سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵
با نماينده واليبال ايران در باشگاه هاي آسيا
هانوي ميزبان جام هفدهم
004578.jpg
علي شاكري
هفدهمين دوره مسابقات واليبال باشگاه هاي آسيا طي روزهاي ۳۱ارديبهشت ماه تا ۷خردادماه سال جاري در شهر هانوي ويتنام برگزار مي شود. مسابقات واليبال باشگاه هاي آسيا به جز يك دوره در سال ۲۰۰۳ كه به دليل شيوع بيماري(سارس) در جاكارتاي اندونزي با وقفه مواجه شد از سال ۱۹۸۹ به طور مرتب و منظم در حال برگزاري است. البته طي ۱۶ دوره گذشته ، شش دوره اول اين بازي ها در هيروشيما را بايد در زمره بهترين دوره هاي اين مسابقات دانست كه بازي ها با تمام ظرفيت خود انجام شد و از دوره هفتم تا حتي هفدهم همواره شاهد حركت كجدار و مريز قدرت هاي سنتي واليبال قاره آسيا بوده ايم كه با حضور يك خط در ميانشان بارها فلسفه برپايي مسابقات باشگاهي قاره را زير سؤال برده اند.
به بهانه حضور پيكان نماينده ايران در دوره هفدهم نگاهي داريم به موقعيت واليبال باشگاهي در آسيا و چالش هايي كه حيات اين بازي ها را در معرض تهديد قرار داده است. در جام هفدهم به جز كره جنوبي يازده تيم در ميدان هانوي حاضر خواهند بود كه ايران با ۱۵مرتبه حضور و چهار دوره ميزباني از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

شش دوره عالي
درست در اوج افول آسيايي ها در واليبال جهان، مسئولان ژاپني حاكم بر كنفدراسيون واليبال آسيا و شخص «ماتسودايرا» با راه اندازي مسابقات باشگاهي در انديشه چاره جويي برآمدند تا شايد با راه اندازي اين مسابقات بتوانند فاصله آسيايي ها را با واليبال دنيا كاهش دهند. در شش دوره اول همه چيز به خوبي پيش رفت. ژاپني ها با سازماندهي قوي و ميزباني عالي پاي همه قدرت هاي مطرح و غيرمطرح را به اين بازي ها به خوبي باز كردند.
عقب گرد اين مسابقات از روزي آغاز شد كه بازي ها قرار شد در كشورهاي ديگر برگزار شود. از آن پس هرگز آب خوش از گلوي ميزبانان ديگر پايين نرفت و همواره سه قدرت سنتي واليبال آسيا به خصوص كره و چين به بهانه هاي مختلف چون دوري مسافت و درگيري با اردوهاي ملي به تناوب در مسابقات حاضر شدند.
از سال ۱۹۹۴ به بعد تنها در بازي هايي كه به ميزباني شرق آسيايي ها انجام شد تا حدودي شاهد انجام مسابقاتي با كيفيت بوده ايم و هرگاه قرعه ميزباني به نام كشورهاي غرب آسيا به خصوص تهران و حتي بيروت افتاد شرقي ها با عدم حضور يا تركيب ضعيف موجبات بي رونقي مسابقات را فراهم مي ساختند. نگاهي به مسابقات ۱۶دوره گذشته خود گواه خوبي است تا بهتر با موقعيت اين مسابقات آشنا شويم. جالب آنكه اعتراضات به حق ساير كشورها از جمله ايران در اجلاس هاي كنفدراسيون واليبال آسيا هرگز مؤثر واقع نشده و جريمه  هاي نقدي نيز كارگر نيفتد همچنان در هر دوره با غيبت يكي از نمايندگان چين و كره جنوبي اين بازي ها مواجه است و در جام هفدهم نوبت به كره اي ها رسيده است.
تحول در نيمه راه مسابقات
اين واقعيت را نمي توان كتمان كرد كه از اواخر دهه ۹۰ با رو به افول رفتن كره جنوبي، چين و به خصوص ژاپني ها دور به واليبال ايران و قزاقستان تازه پيوسته به آسيا رسيد. البته قزاق ها در دوره پنجم در نخستين حضور خود تن شرق آسيايي ها را به سختي لرزانده بودند تا جايي كه مقامات ژاپني در همان سالها از نفوذ بالاي خود در واليبال جهان و آسيا نهايت استفاده را بردند و با وارد ساختن تهمت استفاده از بازيكنان روسي الاصل موجبات ضعف و نزول چشمگير قزاق ها را در دوره هاي بعد باعث شدند. اگر موفقيت تيم هاي ايراني در دوره هاي پاياني ده ساله جام صلح را مي توان به نوعي به غيبت گاه و بيگاه نمايندگان چين و كره ربط داد، اما از سال ۱۹۹۹ و با پايه گذاري مسابقات جام كنفدراسيون ها ديگر ايران با وارد شدن به مربع مدعيان همواره يكپاي قهرماني بود. قهرماني پيكان و صنام و حضور نمايندگان ايران در جمع سه تيم برتر بازي ها حتي در شرق آسيا نيز بيانگر رشد صعودي واليبال ايران بود. رشدي كه نه تنها در سطح باشگاهي بلكه در سطح ملي هم با كسب مدال هاي نقره بازي هاي آسيايي۲۰۰۲ بوسان و مدال برنز مسابقات قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه در سال ۲۰۰۳ تيان جين همراه بود.
سقوط ژاپني ها
ژاپن كه روزي روزگاري حاكميت مطلق در عرصه مسابقات آسيايي چه در سطح ملي و چه در سطح باشگاهي داشت، از اواخر دهه نود سقوط دردناكي را در حال تجربه كردن است. ژاپني ها كه در سالهاي اوليه باشگاه هاي آسيا با تيم هايي چون نيپون استيل، جي تي، ان اي سي و سانتوري قهرماني هاي زيادي را به چنگ آوردند به تدريج با خارج شدن از گردونه قهرماني شاهد تركتازي كره اي ها، چيني ها و نمايندگان ايران شدند. از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۵ ديگر نامي از تيم هاي ژاپني در روي سكوهاي برتر نيست و به نظر مي رسد كه آنها تحت تأثير شگفت انگيز فوتبال و نفوذ بي حد و حصرش نتوانسته اند كمر راست كنند.
سرمايه هاي پيكان در ويتنام
پيكان يكي از با سابقه ترين تيم هاي حاضر در جام هفدهم محسوب مي شود. تيمي كه هشتمين حضور خود در هانوي ويتنام را تجربه خواهد كرد. پيكان در اين دوره با تيمي دگرگون شده قدم به رقابت با مدعيان خواهد گذاشت. تيمي كه به نوعي مي توان به آن لقب تيم منتخب باشگاه هاي ايران داد. از تيمي كه فصل پيش قهرمان ليگ برتر شد تنها چند بازيكن با اين تيم به مسابقات مي روند. محمدتركاشوند، اميرحسيني و اميرحسين منظمي از جمله چهره هاي شاخصي هستند كه پيكان را در اين سفر همراهي نمي كنند. سرمايه هاي پيكان به نوعي بخشي از بدنه تيم ملي واليبال ايران هستند كه بعد از بازگشت در اردوي سوم آماده سازي تيم  ملي در راه مسابقات جهاني ژاپن و بازي هاي آسيايي حاضر خواهند بود. در حال حاضر ۱۳بازيكن با تيم پيكان در اردوي آماده سازي حاضرند كه تا قبل از اعزام اين تيم روز ۲۶ارديبهشت ماه يك بازيكن از جمع دو ليبرو خط خواهند خورد.
بازيكنان حاضر در اردو
پاسورها: محمدشريعتي، پرويز پزشكي و مهدي مهدوي
بازيكنان قدرتي دريافت كننده: پيمان اكبري، حميد جعفري، محمد محمدكاظم و فرهاد نظري افشار
بازيكنان سرعتي: سيدمحمد موسوي عراقي، محمد منصوري، عليرضا نادي
بازيكنان پشت خط زن:محمدسليماني
ليبرو:فرهاد ظريف و علي حسيني
در اين جمع محمد محمد كاظم توانايي بازي در هر دو پست قدرتي دريافت كننده و قطر پاسور را دارد. كادر فني تيم پيكان متشكل از حسين حسيني، مصطفي كارخانه، علي معمري و يوسف نعلبندي است و سرپرستي تيم اعزامي را علي ستوده روان برعهده دارد.
عناوين پيكان در باشگاه هاي آسيا
سال۱۹۹۶:دوم
سال۱۹۹۷:سوم
سال۱۹۹۸:دوم
سال۱۹۹۹:سوم
سال۲۰۰۰:دوم
سال۲۰۰۲:اول
سال۲۰۰۴:دوم
سال۲۰۰۶:؟
تيم پيكان در تمامي ۷ دوره گذشته حضور خود صاحب مقام شده است و كسب يك مدال طلا، ۴نقره و دو برنز اين تيم را در زمره يكي از پرافتخارترين تيم هاي باشگاه هاي آسيا قرار مي دهد. به جز پيكان، سامسونگ كره جنوبي با سه قهرماني و يك نايب قهرماني عنوان پرافتخارترين تيم واليبال قاره را به خود اختصاص داده است. ان اي سي، جي تي و سانتوري از ژاپن، سيكوسيتي از كره جنوبي، سانگ مو كره جنوبي، الهلال عربستان، عظمت قزاقستان از جمله تيم هاي ممتاز ۱۶دوره گذشته محسوب مي شوند.
گروه بندي جام هفدهم
گروه يك:پيكان ايران، چين، تايلند، ميانمار و بحرين
گروه دوم:قزاقستان، ازبكستان، تايوان، ژاپن، ويتنام و اندونزي
برنامه بازي هاي پيكان
۳۱ ارديبهشت: ايران-ميانمار
۱خرداد:ايران-چين
۲خرداد:ايران-بحرين
۳خرداد:ايران-تايلند
۴خرداد:ايران استراحت دارد.

رده بندي تيمها در باشگاه هاي آسيا
۱۹۸۹ هيروشيما:۱-نيپون استيل(ژاپن)
۲-سيكوسيتي(كره جنوبي)۳-پاتولي(چين)
۱۹۹۰-هيروشيما:۱-جي تي(ژاپن)
۲-سكوسيتي(كره جنوبي)۳-هيويي(چين)
۱۹۹۱-هيروشيما:۱-شانگهاي(چين)
۲-جي تي(ژاپن) ۳-كره ايرلاين(كره جنوبي)
۱۹۹۲-هيروشيما:۱-سانگ مو(كره جنوبي)
۲-ان اي سي(ژاپن)۳-جي تي(ژاپن)
۱۹۹۳-هيروشيما:۱-عظمت(قزاقستان)۲-فوجي فيلم(ژاپن)۳-جي تي(ژاپن)
۱۹۹۴- هيروشيما:۱-فوجي فيلم(ژاپن)
۲-ان اي سي (ژاپن)۳- هيوندايي(كره جنوبي)
۱۹۹۵تهران:۱-سانتوري (ژاپن) ۲- فتح(ايران)
۳-فولاد(ايران)
۱۹۹۶-تهران:۱-ان اي سي(ژاپن)۲-پيكان(ايران) ۳-آبگينه قزوين(ايران)
۱۹۹۷-بيروت:۱-سامسونگ(كره جنوبي)
۲-الهلال (عربستان)۳-پيكان(ايران)
۱۹۹۸-بيروت:۱-الهلال(عربستان)
۲-پيكان(ايران)۳-بشريه(لبنان)
۱۹۹۹-هي في:۱-سي چو آن(چين)
۲-سامسونگ(كره جنوبي) ۳-پيكان(ايران)
۲۰۰۰ سوفان بوري:۱-سامسونگ(كره جنوبي)
۲-پيكان (ايران) ۳-ارتش(چين)
۲۰۰۱ شي هونگ:۱-سامسونگ(كره جنوبي)
۲-سانتوري (ژاپن)۳-شانگهاي (چين)
۲۰۰۲تهران:۱-پيكان(ايران)۲-صنام(ايران)
۳-آترائو(قزاقستان)
۲۰۰۳- جاكارتا:انجام نشد
۲۰۰۴ تهران:۱-صنام(ايران)۲-پيكان(ايران)
۳- آتروبال(قزاقستان)
۲۰۰۵- اسلام آباد:۱- آترائو۲-سايپا(ايران) ۳- شانگهاي (چين)
004602.jpg


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |