شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
جزئيات تازه از پاسخ ايران به پيشنهادهاي ۱+ ۵
گروه سياسي- بحث و بررسي پاسخ جامع ايران به پيشنهادهاي ۱+ ۵ در حالي هنوز ادامه دارد كه واكنش هاي متفاوت از كشورهاي بررسي كننده به گوش مي رسد.
سخنگوي دولت آمريكا در گفت و گويي به آسوشيتدپرس گفت مبناي تصميم گيري آمريكا مهلت زماني قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت است و پس از پايان مهلت داده شده و حركت ايران در قبول و يا رد تعليق غني سازي است. اين در حالي است كه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در گفت و گو با ايرنا تصريح كرده ايران با نگاه مثبت به بسته پيشنهادي پاسخ داده و به همه محورهاي پيشنهادي با نظر حل مسائل پرداخته است.
علي لاريجاني پنج شنبه گذشته تأكيد كرد :ايران در پاسخ خود رفع دغدغه هاي طرف مقابل همراه با حفظ حقوق ايران را در نظر داشته و آمادگي داريم در مذاكرات جدي و سازنده به تفاهم برسيم.
وي گفت: در پاسخ ايران به موضوع مورد علاقه ۱+ ۵ يعني ترتيبات امنيتي در منطقه توجه شده است. معاون بين الملل و برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي نيز در گفت و گو با همشهري تصريح كرد: ايران در ابعاد هسته اي، امنيتي و اقتصادي به بسته پاسخ داده و همكاري هاي بلند مدت با غرب و همچنين امنيت منطقه و توسعه انرژي را مدنظر قرار داده است.

محمد سعيدي گزارش هاي ياد شده از سوي برخي منابع غربي مبني بر كم كاري ايران با بازرسان را رد كرد و تصريح كرد اين موضوع از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز رد شده است. سعيدي تصريح كرد همكاري ايران با بازرسان طبق ضوابط پادمان و ان پي تي است و بر همان اساس همكاري ها ادامه دارد. وي همچنين خبر داد بازرسان آژانس امروز به ايران مي آيند تا در ادامه بازرسي ها و براي تكميل گزارش خود كه براي ارائه به اعضاي شوراي حكام آماده مي شود، از تأسيسات نطنز بازديد كنند. سعيدي گفت همكاري ايران به اذعان آژانس در بهترين سطح است و خبرهاي تحريف شدة اخير هيچ سنديتي ندارد.
آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان فعال ترين شخصيت سياسي در بحث پاسخ ايران است. وي پس از گفت و گوي تلفني با پوتين و بوش و در ديدار با شيراك گفت پاسخ ايران ناكافي است و هنوز مشخص نيست غني سازي تعليق مي شود يا نه اما ما پاسخ خود را به سرعت آماده مي كنيم. شيراك نيز جواب ايران را مبهم خواند ولي وزير خارجه دولت او اعلام كرد دولت فرانسه آماده مذاكره با ايران است. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز گفت ممكن است برخي تماس هاي فني درباره مذاكره بيشتر با ايران انجام شود.
خبرگزاري فرانسه با ارسال اين اخبار اعلام كرد روسيه نيز به مخالفان جدي  تحريم پيوسته و وزير دفاع اين كشور تصريح كرد، نيازي به بحث درباره تحريم ايران نيست و در شرايط فعلي دليل موجهي براي اين كار وجود ندارد. سخنگوي كاخ سفيد موضعي متفاوت گرفت و خبر داد آمريكا مشغول بررسي پاسخ ايران است. گاردين در گزارشي از برخي نكات مطرح شده در پاسخ ايران پرده برداشته و به آنها اشاره كرده  است. ايران در پاسخ خود تصريح كرده اگر حركت صلح طلبانه ايران با تحريم هاي شوراي امنيت پاسخ داده شود، صحنه براي يك بحران تمام عيار بين المللي مهيا است. براساس اين گزارش ايران حدود 100 مورد ابهام را مطرح كرده و در جدي ترين آنها اين پرسش را مطرح كرده: آيا آمريكا آمادگي اين را دارد كه اگر نه همه  تحريم ها، بخش عمده اي از آنها را لغو كند؟ در ادامه اين گزارش پرسش جدي تر ايران نيز مطرح شده است و اين مطلب كه ايران تقاضاي تضمين هاي منصفانه بيشتر دربارة تجارت عادلانه و تغذيه سوخت هسته اي و برنامه فشرده زماني براي كسب تضمين ها را كرده و خواسته مطمئن شود آمريكا به دنبال تغيير حكومت جمهوري اسلامي ايران نيست تا بتوان راههاي تازه اي از مذاكره و حتي توقف برنامه  غني سازي را دنبال كرد.
منابع رسمي ايران هنوز فراتر از آن چه دبير شوراي عالي امنيت ملي گفته به پاسخ ايران اشاره نكرده اند اما احتمال مي رود در هفته جاري نكات بيشتري از پاسخ ايران اعلام شود.

سخنگوي دولت:
پيشرفت هاي تازه هسته اي به زودي اعلام مي شود
013335.jpg
گروه سياسي - سخنگوي دولت با اشاره به شرايط و موقعيت برتر بين المللي ايران اظهار داشت: در عرصه هسته اي ما هر روز شاهد پيشرفت ها و افقهاي تازه اي از دستاوردهاي نوين علمي هستيم كه ان شاءالله به زودي نشان داده خواهد شد.
غلامحسين الهام كه به عنوان سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران به مناسبت هفته دولت سخن مي گفت، با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دولت به ويژه شهيدان رجايي و باهنر و معرفي آنان به عنوان الگوي حكومتداري اسلامي تأكيد كرد: استقرار دولت نهم نقطه پيروزي اسلام ناب و شكست شبيخون فرهنگي است.
وي با تأكيد بر اين كه امروز شكستن استخوانهاي ليبراليسم دموكراسي غرب مشاهده مي شود، افزود: امروز افكار عمومي جهان با ديدن مظاهر دموكراسي غربي در لبنان و عراق اين تفكر را در غرب، تشييع كرده و به خاك سپرده اند و امروز ايران مظهر اقتدار و توانمندي و احياي هويت و خودباوري در عالم شده است.
به گزارش فارس سخنگوي دولت با اشاره به اين كه اين هويت نيز به جامعه غربي تسري يافته است يادآور شد: نياز به اسلام ناب در جهان به چشم مي خورد، امروز موقعيت بين المللي ما در بهترين شرايط تاريخي و توأم با اقتدار و منطق است. حقوق مسلم ايران در بحث فناوري هسته اي به باور عمومي مردم و دولتها نشسته است. براي اولين بار است كه تمام كشورهاي غيرمتعهد يكپارچه بر حق مسلم فناوري هسته اي ايران تأكيد مي كنند و اجماع صهيونيست ساخته جهان عليه حقوق مسلم ملت شكسته شده است. در عرصه هسته اي ما هر روز شاهد پيشرفت ها و افقهاي تازه اي از دستاوردهاي نوين علمي هستيم، كه ان شاءالله به زودي نشان داده خواهد شد.
ايرنا با نقل بخش ديگري از سخنان الهام آورده است: گفته مي شود هزينه هاي جاري دولت افزايش پيدا كرده است كه البته اين افزايش در پرداخت حقوق مردم بوده است. براي اولين بار دولت بخشي از مطالبات مردم يعني حق الناس را پرداخت كرد كه اگر اينها را به هزينه هاي جاري تعبير كنيم، اشتباه است.
وي يكي از اهداف دولت نهم را سپردن كار به نسل سوم دانست و گفت: پيروز اصلي اين ميدان نسل سومي ها هستند و كار را بايد به آنها بسپاريم و آنها را براي رسيدن به قله هاي پيشرفت حمايت كنيم كه دولت اين وظيفه را دنبال مي كند.

سيدمحمد خاتمي:
فشار بر ايران در منطقه بحران ايجاد مي كند
013326.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري سابق ايران هشدار داد: فشار فزاينده بر ايران با هدف واداشتن كشور به رها كردن برنامه اش بحراني ديگر را در منطقه ايجاد مي كند كه تقريباً آماده انفجار است.
به گزارش ايسناسيدمحمد خاتمي در كنفرانسي كه از سوي دانشگاه سازمان ملل در توكيو برگزار شد سخنراني مي كرد افزود: برنامه هسته اي ايران داراي اهدافي كاملاً صلح آميز است و هيچ تهديدي را مطرح نمي كند.وي در ادامه ضمن انتقاد از سياست هاي آمريكا در خاورميانه اظهار داشت: بسياري از سياستهايي كه قدرتهاي بزرگ را ارتقا مي دهد، خشونت را ارتقاء مي دهد اما با اين وجود با نام مبارزه با تروريسم انجام مي گيرد. اين كار مانند ريختن نفت بر روي آتش است.
سيد محمد خاتمي در جريان سفر به ژاپن با جونيچيرو كويزومي نخست وزير ژاپن ديدار و گفتگو كرد. در اين گفتگو كويزومي به اهميت روابط رو به توسعه ايران و ژاپن اشاره كرد و نقش عظيم ايران در منطقه غرب آسيا و خاورميانه را مورد تأكيد قرار داد.نخست وزير ژاپن همچنين ضرورت استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را امري طبيعي از سوي تمامي كشورها عنوان كرد.سيدمحمد خاتمي هم در اين ديدار تأكيد كرد: سياستهاي قهرآميز برخي از قدرتها در مقابل خاورميانه و دنياي اسلام تشنج و خشونت به همراه داشته است.وي در اين ديدار با تأكيد بر حق استفاده تمامي كشورها از انرژي هسته اي اظهار داشت: ايران ضمن بومي سازي انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز، به دنبال اعتمادسازي در سطح منطقه و بين المللي است.

امام جمعه موقت تهران:
دولت بايد به وعده هايي كه مي دهد، عمل كند
013332.jpg
فارس: امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: مقاومت اسلامي  لبنان اثبات كرد، قدرت ايمان پرتوانتر از هر نيرويي است و هيچ قدرتي توان خلع سلاح حزب الله لبنان را ندارد.
سيد احمد خاتمي  با اشاره به هفته دولت و سالروز شهادت دو دولتمرد افتخارآفرين شهيدان رجايي و باهنر تصريح كرد: امام در وصف شهيدان رجايي و باهنر فرمود: اين دو بزرگوار راه خود را گم نكردند و خدمتگزار واقعي مردم بودند.وي با تجليل از زحمات دولت هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: البته نقد به دولت هاي قبلي و فعلي وارد است، ولي بايد پذيرفت فرصت خدمتگزاري به مردم نعمتي است كه بايد قدر آن را دانست.
امام جمعه موقت تهران افزود: قرار گرفتن در مجراي خدمتگزاري به مردم مشروط به گره گشايي از مشكلات مردم و برخورد خوب با مردم فهيمي  است كه ولي نعمت همه ما هستند.امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخي انتقادات وارده به دولت گفت: دولت فعلي بايد به وعده هايي كه به مردم مي دهد و مصوباتي كه در سفرهاي استاني تصويب مي شود، عمل و آن را پيگيري كند، تا اعتماد مردم افزايش يابد.وي ايجاد روحيه وحدت و همبستگي ملي را از سوي دولت و اتصال آن به مردم ضروري دانست و گفت: دولت بايد به برنامه هاي خود از جمله مبارزه با فساد اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و به ويژه فساد اخلاقي عمل كند، چرا كه متدينين و مردم از وضع بدحجابي رو به افزايش جامعه به شدت ناراحت هستند.
خاتمي گفت: مبارزه با گراني هاي بي رويه، مبارزه با بيكاري و تلاش براي اشتغال جوانان انتظار به حق مردم است و بايد بعد از يك سال به اندازه يك سال براي مردم كار شده باشد.
عضو فقهاي شوراي نگهبان به حوادث اخير لبنان و مقاومت اسلامي حزب الله اشاره كرد و با ستايش از رسانه هاي جمعي از جمله صدا و سيما در پوشش اخبار حوادث لبنان گفت: بايد از حوادث عبرت درستي در يك مسير مداوم گرفت، تا آينه آينده ما باشد و مقاومت 33روزه حزب الله لبنان براي دنيا عبرت هاي خوبي در مسير آينده دارد.
خاتمي ،حزب الله را بازوي توان دفاعي ملت لبنان دانست و گفت: خلع سلاح حزب الله براي آسيب رساندن به دولت و ملت لبنان خوابي وهم آلود است.
وي با اشاره به پرونده هسته اي گفت: غرب قبل از پايان مذاكره در شوراي امنيت عليه ايران قطعنامه صادر كردند ولي ايران هنوز بر مذاكره عادلانه بدون پيش شرط تأكيد داد، ولي زير بار زبان زور نمي رود.
وي تأكيد كرد: با زبان زور سخن گفتن با ايران كاري ابلهانه است و از چين و روسيه هم مي خواهيم به دام ترفند دشمنان و قدرت هاي استكباري نيفتند.

رئيس جمهوري:
ايران از نقش مستقل اروپا استقبال مي كند
013329.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري ايران با اشاره به اشتراكات فرهنگي دو ملت ايران و آلمان تأكيد كرد: دو كشور ايران و آلمان با فرهنگي غني و تمدن ساز و افرادي با استعداد، هميشه در مسايل مهم جهان تأثيرگذار هستند.محمود احمدي نژاد در ديدار خداحافظي سفير آلمان در تهران با اشاره به سابقه و جايگاه ويژه آلمان در تهران و در ميان كشورهاي اروپايي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران علاقه مند است رابطه ايران و آلمان بدون تأثيرپذيري از برخي كشورها گسترش يابد و اين مسئله به نفع ملت هاي دو كشور است.
احمدي نژاد همچنين تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از ايفاي نقش مستقل اروپا در حل و فصل مسايل في مابين استقبال مي كند.بارون پاول مالتان سفير جمهوري آلمان نيز در اين ديدار، ايران را كشوري مهم در منطقه و جهان دانست و تأكيد كرد: ايران به علت برخورداري از فرهنگ و تمدن غني، از اهميت خاصي براي آلمان برخوردار است.
محمود احمدي نژاد همچنين در پيامي به ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه، كشته شدن شماري از شهروندان روسي در پي سقوط يك فروند هواپيماي خطوط هوايي اين كشور را به رئيس جمهوري، دولت و ملت روسيه تسليت گفت. وي در اين پيام ضمن ابراز همدردي با بازماندگان اين حادثه از خداوند سبحان براي كشته شدگان آمرزش مسئلت كرده است.
گفت وگوي رؤساي جمهوري ايران  
و روماني درباره دكل نفتي
رئيس جمهوري روماني در مكالمه تلفني با احمدي نژاد اختلاف دو شركت ايراني و رومانيايي بر سر يك دكل نفتي را صرفا موضوعي حقوقي و اقتصادي دانست.
به گزارش فارس به نقل از دي پي اي، دفتر رياست جمهوري روماني طي
بيانيه اي از مكالمه تلفني روساي جمهوري ايران و روماني درخصوص اختلافات دو شركت ايراني و رومانيايي بر سر يك دكل نفتي خبر داد.در اين بيانيه آمده است: روساي جمهوري دو كشور طي مكالمه اي كه در پنجشنبه گذشته داشتند منازعه بر سر دكل اريزونت را صرفا موضوعي قانوني و با ماهيت اقتصادي دانستند.بر اساس اين بيانيه احمدي نژاد در مكالمه تلفني با ترايان باسسكو اطمينان داد كه به هيچ وجه موضوع اقدام نظامي ايران عليه روماني مطرح نبوده است.
سفارت جمهوري اسلامي ايران نيز در بخارست پنجشنبه گذشته در پي انتشار اخبار نادرست در رسانه هاي روماني درباره حوادث مرتبط با يك دكل حفاري نفتي بيانيه اي صادر كرد.به گزارش ايرنا، در اين بيانيه كه در اختيار رسانه هاي روماني قرار گرفت با ابراز تاسف از انتشار اخبار يك سويه و خلاف واقع مبني بر حمله نيروهاي ايران به يك دكل نفتي روماني، از اين اقدام به عنوان جوسازي رسانه اي ياد شده است.

رزمايش ضربت ذوالفقار از امروز در دريا
گروه سياسي- رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار از امروز با حضور دريادلان نيروي دريايي ارتش در آبهاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان ادامه مي يابد.
امير سرتيپ سيدرحيم موسوي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران، اجراي مراحل مختلف رزمايش نيروي زميني را موفقيت آميز ارزيابي كرد و افزود: يگان هاي مختلف نيروي زميني با قابليت انعطاف پذيري و توسعه در منطقه مأموريتي كه تاكنون براي آنان تعريف شده بود توانستند تاكتيك هاي نوين رزمي و دفاعي را به خوبي اجرا كنند.
رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: در اين رزمايش براي نخستين بار نيروهاي احتياط بسيج ارتش در سه منطقه غرب و جنوب ايران و تهران سازماندهي شده و پس از تجهيز و ارجاع مأموريت با حضور در رزمايش نقطه عطفي در تاريخ رزمايشهاي ارتش برجاي گذاشتند.
امير سرتيپ موسوي در پايان گفت: پس از اجراي مراحل پاياني رزمايش ضربت ذوالفقار در نيروي زميني از روز شنبه نيروي دريايي مراحل بعدي اين رزمايش را با شليك موشك هاي سطح به سطح آغاز مي كند.

تصفيه خانه آب نيروگاه اتمي بوشهر راه اندازي شد
ايرنا: اتم استروي اكسپورت شركت روسي سازنده نيروگاه اتمي بوشهر اعلام كرد: تأسيسات تصفيه خانه آب اين نيروگاه راه اندازي شد.
در گزارش اين شركت كه پنج شنبه گذشته انتشار يافت آمده است: اين يك سازه كمكي نيروگاه اتمي است كه راه اندازي آن امكان انجام آزمايش سيستم ها و تجهيزات مختلف را فراهم مي سازد.
با راه اندازي سيستم تصفيه شيميايي آب، مرحله مقدماتي كارهاي مربوط به راه اندازي نيروگاه به پايان مي رسد.همچنين هيأت ايراني به سرپرستي محمود جنتيان معاون سازمان انرژي اتمي ايران از قسمت هاي مختلف نيروگاه اتمي كالينين روسيه بازديد كرد.شركت دولتي اتم استروي اكسپرت روز گذشته اعلام كرد: هيات ايراني را در اين بازديد دو روزه، ولاديمير پاولف رئيس اداره ساخت نيروگاه اتمي  بوشهر همراهي مي كرد.نيروگاه اتمي  كالينين در استان توير و در شمال مسكو قرار گرفته است.هيات ايراني همچنين روز گذشته عازم شهر الكتروگورسك شده و در پژوهشگاه ايمني نيروگاه هاي اتمي با كار سيستم خودكار هدايت فناوريهاي اتمي  نيروگاه اتمي  بوشهر آشنا شدند.

محسني اژه اي:
مهمترين دستاورد اشراف اطلاعاتي است
گروه سياسي وزير اطلاعات در حاشيه بزرگداشت هشتمين سالگرد شهادت اسدالله لاجوردي در جمع خبرنگاران در ارزيابي عملكرد دولت گفت: جلسه ارزيابي از من صورت گرفته، اما من از نتيجه آن خبر ندارم؛ براي اين كه ممتحن نمي گذارد در اين زمينه تقلب كنيم.
به گزارش ايسنا، محسني اژه اي در ارتباط با مهم ترين دستاورد وزارت اطلاعات نيز گفت: مهم ترين دستاورد اين وزارتخانه اشراف اطلاعاتي است؛ ما بر اساس وظيفه ذاتي مان بر تمام موضوعات اشراف داريم و توانسته ايم شيطنت ها و جريانات ضدامنيتي را كاملاً كنترل كنيم، علاوه بر اين با جريان هاي سياسي تعامل خوبي برقرار كرده ايم.
غلامحسين محسني اژه اي همچنين در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه مشهد در صحن قدس اماكن متبركه رضوي افزود: سياست خارجي دولت نهم بر مبناي اسلام ناب است و رئيس جمهوري ديپلماسي فعال را مبتني بر سياست هاي كلي نظام، ديدگاه هاي امام راحل و نظر مقام معظم رهبري پيگيري مي كنند.
وي در ادامه مشكلات امنيتي شرق كشور را كاملاً برطرف شده خواند و گفت: با اقدامات امنيتي مشكل شرق ايران كاملاً برطرف شده و روز به روز بر امنيت اين قسمت از كشور افزوده مي شود.وزير اطلاعات گفت: ديپلماسي خارجي ايران دريك سال دولت احمدي نژاد پرافتخارترين دوران خود را مي گذراند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |