سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۲ - Jun 6, 2006
دبيرخانه پيشگيري از وبا آغاز به  كار كرد
گروه اجتماعي- مديركل امور اجتماعي استان تهران از شروع اقدامات پيشگيرانه براي بيماري وبا در سال جاري خبر داد.
وي گفت:  در جلسه كارگروه بهداشت و درمان استان تهران مصوب شد تا اقدامات پيشگيرانه براي بيماري وبا در سال جاري اعمال شود.
ابراهيم رضواني تصريح كرد: دبيرخانه پيشگيري فعال شده است تا فصل گرم امسال بدون بروز بيماري وبا پشت سر گذاشته شود.
بيماري وبا يك بيماري ميكروبي است كه هرساله در فصل تابستان شاهد افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماري هستيم.
سال گذشته حدود هزار نفر در كشور به اين بيماري مبتلا شدند و حدود ۱۰ نفر نيز بر اثر وبا جان خود را از دست دادند.
اين درحالي است كه مدير كل سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اعلام كرد: هنوز برخي مزارع سبزي جنوب تهران به خصوص در شهرري به علت كمبود آب با فاضلاب خام آبياري مي شود كه بي توجهي به اين مسئله مي تواند منجر به شيوع بيماريهاي مختلفي ازجمله وبا در فصل تابستان شود.
احمد جنيدي افزود: متاسفانه با وجود تجارب تلخ سال گذشته در شيوع بيماري وبا هنوز برخي مزارع سبزي در جنوب شهر تهران با فاضلاب خام آبياري مي شود و منتظريم كه وزارت نيرو براي جلوگيري از انتشار اين بيماري هر چه زودتر تصفيه خانه فاضلاب تهران را راه اندازي كند.
وي ادامه داد: راه اندازي سد لتيان در شرق تهران موجب قطع آب در جنوب تهران شده است و به همين علت كشاورزان جنوب تهران با مشكل كمبود آب براي مزارع خود رو به رو هستند و مجبورند از فاضلاب خام براي آبياري مزارع خود استفاده كنند.
جنيدي گفت: اگر چه برخي كشاورزان با حفر چاه از آبهاي زيرزميني براي آبياري مزارع خود استفاده مي كنند، ولي اين مسئله عموميت ندارد و قطعا در تابستان امسال همه كشاورزان نمي توانند به آب بهداشتي براي مزارع سبزي خود دسترسي پيدا كنند.
مدير كل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، افزود:   براي جلوگيري از هر گونه بيماري با همكاري مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت جلسات متعددي با فرماندار شهر ري، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو داشته ايم و اميدواريم با تغييراتي در نحوه آبياري بتوانيم از شيوع بيماري وبا و حتي مشكلات ديگري از جمله افلاتوكسين پسته در اين مزارع جلوگيري كنيم.
وي گفت: علاوه بر جنوب تهران و منطقه شهرري مسئله آبياري با فاضلاب خام را در برخي ديگر از شهرهاي كشور ازجمله همدان شاهد هستيم.

مدت اعتبارنامه سازمان هاي
« مردم نهاد » جوانان دو سال شد
000051.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: مدير دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان در سازمان ملي جوانان از تمديد اعتبارنامه هاي سازمانهاي مردم نهاد به مدت دو سال خبر داد.
جعفرباي افزود: تمديد اعتبارنامه هاي مرحله جديد سازمان هاي مردم نهاد جوانان به زودي آغاز و اين اعتبارنامه ها به مدت دو سال تمديد و در اختيار نمايندگي ها قرار مي گيرد تا تشكل ها فعاليت جدي خود را آغاز كرده و تعاملات خود با دستگاه هاي دولتي را تقويت كنند.
وي با تأكيد بر اهميت فعاليت هاي خودجوش تشكل هاي مردم نهاد افزود: اين تشكل ها در انجام فعاليت هاي خويش با مشكلات بسياري مواجه مي شوند. در اين راستا تلاش مي شود كه سطح فرهنگ عمومي را در پذيرش فعاليت تشكل ها افزايش دهيم تا اثبات قابليت آنها نزد مديران ارشد، اين باور را ايجاد كند كه تشكل هاي مردم نهاد مي توانند تأثيرات مثبتي را در روند اجراي امور داشته باشند.
جعفرباي با اشاره به اينكه تا به حال براي حمايت از عملكرد تشكل هاي مردم نهاد از مصوبه هيأت دولت استفاده مي شد، گفت: هم اكنون وزارت كشور پيش نويس «آيين نامه تأسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد» را در دست تهيه و تدوين دارد تا پس از بررسي نهايي به هيأت دولت ارائه و به صورت لايحه به مجلس شوراي اسلامي ابلاغ شود تا تشكل ها در جايگاه قانوني به فعاليت بپردازند. علاوه بر اين، پيش نويس اين قانون به نمايندگي هاي سازمان ملي جوانان ارائه شده است تا نظرات آنان در جلسات تخصصي در وزارت كشور مطرح شود. در اين راستا تلاش شده است كه جايگاه سازمان هاي مردم نهاد قوي و پررنگ باشد.وي در ارتباط با ارائه اعتبارات به تشكل هاي مردم نهاد افزود: شايسته نيست كه تنها به دليل آن كه تشكلي ايجاد شده است مبلغي را به آن اختصاص دهيم، بلكه لازم است كه هر تشكل فعاليت تخصصي خود را تعريف كند و پيرامون آن برنامه هايي را مطرح سازد از اين رو درصدد آن هستيم كه براي ارائه اعتبار به سازمان هاي مردم نهاد، ابتدا طرح هاي آنان را با حضور كارشناسان بررسي كنيم و سپس اعتبار لازم را به تشكل ها ارائه دهيم. مدير دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان در مورد سياست هاي جديد سازمان ملي جوانان در سال ۸۵ تصريح كرد: بخشي از فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد به حوزه اعتقادات ديني اختصاص داده شد، چرا كه در اين حوزه بيشترين خلأ به نظر مي رسيد از اين رو لازم بود تا به توانمندي هاي اين حوزه توجه شود. همچنين در مورد ديدگاه هاي فرهنگي و علمي تشكل ها برنامه ريزي هاي لازم انجام گرفته است.

براساس برنامه چهارم توسعه
۱۰ هزار تخت ويژه بيمارستاني در كشور مورد نياز است
فارس : معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت اعلام كرد: حدود ۱۳ هزار تخت بيمارستاني ويژه در زمان حاضر در كشور وجود دارد كه تا سه سال آينده بايد به ۲۳ هزار تخت برسد. بنابراين بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه به حدود ۱۰ هزار تخت بيمارستاني ويژه در كشور نيازمنديم.
رحمت الله حافظي افزود: در زمان حاضر ۱۳هزار و ۲۶۴ تخت ويژه بيمارستاني در كشور فعال است كه از اين ميان ۲۰۵۸ تخت ICU و ۲۹۲۸ تخت CCU است، ۴۰۲ تخت از اين مجموعه به تختهاي NICU (آي.سي.يو ويژه نوزادان) اختصاص دارد، ۱۲۶تخت PICU (مراقبتهاي بعد از ICU) است، ۱۱۰۶ تخت سوختگي و ۶۶۴۴ تخت از اين مجموعه نيز تختهاي روانپزشكي و اعصاب و روان است.وي ادامه داد: ۹۰ درصد اين تختها شامل۱۰ هزار و ۴۲۲ تخت مراقبتهاي ويژه در مراكز بيمارستاني دولتي تحت نظر دانشگاههاي علوم پزشكي كشور فعال هستند.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: بر اساس برنامه توسعه چهارم كشور تعداد تختهاي بيمارستاني ويژه كشور بايد حدود ۱۰ هزار تخت افزايش يابد و به ۲۳ هزار و ۳۴۷ تخت برسد كه بر اساس آن تعداد تختهاي ICU بايد به ۵۰۳۹ تخت، تعداد تختهاي CCU به ۴۰۴۳تخت، تعداد تختهاي NICU به ۱۱۶۸ تخت، تعداد تختهاي PICU به ،۲۶۳ تعداد تختهاي بيمارستاني سوختگي به ۱۵۸۶تخت و تعداد تختهاي اعصاب و روان يا روانپزشكي بايد به ۱۱ هزار و ۲۴۸ تخت برسد.
وي گفت: به عبارت ديگر تعداد تختهاي ويژه بيمارستاني كشور طي دو سال آينده بايد بين ۵/۱ تا دو برابر افزايش يابد و حدود ۸۰ درصد اين تختها كه حدود ۱۸ هزار تخت است وابسته به دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور خواهد بود.
كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت نيز پيش از اين اعلام كرده بود: تعداد تختهاي بيمارستاني مصوب كشور در زمان حاضر۱۱۰ هزار تخت است كه حدود ۱۰درصد آنها در بخش غير دولتي است.
وزير بهداشت همچنين از تجهيز دو هزار تخت ICU در بيمارستانهاي دولتي كشور طي سال جاري خبر داده است.

اشتغال زنان به اشتغال مردان لطمه مي زند
ايسنا: رئيس مركز امور زنان و خانواده گفت: اگر زنان امكان اشتغال بيشتري پيدا كنند در دراز مدت به اشتغال مردان لطمه وارد خواهد شد.
زهره طبيب درباره محوريت اشتغال زنان و فارغ التحصيلان دختر دانشگاهها افزود: با توجه به اينكه تعداد دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر است از بسياري جهات مثبت ارزيابي مي شود، ولي اين مساله در دراز مدت نگراني ايجاد مي كند.مشاور رئيس جمهوري در ادامه با بيان اين كه با استقرار زنان در مشاغل ضروري كاملا موافقيم اظهار كرد: بخصوص در رابطه با مديريتهاي خاصي كه مربوط به مشاغل زنان و به ويژه دانشگاههايي كه زنان عهده دار آن هستند و يا مراكز آموزشي كه تربيت كلان كشور را به عهده دارند در رده هاي تخصصي و فوق تخصصي بايد زنان امور را بر عهده بگيرند.

سيگار در ايران هر ۵/۲ ثانيه يك قرباني مي گيرد
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام اين كه سيگار در ايران به ازاي هر  ۲‎/۵ثانيه يك قرباني مي گيرد، گفت: هزينه استعمال دخانيات در خانواده معادل هزينه آموزش يك دانش آموز است، لذا با خاموش كردن يك سيگار هزينه تحصيل يك دانش آموز را بر عهده بگيريم.
دكتر سيد مؤيد علويان در مراسم روز جهاني بدون دخانيات با اشاره به خاصيت سرطان زايي استعمال دخانيات اظهار كرد: قليان افزون بر سرطان زايي عامل انتقال بسياري از بيماريها مثل سل و هپاتيت است.
وي با اظهار اميدواري نسبت به اين كه روزي استعمال دخانيات به عنوان يك منكر در جامعه مطرح باشد، از مردم خواست تا در يك حركت نمادين قليانها را بشكنند و سيگارها را خاموش كنند.
دكتر علويان با اشاره به شيوع مصرف تفنني قليان در جامعه ايراني گفت: عموم بر اين باورند كه به علت عبور دود قليان از آب سموم آن گرفته مي شود حال آن كه ميزان دود ورودي يك پك قليان معادل ۱۰۰ پك سيگار است.
وي ورود اصلاحاتي مثل سيگار ملايم و كم ضرر را از ترفندهاي تبليغاتي كمپاني هاي دخاني خارجي دانست و افزود: دخانيات به هر شكلي شكننده است.

پرداخت هزينه درماني بازنشستگان تأمين اجتماعي
در بيمارستان هاي خصوصي
مهر: تمامي هزينه درماني بازنشستگان تامين اجتماعي و خانواده آنان، در صورت مراجعه به بيمارستانهاي خصوصي، از محل بيمه تكميلي آنان پرداخت خواهد شد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با تاكيد بر اينكه پرداخت هزينه هاي درماني در بيمارستان هاي خصوصي فقط در ارتباط با بازنشستگان و خانواده هاي آنان است، افزود: بر اساس قانون تكليف داريم كه با بيمارستان هاي خصوصي قرارداد منعقد كنيم و اين امر به طور حتم در برنامه هاي در اولويت سازمان تامين اجتماعي است.
داود مددي گفت: در حال حاضر فقط در تهران با كمتر از۵۰ بيمارستان قرارداد نداريم اما سازمان تامين اجتماعي با مابقي بيمارستانها در سراسر كشور قرارداد منعقد كرده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر مشغول متقاعدكردن بيمارستانهاي خصوصي براي عقد قرارداد با سازمان تامين اجتماعي هستيم كه با تعدادي از آنان به توافق رسيده ايم و با مابقي نيز در حال مذاكره هستيم.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با تاكيد بر اينكه بيمارستان هاي خصوصي به صورت قانوني ملزم به عقد قرارداد با سازمان تامين اجتماعي هستند گفت: با توجه به الزام قانوني، بيمارستانهاي خصوصي بايد با سازمان تامين اجتماعي وارد مذاكره شده و قرارداد منعقد كنند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
دستمزد نانوايان
نانوايي،كاري دشوار و طاقت فرساست و در شمول كارهاي سخت و زيان آور قرار مي گيرد اما دو سال است كه دستمزد نانواها تغيير نيافته است. دستگاه هاي مسئول بايد به اين مسأله هم عنايت داشته باشند.
يك نانوا از تهران
به جاي افزايش جريمه
در تأييد پيام تلفني شهروند عزيزي كه خواستار گنجانده شدن توقيف گواهينامه در فهرست مجازات تخلفات رانندگي شده بود يادآور مي شوم كه بهتر است به جاي افزايش پي درپي جريمه ها، توقيف گواهينامه رانندگي، به عنوان يك راه حل اثربخش در كاهش جرايم رانندگي مورد توجه قرار بگيرد.
ضرابي
مغازه داران كوچك و نوسان قيمت ها
نوسان شديد قيمت ها بيش از همه مغازه داران كوچك را در معرض خطر ورشكستگي قرار مي دهد. چون از يك طرف بايد پاسخگوي مردم باشند و از سوي ديگر مدام بايد زيان، تفاوت پي درپي قيمت ها را تحمل كنند.
سلطاني
ضرورت استفاده از كارشناسان
در ميزگردهاي تلويزيوني در مورد ورزش بخصوص جام جهاني فوتبال از كارشناسان و چهره هاي آشنا به اين امور دعوت به عمل آيد تا به آگاهي علاقه مندان در اين زمينه كمك كند.
سبكتكين سوداگر
ريشه يابي يك مسأله
حضور روزافزون خودروها به رانندگي و سرنشيني جوان ها در خيابان هاي ولي عصر و آفريقا، به ويژه در بعدازظهرها باعث سنگيني شديد ترافيك در اين معابر شده است. مسأله بايد ريشه يابي شود، همچنان كه كمبود امكانات و فضاهاي تفريحي براي جمعيت جوان كشور ممكن است يكي از اين علل باشد.
مجتهدي
تصميم مشكل زا
افزايش تعرفه واردات تلفن هاي همراه از ۴ درصد به ۶۰ درصد، در شرايطي كه توان توليد تلفن همراه در داخل وجود ندارد، موجد مشكلات زيادي خواهد بود.
سرايدار
باز هم تاكسي هاي دربست
گرايش تاكسي ها به جذب مسافر دربستي، دسترسي به اين وسيله نقليه عمومي را براي اقشار كم درآمد كه قادر به تأمين هزينه سفر دربستي نيستند مشكل كرده است.
مؤمن زاده
چگونه وارد مي شود
ضمن قدرداني از دستگاه هاي ذي ربط و نيروي انتظامي در برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر، به عنوان يك مادر تقاضا دارم، دقيقاً بررسي شود كه مواد مخدر جديد به صورت آدامس، شكلات و امثالهم از مبدا همسايگان شرقي ايران، چگونه وارد كشور مي شود و در دسترس جوانان قرار مي گيرد؟
عالمتاج- م- تهران
كميابي داروهاي قلبي با دفترچه بيمه
بيماران قلبي با دفترچه سازمان تأمين اجتماعي موفق به دريافت داروهاي مورد نياز خود نمي شوند به عنوان مثال داروخانه ها، در مورد قرص چربي، تنها تعداد محدودي را تقبل مي كنند و برخي داروهاي حياتي مثل «بالزارتان» و «كارويديلول» به هيچ وجه با دفترچه تأمين اجتماعي قابل وصول نيست. بيمه بايد در خدمت رفاه مردم باشد، اما متأسفانه محاسبه قيمت داروهاي مشمول بيمه براي بيماران به صورت يك فرمول بغرنج درآمده و حتي باعث سوءاستفاده برخي از داروخانه ها شده است.
بيمار قلبي از تهران

نامه
شوهران فراري نيز بايد بازخواست شوند
در پي يك مشاجره نه چندان جدي در پاييز سال ۱۳۸۴ شوهرم خانه را ترك كرد و مرا با يك كودك ۵ ساله تنها گذاشت و عيدي او به من و فرزندمان از آغاز سال جديد ترك نفقه و ارسال حكم تخليه منزل مسكوني بوده است، در حالي كه من براي يافتن همسرم به هر دري مي زدم تا از او كه پنهان شده و حتي موبايلش را خاموش كرده بود، نشاني بگيرم، دادخواست طلاق در آذرماه ۸۴ همچون صاعقه بر كاخ آرزوهايم فرود آمد و با سماجت او و صدور راي طلاق در ارديبهشت ماه ۸۵ تمامي رشته هاي پيوند ميان ما گسست. او براي فرار از الزامات طلاق به همكار نزديكش ايفاي سه نقش را محول كرده است: ۱- نقش خريدار خانه مسكوني ماقبل از دادخواست طلاق ۲- نقش داور پرونده طلاق بعد از دادخواست طلاق ۳- نقش موجر خانه به اصطلاح خريداري شده همسرم كه من فقط در غيبت ۷ماهه همسرم در آن سكونت دارم.
اكنون يك هفته است كه كابوس تخليه خانه وجود من و فرزند ۵ ساله ام را فراگرفته است و تنها با مراجعه به شوراي حل اختلاف توانسته ام يك ماه مهلت بگيرم. اين اشكال قانون است كه براي ثبت ملك انواع استعلام ها را از مراكز مختلف مثل شهرداري، دارايي، ثبت املاك به عمل مي آورند، اما هرگز از زنان هنگامي كه همسرانشان قصد فروش املاك خود را دارند (اي بسا براي فرار از دين مهريه) رضايت نامه نمي خواهند؟ اگر فرزند ۵ ساله من هم اكنون نياز به عمل جراحي داشته باشد رضايت نامه كتبي پدر يكي از الزامات است، اما هيچ دستگاهي از پدري كه ۷ ماه است همسر و فرزندش را رها كرده و سلب مسئوليت پدري نموده است، بازخواست نمي كند. چرا وقتي زلزله اي واقع مي شود، چادرهاي حمايت را بر سر زلزله زدگان مي گسترانيم، اما آنگاه كه زلزله اي بنيان خانوادگي را از هم مي گسلد، هيچ احساسي برانگيخته نمي شود. آيا قانونگذاران و ضابطان و مجريان قانون، به آسيب هاي اسكان اجباري زن مطلقه در زير آسمان كبود انديشه كرده اند؟
نام محفوظ

ديدگاه
در حاشيه يك اتفاق فرخنده
سيد محسن حسيني طاها
مطلع شدم سهيل معيني مدير مسئول توانمند روزنامه ايران سپيد به سمت مشاور وزير رفاه در امور معلولين منصوب شدند ابتدا با خود فكر كردم به عنوان يك همكار مطبوعاتي و شايد يك همدرد يادداشتي براي ايشان جهت عرض تبريك بنويسم و به دفتر ايران سپيد ارسال كنم. اما ديدم كه يك تبريك زيبا هم مرا ارضا نخواهد كرد و نمي تواند تمام احساسم را بيان كند؛ احساسي كه سرشار از ناگفته هاست، ناگفته هايي براي جامعه، مسئولين و براي خود معلولين يا بهتر بگويم براي آنها كه محدوديت هايي دارند و معيني نيز يكي از آنهاست. هر چند تمام واقعه را مي توان در چند جمله بيان كرد اما صاحبان انديشه مي دانند كه اين چند جمله چقدر جاي تامل و درنگ دارد.
سهيل معيني نابيناست و تحصيلات عالي خود را در مقطع كارشناسي ارشد در رشته علوم ارتباطات دانشگاه تهران به پايان برد. چندي بعد مدير مسئول روزنامه ايران سپيد (تنها روزنامه با خط بريل در خاورميانه) شد و اكنون مشاور وزير رفاه در امور معلولين است.
به راستي اين موضوعي نيست كه كسي بخواهد از كنار آن به سادگي عبور كند. زيرا هر كسي باشد و در هر جايگاه و مقام و منصبي جزء همان سه گروهي است كه گفتم يعني يا همچون معيني داراي محدويت است، يا مسئوليتي دارد و يا اگر جزء اين دو گروه نباشد يك شهروند عادي است كه نه مسئوليت آن چناني دارد و نه محدويت چشمگيري.
اما هر كه باشد من او را مخاطب قرار مي دهم و با او سخنها دارم. اگر معلول است به او مي گويم دوست معلولم معيني كه امروز به جايگاه رفيعي رسيده است از جنس من و توست؛ يك انسان با محدوديت هاي جدي و بارز كه جامعه امثال او را معلول مي خواند، به آنها ترحم مي نمايد، تحقيرشان مي كنند و گاه حتي حقوق آنها را از آنها مي گيرند.اما معيني تمام اينها را به جان خريد، ايستادگي كرد و نگذاشت معلوليت او محدوديتش باشد و به همگان توانمندي هايش را نشان داد تا اينكه يك مقام عالي رتبه كشور توانايي هايش را باور و او را به عنوان مشاور خود منصوب كرد. و اي همدرد آيا اين اتفاق بزرگترين درس براي من و تو نيست كه بيش از پيش بكوشيم و با خودباوري جامعه و مسئولانمان را وادار به پذيرش توانايي هايمان كنيم؟
و سخني دارم با مسئولان جامعه كه آيا زمان آن فرا نرسيده كه نگاه ها را نسبت به قشر معلول تغيير دهيم و بپذيريم كه يك معلول با همه محدويت هايي كه دارد باز هم با توانايي هاي خود مي تواند در سازمانها و ارگانها خوش بدرخشد و مسئوليتي برعهده گيرد. تا به كي قرار است از قانون ۳ درصد استخدام معلولين به عنوان يك روياي دست نيافتني ياد شود و در ميان قشر معلول امثال آقاي معيني كم نيست. فقط كافي است كه آنها را بشناسيد به آنها امكان رشد و بالندگي بدهيد و از توانايي هايشان استفاده كنيد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |