سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵
مديريت بلايا
004551.jpg
سميه صيادي فر
بررسي تجربه هاي ملي و جهاني اثرات بهداشتي بلاياي طبيعي و برخورد با آنها نشان داده است اگرچه بلاياي طبيعي و انسان ساخته مختلف به اشكال گوناگون بر سلامتي انسان تأثير مي گذارند اما اقداماتي كه نياز است انجام پذيرد ثابت هستند.
به طور كلي بلايا موجب شيوع بيماري هاي جديد و غيرعادي نمي شوند و در هنگام بروز بلايا مردم دقيقا از مسائل بهداشتي و بيماري هايي رنج مي برند و دچار مرگ و مير مي شوند كه قبلاً به آنها مبتلا شده اند و از آنها رنج برده اند. در شرايط بحران كودكان و نوجوانان از اسهال، سرخجه و عفونت حاد تنفسي مي ميرند همانگونه كه برادران و خواهران آنان در شرايط عادي مرده اند.
تجربه نشان داده است اقدام مسئولانه در بروز بلايا تنها داشتن اطلاعات كافي نيست بلكه علاوه بر آن بايد درك درستي از آنچه براي عمل مناسب است وجود داشته باشد. خلاصه نتايج بررسي تجربه هاي ملي و جهاني در برخورد با بلاياي طبيعي تحت عناوين ذيل و با تأكيد بر مسائل بهداشتي نشان داده شده است:
۱-مهمترين مسائل ساعت ها و روزهاي اول بعد از بحران چيست؟
۲-مهمترين دشواري ها در عمليات كمك كدام است؟
۳-خطاهاي ثبت شده در كمك رساني هاي گذشته چه بوده است؟
۴-براي مقابله با بلا چه آمادگي هايي ضرورت دارد؟
۵-در تجربه هاي موجود برجسته ترين جنبه هاي ثبت عمليات كمك چه بوده است؟
مهمترين مسائل ساعت ها و روزهاي اول و بعد از بحران چيست؟
۱- به هم ريختگي و نابساماني شديد محدوديت منابع در جمعيت آسيب ديده.
۲- جست وجو و نجات.
۳- تخليه به موقع و سريع جمعيت منطقه بحران به مكان امن و سرپناه موقت.
۴- برقراري سيستم هشداردهنده و پيام رساني.
۵-تأمين و توزيع عادلانه موادغذايي.
۶- تأمين و توزيع آب آشاميدني سالم و كافي.
۷- مراقبت هاي بهداشتي اوليه و خدمات پزشكي.
۸- ايجاد امنيت مالي، جاني جمعيت آسيب ديده براي تأمين وضعيت روحي مناسب آسيب ديدگان جهت قبول اجراي عمليات اضطراري.
۹- اعمال مديريت كميته كاهش اثرات بلاياي طبيعي براي اجراي فعاليت هاي گروه هاي عملياتي.
۱۰- تأمين حرارت و برودت سرپناه ها به منظور نگهداشت سلامت و بهداشت آسيب ديدگان.
۱۱- فراهم آوردن امكانات بهداشتي درماني جهت ارائه خدمات به موقع فوري.
۱۲- برقراري PHC در اردوگاه هاي موقت آسيب ديدگان(تغذيه، تأمين آب سالم، بهسازي اساسي، مراقبت از مادران و نوزادان، تنظيم خانواده، بيماريابي و درمان به موقع، واكسيناسيون، آموزش بهداشت).
۱۳- تأمين و توزيع دارو، موادضدعفوني و پاك كننده به مقدار كافي.
مهمترين دشواري ها در عمليات كمك كدام بوده است؟
۱- فشارهاي اجتماعي و سياسي براي افزايش سرعت عمليات و گاهاً تغيير اولويت هاي عمليات اجرايي.
۲-عدم آشنايي نيروهاي غيربومي به خصوصيات فرهنگي و اجتماعي و رفتاري جمعيت منطقه آسيب ديده.
۳- عدم برقراري ارتباط بين اكيپ هاي اعزامي از سازمان ها و ارگان هاي دولتي و غيردولتي به منظور اطلاع از امكانات و منبع انساني، مالي و تجهيزاتي يكديگر.
۴- هجوم بيش از حد مردم به منظور كمك به آسيب ديدگان كه اكثراً تخصص و تجربه كمك رساني را ندارند.
۵- بسته شدن راه هاي كمك رساني به منطقه بحران توسط وسائل نقليه مردمي كه براي كمك به منطقه بحران آمده اند.
۶- نيروهاي غيربومي كه شناختي درست از شرايط اقليمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي منطقه ندارند از نظر مردم آسيب ديده بيگانه تلقي شده و مردم به آنان اعتماد زياد ندارند و براي گفتن نيازهاي خود به نيروهاي غيربومي رغبتي نشان نمي دهند.
۷-عدم اطمينان مردم از تحويل هداياي خود به ستادهاي مسئول به طوري كه بيشتر آنان مايل هستند خود راساً اقدام به توزيع و تحويل اجناس نمايند.
۸- ارسال منابع بدون ارزيابي صحيح از نيازها.
۹- تخصيص منابع محدود موجود به فعاليت هايي كه جزء اولويت هاي ساعات اوليه بحران نيستند.
خطاهاي ثبت شده در كمك رساني هاي گذشته چه بوده است؟
۱- ناديده گرفتن منزلت انسان هاي آسيب ديده و عدم شناخت صحيح نيازهاي آنان.
۲- عدم حضور مديريت كمك رساني براي جمع آوري و نگهداري و توزيع صحيح و عادلانه كمك هاي مردمي، ملي و جهاني.
۳- انتخاب محل اسكان موقت بدون رعايت ضوابط انتخاب محل اردوگاه.
۴- استفاده از نيروهاي نظامي در عمليات اسكان موقت آسيب ديدگان.
۵- به كارگيري فوري و سريع ماشين آلات سنگين پس از بروز بحران كه اين امر موجب از بين رفتن نشاني و اموال بيشتر مردم و همچنين اجساد كه اثرات رواني شديد بر آسيب ديدگان خواهد داشت.
۶- محول كردن مسئوليت كمك رساني و بازسازي منطقه آسيب ديده به گروه هاي غيربومي.
۷- توزيع نامناسب موادغذايي و گاهاً دور از شأن مردم آسيب ديده.
۸- قبول مسئوليت هاي خارج از توان سازماندهي توسط بعضي از سازمان ها و ارگان ها.
۹- دادن وعده هاي بدون پشتوانه به آسيب ديدگان و ايجاد توقع در آنان كه نهايتاً نارضايتي و عدم همكاري و مشاركت آسيب ديدگان را به دنبال داشته است.
براي مقابله با هر بلا چه آمادگي هايي ضرورت دارد؟
۱- ايجاد و توسعه سيستم تجزيه و تحليل اطلاعات شبكه هاي زلزله شناسي.
۲- جمع آوري اطلاعات تاريخي بلاياي طبيعي استان ها به تفكيك شهرستان ها.
۳- اجراي طرح هاي تحقيقاتي كاربردي به منظور دستيابي به راه حل هاي نيازهاي اساسي بهداشتي درماني در برنامه ريزي كاهش اثرات بلاياي طبيعي.
۴- داشتن برنامه از پيش تنظيم شده براي اقدامات تخليه منطقه آسيب ديده و پيام رساني.
۵- تدوين و اجراي برنامه آموزش همگاني تحت عنوان «آمادگي براي زلزله در داخل ساختمان ها» (يعني ساكنان ساختمان ها بدانند در صورت وقوع زلزله چه كارهايي را بايد انجام دهند و چه كارهايي را نبايد انجام دهند.)
۶- پيش بيني نيازهاي مراقبت از زنان باردار، مادران، كودكان و سالمندان.
۷- طراحي و ساخت ساختمان هاي مقاوم به زلزله براي بيمارستان ها و مراكز درماني، مخابرات، مركز آتش نشاني و امداد، نيروهاي انتظامي، انبار تجهيزات و...
۸- برقراري سيستم جلوگيري و مقابله با آتش سوزي و سيل متعاقب زلزله.
۹- شناسايي كانون هاي آتش سوزي و پيش بيني لازم جهت تأمين آب و وسايل لازم براي آتش نشاني در مواقع بروز حادثه.
۱۰- بالا بردن فرهنگ ايمني از طريق افزايش سطح آگاهي مردم به گونه اي كه قدرت خطرات را بشناسند و انتخاب راه حل هاي حفاظت فردي را بياموزند زيرا حفاظت عمومي بستگي به ايمني فردي دارد.
۱۱- تربيت داوطلبان مقابله با بلاياي طبيعي در سراسر كشور در زمينه اقدامات بهداشتي در مواقع بروز بحران.
۱۲- ايجاد مركز آموزش اقدامات براي كاهش اثرات بلاياي طبيعي.
۱۳- افزايش شركت دانش آموزان و دانشجويان در برنامه هاي آموزشي اقدامات در شرايط بحران.
۱۴-ارتقاي سطح آگاهي و آمادگي عمومي در كاهش اثرات بلايا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
۱۵- بهره گيري از نيروي زنان داوطلب و استفاده از آنان به عنوان رابط بهداشت.
۱۶- استفاده از نيروي انساني بسيج مساجد به عنوان داوطلب اقدامات عملي در هنگام بروز بحران.
۱۷-به كارگيري نيروهاي داراي اوقات فراغت(بازنشستگان و زنان خانه دار داوطلب) و تشويق مردم به مشاركت در برنامه هاي آموزشي جهت انجام خدمات اجتماعي در قبل از بروز، هنگام بروز و بعد از وقوع بحران.
۱۸-گسترش اقدامات مقابله با آتش مانند توسعه مناطق ضدآتش با ايجاد شهرهاي ضد آتش يا شهر مقاوم يا مناطق امن براي اسكان موقت.
۱۹-تهيه پروژه توسعه مجدد مناطق آسيب پذير(اصلاح ساختمان ها و تأسيسات)
۲۰-برقراري دوره آموزشي مديريت اقدامات بهداشتي در مواقع بروز حوادث و بلاياي طبيعي و صنعتي.
۲۱-آشنايي كامل مديران بحران با جغرافياي منطقه تحت مسئوليت.
۲۲-بررسي آسيب پذيري تأسيسات زيربنايي و شريان هاي حياتي مراكز خدمات عمومي.
۲۳-بررسي علمي شناخت پتانسيل لرزه خيزي منطقه.
در تجربه هاي موجود برجسته ترين جنبه هاي مثبت عمليات كمك چه بوده است؟
۱- استفاده از افراد منطقه آسيب ديده در جمع آوري اطلاعات.
۲- استقرار مراكز خدمات بهداشتي درماني بين چندين روستا.
۳- در جريان قرار دادن جمعيت آسيب ديده از تصميمات اتخاذ شده براي كمك رساني و اقدامات انجام شده.
۴- محول كردن اجراي برنامه  بازسازي منطقه بحران به گروه هاي اجتماعي محلي.
۵-تشخيص نيازها و شيوه هاي امداد و تعيين اولويت توسط مديريت بحران با مشاركت و دخالت نمايندگان جمعيت آسيب ديده.
۶- حمايت و تشويق خانواده ها به گونه اي كه خانواده ها خود از خردسالان و سالمندان بي سرپرست نگهداري نمايند.
۷- استفاده مطلوب از وسايل ارتباط جمعي در ايجاد تحرك و جلب كمك هاي مردمي.

بهداشت روان در بلايا
علي دوستي
كشور ما در قاره آسيا و بخصوص خاورميانه از بلاخيزترين سرزمين هاست و اين شرايط به عنوان يك اصل اجتناب ناپذير ايجاب مي نمايد كه دست اندركاران نظام سلامت روان كشور شرايط را براي بهبود زندگي بازماندگان حوادث غيرمترقبه فراهم آورند. ابعاد ارايه خدمات در اين مقوله با اهميت است.
داشتن آگاهي هاي لازم از هريك از شاخه هاي سلامت به خصوص سلامت روان، در شرايط بحران مي تواند بازماندگان حوادث را به سمت شرايط عادي و رضايت مندي هدايت كند.
مداخله بهداشت روان پس از بلايا
مداخله مشاوره در بحران، با هدف كاهش واكنش هاي پس از آسيب  در بازماندگان يك حادثه، به عنوان خدمتي از فرآيندهاي برنامه ريزي شده سلامت تعريف شده است. مي توان گفت اين فرآيند با ارتقاء توانمندي كنار آمدن با مشكلات پس از فاجعه به قدرت سازش و هماهنگي بازماندگان با شرايط جديد مي افزايد.
آموزش مشاوراني كه آگاهي لازم نسبت به شرايط بحراني بازماندگان را داشته باشند اهميت فوق العاده اي دارد.
به وجود آوردن امنيت رواني از طريق مشاوره
مي توان گفت كه هر حادثه، موقعيت يا بلايي كه موجب بر هم خوردن شرايط طبيعي زندگي افراد شود سبب به هم خوردن امنيت رواني (تعادل رواني) مي شود به طور مثال مرگ يكي از نزديكان، از دست دادن شغل، محيط زندگي و...
افزايش مهارت هاي مشاوران جهت برقراري يك ارتباط موفق و منظم براي تقويت روش هاي تطابق (هماهنگ سازي با شرايط جديد) در بازماندگان، مي تواند به موارد ذيل منجر شود:
۱- افزايش درك واكنش هاي طبيعي به تنش ها و فشارهاي جامعه
۲- افزايش احترام به بازماندگان
۳- توسعه مهارت هاي ارتباطي و سازشي با آسيب ديدگان
۴- افزايش توانايي در اداره موقعيت هاي مشكل
۵- ارتقاي مهارت هاي حل مسأله (بحران)
تمامي مهارت هاي فوق به ارتقاي توانمندي بازماندگان از مراحل سوگواري و انهدام دنيايي كه به دليل فاجعه آن را از دست داده اند منجر مي شوند.
بازمانده فاجعه
بازمانده به افراد و خانواده هايي اشاره دارد كه از فاجعه و عوارض آن دچار آسيب شده اند و بازماندگان بلايا، يك واقعه غيرمنتظره و پرتنش را تجربه مي كنند، اين افراد قرباني يك فاجعه شده اند ولي در حال جمع آوري توان و افزايش ظرفيت رواني خود در طول زمان براي سازش با شرايط جديد مي باشند.
بازماندگان بلايا افرادي از سنين، طبقات اجتماعي، نژاد و قوميت هاي متفاوت هستند، كه در صورت امداد و حساسيت هاي عاطفي و اطلاعات و راهنمايي كافي از جانب مشاورين به طور قطع مي توانند به زندگي طبيعي خويش بازگردند.
گروه هاي سني در بلايا
هر دوره سني همراه با مشكلات خاصي است كه در زندگي روزمره با آنها سروكار داريم. بي ترديد بعضي از گروه هاي سني به دنبال بروز تنش پس از بلايا، آسيب پذيرترند.
مطالعات انجام شده بر روي كودكان و افراد مسن نشان مي دهند كه در شرايط وقوع بلايا اين گروه در معرض خطر بيشتري از نظر رواني و جسمي هستند. نوجوانان نيز به عنوان يك گروه مستعد تحت تأثير درازمدت و وسيع رواني فاجعه هستند.
براي مشاوريني كه جهت مداخله در بحران، به مناطق آسيب ديده اعزام مي شوند داشتن دانش پايه در مورد روانشناسي كودك بسيار ضروري است، به علاوه خصوصيات فرهنگي و قوميتي منطقه آسيب ديده بايد با شرايط و دانش عمومي مشاوران منطبق باشد. همچنان كه كودكان رشد مي كنند و از مراحل مختلف رشد مي گذرند تغييرات سايكو بيولوژيك (رواني- جسمي) را تجربه مي كنند. برحسب سن كودك آسيب ديده مشاوره بايد براساس سيستم هاي مختلف: جسمي، روانشناختي، اجتماعي و رفتاري انجام شود.
ضربه رواني پس از وقوع فاجعه
براي كودك مرگ يا عدم دسترسي روان شناختي به فردي كه او را پرورش داده نه تنها يك رويداد آسيب رسان است بلكه سبب اختلال جدي در رشد او مي گردد.
به همان شكل كه سيستم هاي مختلف كودك رشد مي كنند، حالت هاي هيجاني و روانشناختي مختلف او نيز نيازمند شرايط مساعد براي رشد مي باشند، لذا يك عامل تحريك كننده با شيء مورد علاقه اش براي بازگشت به شرايط عادي ضروري است.
تمام رويدادهاي غم انگيز همراه با تجارب ديداري و شنيداري هستند كه در لحظه وقوع حادثه غيرقابل درك اند. شنيدن صداهاي اوليه يك زمين لرزه، ديدن زمين شكاف خورده و فرو ريختن ساختمان ها سبب واكنش هاي اضطرابي با سطوح مختلف شدت مي شوند. اين چنين رويدادهاي عيني و ترسناك در فكر ثبت شده، محركي مكرر براي آسيب هاي رواني و جسمي كودكان خواهند بود. وقتي اين مسايل همراه با از دست دادن والدين باشند تعيين اين كه واكنش هاي كودك نشان دهنده ضربه رواني يا علايم زودرس سوگواري است، مشكل است.
البته بايد خاطرنشان كرد كه اهميت واكنش والدين به سطح تنش كودكان يكي از عوامل مهم و مؤثر در بازگشت كودك به شرايط عادي رواني- جسمي است.
جمعيت سالمندان
اين گروه ويژگي ها و مشكلات خاص خود را دارند كه آنان را در برابر بلايا تأثيرپذير مي سازد و به دليل كاهش فعاليت هاي شناختي و حركتي ممكن است واكنش هاي غير مؤثر و ناكارآمد از خود نشان دهند. به طور مثال بعضي از افراد سالمند به دليل انتقال به محيطي ناآشنا و پر از جمعيت ناشناس احساس ناامني و آسيب بيشتري كنند.
مشاورين و كاركنان بهداشتي بايد در مورد علايم افسردگي در بازماندگان سالمند بلايا هوشياري بيشتري داشته باشند، چرا كه ممكن است از دست دادن افراد خانواده و... به تجربيات فقدان هاي قبلي آنان اضافه شده و منجر به افسردگي آنان شود.
بسياري از سالمندان به خصوص كساني كه فقير، مهاجر يا غيرماهر هستند ممكن است منابع حمايتي خود را از دست بدهند، ظرفيت هاي فيزيكي شان كاهش يابد، اين افراد در اثر تخريب محيط پيرامون و سيستم هاي مهم پشتيباني (رواني- جسمي) در معرض مرگ ناشي از افسردگي و يا شرايط محيطي نامتناسب هستند.
بازنگري گذشته
واكنش هايي كه افراد مسن به يك سانحه نشان مي دهند نه تنها متأثر از تأثير مستقيم فاجعه برروي زندگي  آنان است (آنچه كه ديده- شنيده- احساس كرده و...) بلكه بستگي به خاطراتشان از وقايع گذشته هم دارد. اين بازنگري وقايع گذشته محصولي از تلاش طبيعي براي بازگشت به شرايط متعادل زندگي در شرايط بحراني است.

روشهاي مطالعه و آمادگي براي كنكور
004563.jpg
رامين كريمي
آنچه پيش روي شماست حاوي يك روش برنامه ريزي براي مطالعه و بويژه آمادگي براي كنكور است. اين روش ممكن است با آنچه در ذهن شماست و يا روشهاي ابتدايي مرسوم برنامه ريزي فردي تفاوتهاي زيادي داشته باشد، اما پس از مطالعه آن درمي يابيد كه كاملاً عملي و مفيد بوده و تمام جوانب يك يادگيري مطلوب را داراست. در اين روش با استفاده از دقيق ترين دستاوردهاي روانشناسي يادگيري مي توانيد به بهترين شكل از توان و استعداد خود بهره بگيريد.
اصول اساسي
۱ _ اين روش بيشتر به گذشته توجه دارد. چون ابتدا بايد امكانات خود را بشناسيد و براي اين كار هم بايد به گذشته توجه كنيد. بدون شناخت دقيق توانايي هايتان نمي توانيد الگو و برنامه واقع بينانه اي براي آينده تدوين نماييد.
اغلب برنامه هاي آموزشي از پيش تعيين شده كه شما و يا حتي افراد با تجربه تر براي روزها و هفته هاي بعد تنظيم مي كنيد، هرگز اجرا نمي شود. زيرا اين برنامه ها همگي يك اشكال اساسي دارند آنها برمبناي تواناييها و امكانات واقعي شما استوار نشده اند. معمولاً اين برنامه ها خوش بينانه و بلندپروازانه تنظيم مي شوند. ما نمي توانيم برنامه مطالعه و زندگي خود را فقط براساس آرزوها و تمايلات خودمان تنظيم كنيم. متأسفانه در ۹۹ درصد موارد حدس شما از تواناييهاي خودتان خوش بينانه است. به همين دليل معمولاً ارزيابي شخصي دو برابر واقعيت است.
۲ _ برنامه هر كس مخصوص خود او و با ديگري متفاوت است. هر كس در زمينه بهره هوشي، پايه درسي، نقاط قوت و ضعف درس، اهداف آموزشي، عادات و روشهاي مطالعه، محيط و شرايط زندگي و تحصيل و ميزان اعتماد به نفس با ديگران متفاوت است و براي هر فرد بايد برنامه اي متناسب با ويژگيهاي خاص خود تنظيم گردد. الگوبرداري از كارهاي دوستاني كه موفق بوده اند نيز چندان مفيد نيست. چه بسا كاري كه براي كسي بسيار مفيد و مؤثر است براي ديگران كاملاً مضر باشد.
۳ _ واحد زماني اين برنامه يك هفته است. يكي از عواملي كه باعث اجرا نشدن برنامه هاي درسي مي شود تنظيم برنامه به صورت ساعت به ساعت يا روز به روز است. در حالي كه در زندگي واقعي ما عوامل بسياري وجود دارند كه موجب مي شوند ما نتوانيم هر روز در ساعت معين همان كاري را كه مي خواهيم انجام دهيم، ولي مي توانيم اين ضعف را در روزهاي بعد جبران كنيم. به همين دليل يك هفته واحد زماني مناسبتري براي برنامه ريزي است.
اگر ما در طول يك هفته رفتار خود را بررسي كنيم بهتر مي توانيم به عدم تعادلهاي كار خود پي ببريم و افراط و تفريطها را در كار خود بشناسيم هنگامي كه ساعات مطالعه دروس مختلف را در طول يك هفته جمع مي كنيم متوجه مي شويم كه درسي را بيشتر يا كمتر از اندازه لازم مطالعه كرده ايم.
هر كس اگر به حال خود گذاشته شود كاري را انجام مي دهد كه بيشتر به آن علاقه دارد، همچنين هنگام درس خواندن بيشتر به مطالعه دروسي مي پردازد كه در آن موفق تر بوده و نمره كمتري كسب كرده است. بايد هر درس را به اندازه اهميت همان درس و به طور متعادل مطالعه نماييم، و با توجه به قدرت و ضعف مان در آن درس ساعات مطالعه آن را تنظيم نماييم.
۴ _ نقش فعال و خلاق در برنامه ريزي متعلق به شماست. هيچ كس به اندازه شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نيست و هيچ كس به اندازه شما از جزئيات كار شما آگاه نيست. در اين روش شما مي توانيد ابتكارات و خلاقيتهاي خود را ابراز نماييد. اين خود شما هستيد كه فعالترين نقش را در برنامه ريزي آموزشي تان داريد. مهم برخورد خلاقانه شما با برنامه ريزي است كه خودتان انجام مي دهيد.
۵ _ رقيب اصلي شما خودتان هستيد. رقيب شما ديگران نيستند، شما در طول سال جاري بايد با خودتان مسابقه بدهيد. بايد هر روزتان از روز قبل و هر هفته تان از هفته قبل بهتر و موفق تر باشد.
سال گذشته از چند درصد توانايي خود
استفاده كرده ايد؟
متأسفانه بخش قابل توجهي از توانايي هاي ما به هدر مي رود و ما بدون آن كه به اين موضوع توجه كنيم، در پي رقابت و مسابقه با ديگران هستيم سالم ترين، صحيح ترين و موثرترين نوع رقابت، رقابت انسان با خود است. ما بايد دائماً تلاش كنيم قابليتها و تواناييهاي خود را بيشتر و بيشتر متحقق نماييم. براي ارزيابي صحيح از كار خود بايد دائماً با خود رقابت كنيد و ركوردهاي كمي و كيفي به دست آمده را ثبت كنيد. اگر شما بدانيد اين هفته چقدر مطالعه كرده ايد حتماً در هفته آينده تلاش خواهيد كرد ساعات بيشتري درس بخوانيد.
روش اجرايي برنامه ريزي آمادگي كنكور
دفتر برنامه ريزي و رسم جدول مطالعات
يك دفتر صد برگ تهيه كنيد. دو سه برگ اول آن را سفيد بگذاريد. سپس هر دو صفحه مقابل هم را به يك هفته اختصاص دهيد. در سمت راست آن جدولي به شرح زير رسم كنيد و سمت چپ آن را كه صفحه ارزيابي و تصميم نام دارد سفيد بگذاريد تا نكات ويژه اي را كه بعداً اشاره خواهد شد در آن بنويسيد.
در صورتي كه در طول سال برنامه آموزشي يا فوق برنامه اي علاوه بر مطالعه درسي و كنكور داريد، در پايان ستون ذكر كنيد. (مانند: كلاس، كامپيوتر، زبان، فعاليت ورزشي يا هنري)
اغلب توصيه بر اين است كه در سال جاري فعاليت هاي فوق برنامه خود را به حداقل برسانيد يا كاملاً قطع كنيد. فعاليتهاي ورزشي و هنري در سال جاري، تا حدي كه سبب شادابي جسم و روح شما شود مفيد و لازم است. شروع هر هفته را روز شنبه در نظر بگيريد و پايان هفته را روز جمعه، تكميل جدول را بايد از همين امروز شروع كنيد و حتي يك روز را هم نبايد از دست بدهيد. مثلاً اگر امروز دوشنبه است، جدول را از ستون دوشنبه به بعد تكميل كنيد و شروع كار را به تعويق نيندازيد لازم نيست تمام خانه هاي مربوط به دروس مختلف هر روز پر شود زيرا شما نمي توانيد تمام دروس را در يك مطالعه كنيد. ساعات شروع و پايان مطالعه را لازم نيست بنويسيد. زمان مطالعه هر درس از لحظه اي شروع مي شود كه شما كتاب را باز مي كنيد و زماني خاتمه مي يابد كه كتاب را مي بنديد. كارهاي متفرقه اي كه در بين مطالعه انجام مي دهيد جزو ساعات مطالعه محاسبه نمي گردد و بايد از آن كسر شود.
منظور از ساعات مطالعه فقط ساعاتي است كه به تنهايي مطالعه مي كنيد. ساعات مطالعه با معلم خصوصي و يا رفتن به كلاسهاي مختلف جزو ساعات مطالعه محسوب نمي گردد. ساعاتي را كه در هفته براي هر درس به كلاس كنكور رفته ايد يا معلم خصوصي داشته ايد در ستون آخر ثبت نماييد. اين كار را يكبار و در پايان هفته انجام دهيد.
جمع ساعات مطالعه را در پايان هر روز محاسبه و ثبت كنيد، در غير اين صورت ارزش كارتان از بين مي رود، زيرا شما بايد بدانيد هر روز به نسبت روز قبل چه ميزان مطالعه كرده ايد تا در روز بعد كميت و كيفيت كارتان را بالاتر ببريد. اگر روزي اصلاً درس نخوانديد، در خانه جمع همان ستون با خودكار قرمز يك صفر بزرگ بگذاريد. حتي الامكان هر شب براي روز بعد برنامه اي تنظيم كنيد و معلوم كنيد كه فردا قصد داريد چه دروسي را مطالعه كنيد. در رديف ما قبل آخر ستون جمع، مجموعه ساعات مطالعه هر هفته را ثبت كنيد. اين عدد براي شما اهميت زيادي دارد و بايد آن را براي هفته بعد به خاطر داشته باشيد تا بهتر كار كنيد. همچنين ميانگين ساعات روزهاي هفته نيز براي شما اهميت زيادي دارد. براي به دست آوردن آن مجموعه ساعات مطالعه هفته را بر هفت تقسيم كنيد. از اين طريق سعي كنيد تا ميزان مطالعه هر روز را از ميانگين هفته قبل بالاتر ببريد.
صفحه ارزيابي و تصميم
پس از تكميل جدول روزانه لازم است به نقد و ارزيابي كارهايتان بپردازيد تا اشكالات كارتان را تشخيص داده و براي رفع آن در آينده بكوشيد. اين ارزيابي را در سه مرحله انجام دهيد:
۱ _ پايان هر روز
۲ _ پايان هر هفته
۳ _ پايان هر ماه
نتيجه بررسي ها و همچنين تصميماتي را كه براي فردا، هفته بعد يا ماه بعد مي گيريد در صفحه ارزيابي و تصميم يادداشت كنيد.
عوامل و موارد بررسي شده در صفحه ارزيابي و تصميم عبارتند از:
۱ _ چقدر مطالعه كرده ايد؟
۲ _ آيا مطالعه دروس مختلف متناسب و متعادل بوده است يا خير؟
۳ _ آيا از بازده كار راضي هستيد يا خير؟
۴ _ اشكال در كجاست؟
به عبارت ديگر ما در بررسي كار مطالعاتي خود به ترتيب به اين موضوع توجه مي كنيم.
۱ _ كميت و مقدار كار: در طول روز چند ساعت خوانده ايد؟ به جز درس خواندن چه كارهاي ديگري انجام داده ايد؟ كارهاي ديگر تا چه حد ضروري و مفيد بوده اند؟ چند ساعت از وقت خود را صرف فعاليت غيردرسي كرده ايد؟ چند ساعت از روزتان را هدر داده ايد؟
اينها را فقط خودتان مي توانيد تشخيص دهيد. با تشخيص آن سعي كنيد فردايتان بهتر از امروز باشد. شما بايد خودتان قاضي خود باشيد.
۲ _ تناسب و تعادل در كار: براي موفقيت لازم است تعادل و تناسب را در مطالعه دروس مختلف رعايت كرد. يكي از عوامل مهم بررسي جدول روزانه مطالعه، توجه به تناسب مطالعه دروس مختلف است. اين كار را بايد در پايان هفته، كه ساعات مطالعه دروس مختلف جمع مي گردد انجام داد،  كه آيا متعادل كار كرده ايد يا اينكه در مطالعه تان افراط و تفريط داشته ايد و بعضي دروس را كمتر يا بيشتر خوانده ايد البته بايد در نظر داشت كه وجود اتفاقات و استثنائات غير منتظره در زندگي اغلب باعث عدم اجراي دقيق برنامه مي گردد و اغلب بدون اينكه متوجه باشيد عملاً دروسي را بيشتر مطالعه مي كنيد كه تمايل بيشتري به آنها داريد.
اگر درسي را در يك هفته بيش از اندازه خوانديد در هفته بعد ميزان آن را كم كنيد و دروسي را كه در هفته قبل كم خوانده ايد بيشتر بخوانيد. نتيجه اين بررسي ها و همچنين تصميماتي را كه براي هفته بعد گرفته ايد در صفحه ارزيابي و تصميم بنويسيد.
وضعيت مطلوب كدام است؟
به طور ميانگين براي دانش آموزان سال آخر حدود ۵ ساعت مطالعه در روز مطلوب است. البته ممكن است اين ميزان براساس شرايط آن روز كمتر يا بيشتر شود.
اگر در دوران تحصيل خود به تنبلي عادت كرده ايد، نمي توانيد يكباره ساعات مطالعه خود را افزايش دهيد.
سعي كنيد براي خود هدفهاي غيرواقعي و دور از دسترس تعيين نكنيد و به تدريج بر كميت كار خود بيافزاييد.
حالت متعادل و متناسب درس خواندن براي كنكور چيست؟
علاوه بر افزايش تدريجي ساعات مطالعه بايد سعي كنيد به طور متعال دروس مختلف را مطالعه كنيد. حالت متعادل اين است كه هر روز حدوداً سه درس را مطالعه كنيد. هر درس را مي توانيد در حدود ۲ ساعت مطالعه كنيد. براي مطالعه دروس پايه اي و فهميدني مثل رياضي، فيزيك، فلسفه و منطق مدت بيشتري را در نظر بگيريد. دروس حفظ كردني و عمومي را در مدت زمان كوتاهتري مطالعه كنيد.
در طول هفته شما بايد تمام دروس را بخوانيد، البته در طول يك سال و با توجه به نقاط قوت و ضعفتان بايد روي بعضي دروس تأكيد بيشتري كنيد. آنچه مهم است اينكه بايد در ابتداي سال روي دروس پايه اي، فهميدني و دروسي كه در آنها ضعيف تر هستيد بيشتر كار كنيد. از ميان دروس عمومي، زبان و عربي را در ابتداي سال بيشتر بخوانيد. به تدريج كه به پايان سال نزديك مي شويد بايد به دروسي كه در آنها قويتر هستيد بيشتر بپردازيد. در هفته هاي آخر به هيچ وجه مطالبي را كه ياد گرفتن شان براي شما مشكل است نخوانيد و فقط به مرور دروس و مباحثي بپردازيد كه در آنها تسلط بيشتري داريد.
شيوه صحيح مطالعه
اين شيوه داراي پنج مرحله است كه در هر يك از اين مراحل هدف خاصي دنبال مي شود. در واقع اين اصل يكي از ويژگيهاي مهم اين روش محسوب مي شود، زيرا ضمن اينكه انرژي رواني و قواي ذهني فرد در هر مرحله معطوف به يك هدف است و در نتيجه قدرت تمركز و توجه فرد را بيشتر مي كند، همچنين از پراكندگي ذهني جلوگيري مي كند و مانع هدر رفتن نيرو و بروز خستگي مي شود.
۱- خواندن اجمالي
در اين مرحله مبحث مورد نظر را يك بار و بدون هدف يادگيري صرف بخوانيد. هدف اين مرحله فقط آشنايي با موضوع كلي مورد بحث است.
۲ _ سازماندهي
در اين مرحله يك بار ديگر اقدام به خواندن مبحث مورد نظر كنيد با اين هدف كه نكات اصلي و اطلاعات جزئي را از يكديگر جدا كنيد. نيازي نيست كه به تمام مطالب به طور يكسان اهميت داده شود، بلكه سطوح مختلف متن، از جمله تز اصلي، نكات اصلي و اطلاعات جزيي داراي سطوح اهميت متفاوتي هستند. توجه به اين تفاوتها موجب درك كامل و نگهداري كامل مطلب و حافظه و نيز همچنين موجب ايجاد يك چهارچوب فكري جهت يادگيري مثبت مراحل بعد مي گردد.
۳ _ علامت گذاري و حاشيه نويسي
در اين مرحله سعي كنيد سطوح اهميت را توسط علامت هايي از هم متمايز كنيد. براي اين كار مي توانيد از علائمي مانند پرانتز، ضربدر، خط كشي، و يا رنگ كردن استفاده كنيد. هدف اين كار سرعت بخشيدن به امر مرور و يافتن نكات اصلي و مهم متن است. همچنين در حاشيه سمت راست هر پاراگراف با استفاده از يك يا دو عبارت كوتاه، موضوع اصلي مورد بحث در آن پاراگراف را مشخص كنيد.
۴ _ خلاصه نويسي
در اين مرحله سعي كنيد با استفاده از قسمتهاي علامت گذاري شده و حاشيه ها، خلاصه اي از آنچه كه تا آن مرحله به ذهن سپرده ايد به روي كاغذ بياوريد. ضرورتي ندارد كه مطالب خلاصه شده عيناً به ترتيب مطالب كتاب باشد. نكته بسيار مهم اينكه هر كس فقط مي تواند از خلاصه اي كه خود تهيه كرده استفاده كند و اين خلاصه نويسي هرگز براي فرد ديگري مفيد نخواهد بود، چرا كه هر شخصي براساس تواناييهاي هوشي و استعداد يادگيري خاص خود اين كار را انجام مي دهد.
۵ _ مطابقت
در اين مرحله به متن اصلي برگرديد و كنترل كنيد كه چيزي را از قلم نينداخته باشيد. همچنين ساختمان خلاصه تهيه شده را مورد بررسي قرار دهيد و در صورت نياز نسبت به تصحيح و تكميل آن اقدام كنيد.
004593.jpg
موانع تمركز حواس
حواس پرتي غالبا به دو دسته كلي تقسيم مي شود:
۱ _ دروني: معمولاً به دلايلي از قبيل بيماري، ضعف، خستگي، گرسنگي، بي خوابي و مانند آن ايجاد مي گردد.
۲ _ بيروني: معمولاً به دلايلي از قبيل مشكلات روحي و عقلي، مشكلات خانوادگي، عدم وجود علاقه، دل زدگي، مشغله ذهني، تخيلات، شرايط نامساعد جوي، سر و صدا، و مانند آن ايجاد مي گردد.
موارد مذكور ، همگي سبب كاهش تمركز حواس مي شوند. تمركز حواس، كليد كارآمدي در امر مطالعه به شمار مي رود. كليد اساسي تمركز حواس، كاربرد فنوني است كه خواننده را در عمل مطالعه فعال مي سازد و سبب ايجاد واكنش در حين مطالعه مي شود.
اين فنون عبارتند از:
۱ _ سؤال كردن: خواننده را به سمت نويسنده هدايت مي كند.
۲ _ استنباط كردن: نتيجه بررسي هايي است كه خواننده از موارد مطالعه شده و نتيجه اي كه از آن مي گيرد انجام مي دهد.
۳ _ تجسم كردن: كاربرد حواس خواننده و جان دادن به كلمات نويسنده است.
۴ _ علامت گذاري و حاشيه نويسي: خواننده را وامي دارد تا درباره ساختمان مطلب مورد مطالعه تصميم گيري كند.
۵ _ ربط دادن: خواننده، مطلب و انديشه هاي نويسنده را با ساير اطلاعات خود ربط مي دهد.
نكات اساسي در مطالعه
۱ _ برنامه مطالعه خود را با ديدي واقع بينانه طرح ريزي كنيد و مقدار زيادي از كار را براي يك مدت محدود نگذاريد.
۲ _ گاهي كارهاي غيرمنتظره و پيش بيني نشده ممكن است برنامه مطالعاتي شما را به هم بزند، بنابراين براي اين كارها وقت لازم را پيش بيني كنيد.
۳ _ از بهترين ساعات خود براي مطالعه استفاده كنيد و درسهاي سنگين تر را براي ساعاتي كه بهتر مي توانيد كار كنيد قرار دهيد يعني زماني كه آمادگي ذهني شما بيشتر است.
۴ _ مطالب مشابه را با هم نخوانيد، زيرا با هم اشتباه مي شوند و در كار شما مزاحمت ايجاد مي كنند.
۵ _ به آنچه كه ياد مي گيريد فرصت دهيد تا جا بيافتد، يعني تحكيم پيدا كند تا بيشتر در حافظه باقي بماند و زود از بين نرود.
۶ _ با فاصله زماني مطالعه كنيد تا يادگيريهاي بعدي در يادگيريهاي قبلي تداخلي نكنند.
۷ _ سعي كنيد  آنچه را كه آموخته ايد مورد استفاده قرار دهيد و به كار بنديد و حتي الامكان به آنها فكر كنيد.
۸ _ سعي كنيد كل مطلب را در نظر بگيريد و روابط بين اجزا را درك كنيد.
۹ _ براي مطالعه يك فصل ابتدا عناوين درشت را بخوانيد و سپس يك نگاه كلي به فصل بيندازيد و اگر خلاصه فصل وجود داشت آن را بخوانيد و سپس جزء به جزء مطالب را بخوانيد.
۱۰ _ از مطالب مهم يادداشت برداريد.
۱۱ _ روي يك فصل از كتاب زياد معطل نشويد. درك كامل يك فصل زماني حاصل مي شود كه كل كتاب يا لااقل نصف آن را بخوانيد بنابراين ابتدا با سرعت پيش برويد، بعد دوباره به اول كتاب برگرديد و مطالعه دقيق مطالب را از سر بگيريد.
۱۲ _ اگر در زمان مطالعه افكار مزاحم و فكر كارهاي روزمره در يادگيريهاي شما اخلال ايجاد مي كند، سعي كنيد كه از آنها يادداشت برداريد و هر چه سريعتر آن را از حافظه خود دور كنيد.
۱۳ _ مجموعه ساعات خود را در هفته بر حسب اولويتي كه به درس خاص مي دهيد بين دروس مختلف تقسيم كنيد. اولويت بندي درسها بر حسب ضعف شما در آن درس يا اهميت درس و يا ضريب آن درس معين مي شود.
۱۴ _ درسهاي سخت را در يك روز يا يك هفته متمركز نكنيد.
۱۵ _ سعي كنيد پس از هر يك ساعت درس خواندن، پانزده دقيقه به خود استراحت دهيد و در اين مدت هيچ گونه مطالعه (حتي غير درسي) نداشته باشيد.
۱۶ _ اوقات درس خواندن خود را از كم به زياد برنامه ريزي كنيد. يعني ابتدا با ساعات كمتر شروع كنيد و سپس به مرور تعداد ساعات فعاليت درسي خود را افزايش دهيد.
۱۷ _ سعي كنيد در خلال برنامه تان به فعاليت هاي اجتماعي دلخواه و يا سرگرمي و ورزش مورد علاقه تان بپردازيد و يا در جمع دوستان و اقوام قرار گيريد.
۱۸ _ حتي الامكان در سكوت و فضاي بسته و خلوت مطالعه كنيد.
۱۹ _ مكان مطالعه شما بايد داراي تهويه مناسب و نور كافي باشد.
۲۰ _ معمولا يادگيري در ساعات اوليه روز بسيار بهتر از ساعات انتهاي شب صورت مي گيرد.
۲۱ _ داشتن تفكر مثبت و خريد خوش بينانه نسبت به نتيجه امتحان، بهترين تأمين رواني براي استفاده از حداكثر تواناييهاست.
۲۲ _ با قطعه قطعه كردن مطلب هر كتاب و اختصاص دادن هر دوره زماني به يك قطعه خاص، استرس ناشي از حجم درسها را به حداقل برسانيد.

خاطرات زندگي روزانه
در زندگي روزمره هريك از ما اتفاقات و رويدادهاي كوچك و بزرگ فراواني وجود دارند كه گرچه به سرعت مي گذرند، اما مي توانند قابل توجه باشند و در ميان خاطرات زندگي مان ماندگار شوند؛ اتفاق هايي كه آنها را براي دوستان و همكاران خود تعريف مي كنيم و گاه بعد از گذشت چند سال همچنان شنيدني و شيرين هستند؛ از يك ماجراي جالب در زمان خدمت نظام وظيفه تا خاطره از يك ميهماني خانوادگي و... هر يك از اين خاطرات كوتاه چون يك عكس يادگاري در آلبوم ذهن باقي مانده اند.
شما هم مي توانيد با ارسال خاطرات شيرين زندگي خود به آدرس روزنامه همشهري در ورق زدن آلبوم خاطرات با ما همراه شويد.
***
وام ژنتيكي
در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه، فارغ التحصيل شدم و بلافاصله به استخدام دولت درآمدم. از همان اولين ماه مبلغي از حقوقم بابت وام دانشجويي كم مي شد. بعد از اتمام آن، وام ديگري براي ازدواج گرفتم بعد از آن تا امروز همچنان مشغول وام گرفتن و پرداخت هر ماه آن هستم به  طوري  كه تاكنون حتي يك ماه حقوقم را به طور كامل دريافت نكرده ام. گفتني است اين گونه قسط دادن و وام گرفتن ژنتيكي است چون ابوي مرحوم بنده هم به همين درد مبتلا بودند و تا روز پايان عمر مشغول دادن قسط بودند. اين دور تسلسل هنوز ادامه دارد يعني بعد از گذشت ۳۵ سال از تاريخ پرداخت قسط اوليه وام هنوز هر ماه مبلغي به عنوان قسط مي پردازم. اما نمي دانم تا كي بايد به اين كار ادامه دهم؟
مسعود تشت زر - بازنشسته كشوري

سايه روشن
اختصاص ۲۰ ميليارد ريال به تحقيق و پژوهش هاي دانش آموزان
ايرنا:  معاون  آموزش  و پرورش  نظري  و مهارتي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت :۲۰ ميليارد ريال  براي  توسعه  و حمايت  تحقيق  و پژوهش هاي  دانش آموزان دوره  متوسطه  شهر تهران  اختصاص  يافت .
محمد محمدي ، افزود: بودجه  لازم  براي  اين  پژوهش ها كه با توجه به شرايط و محروميت مناطق متفاوت است در بين  تمام  مدارس  شهر تهران  اواخر فروردين  ماه  سال  جاري  توزيع  شد و اين  بودجه  مستقيم  در اختيار خود مدارس  قرار گرفت .
محمدي  با اشاره  به  اين كه  تقويت  انگيزه  تحقيق  و پژوهش  در دانش آموزان  از اهداف  اختصاص  اين  بودجه  است ، گفت : حمايت  و توسعه  از پژوهش هاي  دانش آموزان  متوسطه  شهر تهران  در طول  سال  تحصيلي  ۸۵ انجام  مي شود.
مدرسه كودكان كار و خيابان ايجاد مي شود
ايسنا: عضو هيأت مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان از ايجاد مدرسه اي به منظور آموزش كودكان كار خيابان خبر داد.
علي اكبر اسماعيل پور افزود: پيش از اين با همكاري وزارت آموزش و پرورش ۴۵۰ كودك كار بين ۷ تا ۱۵سال به صورت پاره  وقت (عصرها) و ۴ روز در هفته در مدرسه جوادالائمه، آموزش مي ديدند كه به دليل بروز مشكلات در ابتداي سال گذشته اين كودكان از تحصيل پاره وقت نيز محروم شدند.
وي تصريح كرد: در پي تعليق فعاليت هاي انجمن حمايت از حقوق كودكان در مدرسه جوادالائمه، اين انجمن نامه اي را خطاب به رياست جمهوري نوشت كه در نيمه دوم سال ۸۴ ، رئيس جمهوري دستور پيگيري سريع موضوع را به وزارت آموزش و پرورش داد.
اسماعيل پور افزود: وزارت آموزش و پرورش نيز موضوع را به استان تهران ارجاع داد و پس از مذاكرات مقرر شد انجمن حمايت از حقوق كودكان طرح و برنامه اي مربوط به يك مدرسه را ارائه دهد تا مدرسه «روز آزادي» واقع در ميدان هرندي در منطقه ۱۲ در اختيار اين انجمن به منظور آموزش كودكان كار و خيابان قرار گيرد.
وي يادآور شد: انجمن حمايت از حقوق كودكان كماكان در انتظار تعيين تكليف جهت بهره مندي كودكان كار و خيابان از تحصيل است. البته آموزش هاي هنري و حرفه آموزي همچنان در خانه كودك ارائه مي شود.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
علم
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |