سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
سرعت ارسال اخبار SMS همشهري 10 برابر شد
با اختصاص يك شماره جديد به سرويس ارسال اخبار همشهري از طريق SMS، سرعت انتقال اين اخبار، حداقل 10 برابر شد.
به دنبال استقبال گسترده شهروندان و افزايش اشتراك هاي سرويس خبري SMS، برخي نارسايي هاي فني سيستم برطرف شد و ارتقاي كيفي و كمي آن در هفته هاي آينده نيز مورد بهره برداري قرار مي گيرد. در راستاي اين ارتقاء علاوه بر شماره 1000251، شماره جديد 3000251 نيز در اختيار مشتركان قرار گرفت.
در روزهاي آينده خبرهايي از تعداد مشتركان دريافت اخبار كوتاه از طريق SMS و نيز افزوده  شدن 2 گروه خبري ورزشي و فرهنگي – هنري به گروه هاي 5گانه فعلي (سياسي- اجتماعي – اقتصادي- شهري- IT) منتشر خواهد شد.

۹ ميليون آسيب پذير، كالابرگ مي گيرند
معاون رفاه اجتماعي و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه با اشاره به اين كه 45 درصد اعتبار كالابرگها در اختيار اقشار آسيب پذير قرار مي گيرد، افزود: 368 ميليارد تومان اعتبار از مجموع يكهزار و 200 ميليارد تومان اعتبار كالابرگها در اختيار۹ ميليون آسيب پذير قرار مي گيرد.
به گزارش ايسنا محمد صلاحي كجور در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس قانون بودجه سال جاري بدين ترتيب۳۰ درصد اعتبار كالا برگها در اختيار اقشار آسيب پذير قرار مي گيرد كه با توجه به برخورداري اين اقشار از كالابرگهاي عمومي در مجموع 45 درصد اعتبار كالا برگها از آن اين اقشار است.
وي تصريح كرد: پيش بيني شده است در سال آينده 50 درصد منابع كالابرگي در اختيار محرومين قرار گيرد و به تدريج دهكهاي ثروتمند با شناسايي اقشار آسيب پذير از دريافت كالابرگها حذف مي شوند.
معاون رفاه اجتماعي و هدفمندي يارانه ها افزود: آيين نامه اجرايي مربوط به كالابرگهاي اقشار آسيب پذير در نوبت تصويب دولت قرار دارد كه پس از تصويب علاوه بر كالا برگهاي عمومي، كالابرگهاي ويژه در قالب بن خريد مرغ، خرما، حبوبات و تن ماهي در اختيار اقشار آسيب پذير قرار مي گيرد كه امكان جابجايي بنها ميان اين كالاها وجود دارد و به عبارتي خانواده ها مي تواند به جاي دريافت تن ماهي از مرغ استفاده كنند.
صلاحي افزود: همچنين براي اجرايي كردن ماده 95 و بند ج ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه و آيين نامه چتر ايمني رفاه و سند فقرزدايي در سال جاري، مطابق سال گذشته 400 ميليارد ريال اعتبار براي فقر زدايي تخصيص يافته است. وي افزود: در سال گذشته از اين اعتبار 60 ميليارد ريال در اختيار سازمان بهزيستي و 340 ميليارد ريال در اختيار كميته امداد امام خميني (ره) قرار گرفته است.
صلاحي افزود: اين اعتبار در سال گذشته در قالب برنامه هاي اين دو دستگاه شامل امنيت تغذيه كودكان زير 6 سال و مادران باردار، هزينه دانش آموزان و دانشجويان اقشار آسيب پذير، بهداشت و درمان، مسكن، آموزش و اشتغال نيازمندان هزينه شده است. معاون رفاه اجتماعي و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه، اعلام كرد: بر اساس برآورد وزارت رفاه و سازمان مديريت در تدوين آيين نامه چتر ايمني رفاه و سند كاهش فقر، در مرحله اول با اولويت اضطراري در حدود 7 هزار ميليارد تومان مورد نياز است. ژ
به گزارش ايسنا صلاحي افزود: در سال جاري از مجموع اعتبار فقرزدايي، 48 ميليارد ريال در اختيار سازمان بهزيستي و 332 ميليارد ريال در اختيار كميته امداد امام خميني (ره) قرار مي گيرد. وي افزود: موضوعات و برنامه هاي مربوط به هزينه كرد اين اعتبار و استانهاي محروم براي تصويب، به شوراي اقتصاد موكول شده است و در نشستي مشترك ميان سازمان مديريت، وزارت رفاه، سازمان بهزيستي و كميته امداد تعيين مي شود.

در صورت عدم تأمين به موقع متادون
مراكز ترك اعتياد بهزيستي احتمالاً تعطيل مي شوند
002649.jpg
گروه اجتماعي- عدم امضاي تفاهم نامه ميان سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سبب شده است تا تهيه متادون براي مراكز ترك اعتياد همچنان با مشكل روبه رو باشد.
سيد ابوالحسن فقيه، رئيس سازمان بهزيستي كشور، با اشاره به مشكل متادون در مراكز ترك اعتياد گفت: در صورت عدم تأمين متادون به عنوان درمان نگهدارنده مراكز درمان و بازتواني معتادان يكي پس از ديگري تعطيل مي شوند و بدين ترتيب درمان اعتياد در كل كشور با مشكل مواجه خواهد شد.
بر اساس توافق نامه كه قرار است ميان لنكراني، وزير بهداشت و فقيه، رئيس سازمان بهزيستي، امضا شود از اين پس وزارت بهداشت با شرايط بهتري متادون را در اختيار مراكز ترك اعتياد بهزيستي قرار خواهد داد.
با گذشت نزديك به۱۰روز از پذيرش امضاي تفاهم نامه تاكنون اين تفاهم نامه به امضاي طرفين نرسيده است و مراكز ترك اعتياد همچنان با مشكل تهيه متادون روبه رو هستند.دكتر كامبيز محضري، كارشناس مسئول دفتر پيشگيري و امور اعتياد سازمان بهزيستي كشور با اشاره به مشكلات تهيه متادون مراكز ترك اعتياد گفت: احتمالاً پس از امضاي اين تفاهم نامه وضعيت متادون در مراكز ترك اعتياد كمي بهبود خواهد يافت؛ هرچند اين تفاهم نامه مشكل متادون را به شكل كامل حل نخواهد كرد.
وي با اشاره به ماده 26 تنظيم بخشي از مقررات دولت در سال 80 از سوي مجلس شوراي اسلامي افزود: در اين ماده نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به سازمان بهزيستي اجازه داده اند تا براي مراكز ترك اعتياد مجوز صادر كند، اما با گذشت چند سال مراكز ترك اعتياد پس از اخذ مجوز از سازمان بهزيستي ناچارند مجوز نيز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بگيرند كه نشانگر تداخل برخي بخش هاي قانوني در اين حوزه است. كشمكش بر سر متادون مراكز ترك اعتياد در حالي  ادامه پيدا كرده است كه به گفته محضري سازندگان داروي ترك اعتياد در داخل كشور اعلام كرده اند كه توانايي توليد ميزان مورد نياز اين دارو را دارند و چنانچه مقدار مورد نياز از قبل به آنان سفارش داده شود اين دارو به موقع آماده تحويل خواهد بود.
خشخاش در افغانستان
مركز آمار بين المللي اعلام كرده است كه توليد مواد مخدر در افغانستان كه در سال گذشته ميلادي معادل 4 هزار و۱۰۰ تن بوده است در سال جاري به 6 هزار و۱۰۰ تن افزايش يافته است.رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام اين آمار اظهار اميدواري كرده است كه ايران بتواند با توسعه مراكز ترك اعتياد از پيشروي اعتياد جلوگيري كند. سردار حسين آبادي ابراز اميدواري كرد كه نيروي انتظامي با كمك بهزيستي موفق شود در راستاي اجراي مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و توسعه۸۰ مركز DIC در سراسر كشور فضايي براي هدايت معتادان به مراكز ترك اعتياد دولتي و غيردولتي به وجود آورد.

اهداف كميته كنترل عفونت هاي بيمارستاني اعلام شد
002646.jpg
گروه اجتماعي مريم غفاري: رئيس اداره امور بيمارستانهاي وزارت بهداشت ضمن تبيين اهداف كميته كنترل عفونت هاي بيمارستاني عفونت ادراري را شايعترين (42درصد) و پنوموني را كشنده ترين عفونت بيمارستاني برشمرد.
هاشم جارياني رئيس اداره امور بيمارستانهاي وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت تشكيل پرونده انفرادي براي پرسنل بيمارستاني جهت واكسيناسيون، چكاپ و انجام آزمايشات دوره اي اظهار كرد: تدوين دستورالعمل شست وشوي دستها و نحوه برخورد با بيماران از برنامه هايي است كه در عمق كميته كنترل عفونت هاي بيمارستاني نهفته و جزو برنامه هاي جديد اين اداره محسوب مي شود.
وي با بيان اين كه پرسنل بيمارستاني در معرض خطر بايد عليه هپاتيت B واكسينه شوند، گفت: واكسيناسيون هپاتيت B عمدتاً شامل پرسنل بخش دياليز و ICU مي شود. دكتر جارياني با بيان اين كه رعايت احتياطات استاندارد براي همه بيماران و پرسنل كه با خون، همه مايعات دفعي به جز عرق، پوست هاي آسيب ديده در تماس هستند الزاميست، گفت: اين احتياطات شامل حال همراه بيمار و دانشجويان نيز مي شود. رئيس اداره امور بيمارستانهاي وزارت بهداشت در ادامه به ضرورت استريل كردن و گندزدايي اشيايي كه در تماس با خون، هستند اشاره كرد و افزود: بهينه سازي نظام سلامت و كنترل عفونت بيمارستاني مستلزم وجود سيستم گزارش دهي بيماران، ثبت و مصوب سازي اين اطلاعات است، كه با ايجاد كارت و پرونده الكترونيكي گام مؤثري در اين راستا برداشته خواهد شد.
وي تهيه پروتكل درماني با هدف مصرف بهينه آنتي بيوتيك و تأكيد بر شست وشوي دستها را از برنامه هاي اين اداره برشمرد و در ادامه از ارايه دستورالعمل كنترل عفونت ها با عنوان اداره نوين بيمارستاني به دانشگاه ها و بيمارستانها خبر داد گفت:  كمبود نيرو و منابع مالي و بسياري از مسايل ديگر مانع از رسيدن به هدف ايده آل، دلخواه و مؤثر در كنترل عفونت در بيمارستانها شده است.
رئيس اداره امور بيمارستانهاي وزارت بهداشت با بيان اين كه به دنبال اعمال جراحي كه جسم خارجي در بدن كار گذاشته مي شود (implat )عفونت بيمارستاني تا يك سال پس از عمل هم به وقوع مي پيوندد، گفت: عفونت بيمارستاني در 42 درصد موارد به صورت عفونت ادراري، 24 درصد موارد در زخم هاي جراحي، 15 تا 20 درصد موارد به صورت پنوموني و 5 تا 10 درصد به صورت عفونت در خون تظاهر مي كند.
بررسي كالابرگ اقشار آسيب پذير در اولين جلسه دولت
فارس: سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي از بررسي اعطاي كالابرگ به اقشار آسيب پذير در جلسه بعدي دولت خبر داد.
علي يوسف پور گفت: اعطاي كالابرگ هاي عمومي مرغ، خرما و حبوبات به اقشار آسيب پذير كشور، رقم 143 ميليارد تومان از منابع يارانه ها را به خود اختصاص داده است كه قرار بود سازمان مديريت و برنامه ريزي پس از بررسي، اين موضوع را در دولت مطرح كند اما طرح موضوع به جلسه آينده دولت موكول شد.
وي اظهار داشت: بايد يارانه از كالاهاي مصرفي به سمت كالاهايي كه امنيت غذايي را تامين مي كند منتقل شود يعني بحث تغيير الگوي مصرف بايد مورد تاكيد قرار گيرد.
سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي درباره استعفاي داوود مددي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيز گفت: هنوز اين استعفا به طور رسمي به دولت نرفته است و در حد درج در رسانه ها بوده است و در حال حاضر نيز وي در سمت خود مشغول به فعاليت است.

كاهش جرايم به عنف، هدف نيروي انتظامي
گروه اجتماعي - فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه ماموريت هاي اين نيرو در سال جاري بر سه پايه امنيت اجتماعي، انضباط اجتماعي و مبارزه قاطع با مواد مخدر استوار بوده كه خوشبختانه دستاوردهاي خوبي نيز در اين رابطه حاصل شده است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم گفت: در 6 ماهه ابتدايي سال جاري اولويت اصلي ما براي كاهش جرايم به عنف بود چرا كه جرايم به عنف براي جامعه وحشت آفرين هستند، مردم را نگران مي كنند و احساس امنيت را پايين مي آورند پس بنابراين ما براي اين نوع جرايم توجه ويژه اي كرديم.به گفته وي بر همين اساس در سال جاري سرقت مسلحانه در كشور 18درصد، آدرم ربايي و گروگانگيري 20درصد، تجاوز به عنف 13درصد، فرار دختران و زنان از منزل 17درصد، جرايم مرتبط با اغفال دختران و زنان 19درصد، سرقت از منازل 14درصد و سرقت از بانك ها 55درصد كاهش داشته است.
تمام سربازان و افراد تحت تكفل آنها تا پايان امسال بيمه مي شوند
ايسنا: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح اعلام كرد: تا پايان امسال تمامي سربازان نظام وظيفه و افراد تحت تكفل آنها تحت پوشش بيمه درمان قرار مي گيرند.
سردار سرتيپ پاسدار حسين دقيقي با بيان اين كه تاكنون۱۳۰ هزار سرباز تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند، گفت: با پايان فاز اول بيمه درمان سربازان شامل سربازان آموزشي، فاز بعدي به منظور بيمه ساير سربازان آغاز شده است. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح، خاطرنشان كرد: روزانه 2500 دفترچه بيمه براي سربازان صادر مي شود. سردار دقيقي در پايان تصريح كرد: اعتبار مربوط به بيمه سربازان در سال جاري 10 ميليارد تومان بوده كه با 15ميليارد تومان كسري بودجه مواجه بوده است.

۲۵۷ ميليون كودك سالانه در جهان مورد آزار قرار مي گيرند
گروه اجتماعي- در اولين كارگاه كودك آزاري در ايران اعلام شد كه بر اساس گزارش يونيسف سالانه 257ميليون كودك در جهان مورد انواع آزارهاي جسمي، رواني، جنسي و غفلت قرار مي گيرند.
فريد براتي، روانشناس، در كارگاه كودك آزاري كه به همت معاونت توانبخشي سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، افزود:  در كشور ما آمار مستندي در مورد كودك آزاري وجود ندارد اما بر اساس تحقيقي كتابخانه اي كه طي يك سال از بهمن 83 تا بهمن۸۴ انجام شده است، طي اين مدت 616 مورد كودك آزاري ثبت شده كه 433 مورد آن دختر و 113 مورد آن پسر بوده اند، همچنين در همين مدت 88 كودك كه 59 نفر آنها دختر بوده اند به قتل رسيده اند، 138كودك نيز در اين مدت ربوده شدند كه 93 نفر آنها دختر بودند.
براتي گفت: بر اساس اين گزارش طي يك سال بررسي شده، 220 مورد آزار جنسي عليه كودكان در ايران ثبت شده كه 98 نفر آنها دختر و 84 نفر ديگر آنها پسر بوده اند، آزار جنسي كه در اين مدت منجر به قتل كودكان شده، 54مورد بوده است كه 27مورد آن پسر و همين تعداد دختر بوده اند، آزار جسمي ثبت شده در اين گزارش نيز 96 مورد بوده كه 37مورد آن پسر و بقيه دختر بوده اند.
اين روانشناس اضافه كرد: آزار جسمي كودكان شامل هر نوع ضربه زدن، تكان دادن، پرت كردن، مسموم كردن، سوزاندن، گزيدن، غرق كردن، خفه كردن يا بيمار كردن عمدي كودك مي شود.
براتي گفت: كودك آزاري عاطفي كه شايعترين نوع كودك آزاري در ايران است نيز شامل سوء رفتار عاطفي به طور مداوم است كه به رشد هيجاني و عاطفي كودك صدمه مي زند، آزارهاي كلامي، طرد كردن، تحقير كردن، عدم تماس بدني گرم و بغل كردن كودك، انتقاد كردن مداوم، مقايسه كردن او با كودكان ديگر، كم توجهي و بي محلي نسبت به او، تكرار كلمه دوستت ندارم ، بيان اينكه كودك ناخواسته است به هر نحو، بيان قصور يا كمبودهاي كودك به ديگران، سركوفت زدن به كودك، انكار موفقيت هاي او، مسخره كردن كودك، تهديد او و سپر بلا قراردادن كودك به علت خودخواهي يا ديگرخواهي از جمله انواع كودك آزاري عاطفي است.
اين روانشناس اضافه كرد:  غفلت، بي توجهي و رهاشدگي كودك نوع ديگري از كودك آزاري است كه به هر نحو ممكن، تامين نيازهاي فيزيكي و رواني كودك را مختل كرده و سلامت و رشد كودك را مختل مي كند، حتي عدم تربيت مناسب كودك نيز نوعي از اين كودك آزاري است.

با مردم
رفت و آمد دشوار
@ در بزرگراه اشرفي اصفهاني جنوب به شمال، نرسيده به ميدان پونك به دليل سرعت زياد خودروها و عبور و مرور به ويژه دانش آموزان به سختي انجام مي شود. براي ايمني رفت و آمد در اين گذرگاه بايد سرعت گير نصب شود و در برنامه هاي آتي، احداث پل ويژه عابر پياده مورد مطالعه قرار گيرد.
ريحان خير- تهران
نوارها و سي دي هاي فاقد ارزش
@ تعداد قابل توجهي از نوارها و سي دي هاي موسيقي به اصطلاح پاپ كه به توليد انبوه رسيده و عرضه مي شود، نه تنها ابتدايي ترين ارزشها و ضوابط موسيقي را دارا نيست، بلكه در مواردي ضد ارزش هم محسوب مي شوند.
بهنام سهراب نژادي- تهران
درخواست از شهرداري منطقه 2
پلي كه بر روي جوي آب در كوچه مهرزاد، خيابان سپهر، منطقه 2 نصب شده است، با گذشت زمان و عدم تخليه آن، باعث توليد انواع حشرات و متصاعد شدن بوهاي ناخوشايند شده است. از شهرداري منطقه 2 تقاضا داريم جهت تميز و تخليه كردن اين نهر اقدام نمايند.
آقاي طاهريان- تهران
تقدير از شهرداري منطقه 11
از شهرداري منطقه 11 به خاطر احداث بازارچه موقت ميوه و تره بار در خيابان نواب- خيابان شهيد جوانمرد، كه دسترسي مردم محل به تأمين ميوه و تره بار را آسان كرده است، تشكر مي كنيم.
خانم جوادي و جمعي از اهالي محل
پيشنهاد به شهرداري منطقه 5
در منطقه پنج شهرداري، محله باغ فيض، زمين هاي خالي و باير زيادي وجود دارد كه محل تخليه نخاله هاي ساختماني و نيز تجمع افراد ناباب و تبادل مواد مخدر شده است. به شهرداري منطقه 5 پيشنهاد مي شود كه زمين  هاي خالي را به احداث مكانهاي فرهنگي و پارك و بوستان اختصاص دهد.
آقاي نايبي- تهران
مطالبه خواسته هاي مردم
رياست محترم سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده است كه توقعات مردم كشور بالا رفته است. طبيعي است كه در كشور ما مردم، مسئولان نظام را از خود مي دانند، به راحتي هم مي توانند خواسته هاي برحق خودشان را مطرح و آنها را مطالبه كنند.
آقاي داودي- تهران
ضوابط قانوني براي خودروهاي شخصي
از مسئولان تقاضا مي كنيم، فعاليت خودروهاي مسافركشي را كه اغلب مقابل ايستگاه هاي مترو حضور دارند، قانون مند كند تا از پيامدها و مشكلات آينده جلوگيري شود.
آقاي سپهري- تهران
توجه به استانهاي محروم
جوانان شهرستاني با تحمل هزينه و دشواري هاي زياد موفق به طي دوره دانشگاه مي شوند و كمترين توقع اين است كه بعد از فراغت از تحصيل برايشان كار باشد و توجه به مناطق محروم و سرمايه گذاري در اين مناطق مي تواند چنين خواسته  اي را محقق سازد.
آقاي تيموري- اسلام آباد غرب
به اين شهرك نيز توجه شود
شهرك سهرابيه واقع در مهرشهر كرج از داشتن امكانات رفاهي و فرهنگي محروم مي باشد. از شهرداري محترم كرج خواستاريم به اين شهرك نيز توجه كند.
آقاي رضاپور- كرج

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |