شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵
همه چيز درباره تيم ملي آلمان
راه دشوار آلمان در جام جهاني
005373.jpg
فاطمه ابوطالبي
انتخاب ديويد ادونكور بازيكن ۲۲ ساله تيم بروسيا دورتموند از سوي يورگن كلينزمن در تيم ملي فوتبال آلمان، همه طرفداران اين تيم و كارشناسان فوتبال را متعجب ساخت. ادونكور بدون هيچ بازي ملي و بدون اين كه تجربه اي از حضور در رقابت هاي مهمي چون جام جهاني را داشته باشد به يك باره از سوي مربي تيم ملي آلمان به اين تيم دعوت مي شود و در مقابل، كوين كوراني با ۳۵ بازي ملي، فابيان ارنست با ۲۴ بازي و پاتريك امويلا با ۱۱ بازي ملي به اين تيم دعوت نمي شوند.
كلينزمن پس از انتخاب اعضاي تيمش مي گويد: اين براي ما كار آساني نبود كه بتوانيم يك تيم را ظرف ۳ يا ۶ ماه انتخاب كنيم.
ميشائيل بالاك پس از اين انتخاب كلينزمن، دعوت از ادونكور را يك شگفتي بزرگ دانست و گفت: «اين بازيكن مي تواند با قدرت و سرعت بالا به عنوان يك چهره ناشناس در تيم نقش مهمي را ايفا كند. چرا كه او مي تواند مسافت ۱۰۰ متر را در ۱۱ ثانيه طي كند.»
بالاك از عدم انتخاب كوراني اظهار تأسف كرد و اين اقدام كلينزمن را نيز شگفت انگيز خواند و گفت: اميدوارم تيم ما بتواند با اين تركيب جديد بازي هاي خوبي از خود به نمايش بگذارد. سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان در خصوص دعوت از ادونكور و عدم دعوت از كوراني مي گويد:
* آقاي كلينزمن، با انتخاب ديويد ادونكور، به عنوان عضو تيم ملي فوتبال آلمان در جام جهاني همه را شگفت زده كرديد و تعجب همگان را برانگيختيد، علت اين انتخاب چه بود؟
- ادونكور، استعدادهاي زيادي دارد. او خصوصياتي دارد كه تيم ما به آنها نياز دارد؛ سرعت بسيار بالا و توان فرصت يابي بالا از ويژگي هاي ادونكور است كه هم از كناره هاي خط و هم از جناحين نفوذ مي كند. ما تغييراتي در ساختار بازي داده ايم كه مي خواهيم براساس آن تيم را بسازيم.
* از چه زماني ادونكور را زير نظر گرفته بوديد و بازي هاي او را تعقيب مي كرديد؟
- يك سال و نيم اين بازيكن را تحت نظر قرار داديم، اما نمي  خواستيم از قبل او را مطلع كنيم و با او پيشنهاد عضويت در تيم ملي را مطرح كنيم چرا كه اين كار او را تحت فشار قرار مي داد.
* اما شما تا قبل از انتخاب اين بازيكن هيچ برخورد يا ديدار شخصي هم با اين بازيكن نداشتيد؟
- نه اين اولين برخورد من با ادونكور است. البته اطلاعاتي درباره او از مربي اش در تيم زير ۲۱ سال يعني «ديترايلتس» كسب كردم. انتخاب ادونكور از سوي من زماني آغاز شد كه سباستين دايسلر با آسيب ديدگي مواجه شد. ما بر اين عقيده هستيم كه جسارت و سرعت عمل اين بازيكن مي تواند آنچه را كه تيم ما كم دارد جبران كند.
* چقدر براي شما سخت است، بازيكناني كه به تيم ملي دعوت نشده اند حامل خبرهاي بدي درباره شما باشند؟
- چشم پوشيدن از يك سري از بازيكنان مثل كوين كوراني خيلي سخت است. اين براي خود بازيكن هم مانند يك شوك است كه بر سر راه هدف او وارد مي شود. اما اين را مي دانيم كه تنها مي توانيم ۲۳ بازيكن را براي حضور در تيم ملي دعوت كنيم.
* علت دعوت «ينس نووتني» چه بود؟
- ينس تجارب خوبي دارد. او به آنچه كه بازيكنان جوان بايد بدانند، كاملاً آگاهي دارد و نقش مهمي در ساخت يك تيم جوان را برعهده دارد، ضمن اين كه او مي تواند موقعيت هايي را ايجاد كند و دفاع تيم مقابل را بر هم بريزد.
* چرا كوين كوراني را به تيم ملي دعوت نكرديد؟
- براساس بررسي هايي كه در ماههاي اخير انجام داديم، اليور نويل و مايك هانكه توانستند از عهده كاري كه به آنها واگذار شده بود به خوبي برآيند، اما كوين امسال مشكلاتي داشت. مسابقات جام جهاني لحظات استثنايي براي تيم  ماست و به همين دليل تصميم گرفتيم از نويل و هانكه استفاده كنيم.
* با نگاهي به تيم دعوت شده، آيا همچنان هدفتان قهرماني در مسابقات جام جهاني است؟
- بله، البته. در هر صورت اين هدف و  آرزوي ماست. هدف ما اين است كه يك بار ديگر قهرمان جام جهاني آن هم در آلمان بشويم. ما مي دانيم يك راه طولاني و سخت پيش رو داريم. مطمئنيم كه تيم ما تا آخرين لحظه اين هدف را دنبال مي كند.
* چگونه از دعوت به تيم ملي با خبر شدي؟
- ديترايلتس ساعت ۸ و ۴۵ دقيقه با من تماس گرفت و گفت ديگر به تيم جوانان نرو، از اين گفته او هم متعجب شدم هم ناراحت. اما ايلتس خنديد و سپس گفت به جاي آن تو به تيم ملي بزرگسالان براي حضور در مسابقات جام جهاني دعوت شده اي.
* يورگن كلينزمن چگونه اين خبر را به اطلاع تو رساند؟
- كلينزمن وقتي اين خبر را به من داد گفت فقط آرام باشم و من از اين انتخاب شگفت زده شدم و در پوست خودم نمي گنجيدم.
* تاكنون با كلينزمن ارتباط و يا برخوردي داشته اي؟
- به طور شخصي نه. اما مي دانم كه او براي تماشاي بازي هايم به دورتموند مي آمد. او معتقد است كه بازيكنان جوان بايد در تيم ملي حضور داشته باشند. او يك مربي جوان گراست.
* و برنامه هاي آتي؟
- بايد همبازي هايم را به خوبي بشناسم و اين را بدانم كه من در مسابقات جام جهاني وظيفه بزرگي بر عهده دارم.
ديويد ادونكور
ديويد ادونكور در ۲۱ فوريه ۱۹۸۴ در منطقه بوند آلمان از پدري غنايي و مادري آلماني متولد شد. او از سال ۱۹۹۸در تيم بورسيا دورتموند حضور دارد. در ابتدا در تيم جوانان B، سپس در جوانان A و پس از آن در تيم حرفه اي دورتموند حضور يافت. ادونكور در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ توانست به همراه تيم بورسيا دورتموند به مقام قهرماني باشگاههاي آلمان برسد. توان و سرعت بالاي اين بازيكن جوان از خصوصيات بالاي اوست به طوري كه مي تواند مسافت ۱۰۰ متري را در ۱۰ ثانيه و ۶۴ صدم ثانيه طي كند. ادونكور در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ ، در ۳۳ بازي براي تيمش ۲ گل به ثمر رسانده است.
ادونكور تاكنون در رده هاي مختلف سني تيم ملي آلمان (زير ،۱۷ زير ،۱۸ زير ۱۹ ، زير ۲۰ و زير ۲۱ سال) بازي كرده است و در ۱۵ مي، از سوي يورگن كلينزمن، براي حضور در مسابقات جام جهاني به تيم ملي بزرگسالان دعوت شد؛ به طوري كه اين دعوت تعجب همگان را برانگيخت.
باشگاههاي ادونكور تا كنون
اس.وي. هولسن اهلي (بوند ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ )
بوند راس. وي (۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸)
بورسيا دورتموند (۱۹۹۸ تا كنون)
- موفقيت
- قهرماني باشگاههاي آلمان در سال ۲۰۰۲ به همراه بورسيا دورتموند
- تعداد بازي در بوندس ليگا
۷۳ بازي براي بورسيا دورتموند
- تعداد گل در بوندس ليگا
۲ گل براي بورسيا دورتموند
- كوين كوراني
كوين كوراني در ۲ مارس ۱۹۸۲ در ريودوژانيروي برزيل متولد شد و باشماره ۲۲ در تيم شالكه ۰۴ آلمان بازي مي كند. او از سال ۱۹۹۷ در فوتبال آلمان حضور دارد. در ابتدا در تيم هاي سرانواف سي پتروپليس و اسپورتينگ سن ميگوئليتو بازي مي كرد و سپس در سال ۱۹۹۷ به تيم اشتوتگارت پيوست و در سال ۲۰۰۳ با اين تيم به عنوان نايب قهرماني باشگاه هاي آلمان دست يافت. در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ كوراني براي تيم شالكه ۰۴ بازي مي كند. او با قرارداد ۹/۶ ميليون يورويي از اشتوتگارت به شالكه پيوست و تا سال ۲۰۱۰ با اين تيم قرارداد دارد. در آگوست ۲۰۰۵ در بازي مقابل اشتوتگارت، كوراني توانست با تك گلي كه به ثمر رساند و با نتيجه يك بر صفر تيم شالكه را قهرمان ليگ كند.
كوراني در بوندس ليگا تاكنون ۱۲۶ بازي داشته و توانسته در اين بازي ها در مجموع ۵۰ گل به ثمر برساند. در تيم اشتوتگارت او ۳۳ بازي انجام داد و توانست ۱۰ گل در اين بازي ها به ثمر برساند.
كوراني براي تيم ملي آلمان نيز در ۳۵ بازي به زمين رفته و تا ۱۲ نوامبر ،۲۰۰۵ براي تيم ملي آلمان ۱۴ گل به ثمر رسانده است. اولين بازي اش را براي تيم ملي در ۲۳ مارس ۲۰۰۳ در نورنبرگ، مقابل تيم ليتواني انجام داد كه اين بازي با نتيجه يك بر يك پايان يافت.
كوراني در برزيل متولد شده و در پاناما بزرگ شده است. در واقع او به سه كشور تعلق دارد؛ آلمان، برزيل و پاناما. اجداد او نيز متعلق به مجارستان مي باشند. پدربزرگش در بوداپست به دنيا آمده است. كوين كوراني با تيم ملي آلمان، در مسابقات قهرماني اروپا در سال ۲۰۰۴ در پرتغال حضور داشت. او همچنين در سال ۲۰۰۵ نيز در جام كنفدراسيون ها حضور يافت. اما براي مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ از سوي يورگن كلينزمن به تيم ملي آلمان دعوت نشد.
- تعداد بازي ملي
۳۵ بازي براي تيم ملي آلمان (۱۴ گل)
- تعداد بازي در بوندس ليگا
۹۹ بازي براي اشتوتگارت
۳۰ بازي براي شالكه ۰۴
- تعداد گل در بوندس ليگا
۴۰ گل براي اشتوتگارت
۱۰ گل براي شالكه ۰۴
كوراني پس از اينكه از سوي كلينزمن براي حضور در مسابقات جام جهاني به تيم ملي دعوت نشد كاملاً مأيوس و سرخورده شد و گفت: «مي خواهم اين نكته را واضح بگويم كه چرا من نبايد به دعوت در تيم ملي اميدوار نباشم، من كه هيچ آسيب ديدگي نداشتم آيا يك آسيب ديدگي جزئي و ناچيز باعث شده كه من به تيم ملي دعوت نشوم.»
كوراني عدم دعوت شدنش به تيم ملي آلمان از سوي كلينزمن را شبيه يك پتكي دانست كه بر سرش وارد شده و گفت: «من واقعاً مات و مبهوت شده ام و از اين كار كلينزمن زبانم بند آمده است. واقعاً ناراحتم و شب هاي بي خوابي زيادي را در پيش رو خواهم داشت. چرا نبايد من در رخداد مهم ورزشي اي كه ديگر براي من تكرار نمي شود كه در تيم ملي كشورم به ميزباني خود كشورم حضور نداشته باشم؟! مطمئناً از اينكه براي بازي تيم آلمان مقابل ايتاليا ناديده گرفته شدم درس عبرتي دريافت كردم اما اين بار عدم دعوت من براي عضويت در تيم ملي براي حضور در مسابقات جام جهاني به ناحق است.»
كوراني در ادامه مي گويد: «هميشه اين سؤال براي من باقي خواهد ماند كه چرا به تيم ملي دعوت نشدم؟!»
مربي تيم شالكه نيز در اين باره مي گويد: «كوراني و ارنست، در روزهاي آينده به دليل اينكه به تيم ملي دعوت نشده اند، با مشكلاتي مواجه خواهند بود. ما مي خواهيم در سريع ترين زمان ممكن اين دو بازيكن اين خاطره بد را از ذهن خود دور كنند و به روزهاي قبلي شان برگردند.
چرا كه ما براي فصل آتي به آنها نيازمنديم.»
اما يورگن كلينزمن در توجيه عدم دعوتش از كوراني مي گويد: «كوين در اين سال مشكلاتي داشت. مسابقات جام جهاني يك فرصت استثنايي براي ماست و به همين دليل سعي كرديم از مايك هانكه و اليور نويل استفاده كنيم.»
در مقابل اظهارات كوراني، كارل هينس فورستر اظهار نظر خاصي نداشته و تنها به اين نكته اكتفا كرده كه؛ «سه بازيكني كه كلينزمن از آنها براي عضويت در تيم ملي دعوت كرده در فصل گذشته بازي هاي آنچنان خوبي از خود به نمايش نگذاشته اند.»
اما كوراني برگزاري مسابقات جام جهاني در كشور خودي را حادثه اي تكرارناپذير دانست و گفت: «يك جام جهاني در كشور خود تنها يك بار در زندگي آدم اتفاق مي افتد.»
سايت كيكر:مي ۲۰۰۶

يورگن كلينزمن دريك نگاه
005376.jpg
يورگن كلينزمن در ۳۰ ژوئيه ۱۹۶۴ در گوپينگن آلمان متولد شد. او به عنوان بازيكن تيم ملي آلمان توانست در مسابقات جام جهاني فوتبال ۱۹۹۰ به مقام قهرماني جهان دست يابد و در سال ۱۹۹۶ نيز قهرمان اروپا شود. او از ۲۶ ژوئيه ۲۰۰۴ و زماني كه ۴۰ سال داشت از سوي فدراسيون فوتبال آلمان به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال اين كشور منصوب شد و به همراه اليور بيرهوف و يوآخيم لو تصميم گرفت تا تيم ملي آلمان را در كشور خودش قهرمان جهان كند. او پس از اينكه با تيم جوان آلمان توانست در مقابل برزيل بازي را با نتيجه مساوي يك بر يك به پايان برساند توانست تيم ملي آلمان را در مقابل تيم ملي اتريش پيروز از زمين بيرون آورد.
سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان چند ماه مانده به برگزاري مسابقات جام جهاني مورد انتقادات شديد از سوي رسانه ها- سياستمداران و ورزش دوستان قرار گرفت بخصوص پس از شكست ۴ بر ۱ تيمش در مقابل تيم ملي ايتاليا در اول مارس ۲۰۰۶ در معرض انتقادات بيشتري قرار گرفت و اكنون نيز انتخاب اعضاي تيم ملي فوتبال آلمان و دعوت نكردن از چهره هاي شاخصي چون كوين كوراني شگفتي همه را برانگيخته و آنها را منتظر نتايج بازي ها گذاشته است.
- عضويت كلينزمن در تيم هاي فوتبال:
۱۹۷۴ - ۱۹۷۲ تي بي گتينگن
۱۹۷۸ - ۱۹۷۴ اس سي گايز لينگن
۱۹۸۰- ۱۹۷۸ اشتوتگارتر كيكرز
۱۹۸۴ - ۱۹۸۰ اشتوتگارت
۱۹۹۲ - ۱۹۸۹ اينتر ميلان
۱۹۹۴ - ۱۹۹۲ موناكو
۱۹۹۵ -۱۹۹۴ تاتنهام هاتسپور
۱۹۹۷ -۱۹۹۵ بايرن مونيخ
۱۹۹۱ - ۱۹۹۷ سامپدوريا
۱۹۹۸ - ۱۹۹۸ تاتنهام هاتسپور
۲۰۰۳ - ۲۰۰۳ ارنج كانتي بلواستارز
- موفقيت ها:
قهرماني جهان ۱۹۹۰
قهرماني اروپا (كاپيتان) ۱۹۹۶
قهرماني جام يوفا ۱۹۹۱ - ۱۹۹۶
قهرمان ليگ آلمان ۱۹۹۷
قهرمان باشگاه هاي آلمان ۱۹۹۷
قهرمان سوپرجام ايتاليا ۱۹۸۹
آقاي گل بوندس ليگا ۱۹۸۸
آقاي گل جام يوفا ۱۹۹۶
بهترين بازيكن آلمان ۱۹۸۸ و ۱۹۹۴
بهترين بازيكن انگليس ۱۹۹۵

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |