سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
در پي اعتراض اهل تسنن اعلام شد:
تعويق در بررسي پيش نويس قانون نظام فدرال در عراق
016380.jpg
گروه بين الملل - ارايه پيش نويس قانون تشكيل مناطق خودمختار در عراق، از سوي ائتلاف شيعيان عراق واكنش هاي متفاوتي را در اين كشور به وجود آورده است.
در شرايطي كه كردهاي عراق با اين اقدام موافقند، اهل تسنن اين كشور واكنش هاي منفي بروز دادند.
ديروز رئيسان جبهه توافق و جبهه گفت وگوي ملي عراق و برخي از اعضاي فهرست العراقيه تهديد كردند در جلسات پارلماني شركت نخواهند كرد.
عدنان الدليمي  رئيس جبهه توافق، صالح المطلك رئيس جبهه گفت وگوهاي ملي و برخي اعضاي فهرست العراقيه پس از اينكه ائتلاف يكپارچه، پيش نويس قانون تشكيل مناطق مختلف در نظام فدرال را به پارلمان تقديم كرد، تهديد تحريم را مطرح كردند.
معترضان، اين طرح را مقدمه تقسيم طايفه اي عراق قلمداد كرده اند.
درپي اين تهديد، مجلس نمايندگان مجبور شد بررسي اين طرح را به تعويق بياندازد تا ابتدا كميته هاي تخصصي پارلماني آنرا بررسي كند.
عمر و موسي:
نظام فدرالي در عراق بايد براساس حفظ ثبات و وحدت استوار باشد
عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب ديروز تأكيد كرد: طرح نظام فدرالي در عراق بايد براساس حفظ ثبات، وحدت و امنيت منطقه اي اين كشور استوار باشد.وي افزود: طرح اين موضوع بايد در فضاهاي آكنده از وفاق و به دور از تنش و بحران و بر اساس اصول صلح و آشتي انجام شود.
عمرو موسي از احزاب عراقي خواست تا به دور از هرگونه تنش و بحران موانعي را كه بر سر راه صلح ملي در عراق قرار گرفته، هموار سازند.
ملاقات حكيم با آيت الله سيستاني
و صدر در خصوص فدراليسم
عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز گذشته با آيت الله سيستاني از مراجع شيعيان عراق در نجف و همچنين با مقتدا صدر ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نجف، رئيس فراكسيون ائتلاف واحد عراق پس ازديدار با آيت الله سيستاني گفت: «ما درمورد مسائل جاري كشور و تحولات سياسي، امنيتي و خدماتي بحث و تبادل نظر كرديم.»
حكيم درمورد ديدگاه آيت الله سيستاني درخصوص برقراري نظام فدراليسم در عراق و ميزان تاثير آن بر خدمات رساني در اين كشور پاسخ مستقيم نداد اما در عين حال افزود: وارد جزئيات اين مسئله مهم نشديم. اصل موضوع و موضع وي لزوم ارائه خدمات رساني و قرار گرفتن دولت در كنار مردم بود.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در همين حال با مقتدا صدر در منزلش در الحنانه در مركز نجف به مدت دو ساعت ديدار كرد.
يك منبع پارلماني كه نخواست نامش فاش شود، گفت جريان صدر (كه ۳۰ كرسي در پارلمان عراق در اختيار دارد) با سيستم فدراليسم مخالف است و خواستار به تعويق افتادن بحث و تبادل نظر درمورد اين مسئله شد.
ادامه جلسه محاكمه صدام و همدستانش درباره پرونده انفال
چهارمين جلسه محاكمه صدام و سران رژيم سابق عراق درباره پرونده انفال، پيش از ظهر ديروز از سر گرفته شد.
در ابتداي اين جلسه اتهام كشتار كردها در عمليات انفال به دست صدام و همدستانش بررسي و تلاش هيأت دفاع از صدام براي به تعويق انداختن جلسه محاكمه با مخالفت قاضي روبه رو شد.
خانم كاترين الياس ميخائيل نخستين شاهد جلسه ديروز پس از شرح چگونگي بمباران شيميايي مناطق كردنشين، عكس هايي از كشته شدگان اين بمباران را به دادگاه نشان داد و از محضر دادگاه خواست صدام و همدستانش را مجازات كند.
صدام و شش همدستش به جرم نسل كشي اكراد عراقي و كشته، زخمي و آواره كردن ۱۸۲ هزار نفر و تخريب چهار هزار روستا درحال محاكمه هستند.
ارتش آمريكا: اوضاع امنيتي در غرب عراق وخيم است
رئيس اطلاعات تفنگداران ارتش آمريكا در عراق اخيرا با نوشتن يك گزارش محرمانه غير معمول اعلام كرد كه وضعيت امنيتي استان الانبار در غرب عراق در تاريكي و ابهام قرار دارد و ارتش آمريكا براي ارتقاي اوضاع سياسي و اجتماعي عراق تقريبا هيچ كاري از دستش بر نمي آيد.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، چندين افسر و مقام ارتش و اطلاعاتي آمريكا كه گزارش سرهنگ پيت دولين، رئيس اطلاعات تفنگداران ارتش آمريكا را خوانده اند با بيان اينكه اين گزارش به شرايط وخيم استان الانبار اشاره دارد گفتند كه اين اولين بار است كه يك افسر بلندپايه ارتش آمريكا چنين گزارش منفي را درباره عراق مي نويسد.

نگاه
نگاه دنيا به «جنگ با ترور»
گروه بين الملل -نيلوفر قديري: رسانه هاي انبوه آمريكايي مدام به ما درباره چگونگي نگاه آمريكايي ها به «جنگ با ترور» اطلاع رساني مي كنند. اما همين رسانه ها درباره اينكه بقيه دنيا چطور به اين جنگ نگاه مي كنند به ندرت حرفي مي زنند.
پنج سال بعد از ۱۱ سپتامبر شكاف ميان برداشت هاي مختلف از اين واقعه، بسيار عميق است. نظرسنجي هاي متعدد اين را نشان مي دهد. پيام هاي رسانه اي كه در آمريكا وجود دارد مدام نظرات آمريكايي را به گوش شنوندگان و خوانندگان آمريكايي مي رساند اما استثناهايي هم وجود دارد. يكي از اين استثنائات محصول مشترك راديو بين المللي بوستون و شبكه جهاني بي.بي.سي است كه در ۵ سپتامبر پخش شد. مجري اين برنامه در ابتداي آن گفت: ما تصميم گرفتيم نظرات مردم نقاط مختلف جهان را بررسي كنيم تا نظرات آنها را درباره جنگ كاخ سفيد با ترور دريابيم.
در شش دقيقه بعدي اين برنامه چهار نفر نظرات خود را بيان مي كردند كه اين برآيند نظرات كلي مردم مناطق كره زمين بود.
همدلانه ترين نظري كه نسبت به «جنگ آمريكا با تروريسم» بيان شد از زبان يك مدير بلندپايه يك شركت خدمات امنيتي در هلند بود. او گفت: «اروپايي ها هنوز درباره محور اين جنگ سردرگم هستند. آنها مي گويند آمريكا شفافيت ندارد و اهداف اين جنگ را درست بيان نمي كند. واشنگتن درباره استراتژي اش هم شفاف نيست.»
براساس استانداردهاي رسانه هاي آمريكايي اين اوج انتقاد از جنگ با ترور است. اما در خارج از آمريكا اين ملايم ترين انتقادي است كه درباره اين موضوع شنيده مي شود.
نويسنده كتاب «درون القاعده: شبكه جهاني ترور» كه در سنگاپور بوده و از جستجوگران شعبه جلوگيري از تروريسم سازمان ملل است مي گويد: اكثريت مسلمانان بر اين باورند كه مبارزه بوش با تروريسم خطر تروريسم و افراطي گري را افزايش داده است. بعد از اتفاقات عراق تروريست ها نيروي بيشتري جذب كرده اند و نيروهاي راديكال بيشتر شده اند.
«فرانك نيگا» پزشك مستقر در نايروبي كه رئيس انجمن پزشكان آفريقاست هم مي گويد: در كنيا جنگ كاخ سفيد با تروريسم يك اقدام بي فايده تلقي مي شود كه امنيت را در سراسر جهان به خطر مي اندازد. از نظر اكثر آفريقايي ها دليل و عامل اصلي تروريسم نابرابري رو به  رشد در دنيا از نظر سياسي ،اقتصادي و اجتماعي است.
اكثر مردم بر اين باورند كه آمريكا در ايجاد اين نابرابري و توزيع نامناسب منابع نقش مهمي دارد. برداشت عمومي جهان اين است كه متوسط آمريكايي ها دركي از اتفاقات خارج از آمريكا ندارند. به همين دليل جنگ آنها با تروريسم با سوءتفاهم و سوءبرداشت همراه است.
اما نظر غالب خاورميانه نسبت به اين موضوع چيست؟
سردبير روزنامه ديلي استار كه در سراسر منطقه خاورميانه منتشر مي شود، در همان برنامه راديويي گفت: جنگ آمريكا با ترور در لبنان و خاورميانه نشانه اي از تركيب خودخواهي و سردرگمي تلقي مي شود كه سياست آمريكا را نه فقط در خاورميانه بلكه در كل دنيا به پيش مي برد.
او مي گويد: آمريكا هر كسي را كه دوست ندارد يا اسرائيل آن را دوست ندارد، تروريست مي خواند در حالي كه بقيه دنيا كساني چون حزب الله و حماس را مبارزان مقاومت مشروع مي دانند.
Antiwar . Com
۹ سپتامبر

اعتراض مردم لبنان به سفر بلر به بيروت
گروه بين الملل - توني بلر نخست وزير انگلستان در ميان تدابير شديد امنيتي وارد لبنان شد.
بلر در اين سفر متوجه شد كه مردم لبنان از حضور وي در كشورشان خشنود نيستند چرا كه همزمان با ورود او به بيروت گروه كثيري از مردم اين شهر كه در ميان آنها چهره هاي موثر سياسي و اجتماعي نيز ديده مي شوند در مخالفت با وي به تظاهرات پرداختند.
خشم تظاهركنندگان به دليل حمايت انگلستان از اسرائيل در خلال تجاوز به لبنان و مخالفت لندن با برقراري آتش بس در خلال حملات سنگين رژيم تل آويو به شهرهاي لبنان بود.
بلر در حالي براي مذاكره با سنيوره نخست وزير و نبيه بري رئيس مجلس لبنان وارد بيروت شد كه حزب الله لبنان از او به عنوان يك قاتل نام برد. به اين ترتيب نخستين سفر توني بلر به لبنان نمي تواند با خاطره اي خوش براي وي همراه باشد. چرا كه حتي دو تن از وزراي لبناني نيز اظهار داشتند در ديدار مقامات دولت لبنان با بلر در قصر نخست وزير اين كشور حضور نخواهند داشت.
به گفته منابع ديپلماتيك هدف بلر از اين سفر تلاش جهت تقويت دولت لبنان به خصوص در مناطق جنوبي اين كشور و جلوگيري از ارسال اسلحه از خارج براي جنبش حزب الله عنوان شده است.
در حالي كه تا لحظه تنظيم اين خبر از مفاد مذاكرات با سنيوره خبري مخابره نشده است.
آمادگي بلر براي گفتگو با دولت وحدت ملي فلسطين
نخست وزير انگليس براي گفتگوي مشروط با دولت وحدت ملي فلسطين اعلام آمادگي كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره توني بلر اعلام كرد در صورتي كه دولت فلسطين خواسته هاي كميته چهار جانبه بين المللي را بپذيرد وي حاضر است با دولت وحدت ملي گفتگو كرده و به تحريم آن پايان دهد.
بلر تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين با شركت حماس را فرصت مناسبي براي به رسميت شناخته شدن آن در غرب دانست.
بلر به الجزيره گفت به نظر من بهترين راه حل آن است كه ابومازن دولت وحدت ملي را براساس اصولي كه سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريكا و روسيه تعيين كرده اند تشكيل دهد و دولت اسرائيل را به رسميت بشناسد. زيرا نمي توان بدون به رسميت شناختن اسرائيل درباره اصل تشكيل دو كشور مذاكره كرد.وي در اين سخنان خواهان تغيير خط مشي سياسي حماس شد كه اين تقاضا بلافاصله با واكنش منفي حماس مواجه شد. حماس اعلام كرد اين پيشنهاد چيزي جز جانبداري غير قابل قبول بلر از اسرائيل نيست.

كوتاه از جهان سياست
القاعده و تهديد اسرائيل و دولتهاي حاشيه خليج فارس
016383.jpg
مهر:  ايمن الظواهري از سركردگان شبكه تروريستي القاعده در نواري صوتي با تهديد كشورهاي حاشيه خليج فارس و اسرائيل اعلام كرد: هدف بعدي القاعده اين دو منطقه است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه تلويزيوني «سي ان ان»، مرد شماره۲ گروه تروريستي القاعده همزمان با پنجمين سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر در پيامي صوتي كه از اين شبكه تلويزيوني آمريكا پخش شد، تهديد كرد: اسرائيل و كشورهاي حاشيه خليج (فارس) هدف آتي القاعده خواهند بود.
در اين پيام كه هنوز در پايگاه اينترنتي اين گروه منتشر نشده، با خطاب قرار دادن كشورهاي غربي آمده : بهتر است وقت خود را با تقويت نيروهايتان در عراق و افغانستان هدر ندهيد، زيرا سرنوشت اين نيروها شكست خواهد بود.
در اين نوار كه گوشه هايي از آن در پايگاه اينترنتي مركز آمريكايي پژوهش در مورد تروريسم نيز پخش شد، ايمن الظواهري ادامه داد: شما بايد قدرت دفاعي خود را در دو منطقه ديگر تقويت كنيد. منطقه اول كشورهاي حاشيه خليج فارس است به طوري كه منجر به عقب نشيني شما از اين منطقه مي شود و منطقه دوم هم اسرائيل است.
پيروزي دولت ائتلافي در مونته  نگرو
ايرنا: ناظران انتخاباتي در مونته نگرو اعلام كردند كه ميلو ديوكانوويچ نخست وزير اين كشور به پيروزي مطلق در انتخابات عمومي روز يكشنبه اين كشور رسيده است.
به گزارش رويترز از پودگوريكا، ديوكانوويچ ۴۴ ساله ظرف ۱۵ سال اخير سمت نخست وزيري يا رياست جمهوري مونته نگرو را در قالب فدراسيون صربستان ومونته نگرو به عهده داشته است.
مردم مونته نگرو در ۲۱ماه مه گذشته با شركت در يك همه پرسي به استقلال كشورشان رأي داده و پس از حدود يك قرن، جدايي كشورشان را از جمهوري صربستان اعلام كردند.
رايس: صدام مسئول جنگ ايران و عراق است
فارس: با وجود حمايت هاي گسترده آمريكا از صدام در جنگ تحميلي بر ضد جمهوري اسلامي  ايران، وزير امور خارجه آمريكا، صدام حسين ديكتاتور سابق اين كشور را مسئول كشته شدن صدها هزار عراقي و ايراني در جنگ بين دو كشور دانست.
كاندوليزا رايس در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا ضمن دفاع از تصميم اين كشور در سرنگوني صدام حسين، ديكتاتور سابق عراق را مسبب كشته شدن بيش از يك ميليون نفر در جنگ عراق و ايران دانست.
نشست اقتصادي-سياسي آسيا و اروپا در فنلاند
ايرنا: نشست غيررسمي آسيا - اروپا با حضور رهبران ۳۸كشور اروپايي و آسيايي براي بررسي راهكارهاي گسترش هرچه بيشتر همكاري هاي سياسي و اقتصادي در شهر هلسينكي فنلاند آغاز شد.
به گزارش روزنامه استاندارد، چاپ اتريش، با توجه به نافرجام ماندن اجلاس تجارت جهاني در دوحه، نشست اتحاديه اروپا- آسيا كه ديروز گشايش يافت بر مسايلي مانند بهبود روابط تجاري و احتمالا آغاز مذاكرات توافقنامه هاي تجارت آزاد، متمركز خواهد شد.
خوزه مانوئل باروسو رئيس كميسيون اتحاديه اروپا نيز در اين نشست از اعلام آمادگي اين اتحاديه براي ادامه مذاكرات توافق تجارت آزاد با كره جنوبي خبر داد.
همچنين بررسي پرونده هسته اي ايران و فعاليت هاي اتمي كره شمالي از ديگر محورهاي گفت وگو در اين اجلاس اعلام شده است.
نشست دوسالانه ASEMاز سال ۱۹۹۶براي افزايش ارتباطات سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان كشورهاي عضو بنياد گذاشته شده است.

گوردون براون تلاش براي خلاص شدن از شر بلر را رد كرد
ايسنا: وزير دارايي انگليس داشتن هرگونه قصد و نيت براي كنار زدن توني بلر از قدرت را رد كرد و گفت كه نامه قانونگذاران حزب حاكم كه از نخست وزير خواسته بودند استعفا دهد، هيچ ربطي به وي ندارد.
براون گفت:من از حضور كانديداها در انتخابات استقبال مي كنم.
اگر آنها خواستار حضور در انتخابات هستند، بايد به آنها اجازه اين كار داده شود. برگزاري يك انتخابات براي حزب خوب است.
اين اولين بار بود كه براون به طور علني و عميق درباره اختلافات ناخوشايند درون حزبي كه در روزهاي اخير باعث ايجاد تفرقه در حزب كارگر شده، صحبت مي كرد.
بسياري از اعضاي حزب كارگر اميدوار بودند كه بيانيه روز پنج شنبه بلر مبني بر اينكه ظرف يك سال آينده استعفا مي دهد، به اين اختلافات خاتمه مي دهد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |