پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
رئيس سازمان بهزيستي:
صندوق بيمه زنان سرپرست خانوار تشكيل مي شود
ايسنا: رئيس سازمان بهزيستي اعلام كرد: پيشنهاد تشكيل صندوق بيمه زنان سرپرست خانوار هم اكنون در حال بررسي هاي كارشناسي در وزارت رفاه است.
ابوالحسن فقيه افزود: در جلسه اي با حضور معاون اجتماعي بهزيستي و معاون نظارت و هماهنگي وزارت رفاه، مقرر شد كه چنين لايحه اي به دولت ارائه شود.
رئيس سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: در صورت ارائه چنين لايحه اي به دولت، بيمه زنان خانه دار نيز جزو اين لايحه قرار مي گيرد.
فقيه با اشاره به مشكلات پيش رو در زمينه بيمه زنان خانه دار در سازمان بهزيستي اظهار كرد: طرح بيمه زنان خانه دار از حدود چند سال پيش از سوي سازمان بهزيستي در حال اجراست كه تاكنون ۲۹ هزار نفر تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته اند، ولي از آن جا كه مجموع حق بيمه هاي دريافتي از زنان و كمك دولت در حساب بانكي پس انداز مي شد و سيستمهاي بيمه اي وجود نداشت مقرر شد اين طرح از طريق شركت بيمه اي پيگيري شود.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون نيز به منظور اين كه طرح بيمه زنان خانه دار متوقف نشود، در حال رايزني  با شركتهاي بيمه گر و انتخاب مناسب ترين شركت هستيم.

مجوز هايي كه هرگز صادر نمي شوند
مؤسسات خدماتي نگهداري از كودك، متولي قانوني ندارند
006042.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي مسئول صدور مجوز براي فعاليت مؤسسات خدماتي اعزام پرستار جهت نگهداري از كودك نيستند.
به گزارش همشهري، روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درخصوص صدور مجوز رسمي براي فعاليت مؤسسات خدماتي كه جهت نگهداري از كودك پرستار اعزام مي كنند هيچ گونه دخالتي ندارد و ذكر «اخذ مجوز از وزارت بهداشت» در آگهي هاي تبليغاتي اين مؤسسات مورد تأييد اين وزارتخانه نيست.
براساس اين گزارش، فتاح پور، معاونت مشاركت هاي مردمي وسازمان هاي خيريه سازمان بهزيستي استان تهران نيز در گفت وگوي تلفني با همشهري اعلام كرد: سازمان بهزيستي فقط متولي صدور مجوز براي فعاليت مؤسسات خيريه و مراكز مربوط به ماده ۲۶ است كه شامل: صدور پروانه فعاليت براي متقاضيان تأسيس مهد كودك، شيرخوارگاه، خانه كودكان بي  سرپرست، مركز نگهداري كودكان خياباني، خانه سلامت دختران و زنان، كلينيك مددكاري اجتماعي، اورژانس خدمات اجتماعي، مركز مشاوره اجتماعي، مركز مشاوره ژنتيك، مركز توانبخشي روزانه و شبانه روزي معلولان، سالمندان و بيماران رواني مزمن، مركز بازتواني معتادان و مراكز حرفه آموزي معلولان است.
اين گزارش حاكي است، تعدادي از مؤسسات خدماتي اعزام پرستار براي نگهداري از كودك عليرغم درج داراي مجوز رسمي از وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي داراي هيچ  گونه وجاهت قانوني و رسمي نبوده و تنها هدفشان جلب اعتماد مردم و مشتري است و چون رسمي و قانوني نيستند، نظارتي هم بر روي نيروهايي كه توسط آنها اعزام مي شوند نبوده و مسئوليت ارائه خدمات آنها را نيز به عهده نمي گيرند.ووالديني كه هردوشاغلند مستاصل مي مانند كه به كدام موسسه مراجعه كنند كه تحت نظارت مرجع و نهاد رسمي و قانوني باشد تا امنيت كودكشان تضمين شود.
اكثر افرادي كه متقاضي كار در اين مؤسسات هستند داراي تحصيلاتي حداكثر تا ديپلم بوده و بعضاً  نيز درگير مشكلات خانوادگي و اختلالات فردي هستند كه اين امر مانع برقراري ارتباط عاطفي، سازنده و مفيد در مواجهه با كودك مي شود.
افسردگي، كم حوصلگي، عصبانيت و خشونت از مهمترين ويژگي هاي بارز اين افراد است. از سوي ديگر به دليل طي نكردن دوره هاي آموزشي و نداشتن تجربه كافي براي نگهداري از كودك در نحوه تغذيه و احياناً  دقت در نحوه خوراندن داروهاي مصرفي به كودك، رعايت نكردن برخي مسائل ساده بهداشتي نظير شست وشوي دستها و حمام كردن كودك و يا پيشگيري از عواملي كه منجر به آسيب و صدمه كودكان مي شود با مشكل مواجه اند.
كارشناسان تربيتي كودك، نقش فرهنگ و مذهب در مراقبت از كودك را بسيار مهم مي دانند و معتقدند: سلامت رواني و اجتماعي پرستاران نقش مهمي در پذيرش آنها از سوي كودك دارد، همچنين آشنايي با نحوه مواجهه با مقاطع سني كودك كه شامل دوران نوزادي، نوپايي (۳-۱ سالگي)، خردسالي (۶-۳ سالگي) و نوباوگي (۱۲-۶ سالگي) است كه هر دوره تربيت خاص خود دارد و اطلاعات در اين زمينه از اهميت بالايي برخوردار است كه متأسفانه اكثر شاغلين اين كار فاقد چنين اطلاعاتي هستند.
جاي بسي تأسف است كه براي استخدام نيرو جهت آرايش ناخن خانم ها (مانيكور و پديكور) در سالن هاي زيبايي بايد از شرايط ويژه اي نظير تحصيلات بالا، روابط عمومي قوي، ظاهري آراسته و تأييد سلامت جسماني از وزارت بهداشت برخوردار باشند ولي در استخدام پرستار كودك كه شغلي به مراتب  حساس تر و سرنوشت ساز براي كودك است هيچ چارچوب و ضابطه خاصي وجود ندارد. همچنين قراردادهايي كه براي اعزام پرستار كودك با متقاضيان منعقد مي شود داراي هيچ گونه تضمين امنيتي براي كودك نبوده و اكثر مؤسسات فعال در اين زمينه تنها با داشتن شماره ثبت بر وجاهت قانوني و رسمي خود صحه گذاشته و اكثر نيروهاي خود را با قراردادهايي ۳ماهه (۸۹ روزه) براي آن كه ملزم به بيمه كردن نباشند استخدام مي كنند كه خود اين امر جابه جا شدن پي در پي پرستاران را به دنبال داشته و هيچ گاه فرصت اين كه پرستار با گذشت زمان و انجام كار داراي تجربه كافي شود و يا از جايگاه و اعتبار خاصي برخوردار شود را نخواهد داد.
از طرف ديگر بحث امنيت كودك مطرح است كه گروهي از افراد متقاضي اين كار با اهداف غيرانساني وارد اين شغل شده و پس از گذشت مدت كوتاهي در شرايطي كه اعتماد والدين را به خود جلب نمودند، در فرصتي مناسب دست به كودك ربايي يا سرقت اموال مي زنند كه هر روز شاهد اخبار صفحات حوادث مطبوعات كه خبر از تشكيل پرونده هاي كودك ربايي در دادسراهاهستيم كه اين امر ضرورت نظارت بر اين مؤسسات را دو چندان مي كند.
وزارت بهداشت متولي جمع آوري مراكز غيرمجاز خدمات پرستاري است
اين در حالي است كه دبيركل خانه پرستار معتقد است: عدم حمايت سازمان هاي بيمه گر از مراكز قانوني خدمات پرستاري و وجود هزينه هاي بالا در جهت راه اندازي اين مراكز از عوامل عدم موفقيت اين گروه ها است.
محمد شريفي مقدم گفت: در حال حاضر سه گروه مختلف در حال ارايه خدمات پرستاري در سطح جامعه هستند. پرستاران شركتي كه به دليل اين كه بيمارستان ها مجوز براي استخدام آنها ندارند به صورت شركتي استخدام شده و تحت اختيار بيمارستان ها قرار مي گيرند و پرستاران در منزل هم در مراكز مشاوره و ارايه خدمات پرستاري تحت نظارت وزارت بهداشت به صورت قانوني مشغول به كار هستند.
وي در ادامه افزود: در كنار اين دو گروه مراكزي نيز وجود دارند كه بدون مجوز وزارت بهداشت بدون هزينه و فقط با يك تلفن تحت عنوان پرستار خدمات پرستاري ارايه مي دهند.
وي تصريح كرد: ضروري است كه از سوي وزارت بهداشت از تبليغات اين شركت ها كه بهيار و كمك بهيار را به عنوان پرستار استخدام كرده و به منازل مي فرستند جلوگيري شود تا از زيان هاي بيشتر اين مراكز به بيماران و مراكز قانوني خدمات پرستاري كاسته شود.
دبيركل خانه پرستار در پايان گفت: مردم بايد اعتراضات خود را نسبت به ادامه كار مراكز غيررسمي به معاونت درمان دانشگاه ها يا سازمان نظام پرستاري اعلام كنند تا ديگر شاهد ورشكستگي مراكز مجوزدار خدمات پرستاري در جامعه نباشيم.

رسيدگي به اعتراض بيمه شدگان از اول مرداد
ايسنا: مديركل نام نويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: دستورالعمل و نرم افزارهاي لازم براي رسيدگي به اعتراضات بيمه شدگان نسبت به كارنامه شعبه اي آنها تهيه و ابلاغ شده است و از اول مرداد ماه به صورت گسترده اجرايي مي شود.
سعيد حسيني تصريح كرد: تا پايان فروردين ماه سال جاري۳ ميليون و ۵۰۰ هزار كارنامه سوابق بيمه اي بيمه شدگان در سطح شعب توليد و از اين تعداد ۲ميليون و ۸۰۰ هزار كارنامه به بيمه شدگان ابلاغ شده است. حسيني با بيان اين كه اعتراضات از كارنامه هاي ابلاغي كمتر از ۱۰ درصد است، گفت: در اين مرحله كارنامه سوابق بيمه شدگان سطح شعبه صادر مي شود و اغلب اعتراضات نيز نسبت به اين است كه تصور مي شود تمامي سوابق بيمه اي آنها در كليه شعب كشور بايد در كارنامه درج شده باشد.
مديركل حسابهاي انفرادي سازمان تامين اجتماعي با بيان اين كه ۷۰ درصد حائزين شرايط، كارنامه شعبه اي خود را دريافت كرده اند، اظهار كرد: كارنامه۳۰ درصد باقيمانده نيز تا پايان سال صادر مي شود. به گفته حسيني، پس از ابلاغ كارنامه ها در سطح شعبه و رسيدگي به اعتراض بيمه شدگان در مرحله بعدي، كارنامه استاني و كشوري صادر مي شود. وي گفت: چنانچه بيمه شده ادعاي سوابق فعاليت در كارگاهي را داشته باشد و كارفرما نسبت به ارسال اسم وي به عنوان بيمه شدگان كوتاهي كرده باشد، مي تواند با ارائه مدارك در مستندات مستحكم از طريق مجراي قانوني موضوع را مورد پيگيري قرار دهد.

خبرنگاران آزاد بيمه مي شوند
گروه اجتماعي- سازمان تأمين اجتماعي، خبرنگاران آزاد را بيمه مي كند. بيمه خبرنگاران براساس توافق انجام شده ميان سازمان تأمين اجتماعي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مؤسسه كمك به توسعه هنر انجام خواهد شد.
تمامي خبرنگاراني كه به صورت آزاد به فعاليت حرفه اي اشتغال دارند و تحت پوشش بيمه نيستند از اين مزايا سود مي برند.به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان تأمين اجتماعي، اين خبرنگاران در صورت معرفي از سوي مؤسسه «كمك به توسعه و هنر» تحت پوشش اين سازمان قرارگرفته و از حمايت هاي بازنشستگي، از كار افتادگي، فوت و درمان نيز برخوردار مي شوند.گفتني است كه خبرنگاراني كه در مقابل تهيه گزارش و خبر مبلغي را تحت عنوان مزد از رسانه ها دريافت مي كنند از كمك ويژه دولت معادل ۱درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي كار در هر سال بابت حق بيمه و ۵۰ درصد سرانه درمان بابت هر نفر برخوردار مي شوند.

مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي:
كاهش حق بيمه كارفرمايان منتفي است
006039.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: موضوع كاهش حق بيمه كارفرمايان منتفي است. داوود مددي- مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي كشور- با بيان اين خبر گفت: «بحث كاهش حق بيمه كارفرمايان كه در سال جاري از جمله بحث هاي مطرح شده در مجامع دولتي بود، فعلاً منتفي شده است».
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي كشور در حالي خبر از منتفي شدن اين موضوع مي دهد كه طي سال جاري اظهارنظرهاي زيادي پيرامون كاهش حق بيمه كارفرمايان صورت گرفته است.
وي در توضيح مشكلات يكسان سازي حقوق بازنشستگان گفت: «بحث افزايش حداقل حقوق بازنشستگان لشكري و كشوري در لايحه بودجه دولت نبوده و در هيچ كدام از كميسيون ها طرح نشده، در آخرين دقايق تكميل قانون بودجه به كميسيون تلفيق آمده و گنجانده شده است». مددي معتقد است كه نمايندگان مجلس فراموش كرده اند كه عنوان بازنشستگان تأمين اجتماعي را قيد كنند و به همين دليل اين مساعدت اجتماعي شامل حال بازنشستگان تأمين اجتماعي نشده است. وي اظهار اميدواري كرد كه تساوي اين مستمري ها به زودي برقرار شود.
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي در توضيح اينكه سازمان تأمين اجتماعي هنوز اطلاعات مورد نياز بانك اطلاعات ايرانيان را آماده نكرده است گفت: «كساني كه تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي هستند جمعيت بزرگي را تشكيل مي دهند و همين امر سبب شده است تا جمع آوري اطلاعات اين گروه با سرعت كمتري انجام شود».
تسهيلات جانبازان
فرخ ملك وند- سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي- نيز خبر از تصويب «آيين نامه استفاده جانبازان مشمول قانون كار از تسهيلات بازنشستگي و ازكارافتادگي» داد.وي در توضيح اين خبر گفت: «جانبازان مشمول قانون كار تاكنون از قانون تسهيلات جانبازان استفاده نمي كردند ولي آيين نامه استفاده از اين تسهيلات تصويب و ابلاغ شده است و به زودي براي اجرا به ادارات مربوط ابلاغ خواهد شد».
ملك وند اظهار اميدواري كرد كه اين قانون از يك ماه ديگر قابل اجرا خواهد شد.

با تغيير كاربري خانه ارشاد صورت مي گيرد
تعطيلي تنها مركز نگهداري از دختران آسيب ديده
006036.jpg
گروه اجتماعي - بنيامين صدر: يك سال پس از تعطيلي خانه اميدوار،( تنها مركز نگهداري زنان ويژه)، خانه ارشاد نيز به عنوان تنها مركز نگهداري از دختران بي سرپرست يا بدسرپرست در آستانه تعطيلي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، مركز ارشاد تنها مركزي است كه به عنوان خانه و مأمن دختران در معرض آسيب تهران مطرح است.
۱۳ دختر آسيب ديده اي كه در خانه ارشاد نگهداري مي شوند، تنها ۵ روز ديگر فرصت دارند تا اين مركز را ترك كنند. مركز ارشاد كه در خيابان فرمانيه تهران قرار دارد يكي ازمراكز سازمان بهزيستي براي ساماندهي دختران در معرض آسيب بود.
اين مركز كه پس از انقلاب در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفت از ۳ سال پيش به دليل مشكلات حقوقي و بحث مالكيت بنياد مستضعفان در شرف تعطيلي و تخليه قرار گرفت،  تا اينكه سرانجام در ابتداي تير ماه سال جاري و به بهانه تغيير كاربري اين موضوع قطعي شد.فريده حميدي، روانشناس و مددكار اين مركز در گفت وگو با همشهري مي گويد: دختران ساكن اين مركز بين ۱۵ تا ۲۶ سال سن دارند و حداقل زمان نگهداري اين دختران ۶ ماه است، تا زماني كه ترخيص شوند.
حميدي ادامه مي دهد: سلامت جسمي و روحي دختران خانه ارشاد بارها تأييد شده و آنان از ضريب هوشي بالايي نيز برخوردارند.
وي مي گويد: بنابر اعلام نظر مسئولان بهزيستي پس از توافق اوليه با بنياد براي تخليه مركز ارشاد، در ابتدا عنوان شد كه مي خواهند اين دختران را به مركز نگهداري زنان ويژه انتقال دهند كه اين موضوع در صورتي كه عملي مي شد بسيار خطرناك و آسيب زا بود و سلامت اين دختران را به شدت تهديد مي كرد.
حميدي ادامه مي دهد كه در حال حاضر نيز ۱۳ دختر نگهداري شده در اين مركز را به ۲ دسته مددجويان بالاي يك سال و كمتر از يك سال تقسيم شده اند.
او مي افزايد: قرار شد دختراني كه بيش از يك سال از زمان نگهداري شان در اين مركز مي گذرد، حق مددجويي خود را دريافت كنند و ترخيص شوند و مابقي به مركز آصف بهزيستي كه در تجريش قرار دارد،  انتقال يابند.
اين در شرايطي است كه دختران ساكن در خانه ارشاد به هيچ عنوان تمايلي به ترك سرپناه فعلي خود ندارند و از طرفي تنها چند روز فرصت دارند كه با شرايط جديد كنار بيايند.
بنابر گفته هاي مسئولان سازمان بهزيستي قرار است خانه ارشاد پس از تغيير كاربري به مركزي براي نگهداري زنان ويژه تبديل شود.

وزير فرهنگ در بازديد از نمايشگاه طراحي لباس:
ايران صادر كننده مد و لباس به كشورهاي منطقه مي شود
006048.jpg
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بازديد از نمايشگاه طراحي لباس زنانه پيش بيني كرد كه در آينده اي نه چندان دور كشورمان تبديل به صادر كننده مد و لباس اسلامي به كشورهاي منطقه  شود.
محمدحسين صفار هرندي، صبح ديروز در بازديد از نمايشگاه طراحي لباس كه به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و دانشگاه الزهرا و با هدف رقابت ميان دانشكده هاي هنر دانشگاه هاي كشور در خصوص طراحي لباس ملي برگزار شد با اعلام اين مطلب افزود: در حال حاضر بسياري از كشورهاي منطقه خواهان استفاده از نوع پوشش اسلامي زنان ما هستند كه اين ميل و اشتياق با طراحي و تهيه لباس ملي و مناسب افزايش پيدا مي كند.
وي همچنين با اعلام اين مطلب كه طراحي لباس به سبك ايراني از اهميت بالايي برخوردار است، گفت: طراحان بايد در كنار توجه به اين موضوع جذابيت را هم در نظر داشته باشند و طراحان در كنار طراحي ايراني به جذابيت هم فكر كنند.
وي ادامه داد: اين گونه كارگاه ها و نمايشگاه ها نمونه كوچكي از آن چيزي است كه در كشور بايد مورد توجه قرار گرفته و خروجي آن تبديل به مدلي براي همه شهروندان شود.
هرندي افزود: اين براي اولين بار در تاريخ كشورمان است كه تمام فكر و ذهن نمايندگان و هيأت دولت روي اين موضوع متمركز شده است كه فكري براي نوع پوشش شهروندان كنند تا اين پوشش نشان دهنده تشخص و اعتبار آنها باشد.
وي همچنين خبر از در دستور كار قرار گرفتن رسمي طراحي مد و لباس در معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد داده و گفت: معاونت هنري وزارتخانه و مركز هنرهاي تجسمي و همه سازمان هاي مربوطه موظفند تا به اين موضوع كمك كرده تا هرچه سريعتر شاهد تهيه اين مد و لباس باشيم.
وزير فرهنگ و ارشاد همچنين در بازديد از يكي از قسمت هاي اين نمايشگاه با اشاره به اين مطلب كه تبليغات براي عرضه لباس ها به شهروندان و تبديل شدن به لباس فراگير نقش اساسي ايفا مي كند، گفت: از اين موضوع نبايد غافل شد كه اين تبليغ بايد به صورت خودجوش بوده و اين موضوع ميسر نمي شود مگر اينكه خود لباس طراحي شده از جذابيت بصري و كيفيت مناسب برخوردار باشد.

رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت اعلام كرد:
تدوين دستورالعمل نحوه برخورد با گزش جانوران زهري ايران
ايسنا: رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت از تهيه دستورالعمل واحد در خصوص نحوه برخورد با فرد عقرب گزيده در كشور خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۰هزار و ۸۶۱ مورد عقرب گزيدگي و ۱۴ مورد مرگ بر اثر اين عارضه به ثبت رسيده است.
دكتر مغيثي با بيان اينكه برنامه وزارت بهداشت عمدتا معطوف به استان هاي در معرض خطر گزش عقرب است، اظهار كرد: برنامه كلي پيشگيري از گزش جانوران زهري ايران با اولويت عقرب، مار، عنكبوت و زنبور است.
وي با بيان اينكه در هر منطقه از كشور برنامه خاصي به اجرا در مي آيد، گفت: برنامه پيشگيري از عقرب گزيدگي و نحوه برخورد با آن در استان خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، هرمزگان و ايلام اجرا مي شود.
رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اشاره به اينكه جمعا ۱۱ استان در معرض خطر بالا در كشور شناسايي شده است، ادامه داد: اين ۱۱ استان ۸۵ درصد از گزش ها را به خود اختصاص داده است كه استان خوزستان به لحاظ نوع عقرب منطقه با ديگر نقاط متفاوت است.
دكتر مغيثي با تاكيد بر اينكه عقرب خوزستان بيشترين گزش را در كشور باعث مي شود، در ادامه توضيح داد: متاسفانه گزش عقرب خوزستان بدون وجود هرگونه درد و عارضه اي است و احساس درد در مراحل نهايي است؛ وقتي كه سم آثار خود را برجاي گذاشته و هيچ اقدام درماني براي فرد گزيده شده كارساز نيست.
وي با بيان اينكه چنانچه عقرب گزيدگي جدي تلقي و به نخستين مركز بهداشتي درماني مراجعه شود، خطر مرگ و مصدوميت كاهش مي يابد، گفت: در اين راستا دستورالعمل واحد نحوه برخورد با عقرب گزيدگي تهيه شده است؛ اين در حالي است كه افزايش نگرش و آگاهي مردم و نحوه عملكرد جامعه نسبت به مبارزه و كنترل با عقرب گزيدگي و رعايت مسائل اجتماعي و ساخت و ساز ها در حاشيه شهرها با همكاري همه سازمان ها و نهادها از درجه اهميت بالايي برخوردارست.
رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بيان اينكه با شروع فصل گرما ميزان بروز عقرب گزيدگي افزايش مي يابد، گفت: به علت گرمي هوا در همه ايام سال در استان خوزستان ميزان عقرب گزيدگي در اين استان بالاست .

معاون غذا ودارو:
مافياي دارو خارج از وزارت بهداشت است
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: مافياي دارو خارج از وزارت بهداشت است و در دست افرادي است كه با تجارت غير قانوني و قاچاق دارو و توزيع داروهاي تقلبي سودهاي چند صد ميليارد توماني مي برند و شبكه توزيع زيرزميني دارند.
رسول ديناروند افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم وظيفه تامين و توزيع داروهاي باكيفيت و مورد نياز مردم، توليد داروهاي باكيفيت و استاندارد داخلي و تضمين كيفيت آنها را دارد و اعلام اينكه مافياي دارو در وزارت بهداشت است دادن آدرس غلط به مردم است تا متوجه مافيايي كه به توزيع داروهاي قاچاق در جامعه مي پردازند نشوند.
وي ادامه داد: سياست و جهت گيري دولت و وزارت بهداشت برخورد با پديده قاچاق دارو و توزيع داروهاي تقلبي و مضر سلامت است كه اين كار در واقع مبارزه با همين پديده مافياي داروي زيرزميني است كه متاسفانه موادي را توزيع مي كند كه نه تنها خاصيت دارويي ندارد بلكه به شدت به سلامت انسان آسيب مي رساند.
معاون وزير بهداشت گفت: در راستاي همين سياست، وزارت بهداشت با تصويب دولت به تازگي به عضويت ستاد مبارزه با قاچاق كالا درآمده است و البته براي مبارزه با قاچاق دارو علاوه بر اقدامات كارشناسي وزارت بهداشت به اقدامات اطلاعاتي و پليسي و قضايي نيز نياز است. وي گفت: براي اين كار مكانيزمهايي براي پيگيري رد دارو در شبكه توزيع در نظر گرفته شده است تا داروهاي غير رسمي، قاچاق و تقلبي امكان ورود به شبكه توزيع را نداشته باشد. وي افزود: براي اينكه مبارزه با قاچاق دارو در كشور به نتيجه مطلوب برسد همكاري دستگاه قضايي نيز براي برخورد جدي با متخلفان ضروري است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
وسايل غير استاندارد در پارك
پارك شريعتي از پارك هاي بسيار زيبا و قديمي تهران است. اما وسايل بازي كودكان در اين پارك استاندارد نيست، بخصوص  تاب ها ايمني ندارند و سرسره ها هم با چنين مشكلي روبه رو مي باشند كه در مواردي باعث مجروح شدن كودكان مي شود.
خانم كريمي - تهران
به روز نشد
شركت ايران خودرو خرداد ماه اعلام كرده بود كه از ابتداي تير ماه تحويل محصولات ايران خودرو به روز مي شود. اما خودرو سمند مورد تقاضاي اينجانب پس از گذشت دو ماه هنوز تحويل نشده است.
تقي زاده - تهران
اجراي نظام هماهنگ بهتر است
من هم مثل عده اي از خوانندگان همشهري بر اين باورم كه اجراي نظام هماهنگ در مورد حقوق ها بازدهي به مراتب بيشتري از افزايش سقف حقوق ها خواهد داشت.
ذوالفقار بابايي
كدام دستگاه مسئول است؟
از فروشگاهي يك شانه تخم مرغ خريدم كه بيشتر آنها فاسد بود. وقتي خواستم تخم مرغ ها را پس بدهم مسئول فروشگاه به گردن نگرفت و گفت به همين صورت خريداري كرده است. به بهداشت منطقه شهريار مراجعه كردم پس از ۲ روز گفت به ما مربوط نمي شود. كدام دستگاه مسئول رسيدگي به اين امور است؟
عبداللهي - شهريار
مشكل گريبانگير
شوهرم ۶ سال است بازنشسته شده و حداكثر دريافتي او در ماه ۱۵۰ هزار تومان مي باشد. با اين حقوق ما عملاً زير خط فقر قرار داريم.
اين فقر كه گريبانگير عده زيادي از بازنشستگان جامعه ماست، چگونه بايد جبران شود.
زينت. م - تهران
مسائل غار عليصدر
با شست وشوي ظروف كافي شاپ كه در مدخل غار عليصدر همدان گشايش يافته، رنگ آبي زلال آب درياچه داخل غار روبه تيرگي نهاده است. چرا براي ميراث هاي فرهنگي و جاذبه هاي گردشگري خودمان ارزش قايل نيستيم؟
در مورد فروش بليت غار نيز دشواري هاي گوناگون از جمله بازار سياه وجود دارد.
زيبا . س- تهران
آلودگي صوتي
ساكن شهركي در نزديكي ترمينال شرق هستيم، بوق كاميونها و اتوبوسها اعصابمان را فرسوده كرده است. حداقل تابلوهاي هشدار دهنده در اينجا نصب شود تا در همين حد رانندگان مراعات كنند.
آسيابان - تهران
شرط صدور پروانه وكالت
با دارا بودن مدرك كارشناسي ارشد حقوق، وفق شرط مندرج در ماده ۲ قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت در آزمون كانون وكلاي دادگستري مركز شركت كردم و با رتبه خوبي قبول شدم، اما در كانون وكلا با اين استدلال كه فاقد مدرك كارشناسي حقوقي مي باشم، از صدور پروانه اينجانب اجتناب شد.
آيا چنين شرطي وجاهت قانوني دارد؟
«نام محفوظ»
همشهري- نام و تلفن تماس پيام دهنده موجود مي باشد.
اورژانس به معناي واقعي
توجه اوليه و رسيدگي به وضع بيماران در مراكز فوريت هاي پزشكي مي تواند تا حد زيادي در نجات جان مصدومان و بيماران و جلوگيري از صدمات و ضايعات بعدي مؤثر باشد. به اين دليل مراكز اورژانس بيمارستانها و مراكز درماني بايد از لحاظ پزشك و تجهيزات در آمادگي كامل باشند، نه آنكه تنها به داشتن تابلو بسنده كنند.
مولود مرجاني- تهران
تابلوي خيابان را نصب كنند
در جريان ساخت و سازهاي جديد، تابلوي نام خيابان ها كنده مي شود. به همين دليل گاهي تا مسافات طولاني در يك خيابان، نمي توان نام آن خيابان را پيدا كرد. بهتر است، هنگام ساخت و ساز دست اندركاران موظف به نصب فوري تابلوي نام خيابان باشند.
هوشنگ زريري نژاد
آثار هنرجويان و...
هر سال پس از برگزاري آزمون نهايي هنرستان هاي هنرهاي تجسمي (نقاشي، گرافيك و...) آثار هنرجويان كه براي آزمون تحويل شده، به آنها بازپس داده نمي شود و ظاهراً، اين آثار را كه اغلب روي مقوا، تهيه شده است، به كارخانه هاي خمير كاغذ تحويل مي دهند.
تقاضا دارم در صورت امكان، آثار را كه براي هر هنرجو يك يادگاري ارزشمند محسوب مي شود، به او بازگردانند.
فرخنده. د- تهران

بازنگري و ساماندهي الگوي مصرف دارو
در ايران ضروري است
ميزان مصرف دارو در كشور ما ۳ برابر جوامع پيشرفته است
006045.jpg
گروه اجتماعي: آموزش و فرهنگ سازي مردم، همچنين بازنگري و ساماندهي الگوي مصرف دارو در ايران براي جلوگيري از اسراف بي رويه و استفاده بي ضابطه ضروري است.
صفاتيان، مشاور اجتماعي دادستان كل كشور در نشست بررسي وضعيت قاچاق و توزيع داروهاي تقلبي با اشاره به دستور دادستاني كل (به عنوان مدعي العموم) جهت پيگيري امور مربوط به قاچاق دارو و توزيع متقلبانه آن در بازار سياه، بر ضرورت تدوين حكيمانه سياست نظام دارويي كشور در عرصه توليد، توزيع، واردات و صادرات اين كالاي مهم و حياتي تأكيد كرد و گفت: سالانه ۱۲۰۰ ميليارد تومان گردش مالي بازار دارو در كشور است و حدود ۲۲۵ ميليارد تومان يارانه دارو توسط دولت هزينه مي شود، لذا بايد با هدفمند كردن واقعي يارانه ها در بخش دارو، بازنگري و ساماندهي جدي در الگوي مصرف دارو در كشور صورت گيرد و از اسراف بي  رويه و استفاده بي ضابطه دارو اجتناب شود.
صفاتيان تاكيد كرد: ميانگين مصرف دارو در كشور ما ۶/۳ در هر نسخه و در جوامع پيشرفته ۴/ ۱ است، نهادهاي مسئول بايد با سياستگذاري مقتضي در جهت كاهش سرانه مصرف دارو، تقويت صنعت داروسازي ملي و ارتقاي كيفي خدمات دارويي به منظور تقويت بهداشت و سلامت عمومي اهتمام ورزند.
وي بر روند تبليغات سوء و نادرست دارو در كشور اشاره كرد و گفت: بايد با اطلاع رساني به جا و نظام مند، مجال جولان عناصر فرصت طلب و سودجو را سلب كرد و با افرادي كه به بهاي سودآوري، سلامت و بهداشت عمومي را به مخاطره مي اندازند برخورد قاطع كرد.
مشاور اجتماعي دادستان كل كشور با اشاره به اينكه نياز دارويي جامعه بايد توسط متخصصان تجويز، نظارت و كنترل شود افزود: بايد از ايجاد نياز كاذب توسط دلالان و سودجويان جلوگيري شود و در همين زمينه نظام جامع درمان توسط اهل خبره تدوين و به مردم اطلاع رساني شود.
بازگشت ۹۰ ميليارد تومان از يارانه دارو به وزارت بهداشت
معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت گفت: ۹۰ ميليارد تومان از كل مبلغ ۲۲۴ميليارد توماني يارانه داروي امسال با تصويب شوراي عالي رفاه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت بازگشت.
رحمت الله حافظي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: يارانه دارو تا سال گذشته و قبل از تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي در اختيار وزارت بهداشت بود كه با شروع به كار وزارت رفاه به اين دستگاه منتقل شد كه فعلا با تصويب شوراي عالي رفاه بخشي از اين اعتبار به وزارت بهداشت بازگشت.
وي ادامه داد: يارانه دارو در مجموع ۲۲۴ ميليارد تومان است كه براي تامين داروهاي يارانه اي كه بخشي از آن داروهاي بيماران خاص است تعيين شده است. اين يارانه بر اساس بودجه بندي سال ۸۵ در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است كه پس از رايزني هاي انجام شده فعلا قرار شد مبلغي از اين يارانه به وزارت بهداشت برگردانده شود.
حافظي همچنين گفت: در مورد بودجه بيماران خاص نيز بر اساس توافق وزارت بهداشت با وزارت رفاه فعلا ۱/۴ ميليارد تومان از كل اعتبار ۲۳ ميليارد توماني بيماران خاص به وزارت بهداشت برگردانده شده است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |