چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵
پنجاه و يكمين توپ طلايي اروپا
توپ طلايي مال كيست؟
006375.jpg
حسن حيدري
توپ طلايي در سال 2006 به كدام يك از ستارگان فوتبال جهان خواهد رسيد؟
آنري، رونالدينيو، بوفون، بالاك، زيدان، كلوزه، روني و دروگبا از جمله بخت هاي اصلي كسب اين عنوان هستند.
مجله فرانس فوتبال معتبرترين نشريه اختصاصي فوتبال دنيا و اروپا از سال 1956 در يك ابتكار تازه اقدام به انتخاب بهترين بازيكن سال اروپا و اهداي توپ طلايي به وي كرد.البته فرانس فوتبال براي اين كه بتواند ارزش كار خود را در اين زمينه بيشتر كند در سال هاي بعد تغييراتي را در نحوه انتخاب بازيكنان صورت داد.در ابتدا اين جايزه فقط به بازيكناني كه مليت آنها اروپايي بود تعلق مي گرفت اما بعدها قرار شد بازيكنان غيراروپايي شاغل در باشگاه هاي اروپا نيز بتوانند در اين جايزه سهيم باشند.با توجه به برگزاري دو رويداد بزرگ در سال 2006 كار انتخاب بهترين بازيكن سال اروپا كمي دشوار مي شود.
فينال ليگ قهرمانان اروپا و بازي هاي جام جهاني 2006 دو رقابتي بود كه بعد از يك دوره مسابقه سخت و دشوار قهرمان آن شناخته شد.در فينال ليگ اروپا بارسلونا در بازي زيبا آرسنال را شكست داد و در فينال جام جهاني نيز ايتاليا فاتح شد.
نحوه انتخاب بهترين بازيكن سال اروپا اين گونه است كه ابتدا 50 بازيكن واجد شرايط انتخاب مي شوند و سپس 54 روزنامه نگار برجسته اروپا پنج بازيكن برتر خود را به ترتيب اولويت از يك تا 5 اعلام مي كنند و سپس با شمارش آرا نفرات 1 و 5 تا رده هاي بعدي شناخته مي شود. سراستانلي ماتيوس از بلك پول اولين فاتح توپ طلايي اروپا بود.او از بازيكنان سرشناس انگليسي بود كه نه تنها در تيم ملي انگليس چهره درخشاني داشت بلكه در باشگاه بلك پول نيز نقش كليدي در موفقيت تيمش ايفا كرد.
از سال 57 به مدت 4 سال اسپانيايي ها با اقتدار اين عنوان را از آن خود كردند. آن دوره مصادف با پيروزي هاي غرور آفرين رئال مادريد در جام باشگاه هاي اروپا بود. آلفردو دي استفانو، ريموند كوپا و لويتز سوارز سه بازيكني بودند كه در 4 دوره بعدي اين مقام را از آن خود كردند. دي استفانو در اين بين با دريافت دو توپ طلايي در سالهاي 1957 و 1959 از سايرين پيشي گرفت.
در سال 1961 نوبت به عمر سيووري رسيد كه عضو باشگاه يوونتوس بود. يوزف ماسوپوست اولين بازيكن از بلوك شرق بود كه در سال 1962 اين مقام را به دست آورد. به دنبال او در سال 1963 لوياشين دروازه بان افسانه اي شوروي و عضو باشگاه دينامومسكو اين توپ را از آن خود كرد.
پرافتخارترين بازيكن
ميشل پلاتيني ستاره دهه هشتاد فوتبال فرانسه پرافتخارترين بازيكن تمام ادوار اين جايزه است. او نه تنها در سه دوره متوالي در سالهاي 83، 84 و 85 فاتح اين جايزه شد در 2 سال ديگر نيز در جمع 5 بازيكن برتر سال اروپا قرار گرفت.
پلاتيني فوتبال را از باشگاه سنت اتين فرانسه آغاز كرد او خيلي زود به تيم ملي فرانسه راه يافت و در جام جهاني 1978 به عضويت اين تيم درآمد. پلاتيني در سال 1982 به اوج بلوغ تاكتيكي خود رسيد و به عنوان يك هافبك برجسته خط مياني با ضربات ايستگاهي غيرقابل مهار خود را به دنياي فوتبال شناسانده بود.
او در جام جهاني 1982 با تيم ملي فرانسه اگر چه به مقام چهارم جهان رسيدند اما لياقت آنها بيش از اين مقام بود. او بعد از اين جام به يوونتوس ايتاليا ملحق شد تا زمينه موفقيتش در سطح باشگاهي نيز درخشان شود. پلاتيني در سال 1985 به همراه يوونتوس فاتح جام باشگاه هاي اروپا شد.يوونتوس همچنين پرافتخارترين باشگاه اروپا به شمار مي رود كه در پنجاه دور گذشته تاكنون 8 بازيكن از اين تيم فاتح توپ طلايي شده اند.
بعد از يوونتوس، آث ميلان و بارسلونا ركورددار هستند. در تاريخ اين جام ماركوفان باستن و يوهان كرايف هلندي كه در زمان بازيگري عضو دو باشگاه آث ميلان و آژاكس بودند نيز سه بار اين مقام را بدست آوردند اما اين دو بازيكن در دوره هاي مختلف اين عنوان را از آن خود كردند.از سال 1995 هر بازيكني با مليت غيراروپايي نيز مي توانست اين جام را بدست آورد. البته در سال 1961 عمر سيووري بازيكن آرژانتيني الاصلي بود كه بعد از تغيير مليت به ايتاليايي توانست توپ طلايي را بدست آورد. او فوتبال را از باشگاه ريوپلات آغاز كرد و بعد از اين كه خانواده اش به ايتاليا مهاجرت كردند مليت خود را تغيير داد. او ابتدا به عضويت ناپل درآمد و سپس به يوونتوس ملحق شد.
اما ژرژه وه آ اولين غيراروپايي بود كه با توجه به بازي درخشان در خط حمله آث ميلان موفق شد توپ طلايي اروپا را بدست آورد. بعد از او رونالدو در سالهاي 2002 و 97، ريوالدو 99 و رونالدينيو 2005 از جمله بازيكنان غير اروپايي فاتح اين توپ طلايي بودند.
دست و دل بازي فرانسوي ها
در ليست 50 نفر توپ طلايي، حضور 5 بازيكن از باشگاه ليون به نوعي دست اندركاران اين مراسم را به زير سؤال برد تا در زمينه انتخاب مرد سال اروپا با چالشي بزرگ روبه رو شوند. به عقيده كارشناسان فوتبال به جز جونينهو برزيلي 4 بازيكن ديگر استحقاق قرار گرفتن در اين ليست را نداشتند در حالي كه در فرانسه و در اروپا بازيكنان بهتر از آنها در حال حاضر فوتبال بازي مي كنند.
از تيم المپيك ليون كه در اين فصل براي ششمين قهرماني متوالي در فرانسه و فتح ليگ قهرمانان اروپا مبارزه مي كند كوپه، كريس، جونينهو، مالودا و تياگو بازيكناني هستند كه براي اين عنوان كانديدا شده اند.
ليون در حالي با 5 نماينده در اين انتخابات شركت كرده كه باشگاه هاي معتبري چون، يوونتوس، ليورپول، وردربرمن و ... تنها يك نماينده در اين انتخاب دارند.
پلاتيني  : بوفون شايسته  دريافت  جايزه  توپ  طلايي  است 
ميشل  پلاتيني  گفت : جيانلوييجي  بوفون  دروازه بان  تيم  ملي  فوتبال  ايتاليا كه  به همراه  اين  تيم  به  قهرماني  در جام  جهاني  رسيد، شايسته  دريافت  عنوان  بهترين  بازيكن  سال  اروپاست .
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از تورين ، بوفون  يكي  از هفت  بازيكن  ايتاليايي  است  كه  نامزد دريافت  جايزه  بهترين  بازيكن  سال  اروپا هستند.
فابيو كاناوارو و آندره آ پيرلو از ديگر بازيكنان  اين  فهرست  هستند.
پلاتيني  كه  سه  عنوان  بهترين  بازيكن  سال  اروپا را در كارنامه  دارد، اظهار داشت : با توجه  به  قهرماني  ايتاليا در جام  جهاني ، من  ترجيح  مي دهم  جايزه  بهترين  بازيكن  سال  اروپا به  يك  بازيكن  ايتاليايي  يعني  بوفون  اهدا شود.
بوفون ، گران  قيمت ترين  دروازه بان  جهان  در حال  حاضر در عضويت  يوونتوس  ايتاليا قرار دارد و در فوتبال  سري  ب  اين  كشور بازي  مي كند. وي  با وجود مجازات  يوونتوس  به  دليل  تقلب  و تباني  در مسابقات  سري  آ و سقوط  به  سري  ب ، تصميم  گرفت  در اين  تيم  بماند.
ميشل  بالاك كاپيتان  تيم  ملي  فوتبال  آلمان ، وين  روني از تيم  ملي  انگليس ، تيه ري  هانري  از فرانسه  و رونالدينيو برزيلي  از جدي ترين  رقباي  بوفون  براي  كسب  جايزه  بهترين  بازيكن  اروپا هستند.
نام  زين الدين  زيدان كاپيتان  سابق  تيم  ملي  فرانسه  نيز با وجود اخراج  در فينال  جام  جهاني  اخير به  دليل  ضربه  سر به  سينه  ماركو ماترزي  در اين  فهرست  ديده  مي شود.برنده  عنوان  بهترين  بازيكن  سال  اروپا كه  توسط  رأي گيري  از ورزشي  نويسان  سراسر جهان  انتخاب  مي شود، روز 28 نوامبر اعلام  خواهد شد.
در ادامه فهرست اسامي 50 بازيكني را كه امسال از سوي اين نشريه فرانسوي، نامزد دريافت توپ طلايي اروپا و كسب عنوان بهترين بازيكن سال قاره شده اند ارايه مي كنيم.
دروگبا- بالاك- شوچنكو- گالاس- لمپارد- ماكه له له- روبن- تري- كول- اسين (چلسي انگليس)
دكو- اتوئو- ژول- مسي- پويول- رونالدينهو- تورام- زامبروتا (بارسلونا اسپانيا)
كوپه- كريس- جونينهو- ملودا- تياگو (ليون فرانسه)
شوآين اشتايگر- سانيول- پودولسكي- لام (بايرن مونيخ آلمان)
گاتوزو- كاكا- پيرلو (آ.ث. ميلان ايتاليا)
لمان- فابرگاس- آنري (آرسنال انگليس)
ديارا- كاناوارو- زيدان (رئال مادريد اسپانيا)
گروسو- ويرا (اينتر ميلان ايتاليا)
رونالدو- وين روني (منچستر يونايتد انگليس)
بوفون (يوونتوس ايتاليا)
جرارد (ليورپول انگليس)
كلوزه (وردر برمن آلمان)
توني (فيورنتينا ايتاليا)
تورس (آتلتيكو مادريد)
ريكلمه (و يا رئال اسپانيا)
ريبري (المپيك مارسي فرانسه)
مندز (آيندهوون هلند)
ويا (والنسيا اسپانيا)
كاهيل (اورتون انگليس)

نگاه
بهترين بازيكنان سال اروپا در 50 سال گذشته
۱۹۵۶ - استننلي ماتئوس (بلك پول انگليس)
۱۹۵۷ - آلفردو دي استفانو (رئال مادريد اسپانيا)
۱۹۵۸ - ريموند كوپا (رئال مادريد اسپانيا)
۱۹۵۹ - آلفردو دي استفانو (رئال مادريد اسپانيا)
۱۹۶۰ - لوييز سوارز (بارسلونا اسپانيا)
۱۹۶۱ - عمر سيووري (يوونتوس ايتاليا)
۱۹۶۲ - يوزف ماسوپوست (دوكلا پراگ چك)
۱۹۶۳ - لوياشين (دينامو مسكو روسيه)
۱۹۶۴ - دنيس لاو (منچستر يونايتد انگليس)
۱۹۶۵ - اوزه بيو (بنفيكا ليسبون پرتغال)
۱۹۶۶ - بابي چارلتون (منچستر يونايتد انگليس)
۱۹۶۷ - فلوريان آلبرت (فرانس و اروش مجارستان)
۱۹۶۸ - جورج بست (منچستر يونايتد انگليس)
۱۹۶۹ - جياني ريورا (آ. ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۷۰ - گرد مولر (بايرن مونيخ آلمان)
۱۹۷۱ - يوهان كرايف (آژاكس آمستردام هلند)
۱۹۷۲ - فرانتس بكن بائر (بايرن مونيخ آلمان)
۱۹۷۳ -و 1974يوهان كرايف( بارسلونا اسپانيا)
۱۹۷۵ - اولگ بلوخين (دينامو كيف اوكراين)
۱۹۷۶ - فرانتس بكن بائر (بايرن مونيخ آلمان)
۱۹۷۷ - آلن سيمونسن ( مونشن گلادباخ آلمان)
۱۹۷۸و۱۹۷۹ كوين كيگان (هامبورگ آلمان)
۱۹۸۰ - كارل هاينس رومينيگه (بايرن مونيخ آلمان)
۱۹۸۱ - كارل هاينس رومينيگه (بايرن مونيخ آلمان)
۱۹۸۲ - پائولو روسي (يوونتوس ايتاليا)
۱۹۸۳،۱۹۸۴ و۱۹۸۵ميشل پلاتيني (يوونتوس ايتاليا)
۱۹۸۶ - ايگور بلانف (ديناموكيف اوكراين)
۱۹۸۷ - رود گوليت (آ. ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۸۸ - ماركوفان باستن (آ.ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۸۹ - ماركوفان باستن (آ.ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۹۰ - لوتار ماتئوس (اينتر ميلان ايتاليا)
۱۹۹۱ - ژان پي ير پاپن (المپيك مارسي فرانسه)
۱۹۹۲ - ماركوفان باستن (آ.ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۹۳ - روبرتو باجو (يوونتوس ايتاليا)
۱۹۹۴ - هريستو استويچكوف (بارسلونا اسپانيا)
۱۹۹۵ - ژرژ وه آ (آ.ث. ميلان ايتاليا)
۱۹۹۶ - ماتياس سامر (بوروسيا دورتموند آلمان)
۱۹۹۷ - رونالدو (اينتر ميلان ايتاليا)
۱۹۹۸ - زين الدين زيدان (يوونتوس ايتاليا)
۱۹۹۹ - ريوالدو (بارسلونا اسپانيا)
۲۰۰۰ - لوييز فيگو (رئال مادريد اسپانيا)
۲۰۰۱ - مايكل اوون (ليورپول انگليس)
۲۰۰۲ - رونالدو (رئال مادريد اسپانيا)
۲۰۰۳ - پاول ندود (يوونتوس ايتاليا)
۲۰۰۴ - آندري شوچنكو (آ. ث. ميلان ايتاليا)
۲۰۰۵ - رونالدينيو (بارسلونا اسپانيا)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |