چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
محوطه منار شمس تبريزي در طلب مرمت
004653.jpg
محوطه منار شمس تبريزي در طلب مرمتدر شمال غربي شهرستان تاريخي خوي، يك منار زيبا با 12متر ارتفاع و تزئيناتي با شاخ بز كوهي قرار دارد كه گفته مي شود حاصل يك روز شكار شاه اسماعيل صفوي است.
درباره اين بنا حرف و حديث هاي فراواني نقل شده و برخي بناي آن را به امير جعفر دنبلي ملقب به شمس الملك(متوفي به سال 555 هجري قمري) از مشاهير سلسله دنبلي- كه از زمان صفويه تا اوايل سلطنت  قاجار حكمران شهر خوي بوده اند- نسبت داده اند و عده اي اين مكان را كاخ زمستاني شاه اسماعيل صفوي عنوان كرده اند.
تحقيقات روشنگرانه دانشمند و محقق گرانقدر دكتر محمد امين رياحي نشان داد كه تربت شمس تبريزي- مراد و مقتداي مولانا جلال الدين مولوي- در همين مكان قراردارد و با اثبات اين تحقيق از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بودجه جداگانه اي به منظور ساماندهي اين مكان و خريداري خانه ها و زمين هاي اطراف آن اختصاص يافت.
بديهي است با شناساندن محل مزار شمس تبريزي، مشتاقان فراواني از سراسر دنيا به شهر باستاني سه هزارساله خوي سفر كرده و آرامگاه پيرو مرشد مولانا را كه امروز در اقصي نقاط، شهره آفاق است زيارت خواهند كرد.
در داخل منار شمس تبريز پله هايي با طرح مارپيچي وجود دارد كه كبوترهاي زيبايي در آن لانه ساخته اند.
افسانه شيرين مولوي و شمس تبريز به روايت استاد دكتر محمد امين رياحي بسيار شنيدني است: هنگامي كه مولانا-شاعر و عارف بزرگ ايران- در جست وجوي شمس به كنار اين منار رسيد، شمس را در بالاي منار ديد و از پلكان مارپيچي منار بالا رفت ولي چون به بالاي منار رسيد، شمس را در پايين ديد. شتابان پايين آمد و اين بار شمس را بر فراز منار ديد. اين طلب نيازمند انه و گريز نازنينانه چندين بار تكرار شد ولي بالاخره دست نياز مولوي به دامن شمس رسيد. دكتر رياحي اضافه مي كند: چه افسانه شيريني است. هم حادثه ناپديدشدن ناگهاني شمس تبريز و حالت شوق و طلب و بي قراري مولانا جلال الدين محمد بلخي را بيان مي كند و هم با روح بازيگوشي و افسانه جوي طفلان و ساده دلان سازگار است.
شنيدن اين ماجرا در سلسله روايات محلي در قالب رواياتي گرم و دلاويز، دكتر رياحي را چنان متأثر مي سازد كه مي گويد: اين ماجرا چنان با جانم درآميخته است كه ناز و گريز شمس و شوق طلب مولانا را به چشم مي بينم و تو گويي دو گوشم بر آواز اوست كه همه جا در پاي منار و در آن پلكان تنگ و تاريك و بر فراز منار مي خواند:
چند كنم تو را طلب، خانه به خانه در به در
چند گريزي از برم گوشه به گوشه، كو به كو
گفتني است امروز مردم خوي به هر مسئولي كه مي رسند، ساماندهي محوطه منار شمس تبريز را از خواسته هاي اولويت دار خود بيان مي كنند.
حميد دهقان

آمادگي ميراث فرهنگي براي همكاري با موزه لوور
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، آمادگي ايران را براي برقراري ارتباطي خوب و فرهنگي در دنيا به منظور جاري شدن صلح واقعي اعلام و خطاب به مسئولان موزه لوور تأكيد كرد هميشه مي توانند براي همكاري هاي دوجانبه يا چندجانبه از جمله برگزاري نمايشگاه ها، انجام پژوهش هاي مشترك و اقدامات علمي و آموزشي روي جمهوري اسلامي ايران حساب كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، هانري لوارت، رئيس موزه لوور و وابسته همكاري هاي فرهنگي در سفارت فرانسه در تهران با مشايي،  رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ديدار كرد.
مشايي با اشاره به برگزاري نمايشگاه صفوي كه اول اكتبر 2007 در پاريس برپا خواهد شد، اظهار داشت: اين نمايشگاه براي شما كه برگزاركننده هستيد و براي ما كه يك دوره تاريخ كشورمان به نمايش درمي آيد،  فرصت خوبي است.
هانري لوارت، رئيس موزه لوور نيز در اين ديدار گفت:  در زمينه گفتگوي تمدن ها، ايران يكي از همكاران ممتاز ماست. چون همكاري ما با ايران محدوده هزاران ساله را دربر مي گيرد.

اينجا آرامگاه مؤلف تاريخ بيهق است
004656.jpg
آرامگاه مؤلف تاريخ بيهق، فريد الدين ابوالحسن علي بن ابوالقاسم زيدبن محمدبن حسين بيهقي در 35 كيلومتري شهرستان سبزوار در محلي به نام ششتمد روي تپه اي خوش منظره واقع شده است.
روي سنگ مرمر زيباي آرامگاه كه به سفارش انجمن آثار ملي ساخته شده، چنين آمده است:
فريد الدين ابوالحسن علي بن امام بيهقي مشهور به ابن فندق از اجله و بزرگان علماي قرن ششم هجري است، تمام دوره زندگي را به تأليف و تدريس گذرانده و تعداد كتاب هايي كه آن عالم شهير در زبان فارسي و عربي در علوم اسلامي و رياضي و غيره تأليف كرده، افزون بر 76 جلد است.
فريد الدين ابوالحسن بيهقي در سال 490 هجري قمري متولد و در سال 565 درگذشته است.
گفتني است از منطقه بيهق كه بخشي از خراسان بوده و اكنون به نام سبزوار ناميده شده، علاوه بر مؤلف تاريخ بيهق، دانشمند و تاريخ نويس ارجمند ديگري به نام ابوالحسن محمد بن حسين بيهقي مؤلف تاريخ مشهور بيهقي متولد 385 هجري قمري نيز برخاسته است كه مؤلف تاريخ بيهق درباره اين همشهري خود مي نويسد: ابوالفضل بيهقي دبير سلطان محمود بود، به نيابت ابونصر مشكان و دبير محمدبن محمود و سلطان مسعود. آنگاه دبير سلطان مودود و دبيرسلطان فرخزاد. چون مدت مملكت سلطان فرخزاد منقطع شد، ابوالحسن انزوا اختيار كرد و به تصانيف مشغول گشت و مولد او ديه حارث آباد بوده است.

گچبري هاي معماري اشكاني و ساساني در موزه ملي ايران
گچبري هاي معماري دوران اشكاني و ساساني در موزه ملي ايران به نمايش گذاشته شده است.
محمدرضا كارگر مديركل موزه ملي ايران گفت: هفتاد قلم قطعات گچبري كه از نقاط مختلف ايران از جمله چال ترخان شهرري و بيشابور فارس، تپه حصار دامغان، حاجي آباد فارس و قلعه يزدگرد آذربايجان شرقي جمع آوري شده، در نمايشگاهي براي ديدار عموم عرضه شده است.
وي افزود: پژوهشگران و محققان مي توانند نقوش متداول روي گچبري ها مانند نقوش گياهي، گل و بته، برگ نخل، انار، انگور، نقوش هندسي و جانوري به شكل گراز، آهو، مرغابي، شير، قوچ، گوزن و نقوش انساني با موضوع هاي مختلف شكار را براي ارائه نظريات جديد مورد مطالعه قرار دهند.
در نمايشگاه مزبور همچنين تصاويري از قطعه هاي گچبري چند محوطه كه انتقال آن ميسر نبوده مانند بنديان درگز خراسان و قطعه ضحاك هشترود ارائه شده است.
اين نمايشگاه تا 28تيرماه در موزه ملي ايران براي بازديد عموم داير است.

مرور كتاب
ماهيت گردشگري
در حال حاضر گردشگري يا صنعت گردشگري فعاليتي قدرتمند و حرفه اي بزرگ در سطح جهان محسوب مي شود، به نحوي كه ابتدا قبل از نفت، آنگاه همر ديف آن و سپس بالاتر از آن قرار گرفته است.
در سال 1992 از هر 15 نفر شاغل در جهان، يك نفر در بخش گردشگري فعال بوده اند و كل شاغلين اين بخش در همان سال 130ميليون نفر بوده است. در حال حاضر حجم مبادلات گردشگري بين المللي بيش از 20درصد از كل مبادلات بين المللي است. براساس پيش بيني انجام شده توسط سازمان جهاني جهانگردي ، در سال 2010 حدود يك ميليارد و 18 ميليون نفر به گردشگري خواهند پرداخت و درآمد ناشي از گردشگري بين المللي در همان سال به 5/1 تريليون دلار خواهد رسيد. اين ارقام تا سال 2020 به سالانه 6/1 ميليارد نفر گردشگر و درآمد سالانه اي بيش از 2 تريليون دلار خواهد رسيد كه حدوداً  7/4 برابر درآمد گردشگري در سال 1996 است. اين آمار و ارقام نشانگر اهميت صنعت گردشگري است. اهميت و عظمت گردشگري به ايجاد فرصت هاي شغلي و درآمد محدود نمي شود. در صورت برنامه ريزي و توسعه از پيش انديشيده شده، گردشگري قادر است منافع مستقيم و غيرمستقيم اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، محيطي و سياسي را ايجاد و سهم قابل توجهي را در توسعه ملي ايفا كند. به عبارتي به بهبود شاخص هاي عدالت اجتماعي، ارتقاي سطح زندگي، رفاه عمومي و تعادل و توازن منطقه اي منجر شود. در مواردي كارشناسان اقتصاد منطقه اي، گردشگري را به عنوان تنها عامل استقرار منابع و توسعه مناطق كمتر توسعه يافته پنداشته اند.به دليل امتيازات فوق است كه كشورهاي مختلف به رقابت و تلاش هر چه بيشتر در توسعه گردشگري و جذب هر چه بيشتر گردشگران بين المللي اهتمام مي ورزند. در اين ميان كشورهاي صنعتي سهم قابل توجهي از تعداد گردشگران، ميزان درآمد ارزي و ساير منافع اين فعاليت را به خود اختصاص داده اند. اين كشورها با فعاليت هاي گسترده از جمله: ايجاد اقامتگاه ها و هتل هاي زنجيره اي ملي و بين المللي، گسترش خدمات غذايي، خدمات حمل و نقل سريع، مديريت هدفمند، برنامه ريزي بلندمدت سامانه هاي اطلاعاتي كارآمد،  تبليغات و بازاريابي گسترده وتوسعه انواع گوناگون گردشگري به نتايج شگرفي دست يافته اند به نحوي كه
هم اكنون به ابعاد جديدي از گردشگري از جمله گردشگري فضايي و گردشگري الكترونيك و مسافرت الكترونيك مي انديشند و گام هاي بلندي را هم در اين زمينه ها برداشته اند. پنج مقصد برتر گردشگري فرانسه، ايالات متحده آمريكا، اسپانيا، ايتاليا و مجارستان، سالانه ميزبان حدود 39درصد از كل درآمدهاي حاصله را از اين طريق كسب كرده اند. آمريكا، آلمان، ژاپن، انگلستان و ايتاليا با بيش از 51 درصد از كل هزينه، از بالاترين هزينه كنندگان در اين زمينه به شمار مي روند. در طول دهه هاي گذشته حتي كشورهاي كمتر توسعه يافته و كشورهاي در حال توسعه نيز از اين مهم غافل نبوده اند كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:
* گردشگري صادرات عمده 83درصد از كشورهاي در حال توسعه را تشكيل مي دهد و براي يك سوم از آنها صادرات اساسي محسوب مي شود.
* كشورهاي در حال توسعه در سال 2000 به ميزان 292ميليون و 600 هزار نفر گردشگر ورودي بين المللي داشته اند و اين رقم در مقايسه با سال 1990 رشدي برابر 95درصد را نشان مي دهد.
* 43 كشور كمتر توسعه يافته در سال 2000 تعداد 5 ميليون و يك صد هزار نفر گردشگر ورودي بين المللي داشته اند كه در مقايسه با سال 1990 رشدي برابر 75 درصد را نشان مي دهد.
* كشورهاي در حال توسعه در حال افزايش سهم خود از گردشگري بين المللي هستند به طوري كه سهم خود را از 8/20 درصد در سال 1975 به 42 درصد در سال 2000 رسانده اند.
در اين ميان ايران از لحاظ تعداد جاذبه هاي گردشگري جزو 10 كشور اول پر جاذبه گردشگري در جهان است و براساس اعلام يونسكو، از لحاظ تنوع زيستي و تنوع جاذبه هاي طبيعي، رتبه پنجم را در جهان داراست. ولي متأسفانه به دليل برخي مشكلات هرگز جايگاه شايسته خود را در عرصه بين المللي گردشگري نيافته است. به طوري كه در جدول رتبه بندي سال هاي گذشته از نقطه نظر پذيرش گردشگران و اخذ درآمد  همواره رتبه اي بعد از 60 را داشته و از نقطه نظر هزينه گردشگري نيز رتبه اي بعد از 40 را دارا بوده است. گردشگري فعاليتي پيچيده، داراي ابعادي متنوع و جزو علوم بين رشته اي است. از اين رو شناخت ابعاد آن از حيطه يك تخصص خاص خارج بوده و مشاركت متخصصين در رشته هاي گوناگون از جمله: روانشناسي، مديريت، حقوق، برنامه ريزي شهري و منطقه اي، معماري، شهرسازي، محيط زيست، كشاورزي، بازاريابي، جغرافيا و ... را مي طلبد. موفقيت گردشگري در يك پهنه جغرافيايي در گرو مشاركت واقع بينانه خواهد بود. در اين مشاركت هر تخصص جايگاه خود را داشته و ايفاي نقش مي كند.
به گفته مهندس مسعود معصومي مؤلف كتاب ماهيت گردشگري، هدف از گردآوري و تأليف اين كتاب، تدوين مجموعه اي جامع و مختصر از ماهيت گردشگري (محتوا و چگونگي فعاليت گردشگري) براي دانشجويان، تصميم سازان، تصميم گيران و تمام دست اندركاران بخش گردشگري است تا شايد بخشي از نياز اين گروه از علاقه مندان را برآورده كند.وي مي گويد: اين كتاب براي دانشجويان رشته هاي شهرسازي (گرايش هاي مختلف رشته شهرسازي)، جغرافيا  با گرايش هاي مختلف، گردشگري، مديريت گردشگري، هتلداري، اقتصاد، محيط زيست، برنامه ريزي شهري، طراحي شهري، جامعه شناسي و... توصيه مي شود. در اين كتاب به ابعاد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و محيطي، گردشگري پرداخته شده است. معرفي هر بعد گردشگري نيز داراي چند ركن اصلي به شرح زير است:
* ابتدا رابطه گردشگري و بعد مربوطه تشريح شده است. در اين بخش، اهميت و نحوه ارتباط ابعاد گردشگري تشريح شده است.
* سپس به پيامدهاي بالقوه منفي و مثبت گردشگري در هر كدام از ابعاد پرداخته شده است.
* در مرحله آخر، به يك جمع بندي كلي از ويژگي هاي گردشگري مطلوب، نحوه مهار برخي اثرات منفي و ضرورت و اهميت توسعه گردشگري اشاره شده است.
اين كتاب در 128 صفحه و قيمت 1100 تومان از سوي انتشارات پيك كوثر روانه بازار نشر شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |