شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
براساس تفاهم با شهرداري
شوراياري هاي محلات تهران را زيباسازي مي كنند
خدمات شهرداري در ۱۲۱ ناحيه تهران مكانيزه مي شود
013368.jpg
گروه شهري- فضاها و سيماي شهري تهران با همكاري شوراياري ها ساماندهي و بهسازي مي شود.
به گزارش همشهري، بر اساس تفاهمنامه ستاد هماهنگي انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها)، شوراي شهر و سازمان زيباسازي شهر تهران، از اين پس معتمدين محل در طرح هاي مربوط به زيباسازي تهران مشاركت جدي و فعال خواهند داشت.
اين موضوع پنج شنبه گذشته در نخستين گردهمايي دبيران انجمن معتمدين محلات تهران كه با موضوع زيباسازي و با حضور مديران شهري و مسئولان سازمان زيباسازي در مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد مورد تاكيد قرار گرفت.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه ساماندهي منظر شهري تهران به عنوان پايتخت ايران و محل زندگي بيش از ۱۲ ميليون شهروند نيازمند همكاري نهادهاي مدني است گفت: شوراياري ها مي توانند مديريت شهري را در رسيدن به اين هدف كمك كنند.
به گفته رسول خادم ساماندهي منظر شهري تهران به عنوان پايتخت ايران نيازمند همكاري نهادهاي مدني است
وي با بيان اين كه آراستگي سيماي عمومي شهر حق طبيعي هر شهروندي است افزود: به منظور آشنايي با مشكلات شهروندان و اولويت بندي آنها تاكنون نشست هاي مشتركي با حضور مجموعه مديريت شهري و نمايندگان انجمن هاي شوراياري محله هاي تهران برگزار و طي آن سرفصل هايي تدوين و در قالب جزوه در اختيار نمايندگان شوراياري ها قرار گرفته است.
خادم گفت: در اين جزوه ها ميزان همكاري شوراياري ها با مديريت شهري در حوزه ساماندهي منظر شهري بررسي شده است.وي افزود: پاك سازي برچسب هاي تبليغاتي، پوسترها و ديوارنويسي هاي غيرمجاز، پاك سازي، مرمت نماها، رنگ آميزي درها و پنجره ها، استقرار تجهيزات ورزشي در پارك ها، توسعه فضاي سبز در نماهاي شهري، بهسازي پياده روها، حذف تابلوها و سايه بان هاي نامناسب از مهمترين مواردي است كه شوراياري ها مي توانند براي ساماندهي آنها با مديريت شهري همكاري كنند.از سوي ديگر مديرعامل سازمان زيباسازي با بيان اين كه بهسازي و حفظ محيط شهري و ارتقاي سطح زندگي شهروندان از طريق رشد فرهنگ عمومي تحقق خواهد يافت گفت: تحقق اين هدف ميسر نخواهد شد مگر اين كه انجمن هاي شوراياري محلات همراه با شهروندان در كنار مديريت شهري براي ساختن شهري آراسته و به دور از هرگونه آلودگي بصري و آشفتگي محيطي اقدام كنند.
حجت الله ملاصالحي افزود: انجمن هاي محلات مي توانند بهترين منعكس كننده خواسته ها و نيازها و تفكرات شهروندان درباره محل زندگي خود باشند و با ايجاد رابطه مطلوب و منطقي و تعامل سازنده با شهرداري تهران موانع مشاركت هاي مردمي در امور شهري را از سر راه بردارند.
طرح مكانيزه ۱۲۱ ناحيه شهري
معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز گفت: شوراياري هاي محلات مي توانند در كنار مجموعه مديريت شهري براي اجراي هرچه موفق تر طرح جهادي ۱۳۷ در سطح محلات نقش موثري ايفا كنند.
مسعود كرباسيان افزود: با حمايت شهردار تهران تاكنون ۶۱ ناحيه شهري تحت پوشش طرح مكانيزه خدمات شهري قرار گرفته است و بنا داريم تا پايان مهر امسال ۱۲۱ ناحيه شهري تحت پوشش قرار گيرد.وي گفت: شوراياري محلات مي توانند خواسته ها و مطالبات شهروندان تهراني از مجموعه مديريت شهري را در يك مسير مشخص هدايت كنند.كرباسيان نقش شوراياري ها را در كمك به شهرداري در حل مشكلات تهران موثر دانست و گفت: از زمان اجراي طرح مكانيزه  كردن خدمات شهري علاوه بر افزايش توان و سلامت نيروي انساني درگير با اين طرح، هزينه ها كاهش يافته و همچنين حضور جانوران موذي در سطح شهر به حداقل رسيده است.

شوراي عالي استانها براي اصلاح قانون باغات پيشنهاد داد؛
مجوز ساخت و ساز به شرط حفظ هويت باغ ها و فضاي سبز
013371.jpg
گروه شهري- رئيس شوراي عالي استان ها از بررسي  طرح اين شورا در مورد اصلاح قانون باغات و فضاي سبز شهرها در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران پنج شنبه گذشته در اجلاس شوراي عالي استان ها كه در وزارت  كشور برگزار شد گفت: پيشنهاد شوراي عالي استان ها در مورد اصلاح قانون باغات در دستور كار كميسيون كشاورزي مجلس قرار گرفته است.
وي افزود: نمايندگان مجلس اين پيشنهاد را هنوز به رأي نگذاشته اند و ما در انتظار اعلام نظر نهايي نمايندگان هستيم. چمران گفت: پيشنهاد شوراي عالي استان ها در مورد باغات و فضاي سبز طرحي است كه بر پايه بررسي هاي كميسيون هاي شوراي اسلامي شهر تهران تدوين شده است.
شوراي شهر تهران در سال هاي اخير به منظور جلوگيري از تخريب بي رويه باغ هاي تهران طي مصوبه اي برخي امتيازهاي تشويقي را براي مالكان اين گونه املاك در نظر گرفت.
در صورت اصلاح قانون باغات شهرداري ها به زمين هايي كه باغ محسوب مي شوند نيز مجوز ساخت و ساز مي دهند و تمهيدات در نظر گرفته شده به گونه اي است كه هم هويت باغ ها مخدوش نمي شود و هم مالكان آنها با داشتن امكان ساخت وساز در ارتفاع، از باغ بودن ملك خود احساس ضرر و زيان نمي كنند.
رئيس شوراي عالي استان ها همچنين با اشاره به پيشنهادات جديد اين شورا درباره قانون ارزش افزوده بر ماليات گفت: جلسه هاي متعددي در اين زمينه با نمايندگان عضو كميسيون اقتصادي مجلس داشته ايم و سعي كرده ايم از حق شهرداري ها در جريان بررسي اين قانون دفاع كنيم.
چمران افزود: اين نگراني وجود داشت كه با تصويب اين قانون بخش عمده اي از درآمد شهرداري ها از محل اعتبارات تجميع عوارض حذف شود. از اين رو ما پيشنهاد كرده ايم ۳۳ درصد از منابع مربوط به افزايش ماليات بر ارزش افزوده در اختيار شهرداري ها قرار گيرد ولي به نظر مي رسد نمايندگان كميسيون اقتصادي با همان رقم ۳۰ درصد موافق هستند. البته مركز پژوهش هاي مجلس نيز پيشنهاد ۲۰ درصد را ارايه كرده است.
از سوي ديگر رئيس دبيرخانه شوراي عالي استان ها نيز با ارايه گزارشي از ارسال ۱۰۰ طرح پيشنهادي اين شورا به دولت خبر داد و پيش بيني كرد با توجه به تأكيد اخير رئيس جمهوري در ديدار اعضاي شوراي عالي استان ها، بررسي اين طرح ها سرعت بيشتري بگيرد.
صابر ابوطالبي با اشاره به ديدار دو هفته قبل اعضاي اين شورا با رئيس جمهوري گفت: يكي از درخواست هاي رئيس جمهوري، شناسايي تصدي گري هاي قابل واگذاري به شهرداري ها بود كه در اين رابطه طرحي تهيه و به دولت ارسال شده و پيگيري هاي بعدي حاكي است كه دبير هيأت دولت با ارسال نامه اي به سازمان هاي زيرمجموعه از جمله وزارتخانه ها از آنها درباره چگونگي تحقق مديريت واحد شهري نظرخواهي كرده و قرار است نظر خود را به دولت ارايه كنند.
ابوطالبي همچنين گفت: طرح مربوط به تأسيس اتحاديه شهرداري ها نيز به دولت ارسال شده است.
وي همچنين از ارايه پيشنهاد عضويت رئيس شوراي عالي استان ها در شوراي عالي شهرسازي و معماري و شوراي عالي آموزش و پرورش نيز خبر داد.

ستون نامه ها
توقعات نامعقول از تبصره ۱۳
دكتر ناصر كرمي
امسال بحث انگيزترين موضوع در مديريت شهري كشور تبصره ۱۳ است. از اين تبصره در همايش ها، بيانيه ها و مصاحبه هاي مطبوعاتي به عنوان حلال همه مشكلات، برآورنده همه آرزوها و گنجينه اي براي رفع همه نداري ها ياد مي شود و هركس كه هرجا در ارتباط با مديريت شهري مسئوليتي دارد مي كوشد كه ثابت كند حوزه او استحقاق بهره مندي بيشتري از اعتبارات اين تبصره دارد. توقعات از تبصره ۱۳ تقريباً همه مسايل مرتبط با عمران و خدمات شهري را دربر مي گيرد.
يكي از مقامات استان مازندران ابراز اميدواري كرده براي حل مشكل زباله شمال از محل اعتبارات تبصره ۱۳ رديفي در نظر گرفته شود، شهردار يكي از كلانشهرها خواستار تخصيص هرچه سريع تر اعتبارات تبصره ۱۳ براي راه اندازي مترو (مترويي كه برنامه احداث آن مربوط به دو سال بعد است) شده است و نيز رئيس شوراي شهر يكي از شهرهاي بزرگ شمال غرب كشور ابراز تعجب كرده با وجود مشكلات عديده شهرش در زمينه مسايل بهداشتي و فرهنگي چرا در پرداخت اعتبارات تبصره ۱۳ تعلل شده است.
و اما ماهيت واقعي اين تبصره رؤيايي و بحث برانگيز : قانون بودجه سال ۸۵ كه توسط مجلس به دولت ابلاغ شده در اين باره مي گويد كه: «به منظور دستيابي به توسعه پايدار شهري جهت حفظ محيط زيست و در راستاي... برنامه چهارم توسعه... به دولت اجازه داده مي شود براي توسعه حمل و نقل عمومي (حمل و نقل ريلي شهري، ناوگان اتوبوس راني و تاكسيراني شهري) و خارج كردن خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل حداكثر تا چهار ميليارد دلار را از طريق منابع مالي خارجي ... و يك ميليارد و پنجاه و دو ميليون و هشتصد هزار دلار با استفاده از حساب ذخيره ارزي ... اختصاص دهد.»
همچنان كه مي بينيم از ميان همه موضوعات مرتبط با عمران و خدمات شهري، تبصره ۱۳ منحصراً بر توسعه حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده متمركز است و نه فقط حوزه هاي غيرترافيكي، بلكه عمده ديگر مسايل مرتبط با ترافيك هم هيچ ارتباطي با تبصره ۱۳ ندارند.
مبالغ پيش بيني شده براي اين تبصره، البته بسيار قابل توجه است (به روايتي نزديك، نيمي از كل بودجه عمراني كشور را دربر مي گيرد.) و مي توان انتظار داشت راهبري دقيق و مسئولانه آيين نامه اجرايي مرتبط با اين تبصره باعث شود سال ۸۵ به نقطه عطفي در تاريخ حمل و نقل شهري ايران تبديل شود. از سوي ديگر ترديدي نيست كه ساماندهي حمل و نقل عمومي در شرايط كنوني مي تواند سنگ بناي توسعه پايدار شهري در ايران محسوب شود و انجام وظايف مرتبط با تبصره مذكور در كل سيما و چشم انداز شهري ايران مؤثر خواهد بود. اما اين همه به شرط آنكه توقعات غيرمعقول باعث انحراف ستاد اجرايي تبصره ۱۳ از اهداف اصلي آن نشود و مديران و سياستگذاران شهري نيز بر ماهيت واقعي اين تبصره وقوف افزونتري پيدا كنند.

شهروندان ۲۷۰۰ تقاضاي خود را از طريق ۱۳۷ مطرح كردند
طرح جهادي ۱۳۷اين بار در منطقه ۱۵
گروه شهري- طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ،۱۵ صبح ديروز با حضور معاونان شهرداري تهران به طور رسمي اجرا شد.
به گزارش سما، اين طرح از ۲۸ مرداد آغاز و تا سوم شهريور به طور رسمي به اجرا درآمد. قبل از اجراي رسمي طرح جهادي به صورت مانور عمليات تمريني و طي ۲ هفته به اجرا درآمد.طي تماس هاي شهروندان منطقه ۱۵ با سامانه ۱۳۷ ، ۲ هزار و ۷۰۰ مورد تقاضا براي اجرا در اين طرح مطرح شد و بيش از ۵۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر منطقه به صورت روكش و يا مرمت حفاري پخش و ۷ كيلومتر نوسازي انجام شد.اين طرح با حضور معاونان اجتماعي و فرهنگي، فني و عمراني، حمل و نقل و ترافيك، امور مناطق و خدمات شهري شهرداري تهران، به همراه جمعي از مديران ارشد شهرداري تهران و شهردار منطقه ۱۵ برگزار و طي آن مشكلات مردم منطقه مطرح گرديد.
همچنين حوزه حمل و نقل و ترافيك و واحد زيباسازي در طول زمان اجراي طرح به نصب سرعت گير، علائم ايمني، مسقف كردن پل هاي عابر پياده، پاكسازي و زيباسازي ديوار معابر اقدام كردند.
ساماندهي منطقه نيز با شناسايي مراكز تجمع موش و حيوانات موذي به اضافه طعمه گذاري انجام شد و به منظور مشاركت شهروندان در طرح ،۱۳۷ شوراياري محلات با صدور اطلاعيه هايي دعوت به مشاركت عمومي مردم كرده و تعداد زيادي پلاكارد، بروشور و تراكت هاي تبليغاتي در سطح منطقه نصب و توزيع شد.
همزمان با اجراي اين طرح دو پايانه مسافربري شخصي در ميدان بسيج و ثامن الحجج احداث و بهره برداري از آن آغاز شد.همچنين، ستاد ويژه اي در منطقه تشكيل شد و طي حركتي نمادين نمايشگاهي با ۳۶ غرفه مربوط به كليه حوزه معاونتها و ادارات مستقل منطقه تشكيل و گزارش كاملي از عملكرد خود را ارائه دادند.شهروندان منطقه ۱۵ در گفتگو با خبرنگار سما، نسبت به قيمت املاك در طرح بزرگراه امام علي(ع) كه خريد آن بر عهده سازمان نوسازي شهرداري تهران بوده، اعتراض داشته و اين موضوع را از مشكلات اساسي منطقه دانستند.

نگاه
علي درخشي
توضيح: كاريكاتور پنجشنبه دوم شهريور، اثر «سپيده انجم روز» بود.
013365.jpg

شهردار تهران: نمايشگاه بين المللي سال ۸۸ منتقل مي شود
مهلت ۳ ساله نمايشگاه براي انتقال
گروه شهري - شهردار حداقل زمان ممكن براي انتقال نمايشگاه به شهر آفتاب را ۳ سال اعلام كرد.
به گزارش همشهري محمدباقر قاليباف درحالي در گفت وگو با خبرگزاري فارس كمترين زمان را براي اين انتقال ۳ سال عنوان كرد كه پيشتر اعلام شده بود اين جابه جايي دو سال ديگر امكان پذير است.
در دوره پيشين شهرداري ،حتي گفته شده بود كه امكان انتقال نمايشگاه در كمتر از دو سال هم وجود دارد.براساس طرح شهرداري تهران، نمايشگاه بين المللي با مشاركت بخش خصوصي به شهر آفتاب، در نزديكي حرم مطهر حضرت امام(ره) منتقل مي شود، اما نمايشگاه كتاب و مطبوعات و چند نمايشگاه تخصصي در محل فعلي نمايشگاه باقي خواهد ماند.
نمايشگاه بين المللي تهران و شهربازي تهران به دليل ايجاد مشكلات ترافيكي به شهر آفتاب منتقل مي شود، اما شهرداري تهران درصدد است تا هنگام جابه جايي با پيش بيني اقدامات لازم از حجم مشكلات احتمالي در مواقع برگزاري نمايشگاه بكاهد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |