سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
روياي قهرماني براي بزرگان فوتبال
حسن حيدري
003888.jpg
فصل جديد ليگ قهرمانان اروپا با حضور قدرت هاي مطرح اين قاره از امشب دور جديد خود را آغاز مي كند.
در اين دوره تغيير و تحولات زيادي در جابه جايي بازيكنان مطرح صورت گرفته و شاهد حضور بازيكنان برجسته در اين ليگ خواهيم بود.
از سال 1992 كه اين بازي ها از جام باشگاه هاي اروپا به ليگ قهرمانان اروپا تغيير نام داد با توجه به افزايش تعداد تيم هاي حاضر، اين بازي ها به حالت يك ليگ پويا و منظم درآمد، با يك سازماندهي قدرتمندانه كه از سوي يوفا هدايت مي شد.
يوفا همه ساله از راه برگزاري اين بازي ها سود سرشاري را به دست مي آورد كه مبالغ هنگفتي نيز نصيب تيم هاي حاضر در رقابت ها مي شود.
در حال حاضر 32 تيم در 8 گروه 4 تيمي به رقابت مي پردازند. چلسي، بارسلونا، بايرن مونيخ، ليورپول،رئال مادريد، منچستر يونايتد، آث ميلان و... از جمله تيم هايي هستند كه اميد زيادي براي رسيدن به قهرماني دارند.
حادثه بزرگ
در قرعه كشي انجام شده مهمترين حادثه اي كه رخ داد چلسي و بارسلونا دو رقيب ديرينه در ليگ قهرمانان اروپا در يك گروه قرار گرفتند. چلسي در فصل جديد با به خدمت گرفتن بازيكنان نامداري چون ميشائيل بالاك و اندري شوچنكو مي خواهد در اين جام به مقام قهرماني برسد.
چلسي، سه شنبه در استمفورد بريج ميزبان وردربرمن است. آلماني ها فصل پيش تا مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان پيش رفتند، اما در جدالي نابرابر و در حالي كه تا پيروزي چند ثانيه فاصله داشتند بازي را به يوونتوس واگذار كردند. البته چلسي نيز در نيمه نهايي به بارسلونا باخت. خوزه مورينيو اميدوار است در اين فصل چلسي را به نهايت آرزويش كه قهرماني در اروپاست برساند. در بازي ديگر اين گروه بارسلونا در ورزشگاه غول آساي نيوكمپ به مصاف تيم لفسكي صوفيا مي رود. اين تيم بلغاري در مرحله مقدماتي كيه وو را حذف كرد و به نظر نمي رسد حريف آساني براي بارسلونا باشد.
آبي اناري ها در اين فصل بيشتر ستارگان مطرح خود را حفظ كرده اند و علاوه بر آن ليليان تورام و جيان لوكا زامبروتا را به جمع خود اضافه كرده اند. گوديانسن نيز از چلسي به اين تيم نقل مكان كرد تا جانشين هنريك لارسن سوئدي شود. بارسلونا در اين بازي با سه مهاجم به مصاف تيم حريف مي رود. فرانك رايكارد، مربي هلندي بارسلونا در مورد اين بازي مي گويد: از حريف شناخت كافي داريم و به راحتي و بدون استرس در مقابل لفسكي ظاهر مي شويم. تيم هاي بايرن مونيخ و اينترميلان دو تيم مدعي گروه B هستند كه بايد براي صعود با تيم هاي اسپارتاك  مسكو و اسپورتينگ ليسبون جدال كنند. در روز نخست بازي هاي اين گروه در پرتغال تيم اسپورتينگ ليسبون ميزبان اينترميلان است كه در فصل جاري با توجه به اوضاع بحراني يوونتوس دو ستاره سرشناس اين تيم را به خدمت گرفت.
اين بازي از جهتي يادآور خاطرات لوئيس فيگو ستاره كنوني اينترميلان برابر همبازي هاي سابقش است. زالاتان ابراهيموويچ در اين بازي در كنار آدريانو در خط حمله اينتر انجام وظيفه خواهد كرد. بايرن مونيخ قهرمان سه دوره اين جام در اولين گام به مصاف اسپارتاك مسكو مي رود. با حضور وان بومل  هافبك سابق بارسلونا در بايرن به نظر مي رسد جاي خالي بالاك تا حدودي پر شود و او در خط مياني به عنوان يك طراح و بازيگردان انجام وظيفه كند. در خط حمله بايرن نيز قطعاً  روي مكاي و لوكاس پودولسكي در ميدان حاضر خواهند شد. البته اسپارتاك مسكو در سال هاي اخير خود را به خوبي به رقباي اروپاي خود نشان داده است و حريف آساني براي بايرن مونيخ نخواهد بود.
اسپارتاك در اين بازي اميد زيادي به ميهايلوپا جانوويچ و فرناندو كاونگي مهاجم آرژانتيني خود دارد.
يورش ليورپول براي جامي ديگر
تيم ليورپول كه به لطف بازي هاي مقدماتي و عبور از مكابي حيفا جواز حضور در مرحله نهايي را بدست آورد در قرعه كشي نيز با اقبالي بلندروبه رو شد و در گروهي نسبتاً  خوب قرار گرفت. اين تيم با آيندهوون، گالاتاسراي، بوردو در گروه سوم اين بازي ها به رقابت مي پردازد. ليورپول، قهرمان دو دوره پيش اين بازي ها به هلند سفر كرده تا با تيم آيندهوون ديدار كند. رافابنيتز سرمربي ليورپول در مورد شانس صعود ليورپول از اين گروه گفت: در حال حاضر براي پيش بيني اين قضيه كمي زود است. اگر چه در گروه ما تيم هاي سرشناسي حضور ندارند اما بايد از تيم هايي مانند گالاتا سراي و بوردو هراس داشت، زيرا آنها چند سالي است از اين بازي ها دور هستند و براي كسب موفقيت گام به رقابت ها مي گذارند.
در استانبول نيز گالاتا سراي ميزبان بوردو فرانسه است. اين بازي در ورزشگاه آتاتورك برگزار مي شود كه در سال 2005 ميزبان فينال اين بازي ها بود. در اين بازي گالاتاسراي
تولقا شيهان و اورهان آك دو مدافع خود را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد. در تيم گالاتاسراي حسن ساس و هاكان شوكور در خط مياني و حمله همچنان اميد اول ترك ها به شمار مي رود. تيم هاي والنسيا، شاختار دونيتسك، المپياكوس و آث رم ايتاليا 4 تيمي هستند كه در گروه D قرار دارند.
تيم والنسيا بخت اول صعود از اين گروه به شمار مي رود. اين تيم با استخدام فرناندو مورينتس در صدد ترميم خط حمله خود در اين فصل برآمده است. البته مورينتس در كنار خود ديويد ويلا را دارد كه يكي از مهاجمان برجسته تيم ملي اسپانيا در جام جهاني بود. والنسيا در دور مقدماتي با حذف سالزبورگ به اين مرحله راه يافت. والنسيا در اولين بازي در يونان با المپياكوس ديدار مي كند. در تيم يوناني بازيكنان مطرح چون بابانگيدا نيجريه اي، ديدر دومي فرانسوي، البرتو كاستليو اروگوئه اي و ميلوساو ماريچ يوگسلاو حضور دارند.
تيم آث رم كه به لطف محروميت هاي در نظر گرفته شده براي تيم هاي همچون يوونتوس، به مرحله نهايي ليگ قهرماني راه يافت در بازي اول خود در ورزشگاه المپيك رم ميزبان شاختار دونيتسك اوكراين است. اوكراين كشور كوچك اروپايي در اين فصل ليگ قهرمانان دو نماينده را در مرحله نهايي دارد. تيم آث رم در تمامي خطوط سه گانه داراي بازيكنان ارزشمندي است كه نقش كليدي دارند. حضور اين تيم در سال هاي اخير در سطح اروپا بسيار كمرنگ بوده است، اما اين بار با تمام قوا قصد صعود به مرحله يك هشتم نهايي را دارد.
آث رم آخرين بار در سال 1984 به فينال اين رقابت ها رسيد كه بعد از تساوي يك بر يك در وقت قانوني مقابل ليورپول در ضربات پنالتي چهار بر دو شكست خورد تا در ورزشگاه اختصاصي خود جام را از دست بدهد.
تكرار حادثه
ليون فرانسه كه فصل پيش با اقتدار كامل به عنوان تيم اول گروه به دور بعدي راه يافت درست مثل فصل قبل با رئال مادريد در يك گروه قرار گرفت تا ديدار تازه اي را با اين تيم داشته باشد.
نكته مهمتر كه در بازي اول نيز مثل فصل قبل ميزبان رئالي هاست. ژرارد هوليه سرمربي ليون با خرسندي از قرعه اي كه تيمش با آن روبه رو شده است در اين باره مي گويد: رئال تيم قدرتمندي است و از اين كه بار ديگر با چهره متفاوتي با اين تيم روبه رو مي شويم بسيار خرسند هستم. تيم رئال در اين فصل با جمع آوري ستاره هاي سرشناس و رهبري كاپلو بار ديگر توانايي هاي خود را به نمايش در آورد. رئال مادريد براي تلافي شكست سه بر يك مقابل ليون در ورزشگاه ژرلان نقشه هاي تازه اي را طراحي كرده است. تيم رئال مادريد در 8 بازي گذشته خود در فرانسه 4 بار شكست خورده است. رئالي ها نيز يك بار در فصل 2004/2003 سه بر يك مقابل موناكو شكست خورده بودند. تيم ليون در اين فصل محمد ديارا هافبك خود را به رئال مادريد فروخته است. اما هستند ستارگاني چون سيدني گوگو، سيلوين ويلتورد و جونينهو كه پيروزي درخشان فصل قبل را مقابل قوها سفيد مادريدي تكرار كنند.
فابيو كاپلو در فصل 97-1996 در اولين سال مربيگري در رئال مادريد اين تيم را قهرمان جام باشگاههاي اروپا كرد.
تيم رئال مادريد در اولين دوره اين بازي ها با تيم فرانسوي استادي رمس در فينال جام باشگاه هاي اروپا حضور پيدا كرد و موفق شد اين تيم را چهار بر سه شكست دهد. سه سال بعد بار ديگر اين دو تيم به فينال راه يافتند كه اين بار نيز رئال مادريد دو بر صفر به پيروزي رسيد.
رئال مادريد تا كنون دوازده بار به فينال اين جام راه يافته كه در آن 9 بار به پيروزي رسيده و 3 بار نيز در سالهاي 81 و 64، 62 شكست خورده است.
در بازي ديگر اين گروه استه وابخارست ميزبان دينامو كيف اوكراين است.
استه وابخارست يك بار در سال 1986 فاتح اين جام شد و با پيروزي در ضربات مقابل بارسلونا اسپانيا جام را به بخارست برد.
كابوس بنفيكا
تيم فوتبال منچستر يونايتد كه فصل پيش در دور مقدماتي از دور بازي ها حذف شد باز هم با بنفيكا در يك گروه قرار گرفت. علاوه بر اين دو تيم سلتيك و كپنهاگن نيز در گروه F قرار دارند. در آخرين بازي مرحله مقدماتي دوره پيش بنفيكا در خانه با منچستر يونايتد ديدار داشت و تيم پرتغالي اجازه پيروزي به تيم انگليسي را نداد تا باعث حذف منچستر يونايتد شود.
شياطين سرخ در اولين بازي خود در اولدترافورد به مصاف تيم سلتيك مي روند. رهبري تيم سلتيك برعهده گوردن استراچان بازيكن سابق تيم ملي اسكاتلند است و اميد زيادي دارد تا تيمش را به دور دوم مسابقات رهنمون كند. سلتيك اولين تيم جزيره بود كه در سال 1967 موفق شد با پيروزي دو بر يك مقابل اينتر ميلان جام را به اين منطقه آورد. يك سال بعد منچستر يونايتد به اين افتخار نائل شد و فاتح جام باشگاههاي اروپا گرديد.
در بازي ديگر اين گروه كپنهاگن كه در مرحله مقدماتي شگفتي ساز بود و باعث حذف آژاكس با ستارگانش شد ميزبان تيم بنفيكاست.
تقابل دال  با انديشه هاي ونگر
هامبورگ بعد از سالها دوري از بزرگترين رويداد ورزشي فوتبال باز هم به اين بازي  ها راه يافت. اين تيم كه در سال 1983 با پيروزي مقابل يوونتوس براي اولين بار قهرمان اين جام شد ديگر نتوانست در جام باشگاههاي اروپا به موفقيت برسد.
هامبورگ در گروه G با تيم هاي آرسنال، پورتو و زسكامسكو هم گروه است. ياران توماس دال در اولين گام در ورزشگاه اختصاصي خود با آرسنال ديدار مي كنند. هامبورگ اكنون در مرز آمادگي كامل به سر مي برد و در پي يك پيروزي بدون دردسر در خانه است. مهدي مهدوي كيا در اين بازي يكي از مهره هاي ارزشمند هامبورگ است كه با نفوذهاي خود از جناح راست در پي اجراي طرح هاي هامبورگ در داخل ميدان است.
البته آرسنال تيمي به مراتب با تجربه تر از هامبورگ در اين جام است و در سالهاي اخير همواره در اين بازي ها حضور پررنگي داشته است. در تيم آرسنال آنري به همراه وان برسي در خط حمله بازي خواهند كرد. سيستم بازي هامبورگ در مصاف با آرسنال رساندن توپ از دو جناح براي گوئه ررو    و سانگو است. البته در بازي قبلي مقابل اوساسونا آنها از همين طريق به دروازه حريف رسيدند. اين در حالي است كه اساس بازي آرسنال پرهيز از بازي هوايي و به جريان انداختن توپ روي زمين است تا با نفوذهاي انفجاري تيري آنري به دروازه هامبورگ نزديك شوند. در بازي ديگر اين گروه پورتو در خانه با زسكامسكو ديدار مي كند. پورتو در اين فصل يورگي فوكلي دفاع راست تيم مونته ويدو اروگوئه را به خدمت گرفته است.
اقبال بلند آث ميلان
آث ميلان كه با نفوذ خود در لايه هاي دروني ورزش ايتاليا مانع از سقوطش به سري B شد در آستانه محروميت از حضور در ليگ قهرمانان اروپا قرار گرفت اما يوفا به اين تيم اجازه داد تا با حضور در مرحله مقدماتي به جمع بزرگان اين جام ملحق شود.آث ميلان با پيروزي مقابل ستاره سرخ بلگراد قدم به مرحله نهايي گذاشت و در قرعه كشي نيز با اقبال بلندي روبه رو شد.اين تيم در گروه H با آ.ا.ك آتن، اندرلشت بلژيك و ليل فرانسه بازي خواهد كرد.

نگاه
اسپانيابيشترين ركورد قهرماني
003885.jpg
گروه ورزشي - در رقابت بين كشورهاي درگير در رقابت هاي ليگ  قهرمانان اروپا اسپانيا با 11 عنوان قهرماني ركورددار است. بعد از اين كشور كه توسط رئال مادريد و بارسلونا به اين تعداد قهرماني رسيده است،ايتاليا و انگليس با 10 قهرماني عنوان دوم تعداد فتح جام را در اختيار دارند. ايتاليا با تيم هاي آث ميلان، اينترميلان و يوونتوس و انگليس نيز با تيم هاي ليورپول، منچستر يونايتد، ناتينگهام فارست و آستون ويلا اين عناوين را از آن خود كرده اند.
برنامه بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا
سه شنبه 21 شهريور ماه
چلسي- وردربرمن
بارسلونا- لفسكي صوفيه
اسپورتينگ ليسبون- اينترميلان
بايرن مونيخ- اسپارتاك مسكو
گالاتاسراي- بوردو
آيندهوون- ليورپول
المپياكوس- والنسيا
رم- شاختار دونيتسك
چهارشنبه 22 شهريور ماه
دينامو كيف- استه وابخارست
ليون- رئال مادريد
منچستر يونايتد- سلتيك
كپنهاگن- بنفيكا
پورتو- زسكامسكو
هامبورگ- آرسنال
اندرلشت- ليل
ميلان - آ.ا.ك آتن

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
موسيقي
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |