دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۹
پونتياك Solstice 2006
ماشيني براي رومئو و ژوليت
006312.jpg
ساسان گلفر
قصد نداريم امروز درباره ماشيني كه پدر ژوليت براي دختر خود خريده بود يا اتومبيل اسپرتي كه رومئو با آن در خيابان هاي ورونا ويراژ مي داد مطلب بنويسيم و تا جايي كه مي دانيم مطابق مستندات و شواهد موثق تاريخي- ويليام شكسپير نيز چنان با فقري كه بر پيشاني هنرمندان و مخصوصاً اهالي تئاتر نوشته شده، دست به گريبان بود كه تا پايان عمر نتوانست براي خودش اتومبيل شخصي بخرد و هر روز با اتوبوس هاي شركت واحد يا تاكسي خطي هاي لندن به سر كار مي رفت و فقط گاهي كه مسئولان تئاتر گلوب به موقع قسط نمايش هايش را پرداخت مي كردند، مي توانست با تاكسي سرويس، خودش را به تمرين يا اجراي نمايش برساند. فقط بهتر ديديم اين دوشنبه در نيمه فصل زيبا و البته گرم بهار، به اتومبيلي بپردازيم كه به اعتقاد كارشناسان، زيباترين اتومبيل سال مدل 2006 و چه بسا زيباترين اتومبيل اين دهه است.
پونتياك Solstice 2006 كه در فهرست بهترين اتومبيل هاي اسپرت سال (همشهري دوشنبه 10 بهمن 1384- صفحه 15) بعد از مزدا MX-5 مياتا مقام دوم را به خود اختصاص داده، اين رتبه را عمدتاً به واسطه ظاهر خوبش به دست آورده است، اما ويژگي هاي برتر آن به عنوان يك اتومبيل اسپرت به ظاهرش منحصر نمي شود. نكته ديگر اينكه انتظار مي رود تا سال آينده اين اتومبيل ركورد فروش مزدا مياتا را بشكند كه به خاطر ويژگي هاي خوب يك اسپرت واقعي و لذتبخش بودن رانندگي با آن و قيمت مناسب، نامش در صدر فهرست پرفروش ترين اتومبيل هاي اسپرت جهان در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شده است.
پونتياك Solstice كه مدل 2006 آن اواخر تابستان 2005 روانه بازار شد، اولين بار در نمايشگاه خودرو آمريكاي شمالي سال 2002 ديترويت به عنوان يك اتومبيل مفهومي به معرض نمايش گذاشته شد و بسياري آن را بهترين اتومبيل مفهومي اين نمايشگاه دانستند. اين اتومبيل كروكي دو در و دو سرنشين بر اساس هيچ كدام از پلت فورم هاي موجود در خودروهاي توليدي قبلي نبود و اولين محصول جنرال موتورز بود كه از معماري كاپا بهره مي برد. معماري كاپا به پلت فورم كاملاً جديد ديفرانسيل عقبي اطلاق مي شود كه بدنه يكپارچه هيدروفرم دارد و از سيستم تعليق مستقل كوتاه و بلند بازويي در جلو و عقب استفاده مي كند. اين معماري در ابتدا مختص Solstice بود، اما قرار است در آينده در ساير اتومبيل هاي كوچك اسپرت ديفرانسيل عقب نيز مورد استفاده قرار گيرد. ايده اوليه Solstice متعلق به باب لوتز بود كه در آن زمان، تازه به عنوان نايب رئيس بخش توسعه جنرال موتورز به استخدام آن شركت درآمده بود تا در طرح وانت ها و خودروهاي بزرگ آن شركت كمك كند، اما در كمتر از چهار ماه به فكر ساختن اين اتومبيل اسپرت كروكي با بهره گيري از قطعاتي از اتومبيل هاي گوناگون و حتي SUVها و با بدنه اي كاملاً جديد افتاد، اما تا نمايشگاه ديترويت 2004 هيچ كس فكر نمي كرد كه Solstice روي خط توليد برود. باب لوتز آن را اتومبيلي توليدي ناميد كه دقيقاً از فكري كه پشت اتومبيل مفهومي اوليه بود، پيروي مي كند و بازگشتي به اصول بنيادي جنرال موتورز درباره اسپرت كروكي است كه خطوطي چشم نواز دارد و واجد ويژگي هاي مورد نياز براي لذتبخش ساختن رانندگي است.
پونتياك Solstice 2006 اتومبيلي براي تجربه كردن احساس ناب رانندگي با يك اسپرت كروكي كلاسيك است كه از جنبه هاي مثبت آن مي توان به طبيعت اسپرت، ظاهر خيره كننده، فضاي كافي براي سر، كيفيت رانندگي و قابليت خريد اشاره كرد؛ هر چند بعضي از منتقدان به صداي موتور و شلوغ بودن كابين آن ايراد گرفته اند و از همه مهمتر روي عيبي انگشت گذاشته اند كه جنرال موتورز خود به آن معترف است و تصميم گرفته هر طور شده تا سال 2007 آن را برطرف كند و آن فضاي بسيار كم 4 فوت مكعب صندوق عقب است كه با بسته شدن سقف، نيمي از آن نيز پر مي شود. اين اتومبيل برگ برنده اي است كه جنرال موتورز براي رقابت با دو اتومبيل اسپرت بسيار پرفروش مزدا MX-5 (كه قبلاً مياتا نام داشت) و هوندا S2000 رو كرده و قيمت آن را حدود 20 هزار دلار اعلام كرده (با 3 سال و 36000 مايل ضمانت) كه تقريباً 2هزار دلار از MX-5 و 13هزار دلار از S2000 پايين تر است.
Solstice به طول 3/399 سانتي متر تقريباً از نظر درازا با MX-5 برابر است، اما با عرض 1/181 سانتي متر حدود 9 سانتي متر از آن عريض تر است با ارتفاع 2/127 سانتي متر حدود 3سانتي متر از مزدا MX-5 مياتا بالاتر مي ايستد، اما مهمترين برتري آن از نظر ابعاد، فاصله 6/241 سانتي متر دو محور چرخ Solstice است كه حدود 10سانتي متر فضاي بيشتر در اختيار دو سرنشين اين پونتياك اسپرت قرار مي دهد و البته از نظر قدرت نيز حدود 40اسب بخار بيشتر از مياتا توان دارد، اما وزن اسمي آن 400 پاوند (حدود 180 كيلوگرم) از مزدا مياتا سنگين تر و برابر 2860 پاوند (1297 كيلوگرم) است. البته پونتياك Solstice از نظر قدرت در مقايسه با اتومبيل بزرگ تر و تقريباً هم وزن هوندا S2000 با قدرت موتور 240 اسب بخار خيلي كم مي آورد، اما گشتاور بهتري نسبت به اين هوندا دارد.
موتور استاندارد پونتياك Solstice 2006 چهار سيلندر Ecotec 16 سوپاپ دوميل سوپاپ رو با زمان بندي متغير سوپاپ و با گنجايش 4/2 ليتر يكي از بهترين و قابل ترين موتورهاي كم حجم جهان است. اين موتور كه بدنه اي آلومينيومي دارد 177 اسب بخار (132 كيلووات) توان در دور موتور 6600 دور در دقيقه توليد مي كند و 166 پاوند فوت گشتاور در 4800 دور در دقيقه كه با توجه به وزن و جثه و چرخ هاي 18 اينچي شتاب از صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت آن را به 2/7 ثانيه مي رساند (البته اين شتاب در مقايسه با 6 ثانيه مزدا MX-5 چندان درخشان نيست). اما پونتياك Solstice گزينه هشت سيلندري به نام MallettV8 با 400 اسب بخار توان نيز دارد كه موضوع بحث امروز ما نيست. نسبت وزن جلو به عقب پونتياك
Solstice (25 به 48) يك توزيع وزن بسيار مناسب است كه چالاكي و حس ورزشي خاصي به آن مي دهد. برخلاف اكثر محصولات جنرال موتورز از جمله شورولت ماليبو، پونتياك G6 و شورولت HHR كه ديفرانسيل جلو هستند، Solstice از ديفرانسيل عقب بهره مي برد كه اين امر كنترل كشش و پايداري را ساده تر مي سازد و چون طراحان نيازي به سيستم كنترل كشش احساس نكرده اند، رانندگي با آن بسيار روان و آسان است. سيستم تعليق SLA مستقل چهارچرخ با بازوهاي كنترل سبك آلومينيومي و ضربه گيرهاي كوئلي Bilstein در هر گوشه، يكي ديگر از نكات مثبت اين اتومبيل است و شيوه  نوآورانه اي كه طراحان پونتياك براي نصب اجزاي موتور روي بدنه آلومينيومي در نظر گرفته اند كمك موثري به كاهش صدا و ارتعاش موتور است. جالب است كه با همه اين احوال، منتقدان به سر و صداي زياد موتور ايراد گرفته اند. نمي دانم اگر سوار قارقارك ما مي شدند، چه مي گفتند!
سيستم انتقال قدرت پونتياك Solstice كه در اكسل عقب قرار دارد و از كاديلاك CTS گرفته شده و با نسبت انتقال 1: 91/3 عملكردي عالي در تمام دامنه گشتاور موتور دارد، 5 دنده دستي Aisin است كه عمداً دستي در نظر گرفته شده تا احساس يك اسپرت واقعي را به راننده بدهد، اما گزينه ديگري كه خريدار مي تواند در هنگام خريد انتخاب كند، 5 دنده اتوماتيك هيدراماتيك SL40-E است.
با اين حال مصرف بنزين موتور خطي چهار سيلندر Solstice چندان رضايتبخش نيست: 6/11 ليتر در هر يكصد كيلومتر شهر و 3/8 ليتر در هر يكصد كيلومتر بزرگراه، چه براي كشور ما كه قرار است نيمه دوم امسال مقررات سختگيرانه تري براي مصرف بنزين اعمال شود و چه در كشورهاي غربي كه قيمت بالاي بنزين همه را به فكر چاره انداخته مصرف مناسبي محسوب نمي شود و باز هم يكي ديگر از نقاط ضعف پونتياك در مقايسه با مزدا MX-5 مياتا 1/10 ليتر در يكصد كيلومتر شهر و 6/7 ليتر در يكصد كيلومتر بزرگراه است. مهندسان جنرال موتورز براي جبران بخشي از مشكل آلايندگي اين موتور در مانيفولد اگزوز، كاتاليزوري به كار برده اند كه آلايندگي هيدروكربن را به حداقل مي رساند.
چرخ هاي 5 پره آلومينيومي 18 اينچي پونتياك Solstice با تايرهاي بسيار ضخيم 18-R45/245 در مقايسه با چرخ هاي 16 اينچي مزدا مياتا قابليت اسپرت بهتري به اتومبيل مي دهند و در عين كمك به فرمان گيري بهتر، آزادي عمل بيشتري براي مهندسان شاسي در كار بر روي سيستم تعليق فراهم مي آورند. فاصله بين دو چرخ چپ و راست Solstice نيز بسيار عريض تر از مزدا MX-5 يا هوندا S2000 است كه موجب مي شود فرمان گيري در ثبات و پايداري بيشتري انجام شود (و از نظر طراحي داخلي نيز فضاي بيشتري فراهم بيايد). ديسك ترمزهاي هوا- خنك چهار چرخ كه در جلو 7/11 اينچ و عقب 9/10 اينچ هستند امكان توقف بسيار خوبي به اتومبيل مي دهند تا جايي كه طراحان، سيستم ترمز ضدقفل (ABS) را نيز ضروري ندانسته و جزو تجهيزات اختياري خودرو قرار داده اند.
اما مهمترين و بارزترين جنبه پونتياك Solstice چه از نظر ظاهر كه قبلاً مورد اشاره قرار گرفت- و چه از لحاظ نوآوري فني، طراحي بدنه آن است.
بدنه منحني و خوش تركيب Solstice كه به ندرت خط مستقيم يا شكستگي ممكن است بتوان در خطوط سازنده اش پيدا كرد، با كاپوت تخم مرغي و داراي جلو پنجره دو دريچه و صندوق عقب به شكل پوسته صدف لولادار به هيچ اتومبيل ديگري شباهت ندارد. از نظر روش ساخت بدنه نيز استفاده از ظريف ترين فرآيندهاي توليدي هيدروفرمينگ براي ايجاد يك انحناي بي عيب كاري است كه تاكنون در هيچ اتومبيل توليدي صورت نگرفته است. در روش هيدروفرمينگ از آب با فشار بسيار زياد براي شكل دادن به فولاد در حالت صلب و ايجاد شكل هاي پيچيده به جاي جوش دادن چند قطعه استفاده مي شود.
يك مزيت در صدفي شكل شدن صندوق عقب، مخفي شدن كامل سقف جمع شده در صندوق عقب و مزيت كاپوت تخم مرغي شكل پوسته صدفي، جلوگيري از وجود درزهاي ناپيدا در امتداد لبه بالايي گلگير است. سقف Solstice مشابه سقف پورشه 356 دهه 50 است كه در صورت بسته شدن از شيشه پشت عمودي تا شيشه جلو شيبدار سطح اندكي براي شيشه هاي بغل به وجود مي آورد. پايين آوردن سقف در چند مرحله صورت مي گيرد. پياده شدن از اتومبيل، باز كردن در صدفي شكل صندوق عقب و تاكردن سقف در فضاي محدود بالاي مخزن بنزين، اما بستن سقف بسيار آسان تر است.
طراحي بدنه Solstice بسيار شيك و پيشرو است و با بخش جلويي پايين و پشت معلق و چرخ هايي كه به منتهي اليه رانده شده و طرز ايستادن آن كه بسيار كم ارتفاع و عريض است روحيه اسپرت آن را به خوبي بازتاب مي دهد. چراغ هاي عقب Solstice به شكلي منحصر به فرد با رفلكتورهاي خاصي طراحي شده اند كه چراغ راهنماي جانبي لازم نباشد. اين عمل علاوه بر كمك به زيبايي طراحي موجب صرفه جويي در هزينه لنز و لامپ مجزا شده است. خريدار، امكان انتخاب هفت رنگ براي بدنه Solstice را دارد كه هر كدام با ويژگي شخصيتي خاصي ناميده شده است: تهاجمي (قرمز)، خونسرد (نقره اي)، عميق (آبي)، غبطه آميز (سبز)، مرموز (سياه)، ناب (سفيد) و بازيگوش (خاكستري).
طراحان پونتياك Solstice سرنخ هاي طراحي داخلي را از طرح خارجي اتومبيل گرفته اند و تم را تا درون آن ادامه داده اند. با وجود اينكه رنگ داخلي در دو گزينه تمام سياه آبنوسي يا تودوزي چرمي با دو رنگمايه فلزي و ماسه اي موجود است، حتي در صورت انتخاب تكرنگ آبنوسي، با سقف باز نوعي پرداخت دو رنگ ايجاد مي شود كه به درون كابين نيز سرايت مي كند.
كنسول و خوشه ادوات جلو داشبورد با نمايشگرهايي كه از صفحه نمايشگر موتورسيكلت الهام گرفته شده راننده را دوره مي كند. پدال ها از نظر آسان بودن فشار پنجه و پاشنه بسيار خوب طراحي شده و دنده در قابل دسترس ترين و راحت ترين نقطه ممكن قرار گرفته است. برخلاف اكثر اتومبيل هاي اسپرت كه وارد شدن به آنها آسان و خارج شدن معمولاً مستلزم خزيدن است، درهاي بزرگ و عريض Solstice امكان نشستن و پياده شدن آسان و سريع را به راننده و سرنشين خودرو مي دهد. صندلي ها بسيار راحت و حتي در صورت بستن سقف و با وجود بالابودن داشبورد، ديد خوبي براي راننده وجود دارد. البته در صورت بسته بودن سقف براي رانندگان خيلي بلند قد ممكن است فضاي سر كوتاه به نظر بيايد (به هر حال هر چقدر هم قد بلند باشيد مجبور نيستيد گردن خم كنيد، اما در صورت باز بودن سقف تا بالاترين نقاط جو مي توانيد سر خود را بلند كنيد!) صندلي ها بسيار كم ارتفاع طراحي شده اند و اين نكته به سرنشينان، احساس ايمني و در حفاظ بودن بيشتري حتي نسبت به مزدا MX-5 مياتا- مي دهد و در عين حال باعث مي شود كه سر رانندگان بلندقد در معرض باد قرار نگيرد.
از جمله تجهيزات استاندارد پونتياك Solstice مي توان از صندلي گود اسپرت داراي نشيمن و پشتي بسيار راحت الهام گرفته شده از اتومبيل هاي مسابقه، دنده چرمي، راديوي AM/FM و پخش CD استريو با 6 بلندگو كه در صورت بازبودن سقف و وزش باد نيز صداي موسيقي را به خوبي منتقل مي كند، گرمكن شيشه عقب، فرمان ريلي نيمه هيدروليك با زاويه تنظيم پذير و كيسه هواي دوبل جلو نام برد.
تجهيزات اختياري پونتياك Solstice كه در پكيج هاي گوناگون فروخته مي شوند عبارتند از قفل برقي، آينه و شيشه برقي، سيستم قفل بي كليد، سيستم كنترل سرعت بهينه، مركز اطلاعات راننده، چراغ هاي مه شكن، پوشش چرمي فرمان، كنترل راديويي فرمان، چراغ جلوي اتوماتيك، سيستم صوتي Monsoon با هفت بلندگو، ترمز ضدقفل (ABS)، تهويه، كف مفروش، پخش CD شش ديسك و MP3 و تجهيزات الكترونيكي on star با قابليت تشخيص صوت و استفاده از شبكه ماهواره اي و راديوي ماهواره اي XM.
اما بدون اين تجهيزات اختياري كه قيمت آنها تاثير زيادي در بالابردن قيمت كلي 20هزار دلاري پونتياك Solstice ندارد نيز اين اتومبيل به قدر كافي دلپذير و با ارزش هست كه قلب خريداران بسياري را در سراسر دنيا بربايد و با ركوردشكن ساختن آن، بخشي از ضررهاي جنرال موتورز را جبران كند؛ به ويژه آنكه به اعتقاد كارشناسان، Solstice طرفداران بسيار در ميان جوانان و همچنين بانوان خواهد داشت. شايد اگر پدر ژوليت هم عقلش مي رسيد و يكي از همين پونتياك هاي زيبا براي دختر خود مي خريد، رومئو و ژوليت سرنوشت بهتري پيدا مي كردند و به جاي خودكشي، سوار اتومبيل اسپرت دو نفره خود مي شدند و عمري را به شادكامي مي گذراندند! آن وقت ما هم تسلي خاطري پيدا مي كرديم. آن چنان تسلي خاطري كه جوانان تندرست احساس مي كنند.
هنگامي كه بهار آراسته به دنبال زمستان فرسوده مي آيد .

محبوب ترين رانندگان روي پرده
006315.jpg
شون كانري، جيمز باند افسانه اي سينما، در يك نظرخواهي لقب بهترين راننده روي پرده سينما و صفحه تلويزيون را به خود اختصاص داد.
در اين نظرخواهي كه توسط مؤسسه بيمه چرچيل انگلستان انجام شد، كانري در نقش مأمور 007 براي راندن اتومبيل تروفرز آستون مارتين DB5 مقام اول را به خود اختصاص داد؛ هرچند اين بازيگر كه پيش از بازي در نقش جيمز باند در واقع راننده كاميون بود، اولين رانندگي در نقش جيمز باند را پشت فرمان اتومبيل كرايه اي نه چندان دلچسب سان بيم آلپاين در فيلم دكتر نو تجربه كرد.
مقام دوم در اين نظرخواهي به مرحوم استيو مك كويين تعلق گرفت كه در نقش ستوان پليس فرانك بوليت، سال 1968 در فيلم بوليت پشت فرمان فورد موستانگ مدل 68 صحنه تعقيب و گريزي تماشايي داشت كه به يكي از سكانس هاي كلاسيك تاريخ سينما تبديل شد. مايكل كيتون، نخستين بتمن سينمايي، براي رانندگي با اتومبيل فوتوريستي و تخيلي بتومبيل در جايگاه سوم قرار گرفت و بعد از او بدنسازي به نام آقاي تي براي راندن يك وانت استيشن GMC سياه رنگ در سريال تلويزيوني ATeam و شخصيت كارتوني پنلوپه پيتستاپ از سريال Wacxy Races رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
مقام ششم به بودوك و لوك دوك تعلق گرفت كه در سريال تلويزيوني دهه 1980 به نام دوك هاي هازارد (كه سال گذشته به يك فيلم سينمايي تبديل شد) دوج چارجر مدل 1969 مي راندند. ديويد هسلهاف در نقش مايكل نايت در فيلم Knight Rider در رتبه هفتم قرار گرفت و جايگاه هشتم به جان تاو خدا بيامرز تعلق گرفت كه در سريال بازرس مورس (كه چند سال پيش از سيما پخش شد) جگوار مي راند. نفر نهم اين فهرست، مل گيبسون است كه در مكس ديوانه پشت فرمان انواع و اقسام اتومبيل هاي عجيب و غريب نشست و پاول ميشل گليرز را با فورد تورينو قرمز رنگ مدل 74 سريال تلويزيوني استارسكي پشت سر گذاشت تا در جايگاه دهم قرار بگيرد.
به گفته دارن مك كاولي، سرپرست بيمه اتومبيل مؤسسه چرچيل: هر كسي راننده شمايل وار و محبوب خودش را دارد. بسياري از ما آرزوي آن را داريم كه مانند شون كانري پشت فرمان بنشينيم اما آن قدر خوش شانس نيستيم كه يكي از آن اتومبيل هاي عالي گير بياوريم كه جيمز باند چندين سال است مي راند.

صرفه جويي
قدر قطره ها را بدانيد
006306.jpg
به زودي قطره ها نيز ارزشمند مي شوند.
غربي ها سال هاست كه به ارزش قطرات بنزين پي برده اند و اخيراً كه مزه بنزين ليتري 5 دلار را هم چشيده اند، ديگر با گوشت و پوست و استخوان خود آن را حس كرده اند. در كشور ما نيز كه سال ها به لطف يارانه هاي بنزين، اين ماده ارزشمند بي دريغ مصرف مي شد و تبديل به سرب و منوكسيدكربن مي شد و در ريه خودمان رسوب مي كرد، بحث كارت هوشمند خريد بنزين و بعد، كوپني شدن بنزين ديگر جدي شده است.
هر يك از اين 15 توصيه ممكن است كمك مهمي براي جلوگيري از به هدر رفتن بنزين خودروي شما باشد:
۱ - موتور اتومبيل خود را تنظيم كنيد. اتومبيل هايي كه شرايط عملكردي بدي دارند، بنزين بيشتري مصرف مي كنند.
۲ - براي سفرهاي درون شهري و بيرون شهري خود برنامه ريزي دقيقي انجام دهيد تا از رانندگي غيرضروري اجتناب كنيد.
۳ - هنگامي كه تهويه مطبوع اتومبيل كار مي كند، مصرف سوخت به حداكثر مي رسد. تهويه اتومبيل را صرفه جويانه به كار بگيريد. ميزان تغيير دماي داخل اتومبيل را در حداقل لازم قرار دهيد، البته اگر دستگاه تهويه شما چنين گزينه اي داشته باشد. تا آن حد دستگاه را روشن نگه داريد كه داخل اتومبيل خنك شود، بعد آن را خاموش كنيد و اجازه دهيد هواكش هواي خنك را به جريان بيندازد. هرگز تهويه را در حالي كه شيشه ها پايين است، روشن نكنيد.
۴ - هنگام رانندگي در سرعت زياد شيشه ها را ببنديد. شيشه هاي باز به علت جريان يافتن هوا در داخل اتومبيل و ايجاد مقاومت در مقابل حركت، مصرف بنزين را بالا مي برد. در سرعت زياد، شيشه باز مي تواند بسيار بيشتر از تهويه مطبوع باعث مصرف بنزين شود.
۵ - فشار باد لاستيك را كنترل كنيد. در واقع تايرهاي بيش از حد باد شده نيز مي تواند ميزان مصرف متوسط اتومبيل را بالا ببرد. پس لاستيك را بيش از حد باد نكنيد.
۶ - در صورت امكان، ساعت شروع كار خود را تغيير دهيد تا از قرار گرفتن در راه بندان خودداري كنيد. نيم كلاچ رفتن در راه بندان مصرف سوخت را به شدت بالا مي برد.
۷ - وسايل و بار غيرضروري را از ماشين برداريد. مثلاً در تابستان به زنجير چرخ نيازي نداريد! فقط يادتان باشد زنجير چرخ را كجا مي گذاريد كه در زمستان مثل بعضي ها- غافلگير نشويد!
۸ - اجازه ندهيد موتور اتومبيل براي مدتي طولاني درجا كار كند. اگر در راه بندان گير افتاديد و به نظر مي رسد كه تا 5 دقيقه ديگر حركت نمي كنيد، موتور اتومبيل را خاموش كنيد.
۹ - اين روزها ديگر نيازي به زمان هاي طولاني روشن نگه داشتن اتومبيل براي گرم كردن آنها نيست، مخصوصاً در اتومبيل هاي جديد. اتومبيل هاي جديد طوري طراحي مي شوند كه در حالت سرد هم كار كنند.
۱۰ - در دنده هاي پايين با سرعت زياد حركت نكنيد، مگر اينكه ناچار به استفاده از دنده معكوس شده باشيد.
۱۱ - حد مجاز سرعت را رعايت كنيد.
۱۲ - هنگام سبز شدن چراغ به آرامي شتاب بگيريد. قرار نيست با راننده خط مجاور مسابقه بدهيد. نتيجه چنين مسابقه اي فقط اين است: راننده اي كه سريع تر از چهارراه عبور مي كند، كوپنش زودتر تمام مي شود!
۱۳ - گاز دادن غيرضروري بنزين را به هدر مي دهد. نيازي نيست كه قبل از خاموش كردن اتومبيل گاز بدهيد!
۱۴ - اگر ممكن است پياده، با دوچرخه يا دوان دوان به محل موردنظر برويد!
۱۵ - آخرين و مهمترين توصيه اي كه در سراسر دنيا به اتومبيل سوارها مي شود، اين است كه اگر قصد ماشين خريدن داريد، اتومبيلي را خريداري كنيد كه مصرف سوخت آن پايين است.
البته ما در شرايط فعلي امكان خريد اتومبيل دوگانه سوز يا داراي سوخت انعطاف پذير يا هيدروژني... نداريم و اساساً تنوع چنداني در خودروهاي موجود در بازار ايران وجود ندارد و عبارت آش كشك خاله... به نوعي درباره گزينه هاي پيش روي ما صدق مي كند! در مورد خودروهاي وارداتي نظارت بر رعايت حد استاندارد مصرف بيشتر محسوس است تا توليدات داخلي و اتومبيل هاي پرمصرف اساساً امكان وارد شدن ندارند، اما بهتر است به رقم مصرف اعلام شده شركت سازنده توجه شود و مخصوصاً در هنگام خريد اتومبيل دست دوم، ميزان مصرف نيز به دقت مورد بررسي قرار گيرد.

بازار جهاني
جايزه ايمني ترافيك
جگوار جايزه دستاورد ايمني ترافيك را از سمپوزيوم ايمني ترافيك سال 2006 دريافت كرد. اين جايزه به پاس سيستم ايمني جديد جگوارXK براي جلوگيري از وارد آمدن ضربه به عابر پياده به اين توليدكننده خودرو اعطا شد. سيستم پيروتكنيك كه در جگوار XK 2006 تعبيه شده است، صفحه نرم روي كاپوت را در صورت برخورد با عابر پياده در كسري از ثانيه چند سانتيمتر به بالا پرتاب مي كند تا عابر پياده از برخورد با قسمت سخت و سنگين موتور در امان بماند.هيات گزينش برنده اين جايزه متشكل است از كارشناسان ايمني خودرو، سازمان هاي دولتي اروپايي، موسسات دانشگاهي، موسسات خصوصي و افراد مستقل صاحب نظر اين رشته در اتحاديه اروپا.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |