يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۲
آرزوهاي بزرگ در بازار خودرو
رويايي كه تعبير شد
005646.jpg
عكس: گلناز بهشتي
سپيده بهكام
قرار است روياهاي دست نيافتني امسال در صنعت خودرو تعبير شود و تيراژ توليد خودرو در ايران براي اولين بار از مرز يك ميليون دستگاه فراتر رود. دو غول خودروسازي ايران؛ سايپا و ايران خودرو هركدام نيم ميليون دستگاه خودرو توليد مي كنند. با احتساب مجموع توليدات ساير خودروسازان ايراني بايد امسال به انتظار ارقام جالب توجهي در خروجي خطوط توليد اين شركت ها باشيم. بنابراين سال 85
دوره خوشايند براي مصرف كنندگان خواهد بود، زيرا از يك سو با توجه به عادي شدن فرايند ورود خودروهاي خارجي به ايران و از سوي ديگر با توجه به اشباع بازار عرضه، حق انتخاب مصرف كنندگان افزايش مي يابد. اين دقيقاً آرزويي است كه شايد دستيابي به آن در ابتداي دهه 70 خورشيدي دور از دسترس مي نمود. بر اساس گزارش هاي دريافتي آخرين پيش بيني هاي ايران خودرو نشان مي دهد اين شركت توليد كننده خودرو امسال تصميم دارد 15 هزار خودرو لوگان، ال۹۰ ، هم چنين 395 هزار دستگاه انواع پژو، 110 هزار دستگاه سمند و 65 هزار دستگاه آردي و وانت پيكان توليد كند.
اين شركت در حال حاضر 6 هزار و 286 دستگاه انواع 206، 405، 206 اس دي و پارس، 2 هزار و 280 دستگاه سمند و 543 دستگاه آر دي و وانت پيكان آماده براي فروش دارد.
بر اساس پيش بيني هاي ايران خودرو، اين شركت امسال بيشترين درآمد را از محل فروش انواع پژو كسب خواهد كرد. مبلغ فروش گروه پژو در سال جاري، 39 هزار و 581 ميليارد ريال برآورد شده است.
ايران خودرو اعلام كرده پس از انواع پژو امسال بيشترين درآمد شركت از محل فروش خودرو سمند با 11هزار و 366 ميليارد ريال و پس از آن آر دي و وانت پيكان با 3 هزار ميليارد ريال خواهد بود.
پيش بيني شركت از ميزان درآمد حاصل از فروش خودرو لوگان (ال-90) نيز 503 ميليارد ريال اعلام شده است.
توليد و فروش زامياد
زامياد ديگر شركت خودروسازي اعلام كرده درآمد حاصل از فروش انواع وانت نيسان اين شركت امسال به 4 هزار ميليارد ريال مي رسد.
بر اساس پيش بيني هاي زامياد كه بيشتر در زمينه توليد ماشين هاي سنگين و به خصوص كاميون و وانت فعاليت مي كند، اين شركت امسال يك هزار و 350 ميليارد ريال از محل فروش كاميون، 3/56 ميليارد ريال از محل فروش ميني بوس ايويكو و 65 ميليارد ريال از محل فروش ديلي درآمد كسب مي كند.
در حال حاضر موجودي آماده براي فروش زامياد 500 دستگاه انواع كاميون و وانت نيسان است، اما پيش بيني اين شركت از مقدار توليد انواع كاميون و وانت براي سال مالي جاري به ترتيب يك هزار و 650 هزار دستگاه است؛ ضمن اين كه زامياد قصد دارد 250 دستگاه ميني بوس ايويكو و 250 دستگاه ديلي نيز توليد كند.
جشن ركورد شكني
از سوي ديگر خبر مي رسد پارس خودرو نيز جشن ركوردشكني توليد خود را برگزار كرده است. تيراژ توليد خودرو در اين شركت از مرز 100هزار دستگاه در سال، گذشته و به اين ترتيب سرانه توليد خودرو در اين شركت از 14 خودرو در سال 83 به رقم 20 خودرو در سال 84 افزايش يافته است.به اين ترتيب بايد امسال نيز شاهد افزايش توليد خودروهايي نظير پي كي، رونيز و ماكسيما باشيم.
ماليات اپل
در بازار خودروهاي خارجي هم اتفاق هاي تازه اي روي داده، در آخرين تحول مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي انواع اپل در سال 85 از جمله اپل آسترا 210 ميليون ريال، اپل وكترا 270 ميليون ريال، اپل كورسا 162 ميليون ريال، اپل امگا 374 ميليون ريال، اپل رفيزا 262 ميليون ريال و اپل دكات 162 ميليون ريال است.بر اساس اين گزارش مجموع ارزش گمركي، حقوق ورودي امسال انواع خودرو اپل مدل سال هاي 2000 تا 2005 حدود 210 ميليون ريال، مدل 1991 تا 1999 حدود 100 ميليون ريال، مدل 1981 تا 1990 حدود 55 ميليون ريال و انواع اپل مدل سال هاي 1980 و پايين تر حدود 20 ميليون ريال اعلام شده است.

ببخشيد پول خرد ندارم
005643.jpg
كرايه تاكسي شايد يك موضوع در حوزه اجتماعي باشد، اما با افزايش كرايه هاي تاكسي در سال جديد، اكنون مبالغ هزينه شده توسط مسافران براي كرايه تاكسي به حدي رسيده است كه به ارقام معني داري در دخل وخرج  ماهانه افراد تبديل شده است. اين موضوع دانشجويان و كارمندان را بيش از بقيه درگير خود كرده است.
اكنون كسي كه به عنوان مثال در سعادت آباد سكونت دارد و در ميدان فاطمي مشغول به كار است روزانه به طور متوسط هزار و 300تومان براي كرايه رفت و برگشت هزينه مي  كند كه با احتساب 26 روز كاري رقمي برابر با 33 هزار و 800 تومان مي شود. تازه اين كرايه مسير معمولي در تهران بزرگ است و هزينه رفت و آمد در مسيرهاي دور به عنوان مثال ميدان تجريش تا ميدان امام خميني بسيار بيشتر از اين مبالغ خواهد شد. اما اين مسئله چندان مهم نيست زيرا قيمت ها افزايش يافته و تكرار هم عادت مي آورد. مسئله مهم پايبند نبودن برخي رانندگان به همين نرخ هاي مصوب است.
اين رانندگان با بهانه كردن نداشتن پول خرد كرايه ها را افزايش داده اند و گاه كرايه هاي 450 توماني را هم سرراست كرده و 500 تومان دريافت مي  كنند. در اين ميان نرخ هاي مصوب نيز به كمك آنها آمده است.
سرراست نبودن برخي از كرايه ها باعث شده، كار براي رانندگاني كه خيال اضافه دريافت را در سر دارند آسان تر شود. كرايه هاي 475 توماني و ديگر كرايه هايي از اين دست، با توجه به نبود پول خرد 25 توماني به ميزان كافي اين روزها به  وسيله اي براي دريافت كرايه اضافي تبديل شده اند؛ وسيله اي كه تنها فشار بر مسافران را تشديد مي كند.

سفر
يك شب اقامت در رامسر
005652.jpg
زهره رجب نيا- شايد ديدن عكس هاي گذشته از خاطرات سبز شهر رامسر بهانه اي دوباره شد تا ياد سفر به پرده هاي سبز اين خطه و لذت بردن از سكوت پايان ناپذير آن كوكي دوباره باشد براي به صدا درآمدن آهنگ سفر و در اين بين، آگاهي از امكانات و هزينه هاي سفر مي تواند بخشي از دغدغه هاي هر مسافر را فرونشاند.
به هر ترتيب در اين سفر با توجه به ميل و سليقه شخصي تان مي  توانيد از سفري هوايي با هزينه اي بالغ بر 195هزار ريال براي هر فرد بزرگسال، 98هزار ريال براي افراد دو تا 12سال و بالاخره 2هزار تومان براي سنين كمتر از دو سال برخوردار شويد و در صورتي كه از جمله مسافراني باشيد كه دوستدار ديدن مناظر طبيعي و لذت بردن از آن هستيد مي توانيد با انتخاب سفر زميني به همراه اتوبوس با هزينه اي بالغ بر 4هزار و 800تومان براي هر نفر از اين سفر زيبا لذت ببريد.
هزينه اقامت را نيز بايد يكي ديگر از دغدغه هايي شمرد كه ذهن مسافران را به خود مشغول مي كند و آن نيز بسته به تصميم شما متفاوت خواهد بود چرا كه هزينه اقامت در هتل هاي رامسر با توجه به ايام پيك (زمان اوج مسافرت ها همانند ايام نوروز و تعطيلات ميانه سال) و غير آن داراي 30درصد اختلاف قيمت است.
فراموش نكنيد اگر بخواهيم مجموعه هتل هاي رامسر را به سه دسته متفاوت به نسبت هزينه اي كه براي سفرمان در نظر گرفته ايم تقسيم كنيم، بايد بگوييم كه هزينه اقامت در هتل  4ستاره اين شهر يعني هتل بزرگ رامسر با نرخ پايه براي سوئيت ها 45هزارتومان تا 116هزار تومان در سوئيت هتل قديم رامسر خواهد بود كه آن نيز داراي مجموعه اي متفاوت از امكانات است.
همچنين هزينه يك شب اقامت در مجموعه هتل هاي متوسط اين شهر را نيز بايد از 35هزار تومان تا 250هزار تومان در زمانهاي اوج سفر متغير بدانيم زيرا ايام شلوغ سال و توافق با مديران هتل مي تواند در نهايت هزينه اي متفاوت را به ارمغان بياورد و در پايان بايد متذكر شويم كه اگر خواستار سفري با هزينه اي كمتر هستيد مي توانيد با مراجعه در ايام ديگر و با اختصاص هزينه اي بين 15 تا 75هزار تومان براي اسكان خود از سفري به ياد ماندني برخوردار شويد.
به هرحال درپايان اگر تصميم گرفتيد به شهر هميشه سبز رامسر مسافرت كنيد، ديدار از چشمه هاي معدني اين شهر همراه با تفريح در كوهستان هاي زيباي آن را كه فاصله اندكي با دريا دارد فراموش نكنيد تا به اين ترتيب بتوانيد غباري را كه نتيجه بي دقتي به صنعت توريسم كشور است بزداييد.

اصناف
روغن موتور بالا رفت
005649.jpg
رئيس اتحاديه توليدكنندگان لاستيك و روغن خبر مي دهد: قيمت روغن موتور مصرفي خودروها، در سال جاري بين 8 تا 15 درصد افزايش يافته است.عباس حلوايي دليل اين موضوع را افزايش قيمت مواد اوليه و بالا رفتن دستمزدها مي داند اما در عين حال گلايه مي كند، افزايش قيمت روغن موتور برخلاف دستور صريح رئيس جمهوري انجام گرفته است.
او مي گويد: علاوه بر اين امسال قيمت تمام شده لاستيك خودرو نيز 20 درصد افزايش خواهد يافت، وقتي قيمت مواد اوليه گران مي شود و قيمت تمام شده توليد بالا مي رود طبيعتاً بايد منتظر افزايش قيمت فروش لاستيك هم باشيم.
تخم مرغ تضميني
اتحاديه ها و تعاوني هاي مرغداران مي توانند تخم مرغ  مازاد خود را در بسته بندي هاي مناسب به شركت پشتيباني امور دام بفروشند. قيمت مصوب هر كيلوگرم تخم مرغ 600 تومان تعيين شده است. يكي از مسئولان شركت پشتيباني امور دام گفته است: پيش بيني مي شود امسال 5 هزار تن تخم مرغ در كشور توليد شود. او تاكيد كرده، علاوه بر تخم مرغ امسال 50 هزار تن گوشت مرغ هم با قيمت هاي مصوب منطقه اي از توليدكنندگان خريداري مي شود. اما در عين حال به واردات 30 هزار تن گوشت از خارج نيازمنديم.
بازار كيف در انحصار افغان ها
رئيس اتحاديه سراجان تهران مي گويد: نيمي از كيف ها و چمدان هاي موجود پشت ويترين مغازه هاي تهران را كارگران افغاني توليد مي كنند.
محمدعلي شكيب راد تاكيد مي كند: اين كارگران با اجاره مكان هاي متروكه و زيرزمين هاي منازل مسكوني در محله هاي ارزان قيمت، انواع كيف هاي زنانه، مردانه، مدرسه و چمدان را توليد مي كنند، در حالي كه هيچ گونه نظارتي بر اين مكان ها وجود ندارد آنها به طور كل ماليات عوارض و بيمه پرداخت نمي كنند.
او مي گويد: اين اقدام در حالي صورت مي پذيرد كه 60 درصد واحدهاي توليدي سراجي در تهران به دليل كسادي بازار تعطيل شده اند.در حالي كه جلوگيري از فعاليت غيرمجازي افغاني ها مي تواند صنف سراجان را از ركود خارج كند.او از چيني ها هم گله دارد و مي افزايد: چيني ها به جاي استفاده از چرم در توليد كيف و كفش از يك نوع اسانس خاص كه بوي چرم مي دهد استفاده مي كنند، به همين دليل به شهروندان توصيه مي كنم، فقط به دليل ارزان  بودن قيمت، از محصولات چيني استفاده نكنند.

دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |