تشريح آخرين وضعيت احكام متخلفين آزمون دستياري گفت: ارتباط تمامي افرادي كه با خريد سئوالات در آزمون دستياري پزشكي سال 82 به اين دوره تخصصي راه يافته بودند با سيستم آموزشي قطع شده است و اين افراد از دانشگاه اخراج شده اند. ضمن اينكه اين افراد با محروميت 1 تا 10 ساله از شركت در آزمون مواجه شده اند.
طاهرنژاد با اشاره به احكام گروه قبول شدگان در آزمون دستياري سال 82، گفت: براي اين گروه به طور جمعي حكم ابطال قبولي سال 82 و سه سال محروميت از شركت در آزمون هاي دستياري از زمان صدور حكم صادر شده است. وي افزود:با پيگيري هاي جدي وزير بهداشت و برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به طور ويژه از دانشگاه ها خواسته شد گزارش اخراج اين افراد را ارائه دهند كه طي روزهاي گذشته گزارش دانشگاه ها به مركز سنجش رسيده است و طي آن تأكيد شده است كه اين افراد از سيستم آموزشي دانشگاه حذف شده اند.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت در خصوص ميزان محروميت از شركت در آزمون دستياري سال هاي بعد براي متهمان پرونده دستياري سال 82، گفت: بر اساس قانون جديد افراد متخلف و متقلب يك تا 10 سال از شركت در آزمون سال هاي بعدي محروم هستند .
وي مبالغي كه اين افراد براي تهيه سئوالات اصلي و تقلبي پرداخت كرده اند را از 70 تا 300 ميليون ريال متغير اعلام كرد و گفت: اين افراد در رشته هاي چشم پزشكي، داخلي، جراحي عمومي، راديولوژي، زنان و زايمان و پزشكي هسته اي مشغول به تحصيل شده بودند.
استفاده از قابليت ها و استعدادهاي
ايرانيان خارج از كشور
ايسنا: مدير كل دفتر همكاريهاي علمي و بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تشكيل و گسترش كميته هاي مشترك علمي، فني و آموزشي با ساير كشورها، همكاري با سازمان ملل و تدوين برنامه هايي براي استفاده از قابليتها و استعدادهاي ايرانيان خارج از كشور خبر داد.
قرباني تصريح كرد: فراهم كردن زمينه و بستر لازم براي گسترش همكاريهاي علمي بين المللي و تشكيل و گسترش كميته هاي مشترك علمي، فني و آموزشي با ساير كشورها از مهمترين برنامه هاي اين دفتر است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |