چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
آسم كودكان در گفت وگو با دكتر رضا رضايي ظاهري
خس خس قفس كوچك
سميه شرافتي
016542.jpg
آسم شايع ترين بيماري مزمن دوره كودكي است؛ به گونه اي كه در حال حاضر ميليون ها كودك مبتلا به آسم در جهان وجود دارند. مطالعات نشان مي دهند كه متاسفانه حتي در كشورهاي پيشرفته تقريباً 40 درصد كودكان مبتلا، آگاهي درستي از علايم حمله آسم و شدت آن ندارند و اين درصد در كشورما به مراتب بيشتر است. حملات آسم در سنين زير 5 سال مي تواند منجر به صدمات پايدار دايمي به ريه ها شود. علاوه بر عوارض جسمي، عوارض رواني ابتلا به آسم نيز مشكل ديگري را به بيمار تحميل مي كند.
بيماري آسم در ايران نسبت به كشورهاي ديگر بسيار شايع است و شايد ما از نظر اين بيماري نسبت به كشورهاي ديگر در ميانه جدول باشيم. در خصوص بيماري آسم و شدت علايم آن و همچنين راهكارهاي مراقبتي كه والدين مي توانند در مورد كودك مبتلا به آسم خود انجام دهند با دكتر رضا رضايي طاهري، متخصص اطفال و كودكان گفت وگو كرده ايم. ايشان معتقدند آسم بيماري اي است كه اگر از آن به خوبي مراقبت شود (چون درمان ندارد) بيمار مي تواند كارهاي روزمره اش را به راحتي انجام دهد، شب به راحتي بخوابد و از عوارض بيماري اش كاسته شود. تمام اينها زماني صورت مي گيرد كه تشخيص آسم به درستي صورت گيرد.
***
* آقاي دكتر، به عنوان اولين سؤال، آيا به هر تنگي نفسي مي توان آسم گفت؟
- خير. آسم يك بيماري شايع مزمن است كه به آن التهاب برگشت پذير مزمن يا متناوب راه هاي هوايي مي گوييم. هر مشكلي كه در مسير راه هاي هوايي به وجود بيايد باعث تنگي  نفس، خس خس سينه و سرفه مي شود. اين به آن معني نيست كه هر انسداد و تنگي را به آسم ربط بدهيم، بلكه التهاب و تنگي قابل برگشت را مي توان آسم ناميد. آسم طيف وسيعي از علايم را دربرمي گيرد؛ از سرفه هاي خيلي خفيف گرفته تا بيماراني كه در بيمارستان بستري مي شوند، ولي خوشبختانه آن قدر كه مردم با آن با وحشت برخورد مي كنند، بيماري بدي نيست.
* هدف از اقدامات مراقبتي در مورد بيماران به خصوص كودكان آسمي چيست؟
- معمولاً اگر در يك خانواده فرم شديد آسم در يكي از افراد وجود داشته باشد، پدر و مادر در مورد فرزند كوچكشان دچار وحشت مي شوند. هدف مراقبت از اين بيماران اين است كه كودك بتواند كارهاي روزمره اش را به راحتي انجام دهد، شب راحت بخوابد و ... براي اين كار تشخيص آسم بايد به درستي صورت گيرد.
* آسم ممكن است با چه بيماري هايي اشتباه گرفته شود؟
- به طور كلي در حمله آسم فرد در عمل دم مشكلي ندارد، ولي در عمل بازدم دچار تنگي راه هاي هوايي مي شود. در نتيجه اين تنگي صداي خس خس ايجاد شده به فرد حمله آسم دست مي دهد. هر عاملي ممكن است باعث انسداد اين راه هاي هوايي شود، مثل يك رگ كه راه هوايي را دور زده يا يك توده يا برجستگي و يا حتي يك جسم خارجي. خيلي از بيماران در اين گونه موارد وقتي به پزشك مراجعه مي كنند با تابلوي آسم به آنها تشخيص اين بيماري داده مي شود، در حالي كه مشكل آنها اصلاً آسم نيست. از طرفي بيماري هايي مثل برگشت معده به مري كه به آن در اصطلاح (ريفلاكس) گفته مي شود، مي توانند داراي علايمي شبيه آسم باشند. مثلاً كودكي كه غذا مي خورد و بلافاصله بعد از آن دراز مي كشد ممكن است غذا از معده او برگشته و وارد مري شود و كودك در اين حالت شروع به سرفه كند. اين سرفه ها ممكن است با آسم اشتباه گرفته شود.
* تصور عمومي در گذشته در مورد آسم چگونه بود؟
- در گذشته تصور اين بود كه در حمله آسم راه هاي هوايي فقط تنگ مي شوند و التهاب در آنها ايجاد نمي شود. در اطراف راه هاي هوايي عضله وجود دارد كه وقتي حمله صورت مي گيرد اين عضلات منقبض و تنگ شده و ديواره داخلي هوايي ورم مي كند و ملتهب مي شود. اين التهاب نگران كننده است. در گذشته فقط از داروهاي گشادكننده راه هاي هوايي استفاده مي كردند و تصور مي كردند كه با گشاد شدن راه هوايي مشكل بيمار حل مي شود، ولي الآن به اين نتيجه رسيدند كه از داروهاي ضدالتهاب نيز بايد استفاده كرد. در اينجاست كه نقش داروهاي جديد مي تواند موثر باشد به خصوص در مراحلي كه التهاب هنوز ايجاد نشده است.
* بهترين راه تشخيص آسم چيست؟
- براي تشخيص آسم بايد آن را تقسيم بندي كرد. بعضي از افراد در سنين پايين دچار خس خس مي شوند. اين خس خس ممكن است در اثر يك سرماخوردگي ايجاد شود كه البته به تدريج بهبود مي يابد. به اين خس خس كه در نتيجه باريك بودن راه هاي هوايي ايجاد مي شود آسم نمي گوييم و خانواده ها نبايد نگران آن باشند، اما آسم مزمن ممكن است تا بزرگسالي ادامه پيدا كند. بعد از تشخيص آسم بايد ببينيم چطور مي توانيم با همكاري خود كودك از بيماري اش مراقبت كنيم.
* آسم ناشي از فعاليت را چطور مي توان كنترل كرد؟
- يكي از معضلات در برخورد با كودك مبتلا به آسم اين است كه او چطور مي تواند فعاليت روزانه اش را انجام دهد. در آسم ناشي از فعاليت بايد فعاليت كودك 2 يا 3 ساله را كنترل كنيم و بدانيم در مدرسه و يا خانواده چگونه با او برخورد كنيم. چون برخورد نامناسب مي تواند اثرات روحي بدي روي كودك بگذارد. بايد كاري كرد كه كودك فعاليت روزمره اش را انجام دهد، بدون اين كه متوجه مشكلش شود. در مرحله اول درمان، پذيرش درمان از طرف بيمار و خانواده بسيار مهم است كه بيشتر مورد غفلت واقع شده است.
* استفاده از اسپري به جاي قرص و شربت را تا چه حد توصيه مي كنيد؟
- استفاده از اسپري بسيار مهم است در حالي كه خيلي از والدين ممكن است با آن با ترس برخورد كنند. در صورتي كه اسپري مثل قرص و شربت در سيستم گردش خون جذب مي شود. البته اسپري عوارض خودش را دارد، ولي تاثير مثبت آن بسيار سريع تر است. ممكن است اثر اسپري دو تا سه هفته بعد از مصرف مشخص شود، ولي اغلب والدين بعد از چند بار مصرف وقتي تاثيرش را نديدند، ديگر از آن استفاده نمي كنند، در حالي كه بايد توجيه شوند كه اسپري براي پاسخ به درمان زمان مي خواهد.
* از ديگر نكاتي كه خانواده ها در برخورد با كودك مبتلا به آسم بايد رعايت كنند، چيست؟
- گاهي اوقات خانواده مجبور است محل زندگي اش را به خاطر اين بيماري تغيير دهد. آسم بيماري اي است كه رطوبت زياد، هم مي تواند آن را بدتر كند و هم بهبود بخشد، بنابراين بسياري از والدين از نظر ميزان رطوبت بايد محل زندگي شان را عوض كنند، حتي شايد مجبور باشند مبلمان خانه و يا حتي نوع تغذيه شان را هم عوض كنند، از لوازم آرايشي استفاده نكنند و به طور كلي نوع زندگي خود را تغيير دهند. بنابراين پيشگيري از آسم همكاري همه جانبه و وسيعي را مي طلبد. به خاطر داشته باشيم كه استفاده از كنسروها و غذاهاي آماده در كنار صنعتي شدن و استفاده بيش از حد از تنقلات، خنده، عصبانيت، ورزش، رطوبت و... همه و همه در تشديد آسم تاثير فراواني دارند.
* آيا شير مادر در پيشگيري از اين بيماري موثر است؟
- البته شير مادر مسئله بسيار مهمي است. مطمئناً كسي كه شير مادر مي خورد در بزرگسالي نسبت به ابتلا به آسم شانس كمتري دارد. دو كودكي كه تحت شرايط مساوي به دنيا مي آيند، كودكي كه شير مادر مصرف مي كند نسبت به كودكي كه شير خشك مصرف كرده و يا دادن غذاي كمكي به او زود شروع شده، كمتر مستعد ابتلا به آسم است. بنابراين تغذيه مادر در دوران بارداري و حتي فصلي كه مادر باردار مي شود در شانس ابتلا به آسم بسيار موثر است. مسئله ديگر سيگاري بودن والدين است. ثابت شده كه سيگاري بودن مادر در دوران بارداري حتي اگر بعد از زايمان ديگر سيگار مصرف نكند، عوارض خطرناكي روي ريه كودك خواهد گذاشت و كودك در اين ميان به عنوان يك فرد سيگاري تحميلي، آسيب بيشتري نسبت به والدينش خواهد ديد.

مي خواهم  چاق شوم
016539.jpg
صدف كوه كن- كمبود وزن به اندازه چاقي و اضافه وزن مي تواند فرد درگير را دچار مشكل كند و افراد مبتلا به لاغري هاي مفرط اغلب درصدد به دست آوردن وزن و راهي براي دستيابي به وزن مناسب هستند. در زير توصيه هايي را ارائه مي كنيم كه به افراد براي رسيدن به وزن مناسب كمك مي كند:
۱ - استفاده از شكر و شيريني براي ايجاد آرامش در مغز از روش هاي سنتي جالب قديم است و اين روش ساده، قرن هاست كه مورد استفاده قرار مي گيرد. دستور اغلب حكماي طب سنتي براي داشتن خواب راحت و سنگين اين است كه قبل از خواب، كمي عسل بخوريد و يك ضرب المثل چيني توصيه مي كند كه هر وقت دچار استرس شديد چاي شيرين ميل بفرماييد. در حال حاضر نيز اعتقاد به اينكه خوردن مواد شيرين به خودي خود مفيد است و افزايش وزن را نيز به دنبال خواهد داشت- به خصوص تأكيد اساسي بر مصرف مواد غذايي شيرين پس از وعده هاي غذايي به عنوان دسر- وجود دارد: ژله، بستني، شيريني هاي كوچك، شكلات، نوشابه و ... (البته مصرف زياد نوشابه توصيه نمي شود).
۲ - مصرف مرباها و مارمالادهايي كه با ميوه هاي فصل تهيه شده است و همچنين عسل براي وعده صبح بسيار مفيد است. همچنين از مرباها و عسل مي توانيد در دسرها نيز استفاده كنيد.
۳ - ماكاروني و پاستا، به خصوص اگر از انواع غني شده آن (همراه با زرده تخم مرغ و آهن) باشد، بسيار خوش طعم و مفيد است و برخي كه رنگ زردتري دارند (به دليل مصرف زرده تخم مرغ در فرمولاسيون آنها) از انرژي دهي بالاتري برخوردارند. مصرف آنها همراه سس سفيد - پنيرها و سبزيجات معطر بسيار توصيه مي شود.
۴ - مصرف زرده تخم مرغ بيشتر از 3 عدد در هفته توصيه نمي شود و براي جلوگيري از ابتلا به انگل سالمونلا تأكيد اساسي بر مصرف زرده به شكل كاملاً پخته وجود دارد. سفيده تخم مرغ از منابع بسيار عالي پروتئيني است كه در انواع غذاها، ساندويچ ها و سس ها كاربرد دارد.
۵ - در رابطه با ورزش بهتر است 2 ساعت قبل از ورزش غذاي چرب خورده نشود و بهترين ميان وعده در حين ورزش هاي طولاني مدت (مثل دوچرخه سواري)  استفاده از آب ميوه هاي شيرين و غني شده است. همچنين پس از ورزش، مصرف يك ليوان شير + خرما + موز يا ساندويچ مرغ + سيب زميني+ نوشيدني شيرين، اثرات مطلوبي را در افزايش وزن نشان مي دهد.
۶ - گياهان معطر، حاوي عطر مطبوعي هستند كه مربوط به اسانس روغني موجود در آنهاست كه ماده اي فرار مي باشد. بنابراين بهتر است در آخرين مرحله غذا از آنها استفاده كرد. در سالادها و سبزيجات خام، انواع مختلف سير، شويد، جعفري، تره، جعفري فرنگي، اكليل كوهي، ترخون و خردل را مي توان استفاده كرد و در غذاهاي پخته، زيره، ميخك، جعفري، زعفران، پونه، مريم گلي، دارچين، زنجبيل، گلپر، هل، آويشن و ... را مي توان اضافه كرد. اين كار كمك مي كند تا مواد معطر طبيعي، اعصاب بويايي و برجستگي هاي زبان را - كه داراي اعصاب ذائقه هستند- تحريك كرده و موجب افزايش اشتها و در نتيجه، ازدياد ترشح بزاق ويژه معده شود.
۷ - استفاده از ميوه ها به شكل مخلوط، به همراه بستني و خامه و دانه هاي آجيل، مخلوط مقوي وخوشمزه اي به دست مي دهد كه مي توان از آن به عنوان دسر استفاده كرد.
۸ - شايد مصرف مقادير زياد مواد غذايي در روزهاي اول براي شما دشوار باشد، اما به خاطر داشته باشيد كه اين افزايش مقدار به شكل تدريجي، تحمل اين مواد را هم به دنبال خواهد داشت.
۹ - قبل از خواب يك ليوان شير همراه با عسل يا خرما ميل كنيد در اين مورد مراقبت هاي دهاني و دنداني را فراموش نكنيد.
۱۰ - كمپوت هايي نيز كه از ميوه هاي تازه تهيه شده باشند، دسرهاي مناسبي هستند كه مي توانيد با مخلوط ميوه هاي تازه و به عنوان دسر استفاده كنيد.
۱۱ - بعد از برخاستن از خواب بهتر است يك ليوان آب ميل شود و در روز حداقل 9 ليوان آب بنوشيد.
۱۲ - بهتر است از ريزه خواري در بين وعده صبح بپرهيزيد تا اشتهاي شما براي نهار بيشتر باشد و نهار به طور كامل خورده شود.
۱۳ - تمام چربي هاي مرئي گوشت حذف شود (چربي هاي مضر) و سعي شما بر استفاده از روغن هاي مايع خصوصاً روغن زيتون باشد. مصرف روغن هاي جامد را به حداقل كاهش دهيد؛ به هر حال هر يك قاشق غذاخوري روغن مايع مساوي با يك قاشق مرباخوري روغن جامد است.
۱۴ - سبزيجات ياد شده در رژيم حتماً مصرف شود و در سالاد خود از جوانه گندم، زيتون، هويج رنده شده و در صورت تمايل از شلغم رنده شده، كرفس و ... استفاده كنيد.
۱۵ - در صورتي كه مي توانيد آب گوشت يا آب سبزيجات را به صورت مستقل استفاده كنيد توصيه من به شما اين است كه حتماً در برنامه غذايي خود اين مواد مغذي را جاي دهيد.
۱۶ - به عنوان چاشني سالاد مي توانيد از آب ليمو يا نارنج يا آب غوره به اندازه دلخواه ميل كرده و آگاه باشيد كه استفاده از سركه انگور را به حداقل رسانده و جاشني سالم را جايگزين كنيد.
۱۷ - در طول روز حتماً از مركبات استفاده شود تا ويتامين C و ويتامين A از ابتلا به سرماخوردگي جلوگيري كند و بدانيد سير نقش مهمي را به عنوان آنتي بيوتيك طبيعي به عهده دارد؛ پس از مصرف سير غافل نشويد.
۱۸ - برگ هاي سبز تيره سبزيجات مثل كاهو و ميوه هاي زرد رنگ حاوي مقادير مناسبي از ويتامين A هستند و استفاده از آنها در تأمين سلامتي شما سهم بزرگي دارد. در طول هفته حتماً يك ليوان هويج رنده شده همراه با روغن سالاد و يك چاشني ترش مصرف كنيد تا ملغمه اي از ويتامين هاي E,C,A به بدن شما برسد.
۱۹ - سهميه شير ذكر شده در رژيم حتماً مصرف شود و چنانچه استفاده از شير شيرين براي شما خوشايند است، شير را به صورت شيرين مصرف كنيد تا به جذب هر چه بيشتر كلسيم آن كمك كنيد. خوردن شير همراه با شكلات، كاكائو و قهوه جذب كلسيم را بسيار كاهش مي دهد.
۲۰ - تنقلاتي مثل چيپس و پفك، شورها و ترشي ها و خوراكي هايي كه فاقد ارزش تغذيه اي هستند را به حداقل برسانيد و بدانيد چاق شدن به هر قيمتي يا لاغري به هر قيمتي هدف ما نيست؛ ما تغييرات مطلوب همراه با سلامتي و حفظ زيبايي را دنبال مي كنيم.
۲۱ - چاي و قهوه روزانه خود را رقيق بنوشيد و سعي شما بر اين باشد كه چاي و قهوه را داغ و غليظ ننوشيد (حداكثر 8 فنجان در روز).
۲۲ - با استفاده از ليمو همراه با گوشت ها، جذب آهن را بالا ببريد.
۲۳ - براي جلوگيري از مشكلات احتمالي پس از صرف غذاهاي حاوي حبوبات مي توانيد قبل از طبخ، آنها را خيس كنيد. اگر داراي مشكلات گوارشي پس از صرف حبوبات هستيد استفاده از يك استكان عرق نعنا يا رازيانه را به شما توصيه مي كنم زيرا درمان هاي طبيعي، هميشه بهترين و بي عارضه ترين ها هستند.
۲۴ - مصرف برنج به صورت كته به شما در دريافت ويتامين هاي موجود در آن كمك شاياني مي كند و در صورت تمايل، خوردن پياز همراه با غذا به جذب ويتامينB موجود در آن كمك مي كند.
۲۵ - مصرف چاي را به يك ساعت پس از صرف غذا موكول كنيد.
۲۶ - اين ضرب المثل انگليسي كه خوردن يك سيب در روز شما را از مراجعه به دكتر بي نياز مي كند را هرگز فراموش نكنيد و بدانيد كه پوست سيب سرشار از ويتامين است؛ پس سيب را با پوست ميل كنيد.
۲۷ - كلم يكي از پرخاصيت ترين سبزيجات موجود در طبيعت است، بنابراين از مصرف آن غافل نشويد و بدانيد كلسيمي كه از راه كلم به شما مي رسد بسيار مناسب است. اگر تست شيرين را مي پسنديد سالاد كلم حاوي كشمش را به شما توصيه مي كنم.
۲۸ - شما مي توانيد در جيره غذايي خود هر نصف ليوان سبزيجات پخته را با اسفناج پخته جايگزين كنيد و به سهميه ماست خود بيفزاييد. اسفناج سرشار از اسيد فوليك است؛ چيزي كه در آب پرتقال و گوشت ها- به خصوص گوشت گوساله- سهم قابل توجهي دارد و از فاكتورهاي سازنده براي ارتقاي سلامتي به شمار مي رود. امروزه ثابت شده است كه آهن موجود در اسفناج به صورت nonhem بوده و غيرقابل استفاده براي بدن ما انسان هاست؛ بنابراين اسفناج را براي بهره بردن از اسيد فوليك آن مصرف كنيد.

دريچه
رابطه افسردگي و اختلال خواب
016533.jpg
گروه اجتماعي- مطالعات دانشمندان روي دوقلوها نشان مي دهد كه افسردگي و اختلال خواب در كودكان علت ژنتيكي مشترك دارد. البته در گذشته تصور بر اين بود كه بين اختلالات خواب با اضطراب و افسردگي رابطه وجود دارد، اما اين ارتباط بسيار پيچيده بوده و به خوبي درك نشده است. براي بررسي هاي دقيق تر محققان روي 300 جفت از دوقلوهاي در سن 8 ساله تحقيقاتي را شروع كردند. نتايج مطالعات آنها نشان داد كه در حالي كه اضطراب ارتباط كمي با اختلالات خواب دارد، اما در كودكان مبتلا به اختلال خواب موارد بيشتري از افسردگي ديده شد. اختلالات خواب در كودكان شامل خواب گردي، ناهنجاري هاي خواب، ترس هاي خواب، دير به خواب رفتن و مقاومت در رفتن به رختخواب است. در اين مطالعات همچنين نشان داده شد كه ارتباط خواب با افسردگي در دوقلوهاي همسان قويتر بوده و اين نشان دهنده اين است كه در اين زمينه ژن ها بيشترين نقش را دارند و تأثير محيط بسيار كمتر است. نتايج اين تحقيق بيان مي كند كه پزشكان بايد كودكان مبتلا به افسردگي را از نظر اختلال خواب نيز بررسي كنند و عكس اين موضوع نيز صادق است.
رويترز 11 سپتامبر
اطلس جديد سلامت رواني
گروه اجتماعي - بيماري رواني به هيچ وجه يك عدم توفيق يا نارسايي فردي محسوب نمي شود و هيچ كس از ابتلا به آن در امان نيست. همه ما گذشته اي نه چندان دور را به ياد مي آوريم كه سرطان يك راز خانوادگي محسوب مي شد كه امكان صحبت درباره آن وجود نداشت و هنوز تمايلي به صحبت كردن درباره بيماري ايدز نداريم. در مورد سلامت روان نيز همين گونه است. سازمان جهاني بهداشت به مناسبت دهم اكتبر (18 مهر ماه) كه روز جهاني بهداشت رواني است اطلس جديد بهداشت رواني 2005 را منتشر كرده است. اين اطلس نشان دهنده اين است كه منابع جهاني براي مبتلايان به اختلالات عصبي به منظور رفع نيازهاي روز افزون بهداشت رواني ناكافي و توزيع آنها در جهان نابرابر است. از سال 2001 تاكنون تغيير قابل ملاحظه اي در منابع بهداشت رواني به وجود نيامده و تفاوت قابل ملاحظه و فزاينده ميان كشورهاي غني و فقير در زمينه دسترسي به اين منابع ديده مي شود. بطوري كه مطالعات بر روي 192 كشور نشان مي دهد شمار روان پزشكان از 96/3 نفر براي هر 100 هزار نفر جمعيت جهان در سال 2001 به 15/4 تن در سال 2005 افزايش يافته اما نابرابري در توزيع اين منابع نيز بيشتر شده است. اطلس بهداشت رواني سال 2005 دومين بخش از طرح بررسي و افزايش منابع بهداشت رواني سازمان جهاني بهداشت است و حاوي 16 موضوع مورد بررسي مانند سياست بهداشت رواني، امكانات بهداشت رواني، تعداد تخت هاي رواني و شمار متخصصان اين رشته، برنامه هايي براي جمعيت هاي خاص و دسترسي به داروها است كه در تمام كشورها مورد مطالعه قرار گرفته است.
شانس زنده ماندن كودكان مبتلا به تومور مغزي
016545.jpg
گروه اجتماعي- روش اشعه درماني مي تواند شانس زنده ماندن كودكان مبتلا به شايعترين نوع تومورهاي مغزي را افزايش دهد. پزشكان آمريكايي موفق شدند تا با بالا بردن شدت اشعه طي يك دوره درماني و يك دوره شيمي درماني طول عمر اين كودكان را تا 5 سال افزايش دهند. مدولوبلاستوم (تومور مغزي ) سنين 7 تا 12 سال بروز مي كند و بيشتر پسرها دچار آن مي شوند. به علت رشد سريع اين تومور روش درماني متداول آن جراحي و جدا كردن غده از بافت مغزي است. البته جدا كردن تومور به ساير سلول هاي مغزي صدمه مي زند و احتمال باقي ماندن بخشي از آن و رشد دوباره اش زياد است. علاوه بر آن ممكن است از هر سه كودك فقط يك نفر جراحي اش موفقيت آميز شود. اما روش اشعه درماني در دو سوم كودكان موفقيت آميز بوده است.
هلث  دي نيوز- 11سپتامبر
فوايد محبوب ترين
نوشيدني جهان
گروه اجتماعي- نوشيدن چاي براي پيشگيري از پوسيدگي و محافظت از بوي بد دهان سودمند است. به گزارش بي بي سي، مطالعه اي در رابطه با چاي مشخص كرده است كه اين نوشيدني حاوي ماده اي به نام پلي فنول بوده كه رشد باكتري هاي مرتبط با بوي بد دهان را كند مي كند.به علاوه، چاي حاوي فلورايد است كه براي حفظ سلامت دندان ها، واجب است. چاي سياه، محبوب ترين نوشيدني جهان است.مطالعه ديگري نشان داده است كه مواد شيميايي موجود در چاي مي تواند باكتري ها و ويروس هايي را كه باعث عفونت گلو، پوسيدگي دندان و ساير مشكلات دهان و دندان مي شوند، نابود كند. همچنين مطالعه تازه اي كه نتايج آن در نشريه اروپايي كلينيكال نوتريشن چاپ شده است مي گويد كه برخلاف تصور عمومي، چاي نه تنها باعث دفع آب بدن نمي شود، بلكه بر آن مي افزايد. بر اساس اين مطالعه كه در كالج سلطنتي انگلستان انجام شده، نشان مي دهد كه نوشيدن سه يا چهار فنجان چاي در روز مي تواند از خطر حمله قلبي بكاهد.

درمانگاه
مكيدن چربي ها
016536.jpg
دكتر اعظم السادات هاشمي- چاقي به بهترين نحو توسط رژيم غذايي و ورزش درمان مي شود. رشد سريع سلول هاي چربي در كودكي رخ مي دهد و در بزرگسالي سلول هاي چربي كمتري ساخته مي شوند، اگر در كودكي تعداد زيادي سلول چربي تشكيل شود، ورزش و رژيم غذايي نقش زيادي در كاهش وزن نخواهد داشت. سلول هاي چربي تشكيل شده در كودكي نسبت به رژيم بسيار مقاومند و كاهش نمي يابند، بنابراين اهميت كنترل وزن از اوايل كودكي را در مي يابيم.
ليپوساكشن
به معني خارج كردن چربي اضافي با دستگاه مكنده مي باشد و اين روش براي زنان يا مرداني كه در حدود وزن طبيعي هستند ولي دچار چاقي موضعي هستند مناسب است، حتي در مواردي از بيمار خواسته مي شود قبل از انجام ليپوساكشن وزن خود را پايين بياورد و بعداً مراجعه كند.ليپوساكشن نمي تواند جايگزين رژيم غذايي و ورزش شود و تنها جهت رفع چربي هاي موضعي به كار ميرود، ليپوساكشن راه مناسبي براي كاهش وزن نيست و بايد انتظارات بيمار از آن واقع گرايانه باشد.در مواردي كه بيمار خواهان تغيير شكل در يكي از نواحي زير باشد، كانديد مناسبي براي اين عمل به حساب مي آيد: گونه، زير فك و گردن، بازوها، پستان ها، پشت، شكم و كمر، باسن و كنار لگن، قسمت داخلي يا خارجي ران ها، قسمت داخلي زانو، پشت ساق يا مچ پا.گرچه اين عمل در هر سني قابل اجراست ولي در افراد جوان نتايج بهتري دارد، اين عمل براي افراد با وزن تقريباً طبيعي و با پوست با قوام خوب، مناسب تر است. ليپوساكشن با بيهوشي عمومي يا بي حسي موضعي به همراه آرامبخش هاي وريدي يا بي حسي اپيدورال (بي حسي از ناحيه كمر) قابل انجام است.به علت عوامل شخصي، هيچ گاه افراد مختلف نتايج يكساني به دست نمي آورند، نتايج اين عمل تقريباً تا سال ها ثابت باقي مي ماند، البته در صورت افزايش مختصر وزن، افزايش چربي در سراسر بدن رخ مي دهد و به صورت موضعي نخواهد بود.
روش جراحي
جراح ميزان چربي نواحي مختلف بدن شما را مي سنجد و نقاطي را كه براي ليپوساكشن مناسب مي داند، علامت گذاري مي كند. براي ليپوساكشن روش هاي متفاوتي وجود دارد. در يك روش متداول از طريق يك يا چند سوراخ كوچك، لوله اي باريك و توخالي به محل مورد نظر وارد مي شود و به كمك دستگاه مكنده چربي اضافي كشيده مي شود. طول برش ها كمتر از يك سانتي متر و محل آنها در جاهايي است كه توسط خطوط يا چين هاي طبيعي بدن مخفي مي شود.
پس از پايان جراحي، بيمار به اتاق ريكاوري منتقل مي شود و كنترل كاركرد قلب فشار خون و مقدار اكسيژن انجام مي گيرد. روي محل عمل پانسمان و روي پانسمان بانداژ فشاري بسته مي شود. ممكن است بيمار يك شب در بيمارستان بستري شود.در روز اول بعد از عمل توصيه مي شود، در زمان هاي كوتاه از تخت پايين بيايد و تا چند روز بعد از عمل تعويض پانسمان انجام مي شود. بستگي به روش عمل ممكن است تا چند هفته و تا رفع تورم و تغيير رنگ پوست از بانداژ فشاري استفاده شود.گاه لوله هايي جهت تخليه ترشحات گذاشته مي شود، كه معمولاً دو روز پس از عمل، اين لوله ها خارج مي شود. بخيه ها معمولاً ده روز بعد از عمل كشيده مي شوند. وجود تورم و كبودي بعد از عمل طبيعي است و طي چند هفته كاملاً برطرف مي شود و تا چند ماه بعد از عمل بي حسي مختصر در ناحيه وجود دارد. بسياري از بيماران انتظار دارند كه نتيجه عمل آنها خيلي زود مشخص شود؛ حداقل 6 ماه زمان لازم است تا ورم بخوابد و بافت زير جلد ترميم شود و نتايج ممكن است تا 6 ماه بعد از عمل جراحي ظاهر نشود.
عوارض ليپوساكشن
آمبولي چربي، خونريزي، عفونت و واكنش هايي به بيهوشي، از جمله عوارض احتمالي است كه البته 3 مورد آخر در هر نوع عمل جراحي ممكن است.تجمع چربي در زير پوست ممكن است رخ دهد كه معمولاً به صورت خود به خودي رفع مي شود. اگر چه بي حسي پوست پس از اين عمل تقريباً هميشه موقتي است ولي به ندرت بي حسي يا تغيير رنگ در محل باقي مي ماند.ممكن است نامنظمي سطح پوست مانند ايجاد فرورفتگي ها يا چين خوردگي ها رخ دهد كه با درمان هاي خاص قابل رفع است. گاهي لازم است جهت ايجاد يكنواختي در ضخامت چربي زيرجلدي، يك يا چند جلسه ديگر، ليپوساكشن انجام گيرد.به ندرت ممكن است عوارض جدي مانند آسيب اعصاب محيطي يا عروق ناحيه اي رخ دهد. در پايان به تمامي دوستان توصيه مي شود، تغيير در سبك زندگي را هدف قرار دهند، چه خوب است وقتي به ديدار عزيزي مي رويم كه سلامتي و نشاط او براي ما مهم است به جاي بردن مستطيلي به نام جعبه شيريني، با توپ گردي به نام هندوانه يا ساير انواع ميوه ها و تنقلات سالم محبت خود را ابراز نماييم.

تازه ها
نخستين مكمل غذايي براي درمان دردهاي مفصلي
گروه اجتماعي- نخستين مكمل غذايي براي درمان دردهاي مفصلي مبتلايان به انواع آرتروزها توسط پژوهشگران ايراني ساخته شد.دكتر عباس محمد، مديرعامل شركت داروسازي اي كه باني اين تحقيق شده، با اعلام اين خبر افزود: داروي كلوگزامين كه به نوسازي، بازسازي و ترميم غضروف كمك مي كند، منشأ طبيعي داشته و از پوسته سخت پوستان دريايي نظير ميگو تهيه مي شود.وي با اشاره به اين كه اين ماده، يكي از مواد اصلي غضروف ها، رباط ها و زردپي هاست تصريح كرد: كلوگزامين انعطاف پذيري مفاصل را افزايش داده و به بازسازي غضروف هاي تحليل رفته و آسيب ديده كمك مي كند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |