سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند به وسيله صدقه هفتاد نوع مرگ بد را دفع مي كند.
(كنزالعمال، ج 6، ص 371، ح 16110)
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هوشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
آب و هوا
016386.jpg

عكس روز
016398.jpg
عكس: رويترز‎/ تاد كورول
مايكل ويتيكر اسب سوار سرشناس انگليسي از مانع آب رقابتهاي بين المللي پرش با اسب برترين سواركاران جهان در كانادا عبور مي كند.

در شهر چه خبر
عرضه نامحدود مرغ
برخي غرفه داران كه براي توزيع مرغ هاي گرم و منجمد داراي قيمت تعادلي، محدوديت قائل مي شدند با واكنش بازرسان سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري مواجه شدند. بنابراين شهروندان مي توانند بدون محدوديت و به هر ميزان كه مي خواهند هر كيلو مرغ تازه را با قيمت يك هزار و 340 تومان از غرفه هاي گوشت ميادين ميوه و تره بار تهيه كنند. اين قيمت براي مرغ هاي منجمد به كيلويي يك هزار و 90 تومان مي رسد. قيمت هر كيلو موز درجه يك نيز در سطح اين ميادين نبايد از 620 تومان تجاوز كند.

گاز قطع مي شود
از ساعت 8 صبح امروز جريان گاز برخي از محدوده هاي منطقه 5 شهرداري تهران قطع خواهد بود. بلوار شاهين شمالي بالاتر از بزرگراه همت از شمال، 35 متري گلستان از جنوب بزرگراه همت، از شرق كوچه گل نرگس و از غرب 35 متري جنت آباد، محدوده هايي هستند كه جريان گاز مشترك هاي تجاري و مسكوني در آن ها به منظور ترميم و اصلاح شبكه هاي گاز تا ساعت 16 امروز قطع خواهد شد. از مشتركان منطقه 5 شهرداري تهران خواسته شده است به منظور رعايت كامل مسائل ايمني، به هنگام برقراري دوباره جريان گاز، در محل سكونت و يا كسب خود حضور داشته باشند.

كابل برگردان
تماس با چند منطقه از تهران تا ساعات پاياني فردا با اختلال همراه خواهد بود. مراكز مخابرات شهيد رمضاني، آيت الله كاشاني و شهيد آيت درگير عمليات كابل برگردان بوده و به دنبال اين عمليات پيش شماره هاي 5564 تا 5568 در محدوده خيابان هلال احمر، شيخ محمدي، جعفري و شهيد قدمي و پيش شماره هاي 4400، 4402 و 4404 تا 4409 در محدوده بلوار رسالت، آيت الله كاشاني، بهنام و بلوار اباذر و پيش شماره هاي 7781 تا 7784، 7725 و 7726 در محدوده خيابان گلستاني، كريم ثاني، رضايي، تجريشي، سليمي افضل، باختر و ميدان تسليحات با اختلال روبرو هستند.

جايگاه هاي سوخت
صف هاي طولاني اطراف جايگاه هاي سوخت رساني در ساعات شلوغ، ترافيك يكي از باندهاي خيابان را كندتر مي كند و به دنبال آن ترافيك در آن نقطه سنگين مي شود. اين كاستي در روزهايي كه چند جايگاه سوخت به طور همزمان درگير تعميرات هستند، بيشتر خود را نشان مي دهد اما تجهيز 188 جايگاه عرضه بنزين به امكانات عرضه گاز سي ان جي و تأسيس جايگاه دو منظوره تا پايان سال جاري شايد اندكي بار آلودگي و ترافيك شهر را كاهش دهد. البته اين هدف بدون رعايت نسبت صحيح توزيع اين دو سوخت و توجه به ميزان بالاي خودروهاي بنزين سوز عملي نخواهد شد و احتمال افزايش ترافيك سوختي را هم مطرح مي كند.

تابلوها در راه اند
تابلوهاي معلق و راهنماي مسير به همراه مكان نماهاي توقفگاه هاي ميان راهي براي نصب در خيابان ها و به ويژه بزرگراه هاي سطح شهر در حال طراحي و ساخت هستند تا روان سازي ترافيك و كاهش حجم تصادف ها اندكي به واقعيت نزديك شود. تاكنون چهار تابلوي مكان نماي توقفگاه در محدوده منطقه 22 و شش تابلوي معلق در بزرگراه همت و تعدادي تابلوي اطلاع رساني در محدوده منطقه 15 شهرداري نصب شده است اما 50 تابلوي جديد براي اضافه شدن به اين مجموعه در راه است.

بازار
غول چراغ ليزينگ
016410.jpg
شركت هاي ليزينگ (اجاره به شرط تمليك) كه با مخالفت و مقاومت در برابر كاهش سود تسهيلات در بازار خودرو سر و صداي فراواني به پا كردند حالا با تنوع بيشتر در نوع واگذاري ها سعي در جلب مخاطب و سود بيشتر در شرايط رشد تقاضا و گراني سواري ها دارند. در اين شرايط برخي افراد سودجو از شرايط آشفته بازار خودرو سود برده و با پوشش شركت هاي ليزينگ پس از ثبت نام و دريافت پول، محل را خالي مي كنند. بنابراين آگاهان بازار پيشنهاد مي كنند خريداران ابتدا از چگونگي شرايط و اعتبار شركت ليزينگ اطمينان حاصل كنند و فقط پس از آن تصميم به خريد بگيرند. ثبات قيمت ها نيز از ديگر اخبار بازار خودرو محسوب مي شود. البته بايد توجه داشت اين قيمت ها را اتحاديه دارندگان نمايشگاه هاي خودرو ارائه داده و ممكن است در بازار با قيمت هاي بعضاً متفاوتي روبرو شويد.

سينما
باغ فردوس، پنج بعدازظهر
016395.jpg
كارگردان: سيامك شايقي
بازيگران: رضا كيانيان، لادن مستوفي، آزيتا حاجيان، حامد بهداد، سيدجواد يحيوي
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، ايران، فلسطين، شهر تماشا، ناهيد، موزه سينما، مجموعه فرهنگي آسمان، فرهنگسراي قانون، فرهنگسراي هنر، فرهنگسراي خانواده، فرهنگسراي اشراق
خلاصه داستان: دريا دختري جوان، پر شر و شور، باهوش و استعداد فراوان از مشكلات روحي رنج مي برد. مشكلات رواني او ريشه در شرايط خانوادگي او دارد و به تدريج در رويارويي با آدم هاي دور و برش در جامعه گسترش مي يابد. با ورود يك روان شناس به زندگي دريا، ماجراهاي زندگي او شكل جديدي به خود مي گيرند.

فرهنگسرا
كلبه علوم در دهكده فرهنگي تهران
فرهنگسراي بهمن در راستاي اجراي برنامه هاي دهكده فرهنگي تهران و با هدف آشنايي با علوم مختلف و ايجاد نگاه علمي در زندگي روزمره شهروندان كلبه علوم برپا مي كند. در اين كلبه علاوه بر معرفي فعاليت باشگاه هاي كانون علوم كارگاه هاي مختلفي از قبيل تشريح حيوانات، ساخت ساعت آفتابي، رصد شامگاهي، معرفي جواهرات سنگ شناسي، آشنايي با مفاخر، آموزش رفتار اجتماعي، آشنايي با فرهنگ سلسله هاي تاريخ ايراني و... برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند جهت استفاده از برنامه هاي اين كلبه از ساعت 9 الي 21 به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.

در حاشيه خبرها
چقدر ميكروب در محل كارتان وجود دارد؟
امير بهادري نژاد: آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه در محل كار خود با چه تعداد ميكروب مواجه هستيد؟ اگر بدانيد كه چه تعداد ميكروب در قسمت هاي مختلف و يا روي وسايل محلي كه كار مي كنيد وجود دارد به طور حتم از فردا با احتياط بيشتري به كار خواهيد پرداخت و بيشتر بهداشت را رعايت خواهيد كرد.
در يك نظرسنجي كه اخيراً از كارمندان سراسر جهان به عمل آمده آنها به ترتيب آلوده ترين قسمت و وسايل محل كار خود را اينگونه معرفي كرده اند:
۱) كاسه توالت
۲) گوشي تلفن
۳) صفحه كليد كامپيوتر
دكتر چارلز گبرا ميكروب شناس دانشگاه آريزونا به صراحت گزينه شماره دو (گوشي تلفن) را آلوده ترين وسيله محل كار معرفي مي كند. به گفته وي در هر 5/6 سانتيمتر مربع گوشي تلفن 25 هزار ميكروب وجود دارد در حالي كه اين رقم در صفحه كليد كامپيوتر 3295 و در كاسه توالت 49 است.
به گفته اين ميكروب شناس، طول عمر اين ميكروب ها در حدود 72 ساعت است. به عبارتي ديگر اگر يكي از همكاران شما سرماخورده باشد و به گوشي تلفن و يا صفحه كليد كامپيوتر دست بزند ميكروبهاي وي بلافاصله به انگشتان دست شما منتقل خواهد شد.
سئوال اين است كه چگونه مي توان در محل كار با خيال آسوده به كار پرداخت؟
پاك كردن گوشي تلفن و صفحه كليد كامپيوتر بايد به يك عادت روزانه براي شما تبديل بشود. هر روز با مايع ضد باكتري گوشي تلفن و صفحه كليد را پاك كنيد چون با اين كار 9/99 درصد ميكروب ها از بين خواهد رفت.

سكه، طلا و ارز
016413.jpg

آلودگي هواي تهران
016389.jpg

تلويزيون
016416.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قهرمان
قهرمان هنوز به دنيا نيامده همه از اعمال او خبر دارند از دلاوري هايش و خاطرخواه هاي طاق و جفتش. سرانجام يك روز به دنيا مي آيد. همه يادشان مي رود چه چيزهايي از او مي دانسته اند. دوره مي افتد به همه ياد آوري كند. از نااميدي جان به سر مي شود بي آنكه كسي را بيابد كه به شرح دلاوري هايش گوش كند از اعمالش خبر بگيرد و از خاطرخواه هاي طاق و جفتش. قهرمان مي ميرد، بعد همه يادشان مي افتد. مگر مي شود فراموش كرد. حالا!
آندره كودرسكو‎/ اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
باشگاه ورزش مغز
016392.jpg
لندن: براي اولين بار يك باشگاه ورزشي ويژه مغز در كشور انگليس افتتاح شد. البته اين سالن تنها به مدت يك شب به فعاليت آزمايشي پرداخت. در اين باشگاه ورزشي، دستگاه هاي بدنسازي و يا استخر و سونا وجود ندارد، بلكه مراجعه كنندگان به بازي فكري براي ورزيده كردن مغز خود مي پردازند. در اين باشگاه، مراجعه كنندگان به بازي شطرنج و حل كردن جدول سودوكو مي پردازند. دانشمندان مي گويند ورزش مغز باعث مي شود كه فراموشي ديرتر به سراغ انسان بيايد.
۳۵ دقيقه مقابل آينه
لندن: نتيجه يك تحقيق در كشور انگليس نشان مي دهد كه خانم هاي اين كشور هر روز به طور متوسط 35 دقيقه از وقت خود را مقابل آينه سپري مي كنند.
آنها همچنين دو سال از عمرشان را صرف استفاده از لوازم آرايش و يا پاك كردن مواد آرايشي از صورتشان مي كنند.
فوايد پرتقال
منچستر: مصرف مداوم پرتقال و تركيبات ويتامين آ از بروز سرطان كبد جلوگيري مي كند. به گفته محققان ژاپني مصرف پرتقال و يا آب آن براي پيشگيري از بيماريهايي چون ديابت و يا مسدود شدن رگها نيز مفيد است.
عجله راننده آمبولانس
لندن: عجله راننده آمبولانس براي امداد رساني باعث شد تا يك مادر و پسر در آستانه مرگ قرار بگيرند. هنگامي كه راننده آمبولانس با سرعت بسيار بالا در حال حركت بود از رو به رو با خودرو حامل مادر و پسر سه ساله برخورد كرد، در جريان اين سانحه، سرنشينان خودرو به شدت مجروح شدند. جالب اينك راننده و تكنسين آمبولانس، مادر و پسر مجروح را با همان آمبولانس به بيمارستان منتقل كردند. حال اين دو نفر وخيم گزارش شده است.
۲۶ سال حبس در خانه
ميلان: يك خانم در ايتاليا كه به مدت 26 سال خود را در خانه اش حبس كرده بود، سرانجام از اين مكان بيرون آورده شد. 26 سال قبل به دليل گسترش بيماري آنفلوآنزا در شهر محل سكونت اين خانم، وي تصميم گرفت ارتباط خود را با دنياي خارج از خانه قطع كند تا مبادا مبتلا به اين بيماري بشود. از آن زمان به بعد وي ديگر از خانه بيرون نيامد و حتي شكاف در و پنجره ها را با چسب مسدود كرد. در اين مدت برادرش هر چند روز يكبار غذاهاي كنسرو شده پشت در خانه قرار مي داد و اينگونه اين خانم تغذيه مي كرد. اما چند روز قبل، برادر كه قرار بود براي انجام عمل جراحي در بيمارستان بستري شود موضوع را به مقامات بهداشتي شهر اطلاع داد و از آنها خواست كه در اين مدت از خواهرش نگهداري كنند. هنگامي كه مقامات بهداشتي وارد خانه اين خانم 58 ساله شدند وي تنها 30 كيلوگرم وزن داشت و طول موهاي سرش دو متر شده بود.
جشن عروسي جعلي
توكيو: يك زوج در ژاپن كه خود را به عنوان اعضاي خانواده امپراطور اين كشور معرفي كرده بودند به دو سال و دو ماه حبس محكوم شدند. سه سال قبل اين زوج كلاهبردار با جعل نام برخي از اعضاي خانواده امپراطور ژاپن كارت عروسي براي چهره هاي معروف اين كشور ارسال كردند و از آنها خواستند در جشن عروسي شان شركت كنند. با توجه به اينكه ميهمانان چنين جشن هايي هداياي گرانقيمتي براي عروس و داماد مي برند به همين دليل صدها نفر به اين مراسم دعوت شدند و زوج خلافكار پول هنگفتي به جيب زدند. البته پس از گذشت 3 سال اين زوج رسوا شدند و بايد دو سال و دو ماه را پشت ميله هاي زندان سپري كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |