چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
نگراني هاي دانشمندان علوم فضايي
بازنشستگي شاتل هاي ناسا در سال ۲۰۱۰
004701.jpg
گروه علمي فرهنگي- آينده ايستگاه فضايي بين المللي و همچنين وضعيت آينده ناوگان سفينه هاي رفت و برگشت آمريكا به موفقيت پرواز سفينه «ديسكاوري» در اين هفته وابسته است. به گزارش سايت اينترنتي «نيوساينتيست»، سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا «ناسا» پيش از اين دو بار با فاجعه انهدام شاتل هاي خود و مرگ تمامي سرنشينان آنها مواجه شده است. انهدام شاتل «چلنجر» در سال ۱۹۸۶و انفجار شاتل «كلمبيا» در سال ۲۰۰۳ ناسا را بر آن داشته كه در صورت بروز هرگونه حادثه ديگر براي اين سفينه هاي رفت و برگشت، به طور كلي پرواز اين سفينه ها را براي هميشه متوقف كند.
در صورت بروز چنين حادثه اي، آمريكا با زمينگير شدن تنها سفينه هاي سرنشين دار خود، امكان فرستادن فضانوردان به مدار زمين را دست كم تا سال ۲۰۱۴كه نسل جديد سفينه هاي سرنشين دار اين كشور به نام «كرو اكسپلوريشن ويكل»(CEV) ساخته مي شوند، از دست خواهد داد. از سوي ديگر، ايستگاه فضايي بين المللي كه هم اكنون در مدار كره زمين قرار گرفته براي ادامه روند ساخت خود و همچنين تأمين نيازمندي هاي خدمه دايمي اش به شدت نيازمند شاتل هاي آمريكاست.
پس از انفجار شاتل كلمبيا در سال ۲۰۰۳و توقف تمامي پروازهاي شاتل هاي سازمان «ناسا» به مدت ۵/۲سال، وظيفه فرستادن فضانوردان به ايستگاه و بازگرداندن آنها به كره زمين بر عهده سفينه هاي «سويوز» روسيه قرار گرفت و نيازمندي هاي ضروري اين فضانوردان نيز به كمك سفينه هاي باري و بدون سرنشين «پروگرس» روسيه به ايستگاه فضايي ارسال مي شد.
با اين وجود، محدوديت سفينه هاي روسي به علت جابه جايي حداكثر دو خدمه در مقايسه با ظرفيت هفت نفري شاتل ها، باعث شد پس از انفجار شاتل كلمبيا تعداد خدمه دايمي ايستگاه از سه نفر به دو نفر كاهش يافته و روند ارسال بخش هاي جديد ايستگاه از زمين به فضا نيز متوقف شده و روند ساخت ايستگاه مختل شود. حمل قطعات بزرگ مورد نياز براي تكميل بخش هاي جديد ايستگاه فضايي بين المللي تنها به كمك شاتل ها ممكن است و سفينه هاي باري روسي قادر به جابه جايي محموله هاي حجيم نيستند.
سازمان «ناسا» به هر ترتيب ناوگان شاتل هاي خود را در سال ۲۰۱۰ بازنشسته خواهد كرد و به همين علت زمان زيادي براي انتقال محموله هاي بزرگ ايستگاه به فضا با اين سفينه ها باقي نمانده است، اما از طرف ديگر نگراني هاي به وجود آمده در مورد امنيت شاتل ها سبب به تعويق افتادن هاي طولاني مدت پروازهاي شاتل ها شده است و بروز حادثه اي مشابه حوادث رخ داده براي شاتل هاي «كلمبيا» و «چلنجر»، براي شاتل «ديسكاوري» كه در هفته جاري به پرواز در خواهد آمد، سبب توقف كامل پرواز شاتل ها و در نتيجه ناتمام ماندن روند ساخت ايستگاه فضايي بين المللي خواهد شد. ايستگاه فضايي بين المللي در سال ۱۹۹۸و با همكاري ۱۶كشور از جمله آمريكا، روسيه، كشورهاي اتحاديه اروپا، ژاپن و كانادا در مدار كره زمين قرار گرفت و از آن زمان عمليات ساخت و تكميل آن در فضا ادامه دارد و فضانوردان در آن به مطالعه و تحقيق مشغولند.

محدوديت براي آي تيونز
004698.jpg
گروه علمي فرهنگي- در فرانسه قانوني به تصويب رسيده كه بر مبناي آن شركت اپل بايد فناوري كه براي پياده كردن فايل هاي ديجيتال موسيقي اش به كار مي برد را در اختيار رقبايش بگذارد.
در حال حاضر، قطعات موسيقي كه از فروشگاه مجازي موسيقي اپل، موسوم به آي تيونز خريداري مي شوند، تنها در دستگاه هاي آي پاد ساخت همين شركت قابل شنيدن هستند.
معني ديگر قانون تازه اين است كه قطعات موسيقي ديجيتال صرف نظر از قالب و منبع آنها، بايد در هر دستگاه پخش كننده اي قابل شنيدن باشند.
با اين وجود، قانون راه را براي هنرمندان باز گذاشته تا بتوانند در قراردادهايشان با اپل يا ديگر رقبا، محدوديت هايي را بر دستگاه هايي كه موسيقي شان در آن پخش مي شود، اعمال كنند.
بر اساس اين قانون، شركت هايي نظير اپل، سوني و مايكروسافت مجبورند سيستم هاي اختصاصي حفاظت از حق مولف خود را در اختيار ديگر شركت ها قرار دهند.
هدف از تصويب اين قانون مبارزه با سرقت هنري آثار موسيقي و تضمين رقابت سالم در بازار رو به رشد پياده كردن موسيقي در اينترنت است.
در قانون تازه همچنين راهكارهايي براي مقابله با سرقت آثار موسيقي در نظر گرفته شده كه شامل جريمه هاي هزاران يورويي و حكم زندان براي كپي كنندگان حرفه اي است.
تاكنون بيش از يك ميليارد قطعه آهنگ از فروشگاه آي تيونز كه سه سال پيش راه اندازي شده، خريداري شده است.

خدمات اينترنتي سيار در كره
گروه علمي فرهنگي- بر اساس گزارش هاي اعلام شده، كره جنوبي قصد دارد براي نخستين بار در جهان خدمات اينترنتي سيار را ارايه دهد.
مقامات كشور كره جنوبي خدمات اينترنتي سيار را راه اندازي كرده اند و اين خدمات شيوه زندگي مردم را در اين كشور تغيير خواهد داد. كارشناسان كره اي اعلام كردند كه ارايه اين خدمات منوط به برداشته شدن محدوديت هاي اينترنتي در اين كشور است.
از جمله مزاياي اين سرويس دسترسي آسان كاربران به اينترنت در هر نقطه و مكاني اعلام شده است. كارشناسان رايانه اي اعلام كردند كه ارايه اين سرويس به عنوان منبع درآمد جديدي براي بخش هاي ارتباطاتي و آي تي كره به شمار خواهد رفت. خدمات اينترنتي سيار ابتدا در سئول پايتخت اين كشور ارايه مي شود و در سال ۲۰۰۸ به صورت گسترده تر همه كاربران از آن استفاده مي كنند.
كارشناسان پيش بيني كردند تا سال ۲۰۱۰تعداد مشتركاني كه از سرويس اينترنتي سيار استفاده مي كنند به بيش از ۹ميليون مشترك برسد.

ممنوعيت دريافت كمك هاي مردمي در مدارس غيرانتفاعي
ايرنا: مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: دريافت  هرگونه  كمكهاي  مردمي  از دانش آموزان  و اولياي  آنها هنگام  نام نويسي  در مدارس  غيرانتفاعي  ممنوع  است .
«حسن  مسعودي » گفت : اخذ كمك هاي  مردمي  از اولياي  دانش آموزان  اگرچه  يكي  از منابع  تامين  مالي  مدارس  غيرانتفاعي  است  اما دريافت  آن  هنگام  نام نويسي  تخلف  محسوب  مي شود و موسسان  مدارس  ياد شده  تحت  پيگرد قرار مي گيرند.
وي  افزود: دريافت  كمكهاي  مردمي  بعد از زمان  نام نويسي  و در طول  سال  تحصيلي  نيز كاملا اختياري  و داوطلبانه  خواهد بود.
مسعودي  درباره  تناسب  هزينه  فوق  برنامه هاي  مدارس  غيرانتفاعي  با شهريه  ثابت  آن  گفت : هزينه  فوق  برنامه ها بايد با شهريه  ثابت ، تقويم  اجرايي  مدرسه  و توان  دانش آموزان  تناسب  داشته  باشد.
وي  توضيح  داد: چنانچه  مدرسه اي  شهريه  ثابت  آن  ۵۰۰ هزار تومان  باشد، هزينه  فوق  برنامه  آن  نمي تواند حدود يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار تومان  باشد و اگر اين  اتفاق  بيفتد به  طور حتم  موسس  دقت  لازم  را نكرده  است .
مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  تصريح  كرد: برخي  از مدارس  داراي  امكانات  و تجهيزات  و معلم  خوب  هستند و زحمات  بيشتري  نيز متقبل  مي شوند، اما بايد به  همان  نسبت  افزايش  شهريه  داشته  باشند و معمول  كار اين  است  كه  شهريه  چهار و پنج  ميليوني  نداشته  باشيم .
مسعودي ، درباره  برخورد با مدارس  غيرانتفاعي  متخلف  گفت : ماموران  وزارت  آموزش  و پرورش  هم اكنون  براي  برخورد با تخلفات  بسيج  شدند و ضمن  سركشي  به  مناطق  با هرگونه  تخلف  برخورد مي كنند.وي  گفت : اگرچه  بايد معلمان  به  صورت  تخصصي  تدريس  كنند و داراي  مدرك  و سابقه  باشند اما نبايد براي  معلمان  با مدرك  تحصيلي  دكتري ، حقوقهاي  نجومي  تعيين  كرد.
مسعودي  توضيح  داد: آن  چيزي  كه  در اذهان  درباره  شهريه  زياد در مدارس  غيرانتفاعي  مطرح  مي شود در شهرستانها اصلا وجود ندارد و فقط  در برخي  مناطق  بالاي  شهر تهران ، براساس  ويژگي  خاص  مدرسه  از جمله  برخورداري  از معلم  خاص ، فضا و تجهيزات  خاص  و رعايت  استانداردها، مدارس  غيرانتفاعي  ويژه اي  وجود دارند اما اين  طور نيست  كه  بدون  حد و مرز شهريه  وضع  كنند.
وي  گفت : تخلفات  مدرسه  غيرانتفاعي  در قانون  مشخص  شده  و برخورد با اين  گونه  تخلفات  نيز در قانون  آمده  است  و مدرسه  متخلف  با انحلال  و تعطيلي  روبرو مي شود.
نحوه ارزشيابي تحصيلي دانش آموزان دوره راهنمايي اصلاح مي شود
ايرنا: كارشناس مسئول آيين نامه هاي امتحانات دوره راهنمايي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: پيش نويس اصلاح نحوه ارزشيابي دوره راهنمايي تحصيلي تدوين و به شوراي عالي آموزش و پرورش ارايه شد.
عليرضا محمد ميرزايي گفت: ارزشيابي مستمر بايد به طور كامل براي مجريان و معلمان روشن شود اما هم اكنون اين گونه نيست و بايد وحدت رويه در اجراي آن صورت گيرد.
وي افزود: جوانب مختلف ارزشيابي مستمر در آيين نامه فعلي روشن نشده است و برداشتهاي مختلفي از آن مي شود كه مورد نظر تصويب كنندگان اين طرح نبوده است. محمد ميرزايي گفت: در تدوين پيش نويس جديد ارزشيابي مستمر، تعاريف جامع تر و كاملتري از ارزشيابي مستمر ارايه شده است تا برداشت يكساني از آن شود.
وي در عين حال افزود: در اجراي ارزشيابي مستمر فعلي، تمام معلمان با مشكل مواجه نيستند اما تا حدودي اجراي آن براي برخي معلمان هنوز تفهيم نشده است كه به همين دليل ما آن را كاملا مطلوب نمي دانيم.
كارشناس مسئول دوره راهنمايي توضيح داد: برخي برداشت نادرستي از ارزشيابي مستمر دارند و اين نوع ارزشيابي را به معناي برگزاري امتحان متعدد مي دانند در حالي كه منظور توجه به جريان فعاليت دانش آموز مثل انجام فعاليتهاي پژوهشي، شركت در مباحث گروهي و انجام تكاليف معلم است.
وي تصريح كرد: منظور از ارزشيابي مستمر، امتحان نيست بلكه توجه به فرايند يادگيري دانش آموز است كه در آن معلم به نقاط ضعف خود و دانش آموز نيز پي مي برد.
براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، نمرات ارزشيابي مستمر و نمره امتحان پايان سال به صورت مساوي با هم جمع مي شود و ميانگين آنها به عنوان نمره پايان سال در كارنامه تحصيلي دانش آموزان اين دوره ها لحاظ مي شود.
نمره امتحان هر درس و در هر نوبت، ميانگين نمره امتحان پاياني و نمره ارزشيابي مستمر همان نوبت خواهد بود كه بر مبناي ۲۰ مشخص مي شود.
ارزشيابي مستمر با توجه به ميزان مشاركت دانش آموز در فعاليت هاي يادگيري از طريق بررسي تكاليف درسي، انجام پژوهش تدريجي و بررسي فعاليت مرتبط با درس در زمان خارج از كلاس، در طول سال تحصيلي تعيين مي شود.
در ارزشيابي مستمر به تلاش دانش آموز در طول سال تحصيلي توجه مي شود و معلم با جمع آوري اين فعاليت ها نمره نيمسال تحصيلي او را تعيين مي كند.
امتحان  مجدد براي غايبان  موجه  دوره  راهنمايي 
دانش آموزان  غايب  موجه  دوره  راهنمايي  تحصيلي  مي توانند دوباره  در امتحانات  پايان  سال  تحصيلي  شركت  كنند.
به گزارش اداره كل  آموزش  و پرورش  راهنمايي ، «از دانش آموزي  كه  در امتحانات  خرداد يا شهريورماه  در يك  يا چند ماده  درسي  غيبت  موجه  كند در امتحانات  داخلي  با تاييد شوراي  مدرسه  و در امتحانات  هماهنگ  با تاييد كميسيون  خاص  منطقه  آموزش  و پرورش  مربوطه  تا دو هفته  پس  از پايان  ايام  امتحانات ، از آن  درس  يا دروس  امتحان  به عمل  مي آيد.»
اخذ امتحان  از غايبان  موجه  امتحان  نهايي  شهريور ماه  با موافقت  رئيس  هيات  ممتحنه  بلامانع  است .
چنانچه  دانش آموزي  بدون  عذر موجه  در فاصله  زماني  بعد از نام نويسي  و قبل  از برگزاري  امتحانات  نوبت  اول ، مدرسه  را ترك  كند هرچند كه  نمره  ارزشيابي  مستمر داشته  باشد آن  سال  تحصيلي  براي  وي  ترك  تحصيل  تلقي  مي شود.
اگر دانش آموزي  بعد از برگزاري  امتحانات  نوبت  اول  بدون  عذر موجه  مدرسه  را ترك  كند يا نتواند در هيچ  يك  از امتحانات  مواد درسي  نوبت  دوم  و شهريور شركت  كند آن  سال  تحصيلي  براي  وي  كارنامه  مردودي  صادر مي شود.
چنانچه  دانش آموزي  با عذر موجه  نتواند در امتحانات  هيچ  يك  از مواد درسي  نوبت  دوم  و شهريورماه  شركت  كند، صرف  نظر از اينكه  در نوبت  اول  نمره  داشته  يا نداشته  باشد، آن  سال  تحصيلي  براي  وي  وقفه  تحصيلي  محسوب  مي شود.
اختصاص ۲ميليارد تومان به فعاليت پژوهشي
دانش آموزان تهران
ايسنا: معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اختصاص ۲ ميليارد تومان اعتبار به فعاليتهاي پژوهشي دانش آموزان در سال جاري، گفت: بودجه پژوهشهاي دانش آموزي در راستاي مدرسه محوري، سال جاري به مدارس واگذار شد.
محمدي با بيان اين كه فعاليت هاي پژوهشي دانش آموزان در سال گذشته به صورت متمركز و در قالب قراردادهايي انجام مي شده است، افزود: با توجه به بحث مدرسه محوري، اين بودجه در سال جاري به خود مدارس داده شده تا مستقيماً از فعاليت هاي پژوهشي دانش آموزان شهر تهران حمايت كنند. وي با اشاره به اين كه بودجه فوق صرف فعاليتهاي تحقيقي دانش آموزان، شوراهاي دانش آموزي، تهيه نرم افزارهاي علمي ــ آموزشي، حمايت از پروژه هاي جشنواره خوارزمي و ... خواهد شد، اذعان كرد: البته نحوه اختصاص اعتبار وابسته به عملكرد مدارس شهر تهران است كه چگونه برنامه ريزيهاي لازم در اين خصوص را داشته باشند.
معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تعداد پژوهش سراهاي دانش آموزي در پايتخت را ۱۴ باب اعلام و اظهار كرد: هم اكنون در مناطق ۶ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ و ۱۷ به علت كمبود فضا پژوهش سراي دانش آموزي احداث نشده است. وي گفت: بر اين اساس در تقسيم بودجه پژوهش سال جاري شهر تهران اولويت با پژوهش سراهاي دانش آموزي خواهد بود.
محمدي در پايان گفت: از سال گذشته آموزش هايي براي دانش آموزان در زمينه فعاليتهاي ربوكاپ، نانوتكنولوژي، نگرشهاي علمي دانش آموزان و ... برگزار شده و متناسب با آن در سال جاري تمام تحقيقات دانش آموزان در دانشگاه علم و صنعت ارائه شد.

وب سايتي براي ترسيم انواع نمودارها
004704.jpg
گروه علمي فرهنگي- وب سايت جديد گليفي (Gliffy) امكان ترسيم همه نوع نمودار را با كيفيت مطلوب و به صورت رايگان براي كاربران فراهم مي كند. به گزارش سايت اينترنتي لايف هكر، به كمك ابزار و امكانات ارائه شده در اين وب سايت www.gliffy.com ترسيم هر نوع نمودار و فلوچارت براي كاربران ممكن شده است.
كاربران به كمك اين وب سايت براي ترسيم نمودار نيازي به دانلود هيچ گونه نرم افزار اضافي نداشته و نمودارها درون پنجره مرورگر ترسيم مي شوند.
به علاوه تمامي اين نمودارها درون سرورهاي گليفي ذخيره شده و فرد ترسيم كننده نمودار و ساير افرادي كه او تعيين كند، مي توانند به راحتي از هر رايانه اي كه به اينترنت متصل است به نمودارهاي ترسيم شده دسترسي يافته و آنها را مشاهده و يا ويرايش كنند.
شركت مايكروسافت سالهاست نرم افزاري به نام «مايكروسافت ويزيو» (Visio (Microsoftرا ويژه طراحي و ترسيم نمودارهاي متنوع به بازار مي دهد و وب سايت «گليفي» مي تواند رقيبي براي نرم افزار «ويزيو» محسوب شود. به گفته اداره كنندگان وب سايت «گليفي»، به كمك اين خدمات ديگر كاربران نيازي به  روزنگاري نرم افزار مورد استفاده خود نخواهند داشت زيرا در هر بار كه به اين وب سايت مراجعه كنند، از جديدترين نگارش آن بهره مند خواهند شد و به علاوه از آنجا كه«گليفي» تمامي فايلهاي كاربران را در رايانه هاي سرور خود نگهداري مي كند، نيازي به بك آپ گرفتن از نمودارهاي طراحي شده نيز وجود نخواهد داشت.

جزئيات ثبت نام و شركت در آزمون كارداني ويژه فرهنگيان
ايسنا: ثبت نام آزمون كارداني ويژه فرهنگيان ديپلم رسمي سال ۱۳۸۵ از روز پنج شنبه ۱۵ تير ماه شروع مي شود و در روز شنبه ۲۴ تير پايان مي يابد.
داوطلبان براي شركت در آزمون و همچنين انتخاب رشته، اعم از رشته هاي نظري و رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش بايد داراي شرايط عمومي و اختصاصي باشند كه دارا بودن ديپلم كامل نظام قديم متوسطه يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي يكي از اين شرايط است.
بر اين اساس، فارغ التحصيلان دوره متوسطه نظام جديد در شاخه فني و حرفه اي و كاردانش كه دوره فاقد مدرك پيش دانشگاهي هستند، در صورت داشتن ديپلم نظام قديم به علاوه مدرك ديپلم نظام جديد، منعي براي شركت در آزمون ندارند.
همچنين شركت داوطلبان شاغل به تحصيل در دوره پيش دانشگاهي به شرط اخذ مدرك پيش دانشگاهي حداكثر تا پايان شهريور ماه سال ۸۵ در آزمون بلامانع است. بر اين اساس عدم اشتغال به تحصيل در هر يك از دوره هاي كارداني و كارشناسي اعم از پيوسته يا ناپيوسته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي اعم از دولتي يا غير دولتي در زمان ثبت نام و شروع به تحصيل و طول تحصيل از ديگر شرايط شركت در اين آزمون است.
گفتني است، داوطلبان شركت كننده در دوره كارداني ناپيوسته نيمه حضوري فراگير ويژه فرهنگيان نيز مي توانند در اين آزمون شركت نمايند. بديهي است كه اين افراد در صورت قبولي در هر دوره،  تنها مجاز به ادامه تحصيل در يكي از دوره ها هستند.
دارندگان مدرك كارداني و بالاتر حق شركت در اين آزمون را ندارند.
همچنين، از داوطلبان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي، علاوه بر آزمون كتبي، امتحان عملي و معاينات پزشكي نيز به عمل مي آيد و در صورت احراز سلامت كامل و كسب امتياز لازم، اسامي قبول شدگان نهايي اعلام خواهد شد.
دارندگان ديپلم كامل فني و حرفه اي در صورتي كه نوع ديپلم آنان با رشته انتخابي مطابقت نداشته باشد، در صورت داشتن حداقل ۲ سال سابقه اشتغال در بخش كارگاهي (استادكار) يا تخصصي فني و حرفه اي و كاردانش حداكثر تا اول مهر۸۵ و برخورداري از ساير شرايط مي توانند متقاضي يكي از رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش بشوند. به گزارش ايسنا، متقاضيان براي دريافت مدارك ثبت نام مي توانند در تاريخ هاي مذكور به ادارات پست سراسر كشور مراجعه و ضمن پرداخت مبلغ ۳۶ هزار ريال وجه بابت ثبت نام در آزمون مذكور و دريافت رسيد، نسبت به دريافت مدارك ثبت نام شامل دفترچه راهنماي شركت در آزمون، تقاضانامه كامپيوتري ثبت نام، برچسب الصاق عكس و پاكت هاي مخصوص كارنامه و ارسال مدارك اقدام نمايند.

دريافت هزينه بيمه و كتب درسي
هنگام ثبت  نام دانش آموزان ابتدايي
فارس :دبير ستاد ثبت نام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تنها ۷۵۰ تومان هزينه بيمه و پول كتاب هاي درسي دانش آموزان ابتدايي در هنگام ثبت نام از خانواده ها اخذ مي شود.فرهاد ايثاري افزود: ثبت نام دانش آموزان مقاطع راهنمايي، متوسطه، كاردانش و فني و حرفه اي از نيمه دوم تيرماه آغاز مي شود.
وي ادامه داد: در هنگام ثبت نام براي تمام مقاطع هزينه بيمه كه مبلغ ۷۵۰ تومان است، بايد پرداخت شود و تنها در مقاطع ابتدايي، كاردانش و فني  و حرفه اي هزينه كتب و آن هم بر اساس بخشنامه دريافت مي شود.ايثاري اظهار داشت: از زمان آغاز ثبت نام دانش آموزان، ناظران نيز به مدارس مراجعه كرده و روند ثبت نام را بازديد مي كنند.وي در خصوص اينكه بيشترين اعتراض مردم در حال حاضر در مورد ثبت نام چيست؟ گفت: هنوز ثبت نام به طور رسمي آغاز نشده است و بيشتر مردم عنوان مي كنند كه دنبال مدرسه دلخواه خود مي گردند و اين در حالي است كه بايد دانش آموزان در مدرسه واقع در محدوده محل سكونت خود ثبت نام كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |