دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با كارلوس آلبرتو پريرا مربي برزيل در جام جهاني
از مربيگري لذت مي برم
005169.jpg
ترجمه: فاطمه ابوطالبي
پريرا معتقد است آفريقاي جنوبي در مرحله بازسازي قرار دارد و لازمه آن صبر و تلاش زياد است. براساس اظهارات او استعداد لازم در بين بازيكنان آفريقاي جنوبي وجود دارد و فقط با آمادگي مناسب در مسير درست، شانس لازم ايجاد خواهد شد كه البته همچنان صبر مهم ترين كار است.
اين مربي مهم ترين هدف قابل ترسيم براي اين تيم را قهرماني در جام جهاني عنوان مي كند و مي گويد: تيم آفريقاي جنوبي به عنوان اولين كشور آفريقايي كه ميزباني جام جهاني مسابقات فوتبال را به دست آورده بايد چنين اشتياق و انگيزه اي را داشته باشد.
او همچنين در اظهار نظري كوتاه در مورد مبلغ قرارداد مي گويد: حضور من در آفريقاي جنوبي به خاطر پول نيست. چرا كه بدون پيشنهاد آفريقاي جنوبي هم به اندازه كافي در رفاه هستم. بلكه حضور من به دليل لذت بردن از سرمربيگري اولين تيم آفريقايي است كه ميزباني جام جهاني را كسب كرده است. اين براي من مهم تر از پول است. او در ماه مارس در ديدار آفريقاي جنوبي برابر چاد در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آفريقا روي نيمكت خواهد نشست.
از زماني كه آفريقاي جنوبي ميزباني بزرگترين حادثه ورزش فوتبال در سال 2010 يعني مسابقات جام جهاني فوتبال را برعهده گرفت، فدراسيون اين كشور كار بازسازي و سازماندهي تيم ملي فوتبالش را آغاز كرد تا بتواند با استفاده از امتياز ميزباني كه در اختيار دارد، نتايج قابل قبولي را در اين مسابقات كسب كند. به همين منظور در اولين اقدام يكي از بهترين مربيان دنياي فوتبال يعني كارلوس آلبرتو پريرا مربي تيم ملي فوتبال برزيل در جام جهاني 2006 كه اين تيم را در سال 2004 قهرمان جام ملت هاي آمريكا جنوبي كرده بود را به خدمت گرفت.
پريرا، مربي 63 ساله برزيل تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي كه اخيراً با اين تيم قرارداد منعقد كرده در گفت وگو با سايت رسمي فدراسيون فوتبال به بررسي تيم و برنامه هاي آتي اش مي پردازد:
* نظرتان در مورد مسئوليت جديد يعني مربيگري تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي چيست؟
- فعلاً قراردادم را امضا كرده ام، اما كارم را به صورت رسمي از اواسط ماه ژانويه آغاز مي كنم. البته يك بازي از بازي هاي مقدماتي جام ملت هاي آفريقاي اين تيم را ديده و بازي بعدي مان نيز با زامبيا خواهد بود. براي برد و پيروزي وقت زياد داريم و تا 2010 فرصت زيادي باقي مانده است.
* علت اين كه مربيگري تيم آفريقاي جنوبي را پذيرفتيد چه بود؟
- مهم ترين دليل انتخاب اين تيم ميزباني آفريقاي جنوبي براي مسابقات جام جهاني 2010 بود. 4 سال آينده، اين كشور ميزبان فوتبال جهان و توجه همگان خواهد بود. اين براي من بسيار جالب توجه است و بايد اين تيم را تا آن زمان بسازم. در آفريقاي جنوبي افراد با تجربه اي پيدا مي كني كه در طول هفت هشت سال گذشته كنار رفته اند. حال ما بايد با جديت كار كنيم. انتظارات زيادي از اين تيم وجود دارد كه ما بايد با كار زياد بتوانيم آنها را برآورده كنيم و از پس مسابقات جام جهاني 2010 به خوبي برآييم.
* بيشترين كاري كه بايد انجام دهيد چيست؟
- برنامه ريزي، سازماندهي و ساختن تيم. كارهاي زيادي وجود دارد كه بايد انجام شود.
* تاكنون يك بازي اين تيم را ديده ايد. چگونه تيمي است؟
- تكنيك بازيكنان بسيار خوب است اما مشكلاتي هم وجود دارد. در بيشتر بازي ها خوب بازي مي كنند، اما در ضربه نهايي يعني گل زدن مشكل وجود دارد كه بايد روي آن كار كنيم.
يك برنامه درازمدت داريم كه اميدواريم بتوانيم آن را انجام دهيم. مطمئناً پستي و بلندي هاي زيادي در اين مسير وجود خواهد داشت. عكس العمل مردم اين كشور و طرفداران اين تيم را نمي دانم. البته به آنها گفته ام بايد در مقابل تيم هاي بزرگي چون آلمان، ايتاليا يا انگليس بازي كنيم تا تجربه كسب كنيم ضمن اين كه به نتيجه بازي توجه نداشته باشيم. در اين صورت ما مي توانيم واقعاً براي جام جهاني آماده شويم.
* آينده تيم آفريقاي جنوبي را چگونه مي بينيد؟
- يك مسأله ناراحت كننده در اين كشور وجود دارد و آن عدم رشد جوانگرايي است. در اين كشور تيم هاي زير 18 سال، زير 20 سال و يا زير 16 سال وجود ندارد و هيچ ليگي در اين سنين برگزار نمي شود. اين باوركردني نيست. در اين مورد ما بايد سريع كار كنيم و به نظر مي رسد دير شده است، اما به هرحال بايد شروع كنيم. بايد تيم زير 20 سال داشته باشيم تا بازيكنان 19 ساله آن براي جام جهاني بتوانند در تيم ملي حضور داشته باشند تا آن زمان اين بازيكنان 22 يا 23 سال خواهند داشت و بنابر اين مي توانند كمك كار خوبي براي تيم ملي بزرگسالان باشند. البته تيم زير 12 سال به ما كمكي نمي كند اما براي رشد و پيشرفت فوتبال اين كشور مؤثر است. آنچه براي ما مهم است زيرسازي تيم فوتبال است كه اين مهم با تشكيل تيم زير 20 سال محقق خواهد شد.
* هميشه در آفريقاي جنوبي حضور داريد؟
- اغلب اوقات در اين كشور هستم. فقط در ماه ژوئيه كه زمان استراحت تيم هاست به برزيل مي روم.
* كدام مربي برزيلي را به عنوان دستيار خود انتخاب كرده ايد؟
- من با يك مربي فني و يك مربي روانشناس كار خواهم كرد كه البته اين دو از آفريقاي جنوبي هستند.
* از فضاي موجود در اين كشور چه احساسي داريد؟
- آفريقاي جنوبي آدم را به هيجان وا مي دارد. مطمئنم يك جام جهاني بسيار خوبي را در اين كشور شاهد خواهيم بود. متفاوت با جام جهاني كه در آلمان برگزار شد. فرهنگ و تاريخ اين كشور غيرقابل مقايسه است. كشور جذاب و پيشرفته اي است و تعجب همگان را برمي انگيزد.
* چه تفاوتي بين مربيگري در برزيل و مربيگري در آفريقاي جنوبي مشاهده مي كنيد.
مربيگري در تيم برزيل خاص است. 3 بار مربيگري برزيل به من سپرده شده يكي در سال 1983، ديگري در سال 1991 و سومي سال 2003. فدراسيون فوتبال برزيل كاملاً سازماندهي شده است و در بالاترين سطح ساختار و استاندارد قرار دارد. كيفيت بازي بازيكنان برزيل بالا و قابل توجه است و فوتباليست هاي خوبي در اين كشور حضور دارند. به همين دليل مقايسه كار سختي است. وقتي تصميم مي گيري به آفريقاي جنوبي بيايي بايد سعي كني همه اين چيزها را در اين كشور بسازي. برنامه ريزي و سازماندهي براي تيم مهم ترين كاري است كه بايد انجام شود.
* كار پايه اي كه انجام مي دهيد چگونه خواهد بود؟
- اين فرق مي كند. من 8 سال در كويت بودم. آن زمان همه بازيكنان تيم ملي در تيم هاي داخل كشورشان بازي مي كردند و هيچ بازيكني در تيم هاي خارجي حضور نداشت. بنابر اين در طول چند ماه مي توانستيم تيم را آماده كنيم و نتايج خوبي نيز كسب كنيم. در آفريقاي جنوبي بسياري از بازيكنان تيم ملي در تيم هاي خارجي بازي مي كنند و براي انتخاب آنها وقت زيادي صرف خواهد شد. چنين مشكلي را ما در برزيل هم داشتيم.
بيشتر بازيكنان برزيلي نيز در تيم خارجي بازي مي كنند. فكر مي كنم بازيكنان تيم هاي ملي امروزه خيلي سريع تر از زمان هاي گذشته مثل 20 سال پيش آماده مي شوند و با تيم هماهنگ مي گردند. در گذشته بازيكنان خيلي مطرح در آفريقا كم داشتيم اما امروز تيم هايي مثل كامرون، نيجريه يا ساحل عاج بيشتر بازيكنانشان در باشگاه هاي بزرگ اروپا حضور دارند كه تجارب خوبي در اين ميدان ها كسب مي كند.
* شكست در جام جهاني 2006 را چگونه فراموش مي كنيد؟
- تلخي شكست در آلمان را هنوز حس مي كنم،
در باره آن صحبت نكنيد.

نگاه
بيوگرافي پريرا
گروه ورزشي - كارلوس آلبرتو پريرا مربي برزيلي تيم آفريقاي جنوبي 27 فوريه سال 1943 در ريودوژانيرو برزيل متولد شد. او توانسته تاكنون با 4 تيم در جام جهاني حضور داشته باشد. 1982 با كويت، 1990 با امارات، 1994 و 2006 با برزيل و 1998 با عربستان سعودي. تاكنون بورا ميلوتونويچ توانسته با 5 تيم مختلف در جام جهاني حضور داشته باشد.
پريرا سال 1997 مربيگري تيم مترواستارز را بر عهده داشت. در پرونده اش مربيگري دو تيم برزيلي يعني فلومنينس و كورتينهانس را نيز برعهده داشته است. در سال هاي 1994 و 1995 تيم والنسيا را رهبري كرد و در سال هاي 1995 و 1996 بر روي نيمكت تيم فنر باغچه تركيه نشست. در هشتم ژانويه 2003 براي دومين بار به عنوان مربي تيم ملي برزيل انتخاب شد و با اين تيم در سال 2004 قهرمان جام ملت هاي آمريكا جنوبي شد.
پريرا در سال 2005 توانست تيم ملي برزيل را قهرمان جام كنفدراسيون كند اما در جام جهاني 2006 تنها توانست تيم ملي برزيل را تا مرحله يك چهارم نهايي به جلو ببرد و در اين مرحله متوقف شد. پريرا در 19 ژوئيه 2006 از مربيگري تيم ملي برزيل بركنار شد و كارلوس دونگا جانشين او در اين تيم گرديد. او در ژانويه 2007 به طور رسمي كارش را با تيم ملي آفريقاي جنوبي آغاز مي كند و تا سال 2010 كه ميزباني مسابقات جام جهاني با اين كشور است اين تيم را هدايت خواهد كرد.
مربي برزيلي تيم آفريقاي جنوبي در آغاز مسابقات جام جهاني 2006 آلمان اعلام كرده بود كه اين جام، جام عقل و علم است و شگفتي در آن جايي ندارد. زماني كه تيم هاي بزرگ به مرحله يك هشتم نهايي راه يافتند اين گفته پريرا قدري مفهوم يافت. اما وقتي تيم پرآوازه برزيل در مقابل فرانسه در مرحله يك چهارم نهايي حضور يافت اين گفته رنگ بيشتري به خود گرفت و پرستاره ترين تيم ملي فوتبال جهان نتوانست از پس تفكر فرانسوي ها برآيد و بازي را به آنها واگذار كرد تا از راهيابي به مرحله نيمه نهايي بازماند و در انتقادات به عملكرد پريرا را باز كند.
او پس از پايان رقابت هاي جام جهاني 2006 آلمان، مربيگري آفريقاي جنوبي ميزبان بعدي مسابقات جام جهاني را پذيرفت. اين مربي 63 ساله برزيلي كه از ژانويه 2007 كارش را به صورت رسمي با تيم آفريقاي جنوبي آغاز مي كند ماهانه 165 هزار يورو حقوق دريافت خواهد كرد. حقوقي كه پريرا در يك ماه به دست مي آورد تابو امبكي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در يك سال به دست مي آورد و همين حقوق بالا، خشم مردم اين كشور را برانگيخته است. زماني كه پريرا چنين قراردادي را با اين مبلغ امضا كرد رسانه ها عكس العمل زيادي نسبت به اين اقدام او نشان دادند. مربي تيم سانتوز برزيل اين مبلغ را مبلغي بالا و قبيح عنوان كرد و بسياري از روزنامه ها نيز از آن به عنوان مبلغ اهانت آميزي كه مي توان با آن ماهانه 36 خانه براي فقرا ساخت ياد كردند. اما او بدون توجه به اين عكس العمل ها، فرصت مربيگري در تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي را تجربه اي ارزشمند و البته مسئوليتي مهم براي جام جهاني 2010 مي داند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |