يكشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۲ - Nov 26, 2006
با حضور شاعران ايراني و خارجي
كنگره ادبي ستيغ سخن بين المللي مي شود
كنگره ادبي ستيغ سخن يادواره زنده ياد نصرالله مرداني شاعر معاصر ، امسال به صورت بين المللي در شيراز برگزار خواهد شد.
به گزارش مهر، نشست مقدماتي ستاد برگزاري كنگره ادبي ستيغ سخن ، چهارشنبه هفته گذشته در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
به گفته خليل شفيعي - مدير اجرايي كنگره ستيغ سخن ، در اين نشست محمد صادقي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ، محمد حسن مرداني فرزند مرحوم نصرالله مرداني ، مهندس علي رضا مسعودي دبيركنگره و نصرالله شفيعي مديركل فرهنگ و ارشاد بوشهر حضور داشته و درخصوص برنامه هاي دومين كنگره ستيغ سخن با دكترغلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
اين كنگره ادبي اسفند ماه سال جاري در شهر شيراز پايتخت ادبي جهان اسلام برگزار مي شود و امسال محور آن ادبيات پايداري خواهد بود.

عملكرد 16دستگاه در خصوص قانون جامع حمايت از حقوق معلولان به زودي اعلام مي شود
قانون جامع معلولان، مشكلي را حل نكرده است
003186.jpg
گروه اجتماعي- قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، 16 ارديبهشت ماه سال 83 در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و جهت اجرا به دستگاه هاي مربوطه ابلاغ شد. طبق اين قانون، كليه وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات و شركت هاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي موظف هستند تا در طراحي، توليد و احداث ساختمان ها و اماكن عمومي و معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره برداري از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.
اين در حالي است كه با گذشت دو سال از تصويب اين قانون، متأسفانه هنوز برخي از دستگاه هاي اجرايي كشور اين قانون را اجرا نكرده و معلولان را همچنان از حقوق خود محروم نگه داشته اند.
به گفته كاظم نظم ده، معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي ضعف در اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، صرفاً به بهزيستي كه تنها ناظر است، بر نگشته و 16 دستگاه مختلف مجري قانون جامع حمايت از معلولان هستند. وي همچنين از ارائه نتايج ارزيابي عملكرد دستگاه هاي مختلف در خصوص اجراي اين قانون، تا چند ماه آينده از سوي وزارت رفاه به هيأت دولت خبر داد. ابوالقاسم مختاري، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز در گفت وگويي با ايسنا، در اين باره گفت: طي هفته هاي آينده قرار است تا مسئولان وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، با حضور در كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص علل عدم اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، توضيح دهند.
وي با اشاره به اين كه پس از ارائه توضيحات مسئولان وزرات رفاه، كميسيون اجتماعي مجلس، بررسي هاي لازم را انجام داده و نكات ضعف مشخص مي شود، افزود: تاكنون بخشي از قانون جامع حمايت از معلولان اجرايي شده، اما قسمت هاي عمده آن چون استخدام اين افراد و كمك شهرداري ها به آنان اجرايي نشده است.
قانون جامع معلولان، مشكلي را حل نكرده است
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز معتقد است: با گذشت دو سال از تصويب قانون جامع حمايت از معلولان مشكلات اين قشر به قوت گذشته پابرجاست و اتفاق چشمگيري براي حل مشكلات معلولان كشور نيفتاده است.
حسينعلي شهرياري در گفت وگو با فارس،  افزود: قرار بود در دوره آقاي كاظمي، وزير رفاه گزارشي از ميزان عملياتي شدن قانون جامع حمايت از معلولان به مجلس ارائه كند كه نشد، اميدواريم با آمدن آقاي مصري به وزارت رفاه هر چه زودتر گزارشي از روند اجرايي شدن اين قانون و علل حل نشدن مشكلات معلولان را ببينيم و دستور ايشان را براي اجراي اين قانون شاهد باشيم.
وي ادامه داد: البته برخي مواد اين قانون مانند پرداخت هزينه تحصيل معلولان در دانشگاه آزاد يا نيم بها شدن هزينه مسافرت با هواپيما انجام شده است ولي همين بخش ها نيز به طور كامل اجرايي نشده يا مثلاً در مورد اختصاص سه درصد سهم استخدام دستگاه هاي دولتي به معلولان، مسئولان دستگاه ها مدعي هستند كه انجام داده اند ولي در عمل شكايت هاي زيادي مبني بر سليقه اي اجرا شدن اين قانون داريم.
وي اضافه كرد: در قانون جامع حمايت از معلولان همچنين بندهايي در مورد ساخت مسكن براي معلولان و مناسب سازي فضاهاي شهري براي تردد معلولان وجود دارد ولي واقعيت هاي موجود نشان مي دهد هيچ اتفاق چشمگيري در اين زمينه رخ نداده است. وي افزود: نمي توان از مجلس انتظار داشت كه در مورد هر قانوني كه تصويب مي كند و در پي اجرا نشدن آن يقه مسئولان را بگيرد، متاسفانه ما همواره با اجرا نشدن قوانين در كشور مواجه هستيم؛ قوانين خوبي داريم اما مسأله اين است كه قوانين خوبي كه تصويب مي شوند حتي اگر به صورت لايحه پيشنهادي دولت باشند به طور كامل اجرا نمي شوند. شهرياري گفت:  البته دستگاه هاي اجرايي هم همواره نبود بودجه را علت اجرا نشدن قوانين عنوان مي كنند، اين هم يك مسأله مهم است به خصوص اينكه بودجه بندي كشور هنوز به صورت عملياتي و بر مبناي صفر بسته نمي شود، بلكه همواره بودجه سالانه كشور بر اساس چانه زني و اعمال نفوذ افراد خاص بسته مي شود.
وي افزود: قانون جامع حمايت از معلولان در ارديبهشت ماه 83 و اواخر دوره مجلس ششم تصويب شد، در آن زمان گفته شد كه يكسال بيشتر از زمان فعاليت دولت اصلاحات باقي نمانده است و در اين مدت نمي توان انتظار زيادي براي اجراي آن داشت، سال بعد گفتند سال اول كاري دولت نهم است و بايد فرصت بيشتري براي اجراي اين قانون داده شود، اكنون هم مي گويند مجلس هفتم فرصت زيادي براي پيگيري ندارد و بايد به مسائل مهمتر بپردازد.

آغاز توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد
گروه اجتماعي مدير دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان از آغاز طرح توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد (سمن)خبر داد.
جعفرباي- مدير دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان- با اشاره به اينكه طرح توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد آغاز شده است، گفت: نگاه سازمان به تشكل ها به عنوان نهادهاي يادگيرنده است. سازمان هاي مردم نهاد ظرفيت بسياري دارند كه بايد آن را جدي گرفت و در جهت توانمندسازي آنها برنامه ريزي كرد.وي با اشاره به اهميت نيازسنجي  سمن ها افزود: نيازسنجي جامعي از سازمان هاي مردم نهاد انجام گرفته است و طي آن بر اساس مطالعه توصيفي، نيازهايي را براي سازمان هاي مردم نهاد در نظر گرفته ايم و به اين مجموعه، استانداردهايي را نيز افزوده ايم. هم اكنون سازمان درصدد ارائه بسته هاي آموزشي به سازمان هاي مردم نهاد است كه پاسخگوي نيازهاي تشكل ها باشد.
وي با اشاره به اينكه بسته هاي آموزشي با درنظرگرفتن عمومي و اختصاصي بودن تشكل ها تدوين مي شوند، گفت: دوره هاي توانمندسازي در قالب كارگاه هاي آموزشي نيز برگزار مي شوند و در پايان اين دوره ها گواهينامه اي صادر خواهد شد كه در تمديد زمان اعتبارنامه سازمان مردم نهاد تاثير دارد.وي افزود: جزواتي با عنوان عصر مشاركت، فراغت فرصتي براي بازآفريني، پويايي گروه و ارزشيابي توانمندساز، در اختيار سمن ها قرار داده شده است تا فعاليت هاي سمن را ارزيابي كرده و ضعف و كاستي هاي فعاليت گروهي خود را شناسايي كنند.

با ارائه لايحه توسط دولت
پرداختي بازنشستگان هماهنگ مي شود
گروه اجتماعي- بر اساس مصوبه مجلس، دولت مي تواند لايحه اي براي ايجاد نظام هماهنگ پرداخت مستمري بازنشستگان به مجلس ارائه كند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه استفساريه قانون الزام دولت به اقدام قانوني به منظور ايجاد نظام هماهنگ و فراگير پرداخت مستمري بازنشستگان را بررسي و تصويب كردند.
در اين استفساريه سؤال شده آيا دولت براي هماهنگ كردن دريافتي بازنشستگان با دريافتي شاغلين مشابه بايد لايحه اي را تقديم كند و يا مي تواند مستقيماً از طريق قوانين در مقررات مربوط عمل نمايد؟
ايرج نديمي نيز در پاسخ به اين استفساريه پيشنهاد كرد دولت در صورت نياز براي هماهنگ كردن دريافتي شاغلين يا دريافتي بازنشستگان لايحه اي را ارائه كند و اين پيشنهاد نيز در مجلس به تصويب رسيد.
همچنين در اين لايحه آمده آيا بار مالي 18 هزار ميليارد ريالي اجراي اين قانون بايد به منابع صندوق هاي بازنشستگي پرداخت شود يا اين كه توسط دولت تامين شود و نيز آيا تامين بار مالي اجراي اين قانون به عهده صندوق بازنشستگي است و با توجه به ناتواني اين صندوق ها در پرداخت هزينه ها پرداخت بايد چگونه انجام شود و اگر تامين بار مالي اجراي اين قانون بر عهده دولت است با توجه به اين كه منابع اين بار مالي در برنامه چهارم توسعه پيش بيني نشده است چگونه بايد محل پرداخت اين هزينه را مشخص كرد؟
همچنين دولت در اين استفساريه سؤال كرده منظور از بازنشستگان فقط بازنشستگان دولتي است يا غيردولتي ها را هم شامل مي شود؟
نمايندگان به سؤال استفساريه جواب دادند كه بله، در صورت نياز، دولت لايحه تقديم كند.

مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ:
پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري محدوديت زماني ندارد
گروه اجتماعي- در پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري به بيمه شدگان تامين اجتماعي هيچ گونه محدوديت زماني وجود ندارد.
محسن شاكري- مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ- با بيان اين مطلب گفت: به موجب مقررات تامين اجتماعي، تا زماني كه بيمه شده بر حسب تشخيص سازمان تامين اجتماعي قادر به كار نباشد و ازكارافتاده شناخته شود، پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري ادامه مي يابد.
شاكري مهمترين شرط پرداخت غرامت دستمزد به بيمه شدگان را تاييديه پزشك دانست و افزود: زماني كه بيمه شده در كارگاه دچار حادثه مي شود يا بر اثر بيماري قادر به كاركردن نيست كارفرمايان مي بايست در ليست ارسالي حق بيمه اين موضوع را دقيقا قيد كنند. همچنين بيمه شدگاني كه تحت معالجه پزشكي و يا درمان هاي توانبخشي قرار مي گيرند، چنانچه بر حسب تشخيص پزشك معالج موقتا قادر به انجام كار نباشند، استحقاق دريافت غرامت دستمزد را خواهند داشت. وي افزود: بيمه شده در ايام بيماري نبايد بازخريد يا استعفا و يا اخراج از كار شده باشد. زمان درمان و استراحت بيمه شده نيز بايد به تاييد پزشك معالج يا شوراي پزشكي سازمان تامين اجتماعي رسيده باشد.
شاكري با اشاره به قوانين مربوط به پرداخت غرامت دستمزد به بيمه شدگان، گفت: بيمه شدگان انتظار دارند تحت هر شرايطي از مزاياي اين قانون بهره مند شوند، ولي بايد توجه داشته باشند كه قطع شدن رابطه كارگري و كارفرمايي قبل از شروع بيماري و ارسال ليست از سوي كارفرمايان در زمان بيماري، از جمله مواردي است كه مشمول دريافت غرامت دستمزد ايام بيماري نمي شود.
مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ تصريح كرد: ارائه گواهي پزشكي يكي از مهمترين مدارك مستند از سوي بيمه شده جهت دريافت غرامت دستمزد مي باشد. چنانچه استراحت پزشكي بيمه شده كمتر از 15روز باشد، اخذ تاييديه پزشك معالج ضرورت دارد و چنانچه بين 15تا 61روز در سال باشد، مي بايست گواهي پزشكي از سوي سازمان تامين اجتماعي تاييد شود. بيش از 61 روز در طول سال نيز بايد به تاييد شوراي پزشكي تامين اجتماعي رسيده باشد.

۱۰ ميليارد ريال دارو توسط بسيجيان
در مناطق محروم توزيع شد
گروه اجتماعي جانشين فرماندهي نيروي مقاومت بسيج با تاكيد بر اينكه اعزام تيم هاي پزشكي به مناطق محروم موجب توليد علم و جنبش نرم افزاري در عرصه پزشكي است، گفت: از آذر ماه سال گذشته تاكنون 10 ميليارد ريال دارو توسط بسيجيان در مناطق محروم توزيع شده است.
سردار ميراحمدي در مراسم اعزام تيم هاي پزشكي به مناطق محروم حومه تهران افزود: در همين مدت بيش از هشت هزار پزشك نزديك به 70 هزار نفر از ساكنان مناطق محروم را تحت پوشش خدمات در ماني رايگان قرار دادند.وي گفت: اين امر دستاورد همكاري گروه هاي مختلف بسيج از جمله بسيج سازندگي با بسيج جامعه پزشكي به خصوص در قالب اردوهاي هجرت است. وي اظهار داشت: عضويت 20 هزار پزشك بسيجي در سازمان بسيج جامعه پزشكي، موجب رشد چشمگير خدمات رساني در عرصه بهداشتي درماني در مناطق محروم خواهد شد

ورود آمپول هاي پيشگيري از بارداري به كشور
فارس: دو روش جديد پيشگيري از بارداري شامل آمپولهاي پيشگيري از بارداري يكماهه و قرصهاي جديد لوونورجسترول براي جلوگيري از بارداري پس از آميزش وارد سيستم دولتي شده و از يكماه آينده در داروخانه هاي خصوصي نيز توزيع مي شود.
محمد اسلامي، رئيس اداره تنظيم خانواده وزارت بهداشت افزود:آمپولهاي پيشگيري از بارداري كه اكنون در كشور موجود است، آمپولهاي 3 ماهه هستند و ورود و توزيع اين آمپولهاي جديد به منظور تنوع محصولات وارد كشور شده است و ضريب اطمينان هر دو نوع اين آمپولها بالاي 99 درصد است. آمپولهاي جديد كه با قيمت 400 تومان در داروخانه ها عرضه خواهد شد، بين 27 تا 33 روز از بارداري زنان جلوگيري مي كند .

30درصد تخت ها در بيمارستان هاي دولتي مجهزخالي است
003189.jpg
فارس: مدير كل دفتر سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: شاخص اشغال تخت هاي بيمارستان هاي دولتي بين 30 تا 70 درصد متغير است كه اين مسأله به عوامل مختلفي از جمله بيمار دزدي و كيفيت پايين خدمات بيمارستان هاي دولتي مربوط مي شود.
حميد پوراصغر افزود: يكي از شاخص هاي مهم ارزيابي بهره وري سيستم خدمات درماني كشور، ضريب اشغال تخت هاي بيمارستان هاست كه متاسفانه اين شاخص در كشور ما بسيار متغير و ناموزون است و در حالي كه در تعدادي از بيمارستان هاي بسيار مجهز دولتي تا 70 درصد تخت ها مورد استفاده قرار مي گيرد در برخي ديگر از بيمارستان ها اين ميزان حدود 30 درصد است.
وي ادامه داد:  از منظر كارشناسي بيمارستان هاي دولتي دو دسته هستند، دسته اول بيمارستان هايي هستند كه ايجاد آنها وظيفه حاكميتي است حتي اگر ضريب اشغال تخت هاي آن پايين باشد مانند بيمارستان هاي نظامي در مناطق مرزي، اما دسته ديگر بيمارستان هايي هستند كه در شهرها و مكان هاي مورد نياز دائمي احداث مي شوند و شاخص ضريب اشغال تخت و هزينه - اثربخشي فعاليت آنها مهم است.نگاهي به وضعيت بيمارستان هاي دولتي نشان مي دهد كه 70 درصد بيماران بستري در اين مراكز از درمانگاه هاي بيمارستان ها ارجاع مي شوند و فقط 30 درصد از اورژانس بيمارستان براي بستري ارجاع مي شوند، اما واقعيت ها نشان مي دهد در حالي كه درمانگاه هاي بيمارستان ها بسيار شلوغ است، تخت هاي بستري بسياري از اين بيمارستان ها خالي است.

ارائه خدمات دندانپزشكي به بخش غيردولتي واگذار مي شود
ايسنا: مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از واگذاري ارائه خدمات دندانپزشكي به بخش غيردولتي خبر داد و گفت: اين واگذاري در راستاي سند چشم انداز بيست ساله و قانون برنامه چهارم توسعه كشور، بويژه مواد 136 و 156 در جهت توسعه و تقويت امور حاكميتي و كاهش نقش بخش دولتي در امور تصدي گري با توجه به منابع موجود در بخشهاي دولتي و غيردولتي در سطح كشور و براساس اولويت هاي طرح واگذاري اجرا مي شود. محمد مهدي وردي با بيان اين كه واگذاري خدمات صرفا در بخش درماني است، اظهاركرد: ارائه خدمات پيشگيري، بهداشتي و نظارت بر امور درماني واگذار شده، همچنان برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.

دركنگره پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگيراعلام شد
رشد سرطان وبيماري هاي قلبي- عروقي در كشور
003183.jpg
گروه اجتماعي روند رو به رشد بيماري هاي غيرواگير مثل سرطان، ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي، آسم، سكته هاي مغزي و اعتياد كه ريشه رفتاري دارند، ضرورت آموزش، شناسايي و پيشگيري از اين بيماري ها را براساس برنامه ريزي منسجم با مشاركت تمام دستگاه ها دو چندان مي كند.
به گزارش همشهري، سومين كنگره كشوري پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير ديروز در بيمارستان امام خميني آغاز به كار كرد.
از آنجا كه اولويت نظام سلامت از بيماري هاي واگير كه منشا ميكروبي و ويروسي دارند به سمت بيماري هاي غيرواگير كه منشا رفتاري دارند تغيير يافته است كه اين بيماري ها قابل ريشه كني نبوده و فشار آنها روي سيستم خدمات بهداشتي و درماني همواره وجود دارد، لذا با به كار بستن راهكارهاي موثر مي توان فشار آن را تعديل كرد و زندگي ايمن و عاري از دغدغه را براي مردم فراهم نمود.
براساس اين گزارش، ارتقاي سطح آگاهي عمومي در خصوص بيماري هاي غيرواگير كليدي ترين روش جهت پيشگيري از گسترش اين بيماري هاست. نظام مراقبت بيماري هاي غيرواگير شامل افزايش وزن، حوادث ترافيكي، مصرف دخانيات، مصرف الكل و اعتياد و مهار نسبي بيماري هاي واگير جامعه بشري را به سمت بيماري هاي غيرواگير سوق داده است. از طرف ديگر، براساس آمارها در سال 2005 در جهان 35ميليون نفر بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سكته هاي مغزي، سرطان ها، بيماري هاي مزمن تنفسي و ديابت جان خود را از دست داده اند.
رئيس سومين كنگره كشوري پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير با اشاره به اينكه در اكثر كشورها بيماري هاي واگير تحت مهار نسبي قرار گرفته است، گفت: اين بيماري ها منجر به افزايش مرگ و مير در جوامع بشري شده اند و انسان جهت مبارزه با اين بيماري ها نياز به تدابيري جهت پيشگيري دارد. بيماري هاي قلبي و عروقي، سكته هاي مغزي ، سرطان ها، بيماري هاي مزمن تنفسي و ديابت از عمده بيماري هاي غيرواگير است. شهرنشيني و كم تحركي، عادت هاي نامناسب غذايي، استفاده از غذاهاي آماده و مصرف دخانيات از دلايل عمده افزايش بيماري هاي غيرواگير است. ويژگي بيماري هاي غيرواگير، مزمن بودن، آزاردهنده بودن، تحميل هزينه هاي درماني به خانواده ها و دولت است.
نظام مراقبت بيماري هاي غيرواگير در كشور در سال۸۳ طراحي شده است و اولين مطالعه كشوري روي۸۷ هزار نفر در مناطق شهري و روستايي از نظر عوامل خطرساز اين بيماري ها(كلسترول، قندخون، فشارخون و نماي توده بدني) صورت گرفته است. در مرحله دوم اين طرح كه از سال آينده آغاز مي شود نيز، پنج هزار نفر از جمعيت كشور مورد بررسي قرار مي گيرند. قرار است اين مطالعات هر دو تا سه سال يك بار تكرار شود و برنامه ريزي هاي آينده براساس آنها پايه ريزي شوند.
اما كاهش بار بيماري هاي غيرواگير به آساني و در كوتاه مدت امكان پذير نيست و هر اقدامي كه صورت مي گيرد سال  ها بعد ثمراتش مشاهده مي شود. اطلاعات نشان مي دهد كشورهايي كه يك برنامه ريزي موفق انجام داده اند، توانسته اند به مرور زمان بار بيماري هاي غيرواگير را كم كنند. پيشگيري از اين بيماري ها نه تنها منجر به افزايش طول عمر بيماران و افزايش طول عمر توام با سلامت آنان مي شود، بلكه فوايد زياد ديگري هم براي خانواده ها و اقتصاد كشور در بر دارد.
اين گزارش مي افزايد: وجه تمايزي كه بيماري هاي غيرواگير با واگير دارند، اين است كه اين بيماري ها جنبه ژنتيكي، محيطي و يا رواني اجتماعي دارند و به علت مزمن بودن سال ها فرد را رها نمي كند. آسم و بيماري هاي انسداد دستگاه تنفسي از شايع ترين بيماري هاي غيرواگير چند دهه اخيرند، به طوري كه 10درصد مردم كشورمان به آسم مبتلايند كه كودكان اصلي ترين قربانيان اين بيماري هستند.
تغيير زندگي از شكل سنتي به مدرن يكي از عوامل اصلي بيماري هاي مزمن و غيرواگير است. اين بيماري ها كيفيت زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد و سالانه هزينه هاي سنگيني از نظر اقتصادي، بهداشت درمان و اجتماعي به جوامع مختلف تحميل مي كند.

سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
بي احتياطي مهم ترين علت حادثه ناشي از كار
گروه اجتماعي- بي احتياطي از سوي سازمان تأمين اجتماعي كشور مهم ترين عامل بروز حوادث ناشي از كار اعلام شد.
سياوش قراگوزلو، مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي بي احتياطي را سبب بروز 72/52 درصد از حوادثي اعلام كرد كه به هنگام كار براي كارگران رخ مي دهد. به گفته وي تهويه نامطلوب با 06/0 درصد كمترين علت را به خود اختصاص داده است. همچنين عواملي مانند وسايل بي حفاظ، وسايل معيوب، نور ناقص، لباس خطرناك، فقدان اطلاعات و ساير علل به ترتيب 10، 19/4، 42/0، 16/1، 38/4و 07/27 درصد از علل وقوع حوادث در حين انجام كار بوده اند. وي در تشريح آمار حوادث ناشي از كار، گفت: در سه ماهه نخست سال جاري چهار هزار و 818 نفر از بيمه شدگان تأمين اجتماعي دچار حادثه ناشي از كار شده اند كه از اين تعداد 1280مورد از ناحيه پا، 1275 مورد انگشت دست، 1095مورد از ناحيه دست و 185 نفر از ناحيه ستون فقرات، 141 نفر تمام بدن، 134مورد از ناحيه صورت، 133مورد انگشتان پا، 123مورد از ناحيه چشم ، 70 نفر جمجمه و 18مورد از ناحيه مغز دچار حادثه شده اند.
مديركل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به رشد 9/18درصدي مصدومين نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تصريح كرد: از تعداد چهار هزار و 818 كارگر مصدوم، 52/1 درصد را زنان و 48/98 درصد را مردان تشكيل مي دهند. همچنين 1/75 درصد از حادثه ديدگان متاهل و 99/24 درصد مجرد بوده اند.
قراگوزلو تاكيد كرد: ماشين هاي الكتريكي و غيرالكتريكي با 74/23 درصد بيشترين سهم و فعاليت هاي متفرقه در صنايع با 23/0 درصد كمترين سهم را در بروز حوادث داشته اند. 28/91 درصد از حوادث ناشي از كار در طول روز و 72/8 درصد در طول شب رخ داده و 06/89 درصد از حوادث در محل كار حادثه ديدگان و 94/10درصد در خارج از كارگاه به وقوع پيوسته است.
۱۵ تا 20 درصد جمعيت كشور از بيمه محرومند
ايسنا: از آنجايي كه برخي افراد از چند نوع پوشش بيمه اي استفاده مي كنند پيش بيني مي شود بين 15 تا 20 درصد جمعيت كشور تحت پوشش هيچ بيمه اي قرار ندارند.
شمس اردكاني، مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني، با اعلام اين خبر گفت: به منظور اجراي طرح بيمه همگاني درمان مشخصات بيمه شدگان به سازمان ثبت احوال براي انطباق با كد ملي آنها ارائه شده و تا كنون براي 70 درصد جمعيت تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني اين تطبيق صورت گرفته است.
وي افزود: اين واقعيت وجود دارد كه عده اي از افراد جامعه با فعاليت در كارگاهي تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند و پس از مدتي با از دست دادن شغل از تحت پوشش بيمه خارج مي شوند، همچنين عده اي نيز به دليل نداشتن شغل فاقد پوشش هاي بيمه اي هستند. مدير عامل سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اين كه ساختار و دستورالعمل بيمه همگاني درمان هنوز نهايي نشده است، افزود: بر اين اساس تمامي افراد جامعه از سطح پايه بيمه برخوردار مي شوند و با هماهنگي با سازمان هاي بيمه گر مي توان افرادي كه قرارداد كاري كمتر از 6 يا 8 ماه منعقد مي كنند و تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي نيستند را از پوشش بيمه همگاني برخوردار كرد.

سرانه درمان از مبلغ ثابت به حالت متغير در مي آيد
شمس اردكاني با بيان اين كه يكي از چالش ها در خصوص طرح بيمه همگاني درمان، تغيير سرانه از مبلغ ثابت است، گفت : هم اكنون مبلغ سرانه ميان صندوق هاي مختلف بيمه اي شامل صندوق كاركنان دولت و...متفاوت، ولي در هر صندوق ميان بيمه شدگان هماهنگ است. مدير عامل سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اين كه هم اكنون مراجع قانوني به دنبال تعريف سرانه درمان متناسب با درآمد هستند گفت: اقدامات كارشناسي لازم براي تغيير سرانه درمان از حالت ثابت به متغير انجام شده است كه از مراجع قانونگذاري خواستار ايجاد زمينه لازم براي تحقق اين امر هستيم.

با مردم
تقاضاي تسريع در رسيدگي
@ تعدادي پرونده از حدود يكسال پيش در دادگستري استان مركزي- اراك- در نوبت رسيدگي قرار دارد، اميد است با عنايت رئيس محترم قوه قضائيه در اين خصوص تسريع به عمل آيد.
محسن امين شكروي-اراك
پيشنهاد اجراي دوربرگردان
@ با احداث دوربرگردان شمال جنوب، تقاطع اشرفي اصفهاني و بزرگراه نيايش، از حجم ترافيك اين معابر كاسته خواهد شد.
مقدس فر-تهران
محروميت فوتبال ايران؟
خبر مربوط به محروميت تيم فوتبال ايران از ديدارهاي جهاني تأسف آور است، به هر حال بايد تدبيرهاي لازم به كارگرفته مي شد تا اين پيامد را شاهد نباشيم.
حسيني فر-تهران
فضاي سبز ايجاد كنيد
در چهارراه پونك باختري و بلوار فرحزادي در شهرك غرب، زمين بزرگي وجود دارد كه تبديل به پاركينگ ماشين آلات سنگين شهرداري شده، كه شب ها با ايجاد سر و صداي زياد باعث سلب آسايش مردم محل و بيماراني مي شود كه در بيمارستان آتيه بستري هستند.تقاضا داريم با عنايت به مصوبه پيشين نسبت به ايجاد فضاي سبز در اين زمين اقدام لازم به عمل آيد.
راد- شهرك غرب
افول صنعت نساجي
با افول صنعت نساجي در ايران، پنبه كاري كه روزگاري از حرفه هاي مهم كشاورزي در منطقه گنبد بود رو به زوال مي رود، چرا با شناخت دقيق ريشه هاي اين مشكل براي جلوگيري از تعطيل واحدهاي نساجي و هزاران شغل وابسته به آن اقدام نمي شود؟
زيارتي- گنبدكاوس
حقوق دريافتي هم محاسبه شود
@ به تازگي رئيس محترم دانشگاه آزاد اسلامي يادآور شده است كه هزينه هاي دانشگاهي در ايران پايين تر از خارج است، اخيراً يكي از مسئولان محترم وزارت ارتباطات نيز خاطر نشان كرده بود كه بهاي گوشي تلفن همراه در ايران پايين تر از خارج است... اين اظهارات درست است، اما آيا متوسط حقوق دريافتي كارمندان و كارگران در ايران در مقايسه با كشورهاي اروپايي كه ملاك داوري است ، مورد محاسبه قرار مي گيرد يا نه؟!
روزبهاني-تهران
درخواست راه اندازي خط اتوبوسراني
در مسير ميدان پونك به ميدان ونك و بالعكس و جنت آباد به ميدان ونك خط اتوبوسراني وجود ندارد. تقاضا مي شود به خاطر جمعيت زياد استفاده كننده از اين مسير نسبت به راه اندازي خط هاي مذكور اقدام شود.
رادمان-تهران
خيابان هاي فاقدروشنايي
در شهرك بستان واقع در يافت آباد، منطقه 18شهرداري، به علت نبود روشنايي در خيابان هاي اين محل، رفت و آمد مردم در شب با مشكل مواجه مي شود. از مسئولان درخواست رسيدگي و رفع كمبود موجود را دارم.
لك تهران
براي پيشگيري از جرايم
مجازات جرايم جنايي بايد درخور باشد تا شاهد تكرار آنها نباشيم. اما انجام امور مهمي مثل برقراري عدالت اجتماعي، كاهش شكاف طبقاتي و انجام كار فرهنگي در پيشگيري جرايم نقش مؤثرتري خواهد داشت.
داود علمداري- تبريز
پيشنهاد در مورد عكس شناسنامه
از اداره ثبت احوال تقاضا مي شود كه ترتيبي اتخاذ كنند كه حداقل هر ده سال يكبار نسبت به تعويض عكس شناسنامه ها و تبديل به روز آن اقدام كند. تا تغييرات ظاهري چهره افراد به مرور زمان موجب ترديد در شناسايي آنان نگردد.
كنعانيان-تهران
تأخير در پرداخت حقوق
از سه ماه پيش حقوق حدود هفتصد كارمند قراردادي اداره ارشاد استان تهران پرداخت نشده است باتوجه به هزينه هاي زندگي خواستار تسريع در پرداخت اين حقوق ها هستيم.
محمدمحسني راد- تهران
وعده كاهش شهريه و...
با عنايت به قول صريح مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي مبني بر كاهش شهريه دانشجويان اين دانشگاه ها، از مسئولان درخواست مي شود هرچه زودتر نتيجه تصميم خود را اعلام نمايند. اين كار مي تواند در مورد خانواده هاي كم درآمد اجرا شود تا خدمتي به اين قشر باشد.
رضايي-تهران
جابه جايي سطل هاي زباله
در منطقه۸- نارمك بخصوص در 46متري غربي، سطل هاي زباله را سركوچه ها نصب كرده اند. باتوجه به انباشت زباله در درون سطل ها، خانواده هايي كه در ابتداي كوچه ها سكونت دارند از بوي نامساعد زباله ها رنج مي برند.براي حل اين معضل بايد چاره انديشي شود.
مرادي-تهران
جدول نرخ مكالمات
از اداره مخابرات درخواست مي شود جدول هزينه هاي مربوط به نرخ مكالمات تلفن هاي همراه و ثابت در ساعت هاي مختلف شبانه روز در اختيار عموم قرار گيرد تا مشتركين از نوع هزينه ها مطلع شوند.
دلخوش-تهران
كمبود اتوبوس
تعداد اتوبوس هاي مسير فلكه سوم تهرانپارس به مطهري، خيلي كم است. باتوجه به مسير بسيار طولاني، هميشه در اكثر ايستگاه ها جمعيت زيادي در انتظار رسيدن اتوبوس هستند، كه به علت پربودن، موفق به استفاده از  آنها نمي شوند. لذا تقاضا مي شود نسبت به افزايش اتوبوس هاي اين خط اقدام شود.
حبيب زاده-تهران
ارتباط ترمينال خاوران با ترمينال جنوب از طريق خط اتوبوس
از مسئولان شركت واحد و اتوبوسراني تهران تقاضا مي شود نسبت به راه اندازي يك خط اتوبوسراني از ترمينال خاوران به ترمينال جنوب و بالعكس اقدام كنند، تا جمعيت انبوه در اين مسير رفت و آمد بهتري داشته باشند.
شعباني زعيم-تهران

پاسخ مسئولان
نياز به پي گيري دارد
عطف به مطلب مندرج در صفحه سخنگاه مورخ 18/8/85 آن روزنامه محترم در خصوص كسر مبلغ 000/400 ريال از حساب تجارت كارت آقاي مسعود. خ به اطلاع مي رساند طي پيگيري ها و مذاكره با نامبرده مشخص گرديد كه ايشان جهت برداشت وجه مورد نظر خود از دستگاه خودپرداز بانك ملت استفاده نموده است و مشكلات به وجود آمده متوجه بانك تجارت نمي باشد.
همچنين طبق دستورالعمل هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران شعبي كه دستگاه خودپرداز آنها حساب هاي كارت مشتريان را با مشكل مواجه مي كند موظف هستند موضوع را تا حصول نتيجه و رفع مغايرت ايجادي پيگيري نمايند.
اداره روابط عمومي بانك تجارت
تبديل به فضاي سبز امكان پذير نمي باشد
احتراماً، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 4068 مورخ 4/6/85 در خصوص فروشگاه قدس چهارراه كوكاكولا واقع در خيابان پيروزي به اطلاع مي رساند:
از طرف مدرسه امام علي ابن ابيطالب(ع) جواز تخريب و نوسازي اخذ شده است و تبديل اين محوطه به فضاي سبز امكان پذير نمي باشد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 14

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |