يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۲
نگاهي به مديريت پاساژ در ايران
مدير جايگزين سرايدار
005679.jpg
عكس: گلناز بهشتي
حميدرضا عسگري نژاد
وقتي جامعه اي در حال گذار از سنت به مدرنيسم است تغيير را در همه جا مي توان ديد حتي در شغل هايي كه تا چند سال پيش هيچ نامي از آنها در ميان نبود. همين چند سال پيش بود كه هر پاساژي سرايداري داشت و او به تنهايي همه كاره بود. امروز در هر پاساژي اتاقي وجود دارد با تابلويي به مضمون؛ دفتر مديريت.
سرايدار جايگاه خودش را دارد و در كنار او افرادي با لباسي متحدالشكل و بي سيمي در دست با عنوان انتظامات در پاساژها و مجتمع هاي تجاري بزرگ ديده مي شوند و حالا مي توان گفت كه به واسطه وجود پاساژها افرادي صاحب شغل هاي تعريف شده هستند و مديريت پاساژ تمامي اين افراد را زير نظر دارد.
شايد بتوان مديريت پاساژ را يكي از مشاغل حساس و پر مسئوليت نام برد كه تا چند سال پيش اهميت آن براي هيچ كس مشخص نبود. مدير يك پاساژ مسئوليت تمامي واحدهاي صنفي فعال در داخل پاساژ را بر عهده دارد. تنها كسي است كه كليد اصلي در ورودي به او سپرده مي شود. شايد به همين جهت است كه مغازه داران يا مالك پاساژ براي انتخاب يك مدير حساسيتي بيش از حد از خود نشان مي دهند. مدير يك پاساژ قبل از هر چيزي بايد مورد اعتماد هيئت امناي پاساژ و مالك آن باشد. از دانش مديريت آگاه باشد تا در مواقعي كه نياز به حضور او باشد، توانايي حل مشكلات و مسائل پيش آمده را داشته باشد.
رسيدگي و نظارت بر امور جاري پاساژ همه به عهده مدير است. رتق و فتق امور كاركنان اعم از سرايدار و نگهبان و مسئول فني همه و همه بر عهده مدير است.
با وجودي كه اين شغل به عنوان يكي از مشاغل دائمي و مهم چند سالي است در ايران رايج شده اما هنوز ملاك انتخاب كاملا سنتي است. فرد بايد يا مورد اعتماد مالك پاساژ باشد يا مورد اعتماد هيئت امناي آن تا بتواند بر مسند مديريت پاساژي تكيه زند.
عين اله اسكندري مدير يكي از ده ها پاساژ موجود در تهران بزرگ مي گويد: همه مسائل پاساژ اعم از نظارت بر كارهاي نظافت و سيستم هاي گرمايي و سرمايي بر عهده مدير است و اين مدير است كه بايد براي حل مشكلات پاساژ اقدام كند. كنترل ساعات ورود و خروج و اعلام تعطيل يا تعطيل نبودن پاساژ در ايام تعطيل به عهده مدير است.
در هر پاساژي هيئت امنايي وجود دارد كه تعداد اعضاي آن به طبقات پاساژ بستگي دارد. هر طبقه يك نفر را به عنوان عضو هيئت مديره انتخاب مي كند كه اين فرد معمولا از نظر سني تعيين مي شود تا به عنوان ريش سفيد نماينده مغازه داران باشد و مشكلات و طرح هاي آنها را در جلسات به مدير انتقال دهد.
اسكندري با تاكيد بر لزوم برگزاري جلسات به كارهايي اشاره مي كند كه در پاساژ تحت مديريتش انجام شده است: در جلسه اي كه با هيئت امنا داشتيم و از طريق پيشنهاد دوستان به اين نتيجه رسيديم كه براي ايجاد امنيت در پاساژ نياز به نصب دوربين داريم. در حال حاضر 22 دستگاه دوربين در نقاط مختلف پاساژ نصب شده است و من به عنوان مدير پاساژ موظف هستم كه دائم تصاوير را كنترل كنم تا اگر خدايي ناكرده سرقتي خواست رخ دهد بتوانم مانع شوم. به واسطه اين دوربين ها در اسفندماه موفق شديم از چندين سرقت مطلع شده و سارقان را دستگير كنيم.
مدير يك پاساژ تنها در ساعات تعريف شده براي كار پاساژ نيست كه در آن جا حضور دارد. مدير در طول شب نيز بايد سري به پاساژ تحت مديريتش بزند. نيروهايش را كنترل كند. جهت برقراري امنيت هر از چند گاهي قفل ها را عوض كند. پشت بام و سرويس هاي بهداشتي را هم كنترل كند.
به قول اسكندري مديريت پاساژ يعني چشم و گوش تمامي مغازه داران مجموعه.
اجاره واحدهاي صنفي در هر پاساژي هم مستقيما زير نظر مالك يا مدير پاساژ صورت مي گيرد تا مشكلي از نظر تخليه يا اخذ اجاره بها پيش نيايد.
يك مدير پاساژ بايد ليست كاملي از شماره تلفن هاي مراكز آتش نشاني، بيمارستان هاي نزديك به پاساژ و كلانتري محل را با خود همراه داشته باشد تا در صورت بروز مشكلي سريع اطلاع رساني كند. مدير پاساژ با شركت برق منطقه اي، اداره مخابرات، سازمان آب و اداره ماليات ارتباط مستقيم دارد.
تمام نيرو هاي مورد نياز در پاساژ توسط مدير پاساژ استخدام مي شوند و زير نظر همان مدير كار مي كنند. حقوق اين نيروها و نيز حقوق خود مدير از حق شارژ ماهيانه مغازه داران تامين مي شود.
اسكندري در مورد درآمد مدير پاساژ مي گويد: ميزان درآمد مدير بستگي به ميزان خدماتش و همچنين ميزان حق شارژي است كه ماهيانه دريافت مي شود. اما در كل با عرف جامعه پيش مي رود. حقوق مدير با توجه به عرف جامعه و قوانين وزارت كار تعيين مي شود. به طور مثال اگر كارگر براي هر روز شش هزار تومان حقوق مي گيرد، مدير هشت هزار تومان مي گيرد.
اسكندري افت كار پاساژ را در زماني كه توسط يك سرايدار اداره مي شد دليلي براي به وجود آمدن شغلي به عنوان مدير پاساژ مي داند: قبلا همه كارها توسط سرايدار صورت مي گرفت كه مالكان و مغازه داران پاساژها با توجه به افتي كه در كارشان مي ديدند به اين فكر افتادند كه براي مديريت پاساژ شغلي ثابت را معرفي كنند. با اين تعريف بود كه اين شغل هم به جمع مشاغل مطرح در ايران پيوست. با وجود مدير در پاساژ و برگزاري جلسات متعدد مي توان طرح هاي گوناگوني را اجرا كرد كه به كار كسبه آن رونق بخشد. به طور مثال ما طرح هايي را كه در جهت رفاه حال مشتري است در پاساژ اجرا مي كنيم تا شاهد حضور بيشتر مشتري باشيم. اين طرح ها توسط خود مغازه داران و توسط هيئت امنا به مدير منتقل مي شود و مدير با توجه به ميزان پولي كه در دست دارد با اولويت هاي موجود طرح ها را اجرايي مي كند.
اسكندري با اعتقاد به اين موضوع كه مديريت پاساژ بايد به صورت كاملا علمي باشد، مي گويد: مدير بايد به وظايف محوله اش آشنايي كامل داشته باشد و محاسن و معايب كار را دقيقا بداند. كاسب ها معمولا به دستورالعمل هاي مدير توجه دارند و كار خود را طبق اين دستورالعمل ها تطبيق مي دهند. به همين جهت مدير بايد با علم روز مديريت آشنا باشد تا بتواند با كسبه برخوردي درست داشته باشد و پاساژ تحت مديريتش را با استانداردهاي روز دنيا تطبيق دهد.
احمد يكي از مغازه داران پاساژ است و در اين كار سابقه اي طولاني دارد. او مديريت در پاساژ را نياز روز مي داند و بر اين باور است كه با وجود مدير كارآمد مشكلات مغازه داران تسهيل مي شود: وقتي مسئوليت پاساژ بر عهده سرايدار بود مشكلات فراواني داشتيم. او قادر نبود كه به تنهايي از عهده همه كارها برآيد و تمام وقتش صرف نظافت و نگهباني از مجموعه مي شد. پس از اين كه براي هر پاساژي مديري در نظر گرفته شده ما فقط با پرداخت شارژ ماهيانه مواجهيم در نتيجه هم راحت تر به خريدمان مي رسيم هم دغدغه مسائل ديگر را نداريم و همين موضوع موجب مي شود مشتري مداري هم جايگاه خود را در بين مغازه دار پيدا كند.
افشين كه به تازگي وارد اين كار شده و از زماني كه پاساژها توسط سرايداران اداره نمي شدند اطلاعاتي ندارد، وجود يك مدير را در پاساژ امري ضروري تلقي مي كند: با وجود مدير پاساژ است كه من مغازه دار ديگر با كسي درگير نمي شوم و مشكلم را از طريق مدير حل مي كنم. به فكر فصل گرم و سرد سال نيستم چرا كه مي دانم در موعد مقرر شوفاژ يا كولر مغازه ام كار خواهد كرد. همه اينها باعث مي شود كه من فكرم بر سر كارم متمركز شود و بتوانم جنس مورد نظر مشتري ام را تامين كنم.
هيچ بعيد نيست كه تا چند سال ديگر مديريت پاساژ هم به شاخه اي از علم مديريت تبديل شده و در دانشگاه ها يا هنرستان ها تدريس شود چرا كه جامعه ايران در حال گذار از سنت به مدرنيسم است.
اگر شما اين شغل را دوست داريد و مي خواهيد آن را به عنوان شغل دائم خود انتخاب كنيد در حال حاضر يك راه بيشتر نداريد. شما بايد اعتماد مالك يا هيئت امناي پاساژ را جلب كنيد.

بازار كار جهاني
005682.jpg
موقعيت شغلي خارجيان در چين
مهناز رضوي- فقدان نيروي كار متخصص در بخش هاي خصوصي و دولتي منجر به افزايش كارگران خارجي در چين شده است.
به گزارش خبرگزاري چيني؛ طبق آمار منتشره از سوي وزارت كار و امنيت ملي، آمار خارجيان استخدام شده در سال گذشته به طور چشمگير افزايش يافته و با 15 هزار نفر به بالاترين ميزان خود رسيده است. اين رشد صعودي در شركت هاي برون مرزي و سازمان هاي چندمليتي به وضوح مشاهده است. به طوري كه مناطق ساحلي نيز همانند شهرهاي بزرگ از اين موضوع مستثني نيستند.گفتني است اين خارجيان بيشتر به دنبال موقعيت هاي شغلي مرتبط با تكنولوژي هاي اطلاعاتي و مديريتي هستند.
براساس بررسي هاي جزيي انجام شده در شانگهاي كه بيش از نيمي از 500 شركت بزرگ چند مليتي را در خود جاي داده- 40 هزار نيروي كار خارجي مشغول به كار هستند. از سوي ديگر لازم به ذكر است وزارت خارجه نيز هر ساله تعداد زيادي از متخصصان خارجي را براي اشتغال جذب مي كند.
جيولي از مسئولان وزارت كار مرتبط به بخش خارجيان گفت: خارجيان با مهارت هاي شغلي و مديريتي از كار در چين راضي هستند، البته بايد بدانيد كه بسياري از آنها بعد از پيوستن چين به سازمان تجارت جهاني در سال 2001 به سوي اين كشور سرازير شدند. ونگ تانگسون از ديگر صاحب نظران مرتبط به اقتصاد اين كشور نيز گفت: زيرشاخه ها و بخش هاي مخابراتي و تكنولوژي هاي اطلاعاتي انرژي، امور مالي از مهمترين بخش هايي به شمار مي آيند كه براي ادامه حيات خود به خارجيان و نيروهاي متخصص آنها نياز دارند. بنابراين، اين موضوع مي تواند براي بخش هاي داخلي و خارجيان زمينه ساز فرصت بسيار مناسبي باشد، اما در مقابل بايد توجه داشت وابستگي هر چه بيشتر به نيروهاي متخصص برون مرزي باعث مي شود نيروي كار داخلي از يافتن موقعيت شغلي مناسب عاجز شود.
گفتني است علاوه بر موارد فوق موقعيت هاي كليدي ديگري مثل مديريت بازارها، هتل ها، بانك ها و كارخانه هاي نيز توسط خارجيان اداره مي شود.
افزايش نرخ بيكاري در عربستان
نرخ بيكاري در عربستان سعودي در مقايسه با سال گذشته به 15 درصد رسيده است.
به گزارش خليج تايمز، آمارهاي منتشره از سوي فدراسيون بين المللي كارآموزي و سازمان توسعه عربستان سعودي بيانگر افزايش نرخ بيكاري در سال جاري است. يكي از مقامات رسمي عربستان طي گزارشي اعلام كرد؛ جويندگان كار در عربستان چندان راحت به هدف خود نمي رسند. كارفرمايان در اين كشور با برگزاري مراحل مختلف براي گزينش كارمند مورد نظرشان زمان استخدام را بسيار طولاني مي كنند. در سال 2004 نرخ بيكاري 6/9 درصد يعني 300 هزار نفر بود. با وجود اين كه در آن سال هزاران نفر از مردم اين كشور در بخش هاي خصوصي و دولتي جذب كار شدند ولي تعداد بسياري از آنها به دلايل مختلف رد صلاحيت شدند. مطالعات و آمارهاي سال 2005 نشان مي دهد كه در اين سال نرخ بيكاري در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته و به 9/4 درصد رسيده است كه بخش خصوصي در اين امر نقش بسزايي داشته است. اگر چه بسياري از مسئولين به كاهش هرچه بيشتر بيكاري اميدوار هستند اما معضل بيكاري همچنان به قوت خود باقي است به طوري كه آمارهاي اخير افزايش 6/9 درصدي را نشان مي دهد. مسئول فدراسيون بين المللي كارورزي به دنبال انتشار اين گزارش اظهار داشت؛ ما نيازمند زمان كافي براي فائق آمدن به اين مشكل ملي هستيم. در طول يك يا دو سال نمي توان به نتايج مطلوب مورد نظر رسيد. گفتني است در حال حاضر بيش از 82 هزار فرصت شغلي در بخش خصوصي براي سعودي ها وجود دارد كه هنوز هيچ قانون مثمرثمري اعلام نشده است.

دوردنيا
005685.jpg
كارگران هندي از نپال اخراج شدند
طناز اسماعيلي- صدها نفر از كارگران هندي با شعله ورترشدن ناآرامي ها در پايتخت، از نپال اخراج شدند. به گزارش هندوستان تايمز، در اوايل هفته گذشته صدها نفر از مردم به كارخانه هاي شهر بيرگانج (بخش مركزي تجارت و صنعت نپال) وارد شده و به كارگران هندي كه در آنجا زندگي مي كردند حمله ور شدند.
اين كارگران كه تعداد آنها به 150 تا 200 نفر مي رسيد پس از ضرب و شتم از سوي شورشيان، هشدار دادند در صورتيكه كشور را به سرعت ترك نكنند عواقب بسيار ناخوشايندي برايشان به همراه خواهد داشت. بنابراين تعداد كثيري از آنها كشور را به سرعت ترك كردند. اين اتفاق، پيامدهاي نامناسبي به دنبال داشت به طوري كه بسياري از كارگران پس از فرار از مرزهاي Raxaul سعي داشتند با عمليات هاي انتقام جويانه اين برخورد خشونت بار نپال را تلافي كنند. آنها قصد داشتند با حمله به نپالي هاي حاضر در قطار، از آنها انتقام بگيرند كه با هشدار مقامات هندي و پليس راه آهن، كارگران خشمگين آرام شدند و نيروهاي پليس، قطار را تا مرزهاي نپال همراهي كردند. آنها پس از ورود به هند، توسط نيروهاي پليس اين كشور آرام شده و اجازه يافتند كه بدون پرداخت پولي به شهرهاي خود بازگردند. مقامات هند نيز با ارسال پيامي به وزارت خارجه نپال به اين كشور هشدار دادند در صورتي كه اين اتفاق، بار ديگر تكرار شود پيامدهاي بسيار ناخوشايندي براي نپال به همراه خواهد داشت و زندگي و مال و جان هزاران نفر از مردم نپال كه در هند زندگي مي كنند به خطر خواهد افتاد.
كمبود پزشك و پرستار در كشورهاي پيشرفته
بحران نگران كننده كمبود پزشك و پرستار، زمينه ساز بيماري هاي ساده و افزايش ميزان مرگ و مير در بسياري از كشورهاي در حال پيشرفت شده است.به گزارش سوئيس اينفو، طبق اطلاعات و آمار منتشره از سوي سازمان بهداشت جهاني (WHO) بسياري از افراد متخصص در رشته پزشكي براي يافتن كار با درآمد بهتر، راهي كشورهاي ثروتمند و پيشرفته شده اند. در حال حاضر بيش از 4ميليون متخصص سلامت و بهداشت، براي رفع فاصله پزشكي ايجاد شده در 57 كشور جهان نياز است كه كشورهاي قاره هاي آفريقا و آسيا در صدر آنها قرار دارند. به گزارش سازمان بهداشت جهاني از شرايط جهان در سال 2006 به طور متوسط از هر 4 پزشك 1 نفر و از هر 20 پرستار آموزش ديده در آفريقا فقط يك نفر مشغول كار و كمك به مردم اين قاره هستند. همچنين در كشورهاي ديگري مثل غنا و زيمبابوه به ترتيب 29 و 24 درصد پزشكان و پرستاران در خارج از مرزها مشغول به كار هستند.
لي جان ووك- مدير مسئول WHO- در يك كنفرانس خبري در زيمبابوه ضمن غم انگيزشمردن كمبود پزشك و متخصصان اين رشته در كشورهاي در حال توسعه اظهار داشت: اگر اكنون براي رفع اين معضل، راهكار درستي نداشته باشيم به هيچ كدام از اهداف خود نرسيده و تمام حرف هاي ما چيزي جز وعده هاي پوچ و خالي نخواهد بود. بايد بگويم در برخي از كشورهاي جهان كه هزينه بهداشت هر شخص به طور متوسط 33 دلار در سال است اين رقم بايد در طي 20 سال آينده حداقل به 43 دلار برسد.
تيم ايوانز - معاون  لي- نيز گفت: در سرتاسر جهان 57 كشور از كمبود ابزارهاي بهداشتي رنج مي برند.گزارش منتشره از سوي WHO نشان مي دهد كه سيستم بهداشت جهاني نيازمند تغيير و تحولات عميق است. گفتني است بسياري از كشورهاي ثروتمند با به كارگيري عواملي مثل شرايط كاري بهتر، امكانات رفاهي و دستمزد بالا سعي مي كنند متخصصان و كارشناسان را از كشورهاي فقير به سوي خود جذب  كنند. بر اساس اطلاعات موجود، آمريكا با داشتن ده درصد از بيماري هاي جهان، 37 درصد از متخصصان و 50درصد از هزينه بهداشت جهاني را به خود اختصاص داده است. در مقابل، آمريكا با داشتن 24درصد از بيماري هاي جهان فقط سه درصد از نيروهاي بهداشتي و كمتر از 1 درصد از هزينه بهداشت جهاني را در اختيار دارد.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |