چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۳ - May 24, 2006
ساخت زيرگذر توحيد- نواب در شهريور ماه
گروه شهري- محدثه قيدي: شهريور ماه امسال عمليات اجرايي پروژه زير گذر توحيد- نواب آغاز و ظرف مدت دو سال آماده بهره برداري خواهد شد.
به گزارش همشهري حداكثر طي دو هفته آينده قرارداد نهايي اين تونل با يك پيمانكار داخلي منعقد شده، در خرداد ماه عمليات تجهيز كارگاه آغاز خواهد شد تا در شهريور ماه شاهد آغاز عمليات اجرايي يكي از مهمترين پروژه هاي ترافيكي شهر باشيم. پروژه اي كه از سوي مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران لقب نمونه و بي نظير گرفته به طوري كه در ساخت آن از آخرين استانداردهاي دنيا و روشهاي نوين اجرايي و تضمين هاي لازم در طراحي و ساخت اتوبانها بهره گرفته شده است.
دكتر نصر آزاداني در توضيح مشخصات اين پروژه مي گويد: دو تونل مجزا از هم هر كدام با قطر 14 متر در عمق 17 متري زمين و به طول 2200 از خيابان باقرخان شروع و پس از عبور از تقاطعات موجود در ميدان توحيد- خيابان آزادي و ميدان جمهوري در خيابان آذربايجان خاتمه مي يابد.
هر كدام از اين تونلها از سه باند رفت و سه باند برگشت برخوردار بوده و مجهز به سيستم روشنايي، كنترل ترافيك، اطفاي حريق، سيستمهاي هشداردهنده و كنترل سرعت و ثبت اطلاعات مربوط به متخلفين به صورت هوشمند است. دكتر نصر آزاداني در مورد ضرورت احداث زيرگذر توحيد و تونل نواب گفت: ميدان توحيد از يك طرف به دليل تداخل سه تقاطع چمران- ستارخان و ترافيك باقرخان و اطراف آن و از طرف ديگر ترافيك شرقي- غربي خيابان آزادي و
شمالي - جنوبي چمران- نواب به يكي از گلوگاه هاي ترافيك زاي شهر تهران تبديل شده كه بيش از 12 ساعت از شبانه روز ترافيك سنگيني را در خود جاي مي دهد.
وي ميزان اتلاف وقت شهروندان در پشت چراغ قرمز ميدان توحيد به منظور دسترسي به نواب را يك ربع ساعت اعلام كرد اين در حالي است كه با افتتاح تونل دو كيلومتري توحيد طي اين مسير با فرض سرعت 60 كيلومتر در ساعت به دو دقيقه كاهش خواهد يافت.
به گفته نصر آزاداني بايد در نظر داشت كه آلايندگي حاصل از مصرف سوخت خودروها در صورت توقف در ترافيك 6 برابر شرايطي است كه خودروها در حركتند اما همه عواقب و مضرات ترافيك را نمي توان به راحتي تبديل به معيارهاي كمي كرد همچنان كه عوارض رواني فشارهاي عصبي حاصل از معطلي در ترافيك به راحتي از لحاظ اقتصادي و اجتماعي قابل محاسبه نيستند.
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران در توضيح توجيهات اقتصادي پروژه زيرگذر ميدان توحيد گفت: از آنجايي كه طبق برآوردهاي صورت گرفته در هر ساعت بيش از 10 هزار وسيله نقليه دست كم 15 دقيقه گرفتار ترافيك تقاطع توحيد هستند احداث اين زيرگذر ضمن كاهش معطلي شهروندان از 15 به 2 دقيقه در مجموع موجب صرفه جويي در وقت شهروندان به ميزان 120 هزار دقيقه و يا 2 هزار نفر ساعت تنها در اين محور و با فرض اين كه در هر وسيله نقليه تنها يك نفر سرنشين وجود داشته باشد.
نصر آزاداني ارزش ريالي اين ميزان اتلاف وقت را با محاسبه ارزش هر ساعت حداقل سه هزار تومان رقمي معادل 7 ميليون تومان در ساعت، 72 ميليون تومان در روز و 21 ميليارد تومان در سال اعلام كرد و درباره محاسبات صورت گرفته براي صرفه جويي در مصرف سوخت گفت: تنها در تقاطع توحيد سالانه 10 ميليارد تومان صرفه جويي در سوبسيد پرداختي بنزين حاصل مي شود.
لذا پيش بيني مي شود از محل صرفه جويي هاي اعلام شده سرمايه به كار گرفته شده در احداث اين تونل ظرف كمتر از 7 سال قابل برگشت باشد.
به گفته مدير عامل سازمان مهندسي عمران شهر تهران 8 تقاطع هم سطح نظير تقاطع
ولي عصر – انقلاب و ميدان فردوسي وجود دارد كه در اولويت تبديل به تقاطع غيرهم سطح قرار دارد اما وجود بافت فشرده مسكوني و تجاري، تأسيسات شهري كه به شكل ناهماهنگ در سطح شهر گسترده شده اند و اعمال محدوديتهاي ترافيكي در هنگام اجراي پروژه هاي ترافيكي از موانع عمده بر سر راه حذف تقاطعات هم سطح و ترافيك زا به شمار مي رود اما به نظر مي رسد مديريت شهري براي كاهش زمان و هزينه اجراي حذف تقاطعات هم سطح نسبت به احداث تونل هاي زيرزميني گرايش پيدا كرده كه نه مشكل جلب رضايت معارضين ملكي و تجاري و تأسيساتي و هزينه خريد و جابجايي اين معارضين را به دنبال دارد و نه انحراف و محدوديت هاي ترافيكي در زمان اجرا موجبات مزاحمت براي شهروندان را پديد مي آورد.

چشم انداز
004455.jpg
كارشناسان براي كنترل ترافيك بي محاباي تهران و آثار زيان بار اقتصادي و اجتماعي آن، هربار به دنبال راه چاره اي، گزينه هاي مختلفي را مي آزمايند. اين بار احداث زيرگذرها و تونل هاي زيرزميني را به آزمايش گذارده اند؛ به اين اميد كه با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي نوين تكنولوژيكي و با احداث تونل هاي زيرزميني بدون مواجهه با معارضين ملكي، تاسيساتي و تجاري و لوله هاي آب و برق و گاز و تلفن در عمق 17 متري زمين، راهي براي فرار از ترافيك سرسام آور تهران يابند.

1540 ميليارد ريال خسارت آلودگي هوا
ايسنا: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران گفت: بر اساس اعلام بانك جهاني ميزان خسارات سالانه ذرات معلق در تهران به طور متوسط برابر 600 ميليون دلار و در هفت شهر بزرگ كشور برابر 5/1 ميليارد دلار است كه اين رقم برابر با 26/1 درصد از توليد ناخالص داخلي كشور است.
دكتر فتح الله امي افزود: تخمين خسارات ناشي از برخي بيماري ها و مشكلات سلامتي مرتبط با ذرات معلق تهران در سال 84 بر اساس اعلام بانك جهاني نيز نشان داد در اين سال اقامت در بيمارستان 10 ميليارد ريال، ويزيت پزشك 92 ميليارد ريال، مراجعه به اورژانس 130 ميليارد ريال و خسارات روزهاي كاري از دست رفته با احتساب كار خانگي يكهزار و 540 ميليارد ريال است. وي گفت: 9900 نفر در تهران طي سال گذشته به دليل دو آلاينده NOX و PM10 فوت كردند كه بدين ترتيب اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ 27 نفر شده است. امي با اشاره به اين كه اين رقم بر اساس جداول واكنش ـ دز برآورد شده است، افزود: خسارات اين ميزان مرگ و مير با فرض هر دلار 900 تومان، حداقل برابر 386 ميليون دلار است. وي به خسارات اقتصادي مرگ و مير ناشي از آلاينده هاي NOX و PM10 در تهران طي سال 84 اشاره كرد و گفت: آلاينده PM10 به تنهايي سال گذشته موجب مرگ 6 هزار و 200 نفر شده كه با احتساب 343 ميليون تومان ارزش آماري حيات، خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير 2 هزار و 127ميليارد تومان و اين خسارت با استفاده از ارزش ديه 217 ميليارد تومان بوده است. امي به مرگ 3700 نفر در تهران طي سال 84 بر اثر آلاينده NOX اشاره كرد و گفت: بر اين اساس خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير با استفاده از ارزش آماري حيات يكهزار و 270 ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه 130 ميليارد تومان و در كل مي توان گفت كه خسارت اقتصادي مرگ 9 هزار و 900 نفر در تهران بر اثر دو آلاينده ياد شده با استفاده از ارزش آماري حيات 3 هزار و 397 ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه 347 ميليارد تومان بوده است.

ممنوعيت عبور و مرور گردشگران
در مناطق حفاظت شده آذربايجان شرقي
004461.jpg
ايلنا: همزمان با شروع فصل توليدمثل گونه ژهاي جانوري، عبور و مرور گردشگران در مناطق حفاظت شده استان آذربايجان شرقي ممنوع شد.
ميرزايي، مديركل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان شرقي، با اشاره به شروع فصل توليدمثل گونه ژهاي جانوري، گفت: در حال حاضر، حدود 500 هزار هكتار از اراضي استان آذربايجان شرقي تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست استان است.وي افزود: در فصل توليدمثل گونه ژهاي جانوري مراقبت ژها در خصوص گونه ژهاي جانوري موجود و تامين احتياجات آنها افزايش يافته و برنامه ژهاي حفاظتي خاصي در مناطق اجرا مي ژشود.ميرزايي گفت: به مناسبت شروع فصل توليدمثل گونه ژهاي جانوري در استان، عبور و مرور در مناطقي كه امن و محل تجمع حيات وحش است، ممنوع شده؛ ضمن اينكه در منطقه ژاي نظير كيامكي كه پناهگاه حيات وحش است به دليل رفت و آمدهاي مكرر گردشگران سخت ژگيري ژها بيشتري اعمال مي ژشود.

ساماندهي محوطه هاي اطراف چشمه علي دامغان
004452.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: محوطه هاي اطراف چشمه علي دامغان سمنان با اعتبار 50 ميليون تومان از اعتبارات ملي ساماندهي مي شود.
معاون توسعه و مديريت اداره ميراث فرهنگي و گردشگري سمنان ضمن بيان اين مطلب گفت : اين اعتبار براي ساماندهي مراكز تفريخي، رفاهي ، سرويس هاي بهداشتي و فضاي سبز اطراف چشمه علي هزينه مي شود.
مهدي ابراهيميان افزود: چشمه علي مكاني ييلاقي در 20 كيلومتري دامغان به طرف شمال است. در وسط اين چشمه امارت فتحعلي شاه قاجار و آقامحمدخان قاجار واقع شده است كه براي گردشگران بسيار خوب است.
وي در ادامه آمار گردشگران سال 84 اين منطقه را 20 هزارنفر اعلام كرد و گفت: در دو فصل بهار و تابستان به علت ييلاقي بودن اين منطقه گردشگران بسياري به آن سفر مي كنند.

۱۰ ميليارد ريال اعتباربراي مرمت
مجموعه تاريخي سعدالسلطنه
004467.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: اعتبار مورد نياز براي مرمت مجموعه تاريخي سعدالسلطنه طي سال جاري 10 ميليارد ريال است.
آرش ضياء آبادي، مسئول واحد كارگاه هاي مرمتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين، با بيان اين مطلب گفت: عمليات مرمت اضطراري و لايه برداري الحاقات اضافي مجموعه تاريخي سعدالسلطنه در سال گذشته در مساحتي حدود 11هزار متر مربع با اعتبار 2ميليارد ريال انجام شد.
وي افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته به منظور استحكام بخشي، مرمت ساير بخش هاي مجموعه و نيز بام سازي طي سال 85، به اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال نياز خواهد بود.
وي تاكيد كرد: در صورت تامين نشدن بودجه لازم، ساماندهي مجموعه سعدالسلطنه به جايي نخواهد رسيد.

يوزپلنگ آسيايي و درناي سيبري در معرض خطر
004458.jpg
ايسنا: رييس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: يوز پلنگ آسيايي و درناي سيبري گونه هاي حيواني در معرض خطر هستند.
دكتر فاطمه واعظ جوادي با بيان اين كه حيات وحش بيمه ندارد به تصويب لايحه جبران خسارت در بخش كشاورزي در مجلس شوراي اسلامي اشاره و بيان كرد: اين لايحه در واقع به كمك بخش كشاورزي و محيط  بانان ما كه بخش اجرايي ما بوده و داراي اسلحه هستند مي پردازد.
جوادي در پاسخ به سئوالي درباره گونه هاي حيواني و گياهي در معرض خطر اظهار كرد: يوز پلنگ آسيايي و درناي سيبري كه به صورت مهاجر وارد ايران مي شوند داراي مشكل و در معرض خطر هستند اما در بخش گونه هاي گياهي اطلاعات ما محدود بوده و از برنامه هاي سال جاري ما در حوزه تنوع زيستي، كار روي مباحث گياهي و بانك ژن است.

گفت و گو
نمي توان با زور وارد بافت تاريخي شد
تداخل بافت هاي تاريخي و فرسوده و نحوه دخالت در آنها مدت هاست كه مورد بحث مديران سازمان ميراث فرهنگي و شركت هاي مختلف عمران و بهسازي است.
عليرضا ابلقي ، مديركل دفتر طرح هاي شركت عمران و بهسازي از جمله افرادي است كه با انتقاد از نحوه عملكرد سازمان ميراث فرهنگي در شناسايي محدوده هاي تاريخي معتقد است، تعلل سازمان ميراث فرهنگي در اين امر موجب بروز اتفاقاتي نظير آنچه در اصفهان و براي خانه صفوي بروز كرد مي شود. همچنين برخورد اجباري از سوي اين سازمان با مردم براي حفظ خانه ها و بناهاي تاريخي خود به شكل موزه اي موجب برخورد قهري آنان مي شود. موضوع شناسايي محدوده هاي بافت هاي تاريخي و فرسوده دست مايه گفت وگويي است با مديركل دفتر طرح هاي شركت عمران و بهسازي كه به اهتمام پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري صورت گرفته است. متن گفت وگو به اين قرار است:
*شركت عمران و بهسازي چه برنامه هايي براي بافت هاي فرسوده دارد؟
- در حال حاضر براي بافت فرسوده 36 شهر طرح نوسازي و بهسازي تهيه شده كه پس از ابلاغ به شهرداري هاي اين مناطق، اجرايي و در ادامه اين پروژه ها پس از انجام به عنوان الگوي ديگر پروژه هاي تجميع و نوسازي در نظر گرفته مي شوند. پيش از اين موضع وزارت مسكن درباره بافت هاي قديمي و فرسوده منحصر به مركز شهرها بود كه با تغيير اين ديدگاه ، بحث بافت هاي فرسوده در ابعاد گسترده تري مورد بحث قرار مي گيرد.
* از آنجا كه بسياري از بافت هاي تاريخي در محدوده بافت هاي فرسوده قرار دارند، نحوه مداخله سازمان عمران در اين بافت ها چگونه است؟
- از بافت هاي قديمي الزاما مفهوم ارزشمند و تاريخي استنباط نمي شود. بخش هايي از بافت هاي قديمي ارزشمند هستند و گاهي در حد تك بنا معرفي مي شوند. روش مداخله در ساختار تاريخي حفاظتي كه در آن موفولوژي و ساختار بافت مورد توجه است و نوسازي در آن بايد با رعايت الگوهاي ويژه اي انجام شود در غير اين صورت هويت هاي تاريخي و ارزشمند شهرها از بين مي رود. به دنبال تصميماتي كه در برنامه هاي پنج ساله سوم و چهارم گرفته شد، دولت موظف به نوسازي و احيا بافت هاي فرسوده شهري طي اجراي اين دو برنامه شد. پيش از اين تصميم تصوري از حدود، مساحت و ابعاد اين موضوع وجود نداشت. با تخمين هاي چندان دقيق مساحت بافت فرسوده 14 هزار هكتار برآورد شد، البته در اين زمان بيشتر توجهات به بافت  مركزي معطوف بود. اما به دنبال مطالعات انجام شده از سوي سازمان عمران و بهسازي شهري براساس قانون بودجه سال 84 (بند ب تبصره 6)، تاكنون 36 هزار هكتار بافت فرسوده فقط در 50 شهر آن هم بدون احتساب معابر و فضاهاي باز ثبت شده است. اين موضوع با تصوراتي كه از قبل داشتيم، متفاوت است.
* اولويت شما در انتخاب اين شهرها بر چه معياري استوار بود؟
- دو پارامتر در تعيين اين اولويت ها در نظر گرفته مي شود. وسعت و ابعاد بافت فرسوده به نسبت كل بافت شهري و جمعيت بافت فرسوده به نسبت جمعيت كل بافت همچنين وضعيت لرزه خيزي منطقه فاكتورهاي اصلي در انتخاب اين شهرها هستند. لرزه خيزي مناطق مختلف برپايه مطالعات پهنه بندي زلزله كه توسط سازمان زمين شناسي انجام شده به مناطق بسيار پرخطر، پرخطر، متوسط و كم خطر تقسيم بندي مي شود. بر همين پايه براي تعدادي از شهرهاي واجد شرايط طرح تفصيلي ويژه تهيه و تصويب شد. طرح هاي ويژه تهيه شده در ابعاد مختلفي و با توجه به ضوابط و مقررات لازم براي تضمين نوسازي و بهسازي بافت هاي ياد شده اجرايي مي شوند.
* چه تسهيلاتي براي انجام نوسازي و بهسازي براي دست اندركاران اين امر انديشيده اند؟
- بسياري از افراد ساكن در اين بافت ها تمايلي به مشاركت در نوسازي و بهسازي محل زندگي خود ندارند. ايجاد انگيزه در ساكنان اين مناطق براي شركت در اين امر، هدف اصلي ماست به همين منظور تسهيلات ويژه اي در اين خصوص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال استفاده از اعتبارات فاينانس از طريق اوراق مشاركت يا استفاده از بخشودگي ها و تسهيلات مصوب در چارچوب قانون. به همين منظور سرمايه گذاران بخش خصوصي مي توانند با ساخت وساز در اين مناطق از بخشودگي 50درصدي عوارض توسط شهرداري ها و شوراهاي مناطق ياد شده بهره مند شوند و در حقيقت عاملي براي ايجاد انگيزه براي حضور مردم و سرمايه گذاري بيشتر در بافت هاي فرسوده باشند. بخش ديگر اين تسهيلات حفظ امتياز برخورداري از زيرساخت هاي در اختيار مردم است. يعني تخريب و نوسازي بنا امتياز داشتن زيرساخت ها را از ساكنان آن نمي گيرد.
*محدوده بافت هاي تاريخي و فرسوده چگونه مشخص مي شود؟
- تداخل بافت هاي تاريخي و فرسوده موضوع بسيار مهمي است. در شناسايي هاي اوليه كه انجام شده، سعي كرده ايم تا جايي كه امكان دارد محدوده اين بافت ها را از يكديگر تفكيك كنيم چرا كه شيوه هاي مداخل در هر كدام از اين بافت ها متفاوت است. بافت فرسوده اي كه فاقد ارزش حفاظتي است و هيچ گونه هويتي از نظر شهرسازي و معماري ندارند با تجميع پلاك ها، نوسازي و بهسازي مي شوند. بالطبع پيشنهاد ما مبني بر بلندمرتبه سازي است تا فضاهاي باز شهري، خدمات و تاسيسات در آنها ايجاد شود. اما دخالت در بافت هاي تاريخي به گونه اي ديگر است و در واقع ضوابط و دانش حفاظتي و مرمتي در آنها به اجرا در مي آيد. تعلل سازمان ميراث فرهنگي در مشخص كردن محدوده هاي تاريخي تهديدي براي اين بافت هاي واجد ارزش محسوب مي شود. نگاه موزه اي به اين بناها و بافت ها نتيجه اي جز فرسودگي بيشتر در پي ندارد. سازمان ميراث فرهنگي در امر نوسازي و بهسازي بافت هاي تاريخي بايد منافع مردم را مورد توجه قرار داده و راه حل هاي اجرايي و تحقق پذير پيشنهاد كند كه هم اين سازمان به اهداف حفاظتي خود برسد و هم مردم بتوانند در خانه هاي نوسازي شده و خانه هايي كه پاسخگوي زندگي امروز است زندگي كنند.
*براي بافت هاي فرسوده تهران چه برنامه هايي داريد؟
- در تهران نزديك به پنج هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد و به دليل اهميت اين شهر تهيه طرح ويژه تفصيلي براي بافت فرسوده آن ضروري است. هر كدام از مناطق شهرداري هاي به اندازه يك شهر وسعت دارند. شركت عمران و بهسازي با كمك اين شهرداري ها و استفاده از نظر آنان مي تواند طرح ويژه تفصيلي تعريف كند. اين طرح پس از تهيه توسط شهرداري ها در اختيار دستگاه اجرايي قرار مي گيرد و با توجه به وسعتي كه اين بافت ها دارند نوسازي آن به تنهايي با دخالت دولت امكان پذير نيست و اقدام دولت بدون فرهنگ سازي و دعوت مردم براي مشاركت منجر به جا به جايي جمعيت و افزايش حاشيه نشيني و در بسياري از موارد موجب از هم گسيختگي تعاملات اجتماعي مي شود.

گزارشي از دومين سمينار ساخت وساز در پايتخت
متصدي نوسازي بافت هاي فرسوده وزارت مسكن است
004464.jpg
گروه شهري- آرش نهاوندي: روز دوشنبه، دانشگاه تهران ميزبان جلسه افتتاحيه دومين سمينار ساخت وساز در پايتخت بود كه با هدف ارتقا و اشاعه سطح فرهنگ مهندسي در زمينه هاي ساخت وساز و زلزله،
حمل و نقل و ترافيك، محيط زيست و معماري و شهرسازي طي روزهاي اول تا سوم خرداد ماه سال جاري از سوي دانشكده فني اين دانشگاه برگزار  شد.
در اين سمينار، مهندس اميرفرجامي، معاون وزير مسكن و شهرسازي طي سخناني در سالن شهيد چمران دانشكده فني ضمن استناد به قانون برنامه چهارم توسعه، ديدگاه هاي خويش در مورد نوسازي بافت هاي فرسوده و مسائل مرتبط با ساخت وساز را تشريح كرد.
مهندس فرجامي گفت: احياي بافت هاي فرسوده براي تمامي خدمات زيربنايي است، او رسيدگي به بافت هاي فرسوده را مقدم بر توسعه شهري دانست. به گفته معاون وزير مسكن، طبق ماده۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه، مجلس دولت را مكلف كرده است كه ظرف۱۰ سال (در قالب دو برنامه 5 ساله) به نوسازي بافت هاي فرسوده و تامين منابع مالي(خارجي و داخلي) از طريق فاينانس و صندوق ذخيره ارزي اقدام كند.
براساس مكانيزمي كه در قانون پيشنهاد شده، وزارت مسكن و شهرسازي علاوه بر سياستگذاري، وظيفه تصدي گري را نيز بايد عهده دار شود.
در همين چارچوب، مجلس وزارت مسكن را مكلف به ساخت وساز مسكن استيجاري در بافت هاي فرسوده كرده است. مهندس فرجامي در ادامه در مورد مكانيزم هاي لازم براي تحقق ماده۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه گفت: اولين مكانيزم، تامين يارانه سود تسهيلات براي سازندگان خصوصي (غيردولتي) است. بر اين اساس از مبلغ 31 ميليارد تومان سرمايه گذاري پيش بيني شده 10 درصد آن را دولت تامين كرده است و بخش خصوصي سهم بسزايي در تامين مابقي آن دارد.
به گفته مهندس فرجامي مكانيزم ديگر جهت تسهيل بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، احداث واحدهاي استيجاري از طرف وزارت مسكن است. در همين چارچوب وزارت مسكن قرار است 30 ميليارد تومان جهت احياي بافت فرسوده شهري سرمايه گذاري كند.مكانيزم ديگر نيز انتشار اوراق مشاركت از سوي وزارت مسكن و شهرداري ها (50ميليارد تومان براي وزارت مسكن و 50 ميليارد تومان ديگر براي شهرداري ها) است.
معاون وزير مسكن درباره ميزان  فاينانس تعيين شده براي بازسازي بافت هاي فرسوده طي سال هاي اخير نيز گفت: مكانيزم فاينانس براي بافت هاي فرسوده از سال 1382 آغاز و جهت احياي بافت هاي فرسوده 150 ميليون دلار فاينانس تعيين شد.
در سال 84 نيز 300 ميليون دلار فاينانس در قانون بودجه لحاظ شده بود،  اما در سال۸۵ در يك رديف گلوبال، در حال پيگيري تامين مبلغي معادل يك ميليارد دلار جهت احياي بافت هاي فرسوده هستيم.
معاون وزير مسكن و شهرسازي يارانه را نيز از ديگر مكانيزم هاي تسهيل در نوسازي بافت هاي فرسوده دانست و افزود: ماده۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه، تعيين محدوده كلانشهرها را به عهده شوراي عالي شهرسازي گذاشته است.
شوراي عالي شهرسازي همچنين سه شاخص ريزدانگي، ناپايداري و نفوذناپذيري را به عنوان معيارهاي اصلي تعيين بافت هاي فرسوده اعلام كرده است.معاون وزير مسكن و شهرسازي در ادامه به تشريح اين اصطلاحات پرداخت: ريزدانگي: بلوك  هايي كه بيش از 50 درصد آنها كمتر از 200مترمربع مساحت دارند.
ناپايداري: بلوك هايي كه بيش از 50 درصد بناهاي آن ناپايدار و فاقد سيستم سازه باشد.نفوذناپذيري: بلوك هايي كه بيش از 50 درصد معابر اطراف آن عرضي كمتر از شش متر دارند.
به گفته وي براساس قانون مصوب شوراي عالي شهرسازي، بناهايي فرسوده تلقي مي شوند كه هر سه شاخص ياد شده را دارا باشند.
مهندس فرجامي در ادامه به انتقاد از وضعيت سيماي شهرهاي تهران پرداخت و گفت: نماي شهري و سيماي شهري حقوق جمعي عمومي محسوب مي شود و مربوط به صاحب املاك نمي شود، با اين همه، هيچ گونه نظارتي بر نحوه طراحي نماي ساختمان ها نمي شود و اصلاح و ساماندهي نماي ساختمان ها نيازمند يك عزم ملي است.

بودجه آزادسازي حريم بناهاي تاريخي رد شد
ميراث خبر: كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اعتبار 110 ميليارد توماني را كه مجلس ششم براي آزادسازي حريم بناهاي تاريخي ايران با اولويت فلك الافلاك اختصاص داده بود، خلاف اصل 175 قانون اساسي دانست و آن را رد كرد.
اميررضا خادم، عضو كميسيون فرهنگي و كميته ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: كميسيون فرهنگي مجلس در نشست خود به اين نتيجه رسيد كه آزادسازي حريم فلك افلاك خلاء قانوني ندارد و دولت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد با توافق با دستگاه هاي اجرايي اين مشكل را حل كنند. كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي يكشنبه 31 ارديبهشت براي اصلاح تبصره يك ماده واحده قانون آزادسازي حريم بناهاي تاريخي ايران با اولويت فلك الافلاك خرم آباد و تحويل آن به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و الحاق يك تبصره ديگر به اين ماده واحده تشكيل جلسه داد.
به گفته خادم، كميسيون فرهنگي در اين جلسه به اين نتيجه رسيد كه مجلس ششم بودجه 110ميليارد توماني آزادسازي حريم بناهاي تاريخي را از محل رديف بودجه پيش بيني  نشده مصوب كرده بود كه خلاف اصل 175 قانون اساسي است و مجلس هفتم نيز در حال حاضر بودجه اي براي اين كار ندارد.سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور قرار بود از محل اين بودجه عرصه تعدادي از بناهاي تاريخي ايران چون فلك الافلاك و توس را از تملك افراد حقيقي و حقوقي آزاد كند.موضوع آزادسازي حريم بناهاي تاريخي ايران با اولويت قلعه فلك الافلاك در اسفند 82 به تصويب نمايندگان مجلس رسيد و دولت موظف شد نسبت به رفع هرگونه تصرفي از سوي بخش دولتي و غيردولتي در حريم اين قلعه اقدام كند. مجلس تنها يك سال به دولت فرصت داد تا حريم قلعه آزاد شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |