شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۹ - Oct 14, 2006
قاليباف در جمع روحانيون شرق تهران:
فرهنگسراها بايد با تفكر مسجدي اداره شوند
گروه شهري - شهردار تهران گفت : محور تمامي اقدامات شهرداري مساجد هستند و تمامي فرهنگسراها و ساير امكانات شهر بايد با تفكر مسجدي اداره شوند.
به گزارش سما، قاليباف - شهردار تهران - چهارشنبه شب در جمع طلاب، روحانيون و ائمه جماعات شرق تهران در مسجد احمديه نارمك با اشاره به اين كه از روز اول كار در شهرداري سعي كرديم با يكسري مباني و اصول كار را دنبال كنيم گفت: تمام تلاش همكاران من در شهرداري تهران بر اين است كه تداوم، پايداري و ثبات را در مجموعه شهرداري پياده كنيم و كلاف سردرگم نباشيم. وي گفت : كار كردن در برخي سازمان ها نظير شهرداري شرايط سختي دارد، چراكه بسياري از مردم اساسا از عملكرد اين سازمان ها ناراضي هستند.
شهردار تهران ريشه اين شرايط و نارضايتي مردمي از شهرداري را تاريخ و عملكرد 70 ساله اين سازمان دانست و اظهار كرد : با همه پيچيدگي هايي كه اين نارسايي ها دارد، تمامي آن ها قابل حل است و زمان زيادي هم نمي خواهد.
قاليباف تصريح كرد : مردم بايد احساس كنند كه هر 3 ماه يكبار روند كار در شهرداري رو به بهترشدن است و اين موضوع را لمس كنند. شهردار تهران با اشاره به سه هدف اصلي و كلان شهرداري تهران گفت: توزيع عادلانه خدمات شهري در همه ابعاد، توجه به اقتصاد شهري با محوريت اشتغال و تربيت در عرصه شهري، سه هدفي است كه در شهر تهران به موازات هم دنبال مي شوند.
قاليباف توضيح داد : بسياري از مردم و حتي تحليلگران صرفا وظيفه شهرداري را در بخش توزيع عادلانه خدمات شهري مي بينند و در نزد همه تا قبل از اين شهرداري صرفا يك نهاد خدماتي بوده است.
وي افزود : اين در حالي است كه سازمان شهرداري يك سازمان خدماتي نيست و يك نهاد اجتماعي است و تا وقتي به عنوان يك نهاد اجتماعي به شهرداري توجه نشود اين سازمان اصلاح نخواهد شد.
برگزاري مراسم عيد سعيد فطر
از سوي ديگر جلسه كميته خدمات و ايمني ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر نيز پنج شنبه گذشته در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برگزار شد و اين كميته آمادگي خود را براي برگزاري مراسم عيد سعيد فطر اعلام كرد. به گزارش سما در اين جلسه كه با حضور كرباسيان رئيس كميته و اعضاي بخش هاي مختلف كميته ايمني و خدمات در شبستان مصلي برگزار شد ، درباره مشكلات و كارهاي در دست اقدام اين كميته بحث و تبادل نظر شد. نحوه پذيرايي از نمازگزاران ، اقدامات و فعاليت هاي عمراني انجام شده در محدوده برگزاري مراسم، زيباسازي محل و خدمات امدادي به نمازگزاران از جمله موارد مهم در اين جلسه بود.
همچنين جلسه كميته فرهنگي و هنري ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر در محل شبستان مصلي بزرگ امام خميني(ره) با حضور عسگري و اعضاي اين كميته برگزار شد.

بسيج خدمت رساني در مناطق 22 گانه تهران
اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 12
003348.jpg
گروه شهري طرح جهادي 137 هفته گذشته در منطقه 12 شهرداري اجرا شد. به گزارش خبرنگار ما، اجراي اين طرح كه روز شنبه 15 مهرماه در اين منطقه آغاز شد و طي آن رسيدگي به پيامهاي مختلف مردمي ثبت شده در سامانه 137 شامل آسفالت و لكه گيري معابر، جدول بندي، پاكسازي نماهاي شهري، رنگ آميزي، تعويض تابلوهاي فرسوده، احيا و اصلاح فضاهاي سبز و ... با همكاري مردم، شوراهاي محلات، بسيج و مساجد سطح منطقه در 6 ناحيه اين منطقه در دستور كار قرار گرفت. در طي اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 12، معاون امور مناطق شهرداري تهران در اين منطقه حاضر شد و از اجراي اين طرح بازديد كرد. يعقوبي سپس در جلسه اي كه با حضور شهردار منطقه 12 معاونان و مشاوران اين شهرداري برگزار شد از مديران شهرداري خواست با شوراياران محله ها ارتباط مناسبي داشته و با مشكلات محله ها بيشتر آشنا شوند.
معاينه پزشكي رايگان دانش  آموزان
يكي از برنامه هايي كه در طرح جهادي منطقه 12، به اجرا درآمد معاينه پزشكي رايگان دانش آموزان منطقه بود. اين برنامه با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعي، درمانگاه و كلينيك شهرداري منطقه 12 آموزش و پرورش اين منطقه و اكيپ پزشكي كلينيك شهرداري منطقه 12 و با مراجعه اين اكيپ به مدارس معرفي شده از سوي آموزش و پرورش اجرا شد. همزمان با طرح جهادي منطقه 12، معاونت فرهنگي و اجتماعي اين شهرداري اولين جشنواره سيماي فرهنگي را با عنوان منطقه 12 ميراث دار پيشينه تاريخي شهر تهران برگزار كرد. اداره سلامت شهرداري منطقه 12 نيز با همكاري بسيج مالك اشتر، خدمات پزشكي، دندانپزشكي، تغذيه، روانشناسي و همچنين آموزش يك روزه امداد و كمك هاي اوليه را به طور رايگان ارائه داد. شهرداري منطقه 12 براي ارائه اين خدمات سه پايگاه در ميدان امام، ميدان محمديه و خيابان ري در نظر گرفت تا همزمان با طرح جهادي 137 خدمات ويژه اي به شهروندان اين منطقه ارائه كند.
كاشت 200 اصله درخت
در اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 12 شهرداري تهران، اداره فضاي سبز اين منطقه با نظارت شوراياري محلات 200 اصله درخت، 515 مترمربع گل فصلي، 320 مترمربع چمن و 1480 متر ترون كاشت.
با آغاز طرح جهادي 137 در اين منطقه 198 هزار و 294 متر مربع از معابر رفت و روب و 48 هزار و 735 مترمربع نيز شست و شو شد. همچنين معاونت خدمات شهري اين منطقه 2685 مترمرمكعب خاك را حمل و 7430 متر جوي را لايروبي و 186 مورد زوائد را حذف كرد.

ستون نامه ها
تأملات ملال آور
دكتر ناصر كرمي
نام اول امروز شهر موزه است. شهر موزه يعني شهري كه به واسطه معماري غالب و يا تعدد آثار تاريخي مي توان براي بخش اعظم پهنه آن كاربري توريستي يا فرهنگي تعريف كرد. شهرهايي همچون پاريس، پراگ، بوداپست و ... نمونه هاي شاخص شهر موزه هاي جهان هستند.
اطلاق عنوان شهر موزه به يك ناحيه مستلزم اما و اگرهاي بسيار است. هماهنگي معماري، توازن چشم انداز، فضاي كالبدي و نبود كاربري هاي متزاحم با موضوع و تعدد مكان ها و آثاري كه عرفاً ارزش موزه اي و تاريخي داشته باشند در اين باره نقش اساسي دارد.
برهمين مبنا دشوار است كه در ايران حتي بتوان اصفهان را شهر موزه ناميد.زيرا با وجود انبوه آثار تاريخي و معماري گرانقدر، معماري عمومي شهر تناسبي با آثار تاريخي آن ندارد و از سوي ديگر حتي در قلب منطقه تاريخي شهر، چهارباغ و نقش جهان، انبوه كاربري هاي متضاد و پرتزاحم قابل مشاهده است. از اين نظر، اعلام اين خبر كه در ايران تاكنون 783شهر موزه ساخته شده و قراراست اين شمار به زودي دو برابر شود !! بسيار قابل تامل است . حوصله اي نيست براي شرح اين تاملات ، باور كنيد حوصله اي نيست .
نام بعدي جاده ابريشم است. اعلام شده كه ستادي مركب از چند كميته و چند كارگروه و مقدار عريضي دفتر و دستك قرار است كار احياي جاده ابريشم در ايران را پي بگيرند.ماجراي جاده ابريشم و طرح يونسكو براي احياي آن بازمي گردد به اوايل دهه هفتاد. در اين باره در كشور ما نيز در اواخر همين دهه فعاليت هاي مختصري انجام شد كه مهمترين آن تهيه يك برنامه جامع بود از سوي يك گروه پژوهشي. از اوايل دهه هشتاد تب جاده ابريشم فرو خوابيد و يونسكو هم تقريباً موضوع را به آرشيو فرستاد. ترديدي نيست كه جاده ابريشم و حال و هواي آن هميشه واجد جذابيت هاي توريستي است، اما چرا اينقدر دير به سراغ آن رفته اند و چرا سراغي از فعاليت هاي قبلي در اين زمينه نگرفته اند و اصلاً آيا اين جاده درحال حاضر مي تواند نقطه طلايي در بازاريابي صنعت ايرانگردي محسوب شود يا نه، موضوعاتي است كه بازهم تأمل در آنها حوصله اي ديگر مي خواهد.
و نام آخر مقوله توريسم ورزشي است. توريسم ورزشي قاعدتاً به دو گروه فعاليت گفته مي شود: نخست جذب توريست هاي علاقه مند به مسابقات ورزشي، ازطريق برگزاري تورنمنت هاي معتبر بين المللي، نظير كاري كه مسابقات تنيس در قطر و دبي مي كند، و دوم به عنوان زيرشاخه اي از توريسم مردم شناسي، از طريق برگزاري مسابقات و ورزش هاي محلي و بومي. اينكه آيا در ايران زيرساخت و تجهيزات لازم براي برگزاري مسابقات داخلي (نه بين المللي و نه با قابليت جذب هزاران گردشگر خارجي) وجود دارد يا نه و در كجاي كشور مي توان يك جهانگرد را به تماشاي يك مسابقه ورزشي محلي برد، بازهم نكات قابل تأملي هستند.
اما گاهي حرف زدن راهي هست براي پوشاندن كارهايي كه نمي توان انجام داد، و سكوت هم راهي است براي گفتن حرف هايي كه بازگفتن شان ملال آور يا ناممكن است.

راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد:
تردد خودروهاي سنگين در شبهاي قدر ممنوع شد
فارس: پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد: به منظور افزايش ضريب ايمني تردد شهروندان در شبهاي قدر تردد كليه وسايل نقليه سنگين در تهران بزرگ و حاشيه اين شهر ممنوع است.
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد: به منظور افزايش ضريب ايمني شهروندان كه در شبهاي قدر در سطح شهر تردد مي كنند، حركت كليه وسايل نقليه سنگين (به استثناء كاميونهاي حمل سوخت) در معابر شهري و بزرگراههاي حاشيه شهر تهران در روزهاي شنبه 22 مهر و دوشنبه 24 مهر مصادف با شبهاي 21 و 23 ماه مبارك رمضان ممنوع اعلام مي شود. به طور كلي تردد خودروهاي سنگين در همه ايام در طول ساعات روز ممنوع است و اين خودروها فقط مجازند ازساعت 10 شب تا 6 صبح در معابر شهري تردد كنند كه بر اساس اين اطلاعيه در شبهاي قدر تردد اين وسايل در ساعات شب نيز ممنوع است.
از سوي ديگر شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز به مناسبت برگزاري مراسم شبهاي احيا در 22، و 24 ماه جاري اقدام به برقراري سرويسهايي از ساعت 19 الي 21 از ميادين: امام خميني (ره)، انقلاب اسلامي، خراسان، شهرري و بازار دوم نازي آباد كرده است.پس از اتمام مراسم هر شب شركت كنندگان به مبادي اصلي اوليه بازگشت داده خواهند شد.

نگاه
003351.jpg
رسول آذرگون

مشاور عالي شهردار تهران:
ادامه واردات بنزين با روش فعلي فاجعه است
گروه شهري- مشاور عالي شهردار تهران گفت: ادامه روند موجود در واردات بي رويه بنزين با روش فعلي بدون ترديد با منافع ملي كشور در تعارض است و دير يا زود جامعه را به سوي يك فاجعه سوق مي دهد.
مشاور عالي شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافيك با اعلام اين مطلب اظهار داشت: هر يك روز زودتر كه جلوي ادامه اين فاجعه اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي گرفته شود به نفع كشور است، چراكه تأخير در تغيير روند موجود، خسارات جبران ناپذيري بر مصالح عمومي جامعه وارد مي كند.
مهرداد تقي زاده كه در سمينار مديريت انرژي در پژوهشكده توسعه و تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف سخن مي گفت، افزود: كنترل مصرف روزافزون بنزين در كشور دو راه  حل تشويقي و بازدارنده دارد كه بايد به هر دو به صورت هم زمان پرداخته شود.
مشاور عالي شهردار تهران اضافه كرد: توسعه و گسترش كمي ناوگان حمل و نقل عمومي و ارتقا و بهبود كيفي وسايل نقليه همگاني، صرفاً بخشي از راه  حل تشويقي ترغيب شهروندان به استفاده از سيستم حمل و نقل شهري است.تقي زاده ادامه داد: اعمال روش هايي به منظور كاهش ميل به استفاده از خودروهاي شخصي از طريق افزايش هزينه حركت وسايل نقليه شخصي، راه  حل بازدارنده در جهت كاهش رفت و آمد شهروندان با خودروهاي شخصي است.وي حذف يارانه سوخت، سخت گيري در مورد معاينه فني،  افزايش هزينه پارك خودرو و تشديد برخورد با رانندگان متخلف را از مصاديق كاستن از تمايل شهروندان به استفاده از وسايل نقليه شخصي برشمرد و گفت: بدون ترديد قيمت بنزين كه تقريباً به صورت رايگان در اختيار اقليت مرفه جامعه قرار مي گيرد، از دلايل اصلي رويكرد موجود در استفاده از خودروهاي شخصي است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |