يكشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۲ - Nov 26, 2006
گامي جديد در تحقق روياي نامرئي شدن
ساخت پوشش نامرئي كننده با فناوري نانو
003177.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشگاه دوك آمريكا، دانشگاه امپريال انگلستان و Sesormetrix آمريكا، با مدل سازي رايانه اي شبه مواد پوششي ساخته اند كه مي تواند سيلندر مسي را در مجاورت تابش الكترومغناطيسي امواج ميكروويو پنهان كند.
به گزارش ستاد ويژه فناوري نانو، David R smith از دانشگاه دوك گفت: با استفاده از خواص مواد پيچيده، اين پوشش قادر است خود و اشياء داخل خود را پنهان كند و وقتي از بيرون به آن نگاه مي شود خالي به نظر مي رسد.
اين پوشش، انعكاس نور از سطح و سايه خود را كاهش مي دهد كه اين دو عامل رؤيت اشياء را موجب مي شود. پوشش طراحي شده از 10 حلقه متحدالمركز دوبعدي تشكيل شده كه به وسيله شش پره شعاعي به هم متصل شده اند. اين ساختار از كامپوزيت Durio (فيبر شيشه اي تقويت شده با پليمر PTFE) ساخته شده كه لايه هاي مسي به ضخامت 17 ميكرون درون آن كار گذاشته شده است. مس درون ارتعاش دهنده داراي الگوهاي حلقوي شكل روي خود است.
Smith معتقد است اين پوشش بر خلاف ديگر شبه مواد، نيازمند يك تغيير تدريجي در خواص خود در هنگام تغيير محل است،  رسيدن به يك تنوع در خواص مواد يكي از مهمترين دستاوردهاي اين طراحي بوده است. اين تيم از اين پوشش براي پنهان كردن سيلندرهاي مسي با شعاع 25 ميلي متر، از پرتوهاي پهن ميكروويو استفاده كردند. بررسي پرتوها نشان داد كه امواج در جلوي پوشش از هم جدا شده و پس از عبور از اطراف آن در آن سوي پوشش دوباره به هم متصل مي شود.
David Schurig از دانشگاه دوك معتقد است، در نگاه اول يك خمش در فضا به نظر مي رسد درست شبيه زماني كه نقطه اي روي يك تكه از پوشش فشار داده مي شود، آن قسمت خم مي شود اما نخ هاي آن پاره نمي شود. به اعتقاد وي، نور و يا ديگر امواج الكترومغناطيسي پوشش را احاطه كرده و الياف آن را پنهان نگه مي دارند، در نتيجه چيزهايي كه درون آن قرار دارند با نور يا امواج تماس نداشته و از معرض ديد پنهان نگه داشته مي شود. در حال حاضر اين پوشش در محدوده باريكي از فركانس هاي ميكروويو عمل كرده و در صورت وجود كوچكترين انعكاس يا سايه، نامرئي شدن به شكل ناقص انجام مي شود.
Smith گفت: آنچه كه ما در اين پروژه به آن رسيديم پوششي بود كه فقط در يك طول موج خاص نامرئي بود، در صورتي كه بخواهيم پوششي داشته باشيم كه به چشم انسان نامرئي باشد بايد در تمام طول موج مرئي بين 400 تا 700 نانومتر نامرئي باشد. وي معتقد است حتي در صورت تهيه ساختاري كه در اين طول موج نامرئي باشد باز هم اين پوشش قادر نخواهد بود در همه محدوده ها عمل كند. در بهترين شرايط آنها توانستند پوششي تك رنگ بسازند، اما با مشكل ديگري مواجه شدند؛ ماده اي كه قادر باشد در فركانس ميكروويو خوب عمل كند، در طول موج هاي مرئي بسيار جاذب (نور) است لذا اين پوشش كوچك شده كاملاً مات خواهد بود. اين گروه به دنبال راه حلي براي اين مشكل مي باشند.
فن آوري پوشش نامرئي اين گروه مي تواند با فركانس هاي باند برخي از دستگاه هاي مخابراتي مطابقت داشته باشد كه كم عرض بودن پهناي باند اين دستگاه ها مزيتي محسوب مي شود.
در حال حاضر اين فن آوري كاربردي نشده است، اما در جاهايي كه علاوه بر پنهان كردن چيزي از شناسايي، حذف آن به عنوان يك مانع مدنظر باشد، شما مي توانيد از اين فن آوري استفاده كنيد. براي مثال اگر چيزي در ارتباط دو نقطه اختلال ايجاد كند با پوشاندن جسم مختل كننده با اين پوشش، آن را به عنوان يك مانع حذف كرده ايد. اين تيم در حال ساخت نسخه پيشرفته تر اين پوشش دوبعدي است تا بتواند انعكاس و سايه افكني كمتري در پي داشته باشد. همچنين آنها درصدد ساخت نمونه سه بعدي آن هستند.

لاستيك هاي فرسوده خودروها به ابزار كارآمد
تصفيه آب تبديل مي شوند
003180.jpg
ايرنا- تحقيقات جديد نشان مي دهد لاستيك هاي فرسوده خودروها كه معمولا انبوهي از آنها در زباله داني ها و گاراژهاي خودروهاي فرسوده جمع آوري مي شوند، مي توانند براي تصفيه آب مورد استفاده قرار بگيرند. به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست ، محققان دانشگاه ايالتي پن در آمريكا اعلام كردند لاستيك خرد شده در مقايسه با سامانه هاي مرسوم فيلتركننده آب، كارايي بالاتري دارد و چهار برابر سريعتر از فيلترهاي رايج كنوني فاضلاب را پاكسازي مي كند.
سامانه هاي كنوني فيلتركننده آب فاضلاب معمولا از ذرات شن و نيز زغال سنگ خالص(آنتراسيت) براي پاكسازي آب بهره مي گيرند. اين ذرات به شكل يك استوانه روي هم قرار مي گيرند و چيدمان آنها به گونه اي است كه ذرات بزرگتر در بالاي ستون و ذرات پايين تر در پايين ستون جاي مي گيرند.
آب از بالا به پايين درون اين فيلتر استوانه اي جاري مي شود و ناخالصي هاي درشت تر آب در قسمت هاي بالايي و ناخالصي هاي ريزتر در بخش هاي پاييني از آب جدا مي شوند. به گفته يوفنگ زاي محقق اين دانشگاه، مشكل كار اينجاست كه فيلترهاي مرسوم فعلي به سرعت از ضايعات انباشته مي شوند و شكاف هاي آنها با ناخالصي هاي آب پر مي شود و براي پاكسازي بايد آب با فشار و به صورت برعكس در آنها جريان يابد تا شكاف هاي فيلتر باز شده و مجددا قابل استفاده شوند. استفاده متناوب از اين روش براي پاكسازي فيلتر سبب مي شود ذرات ريز شن از لايه هاي پاييني فيلتر به بالا رفته و ذرات بزرگتر شن و زغال موجود در بخش بالايي به پايين فيلتر جابه جا شوند و فيلتر خاصيت پاك كنندگي خود را از دست بدهد و به رغم آنكه اين قبيل فيلترها معمولا براي عمر تا ??سال ساخته مي شوند، در عمل مشكل يادشده سبب كاهش قابل توجه عمر آنها مي شود.
هم اكنون محققان دانشگاه پن استيت استفاده از ذرات لاستيك با ابعاد يك تا دو ميليمتر براي ساخت اين قبيل فيلترها را راه حلي مناسب براي مشكل ياد شده مي دانند زيرا چنانچه خرده هاي لاستيك در يك استوانه روي هم انباشته شوند، از آنجا كه لاستيك قابليت فشرده شدن دارد، هرچه به سمت پايين بياييم به علت وزن لايه هاي بالايي، ابعاد ذرات كاهش مي يابد و لايه هاي زيرين كه وزن زيادي را تحمل مي كنند همواره ريزترين ذرات هستند.
تنها مشكلات موجود در اين روش عبارتند از احتمال چسبيدن آلودگي ها به ذرات پلاستيك مورد استفاده درون فيلتر و نيز احتمال آزاد شدن برخي مواد سمي نظير فلزات سنگين از پلاستيك با گذر زمان كه دانشمندان اين دانشگاه در حال بررسي اين مشكلات هستند.

علمي فرهنگي
جزييات نحوه فعاليت پايگاه هاي تغذيه سالم مدارس
گروه علمي فرهنگي- دستورالعمل فعاليت پايگاه هاي تغذيه سالم به مدارس تهران ابلاغ شد.
بر اساس اين دستورالعمل، شير و فرآورده هاي آن، خشكبار، ساندويچ ها شامل نان و پنير و گردو، نان و پنير و خيار و گوجه، نان و مرغ آب پز، تخم مرغ آب پز و نان و كره و مربا، آش ها شامل آش، لوبيا، عدسي، حليم، شله زرد، سمنو، فرني و شيربرنج، بيسكويت هاي ساده و سبوس دار بدون كرم و داراي آرم استاندارد،  كلوچه هاي سنتي بسته بندي شده با ماشين، خرماي بسته بندي شده،  ميوه ها شامل سيب، گلابي، نارنگي، پرتقال و موز و آب ميوه هاي مجاز استاندارد، تنها مواد غذايي مجازي هستند كه بايد در پايگاه هاي تغذيه سالم مدارس عرضه شوند.
همچنين بر اساس اين دستورالعمل، كليه مواد غذايي عرضه شده در پايگاه ها بايد داراي بسته بندي بهداشتي،  مورد تاييد وزارت بهداشت، داراي تاريخ توليد و انقضا و علامت استاندارد باشند و تهيه و طبخ مواد غذايي در منزل سرايدار و مكان هاي خارج از مدرسه اكيدا ممنوع است و ميوه ها نيز بايد در بسته بندي مناسب، بدون دخالت دست، عرضه شوند. بنابراين گزارش مكان بوفه ها بايد حداقل 8 متر باشد و از سرويس هاي بهداشتي مدارس فاصله داشته و نور كافي و مناسب و مجهز به كپسول آتش نشاني شارژ شده در صورت وجود اجاق گاز در بوفه، باشند. بر اساس همين دستورالعمل، ظرفشويي مجهز به صابون مايع، قفسه بندي مناسب، تهويه و هواكش، كف قابل شست وشو و شيب دار، سطل زباله قابل شست وشو، پيشخوان و ميز كار سالم و ديوارها و سقف قابل شست وشو و داراي رنگ روشن و پنجره هاي سالم و داراي توري از ديگر شرايطي است كه بوفه هاي مدارس بايد داشته باشند. دراين دستورالعمل تاكيد شده كه نظافت و شست وشوي روزانه بوفه و تجهيزات آن الزامي است و در صورتي كه مدرسه مكاني براي بوفه نداشته باشند، بايد از كيوسك مناسب براي فروش مواد غذايي خشك و بسته بندي شده مجاز استفاده شود.
همچنين فروشنده مواد غذايي پايگاه هاي تغذيه سالم مدارس نيز بايد داراي حداقل تحصيلات ابتدايي، فاقد سوء پيشينه، داراي كارت صحت سلامت از مركز بهداشتي درماني منطقه، روپوش مخصوص رنگ روشن و دستكش يكبار مصرف باشد. در صورتي كه فروشنده داراي زخمهاي باز در دست و صورت و مبتلا به بيماري واگيردار باشد بايد از فروش مواد غذايي خودداري كند.
بررسي مقاومت مدارس
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: در آخرين جلسه شوراي راهبردي، هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس ، مقرر شد كميته اي براي بررسي ميزان مقاومت ساختمان هاي احداث شده توسط آموزش و پرورش تشكيل شود.
علي عباسپور تهراني گفت: نگراني مجلس در اين است كه اعتباري قريب به 4 ميليارد دلار براي مقاوم سازي مدارس اختصاص مي يابد و با اين اعتبار حتما مدارسي ساخته شود كه در سخت ترين شرايط و حوادث طبيعي مقاوم باشند و حتي بتوانند به عنوان مركز امدادرساني عمل كنند. در كشورهاي ديگر نيز مدارس اينگونه ساخته مي شوند. وي در اين زمينه گفت: كميته اي تشكيل شده است كه با مشورت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي كشور گزارشي در مورد ميزان مقاومت مدارس احداث شده توسط آموزش و پرورش، تهيه مي كند كه به رئيس مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
آغاز بازسازي بيش از 10 هزار كلاس فرسوده
فارس: معاون فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور از تخريب و بازسازي 10 هزار و 691 كلاس درس فرسوده در سال اول قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده كشور خبرداد.
مرتضي رئيسي افزود: در قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده پيش بيني شده است كه طي 4 سال تمام مدارس فرسوده كشور تخريب و بازسازي يا مقاوم سازي شوند.

آموزش عالي
سؤالات مفهومي عيناً از متن كتب درسي نيست
ايسنا:  مدير كل دفتر آزمونسازي و روانسنجي سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به طراحي سؤالات كنكور۸۶ به صورت مفهومي، گفت: سؤالات كنكور 86 به گونه اي طراحي مي شود كه داوطلبان نه براساس بخت و اقبال، بلكه با مطالعه عميق و درك مفاهيم مي توانند به سؤالات پاسخ دهند. اسدالله آسرايي در خصوص نحوه طراحي سؤالات آزمون سراسري، اظهار كرد: منابع آزمون سراسري و حذفيات آن با توافق وزارت آموزش و پرورش مشخص مي شود. وي با اشاره به طراحي مفهومي سؤالات كنكور، تصريح كرد: به عبارت ديگر مفاهيم در متن كتاب درسي وجود دارد ولي سؤالات عينا از داخل متن كتاب نيست.
تدوين دستورالعمل تخصيص وام ارزي دانشجويان
غير بورسيه
مهر: صندوق رفاه دانشجويان به منظور حمايت از نخبگان و فراهم كردن زمينه جذب و رشد دانش آموختگان ايراني در داخل كشور دستورالعمل تخصيص وام ارزي به دانشجوان ايراني غير بورسيه را تدوين كرد. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم افزود: دانشجويان ايراني غيربورسيه كه در رشته هاي مورد نياز كشور و دانشگاه هاي معتبر مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تحصيل مي كنند تحت پوشش اين وام قرار مي گيرند. مهرداد فولادي نژاد اضافه كرد: دستورالعمل وام ارزي جهت تصويب در دستور كار هيات امناي صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم قرار گرفته است.
اعلام نتايج نهايي آزمون دكتري تخصصي
رشته هاي علوم پايه پزشكي
گروه علمي فرهنگي- نتايج نهايي آزمون دكتري تخصصي رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت در هفته پاياني دي ماه اعلام مي شود.
حسين كشاورز افزود: كليد اوليه سوالات آزمون 6 آذر و مهلت ارسال اعتراضات داوطلبان 11 آذر خواهد بود. وي افزود: اسامي پذيرفته شدگان دو برابر ظرفيت مرحله اول ششم دي ماه و برگزاري آزمون شفاهي 13 و 14 دي ماه است. دبيرشوراي آموزش علوم پايه پزشكي و بهداشت تاكيد كرد: كارنامه پذيرفته نشدگان مرحله اول 9 دي و كارنامه پذيرفته شدگان نهايي دوم بهمن ماه در سايت دبيرخانه قرار مي گيرد.
راه اندازي مركز آزمون اينترنتي سازمان سنجش
مهر: مركز IBT (تافل به سبك اينترنتي) به طور رسمي از شنبه 11 آذرماه با حضور مسئولين موسسه ETS آمريكا كه آزمون هاي تافل را به صورت بين المللي برگزار مي كند، راه اندازي مي شود.به گزارش دفتر آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش،آزمون تافل اكنون به صورت الكترونيكي و آن لاين به مدت 5/4 ساعت در سازمان سنجش برگزار مي شود
اين آزمون داراي 4 بخش شنيداري، گفتاري، خواندني و نوشتاري است و به طور كلي 120 نمره دارد.
رشته داروسازي جامعه نگردانشجو مي پذيزد
مهر: دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي وزارت بهداشت از راه اندازي رشته هاي تخصصي جديد داروسازي به عنوان يكي از اهداف دبيرخانه شوراي آموزش داروسازي و تخصصي نام برد.
شريف زاده افزود: هم اكنون از سوي دانشكده هاي داروسازي مختلف برنامه هاي درسي جديد براي راه اندازي رشته هايي كه كشور به آنها نياز دارد به دبيرخانه ارايه شده تا طبق روال قانوني نسبت به راه اندازي و پذيرش دانشجو در آن رشته ها اقدام شود. شريف زاده از راه اندازي رشته داروسازي جامعه نگر به عنوان يكي از رشته هاي مهم داروسازي مرتبط با مسائل اجتماع خبر داد و گفت: براي راه اندازي اين رشته كميته اي در دبيرخانه شكل گرفته كه نيازهاي داروسازي جامعه را مورد بررسي قرار داده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |